چرا می خواهند از شر ترامپ راحت شوند

حسین رجایی، کارشناس بین الملل،   3990820128 ۷۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
چرا می خواهند از شر ترامپ راحت شوند

درست 5 روز پس از پایان انتخابات آمریکا، شرکت فایزر خبر بزرگ دستیابی به واکسن کرونا را اعلام نمود. خبری که دونالد ترامپ ماه ها برای آن لحظه شماری می کرد و بارها سعی کرد با وعده های جعلی در مورد رسیدن آن، از این برگ برنده بزرگ برای انتخابات ریاست جمهوری استفاده کند. ولی شرکت های دارویی و سازمان غذا و داروی آمریکا هربار ادعاهای او را رد کرده و نقشه هایش را ناکام میگذاشتند تا اینکه به ناگاه درست 5 روز پس از برگزاری انتخابات، این غافلگیری بزرگ فرا رسید!

در طول 4 سال گذشته، باور غالب در کشور ما بر این بوده که دونالد ترامپ هم نامزد محبوب مردم و هم هیأت حاکمه آمریکاست. همین باور هم سبب شد که در ایران، اکثر پیش بینی ها بر پیروزی دونالد ترامپ استوار باشد. اصلی ترین دلیل این مسئله، تمرکز تحلیل عمومی در ایران بر عملکرد اقتصادی ترامپ بود. بر رشد اقتصادی و کاهش بی سابقه بیکاری درون آمریکا. ترامپ مهره طلایی تصور می شد که مامور برگرداندن سرمایه های آمریکایی به درون کشور و جلوگیری از هدررفت منابع آمریکایی در ماجراجویی های بین المللی است تا بدین ترتیب، ابرقدرت قوای تحلیل رفته اش را بازیابد. تمجید عملکرد ترامپ در کشور ما تا به این حد پیش رفت که نقش وی در قالب "نظریه مرد دیوانه" برای تامین منافع آمریکا و بویژه تلکه کردن کشورهای متحد آمریکا علی الخصوص کشورهای عرب خلیج فارس هوشمندانه توصیف می شد. 

به نظر می رسد این چنین برداشت های نظری با توجه به نگاه کوتاه مدت به بحث منافع ملی یک ابرقدرت، دقت تحلیلی لازم را نداشته و از اهمیت آنچه به عنوان "قدرت نرم" یا "اعتبار" یک ابرقدرت محسوب میشوند غفلت می ورزند. البته اینکه ایالات متحده در مسیر افول است و نیاز دارد با جمع کردن دست و پایش از اطراف و اکناف جهان، از هدر رفت توان خود بکاهد واقعیتی انکارناپذیر است اما باید توجه داشت که تداوم هژمونی ابرقدرت نیازمند یک موازنه بین حفظ نیروی درونی و حفظ کنترل بر تحولات بین المللی است. اندیشمندان لیبرال آمریکایی بی جهت اینهمه نمی نالند که "رهبری نظم لیبرال"، ضامن تداوم "عصر آمریکایی" است. همانگونه که اندیشمندان واقع گرا هم بدرستی بر "ملاحظه کاری" پای میفشارند. 

دیوانه بازی، ترساندن کشورها و تلکه کردن متحدان شاید در کوتاه مدت، دلارهای بیشتری را روانه خزانه آمریکا کند ولی در بلند مدت به معنای افول شخصیت رهبری است. "آقایی دلار" به عنوان یکی از ارکان قدرت ایالات متحده، نه محصول قلدرمآبی و باج خواهی که بیشتر مرهون رهبری زیرکانه آمریکاست. مهار رشد روزافزون چین، بیش از جنگ تجاری، مستلزم بسیج متحدان از غرب اروپا تا شرق آسیاست. 

ظهور دونالد ترامپ با بهره گرفتن از بستر عوام زدگی روزافزون در بخش مهمی از جامعه آمریکا ممکن گشت تا اینکه این مهره خودشیفته در میان راه تا حدی از کنترل خارج شد. گرچه وی به خط قرمزهایی چون خروج از ناتو جامه عمل نپوشاند یا از تصمیم خروج از سوریه عقب نشینی کرد ولی در موارد بسیاری ساختار نظام تصمیم گیری آمریکا را تا سطح فردی فروکاست. سطحی که در آن حتی مقامات شورای عالی امنیت ملی هیچ کاره اند و چشم به دهان یک رییس جمهور غیرقابل پیش بینی دوخته اند. 

خود را بجای هیأت حاکمه یا آنچه به عنوان دولت پنهان در آمریکا شناخته میشود بگذارید. فردی که روانشناسان می گویند مشکوک به بیماری خودشیفتگی است محبوب قلوب نیمی از مردم آمریکا شده و در اتفاقی نادر خود را در قامت رهبر کاریزماتیک یکی از دو حزب اصلی آمریکا می بیند. چگونه می توان آینده سیاست در آمریکا را به چنین فردی سپرد!؟ تا کی می توان با چنین رئیس جمهوری که رفتارها و اظهاراتش مضحکه خاص و عام شده، بر یأس متحدان لیبرال افزود!؟ تا کی می توان در برابر دلبری های چین در مدیریت بحران هایی همانند پاندمی کرونا سکوت نمود!؟ آمریکای بایدن چندان بهتر از آمریکای ترامپ نیست ولی جز انتخاب بین بد و بدتر چاره چیست!؟   

پیش تر در مطلبی با عنوان آشفتگی در غرب؛ چرا اوضاع از "کنترل" حاکمان غربی خارج شد!؟، اشاره نمودم که: بسیج لشکر خاطره نویسان و خاطره گویانی چون برادرزاده ترامپ، خواهرش و مشاور امنیت ملی وی در یک مدت زمانی کوتاه، نشان از برنامه کلان نخبگان امریکا برای راحت شدن از شر ترامپ دارد. تنها گذاردن ترامپ در ماجرای تقلب، انزوای رسانه ای وی و تعویق اعلام دستیابی به واکسن کرونا، بخش دیگری از این طراحی بزرگ است. طرحی که اگر نتواند دونالد ترامپ را مهار کند ممکن است حتی به داستان ترور وی ختم شود.

 نکته آخر آنکه: انتقام سخت از قاتلان سردار سلیمانی برای ما یک اولویت انکارناپذیر است به شرط آنکه مراقبت کنیم بخشی از یک نقشه آمریکایی نشویم و به شرط آنکه خباثت حاکمان آمریکا را تقلیل به نادانی یک فرد ندهیم. فردی که احتمالا وجودش فی الذاته انتقام سخت تری برای آمریکا باشد. 

پی نوشت: با توجه به جو سیاست زده کنونی، احتمالا لازم به ذکر است که این متن، یک تحلیل کارشناسی است و به هیچ وجه در دفاع از هیچ جنایتکاری در ایالات متحده نیست

 

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۸۱۵۹۲۰۹:۰۹:۳۰ ۱۳۹۹/۸/۲۱
چه با واکسن چه بدون واکسن با ترامپ تا ۲۰۲۴
ناشناس۱۶۸۱۷۱۵۱۰:۲۰:۵۲ ۱۳۹۹/۸/۲۱
ما بدون آمریکا زندگی می‌کنیم، اهمیتی ندارد که ترامپ رییس جمهور باشد یا بایدن. ما بیشتر پیشرفت می‌کنیم. باید مسئولیت‌هایمان را برداشته و جلو برویم. اگرچه کافران نپسندند، امروز به برکت خون شهیدان قدرتمند هستیم.
ناشناس۱۶۸۲۵۷۹۲۱:۴۶:۰۶ ۱۳۹۹/۸/۲۱
از جانب همه مردم صحبت نکنید در ضمن نویسنده ظاهرا اطلاعی از ساختار سیاسی دخلی امریکا خبر ندارد.
ناشناس۱۶۸۳۴۲۹۱۶:۵۸:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۲۲
شماهم ظاهرا اطلاعی از این موضع ندارید و گرنه عصبانی نمیشدی
ناشناس۱۶۸۱۷۲۷۱۰:۲۴:۴۸ ۱۳۹۹/۸/۲۱
هر چه لعن و نفرین دارید بر سر ترامپ و کاخ سفید حواله دهید.
ناشناس۱۶۸۱۷۳۰۱۰:۲۶:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۲۱
آمریکا امروز نقطه نفرت مردم عالم است. حتی شهروندان آمریکایی هم امروز مرگ بر آمریکا می گویند. در آمریکا امروز چیزی جز دود، آتش، فقر، تبعیض نژادی و از بین رفتن آزادی نیست.
سعید۱۶۸۲۱۵۸۱۴:۲۳:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۲۱
پس بیزحمت آقازاده هاتونو از میان دود و آتش و فقر و تبعیض نژادی بکشین بیرون!
ناشناس۱۶۸۱۷۳۳۱۰:۲۷:۲۰ ۱۳۹۹/۸/۲۱
آمریکا قدرت سیاسی خود را از ترکیب قدرت نظامی، اقتصادی و عملیات روانی می گیرد و این سه قدرت اکنون کارکرد خود را به میزان بسیار زیادی از دست داده اند. این به افول قدرت سیاسی امریکا منجر شده است. امریکا با اینکه از نظر شاخص های ظاهری بزرگترین اقتصاد جهانی است اما بزرگترین بدهکار جهانی هم هست. بیش از 15 تریلیون دلار بدهی ملی امریکاست.
ناشناس۱۶۸۱۷۳۵۱۰:۲۹:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۲۱
نويسنده از يه طرف ميگفت تحريم ها بي اثره از طرف ديگه ميگه به خاطر تحريم ها كرونا را شكست نداديم. همه كاسه كوزه هم سر دولت ميشكنه
ناشناس۱۶۸۱۹۲۲۱۲:۱۶:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۲۱
تکلیف نویسنده با خودش مشخص نیست
حسین رجایی (نویسنده)۱۶۸۱۹۷۹۱۲:۴۸:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۲۱
با سلام و احترام اگر احیانا منظورتان از نویسنده بنده هستم هیچگاه بخاطر ندارم چنین ادعای پوچی کرده باشم. اساسا با صفر و یک دیدن دنیا مشکل دارم. تحریم اثر منفی دارد ولی نه آنقدر که بزرگنمایی میکنند. ضمن آنکه اثر مثبت هم دارد. وضع ابرقدرت اعمال کننده تحریم با ایران تحمل کننده تحریم در بحران کرونا را مقایسه کنید. درس های بسیار دارد.
حسین۱۶۸۲۳۶۹۱۷:۴۲:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۲۱
اثر مثبتش برا اقازاده ها ومسئولینه. بدبختی و فلاکتش برا ما مردم.
ناشناس۱۶۸۲۴۹۰۱۹:۴۷:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۲۱
آمار کرونا در ایران به اذعان مسئولین حداقل ۳برابر آمار اعلامی است یعنی به نسبت جمعیت ،از آمریکا بیش‌تر است در ضمن آیا کمکهایی که دولت آمریکا به مردمش کرده را ایران کرده؟
ناشناس۱۶۸۱۷۵۸۱۰:۴۳:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۲۱
داداش حالت خوبه ؟ انتخابات تموم شد، 306 تا الکترال هم بایدن برد، بازشماری هم تغییری در اوضاع نمیده
ناشناس۱۶۸۱۸۸۱۱۱:۴۳:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۲۱
فقط ژن خوبها و رانتخوارهای دولت و دلالها از رفتنش ناراحتن
ناشناس۱۶۸۱۹۶۱۱۲:۴۰:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۲۱
فکر نمیکردم دیوانه هم در ایران طرفدار داشته باشد مگر آنکه ...
ناشناس۱۶۸۲۰۷۵۱۳:۴۳:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۲۱
ترامپ تقريبا بدهي دولت امريكا را را كه از تاريخ بوجود امدنش تا قبل از ترامپ حدود ١٨ تريليون دلار بود به ٢٧ تريليون دلار رسانده است ، او يك شومن و دروغ گو بود و عوام الناس طرفدار او هستند
ناشناس۱۶۸۱۵۹۴۰۹:۱۰:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۲۱
از شواهد امر بر می اید که مسایل انتخابات امریکا کاری سیاسی است تا رفتار کشورها را بسنجند به احتمال زیاد ترامپ در بازی ساختگی پیروز است و به شناخت بیشتری از رفتار کشورها رسیده است
ناشناس۱۶۸۱۷۳۸۱۰:۳۰:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۲۱
چه بایدن رییس جمهور باشد چه ترامپ، واقعیت‌ها می‌گویند که آمریکا از درون پوسیده است. ناامیدی در قلب مردم آمریکا موج می‌زند اگر سیاستمداران این کشور در عملیات روانی همچنان خود را مهیب جلوه می‌دهند.
ناشناس۱۶۸۱۷۵۲۱۰:۴۰:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۲۱
فیلم هالیوودی زیاد نگاه می کنی
ناشناس۱۶۸۲۱۵۲۱۴:۱۸:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۲۱
بابا فرار از واقعیت تا کجا؟!
ناشناس۱۶۸۱۵۹۷۰۹:۱۲:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۲۱
به زودی و با رای دیوان عالی آمریکا و ابطال آرای چند ایالت مجددا ترامپ سکاندار ریاست جمهوری خواهد شد و خواهید دید که چرا پوتین و شی جینگ پی به بایدن تبریک نگفتند
ناشناس۱۶۸۱۷۴۴۱۰:۳۳:۵۹ ۱۳۹۹/۸/۲۱
برای ما باعث افتخار است که از سوی ترامپ، فردی دیوانه که مردمش هم اورا مسخره کرده و به او رای ندادند، تروریست خوانده شویم.
ناشناس۱۶۸۱۹۵۳۱۲:۳۶:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۱
۷۲ میلیون نفر رای دادن به ترامپ
ناشناس۱۶۸۲۳۶۲۱۷:۳۶:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۲۱
توی امریکا اگر به جای کاندیداهای جمهوری خواه یا دموکرات هویج هم قرار بدی، چند ده میلیون رای میارند
ناشناس۱۶۸۱۸۹۸۱۱:۵۵:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۲۱
واقعا نمیدانم چرا ایرانی ها طرفدار ترامپ شده اند. ترامپ از ایرانی ها متنفر است و بسیاری ازمشکلات تحریم را برای ما به وجود آورده
ناشناس۱۶۸۲۴۷۰۱۹:۲۰:۴۹ ۱۳۹۹/۸/۲۱
چین وروسیه دارند از تحولات امریکا, استفاده میکنند.تا در اینده نتونه حقوق بشر خودشون رو زیر سوال ببره.تقلب در انتخابات مدعی دموکراسی!!!
ناشناس۱۶۸۱۶۰۳۰۹:۱۶:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۲۱
واکسن فابزر ربطی به این ماجراها نداشت. اگر زحمت بکشید اخبار را جستجو کنید می بینید این شرکت هز هفته ها قبل روال پیشرفت کارش را اطلاع رسانی می کرد.
ناشناس۱۶۸۱۸۵۱۱۱:۲۴:۴۵ ۱۳۹۹/۸/۲۱
متاسفانه عده ای همیشه به همه چی آویزان می شند تا آمریکا را شر مطلق نشان دهند .
حسین رجایی (نویسنده)۱۶۸۱۹۸۵۱۲:۵۱:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۲۱
یعنی اعلام کرده بود که روال پیشرفت کارش این است که درست 5 روز پس از انتخابات اعلام موفقیت کند!!!!؟
ناشناس۱۶۸۲۰۷۱۱۳:۴۲:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۱
عزیزم وقتی همین دو روز قبل اعلام واکسن می شود طلا و نفت تکون اساسی خورد پس بدون گذاشتند بعد انتخابات
علي اصقر۱۶۸۱۶۰۶۰۹:۱۸:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۲۱
آقاي رجايي، دانشفني نفت شيل از سالها قبل بود و با توجه به قيمت نفت، توليد آن به صرفه است. بدون نفت شيل هم آمريكا تا سالها نفت دارد. مشاوران بايد تغيير كنند
ناشناس۱۶۸۱۶۰۹۰۹:۱۹:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۲۱
كدام افول آمريكا؟ نگارنده تحت تأثير گزارش هاي ٢/٣٠ قرار گرفته است
ناشناس۱۶۸۱۸۰۹۱۱:۰۷:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۲۱
آقا برید مقاله های استفان والت، فرید زکریا، فریدمن، نوام چامسکی و ... رو بخونید... البته آشنایی شما دوستان از آمریکا در حد فیلم های هالیوود و محصولات اپل هستش!
ناشناس۱۶۸۲۰۶۶۱۳:۳۹:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۲۱
آن چه مى گويند يك اتفاق در بلند مدت است نه اين كه سياست هاي ده ساله را برمبناي آن قرار دهيد
ناشناس۱۶۸۱۸۲۷۱۱:۱۳:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۲۱
50 میلیون نفر در امریکا بر اثر کرونا بیکار شده اند افول قدرت امریکا حتمی است.
ناشناس۱۶۸۱۶۱۲۰۹:۲۲:۰۰ ۱۳۹۹/۸/۲۱
ترامپ زنده ( ماندنی ) است چون آمریکا زنده است
ناشناس۱۶۸۱۷۵۰۱۰:۳۸:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۲۱
امضا: سرمایه دار بی درد!!!
ناشناس۱۶۸۱۶۱۳۰۹:۲۲:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۲۱
شتر در خواب بیند پنبه دانه
ناشناس۱۶۸۱۶۳۰۰۹:۲۹:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۲۱
محمود را هم سال 91 به بعد همینطور در ایران خراب کردن تا خودشان رییس جمهور بشن و شدن و الان این وضعیت را درست کردن
ناشناس۱۶۸۱۸۱۲۱۱:۰۷:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۲۱
محمود خان از اول خودش مشکل داشت!
ناشناس۱۶۸۱۸۷۹۱۱:۴۲:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۱
منفی چیه راست میگه
ناشناس۱۶۸۱۹۱۹۱۲:۱۳:۳۴ ۱۳۹۹/۸/۲۱
محمود با اون قطعنامه هایی که به ملت هدیه دادنیاز به چیزی نداشت
ناشناس۱۶۸۱۹۴۸۱۲:۳۳:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۲۱
بیشترین تحریمها زمان حسن رخ داد کمی تاریخ بخون
ناشناس۱۶۸۲۰۷۷۱۳:۴۳:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۲۱
عامل اصلی تحریم ها آشوبگران سال 88 بودن حتی درخواست علنی تحریم کردن
ناشناس۱۶۸۲۱۶۱۱۴:۲۴:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۲۱
گفت قطعنامه نگفت تحریم
ناشناس۱۶۸۱۶۳۳۰۹:۳۰:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۲۱
با آرای پستی مُردگان و افراد بالای ۱۸۰ سال و سگ ها که ناشی از استفاده دموکرات ها از نرم افزارهای تقلبی انتخاباتی بوده نمیتوان از شر ترامپ خلاص شد .
بایدن۱۶۸۱۶۴۳۰۹:۳۶:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۲۱
تا زمانی که امریکا آزادی به خصوص آزادی رسانه ها دارد مشکل جدی پایدار نخواهد داشت و این چین و روسیه و.. هستند که به هر سطح از پیشرفت برسند بدون آزادی در معرض انفجار هستند.
ناشناس۱۶۸۲۰۸۳۱۳:۴۶:۳۵ ۱۳۹۹/۸/۲۱
عزیزم تاریخ ابر قدرت ها را بخون تا اینقدر خودت را با آگاه!! و دوستدار ابر قدرتی مثل آمریکا شناخته نشوی!
ناشناس۱۶۸۱۶۵۱۰۹:۳۹:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۲۱
حاجی نویسنده محترم خوبی شما؟ ببین یه کم شخصیتهای اصلی مملکت خودمونو از بابت همون خودشیفتگی و خودمحوری و این حرفا تحلیل کنی بد نیستا
ناشناس۱۶۸۱۶۵۸۰۹:۴۳:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۲۱
تا ترامپ هست ، بورس ما شبیه لبو است . دوباره داره قرمز میشه
ناشناس۱۶۸۱۶۶۶۰۹:۴۸:۱۷ ۱۳۹۹/۸/۲۱
..... مشکوک به بیماری خودشیفتگی است محبوب قلوب نیمی از مردم امریکا شده و در اتفاقی نادر خود را در قامت رهبر کاریزماتیک..... یه رییس جمهور هم توایران بود خودشومحبوب قلوب جهانیان میدانست
ناشناس۱۶۸۱۶۷۴۰۹:۵۸:۲۹ ۱۳۹۹/۸/۲۱
انتخاب بین بد و بدتر! چه جمله آشنایی....
سوسان۱۶۸۱۶۸۱۱۰:۰۱:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۲۱
آمریکا تقصیر نداره بی عرضگی از دولت ماست که در حد توان خود در ساخت و تجهیز کشور کار نکرد و به سمت تهدید دشمنان پیشروی نکرده و تنها به چند سانتریفوژ ناقابل اکتفا کرد دولت ما بی عرضه کامل است.
ناشناس۱۶۸۳۹۴۹۰۷:۲۰:۰۵ ۱۳۹۹/۸/۲۳
شما پولشو بده تا دولت کار کنه.انگار بی پولی را درک نمیکنید
داود۱۶۸۱۶۸۵۱۰:۰۳:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۲۱
طرف قاتل سردار سلیمانی هستش-هیچ ایرانی نباید از رفتن ترامپ ناراحت باشه-
ناشناس۱۶۸۱۸۷۸۱۱:۴۱:۱۹ ۱۳۹۹/۸/۲۱
ولی ظاهرا خیلی ها از رفتن ترامپ ناراحت شدند
ناشناس۱۶۸۱۷۰۷۱۰:۱۶:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۲۱
حرف دل ما رو زدی "جز انتخاب بین بد و بدتر چاره چیست"
ناشناس۱۶۸۱۸۵۰۱۱:۲۴:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۲۱
تنها چاره سر عقل آمدن سرمایه داران در جوامع است
lصدقی۱۶۸۱۷۳۲۱۰:۲۷:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۲۱
ترامپ باید تقاص خون سردار را بدهد اما الان وقتش نیست لطفا سیاستمداران اشتباه محاسباتی نکنند چه ترامپ رای بیاورد یا نه الان بحث انتقام به نفع مخالفین داخلی ترامپ -گلوبال ها و انجمن ها- است که سعی در حذف او دارند
ناشناس۱۶۸۱۷۳۷۱۰:۳۰:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۲۱
این مقاله را به استحضار کسی برسانید که مقاله /چرا ترامپ پیروز قاطع انتخابات است؟/ را نوشته است مملکت داریمون هم همینطوره که اینجا هستیم با اینهمه منابع
ناشناس۱۶۸۱۸۶۲۱۱:۳۱:۱۰ ۱۳۹۹/۸/۲۱
با این قسمت حرفتون که مسئولین ایران بر اساس برنده شدن ترامپ برنامه ریخته بودند مخالفم.اظهر من الشمس است که بر اساس بایدن برنامه ریخته بودند،بنابراین به مردم تلقین نکنید که بایدن باب طبع ما نبوده.
حسین۱۶۸۲۵۹۳۲۲:۱۸:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۲۱
مگه مسئولین ما هم میدونن برنامه چی؟ خخخ
ناشناس۱۶۸۱۸۶۵۱۱:۳۲:۱۳ ۱۳۹۹/۸/۲۱
تحلیل بسیار خوبی است. بنظرم بخشی از انتقام سخت که نفله کردن خود ترامپ هست رو باید موکول کرد به آینده، مخصوصا درصورت رای دادگاه عالی و انتخاب مجددش. تو این شرایط با کشتن ترامپ قمارباز میشیم ابزار بازیابی مجدد وحدت در آمریکای در حال فروپاشی!
ناشناس۱۶۸۱۹۱۶۱۲:۰۸:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۲۱
جمع کنید بابا هر روز یه تحلیل میزارید تا دیروز میگفتید ترامپ اگر بره آمریکا سقوط میکنه که الان وقتش نیست امروز یه حرف دیگه میزنید
رویای ترامپ۱۶۸۱۹۵۲۱۲:۳۶:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۲۱
من به زودی برای بار دوم رئیس جمهور خواهم شد.
ناشناس۱۶۸۱۹۵۸۱۲:۳۹:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۲۱
یاد فیلم چقدر میگیری گریه کنی افتادم
محمد کشاورز۱۶۸۲۲۳۳۱۵:۰۹:۵۸ ۱۳۹۹/۸/۲۱
تحلیلی دقیق و واقع بینانه امیدوارم امثال شما بتوانند بعنوان استراتژیست به تصمیم سازان حاکمیت ایران زمین مشاوره دهند نه امثال آن هایی که میگفتند واقعیت های میدانی نشان دهنده برنده شدن ترامپ است
حبیب۱۶۸۲۲۶۸۱۵:۵۷:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۲۱
پس از مدت ها یک تحلیل درست و غیر کلیشه ای در الف دیدیم. ممنون از نویسنده.
کاوه۱۶۸۲۴۴۱۱۸:۵۹:۳۶ ۱۳۹۹/۸/۲۱
ترامپ فردی بود که بخاطر یاس مردم از عملکرد سران دو حزب جمهوری خواه و دمکرات که فقط فکر خودشان و منافع کسانی که از آنها حمایت می کردند بودند به عنوان ناجی آمریکا ريیس جمهور شد .
معلم۱۶۸۲۵۱۳۲۰:۰۹:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۲۱
رفتن ترامپ خیلی ها را از ترس باخت در انتخابات اینده ایران نگران کرده است.
حسین۱۶۸۲۵۹۲۲۲:۱۶:۵۰ ۱۳۹۹/۸/۲۱
زنده باد ترامپ که با اموخت این همه مدت از کجا ضربه میخوردیم
ناشناس۱۶۸۲۶۵۶۲۳:۵۷:۰۲ ۱۳۹۹/۸/۲۱
مردم آمریکا به بایدن رای دادند همین. نه توطئه ای در کار هست و نه تقلبی صورت گرفته.
ترامپ۱۶۸۳۱۲۷۱۲:۲۸:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۲۲
هر چی میگین بگین تا من میدانم باشما
احمد۱۶۸۳۱۳۸۱۲:۳۶:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۲۲
به همان دلیل که ما از شر احمدی نژاد خودمون رو خلاص کردیم و دیگه نمی خواهیم برگردد
آرش۱۶۸۳۶۳۷۲۱:۱۶:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۲۲
تا دیروز که نوشتید "چرا قطعا رییس جمهور بعدی آمریکاست؟" !!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین