احمد توکلی: به‌جای تحمیل هزینه سنگین، با کنکوری‌ها مدارا کنید

گروه اجتماعی الف،   3990806021 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت از وزیر علوم درخواست کرد تا با در نظر گرفتن شرایط کنونی اقتصادی و دستور بر برگزاری کنکور نظام قدیم در سال ۱۴۰۰ از تحمیل هزینه‌های سنگین به داوطلبان نظام قدیم جلوگیری نماید.

احمد توکلی: به‌جای تحمیل هزینه سنگین، با کنکوری‌ها مدارا کنید

به گزارش الف، احمد توکلی رئیس هیات مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت طی مکاتبه‌ای با منصور غلامی وزیر علوم از وی خواست تا با در نظر گرفتن شرایط کنونی اقتصادی و دستور بر برگزاری کنکور نظام قدیم در سال 1400 ، از تحمیل هزینه های سنگین به داوطلبان نظام قدیم جلوگیری نماید.

در ماه های گذشته مطالبه ای تحت این عنوان در سامانه مطالبه گری دیده بان ثبت شد که به درخواست جمع کثیری از متقاضیان کنکور نظام قدیم اشاره داشت.

متن این نامه بدین شرح است:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر منصور غلامی
وزیر محترم علوم، تحقیقات و فناوری

سلام علیکم

با سپاس از مدیریت جنابعالی و تلاش‌های ارزشمند سازمان سنجش آموزش کشور در محافظت از سلامت و عدالت آموزشی، توجه جنابعالی و سایر مسئولان ذیربط را، به مطالب زیر جلب می‌کنم.

نامه شماره 461-199-د مورخ 1399/06/16دیده‌بان شفافیت و عدالت که پیش­تر تقدیم شما گردید، پژواک مطالبه جمع کثیری از داوطلبان شرکت در کنکور پیشِ­رو بود. آنان که فارغ‌التحصیلان دبیرستان نظام قدیم هستند، از شما خواسته بودند در امری آزموده شوند که بدان­ها آموخته­اید! اگر هیچ دلیل دیگری در کار نبوده باشد، باز این درخواست اجابت شدنی است؛ زیرا چنانکه ملاحظه می‌فرمایید، آنان کاری را از مسئولان ذیربط خواسته‌اند که خدا نیز از بندگانش خواسته است. آنجا که در قرآن می‌فرماید:.

لِكُلٍّ جَعَلْنَا مِنْكُمْ شِرْعَةً وَمِنْهَاجًا وَلَوْ شَاءَ اللَّهُ لَجَعَلَكُمْ أُمَّةً وَاحِدَةً وَلَكِنْ لِيَبْلُوَكُمْ فِي مَا آتَاكُمْ فَاسْتَبِقُوا الْخَيْرَات

براى هر يك از شما [امت‌ها] شريعت و راه روشنى قرار داده‌ایم و اگر خدا می‌خواست‏ شما را يك امت قرار می‌داد ولى [خواست] تا شما را در آنچه به شما داده است بيازمايد پس در كارهاى نيك بر يكديگر سبقت گيريد.

(آل‌عمران/ 48)

 که عقل و علم تسلیم این دلیل است. دلیل علمی دوم این است که متأسفانه آموخته‌های دوره دبیرستان، نقش روشنی در گذراندن مدارج دانشگاهی ندارد تا ما نگران تأثیر منفی تفاوت آموخته‌های نظام قدیم و جدید باشیم. دلیل علمی سوم این است که در اقتصاد بخش عمومی و حقوق عمومی به جوانان خود می‌آموزیم که اصل بر این است که دولت در مال و اراده مردم دخالت نمی‌کند، مگر با حجت کافی. کدام حجت محکم در دست بود که دولت بتواند هزینه سنگین تجهیز و تأمین امکانات اجرای تصمیم شورای محترم سنجش و پذیرش دانشجو را بر جوانان تحمیل کند؟ مقصود، تصمیم به خودداری از تمدید کنکور نظام قدیم و تأکید بر برگزاری کنکور سال ۱۴۰۰ تنها بر اساس نظام جدید آموزشی است. اقل وظیفه، شفاف‌سازی دلایل شورای تصمیم‌گیرنده و اثبات عادلانه بودن آن تصمیم بوده است. در فرض نبودن دلایل متقن تقدیم شده، بلای بحران ویروس کرونا که با خود بحران کاملاً و مطلقاً بی‌سابقه‌ای را از جهت زیستی، اقتصادی، معیشتی و اجتماعی بر جوامع بشری تحمیل کرده است؛ بحرانی که تاکنون میلیون‌ها جان را ستانده و میلیون‌ها خان و مان را برانداخته است. اقتضای روشن این وضعیت، مدارای با مردم آسیب‌دیده است، نه سختگیری!

دیده‌بان شفافیت و عدالت صمیمانه بر نظر کارشناسی‌اش اصرار دارد. چنان‌که کمیسون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی و مأمور ویژه پیگیری موضوع، از طرح تمدید کنکور نظام قدیم، حمایت می‌کنند. مقتضی است شورای محترم سنجش و پذیرش دانشجو با تشکیل جلسه‌ای اضطراری در تصمیم متخذه تجدیدنظر فرماید.

احمد توکلی
رئیس هیئت مدیره سازمان مردم نهاد دیده‌بان شفافیت و عدالت

رونوشت:

برادر ارجمند جناب آقای دکتر منادی؛ رئیس محترم کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی جهت اطلاع و حمایت
برادر ارجمند جناب آقای دکتر خدایی، معاون خدوم وزیر و دبیر محترم شورای سنجش و پذیرش دانشجو جهت اطلاع و حمایت

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۶۰۹۷۲۱۰:۳۱:۴۲ ۱۳۹۹/۸/۶
جناب دکتر توکلی برای تبعیض در تحصیل علم که از اول ابتدایی تا پایان دانشگاه صورت می گیرد فکری بکنید فراگیری علم نباید تحت عنوان مدارس انتفاعی و غیر انتفاعی صورت بگیرد طبق قانون اساسی فراگیری دانش برای همه باید یکسان باشد
ناشناس۱۶۶۰۹۷۴۱۰:۳۳:۳۲ ۱۳۹۹/۸/۶
کنکور اغلب سیاه لشکری است باید تا قبل از هر کنکور سراسری طی چند مرحله آزمون سایبری شرکت کنندگان اقلی در کنکور اصلی را به ۳۰ درصد رساند
رضامیرزائی۱۶۶۰۹۷۵۱۰:۳۳:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۶
تاکید بر حفظیات باعث می شود کشوری صددرصد واردکننده باشد.برای تدریس علوم دینی وطبیعی مدارس نیاز به موبایل ساخت چین دارد. کشور به شدت نیازمند مهندسی معکوس هست.حفظیات را پاکسازی کنید.از یک شاخه تیرآهن هزاران سوزن تولید می شود. خام فروشی را پاکسازی کنید .نکنید.از بس فکر می کنم دق کردم.هیچی توی بازار پیدا نمیشه همه احتکار و منتظر گرانی بخاطر یک مشت دلار مایحتاج صادر می کنندبازار داخل که هیچ.یک کیسه سیمان پیدا نمی شود مسلمان.یک پکیج پیدا نمی شود مسلمان.
علی۱۶۶۱۰۹۳۱۱:۴۶:۳۷ ۱۳۹۹/۸/۶
سپاس از جناب آقای دکتر توکلی عزیز که همواره حامی مردم بوده و هست. به نظر می رسد دستی .. در کار است که هر چه بیشتر نارضایتی در مردم ایجاد کند. وگرنه این همه لجبازی با مردم و در این مورد، با افرادی که به درستی مطالبه برگزاری کنکور بر اساس آموخته هایشان (نظام قدیم) دارند، منطقی و عقلانی به نظر نمی رسد. مگر این که بخواهند این قشر را هم ناراضی کنند.
کامران۱۶۶۱۱۰۳۱۱:۵۲:۴۶ ۱۳۹۹/۸/۶
سازمان سنجش به چه دلیل «شرکت تعاونی خدمات آموزشی کارکنان سازمان سنجش آموزش کشور» را تأسیس کرده و با گرفتن پول از مردم کنکور آزمایشی برگزار می کند؟ آیا این مصداق بارز تعارض منافع نیست؟ چرا کسی با این تخلف آشکار برخورد نمی کند؟ آقای دکتر احمد نادری نماینده تهران در مجلس، چندی پیش در این باره صحبت و شدیدا به آن اعتراض کرد اما متاسفانه نه ایشان و مجلس محترم، موضوع را پیگیری نکردند. از سازمان عزیز «دیده بان شفافیت و عدالت» که همواره حامی مردم بوده و از شخص آقای دکتر توکلی بزرگوار، درخواست دارم علیه سازمان سنجش به دلیل انجام این تخلف و تعارض منافع، شکایت کنند.
ناشناس۱۶۶۱۲۷۹۱۳:۴۲:۳۸ ۱۳۹۹/۸/۶
دکتر در مورد برنج کیلویی 37 هزار تومن، گوشت کیلویی 160 هزار تومن، کمبود روغن خوراکی و دارو .. صحبت کن. چرا مردم را در این موقعیت قرار دادن ؟؟؟؟
ناشناس۱۶۶۱۲۹۷۱۳:۵۵:۳۱ ۱۳۹۹/۸/۶
سهمیه ها فقط و فقط قصد پایین آوردن سطح علمی کشور و موسسات کنکور قصد یغما ملت را دارند و وزارت علوم هم در حال یاری دادن به آن دو است
محسن۱۶۶۱۴۶۹۱۵:۱۱:۰۸ ۱۳۹۹/۸/۶
متاسفانه وقتی نان برخی در فروش کتاب و کلاس است وبعضا آن افراد در وزارت خانه و سنجش نفوذ دارند باید هم برای سود بیشتر کتاب ها و کلاس هایشان چنین تصمیمی بگیرند
ناشناس۱۶۶۱۴۷۴۱۵:۱۳:۳۹ ۱۳۹۹/۸/۶
این شُبه هست که وزارتخانه هر دو سه سال محتوای کتاب های درسی را تغییر می دهد تا دانش آموزان مجبور به خرید کتاب های کمک درسی جدید شوند و قبلی ها از رده خارج شود. کنکور وسیله کاسبی است مگرنه چرا اینقدر تغییر در کتب درسی باید باشد
ناشناس۱۶۶۱۷۵۷۱۸:۱۹:۱۵ ۱۳۹۹/۸/۶
آقای برادر ارجمند من بعنوان یک دانشگاهی از شما میپرسم تنها عدالتی که در انتخاب دانشجو برای رشته هائیکه داوطلبان زیادی دارد فقط و فقط از راه سنجش توانائی های علمی داوطلبان است مگر راه دیگری هم وجود دارد . امتحان بروش تست از روی ناچاری است که کار را به کامپیوتر میسپارند تا ملیون ها برگ را بخواند حال اگر داوطلبی برای بالا بردن توانائی اش هزینه میکند مشکل خود اوست از نفرات بر تر بپرسید همگی به همت خودشان موفق شده اند .
برزو۱۶۶۱۷۷۵۱۸:۳۴:۰۷ ۱۳۹۹/۸/۶
به قرآن قسم نداریم. پول خرید کتاب نداریم. حداقل تمدیدم نمی کنید کتابای چاپ 99 کمک درسی و تست از انتشارات مختلف رو بخرید و به کتابخانه های عمومی بدید تا بتونیم استفاده کنیم. همونم میلیاردها بودجه میخواد. به خدا تمدید به صرفه تره برای همه.
علی۱۶۶۱۷۸۶۱۸:۴۳:۱۱ ۱۳۹۹/۸/۶
آقای توکلی همه امیدمون به شماست. تو رو خدا یک سال دیگه بگید تمدیدش کنند. از هر کانالی که میدونید موثرتره اقدام کنید. مافیای کنکور پشت قضیه است. تمام توجیهات رییس سازمان سنجش غیرمنطقیه. کی گفته حتما لازمه از مباحث مشترک سوال طرح کنید؟ فقط سختی سوالات باید یکسان باشه.
ناشناس۱۶۶۱۸۵۸۱۹:۳۶:۲۸ ۱۳۹۹/۸/۶
جناب دکتر توکلی درود بر شما و دیدبانتان
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. هیچ تردیدی در اجرای طرح نور نداریم

  19. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  20. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  21. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  22. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  23. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین