تصویب اصلاح نرخ بلیت مترو و اتوبوس در تهران

گروه اقتصادی الف،   3990713139

یک فوریت لایحه اصلاح نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوس و مینی بوس در تهران در جلسه امروز شورای شهر با اکثریت آرا به تصویب رسید.

تصویب اصلاح نرخ بلیت مترو و اتوبوس در تهران

به گزارش تسنیم، در دویست و چهلمین جلسه شورای شهر تهران، یک فوریت لایحه شهردار تهران در خصوص اصلاح ردیف ۱۱ بند یک تبصره ۲۴ مصوبه بودجه ۹۹ شهرداری تهران و سازمان ها و شرکت های تابعه ( نرخ بلیت مترو و کرایه خطوط اتوبوسرانی و مینی بوسرانی) از سوی اعضای شورای شهر بررسی شد.

سید مناف هاشمی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران درباره دلایل نیاز به تصویب یک فوریت این طرح و افزایش قیمت بلیت عنوان کرد: بر اساس بند «د» تبصره ۵ قانون بودجه امسال، این طرح ۸ هزار میلیارد تومان اعتبار دارد.  قرار است بخشی از این رقم را در توافقی که با وزارت کشورمی‌رسیم توسط دولت پرداخت شود. در حال حاضر با وزارت کشور به یک توافق اولیه رسیدیم که سه هزار میلیارد برای شهرداری تهران در نظر بگیرند.

هاشمی با بیان اینکه تلاش حداکثری برای تحقق این رقم در حال انجام است یادآور شد: در جلسه روز گذشته که با حضور  هاشمی رئیس شورای شهر تهران در وزارت کشور درباره ۶۳۰ واگن متروی تهران برگزار شد پس از اتمام جلسه با معاون عمرانی وزارت کشور به توافق رسیدیم که چهار هزار میلیارد تومان از هشت هزار میلیارد تومان مرتبط با بند (د) تبصره ۵ بودجه ۹۹ را به ما بدهند.

معاون شهردار تهران در تشریح محل های هزینه کرد رقم به توافق رسیده با وزارت کشور گفت: قرار است از چهار هزار میلیارد تومان تخصیصی، دو هزار میلیارد برای تأمین زیر ساخت، هزار میلیارد تومان برای بروزرسانی کردن واگن‌ها و هزار میلیارد برای شرکت بهره‌برداری هزینه شود. 

وی در ادامه گزارش خود با تأکید بر اینکه ۴۲ رام قطار از عمر کاریشان گذشته است و نیاز به بروز رسانی دارند، در دفاع از فوریت طرح مذکور افزود:  روند دریافت این مجوز با توجه به تایید شورا، جلب نظر مثبت وزارت کشور و جلسه با سازمان برنامه و در نهایت انتخاب بانک عامل بسیار طولانی خواهد بود بنابراین از شورای شهر میخواهیم که نظر مثبت در این زمینه داشته باشند. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به لزوم رعایت حال مسافران، هزینه حاصل از خرید قطعه و ضدعفونی کردن حل و نقل عمومی را جزء هزینه‌های بالا اعلام کرد.

علی اعطا ضمن مخالفت با  افزایش قیمت بلیت حمل و نقل عمومی گفت: افزایش هزینه حمل و نقل عمومی نخستین راهی است که به ذهن هر دستگاه اجرایی برای جبران هزینه‌ها می‌‌رسد. به طور روشن اولین راه حل این بوده است که بار افزایش هزینه را بر دوش مردم بگذاریم. دلیل مخالفت من این است که اگر این لایحه به فوریت به کمیسیون‌ها ارسال شود و روی آن تصمیم‌گیری شود، معنی‌اش این است که می‌خواهیم این راه حل را اجرایی کنیم.

اعطا گفت: اگر این طرح به صورت عادی به کمیسیون برود، این فرصت در اختیار خواهد بود که به راه حل‌های دیگری غیر از اینکه بار این هزینه را بر دوش مردم بیندازیم، برسیم. مبنای این لایحه این است که بار هزینه‌های مازاد حمل و نقل را بر دوش مردم بیاندازیم.

احتمال افزایش وسیله شخصی
حجت نظری دیگر عضو شورای شهر هم مخالف افزایش هزینه حمل و نقل عمومی بود و گفت: برای تامین هزینه‌ها دست در جیب مردم کردن و افزایش هزینه اتفاق خوبی نیست. با افزایش نرخ بلیت مترو و اتوبوس نمی‌توان هزینه‌های حمل و نقل عمومی را جبران کرد و درآمدهای شهرداری را افزایش داد. 

وی گفت: با توجه به تغییر ساعات کاری محدوده طرح ترافیک، افزایش هزینه حمل و  نقل عمومی مردم را تشویق می‌کند که از وسیله شخصی استفاده کنند. افزایش قیمت به نوعی به افزایش ترافیک دامن خواهد زد.  آیا برای اداره شهر باید به مردم فشار بیاوریم؟ ساده‌ترین راه کاهش هزینه‌هایمان است. امیدوارم عزیزان این مسئله را در دستور کار قراردهند.

مردم درصد کمی از هزینه‌ها را پرداخت می‌کنند
سید محمود میرلوحی به عنوان موافق طرح از اعضای شورای شهر درخواست کرد که محاسبه شود تا مردم بدانند چه بخشی از هزینه‌های حمل و نقل را پرداخت می‌کنند. مردم باید بدانند که اگر می‌گوییم قیمت بلیت هزار تومان یا ۲۵ درصد افزایش یابد؛ چه سهمی از بلیت را از مردم می‌گیریم.

به گفته میرلوحی شورا قصد دارد با سیاست خودرو محوری مقابله کند.

وی ضمن عذرخواهی از مردم تهران به دلیل افزایش قیمت‌ها عنوان کرد: مردم تهران ناچاریم؛ ما سال‌هاست به دولت اعلام می‌کنیم که برای واگن و غیره باید هزینه بدهد. فعلا تنها منبعی که در اختیار شهرداری است کمک مردم تهران است. از مردم خواهش می‌کنم به ما کمک کنند.

دولت به وظایفش عمل نکرده است
مجید فراهانی دیگر عضو شورای شهر هم به عنوان موافق افزایش هزینه حمل و نقل عمومی بیان کرد: وضعیت مترو و اتوبوس بحرانی است. دولت در اینجا به وظایفش عمل نکرده است. این درصدی که نرخ بلیت افزایش می‌یابد، خیلی زیاد نیست. باز هم می‌شود در کمیسیون روی آن بحث کرد.

وی با اشاره به کاهش مسافران مترو و اتوبوس، اظهار امیدواری کرد که یک فوریت این لایحه رأی بیاورد تا در کمیسیون تصمیم درست گرفته شود.

پس از خاتمه صحبت‌های اعضای موافق و مخالف، این لایحه با ۱۰ رای موافق و پنج رای مخالف به تصویب اعضای شورای شهر رسید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین