هدف از کشاندن پای ایران به جنگ قره‌باغ چیست؟

  3990712060 ۳۰۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۷۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

شواهد میدانی نشان می‌دهد که بازیگران فرا منطقه‌ای در این مناقشه، به اهدافی به غیر از صلح فکر می‌کنند و موضوع وارد آمدن خسارت‌های زیاد به‌واسطه جنگ، اهمیتی برای آنان ندارد.

هدف از کشاندن پای ایران به جنگ قره‌باغ چیست؟

دانشجو نوشت: نزاع قره‌باغ مجدداً وارد فاز نظامی شده و تلفات حاصل از این مناقشه، به بیش از صد نفر رسیده است. وزارت دفاع منطقه خودمختار ناگورنو-قره‌باغ وابسته به ارمنستان (جمعه / ۱۱ مهر ۹۹) اعلام کرد با کشته شدن ۵۴ سرباز دیگر آن‌ها، تعداد تلفات در مجموع به ۱۵۸ تن رسیده است.

هر دو کشور یکدیگر را به آغاز حمله‌های مرزی متهم می‌کنند، آذربایجان می‌گوید که ارمنستان خط مرزی را گلوله‌باران کرده و ارمنستان می‌گوید آذربایجان حمله هوایی و توپخانه‌ای انجام داده است.

پیشینه نزاع قره‌باغ به در سال ۱۹۹۱ برمی‌گردد، به نقل از یورونیوز؛ این منطقه، در میان خاک آذربایجان واقع‌شده، اما عمدتاً ارمنی‌نشین است. ارمنی‌های این منطقه استقلال خود را با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی در سال ۱۹۹۱ اعلام کردند، تصمیمی که البته جمهوری آذربایجان هرگز آن را به رسمیت نشناخته است. با سقوط شوروی و وقوع جنگی که ۳۰ هزار کشته برجای گذاشت، قره‌باغ تحت کنترل جدایی‌طلبان مورد حمایت ارمنستان قرار گرفت.

آذربایجان و ارمنستان، دو جمهوری استقلال‌یافته از اتحاد جماهیر شوروی، از سال ۱۹۹۲ و به دنبال تصرف منطقه قره‌باغ کوهستانی توسط ارمنستان و اعلام خودمختاری این منطقه، وارد درگیری نظامی شده‌اند و این مناقشه به حدود ۶ سال به طول انجامید که طی آن حدود ۳۵ هزار نفر کشته و بیش از ۸۰۰ هزار نفر نیز از منازل خود آواره شدند.

ناکامی اروپا در برقراری صلح

تلاش‌های گروه میانجی «مینسک» (سازمان امنیت و همکاری) اروپا هم برای حل مناقشه قره‌باغ، تاکنون بی‌نتیجه بوده است.

گروه «مینسک» در سال ۱۹۹۲ توسط اجلاس امنیت و همکاری در اروپا برای تشویق حل‌وفصل صلح‌آمیز و مذاکره شده برای درگیری میان آذربایجان و ارمنستان بر سر منطقه ناگورنو قره‌باغ ایجاد شد.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه پیرامون گروه «مینسک» گفت: درحالی‌که قره‌باغ تحت اشغال است، گروه «مینسک» حدود ۲۵- ۳۰ سال موضوع را روی میز رها کرده است.

«بنیاد حسین‌اف» سفیر جمهوری آذربایجان در پاسخ به سؤال «عملکرد گروه مینسک را چگونه ارزیابی می‌کنید؟»، می‌گوید: در سال‌های گذشته گروه «مینسک» نیز کاری انجام نداد که ما به آن امیدی داشته باشیم.

«احمد کاظمی» کارشناس مسائل قفقاز معتقد است که طرفین مناقشه قره‌باغ با گذشت ۲۸ سال از فعالیت گروه «مینسک» و درک این واقعیت تلخ که گروه مذکور به دنبال حل مناقشه و حتی اجرای چهار قطعنامه ۱۹۹۳ شورای امنیت درباره مناقشه قره‌باغ نیست، بهتر است از ظرفیت‌های ایران برای حل دائمی و عادلانه مناقشه قره‌باغ استفاده نمایند.

نقش سازنده ایران در مذاکرات قره‌باغ

«آرتاشیس تومانیان» سفیر جمهوری ارمنستان پیرامون نقش سازنده ایران در حل این مناقشه گفت: «در رابطه با ایران باید بگویم که این کشور همواره در جهت حل و فصل مسالمت‌آمیز مناقشه قره‌باغ اقدام کرده است. این مسئله را هم متذکر می‌شوم که وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای محمد جواد ظریف، آمادگی تهران در زمینه همکاری برای از سرگیری مذاکرات را اعلام کردند و این امر از سوی ارمنستان قابل تقدیر است.»

هر دو طرف مناقشه می‌دانند که طرفین غربی به دنبال آتش‌افروزی بیشتر در این نزاع نظامی هستند و تمایلی به برقراری صلح در مرز‌های شمالی ایران ندارند. کارشناسان سیاسی معتقدند که ترکیب ۳+۳ (متشکل از ایران، ترکیه و روسیه بعلاوه آذربایجان، ارمنستان و گرجستان) می‌تواند به‌عنوان سازوکار جدید میانجیگری و حل اختلاف، مناقشه قره‌باغ را پایان دهد اما شواهد موجود دلالت بر این دارد که برخی از سرویس‌های اطلاعاتی غربی به دنبال ناامن‌سازی این منطقه هستند.

گسترش جریان‌های تکفیری در مرزهای شمالی ایران

شواهد میدانی نشان می‌دهد که بازیگران فرا منطقه‌ای در این مناقشه، به اهدافی به غیر از صلح فکر می‌کنند و موضوع وارد آمدن خسارت‌های زیاد به‌واسطه جنگ، اهمیتی برای آنان ندارد.

بنابر اطلاعات واصله، در راستای پروژه ناامن سازی منطقه قفقاز، گروهی از جنگجویان تروریست خارجی از جمله جبهه‌النصره و پ.ک.ک به منطقه مورد مناقشه منتقل شدند تا با توجه به کاهش درگیری در سوریه، زمین‌بازی جدیدی برای اهداف خاص فراهم شود.

در فضای مجازی، تصاویر حضور نیرو‌های مسلح وابسته به ترکیه در راه اعزام به آذربایجان دست‌به‌دست می‌شود. در همین رابطه، «رادیو شام اف ام» در گزارشی عنوان کرد که ترکیه شبه‌نظامیان سوری را به خدمت می‌گیرد تا به‌عنوان مزدور برای نیرو‌های نظامی آذربایجان علیه ارتش ارمنستان بجنگد.

این رادیو با استناد به منابع آگاه گفت: «نیرو‌های ترکیه یک مرکز جذب نیرو برای این منظور را در شهر اشغالی عفرین در شمال حلب افتتاح کردند. گفته می‌شود آنکارا حقوق بالایی به این شبه‌نظامیان پرداخت می‌کند.»

در همین راستا یادداشتی از شیخ عبدالرزاق مهدی مفتی تکفیری‌های پیرامون اعزام گروهی از اعضای ارتش آزاد سوریه به آذربایجان منتشرشده است و طی روز‌های گذشته نیز، فیلمی از کاروان تویوتا‌ها حامل تُرکمان‌های تکفیری در جاده‌های اطراف قره‌باغ خبرساز شد.

توحید ابراهیم بیگلو، رئیس مجلس روحانیون جمهوری آذربایجان پیرامون انتقال تکفیری‌ها به آذربایجان می‌گوید: «مردم جمهوری آذربایجان و تمامی مسلمانان واقعی خواهان بازگرداندن قره‌باغ و نواحی اشغالی اطراف آن به آغوش سرزمین‌های اسلامی هستند؛ اما انتقال وهابی‌ها و تکفیری‌ها به جمهوری آذربایجان نه‌تنها کمکی به بازپس‌گیری قره‌باغ و نواحی اطراف آن به جمهوری آذربایجان نمی‌کند بلکه جمهوری آذربایجان را با مشکلات و مسائل پیچیده‌تری مواجه خواهد کرد.»

«آرمن سارگسیان» رئیس‌جمهور ارمنستان هم در گفتگو با شبکه الجزیره، درباره سوریه‌ای شدن قفقاز جنوبی هشدار می‌دهد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، دولت فرانسه نیز اعلام کرد که ترکیه در حال اعزام شبه‌نظامیان، جنگجویان خارجی و «مزدوران سوری» به منطقه مورد مناقشه «قره‌باغ کوهستانی» برای حمایت از آذربایجان است.

در این مناقشه، نقش رژیم صهیونیستی بسیار پررنگ است و این رژیم قصد دارد بر آتش جنگ بدمد تا بتواند مرز‌های شمالی ایران را بی‌ثبات کند. رژیم صهیونیستی با ایجاد یک رقابت کاذب و هدفمند میان آذربایجان و ارمنستان به دنبال افزایش تقرب هردو طرف منازعه به سمت خود است.

محسن پاک‌آیین دیپلمات سابق و سفیر اسبق ایران در کشور‌های ازبکستان و جمهوری آذربایجان در این باره می‌گوید: «حقیقت این است که هدف تل‌آویو فروش تسلیحات به آذربایجان و ارمنستان با محوریت صرفه اقتصادی است.

این رژیم درصدد گسترش حوزه نفوذ خود در قفقاز جنوبی است و قصد دارد با سوء‌استفاده از روابط نزدیک با آذربایجان و ارمنستان و دادن تجهیزات نظامی به این دو کشور، منافع نظامی امنیتی خود را تأمین کند و طبعاً معاملات تسلیحاتی همزمان اسرائیل با باکو و ایروان می‌تواند به افزایش درگیری‌های نظامی دو کشور منجر شده و کشتار افراد نظامی و غیرنظامی و ویرانی شهر‌ها و روستا‌ها را درپی داشته باشد. از سوی دیگر افزایش خرید‌های تسلیحاتی آذربایجان و ارمنستان، موجب تقویت توان مالی اسرائیل برای تداوم نظامی‌گری علیه مردم مظلوم فلسطین است و باکو و ایروان در این مسیر همراه رژیم صهیونیستی خواهند بود.» 

همکاری آشکار آذربایجان با رژیم صهیونیستی

«بنیاد حسین‌اف» سفیر جمهوری آذربایجان در این باره می‌گوید: «جمهوری آذربایجان با تمامی کشور‌های جهان ارتباط و همکاری دارد، از جمله با اسرائیل. %۲۰ خاک آذربایجان از طرف ارمنستان اشغال‌شده و برای آزادی خاک کشورمان با تمام جهان همکاری می‌کنیم.

نتیجه همکاری فوق‌الذکر را ارمنستان در جنگ چهار روزه ۲۰۱۶ چشید و پس‌ از آن لابی ارمنی در خارج، به اسرائیل پیشنهاد همکاری دادند. همکاری آذربایجان و اسرائیل پنهانی نیست. همه از آن خبر دارند. این ارمنستان است که برای همکاری دست به دامن تل‌آویو شده و می‌خواهد از آن‌ها امتیاز بگیرد.»

منطقه قره باغ از لحاظ سرزمینی متعلق به آذربایجان است اما هم در دل ارمنستان قرار دارد و هم اکثریت ساکنان ان ارمنی هستند و هیچ راه حلی غیر از مذاکره و توافق میان آذربایجان و ارمنستان برای رفع این بحران کهنه ندارد و به طور قطع تداوم جنگ نه تنها مشکلی را حل نخواهد کرد بلکه به وخامت وضعیت کمک می‌کند. این منطقه تبدیل به محل مناقشه و زور‌آزمایی بازیگران خارجی شده و منافع مردم آذربایجان و ارمنستان قربانی این رقابت‌ها شده است.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۶۲۴۷۳۳۱۲:۳۸:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۱۲
جالب است آذربایجان کشور مسلمان نشین و از نظر فرهنگی و زبان با استانهای شمال غربی کشورمان یکی هستند اما دلیل اینکه دولت ما به جای حمایت از آذربایجان که سرزمینش توسط ارامنه اشغال شده تلویحا از ارمنی ها حمایت می کند. اینکه دعوت کنیم از راه دیپلماسی مشکلاتشان را حل کنند مفید است اما تاریخ نشان می دهد که این صبر تا کنون اتفاقی را رقم نزده است.
ناشناس۱۶۲۵۵۴۰۲۲:۳۵:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۱۲
اگه ایران دست از حمایت ارمنستان بر میداشت ودر بازگرداندن قره باغ عادلانه عمل میکرد اولا آذربایجان با اسراییل رابطه نمیداشت دوما یک کشور بزرگ مسلمان بجای ارمنیهای ضد مسلمان همسایه اش بود
ایرانی۱۶۲۷۶۴۷۱۱:۰۹:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۱۴
هزاران بار به شرف ارمنیا.که ملت ما هرچی میکشه از دست همین کشورهای مسلمان همسایه هست.هروقت آذربایجان دست از ادعاهای مرزی .وچشم داشت از سرزمینهای شمالی ما برداشت .بعد بیایین طرفداری آذربایجان کنین.
ناشناس۱۶۲۵۵۵۵۲۲:۴۳:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۱۲
دقیقلا درست فرمودید
ناشناس۱۶۲۵۶۱۳۲۳:۱۶:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۱۲
این کشور هم جز خاک ایران بوده چطور است حمایت شود برای الحاق به کشور؟
مهدی۱۶۲۷۴۷۶۰۹:۲۰:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۱۴
این موضوع خیلی فکرم درگیر کرده شاید بهترین موقع باشه برا برگرداندن سرزمینهای از دست رفته ایران بزرگ. ببینید روسیه با اوکراین چکار کرد ،کریمه به خاک خوش ملحق کرد. دولت مردان از خواب بیدار شوید که وقت تنگه
ناشناس۱۶۲۹۸۹۵۱۶:۳۷:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۱۵
فعلا اونا نقشه کشیدن که اردبیل و تبریز و چند شهر دیگه رو بگیرن
ناشناس۱۶۳۲۳۶۴۱۰:۱۷:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۱۷
داستان های تاریخی هزاران سال پیش ربطی به واقعیات امروز نداره. توهم فراگیر از هر چیزی مخرب تره.
حمید۱۶۲۵۷۲۷۰۰:۴۱:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
به این همه نظرات از پایین به بالا خوندم این بهترین نظر بود
ناشناس۱۶۲۵۷۸۴۰۱:۳۵:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بحث مردم باکو جداست اما دولت و رژیم فعلی باکو،همدست صهیونیستهاست و تمام تلاش خودش رو می کنه تا مردم رو لائیک کنه و چیزی از مذهب در باکو باقی نگذارد.
ناشناس۱۶۲۵۸۷۹۰۵:۵۶:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
این جنگ کار آمریکا برای برهم زدن و آشوب در منطقه است
ناشناس۱۶۲۷۱۰۳۲۲:۰۹:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
وای شما تاکی میخواهید هر اتفاقی را درهرجای دنیا به آمریکا نسبت بدید؟
م۱۶۲۷۲۱۷۰۰:۱۹:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۱۴
امام خمینی(ره)فرمودندآمریکاشیطان بزرگ است
ناشناس۱۶۲۷۳۹۹۰۸:۲۷:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۱۴
سلام به خاطر اینکه آمریکا ام الفساد و شیطان بزرگ عالم است. ظاهرا صحبت های جدید ترامپ قمارباز را ندیده ای که گفته: آمریکا نقش پلیس در این نظم نوین را باید ایفا کند و ...
ناشناس۱۶۲۵۹۰۱۰۶:۴۹:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
دوستی با اسراعیل یعنی دشمنی با ایران یعنی زنده شدن داغ ۷۰ هزار ایرانی توسط یهود یعنی نگاه کردن به چشن پوریم فرقی نمیکنه کی باشه
ناشناس۱۶۲۵۹۰۸۰۶:۵۵:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
مردم آذربایجان مسلمان و حتی شیعه هستند ولی دولتش سگه اسرائیل و اردوغانه.. ایران سال ها پیش همون اول کار میخواست به آذربایجان کمک کنه تا مناطق اشغالی آزاد بشن ولی این دولت ٱف ها بود که نیرو های ایران رو رد کرد و به وعده آمریکا برای کمک دل خوش کرد. جنگی که 2 طرفش دست اسرائیله ورود به اون حماقته. بهش میگن تله. درثانی مگه دولت آذربایجان از ایران کمک خواست؟ یه طرف تکفیری های وهابی و طرف دیگر ارمنی ها
ناشناس۱۶۲۵۹۶۵۰۷:۵۵:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
هردو کشور باعث بی ثباتی مرز ایران شدن به ما چه
ناشناس۱۶۲۶۰۲۷۰۸:۳۰:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
گل گفتی
محمد از تبریز۱۶۲۶۰۶۳۰۸:۴۵:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ایران موضع عاقلانه ای دارد و هیچگاه از ارمنستان جانبداری نکرده است و دلیلی هم برای این کار وجود ندارد.مدعیان فقط یک نمونه دلیل و مثال بیاورند که ایران مثلا از ارمنستان حمایت میکند.ضمنا بین روسیه وارمنستان تفاهمنامه دارند بعلاوه کریدور هوائی مستقیم دارند و اونجا هم لازم نیست روسها به قول معروف لقمه رو از پشت سر بیارن بگذارن دهنشون—راه ایران—
ناشناس۱۶۲۶۱۸۱۰۹:۴۷:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
حرف تو حقه حرف حق رو هیشکی دوست نداره
فردین۱۶۲۶۳۱۵۱۱:۱۱:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اولا انسان همیشه یک انسان چه مسلمون باشه غیره مسلمون دوماً هر دو کشور همسایه ما هستن و جایز نیست ایران داخل این شرایط که همه کشور ها میگن دنبال جنگ و تروریست و فلان بهمان بیاد طرفداری یکی از این دو کشور رو بگیره در ضمن داخل کشور خودمون هم ارمنی داریم پس بحث رو دینی و قومیتی نکن تا کشورمون در آرامش باشه
اشناس۱۶۲۶۴۰۹۱۲:۱۳:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اگر با گفتگو و سازش مشکلات اشغال سرزمین یک ملت حل میشد.پس اینهمه دشمنی با اسراییل و حمایت از فلسطین با موشک و اسلحه و دلار یعنی بیخود بوده.یعنی بیخودی سالها یک ملت مظلوم تحت شدیدترین تحریم های تاریخ جهان بودند و طی ۸سال جنگ نابرابر چند ملیون جانبازو چند صدهزار شهید بی جهت سعی داشتند راه قدس رو از میان کربلا باز کنن
عرفان۱۶۲۶۶۹۲۱۴:۵۶:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
شما دارید مغلطه میکنید ما در آذربایجان جنگیدیم و حدود ۳۰ شهید در خاک قره باغ داریم سردار نوعی اقدم و حقیقت پور ما که هنوز هم در قید حیات هستند و نمونه بارز کمک مستشاری ما به آذربایجان است.اما ایشان خود نخواسته اند و با چراغ سبز آمریکا ما را بیرون راندند حال چرا باید در جنگی وارد بشویم و نعمت امنیت را از خود دریغ کنیم مگر اینکه خیانتکارانی .خواهند احساس مردم را جریحه دار کنند
ناشناس۱۶۲۶۷۶۳۱۶:۱۳:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره باغ مال ارمنستان است.
،،،،،،۱۶۲۷۳۲۱۰۴:۲۶:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۱۴
درسته
ناشناس۱۶۲۷۴۱۰۰۸:۳۸:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۱۴
برادر اگر مال ارمنستانه پس چرا اسمش ترکی هستش
مجتبی۱۶۳۰۴۵۶۰۷:۲۱:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۱۶
اونا هم میگن ناگورنو. مشکلت اسمشه. ایران برای حساسیت آذری ها از اسم قره باغ بجای ناگورنو استفاده میکنه. مثل یونان که در اصل گریس هست یا مصر که بهش میگن ایجپت greece.... Egypt. خوب حالا بنظرت چرا ما میگیم مصر و یا یونان
بابک۱۶۲۷۵۹۵۱۰:۳۲:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۱۴
پس خلیج عربی هم مال عربهاست
اسماعیل۱۶۳۴۳۱۰۱۳:۰۹:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۱۸
قره باغ سمت جمهوری آذربایجان و قره داغ هم سمت آذربایجان شرقی است طبق منطق شما حتما قره داغ هم مال ارمنستان هست
علی۱۶۲۶۷۶۵۱۶:۱۴:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
مسوولان جمهوری آذربایجان خائنند‌ وگرنه‌ سرداران‌ سپاه‌ رادرجنگ‌ قره‌باغ‌ که‌ به‌ کمک‌ برادران‌آذری رفته بودند‌بیرون‌ نمیکرد‌.ایران وطنم آذربایجان پاره تنم
متوسط۱۶۲۷۰۲۲۲۰:۱۹:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
دوست عزیز ماجرا الان فقط اذربایجان و ارمنستان نیست ,قضیه خیلی پیچیده است و حتی احتمال درگیر شدن شدید خیلی از کشور ها هست ,بهترین اتفاق الان تموم شدن جنگه انشالله. این نکته رو هم بدون منم هر انسان و مخصوصا هر شیعه رو دوست دارم ولی تازه اول جنگِ و وقت قضاوت نیست اصلا
بعلپل۱۶۲۷۱۱۱۲۲:۲۰:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
حالا یه بار ایران خواست طرف حق رو بگیره، بدون تبعیض نژادی ، شما بیا اعتراض کن! ارمنستان ده ساله داره کشته میده و اگر ترکیه و آذربایجان و روسیه پنهانی همدست شند، نژاد ایران و فارس هم ازبین خواهد رفت، آنقدر سطحی نگر قضاوت نکنید لطفاً __دولت ایران خوب کاری کرده طرف ارمنستان رو گرفته، شما همون دو استان بزرگ ترک نشین و تهران، واست مهمه؟
ناشناس۱۶۲۷۲۰۰۰۰:۰۲:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۱۴
خیلی ممنون.چرا ایران از کشتار وحشیانه که ارمنی های .. مردم آذربایجان را به شهادت رساندند چیزی نمیگوید.اما از یک کودکی که رژیم صهیونیستی به شهادت رساند فقط اون رو میگه.خیلی جالبه که به آذربایجانی ها میگن مذاکره کنین.اما به فلسطینی ها میگن سرزمین های اشغالی به طور کامل به فلسطین تعلق داره.خواهشا قبول کنین که قره باغ از آن آذربایجانه و شیعه هم هستن
علی۱۶۲۷۲۶۰۰۱:۰۴:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۱۴
بس کنید سر جدتون. مسلمان یا ارمنی, به ماچه چه کسی چه دینی داره یا کی با کی مشکل داره؟ مگه همین کشور کناری خودمون رو با همین دلایل کمک و بازسازی نکردیم؟ نتیجه اش چی شد؟ ایران اگر بودجه و توانی داره اول صرف مردم خودش کنه و دوم صرف امنیتش. همین آذربایجان یا ارمنستانی ها هیچکدوم حتی ما یا پولمون رو قبول ندارن
ناشناس۱۶۲۷۳۳۳۰۶:۱۱:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۱۴
ایران باید از ارمنستان حمایت کند چون طرف مقابل دارای دولت اسراعیلی وداعشی هست
ایرانی۱۶۲۷۵۹۰۱۰:۲۸:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۱۴
دوست عزیز ایران از هیچ کدوم از دو کشور حمایت نکرده یعنی بی طرفی خودشو اعلام کرده شما بعنوان یک ایرانی نباید احساسات قومی قبیله ایتو بگید چون آذری هستید حتما ایران باید از جمهوری آذربایجان حمایت کنه و ایران چون تو استان های شمال غربیش آذری داره باید از کشور جمهوری آذربایجان که همیشه طول این چند دهه استقلالش در حال تعضیف ایران و دشمنی آشکارشو نشون داده و یکی از هم پیمانان رژیم غاصب صیهونیستیه حمایت کنه در سخن آخر ایران همینطور که آذری زبان داره ارامنه هم داره پس زود قضاوت نکنید
محمد۱۶۲۸۱۴۷۱۶:۱۵:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۱۴
من خودم ترکم ترکه زنجان هستم ولی قبل از ترک بودنم ایرانیم درستکه آذربایجان شیعه هست ولی با اسرائیل و ترکیه همکاری میکنه این کار ترکیه است که میخواد آذربایجان شرقی و غربی ایرانو با اختلافات داخلی بگیره پس لطفا قبل از هر کاری فکر کنیم که ایرانیم و نباید اجازه نفوذ اسرائیل رو بدیم به امید پیروزی ایران
ناشناس۱۶۲۸۸۷۱۰۵:۵۸:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۱۵
هردو کشور تا کمتر از دوسده پیش و برای قرنها جزئی از ایران بوده اند و تا آنزمان هیچ مشکلی در زیست مسالمت آمیز این دو قوم در کنار هم وجود نداشت. پیشنهاد میکنم رجوع به اصل خود نمایند که به قول ملای بلخ: هرکسی کو دور ماند از اصل خویش/ بازجوید روزگار وصل خویش.
ناشناس۱۶۲۴۷۶۸۱۲:۵۶:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۱۲
ایران نیاز به هیچ جنگی ندارد اگر این دو کشور به موطن اصلی خود یعنی ایران برگردند این مشکلات حل خواهد شد. حتی اگر به روسیه هم برگردند مشکل حل خواهد شد چون مشکل اصلی این است که ایندو شرایط کشورشدن را ندارند و نتیجه همین میشود که میبینیم.
ناشناس۱۶۲۵۵۱۱۲۲:۱۵:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۱۲
خدا وکیلی خیلی از خود راضی هستید همه همسایه ایران باید به ایران برگرده خوبه انگار در زمان قدیم کشوری یا فرهنگی غیر از فرهنگ فارس وجود نداشت فقط مانده کشور چین که هنوز ادعا نکردیم یکی از استان ها ایران زمان کورش
ناشناس۱۶۳۳۷۹۰۰۰:۱۳:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۱۸
دوست عزیز ایران از روزی که ایران شده آذر زبان ها شاه بودن هیچ فارس پادشاه نکردی است به جز رضاشاه و پسرش بازهم مادر رضاشاه هم آ ذری بودن
امیر از تبریز۱۶۲۵۵۲۷۲۲:۲۸:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۱۲
اگر سازمان ملل به آذربایجان و ارمنستان هشدار دهد در صورت ادامه جنگ هر دو کشور را به ایران پس میدهد آن وقته که هردوتا کشور ۱۰۰ بار از هم عذرخواهی می کنند
ناشناس۱۶۳۳۷۳۸۲۳:۳۰:۵۶ ۱۳۹۹/۷/۱۷
واقعا؟؟؟چطور؟؟؟
ناشناس۱۶۲۵۵۴۸۲۲:۳۹:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۱۲
ارمنستان و آذربایجان و گرجستان به ایران تعلق دارند .و مدت زمان جدایی آنها به پایان رسیده و لازم است به سرزمین اصلی خود یعنی ایران ملحق شوند .
علی۱۶۲۵۶۴۷۲۳:۳۹:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۱۲
سازمان ملل اعلام کردہ کہ اگر جنگ را ادامہ بدند دو تا کشور بہ ایران دادہ میشود چرا دو تا کشور را بہ ایران نمیدند
حسن۱۶۲۵۶۶۴۲۳:۵۷:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۱۲
توهمتان را پایانی نیست
ناشناس۱۶۲۵۷۶۸۰۱:۱۲:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
تازه فیلت یاد هندوستان کرده
حسین۱۶۲۵۸۰۴۰۱:۵۴:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
مرد مومن بذار مردم زندگیشون رو بکنن برگردن ایران ک با هم تو شاخص فلاکت دوم بشیم؟؟ بزرگترین ظلم رو قاجار در حق ایران کرد ک کلشو اونموقع نداد بره
ناشناس۱۶۲۶۹۰۲۱۸:۲۷:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بخدا راست میگی
ایرانی۱۶۲۶۹۶۹۱۹:۲۶:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
واقعا نظرت عالی بود
مهدی۱۶۲۷۴۸۴۰۹:۲۸:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۱۴
دوست من اگر اون زمان روسیه پاش نزاشته بود رو گلو دولت وقت ایران الان اون مناطق جزو ایران بودند. کاشکی یه کم تاریخ مطالعه کنیم.
علی۱۶۲۵۸۳۹۰۳:۴۲:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
همین که قرار بشه به ایران بپیوندند و جز ایران بشوند، حاضر میشن صدبار از هم عذرخواهی کنم ولی همچین بلایی سرشون نیاد.
ناشناس۱۶۲۵۹۰۰۰۶:۴۸:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
راه حل همینه، بهشون بگن اگر جنگ رو تموم نکنید وصلتون میکنیم به ایران. از ترس، دو طرف دست از قره باغ میکشن و مثل آدم میشینن سر جاشون:)))
ناشناس۱۶۲۶۶۶۰۱۴:۳۱:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
دروودبرشما
@#$۱۶۲۶۸۹۰۱۸:۲۱:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
چی به روسیه برگردن مگه کشکه
ناشناس۱۶۲۶۹۵۲۱۹:۱۶:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
شما راس میگی
ناشناس۱۶۲۶۹۸۰۱۹:۳۳:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
دقیقا
ناشناس۱۶۲۴۷۷۳۱۳:۰۳:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۱۲
منطقه قره باغ دارای قومیت ترک بود از زمان استالین با سیاستهای قومیتی او به اجبار برخی از ارامنه را به منطقه کوچ دادند در واقع همانطور که از اسم منطقه مشخصه " قره باغ" کلمه ترکی به معنی باغ سیاه هست
ناشناس۱۶۲۵۵۴۱۲۲:۳۵:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۱۲
قارا در تورکی اصیل به معنی سیاه نیست بلکه به معنی بزرگ است
ناشناس۱۶۲۵۷۳۹۰۰:۴۶:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره تو زبان ترکی به معنای بزرگ هم هست جهت اطلاع
مهران تراختورچی۱۶۲۵۸۹۳۰۶:۴۲:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
حیدر علی اف در سال ۱۹۹۴ در مسکو پشت تریبون صحبت میکرد . گفت:در سال ۱۹۶۷ در قره باغ لباس هایم را در آوردم و مشغول شنا بودم ، وقتی از رودخانه بیرون آمدم ، دیدم که ارامنه لباسهای مرا دزدیدند . در آن لحظه نماینده ارامنه در سالن بلند شد و فریاد زد "در آن زمان ارامنه در قره باغ نبودند ". حیدر علی اف گفت : منم میخواستم این را ثابت کنم . قره باغ سرزمین آذربایجانه ، حضرت آقا فرمودند : قره باغ خاک اسلام است . به نظرم عده ای فتنه گر که در سال ۸۸ بدلیل عدم همنوایی مردم آذربایجان با فتنه گران در براندازی نظام ، دل پرخونی از ما تورکها دارن و انگ تجزیه طلبی و پانتورکی میزنن ، در حالیکه همگان در سال ۸۸ به عینه دیدند مردم ولایتمدار آذربایجان تجزیه طلب نیستند . این فتنه گران با حمایت از ارمنستان غاصب سعی در تلافی جویی و تحریک مردم آذربایجان را دارند .
ناشناس۱۶۳۲۹۹۴۱۶:۰۹:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۱۷
آقا همچین صحبتی نکرده در ضمن میزان زمان حال افراد و کشورهاست . الان جمهوری باکو در دست صهیونیست هاست و الهام علیف مثل عروسکی در دستان اسراییل است . هیچ لزومی ندارد از علیف دفاع کنیم این پدر و پسر امتحان خود را به ایران پس داده اند و هر دو مردود شده اند . زمانی که سردار ^^نوعی اقدم ^^ برای جمهوری باکو میجنگید به وی و ایران خیانت کردند .
ناشناس۱۶۲۶۰۵۸۰۸:۴۳:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
سلام ایران و آذربایجان حتی یک نفر ترک ندارن آذری هستن برادر ترکها یه قوم ..ی هستن که از اطراف چین امدن و در ترکیه کنونی ساکن شدن جنگها و خیانتهاشون به ایران ابدا فراموش نشدنیه خصوصا جنگ تبریز هموطنای ما آذری هستن تاریخ رو خوب بخونیم وخوب یاد بگیریم
ناشناس۱۶۲۶۱۹۸۰۹:۵۹:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
مهندس معنی قره در آذری (بزرگ)هستش
ناشناس۱۶۲۶۷۹۷۱۶:۳۲:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره به معنی سیاه است منطقه وسیع جنوبی شیراز هم اسمش قره باغ هست بمعنی باغ سیاه به زبان تورکی قشقایی
ناشناس۱۶۲۶۲۳۰۱۰:۱۳:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
دوست عزیز البته قره به معنای بزرگ هست نه سیاه
محمد۱۶۲۶۳۵۳۱۱:۳۴:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
البته قره یعنی سیاه وباغ که یک واژه فارسی است میشود باغ سیاه .بهر صورت بخشی از این منطقه از قدیم ارمنی نشین بوده وبخشی آذری نشین .ایران با اسنادی که دارد می تواند دو طرف را پای میز مذاکره بکشد تا برادر کشی پایان یابد.ترکیه به لحاظ مذهب با آذری ها فرق دارد .ترکیه بیشتر دنبال عثمانی گری با مذهب شافعی میباشد . آنها بیشتر دنبال نفت منطقه هستند تا حمایت از جامعه شیعه آذربایجان
ناشناس۱۶۲۶۴۲۶۱۲:۲۳:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
این دو کشور جزوسرزمین کردنشین بود اما بعدها بتدریج تجزیه شد
ناشناس۱۶۲۶۷۲۲۱۵:۳۶:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
تودیگه حالت خیلی خرابه
ans۱۶۲۶۵۴۰۱۳:۲۹:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره باغ به معنی باغ سیاه نیست بلکه به معنی باغ بزرگ است.
داود۱۶۲۶۷۷۶۱۶:۲۰:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
باغ سیاه نه باغ بزرگ.
ناشناس۱۶۲۶۹۹۴۱۹:۴۳:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
دوست عزیز، اشتراک زبانی بیانگر قومیت نیست. مردم قفقاز و شمال غربی ایران(آذربایجان و قره باغ) و حتی ترکیه، از لحاظ قومیتی و نژادی ترک نیستند (اگرچه زبانشان آذری و ترکی است، تغییر زبانی آنها نیز به تدریج از زمان سلجوقیان که خاستگاه آنها ترکستان بود، اتفاق افتاد). اینها و مردم گرجستان و ارمنستان و بخش اعظمی از ترکیه، براساس مطالعات ژنتیک از لحاظ نژادی و قومی آریایی هستند و با ایرانیان اشتراک ژنتیک دارند.
ناشناس۱۶۲۴۸۰۵۱۳:۲۴:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۱۲
منطقه قره باغ دارای ساکنین ارمنی نبوده و نیست و ارمنستان با نسل کشی مسلمانان ارامنه را به آنجا آورده است این نکته نباید فراموش شود
ناشناس۱۶۲۵۵۹۴۲۳:۰۴:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۱۲
دوست من نسل کشی را که عثمانی ها کردند بالغ بر یک میلیون ارمنی راکشتند.دوم این منطقه ونیمی از ترکیه کنونی متعلق به ارامنه است که با کشتار فجیع از دست انها خارج شده.سوم جمهوری اذربایجان الهام علی اف نه مردم شریف اذربایجان دارند استان های شمالی ما را هم برای خود میخوانند درست است تازمانی که ارمنستان واذربایجان به ایران برنگردنند جنگ وخون ریزی هست
ناشناس۱۶۲۵۶۵۱۲۳:۴۷:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۱۲
نسل کشی مسلمانان!؟التماس تفکر تاریخ رو مطالعه کن
ناشناس۱۶۲۶۲۳۹۱۰:۲۳:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اولاً هر دوی این کشورها در اصل مال ایران بودند قره باغ توسط شده است و الان مال آنهاست پس ما دلیلی نمی بینیم که چرا آذربایجان و ارمنستان حمله کرده است و این کار آن ها یعنی تجاوز به خاک ارمنستان
صادقی۱۶۲۶۳۳۷۱۱:۲۶:۴۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
دوست عزیز سلام.نظر شما دیدم. به نکته ایی اشاره کردی که تا حالا نشنیده بودم. قبلا شنیده بودم که ترکیه مرتکب جنایت جنگی شده بود و دست به نسل کشی ارامنه زده بود و ارامنه بخاطر همین موضوع از ترکیه شکایت حقوق‌بشری کرده بودند.
بنده خدا۱۶۲۷۲۲۹۰۰:۳۱:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۱۴
مشکل شما اینه که مطالعه نداری ! برو فاجعه خوجالی و جیلولوق رو بخون تا بفهمی که چی به چیه !؟ تا بفهمی ارامنه چطوری آذربایجانی ها رو کشتن و حتی پوست آدما رو زنده زنده کندن
ناشناس۱۶۲۸۷۶۴۰۰:۵۴:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۱۵
دوست عزیزی که حساسیت زیادی به کشتار تاریخی داری لطف کن تو تاریخ قتل عام مردم ارومیه.سلماس و خوی توسط ارامنه رو هم مطالعه کن ممنونم
ناشناس۱۶۳۲۱۳۰۰۳:۵۹:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۱۷
به نظرم اتفاقی که افتاد ترک های عثمانی بودند که آذری های ارومیه و خوی رو قتل عام کردن و جنگ های زیادی رو با صفویه راه انداختن بعد میای به خاطر اینکه آذری بودن از هر آذری خائنی دفاع می کنی بدون اینکه بدونی که همین ترکهای که ازشون داری دفاع می کنی نسل کشی آذری های ایران رو شروع کردن
محمد زمانی۱۶۲۶۵۹۰۱۳:۵۷:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
یک مقدار خواندن تاریخ به کسی ضرر نمیزنه،نسل کشی که عثمانیها در ارمنستان انجام دادند شهره آفاق است.
Mpc۱۶۲۷۳۱۴۰۳:۴۹:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۱۴
این دوستمون تاریخ خونده شما مثل اینکه نخوندی اولا ما داریم در مورد قفقاز صحبت میکنیم نه ترکیه ودوما برید در مورد نسل کشی های جیلولوق و کشتار مارس و اخیرا نسل کشی خوجالی و.. تحقیق کنید
ناشناس۱۶۲۴۹۴۴۱۴:۴۳:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۱۲
فکر کردی این خمپاره ها که می آید عادی است؟ آن هم در سرزمین و کشور غیر جنگی؟ نخیر یا کار اسراییل یا ترکیه ولی تعجبم از خاموشی سران است
ناشناس۱۶۲۵۶۱۵۲۳:۱۷:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۱۲
اگه نقشه رو بزاری جلوت میبینی محاله راکتهای آذربایجان ب اون قسمتهای ایران بخوره و قطعا از سمت ارمنستان پرتاب شده
جهانی۱۶۲۷۳۱۱۰۳:۳۳:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۱۴
از نگاه دانش رزمی، اگر دانش نقشه خوانی را هم بلد باشید ‌. خواهید دانست که تنها نیروهای بادکوبه (باکو) می توانند به درون مرزهای ما شلیک کنند ، نه ارمنی ها! سوی شلیکی نبرد ارمنی‌ها ب آرانیها از پایین به بالاست .و سوی شلیک آرانیها از بالا به پایین است و همین دومی است که شلیکهایش را به این سوی مرز می فرستد! . با آنکه ارمنی‌ها بسیار بسیار از مرز دور هستند ولی شلیک آرانیها درون مرز است.
حسین۱۶۲۵۷۹۴۰۱:۴۶:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
حاجی خاموشی سران بخاطر اینه که قبل انتخابات آمریکا وایران جنگ شروع نشه.وگرنه اگه اینا نبود ایران کشوری نیست ساکت بمونه اونم جلو این دوتا جوجه.سیاست دارن به خرج میدن.در ضمن فعلا کسی ازایرانیا زخمی هم نشده
ناشناس۱۶۲۵۸۰۹۰۲:۰۷:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ضعف سیاست خارجی دولت ما و دو دلی روحانی در اطاعت بی چون و چرا از فرمان رهبری که تاکید بر حمایت از امت اسلامی که فرموده بود قره باغ خاک اسلام است
ناشناس۱۶۲۵۹۰۴۰۶:۵۰:۲۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
جنگ یک بازی نیست که با شلیک دو گلوله خمپاره از یک کشور در حال جنگ به یک کشور دیگر وارد جنگ شد مطمئن باش بدون هرگونه جنگی جواب گلوله ها را خواهند خورد
ناشناس۱۶۲۴۹۵۳۱۴:۴۸:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۱۲
متاسفانه جمهوری آذربایجان بشدت با اسراییل همکاری تنگاتنگی دارد و این به نفع منطقه نیست و نباید ایران به هیچ وجه وارد این بازی خطرناکی که ترکیه ایجاد کرده شود- ترکیه همیشه باعث جنگ و نفرت در منطقه بوده و خواهد بود
حسن۱۶۲۵۶۶۹۲۳:۵۹:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۱۲
اصل قضیه که تجاوز به خاک آذربایجان هست را منکر شده اید و فرافکنی میکنید؟ قره باغ به آغوش آذربایجان باز خواهد گشت به خلاف برخی که تاب گفتن حقیقت را ندارند. مردی اگر منعکس کن دیدگاه بنده را
Sandi۱۶۲۶۵۲۸۱۳:۱۹:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
توهم توطئه است،آذربایجان شمالی کشور مستقلی است،و هرگز اجازه ارتباط با اسرائیل را از ما نخواهد گرفت،و هیچگونه دشمنی با ایران عزیز نداشته و ندارد،اینرا همه مردم آذریهای ایران خوب درک میکنند،که دشمن ما کجاست
ناشناس۱۶۲۵۰۴۶۱۵:۴۸:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۱۲
منطقه قره باغ از لحاظ سرزمینی متعلق به آذربایجان است اما هم در دل ارمنستان قرار دارد و هم اکثریت ساکنان آن ارمنی هستند???????? در دل ارمنستان؟؟ برو دوباره نقشه را نگاه کن
ناشناس۱۶۲۵۹۱۴۰۷:۰۶:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ارمنستان در دل و خاک آذربایجان تشکیل شده اون موقع هم که اعلام موجودیت کرد ۶۴ درصد ارمنستان مسلمانهای تورک آذربایجان تشکیل میدادند ولی به خاطر سرکوب و کشتار مسلمانان همه گی آواره شدند و اکثریت با ارمنیهای .. بی آب خاک شد قره باغ اشغالی هیچ فرقی با فلسطین اشغالی و ایغورهای مسلمان چین ندارند ولی این سیاست دوگانه .. است که ما را ناامید و مایوس کرده
علی۱۶۲۶۰۰۵۰۸:۱۸:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
پس آذربایجان الان در دل ارمنستان هستش
ناشناس۱۶۲۶۶۹۱۱۴:۵۵:۰۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
چرا پرت میگی کجای قره باغ در دل ارمنستانه .به جز قره باغ هفت استان دیگه از آذربایجان اشغال شده که صد درصد ساکنینش ترک بودند و قره باغ هم مثل یک جزیره در داخل آذربایجان که در زمان شوروی ارامنه به اون کوچ کردن مثل قشقایی ها تو استان فارس که توسط دولت وقت انجام گرفته .
ناشناس۱۶۲۵۱۰۱۱۶:۱۸:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۱۲
تنها راه حل این مساله جنگ و دفع اشغالگران ارمنی و همدستان آنها از آذربایجان هست.
ناشناس۱۶۲۵۲۴۹۱۸:۰۴:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۱۲
کاملا مشخصه که میخوان جنگ قومیتی راه بندازن و این جنگ رو در منطقه گسترش بدن. همینطور میخوان رابطه ایران با ترکیه و آذربایجان رو خراب کنند. اگر ایران هشیار باشه میشه با راه اندازی گروه 4 + 2 یعنی ایران، روسیه، ترکیه و گرجستان به همراه آذربایجان و ارمنستان این نقشه رو خنثی کنه و راه حل صلح آمیز پیدا کنه.
رهگذر۱۶۲۵۷۸۷۰۱:۳۷:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
این 4بعلاوه دو رو از کجا آوردی؟ آفرین به هوش وذکاوتت؟ یعنی اینقدر ساده ای که فکر میکنی ترکیه از یکطرف، آمریکا و فرانسه از طرف دیگه اجازه میدن که به این راحتیا دو طرف وارد مذاکره بشن؟
علی۱۶۲۷۲۷۱۰۱:۱۹:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۱۴
من سالها پیش ترکیه زندگی کردم. عثمانی ها هنوزم از اینکه بخاطر جنگ با ایران در اروپا تضعیف و امپراطوریشون نابود شد از ما کینه دارند. هیچوقت هم در صحبتها به روی خودشون نیاوردند که ارتش متجاوز و خونخوارشون تا قزوین هم پیش اومده بود. هنوزم دنبال بهانه ای برای تضعیف و تسخیر ایران هستند. یک روز با سیاست و یک روز با قوم گرایی
نجیب۱۶۲۵۳۸۶۲۰:۳۸:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۱۲
این دفعه دیگه سردار سلیمانی رو نداریم. این دفعه داعش آذربایجان رو ازمون خواهد گرفت.
محمد۱۶۲۵۵۴۹۲۲:۳۹:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۱۲
اینجا کشور سلیمانی هاست اینقدر نگران نباشید و ناپخته صحبت نکنید
ناشناس۱۶۲۵۶۵۳۲۳:۴۸:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۱۲
داعش آذربایجان شیعه را بگیرد؟ یعد هم لابد با صلح و صفا با شیعیان غیور آذربایجانی زندگی کند! شما حالت خوبه؟
ناشناس۱۶۲۵۶۵۷۲۳:۵۱:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۱۲
سلام سردار نیست ولی ما ایرانیم به وقتش یادت نره
ناشناس۱۶۲۵۷۲۲۰۰:۳۸:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
شما نگران خودت باش به فکر آذربایجان نباش
..۱۶۲۵۷۲۸۰۰:۴۱:۵۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بله دقیقا الان به شدت نیاز به سردار سلیمانی داریم
ناشناس۱۶۲۵۷۴۸۰۰:۵۲:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ما نه عرب هستیم و نا غیر ترک هستیم فعلا صبر میکنیم تا حل بشه اگه کسی بخواد به خاک ما تعارض کند مادرشون و به عزا می نشونیم
حسین۱۶۲۵۷۶۲۰۱:۰۲:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
فقط اهالی تبریزدخل داعشومیارن تاریخ روبدونی ببین باارتش روس چیکارکردن به هوای مهمانی همشونوکشتن
ناشناس۱۶۲۶۰۵۰۰۸:۳۸:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
سپاه ایران تنها یک سلیمانی ندارد همه سلیمانی اند سردار سلیمانی یک نماد از یک تفکر بود که با شهادتش اگرچه قلب ما را به درد آورد ولی این تفکر بالنده تر شد
ناشناس۱۶۲۶۰۶۹۰۸:۴۶:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اگه سردار سلیمانی رو نداریم پاش بیفته همه ما سردار سلیمانی خواهیم شد به کوری چشم دشمنان اسلام
ناشناس۱۶۲۶۲۰۴۱۰:۰۱:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ایران بیشه شیران هست تادلت بخواد این سرزمین دلیرو دلاور داره هیچ کس اجازه نگاه چپ انداختن به یک وجب خاک مارونداره
ناشناس۱۶۲۶۳۶۹۱۱:۴۶:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
مگر اینکه تو خواب ببینن تاریخ ثابت کرده مردم آذربایجان ایران دلیر وشجاع بسار غیرت مندند واین اتفاق هرگز نخواهد افتاد
ناشناس۱۶۲۶۵۴۳۱۳:۳۱:۱۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
خاک پاک ایران سردار سلیمانی پرور است، سرزمین پاک ما هیچوقت از قهرمان خالی نمی مونه. اللهم عجل لولیک الفرج
ناشناس۱۶۲۶۵۵۴۱۳:۳۵:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بیخیال شوخی نکن هردوتا کشور با داعش و همه کس و کارشان حریف یک استان ما نمیشند
ناشناس۱۶۲۵۴۶۶۲۱:۴۵:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۱۲
هدف نهایی اردوغان از تشدید این در گیریها واعزام تکفیریها به مرز ایران ونیز جانبداری از آذربایجان با تاکیدبر پانترکیسم ایجاد فتنه در شمالغرب ایران وایجاد آشوب وبلوا وتجزیه است
حسن۱۶۲۵۶۷۶۰۰:۰۲:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
زمانی که ملت آذربایجان توسط ارامنه قتل عام میشد کجا لال شده بودید؟ هم در صد سال قبل و هم در ۲۵ سال گذشته . حرف نزنید شایسته تر است
علی۱۶۲۷۳۰۱۰۲:۴۹:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۱۴
ما آذربایجانی ها دوست و دشمن خود را بخوبی شناختیم . سازمان ملل ارمنستان رو اشغالگر می دونه حالا چند به اصطلاح هموطن مثلا مسلمان من از ارمنستان حمایت می کنند . قره باغ 10 درصد خاک آذربایجان رو تشکیل می ده ولی مناطق اشغالی 20 درصد خاک آذربایجان هست . در این جنگ یک میلیون و دویست هزار نفر آواره شده اند . معلومه که اگه این آواره ها برگردند اونجا ارمنی ها در اقلیت خواهند بود . حتی به فرض که اونجا ارمنی نشین باشه . تبریز ، زنجان تا تهران ترک نشین هستند . اهواز عرب نشین هستند . چه ربطی داره ؟ الان تبریز مال ترکیه باید باشه ؟ یا اهواز مال عربستان باید باشه ؟
ناشناس۱۶۲۵۷۱۱۰۰:۲۹:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ارمنستان اشغالگر هس ۳۵هزار مسلمان رو کشتن نزدیک به یک میلون از خانه هاش بی خانمان شده الان اومدی نظر میدی
ایلیا۱۶۲۶۱۷۴۰۹:۴۴:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
دقیقا درست میفرمایید مثل روز روشنه که اردوغان بدستور اسراییل این غائله رو برپا کرده تا باعث آشوب درایران وکشتار شیعیان آذربایجان و ایران بدست تکفیری ها بشود اما متاسفانه بعضیها در داخل آنچنان تعصب جاهلی کورشان کرده که واقعیتها رو نبینن
ناشناس۱۶۲۶۴۳۹۱۲:۳۳:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
موافقم اما شتر در خواب بیند پنبه دانه......
سعید۱۶۲۷۱۱۹۲۲:۲۹:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
آره کاملا صحیح است، ترکیه ایران را رقیب منطقه ای خود می داند،بنابرین از طرق گوناگون سعی در تضعیف ایران و نفوذ به حیاط خلوت آن دارد. البته ایران باید در مسئله قره باغ به نفغ حقدار یعنی جمهوری آذربایجان اقدام می کرد که نکرد.اما مسئله پانترکیسم که اغلب از طرف کشور آذربایجان وبه فتنه گری اسرائیل تحریک میشد و میشود مانع این اقدام صریح و آشکار ایران شده است، وگرنه باید از صاحب حق(یعنی حق حاکمیت آذربایجان) دفاع کند که به دلایل مذکور این کار را متاسفانه نمیکند.
ناشناس۱۶۲۵۵۱۵۲۲:۱۸:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۱۲
قره باغ در دل ارمنستان است!! یه نگاه به نقشه بنداز قره باغ در دل آذربایجانه و برای وصل کردنش به ارمنستان بیست درصد خاک آذربایجان اشغال شده. در ضمن در جنگ بیست و چند سال پیش بیشتر از هشتصد هزار مسلمان شیعه ترک آذری از قره باغ آواره شدن و اینطوری قره باغ شده آرتساخ.
علی۱۶۲۵۵۲۶۲۲:۲۸:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۱۲
ارمنستان متجاوز باید سرزمین اشغالی قره باغ رو ترک کند ، ارمنستان کشور متجاوزی بوده در سالیان خیلی دور و قتل عام فجیحی رو علیه مسلمانان انجام داده
امل۱۶۲۵۵۳۳۲۲:۳۳:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۱۲
هدف ترکیه کشاندن داعش به اذربایجان هست که برای ایران خطر افرین باشد متاسفانه اذری زبان ما بجای برخورد احساسی وناسیونالیستی به این توجه کنند که بیشترین امار اعزامی به داعش را همین اذربایجان داشته ودارد والان هم این جنگی که بین دوکشور اتفاق افتاد بیشتر به قره باغ برنمیگردد بلکه نقشه ترکیه هست تا درمرزهای شمال غربی کشورمان را بواسطه اینکه ایران ازارمنستان حمایت میکند اذربایجان را برعلیه ایران تجهیز دفاعی وایدئولوژیک کنه و بواسطه اینکه ترکیه حامی اصلی اذربایجان هست و.. اذربایجان مرکز وپایگاه اصلی داعش قراردهد وناامنی برای ایران را رقم بزند متاسفانه نمایندگان رهبری درچهاراستان اذری زبان بااحساس همزبانی بودن بااذربایجان برعلیه ارمنستان بیانیه دادند ومردم این استانها هم به جهت حمایت ازاین اذربایجان تجمع داشتند ولی باید گفت هیچوقت تفکر وعقل را نباید جای خودرا به احساس وهمز بان بودن داد مسئولان سیاست خارجی کاملا براین اوضاع اشراف دارند وتااین لحظه هم نقش خوبی دراین درگیری ایفا کردند وسیاست خوبی بخرج دادند
ناشناس۱۶۳۳۹۶۷۰۸:۰۱:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۱۸
اشتباه فکر می کنید افکار نژاد پرستی شما مانع بصیرت شماست
ناشناس۱۶۲۵۵۳۷۲۲:۳۴:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۱۲
ارمنستان هرگز قطعنامه ها را قبول نکرد .و پاشنیان اواخر در شهر شوشا شراب قرمز خورد و دراز کشید .گفت اگر آذربایجان قره باغ را میخواهد باید با جنگ برگرداند .ولی من آذربایجان مردی نمیبینم منطقه قره باغ خود یک سنگر طبیعی است .البته پاشنیان به سازه های مهندسی و سنگر ها و تونل هائی را که در این سی سال ساخته بودن دلگرم بود .ولی آذربایجان پهباد هائی که از اسرائیل و ترکیه خریده معادله جنگ را عوض کرده و استحکامات مهندسی را علنا از کار انداخته است .آذربایجان قره باغ اشغالی را آزاد خواهند کرد .الان هم در آذربایجان سی هزار ارامنه زندگی میکند وو هرگز مورد بی احترامی آذربایجانی ها قرار نگرفته اند .پس از آزادی قره باغ ارامنه های قره باغ هم میتوانند زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند .این را رئیس جمهوری آذربایجان بیان کرده است .
ناشناس۱۶۲۵۵۴۶۲۲:۳۷:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۱۲
قره باغ مال ایرانه و باید به ما برگردد
ناشناس۱۶۲۵۵۵۷۲۲:۴۴:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۱۲
دوستان عزیز بین همسایه های ایران قبل از شروع جنگ آذربایجان و ارمنستان امن ترین و پاکترین و بی دردسرترین مرز، مرز بین ایران و آذربایجان بود و ان شاالله خواهد بود پس کاش برای ایجاد و اثبات برادری و هم مسلکی با آذربایجان ،ایران یه تجدید نظری در سیاست خارجی با آذربایجان داشته باشه کاش تا دیر نشده این اتفاق بیفته چون اگه ایران اراده بکنه بدون جنگ و دعوا قره باغ به آذربایجان برمیگرده و اجازه هیچ گونه هرج و مرج و حضور پ ک ک و جبهه النصره و ..داده نمیشه
جعفر۱۶۲۵۵۶۱۲۲:۴۸:۲۵ ۱۳۹۹/۷/۱۲
بنظر من ایران خیلی زرنگ تشریف داره گلیم خودش واز آب بکشه بیرون ونیازی به دخالت ایران نیست.مگرشما زمانی که خرمشهر درتصرف بعثی های جنایتکاربودواقعا در آن زمان قبول کردید که ازطریق گفتگو مشکلتان را حل کنید.نه جواب متجاوز زوراست باید بازوربیرونش کرد. حالا هم درمورد اذربایجان نسخه نپیچید بگذارید متجاوزراازخاکش بیرون کنه قره باغ متعلق به اذربایجان است.
ناشناس۱۶۲۵۵۶۶۲۲:۵۲:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۱۲
اسرايل اشراف سیاسی و نظامی بر هر دو کشور ترک و ارمنی دارد، داره با کمک ترکیه زمین بازی رو به شمال و جنوب ایران انتقال می دهد. بهانه قره باغ و رابطه با امارت و بحرین کاملا به هم ربط دارد. میخواهند تکفیری های منفعل رو شمال ایران فعال کنن تا حواس و اذهان دنیای سیاست رو از توجه به توطئه روابط بین اسراییلی‌ها و امارت و بحرین پرت کنند. مردم ترک ایران گول نخورید هوشیار باشید تکفیری از توابع خون است
ناشناس۱۶۲۵۵۸۲۲۲:۵۹:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۱۲
ارسال خمپاره به ایران از سوی اردوغان و اسراییل است. دولت آذریایجان تحت هر شرائطی اگر بیشترین کمک ها را از ایران دریافت کند باز هم به سوی کفتارهای اسراییلی رو خواهد کرد.
ایهان۱۶۲۵۵۸۸۲۳:۰۲:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۱۲
انشالله به امید آزادی قره باغ.ما مردم ترک ایران در کنار مردم آذربایجان هستیم و لازم باشه برای جنگ هم آماده میشیم برای بازپس گیری قره باغ.یاشاسین آنا یوردوم آذربایجان
محمد۱۶۲۵۶۱۸۲۳:۱۹:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۱۲
آذربایجان ماهم تو خاک ایران هست ولی همشون ترک زبان هستن پس باید ب جمهوری آذربایجان و ترکیه وصل بشن با این حساب
ناشناس۱۶۲۵۶۲۵۲۳:۲۱:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۱۲
آذربایجان و ارمنستان هردو همسایه ما هستن اما ارمنستان به زور خاک آذربایجان رو غصب کرده و اقدام به نسل کشی و کوچ اجباری آذری ها از قره باغ نموده پس علاوه بر اینکه ارمنستان مثل اسراییل غاصبه‌‌‌؛ آذربایجان هم حق داره تا نسبت به بازپس گیری موطن خودش اقدام کنه؛ همانطور که ما در جنگ نسبت به بازپس گیری خرمشهر و سایر مناطق اشغال شده خودمون اقدام کردیم پس ایران اگر از آذربایجان حمایت نمیکنه لااقل بی‌طرف باشه و بگزاره تا دو طرف سرنوشت جنگ رو تعیین کنن
ناشناس۱۶۲۵۶۲۸۲۳:۲۴:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۱۲
سلام درست است با این وضعیت پیش آمده جای سردار عزیزمان ((سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی )) خالی است ولی به لطف خدا ما سرداران شجاع دیگری هم داریم که تاکنون شناسایی نشدن و برای سرافرازی ایران شبانه روز تلاش می کنند ومردم ایران تو فکر نباشن فقط برای سلامتی آنها هر کجا که هستن دعا کنند
ناشناس۱۶۲۵۶۳۹۲۳:۳۵:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۱۲
قرباغ متعلق به آذربایجان است همان طور که از اسمش مشخصه ارمنستان بایداز این منطقه خارج بشه
مجید رئیسی۱۶۲۵۶۴۱۲۳:۳۶:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۱۲
از نامش مشخص هست که منطقه متعلق به آذربایجان در نقشه های قدیمی ارمنستان بسیار بالاتر از آذربایجان قراردارد از نظر زبانی تورکی ولی از نظر فرهنگ ومذهب ایرانی باید ایران از آذربایجان کمک همه جانبه کنه دست ترکیه واسرائیل وروسیه بی همه چیز رو قطع کنه الان در کرج علاوه بر آذریهای عزیز چقدر روستاهای تورک زبان دارد
امیر۱۶۲۵۶۴۳۲۳:۳۸:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۱۲
ما جوانان ایرانی تا آخرین قطره ی خون پای ایران خواهیم ایستاد نه ترکیه و نه آذربایجان فکر این که ایران تکه تکه بشه رو از سرشون بیرون کنن
ایران۱۶۲۵۶۶۳۲۳:۵۵:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۱۲
چقدر بدبختیم.ارمنستان فسقلی داره کشور بزرگی مثل ایران را بازی میده.داره ایران را علیه آذربایجان و ترکیه تحریک میکنه.یکم عمیق به مسعله نگاه کنید تو بدترین شرایط همین ترکیه به دادمان رسیده.برعکس روسیه و چین که ادعای دوستی دارن.
اکبر۱۶۲۸۰۳۴۱۵:۰۷:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۱۴
خدایی یک مثال بیار که ترکیه به ایران کمک کرده
ناشناس۱۶۲۵۶۶۷۲۳:۵۸:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۱۲
مقصر آذربایجان هست .وقتی مردم قره باغ ارمنی اختیار با آن هاست جز چه کشوری باشند . .آذربایجان با اسراییل همکاری و مورد تنفر ایران است .احساس میکنم ترکیه و اردوغان پلید فتنه گر تنش میخواره .
حسین۱۶۲۵۶۷۲۰۰:۰۰:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
همواره هدف غرب سلطه بر منطقه خاور میانه ازقفقاز تا مدیترانه واز افغانستان تا شاخ آفریقا بوده که بیشترین سهم را از ثروتهای خدادادی دارند امروز جنگ تفرقه است مسلمان وارمنی ترک وفارس همه باهمیم ودشمن فقط امریکاست
ناشناس۱۶۲۵۶۸۱۰۰:۰۶:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ای کاش ایران آذربایجان و ارمنستان را تصرف کند و آن ها را همانطور که‌در تاریخ ایران بوده دوباره به اختیار خودش درآورد. خدا لعنت کند روسیه را که در زمان قاجار این دو کشور را از ما گرفت.
یونس۱۶۲۵۶۹۰۰۰:۱۷:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
مطمئن باشید با رابطه ی استراتژیکی که بین روسیه و ایران برقرار شده است و با توجه به درایت سردار قاآنی عزیز این نقشه خبیثانه ی صهیونیستی خنثی خواهد شد، بزودی. ان شاءالله
ناشناس۱۶۲۵۶۹۳۰۰:۱۹:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
فراموش نشه. که اردوغان بَرده یهودیان شده و این وحشی افسار گسیخته نه به آذر ها اهمیت میده و نه براش مهمه. فقط مثل حکومت وحشی عثمانی ها. به دنبال گسترش قلمرو هستش. دوستان هیچوقت فراموش نکنید که اگر خدای نکرده بلای سر ایران بیاد اولین ضربه ای که خواهیم خورد. از دست..سگ یهودی میخوریم.
ناشناس۱۶۲۵۷۱۵۰۰:۳۱:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
سلام دیدگاه این کشورها جنگ با ایران است .و باید چند کشور برای صلح این منطقه تلاش کنند ..جنگ این کشورها وبی تدبیری فرماندهان جنگی باعث فروپاشی منطقه شده است باید هوشمندانه عمل کرد .
ناشناس۱۶۲۵۷۲۰۰۰:۳۵:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره باغ متعلق به آذربایجان هست اگر نویسنده کمی تاریخ میخوند خیلی بهتر میشد، ارامنه چه جنایاتی در این منطقه انجام دادند برکسی پوشیده نیست در این مقطع بر ما مسلمانان واجب است بر علیه ارمنستان وبه نفع مسلمانان قره باغ بپا خیزیم، والسلام
ناشناس۱۶۲۵۷۲۹۰۰:۴۱:۵۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
با اتفاقات اخیر و به میدان آمدن عوامل علی اف و عثمانی که ستون پنجم دشمن هستند در مناطق شمال غرب ایران مشخص شد اردوغان خلیفه جدید عثمانی قصد به راه انداختن جنگ صلیبی جدیدی در قفقاز را دارد ولی خوشبختانه دوران جنگهای صلیبی و نسل کشی گذشته است و خلیفه جدید عثمانی نخواهد توانست شکستهایش در سوریه و لیبی و عراق را در منطقه قفقاز جبران کند
حمید۱۶۲۵۷۳۵۰۰:۴۴:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
جالب است آذربایجان کشور مسلمان نشین و از نظر فرهنگی و زبان با استانهای شمال غربی کشورمان یکی هستند اما دلیل اینکه دولت ما به جای حمایت از آذربایجان که سرزمینش توسط ارامنه اشغال شده تلویحا از ارمنی ها حمایت می کند. اینکه دعوت کنیم از راه دیپلماسی مشکلاتشان را حل کنند مفید است اما تاریخ نشان می دهد که این صبر تا کنون اتفاقی را رقم نزده است.
ستار۱۶۲۵۷۳۷۰۰:۴۶:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ارمنستان وآذربایجان دوتاازشهرهای ایران هستند،الان سرقره باغ دارن میجنگن، ایران بایدحمله کنه همشونوتسخیرکنه
ناشناس۱۶۲۷۴۱۱۰۸:۳۹:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۱۴
مسلمون هیچ وقت حمله نمیکنه اگه بهش حمله کردن دفاع میکنه
ن ک۱۶۲۵۷۴۲۰۰:۴۸:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اگر قرار برکمک ایران باشد اول آذربایجان باید اسراییل را اخراج کند بعد ایران وارد ماجرا شود
رضا۱۶۲۶۹۴۷۱۹:۰۹:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بارها آذربایجان از ایران تقاضای فروش سلاح کرد ولی ایران بعلل پیروی از سیاست روسیه قبول نکرد، آذربایجان بالاجبار نیازهای خود رو از اسرائیل تهیه می کنه.
سعید۱۶۲۵۷۴۳۰۰:۴۹:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بنظرم طرف حق رابایدگرفت قره باغ ازاسمش هم پیداست ترکی است قره چمن قره داغ وچندشهر دیگرباقره آمده اگرارمنی هاقره چمن یاقره داغ رااشغال میکردن تماشامیکردیم مگردرجنگ هشت ساله یک وجب خاکمان رابه عراق دادیم
ناشناس۱۶۲۵۷۴۷۰۰:۵۱:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ب ما چه وقتی اذربایجان با اسراییل ارتباط داره ..ایران باید ی زره چشم بگیره ک بشین سرجاشون..این همه ساکت بودنم خوب نیست ..
ناشناس۱۶۲۵۷۵۲۰۰:۵۵:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اسرائیل و ترکیه و همه دولتها هم اینو بدونه که ایران عرب نیست بشینه نگاه کنه بخصوص جماعت آذربایجان‌شرقی روزگار را بر آنانکه بخواهند بر خاک ما تعارض کنند سیاه میکنه
ناشناس۱۶۲۸۹۴۷۰۷:۵۲:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۱۵
من نمیدونم چرا هرچی تو دنیا اتفاق میفته آخر اسم عرب رو برزبان میارید در کشور عزیزمون هم عرب داریم و همون عربها بودن که در مقابل رژیم کثیف بعثی ایستادگی کردن و اجازه ندادن یک وجب از خاک ایران به دست صدام نجس بیفته .پس لطفا درحرف زدن دقت کنید .احترام به تمام اقوام ایرانی بگذارید
ناشناس۱۶۲۵۷۵۴۰۰:۵۶:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ایران قدرت زیادداره ازاین موشهانمترسه
ناشناس۱۶۲۵۷۵۶۰۰:۵۸:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
مشکل حل قره باغ باید خودشان حل کند به ترکیه چه مربوط است دخالت بی جا می کند.
ناشناس۱۶۲۵۷۵۷۰۰:۵۹:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اولا همانطور که از کلمه ترکی قره باغ مشخصه این منطقه ترک نشین بوده و در زمان شوروی با قتل و عام شوروی ترکهای منطقه را استالین قتل و عام کرد و عده ای از ارامنه را به اجبار به آن منطقه کوچ داد. ثانیا ما مسلمان و شیعه هستیم لطفا تو اینترنت جستجو کنید و ببینید ارامنه مساجد منطقه قره باغ را تبدیل به طویله کرده اند اونوقت سیاستمداران ما بطور آشکار از ارمنستان حمایت می کنند در صورتی که مقام معظم رهبری فرموده است:قره باغ خاک اسلام است.
ناشناس۱۶۲۵۷۶۱۰۱:۰۲:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
فقط ایران از ارمنستان دفاع نکنه ، بزودی همه مشکلات حل می‌شود حق به حقدا. میرسه.
جارچی۱۶۲۵۷۶۴۰۱:۰۷:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
این مسئله راه حل سیاسی ندارد. چون اگر داشت تا حالا حل شده بود.فقط یک راه داره اونهم نظامی.که متجاوزین به سزای اعمالشون برسن .البته خیلی ها در این سالها تلاش کردن مسئله رو عادی نشون دهند. طبق فرموده آقا اباعبدالله اگر دین ندارید لااقل آ زاده باشید. آ خه.. یک کشور نامسلمان به یک کشور مسلمان شیعه سی ساله تجاوز کرده و بیست درصد خاک اون کشورو اشغال کرده..حالا یه عده منورالفکر اومدن چسبیدن به اسرائیل و ترکیه!!! کمی خجالت ..
مهدی۱۶۲۵۷۶۷۰۱:۱۱:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
مرگ بر جنگ
حقیقت۱۶۲۵۷۷۲۰۱:۱۵:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
التماس تفکر؟ آذربایجان واژه ای است پارسی،برای کسانی که فکر می کنند هزاران ساله که ترک زبانن.خاستگاه زبان محترم ترکی آسیای شمالی ست.استدلال الهام علی اف خیلی جالبه،می فرمایند:"چون یه برهه ی زمانی آرتساخ(قره باغ)در اختیار ما بوده،پس ما مالک آنیم.مهم هم نیست که هفتاد و پنج درصد جمعیت ارامنه هستن."خب آدم فهمیده با این استدلال ایران پارسی که اسم کشور تو هم پارسیه،باید بیاد و آذربایجان رو به سرزمین مادریش برگردونه. البته با آوردن داعشی ها توسط ترکیه به منطقه و حضور اسراییل،قطعا هدف ایرانه. امیدوارم مسوولین دست از ترس بردارن و همونطوری که یه روزی خودشون،به ارتش ارمنستان اجازه ورود به باکو رو ندادن،با همون شکل الهام رو مجبور کنن که بشین سرجاش و پاشو از گلیمش درازتر نکنه،در غیر اینصورت زمانی بیدار می شن که داعشی ها تا زنجان هم اومدن.
فقط ایران iran۱۶۲۵۷۷۷۰۱:۲۲:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
من خودم آذری هستم ولی متاسفانه سران خود فروخته کشور تازه تاسیس آذربایجان ( بادکوبه ) از ابتدا بنای دشمنی و ایران ستیزی دارد حمایت از جریانات تجزیه طلب و همکاری با دشمنان ایران منجمله همکاری بادکوبه با رژیم ضد ایرانی اسرائیل بر خلاف حسن همجواری است ! این جنگ و نزاع ارضی و سرزمینی باید حل و فصل شود ولی نه با هزینه ایران و ایرانیان ! ما ایرانیان باید پیرو منافع ملی باشیم، پاینده ایران، یاشاسین گوزل ایرانیمیز
ناشناس۱۶۳۳۸۰۷۰۰:۳۶:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۱۸
موافقم
محمد۱۶۲۵۷۸۲۰۱:۳۲:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
آذربایجان بعد از استقلال به ایران روی آورد ولی ایران ارمنستان را به آذربایجان ترجیح داد و کمک های فراوانی به ارمنستان کرد بصورتی در بحبوبه جنگ رئیس ارمنستان از کمک‌های ایران تشکر کرد.
ناشناس۱۶۲۵۷۸۵۰۱:۳۵:۳۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
هیچکس نمیخواهد پای ایران را به این مناقشه بکشاند مردم آذربایجان روی تعصبات قومی نظریاتی دارند و ارامنه ایران هم همینطور نظراتشان را ابراز دارند هیچ اشکالی هم ندارد دولت ایران باید مواضع کشور را شفاف در عمل و گفتار مشخص کند . ترکیه همسایه مهم ما است اردوغان جاه طلبی هائی دارد تا جائیکه بما مربوط نیست باید تحملش کرد فعلا از پشتوانه مردمش هم بر خوردار است اما ابدی نیست با همه از اروپا گرفته در یونان تا بسیاری از کشور ها در لیبی سر شاخ شده . بما ربطی ندارد هر چند در مورد تحریم ها هم زیاد پشت ما نایستاد .در سفری که به باکو داشتیم نیمی از هتل توریست های اسرائیلی بودندبخشی از تسلیحاتش هم اسرائیلی است نظام سیاسی اش هم بشدت پلیسی است باز هم بما مربوط نیست .
امیر۱۶۲۵۷۸۹۰۱:۳۹:۲۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اگرتروریستهای داعشی یاهرتروریست دیگری فاصله نیروهایش ازمرزهای ایران درخطوط مرزی ایران ودوکشوردرگیرکمتراز۵ کیلومترباشد ایران نبایدازکسی برای دفع اشراراجازه بگیرد وآن واحدبایداشرارراسرکوب ومرزهای کشورراامن نماید دقیقاکاری که اسرائیلیهاتومرزهاشونانجام میدن البته سپاه وارتش مابااین روش اسرائیلیهاکاملا آشناهستند.
ناشناس۱۶۲۵۷۹۱۰۱:۴۴:۵۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره باغ مال آذربایجان است و ارامنی باید خاک قره باغ را ترک کند و آنجا را به آذربایجان برگرداند و عقب نشینی کند .این کشور سالهاست که در اشغال ارامنی است دیگر ظلم بر مظلوم بس است .
علی۱۶۲۵۷۹۹۰۱:۵۱:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
شما اگر تو دیپلماسیتون صادق بودید همون سال نود و دو مرز ارمنستانو میبستید و ارتباط ارمنستان با دنیای بیرون بریده میشد و مجبور میشد دست از اشغالگری بردارد و به مرزهای بین المللی برگردد و این قضیه سی سال طول نمیکشید که گه گدار آتیش جنگ شعله بکشه و شما هم لرزه امنیت ملی بخودتون بگیرید ، پس باد کاشتید حالا دارید طوفان درو میکنید ، کسی جز خودتونو ملامت نکنید .
ناشناس۱۶۲۵۸۰۰۰۱:۵۲:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
سلام دوستان عزیز من اهل افغانستانم بنظر این بنده حق با برادران آذر بایجان هست ولی این یک نقشه برنامه ریزی شده از طرف اسراعیل خون خوار هست و همدست تانشون
حسین۱۶۲۵۸۰۱۰۱:۵۲:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
شاید باورتون نشه ولی این جنگ یکی از پیشگویی های آخرالزمانه.و آخرین فتنه جنگ تو هند میباشد.و میگن که ترکیه و عراق توسط ایران گرفته میشه
پمی۱۶۲۵۸۰۳۰۱:۵۴:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره باغ مال آذربایجان است و باید پس داده شود .
ناشناس۱۶۲۵۸۱۰۰۲:۱۱:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
چرابعضیاسوادسیاسی که هیچ حداقل یکم تاریخ وجغرافیای منطقه رامطالعه نکرده نظرمیدن وتازه به سران حکومت توصیه وراهکارهم ارائه میدن ازحمایت ترکیه میگین ولی جلوحمایت خیابانی ترک زبانان خودمونوکسی نمیگیره چشمتونوبارکنین
رضا۱۶۲۵۸۱۲۰۲:۱۲:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
سلام چو ایران نباشد تن من مباد بر این مرزوبوم یک تن مباد اردوغان از آتا ترک بزرگتر نخواهد شد چاه کن همیشه ته چاه ست
ناشناس۱۶۲۵۸۱۴۰۲:۱۸:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
سلام امیداوریم که هردوکشورعاقلانه عمل کنن که باعس سواستفاده مثل اسرایل کودک کش که ازاب گل الود ماهی بگیرد
reza۱۶۳۰۲۹۶۲۳:۲۴:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۱۵
هدف اصلی نا آرام کردن مرزهای ایران است.پشت پرده دشمنان ایران هستند که نقشه میکشند.ایران باید به سپاه وارتش حالت آماده باش اعلام کنه
ابی۱۶۲۵۸۱۶۰۲:۱۹:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بنظرم باید درگیری راپایان بدهند چون بادعوا هیچی درست نمیشه مثل روابط خودمان باامریکا که ضررش برای ما وسودش برای اسرائیل وآل کثیف سعودی درضمن شاید آذربایجان مسلمانان باشند ولی همیشه باما دشمنی کردند واگر کمکی هم بکنیم باید زیرکانه به ارمنی‌ها کنیم که هرچه خیانت میبینیم از کشورها مسلمان هست درضمن فراموش نکنیم که کشورهای مسلمان مارا مسلمان نمیبینند
ناشناس۱۶۲۵۸۲۱۰۲:۲۸:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
هموطن گرامی تو ممکن است دوستار ارامنه باشی ولی آذربایجان فامیل های ما هستند از آنگذشته یک ظلم اشغال توسط ارامنه صورت گرفت الان جنگ حتی در قره باغ نیست بلکه در هفت شهر دیگر و اطراف قره باغ است که از خود قره باغ هم بزرگتره 4 قطعنامه سازمان ملل برای محکومیت اشغال ارامنه هست که ایران رای مثبت داده اگر نگران امنیت ایران هستید کمک کنید زودتر اشغال پایان یابد
مهدی۱۶۲۵۸۲۳۰۲:۳۲:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
خیلی جالبه منطقه ارمنی نشین رو با جنایاتی که انجام دادن پاپوش بگذاربعدبگوارمنی نشین خوب جانبداری میکنی ازارمنیهااماواقعاحقیقت همینه که گفتی یانه تاریخ فراموش نخواهد کردقتل عام مناطق ترک نشین رابه دست ارامنه چه آنطرف ارس راچه این طرف ارس راشماهرچقدرمیخوای روش پاپوش بگزاراماجنایت ارامنه ازیادمردم ایران واذربایجان نخواهد رفت شماشایدبتونی باکسی که خانه ات رااشغال کرده بشینی مذاکره کنی مانمیتونیم
ناشناس۱۶۲۵۸۲۴۰۲:۳۳:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
کار به کاراینکه این جنگ ازکی بوده وبه چه علت اتفاق افتاده ندارم ولی هیچ کشوری حق تجاوز به حریم مرزی ایران رو نداره چه برسه که منطقه روستایی شهرستان خداآفرین رو مورداصابت خمپاره قراربده
ناشناس۱۶۲۵۸۲۵۰۲:۳۵:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
سوریه نشد حالا قره باغ بغل گوش هم مرز برافروخته شدن تعصبات قومی حالا باید حرف حکیمانه را فهمید اسراییل همچون غده سرطانی است اسراییل باید از صفحه روزگار حذف شود
سپهر۱۶۲۵۸۳۰۰۲:۵۴:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بنده خدا هدف جنگ ساختگی آذربایجان و ارمنستان همین هست که در واقع پای کشور ایران با این جنگ ساختگی باز شود. ایران باید خیلی عمیق تر به این مسئله بنگرد
حامد۱۶۲۵۸۳۱۰۲:۵۶:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
به نام خداوند بخشنده مهربان سلام باید ارتش و سپاه پاسداران یکی بکنیم و دمار از روزگار آمریکا و اسرائیل و ترکیه در بیاوریم عراق و افغانستان و پاکستان و سوریه و لبنان و فلسطین باید نیروهامونو یکی کنیم و بهشون حمله کنیم
مهدی۱۶۲۵۸۳۳۰۲:۵۷:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
جنگ جهانی سوم و یکی ازجنگهای اخرزمان پیش خواهدامد وکاری نمیشه کرد
صبور۱۶۲۵۸۳۵۰۳:۱۲:۴۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ترکیه یک کشوری هست که زیاد در مساـٔل منطقه دخالت میکنه و خیلی به خودش مینازه به نظر من ایران نباید دخالتی در این جنگ بکنه چون ممکنه بعد ها خاـٔن منطقه توسط سیاستمدار های غربی نشانک بشه خب چی میشه ایران بی طرف باشه ایران راست میگه بره به مشکلات مردمش برسه که دارن با گرونی دست و پنجه نرم میکنن
ناشناس۱۶۲۵۸۳۷۰۳:۲۴:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بسم الله القاسم الجبارین بفضل الهی و عقب نشینی متجاوز به حریم اصلی وحد و مرز خودشان مصالحه ای پایدار به جهت بنی آدم اعضای یکدیگرند به عمل آورید ان شاءالله و بالله توفيق رب صل على محمد و آل محمد وجمىع الانبياء والمرسلين اللهم اصلح على كل فاسدأ من امور البشر
ناشناس۱۶۲۵۸۳۸۰۳:۳۵:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
هدف اصلی جمهوری آذربایجان خارج کردن قره باغ از اشغال ارمنستان است وبس. ومن آنرا حق مسلم کشور آذربایجان میدانم ارمنستان اشغالگره وکسی که از ارمنستان حمایت کند بر طبل باطل میکوبد ..خداوند یار ویار حق باشد
ناشناس۱۶۲۵۸۴۴۰۳:۴۹:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
صلحی در کار نیست آذربایجان مهره اسراییل است.برای ناامنی در ایران این جنگ رو راه انداختن. آذربایجان خود فروخته است. براش تلفات جنگ هیچ مهم نیست
حسین رضا۱۶۲۵۸۴۶۰۳:۵۶:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
با این وضعیت که سالهاست وجود دارد و صهیونیست ها و ترکیه به دنبال احیای مثلا امپراتوری رویایی شان و اهداف آمریکا و انگلیس و فرانسه و آلمان و کشورهای عربی زیرچتر اسرائیل و آمریکا و آشفتگی منطقه از افغانستان گرفته و متأسفانه بی تدبیری و خیانت های داخلی شرایط حساس برای کشور ما درصورت اشتباه و عدم استفاده از زمان و فرصت های طلایی با قدرت و آگاهی مردم مرزنشینان.. را متصور می‌سازد ، تلاش برای مذاکره تنها راه حل است ولاغیر
امیر۱۶۲۵۸۶۷۰۵:۳۱:۵۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ظاهرا سوریه با توافقات آشکار و‌پنهانی که با امریکا و اسراییل داره قراره به ثبات نسبی برسه و هم اکنون وقت این رسیده که شبه نظامیان و تکفیریها و نیروهای داعش و سایر جنگجوهای سرگرم در سوریه رو به جایی دیگر انتقال بدهندو چه جایی بهتر و بی صاحب تر از قفقاز؟؟هم نیروهای اظافی از سوریه خارج میشوند و هم جبهه و صحنه جنگ و درگیری رو به نزدیکترین جایی که به ایران دسترسی داشته باشن منتقل میکنن و .. ایران:سکوت
امیرخان۱۶۲۵۸۶۸۰۵:۳۴:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
نمیدونم..فقط اینو میدونم که اوضاع خعیلی خعیلی قاراشمیشه
فرهاد۱۶۲۵۸۷۱۰۵:۳۹:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
در جایی از نوشتار آوردید که دسته های تروریستی جبهه النصره [تا اینجا را درست و راست نوشتید ... ولی نامی از فرستنده آنها یعنی ترکها و اردوغان نیاوردید که .. و بی‌درنگ پشت نام دسته تروریستی جبهه النصره، نام سازمان پ.ک.ک. را آوردید!!! [اردوغان نیروهای کردستانی پ.ک.ک. را به جنگ با ارمنستان می فرستد؟!! با بردن نام پ.ک.ک. در نوشتار بالا، .. تعصب ترکی به خرج دادید!] نام اصلی این سرزمین، آرتساخ است و ۹۳٪ مردم آن، همتباران ایرانی ارمنی هستند و سرزمین ارمنستان می باشد [به نام آرتساخ هم اشاره نکردید!!! بسیار غیرحرفه ای و به زبانی دیگر، ترکانه برخورد شده!]
گمنام۱۶۲۵۸۸۴۰۶:۱۷:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
من نمیدانم کشوری با هفت هزار سال تمدن وقدمت وفرهنگ چرا حال این همه دشمن داردوهر جا نفاق ونقشه یا توطعه وجنگ پیش می آید فوری به ایران ربط پیدا میکند.راستی چرا همه دنیا دشمن ایران هستند. مگر چه کرده ایم؟ تحریم که هستیم مردم هم سرشان پایین و کار به چیزی ندارند اغلب مسوولین بدتر از صد دشمن سهمگین دارن کشور را همه جوره به فنا میدهند طوری که با نقشه از پیش ترسیم شده نمیتوان کرد.من ماندم چرا همه جنگها به ما ربط داره.اگه کسی میدونه بگه.چندین سال ملت ایران به بهانه های مختلف کشته شدندوخیلی شیک به فراموشی رفتند.هشت سال جنگ عراق.ترورهای بعد انقلاب.حادثه مناو.. اگر فقط یکی از اتفاقات ایران در کشور دیگر بود تاده برابر غرامت نگرفته رها نمیشد.حال جنگ دوتا شهرک به کشور ما چسبیده.واقعا خانواده بدون داغ مانده که اینبار داغدار شوندیا داستان دیگریست. یک نفر صادقانه بگه چی به کیه؟ فکر کن دوتا بچه مدرسه دعوا کردن شورای حل اختلاف استان ورود کرده.
م ق۱۶۲۵۸۸۶۰۶:۳۱:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اگر جنگ میان این دو کشور به آتش بس خطم نشود به زودی شاهد جنگ این دو کشور درداخل خاک ایران خواهیم بود.
ناشناس۱۶۲۵۸۹۱۰۶:۳۸:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اذربایجان و ارمنستان جز ایران بوده دوباره به ایران برگردونن همه مشکلات حل میشه
ناشناس۱۶۲۵۸۹۲۰۶:۳۸:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ننگ بر اردوغان هموطنان آذری مراقب دسیسه بیگانگان باشند با درایت تصمیم بگیرند ودر جنگی که به ایران مربوط نیست مداخله نکنند ایران سر بلند باد همیشه تاریخ
ناشناس۱۶۲۵۹۰۳۰۶:۴۹:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
غالب این نظرات روی هر مقاله طراحی می شود و در جهت نیات خاصی که وجود دارد مطرح می شود.همه چی دروغ همه چی ابزار.
ميترا شجاعي۱۶۲۵۹۳۲۰۷:۲۳:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ايران بايدمرزهاي خود را محکم کند و خود را از اين جنگ کنار بکشد. هدف همه اينها تجزیه ايران است. آذربايجان دوست اسراييل و دشمن ايران است. ايران بارها دست دوست به سمت آذربايجان دراز کرده ولي آنها هميشه دشمني کردند. جالبه تاريخشون را هم قبول ندارند که از ايران جدا شدند. ما فقط بايد به فکر ايران باشيم. اين دعوا به ما ربطي نداره. مرگ بر ترکيه و اسراييل جانم فداي ايران
ناشناس۱۶۲۵۹۳۴۰۷:۲۴:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
آنقدر طرفداری.ازآذربایجان.نکنین.حق.بامردم.مظلوم.ارمنستانه.درست.منطقه.ترک.زبانن.اما.درخاک.ارمنستان.واقع شده. ازتفکرات.ارمنی.ستیزی.دستبردارید.شماهم.مثل.اردوغان.تفکرارمنی.ستیزی.دارین.اونها.توفاز.عثمانی.شدنن.تازه.هردومتعلق.به.ایرانن.بانابخردی.قاجار.تمام.قفقازروپیشکش.شوروی.کردیم
عالی۱۶۲۵۹۴۲۰۷:۳۰:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
هدف نهایی اردوغان از تشدید این در گیریها واعزام تکفیریها به مرز ایران ونیز جانبداری از آذربایجان با تاکیدبر پانترکیسم ایجاد فتنه در شمالغرب ایران وایجاد آشوب وبلوا وتجزیه است
ناشناس۱۶۲۵۹۴۶۰۷:۳۱:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
طراحان این جنگ فقط به منافع خودشان فکر می کنند
محمد۱۶۲۵۹۴۷۰۷:۳۳:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
تو این جور مواقع خیلی باید هوشیار بود هم مسئولین نظامی هم مردمان عزیز اون منطقه از کشورمون چون دلیل این همه خمپاره که تو ایران میاد یکم عجیبه و مسئولان باید بهشون پاسخ بدن اون دو تا جنگ میکنن نباید به ایران خسارت وارد بشه
باقرخان سالار ملی۱۶۲۵۹۴۸۰۷:۳۷:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
دخالت ایران در جنگ قره باغ اوج نابخردی رو میرسونه به ما چه ربطی داره که در امور دیگران دخالت کنیم خودمون تا سرمون در تهیه معاش زندگی روزمره در ایران در گل( gel) مانده ایم
ناشناس۱۶۲۵۹۵۷۰۷:۴۸:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
سر نوشت قره باغ باید در جنگ مشخص شود حالا یکبار مسلمانان دست برتر دارند از مسیر درست منحرف نشوند انشاالله پیروزی اذربایجان حتمی است
ناشناس۱۶۲۵۹۶۸۰۷:۵۶:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
خود ارمنستان در قلب اذربایجان قرار دارد که اذربایجان را نصف کرده منطقی نیست ارمنستان باید استانی از اذربایجان باشد هر طور شده این عملی خواهد شد
ناشناس۱۶۲۵۹۷۲۰۸:۰۰:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ارمنستان کشور نیست وادربایجان هم کشور نیست همش ایران است
ناشناس۱۶۲۶۰۱۹۰۸:۲۶:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
این که قره باغ مال آذربایجانه یا ارمنستانه مربوط به خودشونه ما فقط باید مواظب باشیم اسرائیل به مرزهای ما نزدیک نشه چون در اون صورت منطقه ناامن خواهد شد
محمد۱۶۲۶۰۲۱۰۸:۲۶:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
به ما چه بگزار بزنن همدیگر رو له کنن، هر چی در گیری بیشتر و بزنن خودشون رو داغون کنن بهتر، بعدا شاخ نمیشن، بعد اینکه آذربایجان کشور قابل اعتمادی نیست، ترک های عزیز فریب هم زبون بودنشون رو نخورن
احمد۱۶۲۶۰۲۶۰۸:۲۸:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اصل کلمه قره باغ ترکی است وبه آذربایجان تعلق دارد
ناشناس۱۶۲۶۰۳۱۰۸:۳۱:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
میخواهم به نویسنده این مطلب بگم کجای قره باغ در دل ارمنستان است و چرا تاریخ را نخوانده مطلب می نویسی ، نسل کشی ترکها در منطقه قره باغ را بخوان بعد مطلب .. بنویس واقعا متاسفم برایتون ، به امید آزادی خاک شیعه از دست فاشیستها..
محمد۱۶۲۶۰۵۶۰۸:۴۱:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
همش مال ایرانه پسش بدید، دولت باید از فرصت استفاده کنه در صورت تعرض بره و همه رو پس بگیره، حداقل نصف قرارداد ترکمن چای باطل شده رو پس بگیره
ناشناس۱۶۲۶۰۹۵۰۹:۰۳:۴۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
سلام دشمنان میخواهند ازاین طریق هم تجهیزات نظامی ونیروی انسانی را از بدهند ودر مواقع ضروری برای خودشان دستشان خالی ودیگر اینکه آنهارا سرگرم با ارمنستان کنند وجای دیگر فاجعه ای بزرگ وباهداف خود برسند فقط باید زود این دوتا همرزیها را بتوافق و دوستی کمکشان کرد بضرر هم منطقه ای میشود
حبیب۱۶۲۶۰۹۸۰۹:۰۵:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
همش‌ زیر‌ سر‌ اردوغان‌ه‌ از‌ زمانی‌ که‌ بر‌علیه‌ش کودتا شده‌ عنان‌ از‌ دست‌ داده
ناشناس۱۶۲۶۱۰۰۰۹:۰۷:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره باغ از اول خاک اسلام بوده و خواهد بود ، همانطور که رهبر عزیزمان فرموده اند پس ارمنستان باید دست از خونریزی بردارد و به کشور خودش برگردد
محمد۱۶۲۶۱۰۲۰۹:۰۸:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
زنده باد ارمنستان ایشالا نابودی کشور تروریستی ترکیه
محمد۱۶۲۶۱۰۴۰۹:۰۹:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ایران نباید وارد این بازی جدید شود اونم تو این شرایط سخت تحریمها و کرونا. صلح و آرامش و مذاکره بهترین گزینه میباشد
جهالت۱۶۲۶۱۱۴۰۹:۱۸:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ملت ساده ..قره باغ برای هرکدوم ازدعوا باشه چی به شما میرسه .سیاست خیلی کثیفه . دودش توچشم شماها میره که بیکارید وبفکر برنده وبازنده جنگ هستید
فرید پورمجیب۱۶۲۶۱۱۸۰۹:۱۹:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
با درود و آرزوی تندرستی برای همگان. بنظرم ایران نباید به هیچ وجه وارد این دام خطرناک شود و میانجیگری را فقط از راه دیپلماسی دنبال کند. یاحق
ناشناس۱۶۲۶۱۲۱۰۹:۲۰:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بزنن بکشن همدیگه رو ، بماچه خودمون کم داریم باز درگیر داستانهای این دوتا هم بشیم بزنن بکشن، هرکی از آخر زنده موند، قره باغ مال اون، برداره ببره، صداشم درنیاد.
ناشناس۱۶۲۶۱۲۴۰۹:۲۲:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
جمهوری آذربایجان روی چند استان ایران ادعا داره و به عنوان آذربایجان جنوبی می شناسنشون و در کتابهای درسی شون هم اومده. کلا سیاست های ضد ایرانی زیادی دارند. ایران باید طرف ارمنستان باشه
داش رضا۱۶۲۶۱۳۸۰۹:۲۸:۴۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اردوغان نون بنرخ روزه هواش مثل بهارمیمونه دم دمی مزاج تاچندسال پیش بارژیم صهیونیستی داداش بودبعدبه ظاهررابطشوقطع کردباهمه دنیاسرجنگ وناسازگاری داره یکی بایداین باباروسرجاش بنشونه تااینقدرمنطقه روبه آشوب وبلوا نکشه البته باسیاست نه باجنگ کردن چون الان منطقه به حدکافی آشوب هست خدانسل ادمهای جنگ طلب وبی عقل روازدنیابخشگونه امین یارب العالمین
نخجوان۱۶۲۶۱۵۳۰۹:۳۶:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره باغ برای ارمنستانه و الهام علی اف این دولت فاسد هیچ غلطی نمیتونه بکنه ما باید زیرپوستی هوای ارمنستان رو جلوی داعشیا و غرب و اون اردوغان منحوس داشته باشیم
1444365۱۶۲۶۱۶۸۰۹:۴۲:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
منطفه قره باغ متعلق به آذربایجان است بهتراست از روی صلح وگفتگو حل وفصل شود ریختن خون مردم بیگناه وتشدید ودرگیری درمرز ایران وجانبداری اردغان از آذربایجان ایجاد فتنه در منطقه شعله ورتر میکند وهمچنین همکا ری آذربایجان با اسرائیل به نفع منطقه نیست
حمید۱۶۲۶۱۸۵۰۹:۴۸:۴۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بابا بیایین برگردین ایران تا اونقدر گرونی بهتون فشار بیاره قدر عافیت بدونید حالتون جا بیاد . خوشی زده زیر دلتون هی به جون هم میفتین . بیاین اینجا تا گشنه بمونین و نا نداشته باشین فکر و خیالتون زیاد بشه بعد همه مشکلاتتون حل میشه
مهرداد۱۶۲۶۱۹۵۰۹:۵۷:۵۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اتفاقا بهترین تصمیمی که سران ایران گرفته اند همین خویشتنداری و بی طرفیشان است، همه کشورها منتظر شلیک یک گلوله از سمت ایران هستند
ناشناس۱۶۲۶۱۹۹۰۹:۵۹:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بارها و بارها گفته شد که باید مراقب اردوغان بود. او یک عنصر خطرناک برای خاورمیانه و کشورهای همسایه و کل بشریت است.
ناشناس۱۶۲۶۲۱۴۱۰:۰۶:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بهتر بود،به حضور تروریست های پ ک ک و ی پ گ در قره باغ به منظور مقابله با مردم اذربایجان هم اشاره میکردی
عباس۱۶۲۶۲۱۶۱۰:۰۷:۱۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
هر دو بایستی به آغوش کشور اصلی ایران برگردند
110۱۶۲۶۲۱۸۱۰:۰۸:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
این چه آرامشی بود که ایران در منطقه ایجاد کرده بود، 30 سال قره باغ را تقدیم ارمنستان کرده بود و از ارمنستان حمایت می کرد، اگر منظورتان صلح به این شکل بود که به درد خودشان می خورد. و الان هم با ارسال تجهیزات نظامی روسیه به ارمنستان حسن نیت خود را به دولت آذربایجان نشان داد. الان 30 سال پیش نیست که دولت‌ها پشت پرده هر کاری دلشان خواست انجام دهند و آب از آب تکان نخورد، به کمک فضای مجازی خیلی از سیاست‌های.. نقش بر آب شده، دولت‌ها موظفند با این سطح آگاهی و قدرت افشاگری فضای مجازی صادقانه تر به پیش روند
ناشناس۱۶۲۶۲۲۲۱۰:۱۱:۰۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره باغ در دل ارمنستان قرار دارد!!!!! کوچکترین اطلاعاتی از منطقه و وضعیت موجود نداری و بعد میای تحلیل میکنی!؟؟؟؟
زندگی۱۶۲۶۲۳۸۱۰:۲۲:۲۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
سلام. وقت بخیر. جدا از هر نظر و هدف سیاسی و قومیتی برقراری صلح و گفتگو میان طرفین و ایجاد آرامش در فضای صمیمانه شرط موفقیت و به نتیجه رسیدن تمام مناقشه ها است. روند در پیش گرفته شده باعث نه تنها تنش در جامعه منطقه ای، بلکه در سیستم حاکمیتی و درونی خود آن جامعه نیز خواهد شد. زنده و پایدار باد، زندگی
ناشناس۱۶۲۶۲۴۷۱۰:۲۷:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
خوب قرار نیست جایی که ارامنه هم زندگی میکنند به ارامنه واگذار شود . اگر این طور است خیلی از شهرهای ایران ارامنه هستند آیا باید کشور ارمنستان تصرف بکند؟
بینام‌۱۶۲۶۲۵۸۱۰:۳۳:۰۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
این جنگ با موذی گری اسراییل و ترکیه شروع شد که هر کدام‌ اهدافی را دنبال میکنند اما یک هدف مشترک دارند جنگ به ایران بکشانند. اسراییل برای خلوت کردن سوریه و لبنان از نیروهای ایرانی و ترکیه برای دست یابی به نفت و گاز آذربایجان و شاید تجزیه استانهای شمالی و از طرفی دیگر سرکوب کردها.ضعف قدرت پول و تحریم تسلیحاتی ایران هم مزید بر علت شده تا علی الخصوص ترکیه خیالاتی در سر بپروراند. البته اصل مطلب رو در احادیث و روایت جستجو کنید . ( خروج سفیانی)
قدرت طهماسبی۱۶۲۶۲۶۱۱۰:۳۶:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ردپای اسرائیل ،ترکیه ،آمریکا و انگلیس در این توطئه و فتنه ی شمال غربی ایران وجود دارد و بازاری برای فروش سلاح ،ناامنی جدید ،حضور داعش و انحرافی برای مقاصد شوم آمریکا و اسرائیل است
I am Iranian۱۶۲۶۲۶۷۱۰:۳۹:۱۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
من خودم ترکم ولی حاضرم سرم بره جزو کشور ترکیه یا جمهوری آذربایجان نشم و مطالعات علمی هم نشون داده DNA آذری های شمال ایران بیشتر ایرانی هست تا ترکی بابا همین ترکیه جزو ایران بوده الان واسه ی ما شاخ شده!
شهروند۱۶۲۶۲۷۰۱۰:۴۳:۵۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
انشالله ختم به خیر بشه
ناشناس۱۶۲۶۲۸۵۱۰:۵۰:۱۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
گربه باید بره هر دو رو قورت بده. تا تمام مسایل یک جا حل بشه.
ناشناس۱۶۲۶۲۸۸۱۰:۵۴:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
البته از قتل عام مردم ترک آذربابجان توسط ارمنی های اشغالگر چیزی نگفتید
ناشناس۱۶۲۶۲۹۰۱۰:۵۵:۳۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
واقعاً متاسفم براتون که انقدر دارین طرفداری از یک رژیم غاصب ارمنی را میکنین، شما که انقدر از رابطه با اسرائیل بدت میاد میشه بگین فلسفه دشمنی با اسراییل چیه؟ مگه جز این است که سرزمین مسلمانان را غصب کرده و حالا اسراییل بد است و ارمنستان خوب؟ الحق که خیلی..
MEHDI.A۱۶۲۶۲۹۹۱۱:۰۱:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ای اردغان میخاد تو ایران جنگ قومیتی ایجاد این دوکشوردر اصل ایرانین پس روشن فکر باشید...
علی۱۶۲۶۳۴۱۱۱:۲۷:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اولا این جنگ هیچ ربطی به ایران نداره و کشور ما باید همیشه بی طرف باقی بمونه دوما برنده اصلی این جنگ روسیه است که درآمد اقتصادش بعد از نفت و گاز شدیدا به فروش تسلیحات وابسته است و الان هم بزرگترین تامین کننده اسلحه هر دو طرف درگیر است در کل میشه گفت روسیه بزرگترین تولید کننده وحشت در جهان است و به خاطر نداشتن مرز زمینی با ارمنستان از طریق ایران داره تسلیحات میفرسته و به عبارتی از طریق ایران میخواد سر مار رو بگیره
ناشناس۱۶۲۶۳۴۵۱۱:۲۹:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بنظرم که باید نسبت ب این 2 جمهوری بیتفاوت بود و دخالتی توی جنگشون نکرد اینا همون موقع که تصمیم گرفتن که میخوان مستقل باشن و از این خاک جدا راهشون با ما تمام شده الانم هر اتفاقی بیافته براشون اصلا مهم نیست برن سمت همون کشورایی که بهشون علاقه دارن مثل ترکیه و روسیه ایران که بده بگزارن برای ما.مگه همین الانش نیس که اذریهای خودمون توی هر جایی مثل استادیوم ها و .. با پرچم ترکیه شعار میدن حالا چرا باید ایران براشون بجنگه یا بحث کنه برن پیش اردوغان بهتره.میگه برای کسی بمیر که برات تب کنه .. ولی وقتی گیره و مشکل داره انتظار بیجای کمک تو رو داره.
ناشناس۱۶۲۶۳۵۰۱۱:۳۱:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره باغ باید آزاد شود واما باید به فکر آزادی آذربایجان از دست حاکمان بی دین و ضد اسلام که دست نشانده اسرائیل خبیث هستند بود و از طرفی سنگرهای جنگ چالدران هنوز مانده و هیچوقت هجوم و حمله عثمانیان به ایران و شیعیان و کشتار هزاران انسان بی گناه در شهرهای آذربایجان از جمله تبریز از یادها نرفته است اردوغان فاسد و ضد شیعه و دروغگو دنبال امپراتوری عثمانی است باید ما تبریزها هوشیار و آگاه باشیم
ناشناس۱۶۲۶۳۶۶۱۱:۴۵:۰۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
گروه ۲+۴ یعنی ایران روسیه ترکیه و گرجستان وبا همراهی گرجستان وارمنستان با مذاکره سر این جنگ بخوابونن که یکی مثل اسراییل فرانسه امریکا نتونن به اهداف شوم خودشون برسن اینا میخوان سوء استفاده کنن هم سلاحشون بفروشن هم منطقه نا امن کنن مخصوصا ایران
ناشناس۱۶۲۶۳۷۳۱۱:۴۹:۱۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اونجا هم وطن ماست هر دو کشور لازم بشه سپاه قدس به فرماندهی سردار قاآنی هنوز هست ولی بهر حال قرارداد ۱۸۳۵ باید ملغی بشه همین و آذربایجان شمالی به مرکزیت ایران وارمنستان به مرکزیت ایران به آغوش وطن بازگردن
ناشناس۱۶۲۶۳۷۹۱۱:۵۲:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اردوغان به چه دلیل دخالت میکند باید دو کشور مسایل خودشان را حل و فصل کنند اگر پای ایران به میان باید قطعا به ضرر اردوغان تمام میشود ظاهرا ترکیه اطلاعی از وضعیت نظامی ایران بی اطلاع است ایران با داشتن 80000هزار موشک از نوع کلاهک های پیشرفته دارد که اگر اقدام نظامی صورت بگیرد دیگر نه اثری از ترکیه و ارمنستان و آذربایجان و اسراییل نخواهد ماند این کشور ها کاملا حواس خودشان را جمع کنند اگر درگیری به وجود بیاید خاک و سرزمین های اشغالی که طبق قطعنامه گلستان و ترکمانچای باز پس خواهد گرفت لطفا با دم شیر بازی نکنید
باقر۱۶۲۶۳۸۶۱۱:۵۶:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
از اینکه آذربایجان نیرو جذب میکنه در فلان محل جذب میکنه با تویوتا می رن قره باغ توضیحات مفصلی فرمودید متشکرم ولی از جذب نیروهای پ ک ک نفرمودید که در کجا و توسط چه کسی با هزینه چه کسی و چگونه به قره باغ منتقل شدند من از مقاله و یک طرفه نشان دادن موضوع احساس میکنم که جنابعالی حتمآ یک ارمنی نژاد پرستی
ناشناس۱۶۲۶۳۸۷۱۱:۵۶:۲۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
هدف اصلی ایران هستش
ناشناس۱۶۲۶۴۰۱۱۲:۰۶:۰۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
منطقه قره باغ صد در صد مربوط خاک آذربایجان میشود و ارمنستان باید این خاک را رها کند و اگر این کار را نکند این ارمنستان است که خسارات عظیمی خواهد دید
ناشناس۱۶۲۶۴۰۶۱۲:۰۹:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بی شک خطر جدی که تمامیت ارضی ایران را تهدید می کند ترکیه است که قصد دارد در مرزهای شمالی و شمال غرب ایران امپراتوری ترکی تاسیس کند و شایدبرنامه دارد روزی مانند عفرین شمال غرب ایران را منطقه پرواز ممنوع اعلام کند
ناشناس۱۶۲۶۴۱۱۱۲:۱۵:۰۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
برادران ما از تجزیه طلبی میترسیم. مخصوصا در این شرایط بد اقتصادی کشورمون. اینکه حق با کیه برای من مهم نیست. برای من کشور خودم مهمه که روزی همین دو کشور دو تا استانش بودن! آیا اگه از آذربایجان حمایت آشکار کنیم در دراز مدت به نفعمونه؟! در واقع هیچکدووم از این دو دولت دوست ما نیستن هر چند که ملت آذری از خود ما هستن. بهترین کار سکوته و پیشنهاد مذاکره بین دو طرف و حل مسالمت آمیز و بدون جنگ.
ناشناس۱۶۲۶۴۱۳۱۲:۱۶:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اصلا به ما ربطی ندارد ما خودمون کلی گرفتاری داریم،اگر از ایران خواستن برای صلح کردن ایران میانجی باشدو بس غائله تمام شود اگرم نه به ماربطی ندارد بزنن تو سرهم ،ولی ولی باید ایران منطقه رو خوب رصد کنه نیروهایکه از سوریه دارن میارن تو‌قره باغ بعدا اینجا مرکزشون نشه ومحل زندگیشون با قره باغی ترکیب بشن بعدا توسط آمریکا اسراییل ساپورت پولی تسلیحاتی بشن از اونجا به کشور ما آسیب برسونن وضربه بزنن چون اونجاهم مرز ماست و آسیب پذیریش بالاست هرچند از اهداف اسراییل هست که به مرزهای ما نزدیک بشه باید مراقب بود
ناشناس۱۶۲۶۴۲۸۱۲:۲۴:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اگر شرایطش فراهم باشد، که به نظر مشکل می آید، اقدام به باز پس گیری بلندی های جولان راه تنفس اسراییل را بکلی می بندد، در عین حال اردوغان شریک نتانیاهو را نیز ناکام خواهد گذاشت.
ناصیر۱۶۲۶۴۳۰۱۲:۲۶:۲۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره باغ شیعه مسلمان و متعلق به کشور آذربایجان است ارامنه مساجد را خوک دانی کرده و کلی شیعه کشته یکبار تلوزیون ما نشان نداده اما اگه یه کشور اروپایی یا آمریکایی یه توهین کوچک بکنه روز شب میشه سوژه طرف ارمنی را گرفتن واسه چی؟
ناشناس۱۶۲۶۴۳۳۱۲:۲۸:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
آذربایجان اگر التماس کرد کمکشان کنیم و الله در غیر این صورت اقتدار ایران ممکنه خدشه دار شود
ناشناس۱۶۲۶۴۵۸۱۲:۴۲:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
در هر حال تمام دنیا میدونند که در هر نقطه‌ای از جهان هر اتفاقی بی‌افته، دودش تو چشم مردم ایران خواهد رفت. چه اتفاقات خوب چه بد...
...۱۶۲۶۸۴۷۱۷:۲۱:۲۶ ۱۳۹۹/۷/۱۳
هدف کلا ناامنی در ایرانه ولی زهی خیال باطل. فکر کردن سردارمونو شهید کردن تموم شد نمیدونن سردار سلیمانی ها تو این کشور کم نیستن.
۳۱۳ یار مهدی۱۶۲۶۴۷۰۱۲:۴۹:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
شما که این خبر را می‌گذارید باید بدانید که قره باغ خاک اسلام است و متعلق به کشور آذر بایجان ،نه کشور ارمنستان . ارامنه از کجا آمده اند که شما نوشته اید منطقه قره باغ عمدتا ارمنی نشین هستند .ارامنه بعد از قتل عام مسلمانان و کوچاندن آنها بافت جمعیتی آنجا را تغییر دادن ..جنایات ارامنه در ارومیه ،سلماس ،خوی و دیگر شهرهای آذربایجان ایران از یاد نرفته .اما در رابطه با جنگ .انشالله که باعث آزادی خاک قره باغ شود .در اینجا میطلبد که نیروهای مسلح کشور عزیزم ایران با هوشیاری هر چه تمام تر اوضاع منطقه را کنترل نموده و فرصت هر گونه سواستفاده را به دشمنان نظام ندهند.
حاج علی۱۶۲۶۴۷۳۱۲:۵۰:۴۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
دفاع از ارمنستان برای ایران یک امر حتمیست چون منافعی در آنجا دارد
حسین رضا آخرتی۱۶۲۶۵۰۶۱۳:۰۴:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ایرانیان باغیرت و باشرف به هوش باشند که اردوغان و رژیم صهیونیستی به دنبال تشدید درگیریها در مرزهای ایران هستند و اهداف کثیف در سر دارند، اما کور خواندند، در کشور ما همانگونه که در مرزهای غربی و جنوب غرب آرانی های باغیرت خصوصا کوردها و لرهای غیور و وطن پرست به تمام دشمنان سرزمینمان تودهنی زدند و اینبار هم دشمنان ایران زمین قصد دارن از نقطه ای شروع کنند که ترکهای باغیرت و باشرف پاسبان مرزهایمان هستند، بدون شک تو دهنی بدی به اردوغان و اسرائیل خواهند زد. درود بر ایران و ایرانی باشرف و با غیرت
علی تهرانی۱۶۲۶۵۱۲۱۳:۰۷:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
تنها راه مسالمت امیز ارمنستان خاک آذربایجان را پس بده همه چیز تموم میشه وگرنه رئیس جمهور اذربایجان گفته تنها مذاکره پس گرفتن قره باغ هست و ضمنا قره باغ باکو را به دو قسمت تقسیم کرده حتی دوستانی که به منطقه جلفا از طرف خداآفرین رفته اند متوجه میشوند ارمنستان چه جنایتهایی انجام داده حتی به راه اهن قطار هم رحم نکرده و امروزم باید تقاص پس بده فقط خدا به مردم بی دفاع رحم بکنه و دوستانه به توافق برسند
محمد۱۶۲۶۵۲۵۱۳:۱۷:۳۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره باغ مال آذربایجان هست اما شما فکر میکنید مردم اونجا ارمنی هست اشتباه میکنین مثل فلسطین اشغال شده مردم اونجا را به زور قتل عام کردن به جای ش ارمنی آوردن مثل یهودیهای اسراییل
ناشناس۱۶۲۶۵۳۲۱۳:۲۲:۳۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
باز هم منطقه شاهد یکی دیگر تلاشهای پان ترکیسم برای توسعه طلبی هست آذری ها فکر میکنند که ترکیه برای همیشه یار و یاور آنها خواهد بود! قتل عام مردم تبریز بدست ترکهای عثمانی رو کسی یاد نمیاره، تاریخ ثابت خواهد کرد و تاوان این جهل رو مردم بی دفاع باید پس بدن، ترکهای عثمانی تو تاریخشون جز خونریزی .. ،نسل کشی چیزی نیست،امیدواریم برادر های آذری به خودشون بیان و بازی نخورن
سندی۱۶۲۶۵۵۳۱۳:۳۴:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ارمنستان با استفاده از فرصت و ضعف دولت آذربایجان شمالی تازه تاسیس و کمک نظامی و لجستیک از شوروی،نه تنها ۴۴۰۰کیلومتر مربع قره باغ را غصب کرد بلکه هفت شهرستان و صدها روستای آذربایجان را تصاحب عدوانی نموده و اهالی این مناطق را کشته و یک میلیون نفر دیگر را آواره کرده،واقعیت کشتار شهرستان فیضولی برای ما آذریها هرگز فراموش نخواهد شد هرچند مسئولین ما گاه به میخ میزنند گاه به نعل،ولی مردم منطقه واقعیت ها را خوب میدانند،هر چند شما موافق زنده ماندن این واقعیتها نباشید
Saeed۱۶۲۶۵۸۱۱۳:۴۹:۲۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
واقعا دیگه دم خروس پیداست .. واقعا چرا. طبق کدوم سند میگید جمعیت ارمنی قره باغ بیشتر بوده دوما چرا وقتی کشورهای اطراف خلیج فارس که همشون عربند وقتی واژه خلیج عرب رو میگن این همه حساسیت شدید نشون میدید
محمد سپاسی۱۶۲۶۵۹۳۱۳:۵۸:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
تمامی آن سرزمینها قسمتی جدایی ناپذیر از خاک ایران است. الهام خانم هم مراقب باشد.
Ario۱۶۲۶۵۹۴۱۳:۵۹:۳۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
آذربایجان و ارمنستان برای ایرانه باید پس گرفته شه تا جنگ نکنن
سجاد۱۶۲۶۶۰۲۱۴:۰۳:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
یه کاری باهامون کردن که فقط به حاشیه ها فکر میکنیم در صورتی که خودمون تو کار خودمون موندیم متاسفم از اینکه هیچ کس به فکر قره داغ خودمون نیست حالا تورم و گرانی که جای خود دارد دولت اگه برنامه ایی داشت اول فکری به حال قره داغ خودمون میکرد که مردم این منطقه روی طلا نشستن و همشون مثل برده ها دارن زندگی میکنن واقعا کسی هست که از تاریخ و موقعیت قره داغ خبر داشته باشه ولی همه مثل بلبل از تاریخ قره باغ خبر داریم
محمد۱۶۲۶۶۱۶۱۴:۰۹:۱۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
آذربایجان و ارمنستان هر دو فرزندان ایران بزرگ اند و باید به مام میهن برگردند. بازپس گیری این دو استان ایران الزامی و بهترین گزینه است.
۱۶۲۶۶۱۸۱۴:۱۰:۵۵ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره باغ مال ارمنستان تموم شد و رفت
ناشناس۱۶۲۶۶۲۰۱۴:۱۲:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
ترکیه مدافع جنگ هست
ناشناس۱۶۲۶۶۲۳۱۴:۱۳:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
نقشه جدید شیطانی اسرائیل که برای نا آرامی ایران کشیده است انشاالله که ضایع شود تمام تسلیحات جنگی رو به رئیس جمهور مزدور آذربایجان میده ودرکشور ما چند بی سواد فکر میکنن ایران به آذربایجان خیانت میکنه ولی اینطور نیست من خودم ترک هستم این نقشه اسرائیل شیطان بزرگ غده سرطانیه خاورمیانه است..قارداشم اسرائیل بشریت دشمنده
محمد حسن خنشا۱۶۲۶۶۵۵۱۴:۲۹:۰۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
هم ارمنستان و هم آذربایجان اجزاء جدا شده از خاک ایران در دو عهد نامه ننگین گلستان و ترکمنچای می باشد برای ایران الویت با آذر بایجان است چون هم شیعه است هم قسمت عمده آن مثل گنجه فارسی زبان است نظامی گنجوی که یک از ارکان چهارگانه شعر و ادب و فرهنگ فارسی است اهل گنجه بوده است اما ترکیه که شرایط ایران را بحرانی می بیند دنبال این است که آب را گل آلود کند و ماهی بگیرد به ترکیه هشدار می دهیم که ایران میلیونها نادر دارد و اگر فضولی کند کمتر از ۴۸ ساعت توپخانه ایران استانبول را با خاک یکسان میکند
محمد۱۶۲۶۷۰۱۱۵:۰۵:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
بهترین عملکرد ،به اجرا درآمدن پایان ترکمنچای،ایران باید به هردو طرف اعلام کند ،که در صورت پایان ندادن به جنگ ،میبایست به خاک ایران برگردند،چون ایران زودتر از اینها میبایست تکلیف سرزمین مان را مشخص میکرد. که مقصر اصلی آقای هاشمی بودن که مانع این کار شدن،و الان هم دیر نیست ،آذربایجان و ارمنستان و بحرین جز خاک ایران هستن دقیقا همان کاری که روسیه با کریمه انجام داد
ناشناس۱۶۲۶۷۰۶۱۵:۱۷:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره باغ مال هر کشوری هست به ما چه سالها سنگ فلسطین رو به سینه زدیم آخرش چی شده حالا سنگ قره باغ .. کشور ما توی حل مسایل خودش مانده
ناشناس۱۶۲۶۷۱۴۱۵:۲۷:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
شما ۳۰ سال پیش و نقشه آن موقع را مبینی ومیگید قره باغ مال آذر بایجان است باید ۷۰ سال برید عقبتر وببینید که هر دو سرزمین برای ایران بوده . چرا این موضوع را نمیبیند؟ در ایران هم آذری ها و هم ارامنه با هم در صلح وارامش زندگی میکنند . این یک توطئه ویک بازی کثیف سیاسی است .
محمد۱۶۲۶۷۲۵۱۵:۳۷:۵۳ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره باغ بیشتر ساکنانش ارمنی هستند پس بهتره یه جمهوری خودمختار بمونه یا به ارمنستان ملحق بشه به آذری های ایران هم چیزی نمیرسه اگه قره باغ بیوفته دست جمهوری آذربایجان تازه وضعتون بدتر هم میشه شما اگه برید ارمنستان سفر اونجا بیشتر تحویلتون میگیرن تا جمهوری آذربایجان پس دارید اشتباه جانبداری میکنید.
ناشناس۱۶۲۶۷۳۵۱۵:۴۵:۳۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
سلام ایران باید هوشیار باشد که به بهانه ی این جنگ گروههای تروریستی از مرز وارد خاک کشور نشه واز اهدافی چون سوریه و عراق منحرف نشود احتمالا هدف امریکا ودوستان آن همین باشه چون مرز ارمنستان و آذربایجان چسبیده به خاک ایران گروه های تروریستی بهتر و راحت تر وارد خاک ایران میشود وقاعدتا ضربه بهتر میزنند پس ایران باید مرز خود را محکم کند
الشن۱۶۲۶۷۷۱۱۶:۱۸:۰۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
قره باغ کاملا ترک نشین بوده و ربطی به ارمنستان نداشته بعد از اشغال منطقه توسژط ارمنستان ارمنی نشین شده، ظاهرا ..
ناشناس۱۶۲۶۹۸۴۱۹:۳۴:۳۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
همین کسایی که نظر میدهند و نبش قبر مکنند که این دو کشور باید به ایران برگردند در این شرایط فعلی ایران که پر از مشکلات اقتصادی است و در جبهه جنوب و خلیج فارس درگیر جنگ با اسراییل و آمریکا و عربستان دست نشانده غرب هستند. کشور ما باید مواظب مرزهای خودمان باشد و وارد بازی کثیف اسراییل و همدستانش نشود .
بابک۱۶۲۷۰۱۹۲۰:۱۱:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۱۳
واقعیت اینه که در این بازی آذربایجان فریب ترکیه را خواهد خورد با گسترش تکفیری ها در آذربایجان و ناامنی و ورود ارتش عثمانی از نخجوان تا باکو رو به تصرف خواهد درآورد دقیقا شبیه به شمال سوریه که متاسفانه هم ایران و هم سوریه و هم عراق از ترکیه رو دست خوردن و واقعیت اینه که جنوب ترکیه و شمال سوریه و عراق از خاک ایرانه و کورد هستن باید به ایران الحاق میشد نه ترکیه
ناشناس۱۶۲۷۰۹۷۲۲:۰۳:۵۴ ۱۳۹۹/۷/۱۳
آذربایجان که کشور اسلامیه چرا با اسرائیل که دشمن اسلامه دوست وباهم همکاری میکنند؟ آذر بایجان به جای دست دوستی به کشور همسایه خودیعنی ایران بدهد با اسرائیل شیطان همکاری میکنه که چندین کشور با اسرائیل فاصله داره. طبیعیه ایران هیچ وقت اجازه نخواهد داد تا اسرائیل به کشورمان نزدیک شود اگه اذربایجان دست از همکاری با اسرائیل بر ندارد آذربایجان هم با اسرائیل نابود خواهند شد
ناشناس۱۶۲۷۱۰۰۲۲:۰۶:۵۷ ۱۳۹۹/۷/۱۳
اگر اشتباه نکنم این جنگ در آخر الزمان آمده
ناشناس۱۶۲۷۱۲۵۲۲:۳۳:۰۹ ۱۳۹۹/۷/۱۳
سیاست پنهان دولت روحانی در این جنگ کاملا آشکار شد، رهبر و چهار نماینده رهبر در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان میگویند قره باغ خاک اسلام است و حق آذربایجان است که اراضی اشغال شده اش را برگرداند، اما وزیر امور خارجه و دولتمردان میگویند ما از دو طرف میخواهیم آتش بس اعلام کرده پای میز مذاکره بنشینند. ارمنستان علاوه بر منطقه قره باغ ۷ شهر دیگر آذربایجان را در اشغال دارد، چطور میشودبدون محکومیت اشغالگر از هر دو طرف خواست مذاکره کنند، مگر دولتمردان ایران میتوانند بگویند: فلسطینیها و اسرائیل باهم اختلاف دارند و ما از دو طرف میخواهیم اختلافشان را با مذاکره حل کنند؟! وقتی قره باغ خاک اسلام است چطور میتوان با ا‌شغال کننده خاک اسلام اینطور دوست بود؟ ضمنا قره باغ در داخل خاک آذربایجان است نه در داخل ارمنستان! متاسفانه موضع گیریهای اینچنینی نشان میدهد به احتمال زیاد دولت زیر تاثیر پان ایرانیستهایی است که تعهد آنچنانی به آرمانهای اسلامی ندارند و حمایت از ارمنستان مسیحی را بر حمایت از مسلمانان و شیعه آذربایجان ترجیح میدهند
ناشناس۱۶۲۷۱۴۴۲۲:۴۲:۱۱ ۱۳۹۹/۷/۱۳
آذربایجان و ارمنستان مال ایران عزیز بود فعلا مستقل است قره باغ خودمختار است و رئیس جمهور دارد ارمنستان با قره باغ رابطه فرهنگی دارد و اینکه آذربایجان بهانه میخواست که به قره باغ حمله کند که این کارو کرد به نظر من ایران باید در این راستا داور و قاضی باشد نیاز نیست که حمایت یا مخالفت کند حق هر جا است به سمتش بروید نه حرف من نه حرف تو نه حرف او
بهراد۱۶۲۷۱۸۸۲۳:۴۹:۱۸ ۱۳۹۹/۷/۱۳
به نظرم اگه دعوا رو یه کم کوچک کنیم وبه یه دعوای محله شبیه کنیم میخواهنددعوا روبه سمت ایران بکشند همون نه سال پیش بود ماجرای اسب تروا بحث شد اسرائیل وارد باکو شد والان یک ده شد و مثل بازی ۲۱باید ورق ها باز میشد که شد الان قشنگ معلومه که از کجا آب میخوره ویه کتابی تاریخی یه جنگی بود به بنام قیرقیسیا اگه اشتباه نکنم انشالاکه اون نباشه که خیلی کشته داره ولی شرمنده تاریخ رو خیلی وقته نوشتند باید اجرا بشه بازگشت همه به سوی اوست خدارحمت کنه همه مارو
ناشناس۱۶۲۷۲۵۷۰۱:۰۱:۲۱ ۱۳۹۹/۷/۱۴
..توروخدا سنی ازتون رفته چرا مثل بچه ها حرف میزنین، آه با کیا شدیم 80 میلیون خدایی،خدا خیرتون بده یکم به فکر مملکت خودتون باشین که همون قره باغی ها از ما بهتر دارن زندگی میکنن شما لازم نکرده به جای سلیمانی بری با ارمنی ها بجنگی برادر آذری زبان من به فکر ساختن مملکت خودت باش که داریم به فنا میریم.هی میان میگن اینا مال ایرانه خوب یه زمانی بوده تمام شد رفت این .حرفا چیه همش تکرار میکنین.
آلفرد۱۶۲۷۲۸۷۰۱:۵۴:۵۲ ۱۳۹۹/۷/۱۴
دولت فاشیستی و لاییک الهام علیف یکطرف، ارمنی های مسیحی ناگورنو -قره باغ یکطرف، دستهای ناتو در نظامیگری اردوغان یکطرف، گشنه های مسلح جبهة النصره یکطرف، سرکوب شیعیان آذربایجان توسط.. یکطرف، پولای تو پشتی دولت باکو یکطرف، زنجیره سازی آشوب دور حیاط خلوت روسیه توسط سازمان امنیت اروپا و پنتاگون یکطرف، موج انتقامگیری ارامنه از دولت آنکارا بخاطر نسل کشی ارامنه یکطرف، دولت اسکوپیا و هماهنگی های جنگی یکطرف، حس بازپسگیری پایتخت تاریخی مسیحیان از دست نوعثمانی ها یکطرف، منگنه ی ارمنستان یونان سوریه روسیه کردستان لیبی بالکان و عراق و برنامه توزین و توازن مجدد نقطه ثقل اقتصادی و نظامی اروپا، حمایت از قطر در برابر ریاض و اتحادیه عرب ، همه و همه یک بردار برآیند را رسم میکند .... س ل ا خ ی
ناشناس۱۶۲۷۲۹۷۰۲:۳۰:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۱۴
این جنگ بهانه ای هست برای ورود به ایران و ناامن کردن مرزهای شمالی ایران. سکوت سران ایران هم بی دليل نیست مطمئن باشین همه سران میدونن چه خبره و پشت این جنگ اهداف اسرائیل هست. و اینکه روسیه میخواد وارد جنگ قره باغ بشه پس جنگ بزرگی در راهه.تاریخ یاد داده روس ها چه جور آدم هایی هستن. هوشیار باشید
اراک۱۶۲۷۳۰۳۰۲:۵۲:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۱۴
یادمان باشد که دیربازی نیست که قفقاز را از سرزمین مادری ایران جدا کردن ای کاش بجای حس قوم گرایی ما نیز مانند خیلی از کشورهای پیشرفته حس وطن دوستی داشتیم آنوقت بود که تمام تلاشهای این شهرهای کشور نما و بازیچه ؛ این بود که به ایران بپیوندند
ناشناس۱۶۲۷۳۷۱۰۷:۴۵:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۱۴
این یه بازی از طرف اسراییل .ترکیه و اذربایجانه.که هم سلاح اسراییل و ترکیه و در کنارش امریکا به فروش بره هم ادربایجان منطقه رو پس بگیره و هم مرزهای ایران ناامن بشه و پایگاهها بیشتر.کاش سیاستمدارها بزارن ملت ها تو ارامش زندگی کنن
ناشناس۱۲۳۹۵۰۴۱۶۲۷۵۰۳۰۹:۳۷:۴۳ ۱۳۹۹/۷/۱۴
اینجوری نمیشه شما اگار دارین دنبال قاتل بروسلی میگردین . من چند نکته رو بگم اول اینگه روسیه به برای منافع خود از ارمنستان دفاع میکنه و فرانسه هم ار ارمنستان حمایت میکنه دوم جنگی که روسیه توش هست اسراییل توش پانمیگزاره و دنبال درگیری با روسیه نیست اسراییل نمیخواد در مرز های شمالی با ایران مقابله کنه سوم اینکه ترکیه دنبال نفوذ در اون منطقه است حالا به هر شکلی و چهارم به آمریکا چه ربطی داره آمریکا داره از سوریه و عراق که پایگاه داره میره بعد بیا د اینجا در مرز با روسیه همه چیز رو گردن آمریکا نندازین وپنجم اگه بخوام به بازگشت دو کشور به ایران بگم اینکه زمان این قرارداد تمام شده ولی احتمالش کمه که این دوکشور به ایران بازگرده و در آخر ایران در دفاع از مرز خود و جدایی از احتمال درگیری از ایران دفاع کنه
ناشناس۱۶۲۷۹۶۵۱۴:۲۸:۱۷ ۱۳۹۹/۷/۱۴
به دنبال برنده جنگ اگر می گردید؛ توی قفقاز نگردید. در میانه همه گیری کرونا که نه دوست و دشمن می شناسد نه در و همسایه؛ جنگ راه انداختن نتیجه اش پراکندن تخم مرض و فقر است و بس. دشمن اصلی حماقت و نفرت و سهل انگاری است که آتش جنگ را به پا می کند و در فرو نشاندنش نمی کوشد.
ناشناس۱۶۲۸۰۵۰۱۵:۱۲:۵۰ ۱۳۹۹/۷/۱۴
ایران فقط باید هوشمندانه رصد کنه که داعشی دوباره در مرز شمال ما شکل نگیره.حمایت از هر کدوم ازدوطرف غلطه یه طرف ارمنیستانه که حتی با توریستهای ما گاها خوب برخورد نمیکنه و یک طرف هم دولت آذربایجان هست که نوکر امریکا و اسرائیله به نظرم حتی برخورد سهوی خمپاره هاشون را هم باید محکم و سخت محکوم کنیم
نجفی۱۶۲۸۷۲۲۰۰:۰۸:۱۴ ۱۳۹۹/۷/۱۵
درشرایط کنونی جنگ باایران ازمرز های شمالی تراشیدن صدام دیگه، دشمنان منتظرفرصتن این همه تکفیری اومدن انتقام بگیرن من ساکن منطقه صفرمرزی رودارسم فریب بازیهای تکراری تاریخ رونخوریم شجاع صاحب تدبیروآماده باشیم وگوشمون به دهان رهبری میخوان ماروبه جنگ نابرابربکشونن.ومردم منطقه خصوصاشیعیان روبادست خودشون نابودکنن. اونوقت فقط اسراییل کدخدا باشه وایران نباشه چه راحت معادلاتشون کامله امابدونن چوایران مبادتن من وشماهرگزمباد
سامان۱۶۲۹۹۹۸۱۸:۰۱:۰۶ ۱۳۹۹/۷/۱۵
هم ارمنستان و هم آذربایجان باید به میهن اصلی شون یعنی ایران بر گردند و همچنین آذربایجان با دشمن اصلی ایران یعنی اسراییل همکاری داره
ناشناس۱۶۳۰۲۵۵۲۲:۳۱:۳۸ ۱۳۹۹/۷/۱۵
سلام. اگر بابصیرت به قاعده این بازی جنگ طلبانه که توسط دشمنان(ترکیه.اسراییل.آمریکا. عربستان و..) و باحماقت و افکار احساسی سران باکو شکل گرفته بنگریم، خواهید دید که از نمد آنان را کلاهی نیست و در این رفتار، آنان به هیچ نمی‌رسند به جز کشتار مردم مظلوم و بی گناه بویژه شیعیان. ومکرو ومکرا..وا.. خیر الماکرین
سیاوش۱۶۳۰۳۸۴۰۱:۳۱:۴۰ ۱۳۹۹/۷/۱۶
همه این مناطق در دوره قاجار طی قراردادی ۱۰۰ساله واگذار شده ‌چند ساله که این قراردادا تموم شده
ناشناس۱۶۳۰۵۶۰۰۹:۳۷:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۱۶
اردوغان خیلی هم مرده که از مسلمانها در هر جایی حمایت میکنه.
ناشناس۱۶۳۱۹۶۱۲۳:۳۸:۴۷ ۱۳۹۹/۷/۱۶
همه ش نقشه اسرائیل و عربستان هستش که یه جنگ به ایران تحمیل کنند و تروریستها را وارد کشور کنند دشمنی اونا تمامی نداره هرروز نقشه های طراحی میکنند که به ایران نزدیک تر بشه
ناشناس۱۶۳۲۸۷۹۱۴:۴۶:۲۸ ۱۳۹۹/۷/۱۷
من نمیدونم مذاکره چه مفهومی داره ؟ مگه با مذاکره ارمنستان قره باغ رو به آذربایجان میده ؟ تنها راهش جنگیدن هست
ناشناس۱۶۳۳۹۲۹۰۵:۵۵:۳۵ ۱۳۹۹/۷/۱۸
همیشه به این فکرمیکردم که چی میشداگه افغانستان به مشهدمون، پاکستان به زابل مون، ارمنستانوآذربایجان به تراختورمون(تبریز).،برمیگشت یاتاجیکستانوبقیه استانهامون که یه روزی ازایران قشنگمون جداشددوباره برمیگشتن تا اونموقع میدیدم کدوم کشوری وجودشومیکرددرموردایرانمون حتی حدس بزنه یانظر بده یاغلطای اضافی کنه هرچندالانم کسی جرئت شوانصافا وحقیقتا نداره. باهم سرهمچین فیلمایی بحث نکنید داداشا این جنگ واسه ماایرانیا که تاریخ کشورمونومیدونیم تف سربالاس. اونایی که هدفشون ازراه انداختن این جنگ لطمه به ایرانه، واسه رسیدنه بهش میدون جنگ که سهله حتی ماروهم تونظراتمون به دعوا انداختن. فکرکنیدیکم. به امیدسربلندی ایران وایرانی درهمه جا چه آذری، لری کردی فارسی شمالی بلوچی اهوازی یزدی اصفهانی کرمانی مازنی خوزی و.. که اگه یکیش نباشه دلمون واسشون تنگ میشه. ایران اینجوری قشنگه
علی۱۶۳۴۴۱۸۱۴:۴۶:۳۳ ۱۳۹۹/۷/۱۸
جالبه به منطقه قره باغ نوشتید ناگورنو-قره باغ آن وقت پس اسم ارمنی قره داغ یا قره چمن چی میشه؟
مالک۱۶۳۵۲۳۴۰۸:۲۸:۴۱ ۱۳۹۹/۷/۱۹
چرا ایران گمرک نوردوز را نمیبندد،چرا اشغالگر را که در سازمان ملل هم 4بار محکوم شده محکوم نمیکنه، ..ولی به مردم تبریز اردبیل اجازه کمک نمیدهد،در صورتیکه در جنگ عراق سربازان آذری صف شکن بودند، چرا مارک خیانت ایران که توسط اسراییل به علی آف داده شده را بررسی نمیکند.،چرا تمام احتیاجات ارامنه را رایگان میدهد.و هزاران چرای دیگر..
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین