آزاد شدن واردات خودرو چه تاثیری بر بازار دارد؟

گروه اقتصادی الف،   3990919034 ۲۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک کارشناس بازار خودرو معتقد است، آزاد شدن واردات خودرو تاثیر چندانی در بازار خودروهای داخلی نخواهد داشت.

آزاد شدن واردات خودرو چه تاثیری بر بازار دارد؟

ایسنا نوشت: در لایحه بودجه سال 1400، نزدیک به 20 هزار میلیارد ریال درآمد از محل مالیات بر واردات ورودی خودرو صفر کیلومتر در نظر گرفته شده که این عدد در سال‌هایی که واردات خودرو ممنوع بود، صفر لحاظ می‌شد.

این موضوع گمانه‌زنی‌هایی را ایجاد کرده که شاید در سال 1400 واردات خودرو به کشور پس از چند سال ممنوعیت آزاد شده و تحولاتی در بازار خودرو ایجاد شود، اما باید دید این تاثیرات چه مثبت و چه منفی، تا چه اندازه خواهد بود.

یک کارشناس بازار خودرو معتقد است، آزاد شدن واردات خودرو تاثیر چندانی در بازار خودروهای داخلی نخواهد داشت.

بابک کریمخان با اشاره به گمانه‌زنی‌هایی که درباره احتمال آزاد شدن واردات خودرو در سال آینده وجود دارد، گفت: اگرچه این موضوع در حد احتمال مطرح است، اما در صورت آزادسازی واردات تاثیر چندانی بر بازار خودروهای داخلی نخواهد داشت.

عضو انجمن همگن قطعه‌سازان کشور با بیان اینکه نرخ خودروهای وارداتی معمولا آنقدر بالا است که در کلاس خودروهای تولید داخل جا نمی‌گیرد و در کلاس بالاتری قرار دارد، ادامه داد: از همین رو خودروهای وارداتی وارد عرصه رقابت با تولیدات داخلی نخواهند شد و تاثیر چشمگیری بر قیمت خودرو داخلی ندارد.

به گفته کریم‌خان، خودروهای وارداتی عمدتا در دسته خودروهای لوکس محسوب می‌شوند، در حالیکه خودرویی که قشر عمده مردم در داخل کشور برای آن تقاضا دارند خودرو با نرخ بین 100 تا 250 میلیون تومان است که بعید به نطر می‌رسد خودرو وارداتی در این رِنج قیمتی وجود داشته باشد.

وی از تاثیر آزادشدن احتمالی واردات خودرو بر بازار خودروهای خارجی در داخل کشور هم یاد کرد و افزود: واردات خودرو می‌تواند بخشی از عطش بازار برای این دسته از خودروها را کاهش دهد و مقداری از قیمت‌های نجومی و غیرمنطقی خودروهای خارجی که اکنون به دلیل عدم واردات تا این حد بالا رفته، بکاهد.

رئیس انجمن قطعه‌سازان استان کرمانشاه از پیامدهای نامناسب احتمالی واردات خودرو خارجی به کشور هم نام برد و خاطرنشان کرد: وقتی که واردات خودرو صورت می‌گیرد، باید فکری به حال سرویس، تامین قطعات یدکی و پشتیبانی این نوع خودروها هم بشود، نه اینکه بعد از مدتی که خودروهای خارجی نیازمند سرویس شد مردم برای تامین قطعات آنها مستاصل بمانند.

کریم‌خان یادآور شد: به علاوه واردات خودرو باید روند دائمی داشته باشد و متوقف و برقرار کردن متوالی آن مناسب نیست.

وی با بیان اینکه شاید بهتر باشد ارزی که برای واردات خودرو خارجی اختصاص می‌یابد صرف واردات قطعات و موارد اولیه مورد نیاز خودروسازان داخلی شود، عنوان کرد: اگر این روند اتفاق بیفتد می‌تواند پنج تا شش برابر خودروهایی که قرار است وارد شود، در داخل کشور ظرفیت تولید خودرو ایجاد کرده و بازار خودرو را بسیار متاثر می‌کند.

عضو انجمن همگن قطعه‌سازان کشور تاکید کرد: اگرچه مردم حق دارند در صورت تمایل خودرو خارجی بخرند، اما نباید فراموش کنیم کشور اکنون در شرایط نیمه جنگی است و در چنین شرایطی باید بر اساس اولویت‌ها تصمیم‌گیری کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۷۲۴۶۴۸۰۹:۵۹:۵۲ ۱۳۹۹/۹/۱۹
چرا همه سعی دارند این گرانی و تورم را غیر قابل تغییر جلوه دهند ؟ با برداشتن تحریم‌ها و واقعی شدن قیمت دلار و رونق صنعت خودرو داخلی هم با قیمت واقعی و قابل رقابت با خودرو وارداتی میشود
ناشناس۱۷۲۵۲۹۶۱۴:۰۳:۲۷ ۱۳۹۹/۹/۱۹
اين دولت فقط به فكر پولدارهاست. اگر واردات هم آزاد ميشه براي ماشينهايي كه اونها سوار ميشن آزاد ميشه وگرنه اجازه ورود ماشينهايي با حداكثر سه يا چهار سال كاركرد را بدهند كه اگه اين كار بشه هم اقشار با درآمد كمتر ميتونند اونارو بخرند و هم ماشينها سازهاي ما ماشين واقعي ميببينند. شايد از اين لگنهايي كه ميدن دست مردم خجالت بكشن.
ناشناس۱۷۲۴۷۱۰۱۰:۴۳:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۱۹
با هدایت مافیای خودرو یک مشت مدیر بی لیاقت را در راس صنعت خودرو گماشتند و همان مافیا مشغول ترویج تفکر واگذاری بازار خودرو به قدرت های جهانیست .
ناشناس۱۷۲۴۷۳۰۱۰:۵۸:۲۶ ۱۳۹۹/۹/۱۹
آزاد شدن واردات خودرو قیمت ارز رو افزایش میده و کمکی به کاهش قیمت خودروهای داخلی نمی‌کنه.
ناشناس۱۷۲۴۹۷۳۱۲:۲۹:۵۷ ۱۳۹۹/۹/۱۹
مافیای ملعون خودرو هم از توبره میخوره هم از آخور ______ بی کیفیت ساز و نجومی فروش خودروی داخلی ، همون وارد کننده‌ی گردن کلفت خودروی خارجیه هر طرف میچرخن .. هستن بیچاره مردم .. ایران ..
ناشناس۱۷۲۴۷۴۳۱۱:۰۳:۳۸ ۱۳۹۹/۹/۱۹
دوباره مافیای خودور وارد شد. تا واردات نباشد رقابت نیست و فساد ادامه دارد
ناشناس۱۷۲۴۷۴۶۱۱:۰۴:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۱۹
لگن تولید نکنید اگر چه کم و اندک خودروی با کیفیت وارد کنیم
ناشناس۱۷۲۴۷۸۹۱۱:۱۹:۴۸ ۱۳۹۹/۹/۱۹
وقتی خرید خودروهای خارجی یک سوم قیمت شود خرید ماشین خارجی زیاد شده ، دست دوم آن ماشینها طوری می شود که در بین رنج 100 تا 300 میلیون می شود لذا ترجیح دارد به ماشین بی کیفیت داخلی در نتیجه ماشین داخلی هم ارزان خواهدشد
ناشناس۱۷۲۴۹۱۴۱۲:۰۸:۳۰ ۱۳۹۹/۹/۱۹
والا خودروی 4000 دلاری با دلار 25 تومن میشه 100 تومن. اگه تعرفه رو بکنن 50 درصد آیا کسی لگن های داخلی رو سوار میشه؟
ناشناس۱۷۲۵۱۳۷۱۳:۲۲:۱۳ ۱۳۹۹/۹/۱۹
یه خودروی چهار هزار دلاری معرفی کن ببینم.ارزان ترین خودروی دنیا یک خودروی کاملا بدون آپشن هندیه که قیمتش سه هزار دلاره ولی کولر نداره و شیشه هاش دستی بالا و پایین میشن.
ناشناس۱۷۲۵۵۰۱۱۵:۰۹:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۱۹
عزیزم 4000 قیمت خرید یک دوچرخه خوب هست، من نمیدونم این اظهار نظرها رو از کجا میارید. خودروی ارزون خارجی کمتر از 10000 دلار نیست که اگر فقط هزینه حمل و مالیات ارزش افزوده بهش اضافه بشه (بدون حق گمرک) میشه 12000 دلار!
ناشناس۱۷۲۵۸۱۲۱۷:۲۸:۳۶ ۱۳۹۹/۹/۱۹
هم لگن است و هم فساد . کارخانه های خودرو سازی در این سالها رونق نگرفته و هرچه ادامه دهید بیشتر در باتلاق فروخواهید رفت. واردات را آزاد کنید . وکارگزان این دوشرکت خودروسازی را به کارخانه های دیگر انتقال دهید که بیکار نشوند. به این رانت و فساد و بی عرضگی مدیران خاتمه دهید
ناشناس۱۷۲۵۹۴۰۱۸:۵۵:۰۳ ۱۳۹۹/۹/۱۹
خودروی چهار هزار دلاری چیه الان؟
ناشناس۱۷۲۴۹۸۶۱۲:۳۳:۱۲ ۱۳۹۹/۹/۱۹
در هر صورت خودرو های( خارجی وارداتی) بهتر است چون ما همان پول را می دهیم تا در کشور خودمان( پراید) بی کیفیت سوار می شویم که در40 سالی که تولید می شود هیچ فرقی نکرده است و بلکهبد تر هم شده است
ناشناس۱۷۲۵۰۲۰۱۲:۴۲:۳۱ ۱۳۹۹/۹/۱۹
مگر قبلا که خودرو وارد میشد چی اتفاقی میفتاد؟ ایران خودرو و سایپا که همچنان به تولید ادامه میدهند. فقط ارز زیادی از کشور خارج میشد و پولدارهای جامعه ماشین های مدل بالا سوار میشدند. این اتفاق فقط به نفع ثروتمندان جامعه است وگرنه مردم عادی فقط داخلی سوار میشوند.
ناشناس۱۷۲۵۱۰۹۱۳:۰۹:۳۷ ۱۳۹۹/۹/۱۹
تا وقتی که یک عده از آقا زاده ها پول مردمو چپاول کنن روزگارمون همینه مطمئن باشید اگه وارداتی هم باشه سودش تو جیب هموناست
ناشناس۱۷۲۵۱۲۵۱۳:۱۶:۲۴ ۱۳۹۹/۹/۱۹
مسوولین با اجبار مردم به تولیدات بی کیفیت وبازی با جانشان خود را بیش از این مدیون مردم نکنندبگذارید مرزها باز باشد هم مالیات مناسب دریافت میکنید هم خودروسازان داخلی خودروهایشان را صادر میکنند هم مردم خودروی در شان سوار میشوند وجانشان حفظ میشود
علی۱۷۲۵۳۲۶۱۴:۱۱:۵۵ ۱۳۹۹/۹/۱۹
اگر خودروخارجی ارزان قیمت مثل نیسان ورسای سوزوکی سلویو واردکنند خیلی عالی میشود ولی مافیا خودرو گران قیمت مثل پورشه لکسوس وارد می‌کنه که هم ثروتمندان راضی باشند هم لگن سازان داخلی رقیبی نداشته باشند پرداخت ماشین های قرن نوزده را راحت بفروشند
مجید۱۷۲۵۵۰۸۱۵:۱۰:۱۱ ۱۳۹۹/۹/۱۹
فقط افسوس باید خورد از این طرز تفکر که می ترسند خودرو خارجی وارد کنند ، اگر راست میگوئید طوری خودرو تولید کنید که مردم خودشان تشخیص دهند چه نوع خودرویی خرید کنند .
ناشناس۱۷۲۵۵۷۰۱۵:۲۹:۰۰ ۱۳۹۹/۹/۱۹
خودروی داخلی از خودروی پنج سال کار کرده کره ای بی کیفیت تره شما باید واردات خودروی کارکرده رو هم آزاد کنید. اونوقت میبینید تغییری در قیمت خودروی داخلی اتفاق میافته یا نه. البته به شرط گمرک معقول.
ناشناس۱۷۲۵۷۰۳۱۶:۳۳:۳۵ ۱۳۹۹/۹/۱۹
کاسبان تحریم موفق باشید!
ناشناس۱۷۲۵۸۶۴۱۸:۰۱:۴۷ ۱۳۹۹/۹/۱۹
این حالت نیمه جنگی فکر کنم تا ابد ادامه داره. ایمنی وآلایندگی خودرو دست دوم را با خودروهای صفر ایران مقایسه کنید. در ضمن با واردات کنترل شده دست دوم یک رقابت کمرنگ شاید رخ دهد. حق و حقوق مصرف کننده هم باید رعایت شود و نمی توان با زورگویی کسی را مجبور به استفاده از یک کالا کرد.
ناشناس۱۷۲۵۸۸۲۱۸:۱۲:۵۰ ۱۳۹۹/۹/۱۹
حذف مافیاهای شکل گرفته در کشور باید از مافیای خودرو سازان شروع شود. همه را بگیرید
دلارام۱۷۲۵۹۰۳۱۸:۲۵:۱۰ ۱۳۹۹/۹/۱۹
.. اول میگفتن چون واردات قطع شده خودروی خارجی گرون شده بدنبالش خودروهای داخلی هم گرون شدن .ولی موقع واردات وارزونی میگه فکر نکنیم ماشین های داخلی ارزون بشن .وای از این زبون ..
ناشناس۱۷۲۶۰۰۱۱۹:۳۳:۵۳ ۱۳۹۹/۹/۱۹
متاسفانه هرکسی که کارشناس نیست اظهار نظر میکنه و آخرم بحث رو به نفع خودش تمام میکنه. واردات خوردو هرچی نباشه یه خوبی داره و اونم باعث کاهش قیمت خودروها میشه
ناشناس۱۷۲۶۱۹۷۲۱:۳۶:۲۵ ۱۳۹۹/۹/۱۹
یکی بگه این کارشناس چندتا خودرو خرید .. کرده!!!!مافیای خودرو..از نماینده مجلس تا..شما نگران نباشید..واردات آزاد بشه بعد خواهید دید که چه کسی لگن های داخلی رو نگاه هم نمیکنه..
ناشناس۱۷۲۶۲۶۰۲۲:۲۰:۰۵ ۱۳۹۹/۹/۱۹
آخه چرا برای مسائل و چیزهای محال بحث میکنید؟
جواد۱۷۲۶۳۸۷۰۰:۲۸:۰۷ ۱۳۹۹/۹/۲۰
آرزوی ماشین خوب به دلمان ماند چرا درهای بازار دنیا بروی ما بسته مگه چند سال دیگه زنده ایم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

    آخرین عناوین