دولت ملزم به پرداخت یارانه کالای اساسی شد/ تامین کالا برای ۶۰ میلیون ایرانی

  3990807065 ۱۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس کمیسیون برنامه مجلس با اشاره به تصویب کلیات طرح تامین کالای اساسی گفت: سیصد هزار میلیارد ریال منابع اجرای این قانون از محل اموال، حق الامتیاز واگذاری سهام دولت و حقوق مالکانه تامین می شود که باید ۱۰۰ در صد آن در اختیار سازمان هدفمندی یارانه‌ها قرار بگیرد.

دولت ملزم به پرداخت یارانه کالای اساسی شد/ تامین کالا برای ۶۰ میلیون ایرانی

حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به تصویب کلیات طرح تامین کالاهای اساسی برای ۶۰ میلیون ایرانی اظهار داشت: براساس ماده واحده این طرح یارانه کالاهای اساسی برای اقشار مردم و دهک‌های مورد نظر به شرحی خاص و در نظر گرفته شده تامین و پرداخت می شود. 

وی درباره جزئیات منابع مالی اجرای این طرح افزود:‌ در درجه اول دولت مکلف است به منظور تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخوردار در شش ماه دوم سال ۱۳۹۹ بصورت ماهانه، نسبت به تامین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار( افراد مشمول ردیف (۳۱) جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۹، کل کشور به تعداد (حداقل شصت میلیون نفر)  از طریق واریز اعتبار  به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و دویست هزار ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ ششصد هزار ریال برای هر یک از افراد سایر دهک ها اقدام کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس تصریح کرد: این اعتبار برای تامین کالاهای اساسی و ضروری در نظر گرفته شده و وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی موظفند، ضمن تامین امکان تخفیف در خرید،  این کالاها را برای مشمولان این قانون فراهم کند.

وی در خصوص منابع این طرح گفت: منابع مورد نیاز برای اجرای این قانون به میزان سیصد هزار میلیارد ( ۳۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰) ریال از محل اموال، حق الامتیاز واگذاری سهام دولت و حقوق مالکانه ناشی از  آن در چارچوب قانون توسط وزارت امور اقتصادی و دارای تامین می شود، همچنین،  منابع حاصله بصورت ۱۰۰ در صد تخصیص یافته در اختیار سازمان هدفمندی یارانه ها برای انجام تکالیف این قانون قرار می گیرد.

 حاجی بابایی اظهار داشت: در صورت عدم تکافوی منابع حاصله، دولت مکلف است از منابع اعتبار موجود و افزایش تنخواه گردان خزانه، کسری منابع را جبران نموده و یا منابع حاصل از فروش و واگذاری مذکور جایگزین نماید، همچنین  دولت می تواند بجای فروش و واگذاری اموال و سهام موضوع این قانون، تا سقف منابع مذکور از منابع اعتبار موجود و با جابجایی سایر اعتبارات مشروط به عدم آسیب به هزینه های ضروری و حقوق مردم و با افزایش تنخواه گردان خزانه استفاده نماید.

 وی تاکید کرد: براساس این قانون مجلس استنکاف از اجرای احکام این قانون از سوی مسئولین دولتی دستگاههای مربوطه مستوجب مجازات مندرج در ماده(۵۷۶) قانون مجازات اسلامی (تعزیرات و مجازاتهای بازدارنده) مصوب ۱۳۷۵/۳/۲ با اصلاحات و الحاقات بعدی است.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس اظهار داشت: آیین نامه اجرایی این قانون مشتمل بر مبلغ یارانه، سرانه، مشمولین، مصادیق کالاهای اساسی به پیشنهاد وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با همکاری وزارتخانه های امور اقتصادی و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، جهاد کشاورزی و سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی حداکثر طرف 2 هفته پس از تصویب این قانون تهیه می شود و به تصویب هیات وزیران می رسد.

وی افزود: دستگاه‌های اجرایی ذیربط مکلف به ارائه گزارش عملکرد خود در اجرایی کردن این قانون، در هر 2 ماه  یک بار، به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و اجتماعی مجلس شورای اسلامی هستند.

به گزارش فارس، کلیات طرح اصلاح قانون بودجه ۱۳۹۹ کل کشور و الزام دولت به پرداخت یارانه تامین کالاهای اساسی در دستور کار جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس قرار گرفت و نهایتا وکلای ملت با آن موافقت کردند.

بر این اساس، دولت مکلف است به منظور تامین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به ویژه خانوارهای کم برخورداری از ابتدای شش ماهه دوم سال ۱۳۹۹ بصورت ماهانه، نسبت به تامین و پرداخت یارانه اعتبار خرید به هر فرد ایرانی شناسایی شده در طرح معیشت خانوار (موضوع ردیف(۳۱) جدول تبصره ۱۴ قانون بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور) به تعداد حداقل ۶٠ میلیون نفر، از طریق واریز اعتبار به کارت یارانه نقدی سرپرست خانوار به مبلغ یک میلیون و دویست هزار ریال برای هر یک از افراد سه دهک اول از جمله افراد تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی، سازمان بهزیستی، رزمندگان معسر و افراد با درآمد کمتر از حداقل حقوق و دستمزد و مبلغ ششصد هزار ریال برای هر یک از افراد سایر دهک ها اقدام نماید.

این اعتبار صرفا برای تامین کالای اساسی و ضروری در نظر گرفته شده و وزارت صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی موظفند امکان تخفیف در خرید این کالاها را برای مشمولان فراهم کند.

گفتنی است این موافقت با ٢١۵ رای موافق، ۱۴ رای مخالف و ۵ رای ممتنع از مجموع ٢۴٩ نماینده حاضر صورت گرفت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۶۲۸۹۷۱۳:۳۹:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۷
قبلا اجناس کوپنی مجانی نبود ... باید اجناس تخفیف داشته باشند نه اینکه مجانی باشند ..‌مجانی بودن اجناس، بار مالی فراوانی دارد
ناشناس۱۶۶۳۰۶۷۱۴:۴۲:۲۴ ۱۳۹۹/۸/۷
برادر کمتر از 4 دلار هست.
ناشناس۱۶۶۳۳۷۵۱۷:۵۲:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۷
اصلا میخوای دوبرابر حساب کنن
ناشناس۱۶۶۳۵۶۷۲۰:۰۵:۴۰ ۱۳۹۹/۸/۷
این هم اقدام انقلابی مجلس .. ؟؟؟
رضا۱۶۶۲۹۴۴۱۳:۵۱:۱۲ ۱۳۹۹/۸/۷
خدا خیر بده به نمایندگان که بعد چندماه تکیه زدن به صندلی نمایندگی یه طرحی بدرد بخوری توی این وا اَسفاه اقتصادی برای مردم ارائه کردند اما خوب بود جامانده های یارانه و طرح معیشت خانواده هارو فکری براشون می کردند.. اون ۱۴ نفری که به این طرح رای مخالف دادند رو کاش اسم وتصویرشون رو می دیدیم
ناشناس۱۶۶۳۰۲۰۱۴:۱۹:۲۶ ۱۳۹۹/۸/۷
دولت بایستی تمام اقلامی که یارانه به آن تعلق می گیرد مبلغ یارانه آن را به حساب هر فرد ایرانی واریز کند و خود خانواده ها می دونن چطوری هزینه کنن نه این که به وارد کننده بدهند تا اونا با واسطه به مردم ندهند و در حق اونا اجحاف کنن. البته به عنوان یک پیشنهاد اگر این مبلغ را با ارز خارجی یا دلار بدهد انوقت دلار در دست مردم زیاد می شه و مردم به ناچار برای خرید مجبورند تبدیل به ریال کنن . که این کار سبب کنترل و کاهش نرخ ارز. مثل بورس که همه مردم بورس خریدند حالا اون فردی که حداقل 500 هزارتومان هم بورس خریده در صف فروش قرار گرفته و باعث کاهش ارزش سهام بورس شدند.
ناشناس۱۶۶۳۰۸۷۱۴:۵۲:۲۵ ۱۳۹۹/۸/۷
بساط مفت خوري را جمع كنيد...ثروت و اشتغال و توليد ايجاد كنيد... از گدا كردن مردم دست برداريد...
علی۱۶۶۳۷۰۹۲۲:۳۸:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۷
مبلغ ماهانه ۶۰هزارتومان که نیم کیلو گوشت هم نمیشه، موجب مفتخوری میشه آقای محترم؟!! این پول خرج یکروز یک نفر آدم هم نمیشه.
ناشناس۱۶۶۳۱۴۶۱۵:۲۳:۲۱ ۱۳۹۹/۸/۷
باید کل یارانه ها حذف بشند و بجاش یک کارت اعتباری قرار بدید تا سرپرست خانواده هر ماه مقدار مشخصی از کالا رو بتونه بخره. مثلا هر ماه مقدار مشخصی روغن و مرغ و پنیر و تخم مرغ به ازای هر فرد از خانواده به سرپرست بدن. در واقع ارزش و اعتبار کارت به مبلغ نباشه بلکه به تعداد کالا باشه!
ناشناس۱۶۶۳۲۷۲۱۶:۳۹:۵۱ ۱۳۹۹/۸/۷
توهین به مردم هست
ناشناس۱۶۶۳۲۹۹۱۶:۵۰:۵۳ ۱۳۹۹/۸/۷
این چهارده نفر چرا مخالفت کردند؟
مصطفی۱۶۶۳۳۸۹۱۸:۰۳:۳۳ ۱۳۹۹/۸/۷
بنا بدلایل غیر موجه من و میلیون ها نفر پرداخت یارانه ماهیانه محروم کردین و اموالی که سال به بدبختی برای آینده پس انداز کرده بودیم با بی عرضه گی و سواستفاده اِغلب مسوولین دلسوز نابود کردین حالا حاتم بخشی هم می خوایین بکنن یه تورم جانانه دیگه بجون این ملت گرفتار بندازین اقا دست وردارین ..
ناشناس۱۶۶۳۴۱۰۱۸:۲۵:۴۴ ۱۳۹۹/۸/۷
عادت دادن مردم به فقر و گدایی آن هم کشور ثروتمند ایران
ناشناس۱۶۶۳۵۴۰۱۹:۵۱:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۷
سیستم تولید توزیع بانک بورس ..درست کنید بجای این طرحهایی که ی شبه تصویب میکنید
ناشناس۱۶۶۳۶۲۴۲۰:۵۲:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۷
هر وقت مردم فهمیدن که یارانه نقدی و چاپ پول باعث تورم و افزایش نقدینگی افزایش قیمت دلار میشه خیلی از مشکلات کشور حل میشه !
ناشناس۱۶۶۳۷۶۵۲۳:۱۱:۵۷ ۱۳۹۹/۸/۷
این .. بازیها چیه این دولت مفت چیزی نمیده یه چیزی میده ده برابرشو حالا با گرونی یا ..میگیره
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. نگاهی به مسیر بازیگرانی که مهاجرت کردند/ از بازیگری تا رقص و رانندگی تاکسی!

  3. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  4. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  5. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  6. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  7. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  8. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  9. جریان دائمی تجارت، به جای تعطیلی روز شنبه

  10. ساماندهی بازار مسکن و اجاره‌بها در خوان آخر/ اسب سرکش مسکن، آرام می‌گیرد؟

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  14. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  15. نتانیاهو: احکام دادگاه لاهه را نمی پذیریم

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. آمریکا و ویتنامی دیگر؟۱

  18. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  19. یکی از مسائل مهم کشور، عفاف و حجاب است/ نظرات شهید مطهری راهگشا است

  20. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  21. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  22. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  23. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  24. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  25. احتمال دارد دلار به دامنه ۵۰ هزار تومان برگردد

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. با حلوا حلوا گفتن، دهان شیرین نمی‌شود!

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: تکرار تجربیات شکست‌خورده درباره حجاب هیچ ثمری ندارد/ زیباکلام به دشمنی اسرائیل با ایران توجه نمی‌کند

  4. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  5. هشدار حسین شریعتمداری؛ فاجعه برجام در انتظار لایحه عفاف!

  6. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  7. حمایت معاون رئیسی از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها/ تاکید رادان بر ادامه طرح «نور» فراجا/ انتقاد روزنامه دولت از کریمی قدوسی

  8. به زور کسی را به بهشت نمی بریم اما در برابر ناهنجاریها ایستاده‌ایم

  9. خلجی: آواربرداری از خرابی ۱۰ ساله زمانبر است

  10. توضیحات سردار جعفری درباره تذکر رهبری پیرامون مبارزه با بی‌حجابی/ توصیه همتی درباره نرخ‌های متفاوت ارز

  11. خسارت در «اس-۳۰۰»؛ مدرکی که نیست و افتخاری که به نام اسرائیل می‌سازند!

  12. آقای رئیس‌جمهور! لطفاً فراموش نکنید!

  13. سلاح اتمی؛ جزو برنامه ریزی امنیتی و دفاعی ایران است؟ /تمام «نه»های رهبر انقلاب به سلاح هسته ای +اینفو

  14. رهبر انقلاب: تحریم‌ها ملت ایران را از پا در نمی‌آورد/ اگر حال جامعه کارگری خوب شود، حداقل نیمی از مردم حالشان خوب می‌شود

  15. وزیر کشور: پلیس با رعایت کرامت انسانی به عده کمی که قانون حجاب را رعایت نکنند تذکر می‌دهد

  16. نظر جالب شریعتمداری درباره طرح نور و لایحه حجاب/ پاسخ خلجی به انتقادات نمایندگان درباره قیمت دلار

  17. سوء استفاده عباس عبدی از «ماچه الاغ ماده»!

  18. توماج صالحی به حبس محكوم شد/مظلوم نمايي يك اغتشاشگر 

  19. ناصر ایمانی: فرض کنیم یکی از این صحنه های ضرب و شتم ....

  20. نگاهی به فرمان ضد فساد هشت ماده ای 

  21. اگر این صحنه‌ها در ایران بود...

  22. همه رقیبان قالیباف در ریاست مجلس آینده/ توضیح معاون رئیسی درباره استقرار فراجا در بنیاد نخبگان

  23. رئیسی: مشکلات آبی و برقی کشور در حال حل‌شدن هستند  

  24. ضرب‌الاجل مجلس برای دولت / منتظر مدیریت بازار ارز هستیم  

  25. صدای خُرد شدن استخوان‌های صهیونیسم جهانی بیش از هر زمان دیگری به گوش می‌رسد

آخرین عناوین