قیمت سبد نفتی اوپک به بالاترین رقم ۱۱ ماه گذشته رسید

گروه جهان الف،   3990910002

قیمت سبد نفتی اوپک به ۴۶.۶۶ دلار رسید که بالاترین قیمت از ۱۱ ماه گذشته برای این سبد نفتی به شمار می‌رود.

قیمت سبد نفتی اوپک به بالاترین رقم ۱۱ ماه گذشته رسید

به گزارش فارس، وب سایت سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام در آخرین به روز رسانی خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی اوپک روز پنج شنبه (6 آذر) با ۲۵ سنت کاهش ۴۶.۶۶ دلار فروخته شده است.

این نوع نفت روز چهارشنبه (۵ آذر) ۴۶.۹۱ دلار در هر بشکه فروخته شده بود. به این ترتیب، قیمت سبد نفتی اوپک به بالاترین رقم از تقریبا ۱۱ ماه گذشته رسید.

قیمت سبد نفتی اوپک در ششم ژانویه به ۷۰.۸۷ دلار در هر بشکه رسیده بود که بالاترین قیمت سال ۲۰۲۰ به شمار می رود.

* بازارهای سبزپوش در اثر خبرهای مثبت از واکسن کرونا

در اولین روز کاری بازارهای جهانی در هفته گذشته، با امید به واکسن کرونا، حمله یمن به آرامکو، احتمال تمدید توافق کاهش تولید، قیمت نفت به ۴۵.۹۰ دلار در هر بشکه رسید.

شرکت داروسازی انگلیسی آسترازنسا همان روز اعلام کرد، واکسنی که با کمک دانشگاه آکسفورد ساخته ۹۰ درصد موثر واقع شده است. این سومین واکسن موثر بر کرونا بود.

قیمت نفت روز دوشنبه ۳ درصد افزایش ارزش را ثبت کرد.

خبر امیدوارکننده از سومین واکسن کرونا همچنان بازار را در روز سه شنبه سبزپوش نگه داشته بود، زیرا امید می رفت که با کنترل کرونا تقاضا برای نفت سریع تر بهبود یافت و همیت امر سبب شد تا قیمت نفت به بالاترین رقم از ماه مارس برسد.

در روز چهارشنبه، قیمت نفت برای چهارمین جلسه متوالی افزایش یافت و به ۴۸.۵۲ دلار در هر بشکه رسید و بازار با امید به واکسن‌های کرونا و بهبود تقاضا برای نفت به گزارش افزایش بیش از حد ذخایر نفت آمریکا بی‌اعتنایی کرد و به رشد قیمتی خود ادامه داد.

قیمت نفت طی ۴ جلسه ۹ درصد افزایش قیمت را ثبت کرد.

جفری هالری، تحلیلگر ارشد بازارهای نفتی گفت: «با توجه به یک انتقال قدرت ریاست جمهوری منظم، تقویت کنندگان مربوط به واکسن و انتظار برای تمدید توافق کاهش تولید اوپک پلاس در هفته آینده، بازارهای نفتی کاملا افزایش 3.8 میلیون بشکه ای ذخایر نفت آمریکا را نادیده گرفتند.» 

اما درساعات ابتدایی جمعه، در بازار آرام تعطیلات روز شکرگزاری در آمریکا و در میانه نگرانی ها در مورد مازاد عرضه در بازار و تردیدها در مورد اینکه آیا واکسن به همه گیری کرونا پایان می دهد یا نه، قیمت نفت کاهش یافت، اما همچنان در نزدیکی ۴۸ دلار باقی ماند.

با این حال، بازارهای جهانی در این روز با رشد قیمتی بسته شد و هر بشکه نفت برنت با ۳۸ سنت افزایش ۴۸.۱۸ دلار فروخته شد و هر بشکه نفت خام آمریکا ۴۵.۵۳ دلار معامله شد.

نفت برنت طی هفته گذشته ۷.۲ درصد افزایش ارزش را ثبت کرد در حالی که نفت خام آمریکا افزایش ۸ درصدی را تجربه کرد. این افزایش ها ناشی از امید به کنترل کرونا با اعلام نتایج مثبت واکسن ها بود. همچنین، نفت چهارمین هفته افزایشی را تجربه کرد.

* اوپک پلاسی ها و سرنوشت «توافق کاهش تولید»

کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیراوپکی موسوم به اوپک پلاس  متعهد شدند تا در ماه می (۲۰۲۰) ۹.۷ میلیون بشکه در روز از تولید خود بکاهند تا به فزونی عرضه بسیاری که در بازار پس از شیوع کرونا و اعمال قرنطینه وجود داشت، پایان دهند.

بهبود تقاضا برای نفت آغاز شده و این امر سبب شد تا این گروه تصمیم بگیرد که تولید خود را در ماه آگوست (۲۰۲۰) به ۷.۷ میلیون بشکه در روز برساند که سهم اوپک ۴.۸۶۸ میلیون بشکه در روز است.

قرار است از ماه ژانویه (۲۰۲۱) ۲ میلیون بشکه دیگر افزایش عرضه صورت بگیرد.

با افزایش عرضه اوپک و شمار مبتلایان به ویروس کرونا که به تقاضا برای نفت آسیب زده است، قیمت نفت در اکتبر ۱۱ درصد افت کرد و به ۳۷ دلار در هر بشکه رسید، این امر سبب شده است تا تحلیلگران بگویند که اوپک پلاسی‌ها توافق کاهش تولید را تمدید می‌کنند.

به نوشته رویترز، عربستان و روسیه احتمالا در زمان مذاکرات اوپک پلاس در پایان نوامبر، با تمدید کاهش تولید و به تعویق انداختن برنامه افزایش تولید موافق خواهند کرد.

* احتمال تمدید ۳ ماهه توافق کاهش تولید نفت

امروز نشست غیررسمی اوپک پلاسی برگزار می شود که الکساندر نوآک، معاون نخست وزیر روسیه و عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان نیز در آن حضور دارند.

فردا و پس فردا هم نشست های رسمی برگزار می شود که به گفته منابع آگاه، اوپکی ها و هم پیمانانشان تمایل دارند تا افزایش تولید در سال آینده را به تاخیر بیندازند. به گفته این منابع تمدید سه ماهه میزان تولید کنونی از گزینه های محتمل تر است.

* کمترین قیمت سبد نفتی اوپک

این حال، کمترین قیمت نفت اوپک تاکنون در روز چهارشنبه (سوم اردیبهشت ماه) برابر با ۱۲.۲۲ دلار در هر بشکه رقم خود.

پیش از این، کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال جاری میلادی در روز پنج شنبه (۱۳ فروردین) با ۱۰ دلار و ۴۴ سنت افت به ۱۶.۸۷ دلار در هر بشکه رسیده بود.

این قیمت، کمترین رقم از زمان معرفی سبد نفتی اوپک در سال ۲۰۰۵ به شمار می رفت. سبد نفتی اوپک در ۱۶ ژوئن ۲۰۰۵ با نفت‌های نفت سنگین ایران، صحرای الجزایر، گیراسول آنگولا، دجنو کنگو، زفیرو گینه و رابی لایت گابن معرفی شد.

نفت‌های عراق کویت، لیبی، نیجریه، عربستان، امارات، نیجریه و ونزوئلا نیز به آن اضافه شدند.
سبد نفتی اوپک در هفته منتهی به ۲۷ نوامبر یعنی جمعه ۷ آذر، ۴۵.۹۶ دلار در هر بشکه فروخته شد.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت سنگین ایران، نفت سبک عربستان، نفت سبک بصره عراق، نفت صحرای الجزایر، نفت اورینت اکوادور، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت موربان امارات، مارین قطر، مِرِی ونزوئلا، گیراسول آنگولا، رابی لایت گابن، نفت دجنو کنگو و نفت زفیرو گینه است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین