واکنش به اظهارات کارشناس «بدون توقف»/ بی‌پولی مشکل اصلی ازدواج جوانان نیست!

گروه فرهنگی الف،   3990728078 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

مشاور مسائل خانواده در پاسخ به اظهارات امیرحسین بانکی‌پور، کارشناس برنامه «بدون توقف» گفت: تا بحث ازدواج می‌شود همه می‌روند سراغ اینکه جوان پول و شغل ندارد؛ در حالی که او اصلاً دغدغه ندارد.

واکنش به اظهارات کارشناس «بدون توقف»/ بی‌پولی مشکل اصلی ازدواج جوانان نیست!

سیدمجتبی حورایی با اشاره به ضرورت فرهنگ‌سازی در خصوص روابط دختر و پسر در رسانه در زمینه موضوع مطرح شده توسط امیرحسین بانکی‌پور کارشناس برنامه «بدون توقف» مبنی بر اینکه «ارتباطات بیشتر به جای شناخت، موجب افزایش طلاق‌ها شده است» به فارس گفت: اساسا جاذبه‌های احساسی مانع شناخت است. وقتی که می‌خواهیم راجع به موضوعی شناخت پیدا کنیم نیاز به عقل داریم. عقل، ابزار شناخت است، منتهی هیجانات، غرائز، عواطف و احساسات، دید عقل را کور و ضعیف می کند. امکان ندارد کسی بگوید از لحاظ احساسی خودم را تحریک می‌کنم و بعد می‌خواهم با عقل ضعیفم شناخت پیدا کنم. اگر می‌خواهم شناخت پیدا کنم نباید ارتباط برقرار کنم و باید از روی منطق و در حضور و با اطلاع خانواده‌ها با طرف مقابلم گفت‌وگو کنم و با شناخت صحیح تصمیم بگیرم.

وی گفت: در رابطه‌ای که به خلوت کشیده می‌شود و طرفین رفت‌وآمدهای دوستانه با یکدیگر دارند، افراد رفت‌ و آمد می‌کنند؛ چون از لحاظ عاطفی به یکدیگر وابسته شده و این جاذبه‌ای ایجاد می‌کند که مانع شناخت می‌شود و چون شناخت غلطی حاصل شده وقتی این دوستی‌ها به ازدواج ختم می‌شود، غالبا ازدواج‌های موفقی نیست. 

حورایی یادآور شد: متأسفانه در حال حاضر فراوانی رابطه زیاد شده است. زمانی این رابطه‌ها یا قبح داشت یا اینکه تعداد آنها کم بود، اما امروز با توجه به قبحی که از بین رفته، فراوانی و تبعات منفی‌ای که دارد به یک مسأله مهم تبدیل شده، چراکه هر چه این روابط بیشتر می‌شود، نرخ ازدواج پایین‌تر آمده و این پایین آمدن نرخ ازدواج هم به معضل مهم جامعه تبدیل شده است.

وی ادامه داد: هر چه جوانان ارتباطات بیشتری بگیرند، سیری کاذبی به آنها دست خواهد داد که عطش، نیاز و تمایل به ازدواج را در آنها کم می‌کند؛ چون یکی از دلائل ازدواج، نیاز است و این موضوع مهمی است که باید به صورت جدی به آن پرداخته شود. 

این روانشناس بالینی همچنین در خصوص دیگر بحث مطرح شده در برنامه بدون توقف در خصوص «طولانی کردن دوره عقد بر اساس شرایط طرفین به عنوان یک راهکار تشویقی برای فراهم شدن شرایط تشکیل خانواده» اظهار کرد: کاملاً با این مخالفم. دوران عقد یک فاصله ایده‌آل دارد که ۶ و نهایتا یک سال و نیم است، ولی اگر دوران عقد را طولانی کنیم، مثلا چهار سال عقد به شدت آسیب‌زاست. هم فرسایشی و خسته‌کننده است و ریسک جدایی بالا می‌رود و هم طرفین را بیشتر اذیت می‌کند تا اینکه کمک‌کننده باشد. ما باید جور دیگری اقدام کنیم. باید تسهیل‌گری داشته باشیم، باید تدابیری بیندیشیم که فاصله بین بلوغ و ازدواج را کم کنیم؛ نه اینکه دوران عقد را طولانی کنیم؛ چون این امر قطعا آسیب‌ها و خطرات بیشتری دارد. 

حورایی همچنین یادآور شد: در حال حاضر تا می‌گوییم ازدواج، سریع می‌گویند کار نیست، اقتصاد ضعیف است، اینها بسیار مهم است اما از آن مهم‌تر، فرهنگ ازدواج است. وقتی مجری برنامه بسیار عالی و پربیننده در تلویزیون اعلام می‌کند که من هنوز ازدواج نکردم، بیننده جوان فکر می‌کند، پس رمز موفقیت، ازدواج نکردن است. من هم می‌خواهم موفق باشم. وقتی یک سلبریتی یا فرد برجسته و مشهور ازدواج نکرده اصلا نباید مجری شود، این فرهنگ‌سازی مهم‌تر است. یعنی مجری ۲۵ ساله‌ای که ازدواج کرده باشد نداریم که باید ۳۵ ساله مجرد بیاوریم؟ این انتخاب‌ها به شدت خطرناک است و باید این فرهنگ را که چقدر ازدواج در تعالی و رشد افراد مؤثر است، ترویج دهیم. مسائل اقتصادی هم موضوعات بعدی است، منتهی تا بحث ازدواج می‌شود همه می‌روند سراغ اینکه جوان پول و شغل ندارد؛ در حالی که او اصلا دغدغه ندارد؛ چون الگوی غلط را جای دیگر می‌گیرد. وقتی هم دغدغه‌اش را ندارد، بهانه می‌آورد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۵۰۲۴۷۱۴:۵۳:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۸
اشتباه است امروزه بیش از ۹۰درصد جوانان مشکل درآمد و‌پول دارند دست بردارند از این فرافکنی
ناشناس۱۶۵۰۲۹۸۱۵:۱۹:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۲۸
زن ها را برگردانید به خانه خود به خود مانند چند دهه قبل خواهد شد و اگر با همین منوال پیش بروید وضع خراب تر
علی۱۶۵۰۳۰۳۱۵:۲۱:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۲۸
پرت گفته. هر کسی از ظن خود شد یار من شما اقتصاد رو درست کن اینا حل میشه
ناشناس۱۶۵۰۳۲۷۱۵:۳۵:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۲۸
عجب کارشناسی، این اگه کارشناسه .. من پروفسورم
ناشناس۱۶۵۰۳۵۳۱۵:۴۵:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۸
به به چه کارشناسی!
ناشناس۱۶۵۰۴۰۱۱۶:۰۸:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۲۸
داشتن تمکن مالی لازم است ولی کافی نیست. این موضوع را جناب کارشناس محترم نتوانستند تشخیص دهند. درست است که مواردی که اعلام کردند در کم شدن تعداد ازدواج جوانان نقش دارندولی نقش کلیدی مشکل اقتصادی است. فرض کن جوانی که تجربه دوستی با دختران را ندارد و بصورت سنتی حاضر شود در سن مثلا 25 سالگی ازدواج کند. حال وقتی کاری ندارد ویا درآمدش کفاف تامین سرپناه و مایحتاج زندگی را بدهد این ازدواج هم راه به جایی نمی برد و به طلاق ختم می شود
ناشناس۱۶۵۰۴۰۵۱۶:۱۳:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۲۸
این چیزی که بین دختر پسرهای ما هست اسمش ارتباطات نیست که‌موجب شناخت شود ، بازیه . تشریف ببرید کشورهای دیگه تا بفهمید ارتباط عمیق یعنی چی . سالها با هم در تعاملن تا بدرستی همو بشناسن . ما ها هدفمون شناخت نیست ، هدفمون اینه که زودتر یه اسمی بیاد تو شناسنامه
ناشناس۱۶۵۰۴۲۰۱۶:۲۷:۲۷ ۱۳۹۹/۷/۲۸
چرا هست
ناشناس۱۶۵۰۶۷۸۱۹:۲۶:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۲۸
مراسمهاو رسم ورسوم غلط رو جمعش نکنیم بدتر هم خواهد شد!
علی۱۶۵۰۷۴۱۲۰:۱۴:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۲۸
.. الانه کسی جرات نمیکنه دخترش رو شوهر بدهد،چراکه بااین قیمتهای بسیاربسیارگران لوازم خانگی، پدرخانواده توان خرید یک چهارم جهیزه برای دخترش رو نداره، پس ازدواج تقریبا به تاریخ پیوسته است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین