روایت رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا از شکاف در جامعه آمریکایی

گروه ترجمه الف،   3990818040 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

«آمریکای کنونی و نظام و ساختار سیاسی و انتخاباتی آن، به شدت ناقص است و به خوبی اراده و قدرت مردم آمریکا را نمایندگی نمی کند. از سویی، اجرای هرگونه اصلاحات نیز چندان منطقی به نظر نمی رسد زیرا این مساله بدون تردید به عده ای نفع می‌رساند و عده ای دیگر را شدیدا متضرر می کند.»

روایت رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا از شکاف در جامعه آمریکایی

به گزارش الف "ریچارد هاس" رئیس "اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا" در مقاله ای برای پایگاه خبری "پراجکت‌سیندیکیت" از عمیق تر شدن شدت شکاف ها در جامعه آمریکا، همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری 2020 در این کشور و پیروزی جو بایدن در این انتخابات خبر می دهد. وی در این رابطه می نویسد:

 
«من(نویسنده مقاله: ریچارد هاس)، در شرایطی گزارش حاضر را می نویسم که سیلی از جنجال ها و چالش های انتخاباتی، جامعه آمریکا را دربرگرفته است. از یک سو دونالد ترامپ ادعای پیروزی زودرس کرده و از سوی دیگر، جو بایدن نامزد موکرات ها در انتخابات 2020، ادعاهای رامپ را رد و بر شمارش تمام و کمال آرا تاکید دارد. البته که روند شمارش آرا نیز با جو بایدن همراه است. 

انتخابات آمریکا صرفا محدود به این کشور نیست و بدون تردید، تاثیرات بین المللی گسترده ای را نیز با خود به همراه دارد. فارغ از نتیجه انتخابات آمریکا، واکاوی اینکه انتخابات 2020 آمریکا چه مسائلی و نکاتی را در مورد قدرتمندترین کشور جهان نشان می دهد، خود موضوعی است که واقعا جای کار دارد و باید به آن پرداخت. 

اگر از منظری مثبت به قضیه نگاه کنیم، انتخابات آمریکا نمودی از ثبات و قوام دموکراسی در این کشور است. میزان حضور در انتخابات آمریکا به شدت بالا بود اگر چه محدودیت هایی(به دلیل شیوع ویروس کرونا) در بحث رای گیری فیزیکی وجود داشت. این روند مطابق با برنامه، عملیاتی شد. خشونت ها تا جای ممکن محدود بودند و دستگاه قضایی آمریکا نیز به شکایت های مختلف دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا که عمدتا با اغراض سیاسی مطرح می شوند، رسیدگی می کند. از طرفی، دعاوی ترامپ مبنی بر اعلام پیروزی زودرس و ضرورت توقف شمارش آرا نیز، تا حد زیادی از سوی اقشار و گروه های مختلف جامعه آمریکا، مورد بی اعتنایی قرار گرفته است. 

با این همه، آنچه نگران کننده به نظر می رسد این نکته می باشد که تضادها و اختلافات عمیقی میان رای‌دهندگان آمریکایی در طرفداری از دو کاندیدای اصلی انتخابات 2020 آمریکا وجود دارد. چندان شگفت انگیز نیست که این میزان از شکاف و انشقاق، در نهایت منجر به روی کار آمدن حکومتی خواهد شد که این مساله را به واضح‌ترین شیوه به نمایش خواهد گذاشت. در شرایط فعلی، دموکرات ها رقابت برای ریاست جمهوری آمریکا را پیروز شده‌اند و بار دیگر کنترل مجلس نمایندگان این کشور را نیز در کنترل خود گرفته اند. این در حالی است که جمهوریخواهان همچنان کنترل سنای این کشور را در اختیار دارند. از طرفی، کنترل ایالت های مختلف آمریکا نیز میان دو حزب دموکرات و جمهوریخواه تقسیم شده که در این مساله هم، شکاف های عمیقی میان دو طرف وجود دارد(جمهوریخواهان از یک برتری خفیف برخوردارند). آنچه در شرایط کنونی واضح و مبرهن است این نکته است که هم جامعه و هم سیاستمداران و احزاب آمریکایی، از شکاف های عمیق و بغرنجی رنج می برند و همین مساله تهدیدی جدی بر علیه ایالات متحده آمریکا است. 

نباید فراموش کرد که میزان آرا دونالد ترامپ در انتخابات 2020، قابل توجه بود. وی پنج میلیون رای بیشتر در مقایسه با آرا خود در سال 2016 کسب کرد. وی حتی در مقام بازنده انتخابات، از بسیاری از نامزدهای پیروز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال های گذشته، آرا بیشتری را کسب کرد. آنچه میزان آرا وی را بیش از پیش قابل توجه می کند این نکته است که وی در شرایطی آن ها را کسب کرد که وضعیت شیوع ویروس کرونا در آمریکا به شدت وخیم است و در شرایط فعلی، روزانه بیش از 100 هزار نفر به ویروس کرونا مبتلا می شوند و قریب به 1000 تن دیگر نیز جان خود را از دست می دهند. حتی با این شرایط نیز ترامپ بیش از 70 ملیون رای کسب کرد. امری که جای بررسی و تحلیل دارد.

حتی با توجه به شکست ترامپ، باید اذعان کرد که او همچنان یک صدا و حضور قوی در جامعه آمریکا خواهد داشت. به نظر می رسد وی نقش قابل توجهی را در اعلام کاندیدای بعدی جمهوریخواهان برای شرکت در انتخابات 2024 آمریکا بازی کند. به طور کلی، ترامپیسم به مثابه جلوه ای نوین از پوپولیسم آمریکایی، حضوری قوی در عرصه سیاسی و اجتماعی آمریکا خواهد داشت. 

ترامپ در بحبوحه انتخابات آمریکا، از هیچ تلاشی برای اتهام زنی به روند برگزاری انتخابات و طرح ادعای وقوع تقلب در آن، فروگذار نکرده و نمی کند. بدون تردید، بسیای از هواداران وی نیز از پذیرش نتیجه انتخابات و ریاست‌جمهوری جو بایدن، سر باز خواهند زد. حتی کاملا محتمل است که ترامپ هیچ وقت مشروعیت انتخابات 2020 آمریکا را تایید نکند. در واقع می توان گفت اکنون ترامپ با هنجاری مواجه است که تاکنون آن را نقض نکرده و اکنون مصمم به انجام این کار است.
 
آمریکایی ها به نحو فزاینده ای در جهان های متفاوتی زندگی می کنند. آن ها به نحو قابل توجهی خود را در قالب جوامع کوچکتری تعریف می کنند که دیگر اعضای جوامع مذکور نیز با آن ها هم ذات پنداری می کنند. آمریکایی ها در هر کدام از این جهان ها، شبکه های مورد علاقه خود را می بینند و یا از پایگاه های خبری و وب‌سایت های مطلوب خود بازدید می کنند. نبود وحدت در آمریکایِ کنونی، بر شدت هر چه بیشتر شکاف ها و انشقاقات در جامعه آمریکا می افزاید. 

آنچه بیش از همه جای توجه دارد این نکته است که شکاف ها در جامعه آمریکا، لزوما مرتبط با مسائل و معیارهای اقتصادی نیستند. اکنون معیارهای مختلف دیگری نیز به این مساله اضافه شده اند و عملا جامعه آمریکا را به یک جامعه چند تکه تبدیل کرده اند. این مساله، حکمروایی و حکومت در جامعه آمریکا را به پدیده ای پیچیده و سخت تبدیل می کند. اکنون بسیاری این گزاره را مطرح می کنند که آیا رهبر جمهوریخواهِ سنا "میچ مک کانل" حاضر است تا با جو بایدن رئیس جمهور جدید آمریکا، تعاملی مثبت و سازنده داشته باشد یا خیر. بایدن نیز برای کار با جمهوریخواهان باید با آن ها مصالحه کند که همین مساله با واکنش ها و مقاومت هایی در داخل حزب دموکرات و هواداران آن رو به رو خواهد شد. آنچه انتخابات 2020 آمریکا به ما ثابت کرد این بود که این کشور از دو ملت تشکیل شده است. آن ها باید با یکدیگر همزیستی مسالمت آمیز داشته باشند. اینکه آن ها بتوانند این مساله را محقق کنند، با گذشت زمان معلوم خواهد شد. 

***نویسنده: ریچارد هاس، وی رئیس اندیشکده شورای روابط خارجی آمریکا است.
*لینک: https://www.project-syndicate.org/commentary/one-america-two-nations-by-richard-haass-2020-11?a_la=english&a_d=5fa54c2dd231aa5090104c4e&a_m=&a_a=click&a_s=&a_p=homepage&a_li=one-america-two-nations-by-richard-haass-2020-11&a_pa=curated&a_ps=&a_ms=&a_r=

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۸۲۸۹۵۰۹:۴۵:۵۶ ۱۳۹۹/۸/۲۲
شکاف موجود در آمریکا، نتیجه قلدری فردی است که به دموکراسی اعتقادی ندارد. سیستم آمریکا آن چنان بنا شده است که اجازه دیکتا توری به کسی نمی دهد. ترامپ به زباله دان تاریخ انداخته شد. نقطه.
ناشناس۱۶۸۳۱۱۴۱۲:۲۳:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۲۲
وطن فروشان داخلی اینم امریکای مدعی دموکراسی بروید از شرم بمیرید
ناشناس۱۶۸۳۵۸۲۲۰:۲۳:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۲۲
دموکراسی دو حزبی.شما حق انتخاب از بین دو پیرمرد رو داشتید.
ناشناس۱۶۸۲۸۹۹۰۹:۴۸:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۲۲
80 درصد مردم آمریکا بایدن را قبول دارند. بقیه هم به تدریج دست از ترامپ می کشند. شما نگران نباش!!!
ناشناس۱۶۸۳۲۹۷۱۴:۲۵:۰۴ ۱۳۹۹/۸/۲۲
ترامپ هستش بمون بشین ببین
ناشناس۱۶۸۴۰۹۵۱۰:۴۵:۴۳ ۱۳۹۹/۸/۲۳
ترامپ 71 میلیون رای دارد
ناشناس۱۶۸۲۹۰۲۰۹:۵۱:۲۲ ۱۳۹۹/۸/۲۲
چه کسانی در دنیا مدعی دموکراسی و آزادی بودند و چه کسانی در کشور خود را برده غرب به حساب می آورند و سینه و یقه برای غرب چاک می‌دهند وطن فروشان بروند سر خود را به سنگ بکوبند و توبه کنند
ناشناس۱۶۸۲۹۰۸۰۹:۵۶:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۲۲
دیکتاتور دست به هر کاری می زند تا در قدرت باقی بماند. مردم آمریکا به ترامپ «نه» گفته و او را به زیر کشیدند.
ناشناس۱۶۸۲۹۱۸۱۰:۰۵:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۲۲
کشوری که اساسش بر دموکراسی بنا نهاده شده هیچگاه با بنبست سیاسی روبرو نمی شود.
ناشناس۱۶۸۲۹۸۴۱۱:۰۹:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۲۲
دمکراسی کدام است سیستم برده داری برقرار است و همه چیز به نفع سرمایه داری شدید و بقیه مردم با دوشیفت کار هم نمیتوانند هزینه زندگی خود را بدهند و قانون مالیاتی نمونه آن را دیدید چگونه به نفع سرمایه داریست که ترامپ فقط 750 دلار مالیات داده بود و این سیستم از داخل هم چون روسیه فرو خواهد پاشید به علت فقر بیش از اندازه امریکایی ها و بی خانمانی آنها
ناشناس۱۶۸۳۰۶۶۱۱:۵۷:۴۷ ۱۳۹۹/۸/۲۲
پایه های لیبرال دموکراسی محکم هستند.
ناشناس۱۶۸۲۹۲۰۱۰:۰۷:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۲۲
در آمریکا شاهد نیستیم که پلیس یا ارتش در ایالتی به نفع یا علیه کاندیدایی وارد صحنه شده باشند. این موضوع مهمی است که باید با آن دقت کرد.
ناشناس۱۶۸۲۹۲۵۱۰:۰۹:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۲۲
الحمدالله ما در کشور شکافی نداریم ..
ناشناس۱۶۸۲۹۵۶۱۰:۳۵:۱۸ ۱۳۹۹/۸/۲۲
شکافی که تو جامعه ایران هست صدها برابر بیشتر از آمریکاست! آمریکا یک جامعه مترقی است. بیش از صد روز برای کشته شدن سیاهپوستها تظاهرات و زد و خورد بود اما کل کشته ها شاید زیر پانزده نفر! ..
ناشناس۱۶۸۲۹۵۷۱۰:۴۰:۱۶ ۱۳۹۹/۸/۲۲
ترامپ مهره روسیه است. اقدامات ترامپ در طول 4 سال ریاست جمهوریش به شدت به وجهه آمریکا در جهان لطمه زد. چرا پوتین تا به حال به بایدن تبریک نگفته است؟
ناشناس۱۶۸۲۹۸۷۱۱:۱۱:۴۱ ۱۳۹۹/۸/۲۲
فرو پاشی امریکا و تکه تکه شدن آن شروع شده کسانی که در آنجا هستند میدانند چه میگویم
ناشناس۱۶۸۳۱۳۹۱۲:۳۸:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۲۲
از شکاف در امریکا آبی برای ما گرم نمیشه
ناشناس۱۶۸۳۱۸۰۱۳:۰۷:۲۷ ۱۳۹۹/۸/۲۲
ثروت 3 نفر در آمریکا از ثروت 30 درصد فقیر بالاتر است. آیا آن 30 درصد در مورد منافع آن 3 نفر، تصمیم گیری می کنند و آن 3 نفر، فقط 3 رای دارند؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین