دولتی‌ها چگونه دلار را به ۳۱ هزار تومان رساندند؟!

  3990721020 ۱۳۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۳ تکراری یا غیرقابل انتشار

روزنامه «صبح‌نو» در گزارشی با عنوان «مجمع عقلا» در خصوص سیاست‌های ارزی و پولی دولت و نقش آن در شکل‌گیری تورم افسارگسیخته نوشت: روز گذشته شاهد رکورد تاریخی در بازار ارز و طلا بودیم، به‌طوری‌که قیمت سکه تمام‌بهار آزادی را ۱۶ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان و نرخ دلار را نیز ۳۱ هزار و ۳۰۰ تومان ثبت کرد. حالا تورم در کشور رکورد روزانه را زده و لحظه‌‌ای شده‌است؛ اتفاقی که اذهان عمومی جامعه را درگیر این موضوع کرده که آیا خط قرمزی در افزایش قیمت‌ها برای دولت وجود دارد که به صورت عملیاتی وارد میدان شده و فکری به حال اوضاع نابسامان اقتصادی کشور کنند؟

از ابتدای سال که نرخ دلار هر روز رکوردی جدید از خود به‌جای می‌‌گذاشت، دولت با اتخاذ سیاست‌‌‌های متعدد وعده کنترل نرخ ارز و حتی کاهش و ریزش قیمت را به مردم داده بود اما تاکنون هیچ‌یک از سیاست‌‌‌ها نتوانسته روند افزایشی نرخ ارز را مهار کند؛ چنانکه روز گذشته نیز با عبور دلار از کانال ۳۱ هزار تومان بانک مرکزی از تصمیمات جدید خود برای مدیریت نرخ ارز خبر داد. براساس این تصمیم، سقف خرید در بازار متشکل ارزی افزایش یافته، ضمن اینکه روزانه ۵۰ میلیون دلار به صورت اسکناس توسط بانک مرکزی در بازار عرضه می‌‌شود. اما چرا تصمیمات مقطعی بانک مرکزی تاکنون نتوانسته است موثر واقع شود و جز کاهش خیلی کم و کوتاه ارز مجددا شاهد پرش قیمت ارز بودیم؟ کارشناسان دو عامل بیرونی و داخلی را برای این تورم افسارگسیخته در کشور دخیل می‌‌دانند. در کنار تحریم‌‌‌های یکجانبه آمریکا که درآمدهای نفتی ایران را کاهش داده و انتقال منابع ارزی به کشور را محدود كرده است، ویروس کرونا نیز بر صادرات کشور تاثیر گذاشت به‌طوری‌که بسیاری از مرزها به روی صادرکنندگان ایرانی بسته شد.

اما کارشناسان عقیده دارند این فشارهای مقطعی و تحریمی نمی‌تواند به تنهایی عامل این نابسامانی‌‌‌های اقتصادی باشد. به عقیده آنان اگر سیاست‌‌‌های پولی و مالی درستی اتخاذ می‌‌شد، امروز با چنین چالش‌‌هایی مواجه نبودیم. هرچند دولت اعتقاد دارد از درون اتاق و از راه دور و نه در میدان می‌تواند اوضاع را کنترل کند اما امروز متاسفانه این عقلانیت دولت نه‌تنها جواب نداده بلکه کشور را درگیر تورم و نقدینگی كرده است که هر روز شاهد التهاب در بازارهای مختلف اقتصادی هستیم. برای بررسی سیاست‌‌‌های اقتصادی دولت و آسیب‌شناسی آن و همچنین راه‌حل‌‌‌های رفع این مشکلات با دکتر موسی شهبازی‌غیاثی، کارشناس مسائل اقتصادی به گفت‌وگو نشستیم.

سیاست‌‌‌های اشتباه پولی و ارزی دولت

موسی شهبازی‌غیاثی با اشاره به مدیریت و سیاست‌‌‌های اشتباه پولی و ارزی دولت گفت: اینکه عوامل بیرونی بر شرایط امروز اقتصادی کشور اثرگذار بوده، قابل انکار نیست. از ابتدای سال صادرات غیرنفتی به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است، از سوی دیگر صادرات نفت نیز به دلیل تحریم‌ها با سختی صورت می‌‌گیرد و این عوامل موجب شده منابع در دسترس ارزی کشور کاهش یابد؛ اما در کنار عوامل بیرونی، سیاست‌های دولت نیز بر چالش‌‌‌های امروز بازار افزوده و شاهد اقتصادی همراه با تورم افسارگسیخته هستیم. اگر دولت سیاست‌های مالی و پولی درستی اتخاذ می‌‌کرد، بسیاری از چالش‌هایی که امروز با آن مواجه هستیم را شاهد نبودیم.

وی در ادامه با احصای مشکلات اقتصادی کشور و بی‌توجهی دولت به این حوزه‌ها بیان كرد: اصلی‌ترین موضوع به سیاست‌‌‌های لازم در حوزه «نقدینگی» برمی‌گردد که متاسفانه در طول سالیان گذشته سیاست پولی منظم و هدفمندی برای کنترل نقدینگی در کشور نداشتیم. اساساً سیاست‌های پولی و بانکی کشور به گونه‌‌ای شکل گرفته که انبساط پولی در کشور تبعاتی را هر چند وقت یک‌بار ایجاد می‌‌کند و از لحاظ اقتصادی نیز معادل است با «تورم»؛ بنابراین عدم انضباط پولی یکی از مشکلات ریشه‌‌ای اقتصاد کشور است که حالا در چنین شرایطی مساله «کسری بودجه» هم مزید بر علت شده. کسری بودجه موجب استقراض از بانک مرکزی و استقراض نیز موجب افزایش پایه پولی و خلق پول می‌شود و این موضوع نیز بر افزایش نقدینگی موجود در کشور دامن می‌‌زند و رشد نقدینگی هم اثر خود را بر بازار دارایی‌ها مانند ارز، طلا و... می‌‌گذارد.

ارز ۴۲۰۰ تومانی، عامل اصلی نابسامانی بازار ارز

این کارشناس مسائل اقتصادی یکی از سیاست‌‌‌های غلط ارزی دولت را ارز ۴۲۰۰ تومانی دانست و گفت: یکی از عوامل نابسامانی بازار ارز، همین ارز ۴۲۰۰ تومانی است که دو سال پیش توسط دولت بنیان‌گذاری شد. در شرایطی که ارز کشور محدود بود و می‌‌دانستیم در شرایط تحریم هستیم، دولت سیاست غلط ارز ۴۲۰۰ تومانی را اتخاذ کرد و اگر ذخایر ارزی را درست مدیریت کرده بودیم، می‌توانستیم بهتر از وضع موجود کار را جلو ببریم.
 
سیاست‌‌‌های تجاری ضعیف دولت

شهبازی‌غیاثی در ادامه ضعف در «سیاست‌‌‌های تجاری» را یکی دیگر از اشتباهات دولت در حوزه اقتصادی برشمرد و گفت: توسعه همکاری‌‌‌های اقتصادی و تجاری کشورهای همسو در منطقه متاسفانه در دولت جدی گرفته نشد و نتوانستیم بخشی از فشارهای ناشی از تحریم را از طریق توسعه روابط تجاری جبران کنیم. وی اظهار كرد: درنهایت این فضا و اتمسفر نتیجه سیاست‌‌‌های پولی و مالی کشور بوده که این بستر را آماده كرده تا امروز شاهد چنین تورمی باشیم و حالا تحریم نیز مزید بر علت شده است؛ البته اگر ما تحریم هم نداشتیم با این سیاست‌‌‌های نقدینگی و پولی و همچنین تورم ساختاری ۲۰ درصدی که سالانه داریم، بازهم بخش اعظمی از مشکلات امروز را شاهد بودیم.

این کارشناسان اقتصادی حوزه مالی و پولی کشور، گفت: اگر دولت درآمدهای پایدار ایجاد می‌‌کرد و نظام مالیاتی را سرو‌سامان می‌داد و پایه‌های جدید مالیاتی تعریف می‌کرد و اخذ مالیات از سوداگری و سفته‌بازی و فعالیت‌های نامولد در کشور راه می‌افتاد، این فشار ناشی از کسری بودجه و کاهش درآمدهای نفتی چه‌بسا خیلی به مراتب کمتر از الان بود و امروز چوب عدم‌تصمیمات درست در سال‌های گذشته را می‌خوریم.

ارز ۴۲۰۰ تومانی یعنی جریمه تولیدکننده داخلی

شهبازی‌غیاثی تاکید کرد: ما باید منابع ارزی تولید را تامین می‌‌کردیم که چرخه تولید بچرخد، اگر نیازهای ارزی تولیدکننده از جمله پوشش نوسانات ارز را تامین می‌‌کردیم، تولید آنقدر به بالا و پایین رفتن ارز وابسته نبود. حالا که ما همه اینها را با هم ممزوج کرده‌ایم، وقتی ارز بالا می‌رود، همه بازارهای اقتصادی به تلاطم می‌افتند.

وی با بیان اینکه اگر ارز ۴۲۰۰ تومانی کلان حذف می‌شد، امروز وضعیت تولید خیلی بهتر بود، گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی یعنی برای واردات کالای خارجی به کشور یارانه دادیم و به طور مصنوعی کالای خارجی را ارزان کردیم، بعد به تولیدکننده داخلی هم فشار آوردیم که قیمت را بالا نبرد، در حالی که هزینه‌‌‌های تولیدکننده داخل مانند حمل‌ونقل و نرخ نهاده‌ها با ارز آزاد کنتور می‌‌خورد؛ یعنی دولت با این سیاست دارد تولیدکننده داخلی را جریمه می‌‌کند. ارز ۴۲۰۰ تومانی برای حمایت از مصرف‌کننده بود، یعنی قیمت‌ کالا ثابت بماند که این اتفاق نیفتاده است و حتی کالاهای اساسی با افزایش قیمت ۸۰ درصدی مواجه بوده، پس ارز ۴۲۰۰ تومانی نه‌تنها کمکی به تولیدکننده نکرده‌است بلکه تولیدکننده را با کالای خارجی وارد رقابت مخرب کرده و او را از چرخه اقتصادی دور نموده است.

سیاست‌‌‌های غلط بازار سرمایه

وی در بخشی دیگر از مصاحبه خود با «صبح‌نو» با اشاره به سیاست‌‌‌های دولت در حوزه بازار سرمایه و بورس نیز گفت: متاسفانه سیاست‌‌‌های دولت در زمینه توسعه بازار سرمایه از اساس غلط بود، یعنی دولت تصورش این بود که می‌‌تواند صرفاً با تشویق مردم به ورود به بورس، بخشی از منابع مالی خود و شرکت‌‌‌های دولتی را تامین بکند، در حالی که اگر الزامات توسعه بازار سرمایه را فراهم می‌‌کرد، مردم بدون تشویق و ورود غیرحرفه‌‌ای رییس‌جمهور به بحث بورس هم وارد این بازار می‌‌شدند.

این کارشناس مسائل اقتصادی توضیح داد: دولت باید با توسعه عرضه اولیه و فراهم ‌کردن زیرساخت‌ها و فرهنگ‌‌‌سازی موجب تشویق مردم به بازار سرمایه می‌‌شد اما شاهد بودیم که با کاهش نرخ سود بانکی و تشویق رییس‌جمهور، مردم به سرمایه‌‌گذاری در بورس هدایت شدند، درحالی‌که زیرساخت‌ها برای جذب نقدینگی در این بازار فراهم نبود و بورس ظرفیت این پمپاژ نقدینگی را نداشت. ما باید این ضعف را با ورود شرکت‌ها به ویژه شرکت‌‌‌های دولتی در بورس و توسعه واگذاری‌ها فراهم می‌‌کردیم و لازم نبود که آقای رییس‌جمهور شخصا وارد عمل شود؛ بازار سرمایه یک بازار دارای ریسک است و نمی‌تواند همیشه رونق داشته باشد. ریسک در ذات این بازار است اما متاسفانه دولت بدون توجه به ماهیت ریسکی بازار و الزامات توسعه بازار سرمایه مردم را به حضور در این بورس تشویق کرد و باعث شد که متاسفانه نتوانیم از سرمایه‌‌ای که وارد بازار بورس شد، به درستی استفاده كرده و آن را به سمت تولید هدایت کنیم.

راهکاری برای مدیریت کسری بودجه

وی همچنین با بیان اینکه با راهکار کوتاه‌مدت و میان‌مدت می‌‌توان تورم را کنترل کرد، گفت: در کوتاه‌مدت یک علاج اساسی می‌‌توان انجام داد و آن «مدیریت کسری بودجه» است. برای این امر پیشنهادات زیادی از سوی کارشناسان مطرح شده که یکسری از اصلاحاتی که قابل انجام است و می‌‌تواند درآمدهای پایدار دولت را بالا ببرد، اصلاح نرخ ارز از ۴۲۰۰ تومانی به ارز نیمایی است. اقدام فوری و عاجل دیگر، تعریف پایه‌‌‌های جدید مالیاتی است که از طریق تراکنش‌های بانکی می‌توانیم جلوی فرار مالیاتی را بگیریم؛ بنابراین راه‌های زیادی برای مدیریت کسری بودجه در کوتاه‌مدت وجود دارد که دولت بدون استقراض یا خلق پایه پولی می‌‌تواند منابع مالی خود را تامین کند.

شهبازی‌غیاثی خاطرنشان کرد: راهکار فوری دیگر «هدایت نقدینگی» موجود است که هر روز در حال افزایش است. این نقدینگی باید یک مقصد داشته باشد و دولت می‌‌تواند ظرفیت‌‌‌های جدیدی برای جذب این نقدینگی ایجاد کند، مانند تعریف یا عرضه پروژه‌‌‌های بزرگ توسعه‌ای. در موضوع ارز نیز می‌‌توانیم با دیپلماسی فعال اقتصادی ظرفیت صادرات را افزایش دهیم. افزایش نرخ ارز همواره عامل تشویقی و جذابی برای افزایش صادرات بوده اما متاسفانه نتوانستیم از افزایش نرخ ارز بهره ببریم و اگر صادرات افزایش یابد، بخش زیادی از منابع ارزی کشور قابل جبران است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۳۹۳۰۵۰۹:۱۵:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۲۱
آن کسانی که باعث گسترش تحریم ها شدند، باید امروز پاسخگو باشند.
ناشناس۱۶۳۹۵۶۷۱۱:۱۸:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
تحریم هم نبودین باز تورم بالا داشتید در ضمن تحریم فقط 20 درصد اثر گذار است و لطفا متن و حاشیه را به دروغ با هم عوض نکنید
ناشناس۱۶۴۰۲۱۱۱۶:۰۴:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
ونزوئلا هم تورم بالا داشت قبل تحریم ؟ شما دروغ کمتر بگید !
ناشناس۱۶۴۰۲۵۶۱۶:۲۵:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
تو چقدر خوب فهمیدی که بقیه نفهمیدن
ناشناس۱۶۴۰۲۵۸۱۶:۲۶:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
دقیقا، اگر تحریم نبود مشکلات امروز فقط چند سال دیر تر خودشو نشون میداد. تحریم بهانه شده تصمیمات نادرست، بلاتکلیفی و ناهماهنگی ها به حاشیه رود اما افراد مطلع اصل موضوع را میدانند.
مهراد۱۶۳۹۶۰۵۱۱:۴۱:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
بهونه تحریم بسه چون همیشه تحریم بودیم اما قرار بود با برجام تحریما بره و ارزونی بشه نه دلار32تومن
ناشناس۱۶۴۰۱۹۲۱۵:۵۷:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
عقل کل برجام 3 سال از بین رفته خودت رو گول نزن
ناشناس۱۶۳۹۶۲۷۱۱:۵۲:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
24 میلیونی که نه بخاطر واقعیت، بلکه به هوای دلم میخواد، میرن رای میدن، تا 1400 پاش بایستن! پای ما رو هم نگه دارند! تحریم و اقتصاد هیچ، پاسپورت ایرانی هم رفته روی هوا! عزت و احترام ایرانی هم رفته. جالب اینکه بعضی ها اصرار دارند که اگر روحانی نبود الان دلار 50 تومن بود! حالا ناراحت هم هستند، اگر رسید به 50، شما از خیر نظرات متعصبانه خودتون میگذرید؟ دولت راستگویان و متخصصان! دولت داداشی ها! ( حسین آقا و دوستان)، بعد رفتند و تمام راه های دور زدن تحریم هارو هم با FATF و .. را دادند، آب رو هم به روی ما بستند. حالا میگن چرا کاری نمیکنند، چرا کسی جلو نمیگیره! 7 سال تخریب لایه های سیاسی و اقتصادی، الان کسی هم جلوش رو بگیره حکم انداختن موانع در مقابل سیل هست، بدتر تخریب بالا میره و همونطور که که مظلوم نمایی کردند و تخریب دیگران، این بار از خدا خواسته کشور رو رها میکنند و بدون جواب میرن خدمت فرزندانشون در اون ور آب! چند ماه دست پخت خودمونو تحمل کنیم! هیچ برای مردم نگزاشتن!
ناشناس۱۶۳۹۷۰۳۱۲:۲۵:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۱
آن کسانی که اقتصاد را معطل خارجی ها نگه می دارند ولی نمی روند ساختار آن را اصلاح کنند باید پاسخ گو باشند وگرنه اگر ساختار اصلاح شود دیگر نیازی به بودن یا نبودن تحریم نداریم
ناشناس۱۶۴۰۲۷۹۱۶:۳۷:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۲۱
گیریم تولید هم کردید در شرایط تحریم کجا صادر میکنید که دلار وارد کشور بشه ؟؟ اصلا بانکهای خارجی به شما دلار میدن ؟؟
نا شناس۱۶۴۰۳۹۷۱۸:۲۴:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
خود کفایی به معنی قطع ارتباط با جهان مربوط به اقتصاد کشاورزی هستش که بیش از یک قرنه که منسوخ شده فقط کره شمالی هستش که پیرو مکتب پیشنهادی شماست
هوشیار۱۶۳۹۷۲۵۱۲:۳۶:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۲۱
خیلی جالبه ی دولت آوردین سر کار که دلار 3 هزارتومنی رو کرده 30 هزار تومن باز هم میگید تقصیر دولت قبل هستش . ی جوری حرف میزنید که انگار شما تو این دولت تحریم نشدین
ناشناس۱۶۳۹۷۷۳۱۳:۰۳:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
آنکسی که هفت سال به جای رونق تولید با اتلاف وقت و حاتم بخشی منابع ارزی وضعیت رو به این روز کشاند باید پاسخ گو باشد
ناشناس۱۶۳۹۸۰۶۱۳:۲۰:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۲۱
که دقیقا الان در حال فرار رو به جلو و حمله به دولت هستن
ناشناس۱۶۳۹۸۱۰۱۳:۲۰:۲۷ ۱۳۹۹/۷/۲۱
کشورهایی که خودشون رو ایزوله کردن کدومشان در اقتصاد شکوفا شدن شما یک کشوری مثل کره رو مقایسه کنید یک ملت که هم زبان هستند با اینحال شاخصهای اقتصادی و رفاهی کره جنوبی و کره شمالی رو مقایسه کنید فهمیدن این موضوع سخت نیست یا به فکر رفاه مردم هستید یا لجبازی و دنبال به اثبات رسوندن حرف خودتون و مهم هم نباشه مردم در چه وضعیتی هستند
ناشناس۱۶۴۰۲۰۶۱۶:۰۲:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
عوضش کره شمالی هر وقت بخواد میتونه کره جنوبی را شخم بزند و گندم بکارد آدماش هم میتونه به بردگی ببرد
ناشناس۱۶۳۹۸۳۴۱۳:۲۹:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
این آقایون اون موقعی که دنبال رای بودن مگه نمیدونستن کشور تحریمه؟ پس بیجا کردن بیخود با لفاظی از مردم رای جمع کردند؟ خوب منم بلد بودم بیام و هر افتضاحی به بار آورد بگم بخاطر تحریمهاست
ناشناس۱۶۳۹۸۸۰۱۳:۴۹:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۲۱
اصولگراها با شعار مرگ بر این و اون اقتصاد کشور رو خاکستر کردن حالا طلبکار هم هستن
ناشناس۱۶۳۹۸۹۸۱۳:۵۴:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۲۱
خصوصا جناب سعید جلیلی که هر بار با افتخار با تحریم جدید به کشور بر میگشت و احمدی نژاد هم به تحریم میگفت کاغذ پاره بی ارزش !
ناشناس۱۶۴۰۲۴۲۱۶:۲۰:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
آره دلار در آن زمان کمتر از 3برابر ماشین دو برابر خانه هم دوبرابر شد الان دوستانت دارند چی کار می کنند؟
مهران۱۶۴۰۴۴۰۱۹:۱۰:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
حداقل سعید جلیلی تحریم شد باجی هم به غرب و آمریکا نداد ظریف شما که هم انواع امتیازها رو داد هم ده برابر زمان جلیلی ایران تحریم شد
۱۱۶۳۹۹۴۰۱۴:۰۹:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۲۱
آقای سید محمد خاتمی و آقای موسوی و آقای کروبی با ایجاد بی ثباتی سیاسی ۸۸ در کشور عوامل اصلی تحریم هستند .آقای روحانی در یک نشست خبری تلویحا به این مساله اشاره کرد و حتی آشوب های دی ماه سال ۹۶ را عامل اصلی تحریم های اخیر دانست که موجب تحریک ترامپ به تحریم های جدید شد . حتی موشک های سپاه هم باعث نشد که اوباما از توافق برجام خارج شود لکن شکاف های سیاسی و اجتماعی پاشه آشیل تحریم ها هستند. جلبک صفت های فتنه گر عامل اصلی تحریم ها هستند.
مرآت۱۶۴۰۲۴۶۱۶:۲۱:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
کروبی ، خاتمی، موسوی، روحانی، احمدی نژاد، جلیلی، .. همه دخیل در تحریم هستند..؟؟؟؟؟
ناشناس۱۶۴۰۱۵۳۱۵:۳۲:۴۱ ۱۳۹۹/۷/۲۱
آن کسانی که به بهانه تحریم و لغو آن از داخل صرف نظر کردن و هم دانش کشور را بتن ریختند باید جواب بدهند
مصطفی۱۶۴۰۴۲۳۱۸:۵۹:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
سلام و ادب همه مقصریم ا!!!!گر روزی عقلای این مملگت دور یه میز می نشستند و هر کس سهم خود را در بوجود آمدن این شرایط پذیرفت قطعا تحریمها بی خاصیت می شد اما هیهات!!!!!
هم وطن داخل کشور۱۶۴۰۴۳۲۱۹:۰۵:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
یعنی شما مطمئنی که ما بریم مذاکره با آمریکا و برجام های 2 و 3 و..را امضا کنیم،همه چیز درست میشه؟!
مهران۱۶۴۰۴۳۵۱۹:۰۸:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
خود روحانی .. در سال نود و و قبل از انتخابات گفت بالا رفتن قیمت دلار به خاطر تحریم نیست به خاطر عدم مشورت و بی کفایتی و خودشیفتگی است برسد صحبتهایش رو که به خاطر همون صحبتها بهش رای دادید بار دیگر گوش کنید تا یادآوری شود
ناشناس۱۶۴۰۶۷۳۲۲:۳۷:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۲۱
تحریم ها در دولت روحانی 10 برابر شد خوب بیاد پاسخ بده کی جلوشو گرفته
ناشناس۱۶۳۹۳۰۷۰۹:۱۵:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
با چاپ پول بدون پشتوانه و عدم اخذ مالیات.
ناشناس۱۶۳۹۸۷۰۱۳:۴۶:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
با مالیات بیشتر از مردم چی حل میشه ؟
ناشناس۱۶۴۰۱۹۹۱۵:۵۹:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۲۱
مالیات از ثروتمندان. همونایی که الهیه و لواسان و .. رو به محل قصرهای خودشون تبدیل کردن، نه مردم معمولی.
ناشناس۱۶۴۰۲۴۵۱۶:۲۱:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۲۱
مالیات بر عایدی سرمایه با مالیات بر مصرفی که شما الان داری می دهی فرق دارد
ناشناس۱۶۳۹۸۷۴۱۳:۴۸:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۲۱
پول رو که دولت مورد علاقه شما برای خرج میلیاردی در مسکن مهر و پرداخت یارانه های میلیاردی چاپ کرد نه این دولت !
ناشناس۱۶۴۰۳۰۸۱۷:۰۶:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
هنوز نمیدونی وقتی پول ها برود در بخش ساخت و ساز ها تورم ها را کم می کند؟
ناشناس۱۶۴۰۵۹۲۲۱:۲۱:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
حجم نقدینگی در پایان دولت احمدی نژاد 300 هزار میلیارد تومن بوده و در حال حاضر ده برابر این رقم حدود 3000 هزار میلیارده. مشکلات حل میشه اگر جاهل ساکت باشد!
ناشناس۱۶۴۰۱۲۰۱۵:۱۹:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
عمو جان بانکهای ونزوئلا هم سود زیاد دادن که ارزش پولشان با خاک یکسان شد ؟ یا تحریم نفتی دلاری شدن ؟؟
ناشناس۱۶۴۰۱۲۴۱۵:۲۲:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
دولت ونزوئلا هم اسکناس چاپ کرد ؟
ناشناس۱۶۴۰۱۳۱۱۵:۲۵:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
مشکل کشور کمبود دلار و یورو بخاطر صفر شدن صادرات نفت . حالا هی قصه بگید !
ناشناس۱۶۴۰۲۴۹۱۶:۲۳:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
صادرات غیر نفتی شما که هست آن را جبران کنید مانند خیلی از کشورها حالا هی بگو نفت نیست!!!!!!
ناشناس۱۶۴۰۵۵۸۲۰:۴۹:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
والا من که ایران بودم کم مالیات نمیدادم. با بیست میلیون حقوق یعنی دو هزار دلار کانادایی رو 35 درصد مالیات بودم. شرکتمون متاسفانه حقوق رو واقعی میزد. الان که رفتم حقوقم به دلار بیشتر شده و مالیاتم کمتر. دقیقا بابت کدوم خدمت مالیات میدادم هم نمیدونم.
ناشناس۱۶۳۹۳۰۸۰۹:۱۵:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
دو کلمه هم در مورد کاسبان تحریم بنویس!
ناشناس۱۶۳۹۵۶۹۱۱:۱۹:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
وقتی سیاستگذاری دولت در مهمترین بخش اقتصادی کشور که پولی و مالی است اشتباه است کاسبان تحریم و برجام عددی نیستند
ناشناس۱۶۳۹۶۰۷۱۱:۴۳:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
فساد مخرب تر از تحریم است
ناشناس۱۶۴۰۰۰۲۱۴:۳۲:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
دولت شما رو هم دیدیم دولت پاک دستان ! ادرس اشتباه به مردم ندهید مشکل اول مملکت تحریم است صفر شدن فروش نفت
ناشناس۱۶۴۰۰۶۹۱۴:۵۹:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
در کره شمالی هیچ فسادی وجود نداره چرا فقیر هستند ؟
ناشناس۱۶۴۰۲۵۲۱۶:۲۴:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۲۱
کوبا هم تحریم است ولی تورم زیر 5 درصد دارد
ناشناس۱۶۴۰۰۷۶۱۵:۰۱:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
کاسبان تحریم همان تاجران برجامند ______ استارت تحریم‌های فلج کننده‌ از ۸۸ خورد و کاسبان و تاجران دست بکار شدند وقتی تاجران و کاسبان مسئول ، مصون و محروم از اعدام هستند بهتر از این نمیشه
ناشناس۱۶۴۰۱۳۷۱۵:۲۶:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
حالا چهار سال هم با مبارزه با فساد سرگرم باشید !
ناشناس۱۶۳۹۷۴۶۱۲:۴۸:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
فقط دولت با چاپ اوراق مشارکت در جذب نقدینگی ها و اجازه ندادن به پول های سرگردان که برود به کارهای دلالی تورم به زیر 10 درصد می‌آید ولی چرا نمی خواهد یا از عمد است یا نمی خواهد درست کار کند
ناشناس۱۶۴۰۲۳۵۱۶:۱۶:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۲۱
میگم دلار هم چاپ کنند قربان !
هوشیار۱۶۴۰۱۰۱۱۵:۱۲:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
با همین شعار کاسبان تحریم رفتین مذاکره کردین . این دولت که کاسب تحریم نبود پس چطور شد دلار 10 برابر شد؟؟؟
ناشناس۱۶۳۹۳۱۱۰۹:۱۶:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
FATF هم هیچ..
ناشناس۱۶۳۹۴۷۷۱۰:۳۴:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
چرا محض رضای خدا نمیرید ببینید اف ای تی اف چی هست و ایران 39 بند از 41 بند آن را اجرا کرده توسط دولت تعطیل امید. چرا نمی گید اجرای همین بندها باعث شد راه دور زدن تحریم ها لو بره؟!!!
ناشناس۱۶۳۹۶۰۸۱۱:۴۴:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
FATF معاهده‌ای است با ۴۱ بند از سال ۹۶ دولت بدون مجوز مجلس ۳۷بند آن را اجرا کرد و به گفته نمایندگان مجلس دهم، همین کار دولت سبب شد ورودی‌های اصلی ارز به کشور بسته شود و وضعیت فعلی نتیجه اجرای این مقدار از FATF است.
ناشناس۱۶۳۹۷۰۵۱۲:۲۷:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
پولت را بده به صرافی هایی که هنوز دولت اطلاعات آن را به این سازمان دوستت نداده ببین چطوری پول را حواله می‌کنند آن طرف و یا می آورند
ناشناس۱۶۳۹۹۱۰۱۳:۵۸:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
..در مورد عدم تصویب fatf مجمع تشخیص باید پاسخگو باشد
ناشناس۱۶۳۹۳۱۹۰۹:۲۰:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
منشا سیاست های غلط اقتصادی ۳ نون حیف اقتصادی دولت.. هستند
ناشناس۱۶۳۹۸۶۹۱۳:۴۶:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
تحریم ها سیاسی هست با سیاست اقتصادی حل نمیشه !
ناشناس۱۶۳۹۸۷۶۱۳:۴۹:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
در اقتصاد ایران‌ قیمتها تابع قیمت دلار است. آنها یی که برجام را فاجعه می دانند و تحریم را نعمت باید جوابگو باشند.
ناشناس۱۶۳۹۳۲۲۰۹:۲۲:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
این مجلس مگه انقلابی نیست؟ چرا جلوش رو نمیگیره؟ مصلحت اندیشی میکنه یا مماشات؟
ناشناس۱۶۳۹۶۱۱۱۱:۴۵:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
مجلس قدرت اجرایی نداره، باید دولتی باشد که با مجلس همراهی کند
ناشناس۱۶۳۹۶۵۴۱۲:۰۶:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
این مجلس نه انقلابی است و نه سواد کار را دارد! ..
ناشناس۱۶۳۹۶۶۴۱۲:۰۹:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
کاری نمیتونه بکنه فرقش با اصلاح طلبها فقط اینه اونا شعار نمیدن اینا شعار میدن وگرنه در عمل هیچکدام نه توان و نه دانش یا اراده اصلاح مملکت رو دارن
ناشناس۱۶۳۹۷۵۸۱۲:۵۶:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
گند هفت ساله را تو سه ماه نمیشه جمع کرد
ناشناس۱۶۳۹۸۴۷۱۳:۳۳:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
حالت سومی به نظرت نمی رسه؟
ناشناس۱۶۴۰۱۰۷۱۵:۱۵:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
مجلس انقلابی شما با برخوردهای سیاسی با دولت دلار رو از 15هزارتومان به 31 هزارتومان رساند
ناشناس۱۶۴۰۲۶۲۱۶:۲۷:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
یا دولت محترم شما که همه ارز و پول و منابع بانکی در اختیار که دارد از عمد وقتی مجلس انقلابی آمد دارد بالا می برد که..!!!
ناشناس۱۶۴۰۱۴۳۱۵:۲۸:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
همین مجلس انقلابی عامل تحریم هاست
ناشناس۱۶۴۰۶۹۵۲۳:۰۳:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
اگه این مجلس نبود دلار 100 هزارتومن می شد حالا بدوبرو ..
ناشناس۱۶۳۹۳۴۰۰۹:۳۵:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
دولت وخیلی های دیگر مسبب این اوضاع بهم ریخته اقتصادی هستند ومردم میدانند..
ناشناس۱۶۳۹۸۴۶۱۳:۳۳:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۲۱
همین مردم جلو صرافی ها صف کشیدن تا برای سود کوتاه مدت ارزش ریال با پشیز یکی کنن پس آنها هم مقصر هستن
ناشناس۱۶۴۰۰۷۷۱۵:۰۲:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
وقتی صادرات نفت صفر و در آمده ارزی صفر و بانک ها تحریم جهانی بانکی و اقتصاد ایران وارد لیست سیاه قانون پولشویی ببخشید دولت و بانک مرکزی چکار میتوانه بکنه
ناشناس۱۶۳۹۳۸۱۰۹:۵۵:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
اولا صادرات که کم شد واردات هم کم شد دوم این که همه کشورها کسری بودجه دارند ولی مانند این آقایان نمی روند با قیمت ها بازی کنند سوم هم اینکه قیمت دلار 15 هزار تومان ارزش دارد و هر عدد بالا تر از این یعنی کاسبی
ناشناس۱۶۳۹۳۸۲۰۹:۵۶:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
در چین کمونیست مسئولین و مدیران خائن رو اعدام میکنن ژاپنی‌ها بعد از عذرخواهی هاراگیری میکنن ______ در ایران ۲۰ سال حبس تعزیری و ..
ناشناس۱۶۳۹۳۸۸۰۹:۵۸:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
آقای همتی خودشان گفتند که ما داریم نظام پولی کشور را نوین میکنیم یعنی چی یعنی این که از سرکوب ارزی برای چند سال کردن باچرخش 180 درجه ای می رویم دلار را رها می کنیم تا هر کجا که می خواهد برود
ناشناس۱۶۳۹۳۹۶۱۰:۰۱:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۱
دولت مجلسو میزنه و مجلس دولتو. همتون به سهم خودتون مقصرید.
ناشناس۱۶۳۹۴۰۴۱۰:۰۵:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
فقط دولت مقصره؟ وقتی سیاست خارجه بر مبنای ثبات اقتصادی و رفاه مردم نیست دولت چه میتونه بکنه؟ بعد مگه این دولت از کجا اومده؟ آیا یک پروفسور سیاست یا اقتصاد میتونه رییس جمهور بشه؟
واس ماس۱۶۳۹۴۱۱۱۰:۰۷:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
کدام سیاست اشتباه. دولت درامد کشور را اموال شخصی خود میداند.
ناشناس۱۶۳۹۴۲۱۱۰:۱۱:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۲۱
همین ایرادات را دولت فعلی به دولت قبل هم میگرفت اما حالا خودش در گل گیر کرده.مشکل این چیزها نیست که با این راهکارها حل شود وگرنه هر کارشناس اقتصادی اینها را بلد است.
ناشناس۱۶۳۹۴۲۲۱۰:۱۱:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
چه ربطی به این دولت داره از زمان رفسنجانی تا الان .. این بازی ..رو ادامه داده و هر بار ی عده رو به بدبختی و گرسنگی کشونده ی عده دزد و .. هم پولدار شدن
مرتضی۱۶۳۹۴۳۲۱۰:۱۵:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
همه ی این افراد باید محاکمه بشوند و پاسخگوی این خیانت تاریخی به ملت ایران باشند. میلیون ها نفر بدبخت شدند میلیون ها جوان آرزوهایشان بر باد رفت قشر متوسط نابود شد و تبدیل به قشر فقیر گردید
ناشناس۱۶۳۹۴۳۶۱۰:۱۶:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
از عمد بالا می برند برای اهداف سیاسی خودشان
ناشناس۱۶۴۰۰۲۳۱۴:۳۹:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
بالا رفتن دلار به نفع دولت نیست عمو جان شما خواب هستی خبر نداری فروش نفت صفر شده!
ناشناس۱۶۴۰۱۲۱۱۵:۲۱:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۲۱
آره دولت ونزوئلا هم از عمد دلار رو بالا برد . کمی فکر کنید حرف بزنید فروش نفت صفر شده
ناشناس۱۶۴۰۲۶۵۱۶:۳۰:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
عزیزم در ونزوئلا و همه کشورهایی که تورم بالا دارند اول تورم بالا می رود و بعد دلارشان برعکس اینجا در ضمن دولت برای تامین مخارجش از بالا رفتن دلار درآمد زایی می کند
ناشناس۱۶۳۹۴۴۰۱۰:۱۹:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
والله واژه إعدام براي اينان بسيار بجا و عدالت علي وار هست كساني با أنواع و أقسام سوگند و قسامه كه گذر از آن گناه كبيره است به قدرت رسيدن در عين ناكارآمدي محض..اميد است كه حكم إعدام صادر و اجرا گردد
سعیده۱۶۳۹۴۵۵۱۰:۲۳:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
همش حرف اما عمل هیچ
ناشناس۱۶۳۹۴۶۴۱۰:۲۷:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
دلار ۳۱۰۰۰ تومانی مهم نیست نامردا نگزاشتن ربنای شجریان پخش بشه اون مهمه!
ناشناس۱۶۴۰۳۸۶۱۸:۰۹:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
هر چیزی به جای خودش مهم است همان طور که آب مهم است برق هم مهم است در ضمن آن زمان که مردم می گفتند ربنا دم افطار را پخش کنید دلار 31 تومان نبود
ناشناس۱۶۳۹۴۷۴۱۰:۳۲:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۲۱
دولت که مجری هست،سیاستهای کلی باعث تحریم بی سابقه شده و نتیجه اش همین هست.هر دولتی هم بیاد فرقی نمی کنه.مثل کارگری که حقوق نگیره نمیتونه خرج کنه کشور هم الان بی پول هست
ناشناس۱۶۳۹۴۷۹۱۰:۳۵:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
١- جلوى رانت و فساد و درآمدزايى براى اقوام گرفته بشه همه چى حل ميشه ظرف ٢ روز تعطيل تصميم گرفتن دلارو ٣ هزار تومن گران كنند چه نزديكانى كه از اين رانت اطلاعاتى منتفع نشدن ٢- جناب همتى از روز اول ميدونست چه خبره و با قول و وعده هاى تو خالى به اين سمت رسيد زمان بازخواست و عزل ايشان فرا رسيده
ناشناس۱۶۳۹۴۸۰۱۰:۳۵:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۲۱
دولت حاضر واقعا بی عرضه ترین در میان بی عرضه هاست.. یک عده مفتخور از پوری حسینی سازمان خصوصی سازی گرفته تا سه نون مفتفخور دیگر اقتصادی دولت. یک بار در عمرش حرف راست زد گفت بلد نیستم. خب برو کنار دیگه
ناشناس۱۶۳۹۴۸۴۱۰:۳۷:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۲۱
دیگر اسم تورم را روی این افسار گسیختگی نگذارید دولت فقط تماشاچی و شاید هم .. گویی همه چیز رها رها رها شده است
ناشناس۱۶۳۹۴۸۵۱۰:۳۷:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۱
فعلاً از سرمايه و مال آقايان مسئول در دولت قرض بگيريد بعد از گذشتن از اين ايام سخت بهشون برگردونيد هستند عزيزانى كه در اين ٧ سال سرمايه هاى نجومى بهم زدن
ناشناس۱۶۳۹۴۹۵۱۰:۴۳:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
اولا این سیاست غلط از اول انقلاب بوده. الان چون کفگیر خورده ته دیگ این شکلی شده! دوما شما راهکارتون چیه که میگید غلطه؟ منم میگم غلطه ولی درستش چیه؟ ..
ناشناس۱۶۳۹۵۱۳۱۰:۴۸:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۲۱
اقتصاد ایران از قبل انقلاب تا کنون با مشکلات بسیاری روبرو بوده و لطمات جبران ناپذیری به اقشار متوسط و پایین جامعه زده است این پروسه بدیل رفتارهای پوپولیستی و تماما به یک نتیجه منجر گردیده است بحران اقتصادی در کشور ما متاسفانه تولید هر روز پیکر نحیفی پیدا کرده و حتی سنگ اندازی ها در جلوی پای فعالان اقتصادی منجر به تعطیلی بنگاهها گشته است از این رو توان تولید و صادرات غیر نفتی بشدت پایین مانده و همین امر در ترازهای مالی گمرک منعکس گردیده در طی لوپ های اقتصادی در کشور ابتدا پرداخت سودهای کاذب به سپرده ها بیش از سود تسهیلات بوده اختلاس ها نیز مشکلات عدیده برای بانک ها ایجاد کرده ودر کنار این دولت با تزریق بیش از اندازه منابع ارزی بشکل کاذب سعی کرده قیمت ارز را پایین بیاورد بعد از طی چند سال بانک ها به ورطه ورشکستگی نزدیک شده چاپ پول بدون پشتوانه و افزایش نقدینگی سر به فلک گذاشته و فنر دلار جمع میگردد و صرفا دولت و بانک برای بی ارزش کردن پول اقدام به ایجاد تورم و افزایش نرخ دلار میکند این چرخه معمولا 12 ماه به طول می انجامد بعد از این اتفاق سرمایه ها وارد بورس میشوند و معمولا پس از چندین ماه که رشد هیجانی را بازار تجربه کرد با سقوط روبرو شده و سرمایه ها بلوکه میشوند بعد از این جریانات اقتصاد وارد رکود میگردد با توجه به چنین شرایطی نوسانات هیجانی بازار نیاز به گذر زمان و افزایش نقدینگی سر گردان می باشد که میتواند چند سال بطول بیانجامد
شوقی۱۶۳۹۵۲۱۱۰:۵۰:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
بانک مرکزی حساب شده آمده جلو امروز مردم خوشحال شدن که دلار آمده پایین و ۳۰۵۰۰ شد ، نقشه بانک پذیرفتن کانال ۳۰ هزار تومانی از سوی مردم که پذیرفتن و از فردا برای جا انداختن کانال ۳۳ تا ۳۴ هزار تومان بانک مرکزی بازی جدید شروع خواهد کرد
ناشناس۱۶۳۹۵۳۸۱۰:۵۶:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
هنر ایرانی جماعت فقط اینه که بگه لنگش کن . پیشنهاد میکنم روحانی بکشه کنار و زمام امور را بدید به دست افراد مورد تایید نویسنده این مطلب تا ببینم عمل هم بلدند یا مثل بقیه فقط شعار میده مثل مجلس انقلابیتون که با مجلس قبلی هیچ فرقی نداره
ناشناس۱۶۳۹۵۵۵۱۱:۱۱:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
تیم اقتصادی دولت روحانی یکی از قوی ترین تیم های اقتصادی کل دولت های پس از انقلاب است. اینکه بدیهی ترین اقدامات برای کاهش ارزش پول ملی توسط همین دولت انجام می شود نتیجه گیری که می شود از روند کاهش ارزش پول ملی داشت عمدی بودن آن است علی رغم اینکه بارها تکذیب شده که همین تکذیب کردن باعث اطمینان از درست بودن این کار است
حسن۱۶۳۹۵۵۹۱۱:۱۳:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۲۱
مبارکه.ملتی که با ترسوندن از دلار 5 تومنی و دیوارکشی خیابونها میان به این به اصطلاح مجمع عقلا رای میدن حقشونه دلار بشه 31 تومن.بقیه رو نمیگم.خودشون برن فکر کنن چرا به اینا رای دادن؟!
ناشناس۱۶۴۰۴۶۶۱۹:۲۹:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
مشکل کشور ما افرادی چون تو هستند که برای منافع شخصی و جناحی یشان پیوسته کارشکنی میکنند
محمد ه۱۶۳۹۵۷۹۱۱:۲۷:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
با سلام تشکر ویژه از سایت الف مقاله ی بسیار مفید و پرباری بود.به شخصه خیلی استفاده کردم.
ناشناس۱۶۳۹۵۹۶۱۱:۳۶:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۲۱
اصلا دولت، بی کفایت، بی مسئولیت، ناکارآمد بقیه ارکان کشور کجا هستن؟ قانون اساسی خیلی صریح مشخص کرده که در مسائل حساس و کلی اگر دولت به وظیفه‌ش عمل نکنه تکلیف چیه. از دو حال خارج نیست. یا این که این مسئله رو خیلی مهم نمیدونن و یا این که راه حلی ندارن. در هر دو صورت این تحلیل‌ها اشتباهه و فقط هدفش اینه که مسئولیت اشتباهات رو در سال آخر دولت بگذارن به حساب این دولت و بعد دوباره روز از نو روزی نو. این اتفاق در همه دولت‌های قبل هم افتاده.
علی۱۶۳۹۶۱۳۱۱:۴۵:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
حرکت به سوی ونزوئلایی شدن اقتصاد کشور با شدت و قدرت تمام علی برکت ..
ناشناس۱۶۳۹۶۷۶۱۲:۱۴:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
در طول چهل سال گذشته بر خلاف دولت مجلس بارها دست اصولگرایان بوده ولی متاسفانه حتی یک نماینده به فکرش نرسید که وقتی اختیار حجم نقدینگی بجای مجلس دست دولت است عملا لایحه بودجه تبدیل به کاغذ پاره میشود نمایندگان مجلس اینقدر فکر شان درگیر پروژه های عمرانی محدود حوزه های انتخابیه شان هستند که کلا مملکت را رها کرده اند
ناشناس۱۶۳۹۷۱۲۱۲:۳۱:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
خلاصه بگم علت این بدبختیا تحریمهای ظالمانه امریکا است .علت تحریمها هم 4 چیز است..1.سیاستهای منطقه ای ایران....2-خصومت با اسراییل 3.سیاستهای هسته ای 4-سیاستهای غلط بانک مرکزی ..
امیر۱۶۳۹۷۲۹۱۲:۳۸:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
به نظر شما افزایش قیمت دلار عادی هستش یا اهداف سیاسی پشتش هست؟؟؟
ناشناس۱۶۳۹۷۳۱۱۲:۴۰:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۲۱
آدرس غلط نده. اخیرا با پرداخت یک میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای مقابله با کرونا به وزارت بهداشت موافقت شد. . بلافاصله پس از آن قیمت ارز افزایش یافت. علت واضح است. چنین پولی هرگز به وزارت بهداشت بصورت ارز پرداخت نشد. اما در عوض معادلش اسکناس نو به ریال پرداخت و به بازار سرازیر شد. نتیجه همین است که میبینیم. کسری بودجه دولت به همین راحتی از جیب مردم بینوا تامین شد.
حمید۱۶۳۹۷۳۳۱۲:۴۱:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
هدف از افزایش قیمت دلار ، وادار کردن مردم به عدم مشارکت در انتخابات هستش یعنی جناحی که بعلت عملکرد بد میدونه در دور بعدی ریاست جمهوری رای نداره داره به شکل اقتصادی انتخابات رو فلج میکنه
ناشناس۱۶۳۹۷۳۶۱۲:۴۳:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
به نظر مي آيد عزم و همتي است كه اجناس را ده الي صد برابر كنند و بزودي چهار صفر را بردارند و بگويند قيمت ها از قبل ارزان تر است كه گران تر نشده است براي مثال وقتي دلار را بكند سي و پنج هزار يا چهل هزار تومان و بعد 4 صفر بردارند آن وقت دلار مي شود سه و نيم ياچهار هزار تومان كه از ديدگاه آقايان از قبل ارزان تر هم شده و قس عليهذا
ناشناس۱۶۳۹۷۴۳۱۲:۴۶:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۲۱
کار دولته وگرنه هیچ آدم دانه درشتی نمیتونه اینجوری قیمت را تعیین کنه
ناشناس۱۶۳۹۷۸۴۱۳:۰۹:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۲۱
تمام مشکلات این اصلاح طلبان هستند نه کار می کنند نه می گذارند کسی کار کند
نجیب۱۶۳۹۸۰۱۱۳:۱۹:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
به نظر می رسد عمدی در کار هست.
ناشناس۱۶۳۹۸۰۵۱۳:۱۹:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
نویسنده محترم با همین یک جمله مشکل عدم ورود ارز حاصل از صادرات را کلای نادیده گرفته. همه مساله در همین جا نهفته است ! ^^در موضوع ارز نیز می‌‌توانیم با دیپلماسی فعال اقتصادی ظرفیت صادرات را افزایش دهیم ^^
ناشناس۱۶۳۹۸۴۵۱۳:۳۳:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
راه حل مسایل شفاف و ساده است. اب را گل آلود کنید تا کسی متوجه نشده و هر طیفی بهره برداری خودشان را بکنند. اتفاق در داخل است و نه در خارج.
رضا۱۶۳۹۸۵۵۱۳:۳۷:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
دو وظیفه مجلس تصویب قانون و نظارت بر اجراست. وقتی دولت دارای ضعف است وظیفه مجلس پیگیری آن و رفع اختلال از طریق ابزارهای قانونی ست. ادامه این اختلالات نشان از ناتوانی مجلس انقلابی ست. دنا پلاس هم‌ماشین بدی نیست.
ناشناس۱۶۳۹۸۸۵۱۳:۵۰:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۲۱
تنها راه نجات اقتصاد کشور رفع تحریم هاست آدرس غلط به مردم ندهید تا وقتی صادرات نباشه دلار هر روز گران تر میشه
ناشناس۱۶۳۹۹۰۱۱۳:۵۵:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۲۱
برجام كانتينر كانتينر براي كشور هاي دوست و ..زاده ها دلار آزادكرد.حالاكه دلارها رو خوردن رفت!ميگن برجام بده
ناشناس۱۶۳۹۹۱۷۱۳:۵۹:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
نتانیاهو،کیهان،ترامپ؛برجام توافق خوبی نبود وباید از آن خارج شد
میثم۱۶۳۹۹۲۱۱۴:۰۰:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۲۱
واقعیت با این تفاسیر شما عوض نمیشه: تحریم، FATF، کاسبان تحریم. تا زمانی که برجام بود دلار ثابت بود. الان هم با هر اتفاق توی امریکا دلار بالا یا پایین میره. برای اثبات این ادعا کافیه ترامپ رای نیاره تا شاهد سقوط دلار باشیم و اگه رای بیاره هنوز هم بالاتر میره
ناشناس۱۶۳۹۹۲۷۱۴:۰۲:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
وقتی صادرات نفت صفر و در آمده ارزی صفر و بانک ها تحریم جهانی بانکی و اقتصاد ایران وارد لیست سیاه قانون پولشویی ببخشید دولت و بانک مرکزی چکار میتوانه بکنه
ناشناس۱۶۳۹۹۵۶۱۴:۱۵:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۲۱
آقای جهانگیری و .. سیاست گذاران بانک مرکزی را باید محاکمه کرد تا دم از مدیریت و کاندیداتوری نزنند . قوه قضاییه دنبال مجرم می گردی . ارز جهانگیری
ناشناس۱۶۳۹۹۶۱۱۴:۱۷:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
درآمد دولت از محل فروش نفت بسته لذا فقط از فروش ارز و طلا. به همین سادگی. منتظر بیشتر از این هم باشید. وای اگر ترامپ دوباره انتخاب شود.
شوقی۱۶۴۰۰۳۹۱۴:۴۶:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
قیمت دلار محاسبه با فرمول ساده ، نقدینگی موجود در بازار تقسیم بر دلارها وارد شده از صادرات نفتی و غیر نفتی ، خیلی ساده محاسبه کنید تا درک کنید هنر مسئولین دولت که تا حالا جلویی ۱۰۰ هزار تومان شدن دلار گرفتن و باید تشکر کرد بجایی اعتراض و توهین
ناشناس۱۶۴۰۰۷۲۱۵:۰۰:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۲۱
آنهایی که میگن مشکل فساد نه تحریم به این سوال جواب دهند در کره شمالی هیچ فسادی وجود نداره چرا در فقر هستند ؟
ناشناس۱۶۴۰۰۸۰۱۵:۰۳:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۲۱
برای جمع آوری نقدینگی سود بانکی به سپرده ها به تناسب تورم باید بالا بره. دارایی و مالیات از صنعت تولید و توریسم و کشاورزی باید برداشته بشه. آزادی و احترام به مردم داده بشه در نوع پوشش و احزاب و تجمعات قانونی،
ناشناس۱۶۴۰۰۸۴۱۵:۰۵:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۲۱
کشور فروش نفت نداره الان دقیقا خود آفریقا هستیم !
ناشناس۱۶۴۰۱۴۱۱۵:۲۸:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۲۱
از چین .. کمک بگیرین
ناشناس۱۶۴۰۱۶۴۱۵:۴۰:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۲۱
تا زمانی که دولت بخواهد از جیب مردم کسری بودجه را جبران کند اوضاع روز به روز بدتر و اصلاح شرایط جبران ناپذیر تر میشود. نرخ تورم بالای 60 درصد نتیجه دست بردن دولت در جیب مردم و سوء استفاده از تنها منابع ارزی باقیمانده و فروش سهام شرکت های دولتی با قیمت های کذایی و غیر منطقی در بورس به مردم است.
ناشناس۱۶۴۰۱۹۱۱۵:۵۶:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
اگر فقط تقصیر دولته پس چرا مجلس انقلابی تنها ایستاده و به نظاره... !!!
ناشناس۱۶۴۰۲۳۷۱۶:۱۷:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۲۱
راه حل ثبات ارز سیاسی است و نه اقتصادی. ببینید امریکا چه طور چند ده هزار میلیارد دلار بدهی داره اما ککشم نمی گزه داره با سیاست میره جلو. آقایان سیاست داشته باشید.
ناشناس۱۶۴۰۲۸۴۱۶:۴۸:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۲۱
حرکت کشور به سمت ونزوئلا یا کره شمالی شدن است
ناشناس۱۶۴۰۳۹۶۱۸:۲۴:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۲۱
اینها همان ترسو هایی هستند که امروز رهبر معظم انقلاب به آنها اشاره فرمودند.
پندار۱۶۴۰۵۸۳۲۱:۱۳:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۲۱
بودجه ای وجود ندارد، اگر دولت می توانست روزانه دو میلیون بشکه نفت بفروشد قیمت دلار صعودی نمی شد ، سیاست های نظام موجب تحریم و بن بست سیاسی شده است ..
ناشناس۱۶۴۰۶۷۰۲۲:۳۶:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۲۱
من به شخصه از اسلاحتلبان انتظار دلار 300 هزارتومنی رو داشتم
ناشناس۱۶۴۰۷۰۴۲۳:۰۹:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۲۱
باید مقاومت کرد
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین