نقدي بر سخنان رييس‌جمهور درباره صلح امام حسن (ع)

معین مظفری، گروه تعاملی الف،   3990727001 ۹۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۷ تکراری یا غیرقابل انتشار
نقدي بر سخنان رييس‌جمهور درباره صلح امام حسن (ع)

مطلب زير بخشي از سخنان اقاي دکتر حسن روحاني هست که در تاريخ چهارشنبه 23 مهر 1399 به نقل از ايشان در پايگان اطلاع رساني رياست جمهوري بارگزاري شده است. 

"وقتی برخی از اصحاب امام حسن آمدند با زبان معترضانه که چرا قبول کردید و چرا صلح کردید؟ چرا در برابر طرف مقابل پیمان را امضا کردید؟ حضرت فرمود: "انی رأیت هوی معظم‌الناس علی الصلح"، گفت؛ جامعه اسلامی که شما 10 نفر نیستید شما 20نفری که اینجا پیش من آمدید دنیای اسلام نیستید من در مسجد برای مردم سخنرانی کردم و دیدم اکثریت قاطع جامعه صلح می‌خواهند و وقتی مردم این را می‌خواهند صلح را انتخاب می‌کنم.... به موقع باید بایستیم و بجنگیم به موقع باید صلح کنیم. "

در رابطه با سخنان تامل برانگيز ايشان نکاتي قابل ذکر است. 

1.همانطور که شما از کلام امام مجتبي عليه السلام استفاده کرده ايد: در وقت جنگ هم نبايد دنبال صلح بود. و چنانچه افرادي در زمان جنگ – چه جنگ نظامي يا اقتصادي – به صلح فکر کنند اشتباه بزرگي را مرتکب شده اند.

2.جمله منسوب به امام مجتبي عليه السلام ادامه اي دارد که گويا ايشان به ان توجه نداشته اند. امام حسن عليه السلام در ادامه ميفرمايند: "...و کرهوا الحرب فلم احب ان احملهم علی ما یکرهون» 

از اين عبارت استفاده مي‌شود که امام مجتبي عليه السلام خود مايل به جنگ و مبارزه بود اما چون مردم  در يک اشتباه راهبردي و محاسباتي، فريب مکر معاويه را خوردند و دچار سستي شدند، بجاي اينکه مطيع و پيرو امام خويش باشند سعي کردند امام خود را مطيع هوي و هوس و عافيت طلبي خود کنند. لذا اين اقدام مردم زمان امام مجتبي عليه السلام اقدامي اشتباه و نامبارک بود که در ادامه تبعات بسيار سنگيني را بر جامعه اسلامي تحميل کرد. 

3. عواملي که باعث شد امام حسن عليه السلام حاضر به صلح تحميلي شود، خيانت و دنيا دوستي خواص بود. 

در کتب تاريخ امده است که: 

"عبیدالله بن عباس فرمانده لشگر امام حسن علیه‌السّلام نتوانست در برابر پیشنهادهای معاویه مقاومت کند و به راحتی فریب خورد و با حدود هشت هزار از زيردستان خود شبانه به اردوگاه معاویه پیوست و سپاهیان امام را بدون فرمانده رها نمود. این درحالی بود که در دوره امام علی (علیه‌السّلام) فرستاده معاویه به مکه دو فرزند خردسال عبیدالله بن عباس را سر بریده بود".

باز در کتب تاريخ امده است که: 

با فرار عبیدالله ابن عباس و دیگر فرماندهان سپاه امام حسن (علیه‌السّلام) شرایط بسیار نامطلوبی پدید آمد، امام علیه‌السّلام که برای جمع آوری سپاه به مدائن رفته بود نه تنها موفق به انجام این کار نشد، بلکه عده‌ای از سپاهیانش بر او شوریدند و به خیمه‌اش ریخته به غارت پرداختند، آنان حتی سجاده زیرپای حضرت را ربودند و "عبدالرحمن ازدی" ردای آن حضرت را از دوشش کشید، حضرت بدون اینکه ردایی بر تن داشته باشد، سوار اسب شده و در ساباط به راه افتاد. همین که به "مظلم ساباط" رسید ناگاه یکی از خوارج به نام جراح بن سنان پیش آمد، لگام اسب حضرت را گرفت و گفت حسن تو نیز همانند پدرت کافر شدی و خنجری مسموم به ران مبارک حضرت زد که تا استخوان شکافته شد. این ضربت به طوری سهمگین بود که حضرت بسیار رنجور و بیمار گشت.

در برخي کتب ديگر امده است: 

بالاخره همان عواملی که امام علی علیه‌السّلام و سپاهش را در مقابل معاویه متوقف ساخت، دوباره کارساز شد و صلح را بر امام حسن (علیه‌السّلام) تحمیل ساخت. گرچه امام مقاومت زیادی نمود، ولی آن حضرت موقعی تن به صلح داد که یارانش از پیرامونش متفرق شدند و او را تنها گذارند.

4.  نتيجه صلح امام مجتبي عليه السلام چه بود؟ تجربه صلح امام حسن عليه السلام به ما مي‌اموزد که صلح در مقابل دشمن مکار و نانجيبي که به عهد و پيمان وفادار نيست، چه معاويه باشد يا امريکا، نتيجه اي جز سرخوردگي و سرافکندگي براي جامعه اسلامي ندارد. اگر مردم زمان امام مجتبي عليه السلام با تبعيت از امام خويش راه ايستادگي و مقاومت را در پيش ميگرفتند هرگز مجبور به پذيرش خفت بار معاويه نمي‌شدند.  

5. يکي از درس‌هاي مهم صلح امام مجتبي اين بود که: مردم هر کجا از امام و رهبر خود سرپيچي کردند دچار خسران و شکست شدند.

6. درس ديگر صلح امام مجتبي عليه السلام اين بود که هرگز به صلح با افراد بدعهد و خبيث نبايد اعتماد کرد. 

7. از درس‌هاي ديگر صلح امام مجتبي عليه السلام اين بود که چنانچه افراد خائن، سست عهد و دنيا پرست متصدي مناصب حساس شوند در لحظات حساس به جاي ياري امام خويش، از پشت خنجر مي‌زنند، چنانکه عبيد الله بن عباس با خيانت خويش لشکر امام مجتبي عليه السلام را به هم ريخت.

8.چنانچه اقاي روحاني بخواهند شرايط امروز کشور را به شرايط زمان امام مجتبي عليه السلام تشبيه کنند و از اين رهگذر بخواهند مانند تجربه شکست خورده برجام، کشور را معطل صلح با شيطان بزرگ کنند بايد به ايشان عرض شود: مردم عاشورايي ايران، مردم سست راي دوران امام مجتبي عليه السلام نيستند، بلکه "ما ملت امام حسينيم"، " ما ملت شهادتيم".

9.خوب است رييس جمهور به سخنان ساليان قبل رهبر و ولي خود نگاهي بيندازند، آنجا که فرمودند:
""نه امریکا و نه بزرگتر از امریکا  قادر نیستند حادثه‌ای مثل حادثه صلح امام حسن - عليه السلام - را بر دنیای اسلام تحمیل کنند. این‌جا اگر دشمن زیاد فشار بیاورد، حادثه کربلا اتّفاق خواهد افتاد.""    1 / 2 / 79

10.به راستي بايد از خود پرسيد ما ملت عاشورايي حسيني هستيم يا سست عنصران و ترسوهاي دوران امام مجتبي عليه السلام؟

دیدگاه کاربران

ایمان۱۶۴۷۹۹۱۰۶:۵۶:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
نویسنده گل گفته.
ناشناس۱۶۴۷۹۹۳۰۷:۰۱:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۲۷
نویسنده محترم نفست مطمئنا از جای گرم بلند میشه که بدبختی مردم را نمی بینی. خیلی ساده است دلیل این گرانی های چیست؟ قطع ارتباط با دنیا حالا شما یک راه حل بده که بدبختی مردم را چطور باید حل کرد. نیاز هم نیست تاریخ را شخم بزنی
ناشناس۱۶۴۸۳۴۰۱۱:۳۷:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
یک سری برو در گمرکات تا اینقدر پرت حرف نزنی مشکل شما سو مدیریت در استفاده از منابع مالی در کشور است
ناشناس۱۶۴۸۳۸۸۱۱:۵۲:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
لازم نیست به گمرک بری تو شش ماهه امسال فقط 700 میلیون دلار نفت صادر شده
ناشناس۱۶۴۸۵۵۸۱۳:۰۶:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
نیازی به سرکشی گمرکات نیست بر کسی پوشیده نیست منابع ارزی کشور نزدیک به صفر است نمونش همین قاچاق 19 کامیون دارو از کشور همسایه چون طلب ارزی پرداخت نمیشه دارو وارد و به کشور عراق صادر میشه از طریق مرز تا بتونن چمدونی ارز وارد کشور بشه تا نتونن ردیابی کنن
ناشناس۱۶۴۸۹۰۴۱۶:۲۶:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
پس یکسری هم برو به صرافی هایی که دولت شما اطلاعات به fatfنداده ببین چجوری پول حواله می کنند یا رمز ارزها که دیگر راحتر کرده کارها را برای دور زدن تحریم
ناشناس۱۶۴۸۹۱۶۱۶:۳۲:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
منابع ارزی همچنان بالا است و دست به آن نمی گذارند وگرنه به راحتی دلار را پایین می آوردند در ضمن ربطی به کامیون هم ندارد و میزان صادرات و واردات ایران برابر است اگر باز هم نفت را جدا کنیم
ناشناس۱۶۴۸۹۳۹۱۶:۵۱:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۲۷
حالا چرا میترسی به گمرکات سر بزنی!؟ اگر منابع ارزی نزدیک به صفر است پس این همه واردات رو مجانی به ما میدن!
ناشناس۱۶۴۸۳۴۱۱۱:۳۷:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
نفسش از واقع بینی ودرس از نه تاریخ دور بلکه ازبرجام بدفرجام در میاد
ناشناس۱۶۴۷۹۹۴۰۷:۰۲:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
ممنون از نویسنده ی گرامی. خیلی خوب تحلیل کردین. ما منتظر جنگ عاشورایی با امریکا و اسراییل و عربستان و امارات و فرانسه و انگلیس خبیث هستیم. از بزدلانی که از جنگ عاشورایی پرهیز می کنند خسته شدیم.
ناشناس۱۶۴۸۴۲۷۱۲:۰۹:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
شما با همه جنگ داری حتی با مردم کشور خودت که مثل تو فکر نمی‌کنند .تو جنگ چیزی جز کشته شدن یکسری آدم بیگناه وجود ندارد.اینهمه سال با عراق جنگیدیم چیز جز ویرانی دو کشور نصیب ما و آنها شد .
ناشناس۱۶۴۸۷۵۹۱۴:۵۵:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
داداش آلمان و چین و روسیه و تایلند و کره جنوبی و سوریه خودمون و ترکیه و آذربایجان و ارمنستان و افغانستان و پاکستان و هندوستان و آلبانی و .. یادت رفت بگی
ناشناس۱۶۴۸۹۲۵۱۶:۴۰:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
دیگه بگو جنگ با کل دنیا!
ناشناس۱۶۴۷۹۹۹۰۷:۱۴:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
واقعیت این است که تا قبل از برجام اکثریت مردم طالب مذاکره بودن ولی با توجه به عدم استقبال خوب از برجام از سوی بعضی ( هم ایران و هم آمریکا) اکنون اکثریت مردم خواستار یه جنگ تمام عیار هستند.
ناشناس۱۶۴۸۰۰۲۰۷:۳۴:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
بنده که عاشورایی هستم.
ناشناس۱۶۴۸۰۱۳۰۷:۵۱:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۲۷
روحانی درست گفته است.
ناشناس۱۶۴۸۹۵۱۱۷:۰۰:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۲۷
دقیقا مثل همون موقع که گفت تحریمها بالمره لغو میشوند!!!
ناشناس۱۶۴۸۹۵۳۱۷:۰۱:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۲۷
مگه روحانی تا حالا حرف اشتباه هم زده!؟ مخصوصا زمانی که از گشایش اقتصادی صحبت میکنه!!!
ناشناس۱۶۴۸۰۱۴۰۷:۵۱:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
رابطه با آمریکا شرط عقل است.
ناشناس۱۶۴۸۴۲۳۱۲:۰۷:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
تو حتی نمیدونی این رابطه چیه و چطوری برقرار میشه
ناشناس۱۶۴۸۸۵۱۱۵:۵۵:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
رابطه ارباب و رعیت
ناشناس۱۶۴۸۰۱۵۰۷:۵۱:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
تا جام زهر بعدی یک یا ترامپ دیگر!
ناشناس۱۶۴۸۳۸۷۱۱:۵۲:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۲۷
اگر افراد خائن دوباره پست نگیرند دیگر این خبرها نیست و مسوولان هم تکلیفشان مشخص می شود و از درون کشور را درست می کنند و بعد مدت کوتاهی خود به خود تحریم‌ها بی اثر می شود و طرف مقابل می آید برای همکاری بدون این که حرف زور بزند
ناشناس۱۶۴۸۰۱۶۰۷:۵۲:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
آمریکا از صدام یزید کافر بدتر نیست.
ناشناس۱۶۴۸۷۷۷۱۵:۰۹:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
صدام نوکر آمریکا بود، واقعا در شعور بعضی ها باید تشکیک کرد
ناشناس۱۶۴۸۰۱۸۰۷:۵۳:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
همه اشتباه می کنند، امثال ذوالنور درست می گویند.
ناشناس۱۶۴۸۰۲۱۰۷:۵۵:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
در هر حالتی صلح بهتر از جنگ و در گیری است. امروز ما شاهد و وارث عواقب وخیم جنگ با عراق هستیم.
ناشناس۱۶۴۸۳۴۸۱۱:۳۹:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۲۷
اول صلح را بگو ببینم در چی می بینی؟ چرا فقط ما باید کوتاه بیاییم؟ چرا آمریکا خودش را برتر می بیند و همه چیز را برای خودش می خواهد ولی برای دیگران نمی خواهد؟
ناشناس۱۶۴۸۵۰۶۱۲:۴۶:۲۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
چون زورش میرسه که زور بگه
ناشناس۱۶۴۸۶۳۸۱۳:۵۵:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۲۷
زورش نمی رسد افراد ترسو در داخل از سر و صدای تو خالیش می ترسند
ناشناس۱۶۴۸۷۲۶۱۴:۳۷:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
شما برادرت بهت زور بگه چون زورش زیاده زیر بار می ری؟مثلا از ارث پدریت بیشتر برداره
ناشناس۱۶۴۸۸۵۴۱۵:۵۷:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
برای دوستان شما زور جواب می دهد ولی افراد انقلابی کار ساز نیست
ناشناس۱۶۴۸۹۰۰۱۶:۲۲:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
چقدر هم زور داشت که جرات نمی کند جواب ما را بده
ناشناس۱۶۴۸۹۲۴۱۶:۴۰:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۲۷
در کره جنوبی، ژاپن، مالزی، امارات متحده، آلمان، ويتنام، اندونزی، چین و بسیاری که نزد مردم دنیا از ما عزت مند تر و معتبر ترند
ناشناس۱۶۴۸۰۴۱۰۸:۰۴:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
داد از سخن و بی وفایی مردم زدید . آری تا زمانی که مسئولین دزد و بی لیاقت باشند و فقط به خود و اطرافیان خود نگاه می کنند و به داد مردم له شده در زیر وعده های پوچ آنان نرسند و حرف و عمل آنان از هم جدا باشند مردم از معاویه و امثال آن پیروی خواهند کرد چرا که حداقل دنیایی خود را خواهند داشت .
ناشناس۱۶۴۸۹۰۸۱۶:۲۹:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
زورش به ما نمی رسد چون خیلی وقت پیش حمله می کرد ولی آقایان فعلی بر سر کار دولت از افرادی هستند که..!
محسن۱۶۴۸۰۴۶۰۸:۰۸:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
اگر جریان تحریف شکست بخورد تحریم نیز شکست میخورد.واقعا چه نکته ای رهبری گفتن.الان جریان تحریف کاملا واضح هستن
ناشناس۱۶۴۸۰۵۲۰۸:۱۲:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
کی گفته شماها(هم اصلاح طلب هم اصولگرا هم تندرو و ....) حق دارید از طرف مردم تصمیم بگیرید و از طرف اونها حرف بزنید؟ رای گیری کنید تا نظر مردم رو در این باره بفهمید
ناشناس۱۶۴۸۰۵۵۰۸:۱۳:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۲۷
این موضوع فقط از طریق رای گیری از عموم مردم حل خواهد شد.
ناشناس۱۶۴۸۳۵۷۱۱:۴۲:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
رای گیری شما را دیدیم که این اقا را اوردین سرکار ولی بدترین دوران دولت ها را رقم زد
ناشناس۱۶۴۸۴۶۳۱۲:۲۶:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
رای گیری یعنی اینکه آزادم هرکسی رو خواستم انتخاب کنم. قرار نبود به کاندیدای شما رای بدم که اگر اینکارو میکردم کشورم الان در حال جنگ بود.درضمن کاندیدای شمارو هم دیدیم.
ناشناس۱۶۴۸۴۶۵۱۲:۲۷:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۲۷
این گفته شما دلیلی نمیشه شما اقلیت خواسته خودتون رو به اکثریت مردم تحمیل کنید
ناشناس۱۶۴۹۱۳۵۱۸:۴۵:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
ما داریم چوب رای دهندگان به روحانی رو می خوریم.
نامی۱۶۴۸۰۶۰۰۸:۱۷:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
اینها زمینه سازی هست برای صلح احتمالی دقیقا مانند زمان جنگ ایران و عراق که می گفتند جنگ تا رفع فتنه ازعالم یک دفعه صدا و سیما با مردم مصاحبه کردن از مضرات ویدیو های جنگ گفتند
ناشناس۱۶۴۸۰۶۸۰۸:۲۸:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
بیایید یک قانون بگذاریم. هر کسی خواست مطلبی بنویسد و یا سخنرانی کند له یا برعلیه سیاست داخلی، خارجی، رییس جمهور، رییس مجلس و ... ابتدای مقاله به سوالات زیر پاسخ دهد: 1- میزان حقوق (کل درآمد) 2- منبع دریافت حقوق 3- دارایی کلی خود و خانواده
امیر حسین سلطان/تهران۱۶۴۸۰۸۴۰۸:۴۶:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
الف جان لطفا آرام باشید. آقای دکتر روحانی قطعا مطالعات تاریخی شان فراتر از آن مقداری است که بعضا بیان می کنند. مطمئن باشید افراط و تفریط ما را به جایی رهنمون نمی سازد. قرن بیست و یکم اقتضائات خودش را دارد و نسخه برداری ها از گذشته به این آسانی ها نیست. و من الله التوفیق
ناشناس۱۶۴۸۳۵۴۱۱:۴۰:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
بعله آقای روحانی سابقه خیلی درخشانی دارند!!!!!!!!!
ناشناس۱۶۴۸۰۸۹۰۹:۰۰:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
یه چیزی نگید که بعداً مجبور شید ده برابرش برای توجیهش بنویسید.
ناشناس۱۶۴۸۱۰۴۰۹:۱۰:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
رئیس جمهور حتی اجازه ی صحبت در مورد صلح ندارد ( تدارکاتچی)
ناشناس۱۶۴۸۳۶۲۱۱:۴۳:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
وقتی سو استفاده می کند از روایات تاریخی برای شکست خودش مشخص است که طرف مقابل ساکت نمی نشیند
ناشناس۱۶۴۹۰۴۶۱۷:۴۴:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
.. والاه در اسلام هرکی هرجور دلش بخواد به نفع خودش سخن اماما رو تفسیر میگنه جنگ جز ویرانی و تباهی چیزی نداره مردم آرامش میخواهند و صلح هرکی طالبه جنگ بره بجنگه
تیمور۱۶۴۸۱۱۳۰۹:۲۰:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
ریس جمهور منتخب مردم هستند غیر ازاین ایشان نظر دادن درکشور چه خبره که بعضی ازتندروها افتادون به جان ریس جمهور وبعض ازرسانه هاهم دارند کاسه داغتر ازآش می شوند
ناشناس۱۶۴۸۱۲۳۰۹:۲۵:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
شما زمین و زمان را بهم بباف تا ثابت کنی اصولا چیزی بنام صلح اشتباه است و همیشه باید در حالت جنگ بود ادیان برای صلح و آشتی و دوستی مردم بوجود آمده تا از جنگ‌ها پیشگیری کند
ناشناس۱۶۴۸۱۲۴۰۹:۲۷:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
لطفا در مورد اینکه اگربا دنیا صلح نکنیم می خواهیم چی را ثابت کنیم یا چه چیزی بدست بیاوریم و لطفا این قدر از طرف مردم حرف نزنید چه بخواهین و چه نخواهین حرف مردم با حرف شما فرق دارد.
ناشناس۱۶۴۸۱۴۱۰۹:۳۷:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۲۷
24 میلیون رأی دادند که رئیس جمهور اختیار صلح و جنگ داشته باشد
ناشناس۱۶۴۸۳۷۸۱۱:۴۸:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
آره صلحتان را دیدیم که هم برجام را تهی کردن و هم سردارمان را شهید کردن هرچند در دوره قبل و در زمان اصلاحات هم دنبال صلح بود آن هم چه صلحی تعطیلی کامل که باز هم آنها یک قدم جلو آمدن و گفتند اصلا نباید داشته باشید، افراد ساده لوح این طور وادادگی می کنند ولی هر بار هم شکست می خورند می گویند عیبی ندارد باز عقب برویم
ناشناس۱۶۴۸۹۴۹۱۶:۵۸:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
الان 24 هزار هم به روحانی رای میدن!؟
ناشناس۱۶۴۸۱۴۶۰۹:۳۹:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
حالا بی خیال کی چی گفت بذارین مذاکره کنن راحت بشیم
ناشناس۱۶۴۸۹۴۷۱۶:۵۷:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
دقیقا مثل برجام!
ناشناس۱۶۴۸۱۶۶۰۹:۴۸:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۲۷
وای بر شما که سبط اکبر و امام عزیز شیعه، حضرت حسن ابن علی (ع) را تفسیر به رأی می کنید، و هر کس دم از صلح می زند به بهانه های واهی مورد حمله و آزارش قرار می دهید.
ناشناس۱۶۴۸۹۴۵۱۶:۵۶:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
اتفاقا برعکس این بنده خدا هم گفته اگر میخواین دم از صلح بزنین بیخود تاریخ رو تحریف نکنین و از امام حسن(ع) هزینه نکنین!
ناشناس۱۶۴۹۰۷۲۱۸:۰۳:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
اونا دارن تفسیر به رای میکنن شمام داری مصادره به رای میکنید ! چه جالب
ناشناس۱۶۴۸۲۳۴۱۰:۲۴:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۲۷
خدا یه جو عقل بهتون بده که بفهمید چه بروز این کشور اوردید. بقول خودتون اون موقع گول معاویه را خوردند الان هم یه سری از مسئولین حرف های نتانیاهو و ترامپ رو میزنن
سینا۱۶۴۸۲۴۷۱۰:۳۳:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
صلح تحمیلی و از روی ضعف نیروهای سپاه امام حسن (ع) در نهایت به فاجعه عاشورا منتهی شد. اگر هم میخواهید مثالی از صلح در صدر اسلام بیاورید به صلح حدیبیه استناد کنید. جالبه که آقای روحانی ، روحانی است!!!
ناشناس۱۶۴۸۴۰۱۱۱:۵۶:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
مگر عاشورا فاجعه است. شیعه هر چه دارد از عاشورا است
ناشناس۱۶۴۸۲۵۶۱۰:۳۶:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
اینا فقط میخواهد مردم را مقابل نظام وادار کند. مثل قضیه برجام.
ناشناس۱۶۴۸۲۶۶۱۰:۴۵:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
در تاریخ اسلام حتی یک مورد نداریم که دشمن نقض عهد و پیمان شکنی کرده باشد و پیامبر(ص) یا امامان دوباره با آنها تجدید پیمان کرده باشند.
ناشناس۱۶۴۸۴۰۴۱۱:۵۸:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
مگر امام حسن با معاویه صلح نکرد مگر امام رضا با عباسیان صلح نکرد و تازه ولیعهدی را هم قبول کرد مگر پیامبر در فتح مکه با ابو سفیان هم پیمان نشد و تازه خانه او را خانه امن قرار داد
ناشناس۱۶۴۹۵۶۴۰۷:۱۱:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۲۸
ابوموسی اشعری و ماجرای حکمیت
ناشناس۱۶۴۸۲۶۸۱۰:۴۹:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
آقای مظفری ، مقاله بسیار نکته بین و ظریفی بود اگر آقای روحانی اصرار به صلح دارند مجلس باید طرح استیضاح روحانی را به رای بگذارد
ناشناس۱۶۴۸۲۷۷۱۰:۵۷:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
امریکا مذاکره را برای تحمیل خواسته های غیرقانونی خود می خواهد.
ناشناس۱۶۴۸۲۸۰۱۰:۵۸:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۲۷
عاقبت صلح حسن جنگ حسینی دارد.
ناشناس۱۶۴۸۲۹۸۱۱:۰۶:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
اصولا استناد به رویه امامن شیعه در این موارد کار غلطی است. پیامبر اسلام و امامان شیعه بر اساس مصالح مردم صلح وجنگ را انتخاب می کردند اکنون نیز تنها و تنها باید منافع ملی را در نظر گرفت
بهزاد۱۶۴۸۳۰۴۱۱:۰۹:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
داداش گیریم که امام حسن این کارهارو کرد به من و تو چه مربوط. چه شباهتی بین این زمان و شرایط و اون دوره هست. بابا از تفکرات ۱۴ قرن پیش دربیاین. امام حسن پا به پای مردم سختی می کشید. حکومتش مثل دولت شما رکورد دار فساد و اختلاس نبود
ناشناس۱۶۴۸۶۴۱۱۳:۵۶:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
به نظر اینآ جدا از مقایسه بی مورد اصلا دارن کار امام حسن رو محکوم میکنند ،خدا وکیلی من این چند وقته با مقایسه زمان خودمان با زمان امام حسین (ع) دارم بیشتر بیشتر و بیشتر به مظلومیت و تنهایی حضرت پی میبرم این جماعت به امام معصوم هم خرده میرند که چرا و چرا ....
محمد مرادی۱۶۴۸۳۲۰۱۱:۲۱:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
خیلی خوب بود. مخصوصا این نکته: «#صلح_تحمیلی امام حسن نتیجه #اختلال_دستگاه_محاسباتی_خواص»
ناشناس۱۶۴۸۳۹۷۱۱:۵۵:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
ما بصورت رسمی فقط با عراق 8 سال جنگ کردیم و الان رابطه خوبی با آنها داریم .با بقیه دنیا اصلا جنگ رسمی هم نداشتیم نمی دانم چرا باید نتوانیم رابطه بر قرار کنیم. احتملا منافع و یا جاه طلبی عده ای ..باعث آن است
ناشناس۱۶۴۸۴۱۹۱۲:۰۵:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۷
نویسنده محترم نفست مطمئنا از جای گرم بلند میشه که بدبختی مردم را نمی بینی. خیلی ساده است دلیل این گرانی های چیست؟ قطع ارتباط با دنیاا. و ..
ناشناس۱۶۴۸۴۷۳۱۲:۳۱:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۲۷
آقا شما صلح نکنید با همین فرمون برین جلو همه چی عالیه
ناشناس۱۶۴۸۵۷۱۱۳:۱۳:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
چرا هی قیاس با تاریخ ؟! الان را دریابید و هر انچه صلاح مردم است انجام دهید . رها کنید این تاریخ را ...
حمید۱۶۴۸۶۶۴۱۴:۰۸:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
حسن روحانی مادر زاد صلح طلب بدنیا اومده نمیدونم اگه زمان امام حسین ع بود تو کدوم جناح بود کی میدونه؟
بهزاد۱۶۴۹۱۹۴۱۹:۳۷:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
چه اهیمتی داره. به هر حال این آدم ۲۴ میلیون رای داره و باید حرفش ارحج به حرف هر شخص دیگری باشه.. چون مسائل در حوزه اختیارات رییس جمهور هست
ناشناس۱۶۴۸۸۰۵۱۵:۲۵:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۲۷
بابا شما چقدر ساده اید اگه صلح بشه و پول بیاد تو کشور دزدی‌ها هم بیشتر میشه اقتصاد ایران کاسه ای نیست که بشه توش آب نگه داشت مثل ابکشیه که هرچی بیشتر بریزی توش بیشتر هدر می‌ره من حاضرم پول نفت تو این کشور نیاد تا اگه درآمدی هم تو کشور باشه گیر چهارتا متخصص و و دانشمندی بیاد که بدون پول نفت یه کاری را انجام میدهند نه مانند وقتی که پول نفت زیاد میشه و اطرافش دلال و کارچاق کن و اختلاسگر مثل مگس جمع میشن
ناشناس۱۶۴۸۸۸۷۱۶:۱۵:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۷
جنگ کن پیروز بشیم یه مشت غنیمت گیرمون بیاد عوض کنیم با کالای اساسی
ناشناس۱۶۴۹۰۴۹۱۷:۴۶:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۲۷
آقا اگه جنک شد به من تفنگ ندین بلندگو بدین مرده و زنده شونو میارم جلو چششون
ناشناس۱۶۴۹۰۹۱۱۸:۱۲:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۲۷
متاسفم برای کسانی که امام حسین علیه السلام را جنگ طلب معرفی می کنند امام تلاش فراوان کردند که جنگ نشود ولی یزید ملعون با خیال خام نابودی سلاله علی علیه السلام در جنگ شکست خورد
ناشناس۱۶۴۹۱۹۳۱۹:۳۷:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۲۷
واقعا اگر غير از روحاني شخص ديگري رييس جمهور بود شرايط از الان بهتر بود؟دوره كدام دولت در گذشته بهتر بوده؟مير حسين،رفسنجاني،خاتمي ويا احمدي نژاد؟
رضا۱۶۴۹۲۲۱۲۰:۰۰:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۷
نکته مهمتر در قضیه صلح تحمیلی این بود که معاویه برعهدش نماند. آیا امریکا بر عهدش در برجام ماند آیا اروپا ماند پس کجای آن صلح و امروز با هم تناسب دارند باز به گفته خود روحانی الان زمان جنگ است نه صلح . پس هی بر صلح مانور دادن یعنی چه .اقای روحانی شما مزاق جامعه را در نیافتید؟ شما که حرف می زدید که حقوقدانید؟ نه آجان؟
ظ۱۶۴۹۲۶۰۲۰:۳۸:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۲۷
هرچی باشه جنگ ویرانی و بدبختی به بار میاره و کسی نباید با توسل به یک سری بهانه های واهی به دنبال جنگ باشه. جنگ ارمنستان و آذربایجان را نگاه کنید اگه جنگ کشور خودمون یادتون رفته. با عقلانیت باید حکومت داری کرد. درود بر صلح.
ناشناس۱۶۴۹۵۵۸۰۷:۰۶:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۸
ما خواهان مذاکره و صلح با امریکا هستیم ولی نمی خواهیم ابوموسی اشعری نماینده مان باشد. ملت برجام را فراموش نکرده و مذاکره کننده هایش را نیز همچنین.
ناشناس۱۶۴۹۵۷۳۰۷:۲۴:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۲۸
ملت دقت کنید هر کی گفت من دیپلماتم که نباید بهش اعتماد کرد امور را سپرد دستش. ما نیاز به مذاکره و ارتباط با دنیا داریم ولی نیاز به یک مذاکره کننده خوب هم داریم. به نظرم اول باید سر خلاص کردن این دولت رفراندوم بشه بعد هر کی اومد مذاکره کننده ی بهتری از این دولت است.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین