چالش بی پایان قیمت بلیت هواپیما + هزینه تمام شده هر صندلی پرواز

گروه اقتصادی الف،   3990809051

در حالی که هیچ یک از اولتیماتوم های وزیر راه و رئیس سازمان هواپیمایی برای توقف افزایش قیمت بلیت هواپیما اثرگذار نبوده، ایرلاین ها همچنان از زیان ده بودن صنعت هوانوردی در ایران می گویند.

به گزارش مهر، پس از آنکه وزیر راه و شهرسازی در نیمه مهر ماه، از الزامی شدن فروش بلیت پروازهای داخلی تا حداکثر ۶۰ درصد ظرفیت هواپیما خبر داد، در ۱۸ مهر ماه نیز انجمن شرکت‌های هواپیمایی با همین بهانه (کاهش فروش ظرفیت هر پرواز) و همچنین افزایش نرخ ارز، نسبت به انتشار لیست جدید قیمت‌های حداقلی و حداکثری مسیرهای مختلف هوایی اقدام کرد.

ارقام قیمت بلیت پروازها در این نرخ نامه با افزایش ۵۵ تا ۱۵۵ درصدی نسبت به آخرین نرخ نامه منتشره در خرداد امسال مواجه شده بود؛ حداقل قیمت بسیاری از مسیرهای پروازی از ۷۵۰ هزار تا بالای یک میلیون تومان و حداکثر قیمت‌ها نیز از ۱.۴ تا ۱.۹ میلیون تومان متغیر و در تعدادی از مسیرهای طولانی‌تر مانند تبریز-کیش هم به بالای ۲ میلیون تومان رسیده بود.

اولین واکنش وزیر راه: قیمت جدید بلیت‌ها به هیچ وجه مورد تأیید نیست

انتشار این نرخ نامه با واکنش وزیر راه و شهرسازی مواجه شد و در حاشیه مراسم افتتاح نمایشگاه دائمی شرکت راه آهن، اعلام کرد: به هیچ وجه این نرخ نامه مورد تأیید ما نیست. اما همان شب در بخش خبری ۲۱ سیما از بررسی بیشتر کارشناسی این موضوع خبر داد که در رسانه‌ها از آن به چرخش موضع وزیر راه تعبیر شد.

در جلسه وزیر راه با مدیران عامل ایرلاین‌ها چه گذشت؟

چند روز قبل از آبان ماه نیز شرکت‌های هواپیمایی با وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نشستی برگزار کردند که در آن مدیران عامل ایرلاین‌ها از قیمت تمام شده هر نفر-صندلی در پروازهای داخلی پرده برداری و اعلام کردند نرخ‌های موجود باعث زیان ده بودن شرکت‌ها شده است.

وزیر راه و شهرسازی پس از این نشست با حضور در یک برنامه تلویزیونی، از معرفی شرکت‌های هواپیمایی گران فروش به تعزیرات حکومتی خبر داد.

پس از این نشست نیز تورج دهقانی زنگنه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری از عدم قطعی افزایش قیمت بلیت هواپیما از ابتدای آبان و بررسی بیشتر نظرات ایرلاین‌ها با استفاده از صورت‌های مالی این شرکت‌ها خبر داد.

بازدید میدانی رئیس سازمان هواپیمایی از اجرای فروش بلیت تا ۶۰ درصد ظرفیت

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری سپس اول آبان در فرودگاه مهرآباد حاضر شد و از رعایت یا عدم رعایت الزام فروش ۶۰ درصدی ظرفیت هواپیماها از سوی ایرلاین‌ها، بازدید میدانی کرد.

معاون وزیر راه در حاشیه این بازدید اعلام کرد: قرار نیست نرخ بلیت‌ها افزایش یابد و به جای آن به ایرلاین‌ها ارز نیمایی برای خرید قطعات وارداتی تخصیص داده شده و همچنین تخفیف در هزینه‌های دولتی ایرلاین‌ها یا خدمات فرودگاهی ارائه می‌شود؛ ضمن اینکه تسهیلات ریالی نیز به شرکت‌های هواپیمایی اعطا خواهد شد.

تهدیدهایی که کارگر نیفتاد / ایرلاین‌ها همچنان گران فروشی می‌کنند

علی رغم همه عتاب و خطاب‌هایی که مسئولان ارشد صنعت هوانوردی با ایرلاین‌ها داشته اند، اما باز هم مسافران متعددی در تماس با مهر، از افزایش ۲ تا ۲.۵ برابری نرخ پایه (حداقلی) بلیت پروازهای داخلی در روزهای آغازین آبان ماه که جز فصول کم تقاضا (low season) محسوب می‌شود، خبر می‌دهند؛ به عنوان مثال برخی مسافران می‌گویند پرواز تهران-عسلویه که تا پیش از این افزایش، ۲۷۰ تا ۳۵۰ هزار تومان بود، به ۷۰۰ هزار تا یک میلیون تومان افزایش یافته است.

 

افشاگری یک مدیر آژانس هواپیمایی از اقدامات پشت پرده برخی ایرلاین‌ها

یک فعال صنعت گردشگری که از ترس پلمب شدن دفترش نخواست نامش فاش شود، مقصر این افزایش قیمت‌ها را نه بهانه افزایش ارز دانست و نه فروش بلیت تا ۶۰ درصد ظرفیت؛ وی اظهار داشت: دو سه شرکت هواپیمایی به صورت مافیایی و هدفمند کار می‌کنند تا گرانی بلیت هواپیما اجرایی شود. هر عامل فروشی که بخواهد بلیت ارزان بفروشد، تهدید به پلمب دفتر می‌شود؛ ارزان فروشی در کشور جرم شده است.

وی با بیان اینکه ایرلاین‌ها اطلاعات غلط به مسئولان صنعت هوانوردی می‌دهند و صنعت گردشگری ایران را نابود می‌کنند، گفت: ایرلاین‌ها به جای اجرای کف قیمت، از وسط قیمت را اعلام کردند یعنی کلاس‌های پایین‌تر را نمی‌فروشند؛ پذیرایی در طول پرواز و کیترینگ را به بهانه شیوع کرونا حذف کرده اند، اما حتی ماسک به مسافر نمی‌دهند! اگر مسافری بند ماسکش پاره شود باید از دیگر مسافران ماسک بگیرد.

به گفته این مالک دفتر خدمات گردشگری، به تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی تسهیلات کرونایی چند صد میلیاردی پرداخت شده، اما تا کنون به آژانس‌های گردشگری یک ریال هم داده نشده است.

دبیر انجمن ایرلاین‌ها: اینها اظهارات چارترکننده هاست

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی در گفت وگو با مهر، با رد اظهارات مالکان دفاتر خدمات گردشگری، گفت: اینها سخنان چارترکننده هایی است که مشکلاتی برای صنعت هوانوردی ایجاد کرده اند.

مدیرعامل یکی از شرکت‌های هواپیمایی نیز در گفت وگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه اظهارات این مالک آژانس گردشگری ۱۰۰ درصد اشتباه است، گفت: ایر لاین‌ها در حال حاضر حداقل ۲۵ درصد زیر قیمت تمام شده بلیط را می‌فروشند.

وی ادامه داد: بنده در جلسه‌ای که مدیران عامل ایرلاین‌ها با وزیر راه داشتند، قیمت تمام شده هر نفر-صندلی را اعلام کردم و آماده هستم در هر جایی که انتقادی هست، به عنوان کارشناس بحث کنم.

عضو انجمن شرکت‌های هواپیمایی ادامه داد: در مورد وام کرونا هم باید بگویم به غیر از هما، هیچ شرکت هواپیمایی نتوانسته است آن را دریافت کند.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد این مدیر آژانس فروش بلیت از اینکه فروش اینترنتی بلیت هواپیما راه اندازی شده، ایرلاین‌ها را مقصر اعلام کرده است؛ هر چند که معتقدم واقعاً آژانس‌ها نمی‌توانند هزینه‌های خود را مانند ایرلاین‌ها، تراز کنند و این موضوع کاملاً صحیح است.

قیمت تمام شده هر نفر-صندلی در پرواز داخلی چه قدر است؟

بر اساس محاسبات انجام شده، قیمت تمام شده هر ساعت-صندلی برای بویینگ ۷۳۷ به عنوان یکی از هواپیماهای باریک پیکر و با ظرفیت ۱۴۰ مسافر که با شرایط پروازهای داخلی ایران مبنی بر کم بودن فاصله فرودگاه‌ها منطبق بوده و جزو هواپیماهای کم هزینه محسوب می‌شود، با لود پروازی ۹۰ مسافر، ۵۵۰ هزار تومان و برای هر یک ساعت پرواز، ۵۰ میلیون تومان برای ایرلاین‌ها هزینه دارد.

همچنین پرواز این هواپیما با لود پروازی ۱۳۰ نفر برای هر یک ساعت-صندلی، ۳۹۹ هزار تومان و برای هر یک ساعت پرواز حدود ۵۲ میلیون تومان و برای فروش بلیت در حالت فول لود (۱۴۰ نفر) ۳۷۳ هزار تومان هزینه هر ساعت-صندلی و ۵۲ میلیون تومان به ازای هر یک ساعت پرواز هزینه در بر خواهد داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  4. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  5. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  6. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  7. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  8. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  9. اشکان خطیبی از شرایط زندگی‌ در اروپا می‌گوید: دیگر توانایی کار کردن ندارم

  10. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  11. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  12. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  13. آیت‌الله مکارم شیرازی خطاب به سردار رادان: «طرح نور» را با قدرت ادامه دهید

  14. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  15. سونامی مولانا در سینمای ایران؛ رکورد افتتاحیه شکست

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. دانشگاه واشنگتن دانشجویان را به اخراج و تعلیق تهدید کرد

  18. سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکا در سواحل یمن

  19. رئیسی: جمهوری اسلامی تحریم‌ناپذیر است

  20. مورایس مسلمان شد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  4. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  5. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  6. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  7. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  8. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  9. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  10. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  11. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  12. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  13. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  14. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  18. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  19. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  20. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  23. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  24. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  25. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

پربحث‌های هفته

  1. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  2. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  3. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

  4. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  5. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

  6. بخش املاک "دیوار"مسدود می‌شود/ فرصت یک هفته‌ای به سکوها

  7. معاون وزیر کار: دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم رشد کرده است

  8. پاسخ معاون پارلمانی رئیس جمهور به اظهارات قالیباف

  9. بذرپاش:عزم دولت برای حل مشکل مسکن جدی است

  10. دلارهای خانگی روانه بازار شدند/ روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد سرعت گرفت

  11. التهابات بازار خودرو، ارز و مسکن کاهش می‌یابد

  12. افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک

  13. تداوم کاهش نرخ رشد نقدینگی/ خلق پول بانک‌ها و موسسات ناتراز محدود شد

  14. آسمان در اختیار متمولین؛ از بلیت هواپیمای نجومی تا خرید جت شخصی

  15. ریزش قیمت دلار در روزهای آینده ادامه خواهد داشت

  16. خاندوزی: ۱۵۰ همت از اموال مازاد بانکها واگذار شد

  17. وزیر اقتصاد: تورم در سال ۱۴۰۳ کاهشی است

  18. توضیح رئیس سازمان صمت تهران درباره افزایش قیمت لوازم خانگی

  19. دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد  

  20. سقوط قیمت برنج ایرانی از ۱۵۰ هزار تومان به ۸۰ هزار تومان

آخرین عناوین