«سورپرایز اکتبر» ترامپ چه خواهد بود؟

گروه جهان الف،   3990628085

سورپرایز به یک عبارت کلی برای هرگونه اقدام غیر منتظره در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری آمریکا درست پیش از آنکه انتخابات به طور غیرمنتظره یک نامزد را در موقعیت برتر قرار دهد، تبدیل شده است.

«سورپرایز اکتبر» ترامپ چه خواهد بود؟

به گزارش ایرنا، کمتر از ۲ ماه به انتخابات آمریکا باقی مانده و رسانه‌ها و تحلیلگران سیاسی در جهان خصوصا در آمریکا مشغول گمانه‌زنی در مورد «سورپرایز اکتبر» هستند. سورپرایز اکتبر یک کنش غیرمنتظره است که به طور عمدی ایجاد شده که با تمرکز رسانه‌ای بر روی آن توجه رای دهندگان را جلب یا منحرف می‌کنند و بر نتیجه انتخابات تاثیر می‌گذارند. تاریخ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده اوایل ماه نوامبر است و تلاش‌های لحظه آخری برای تاثیرگذاری بر انتخاب سیاسی رای دهندگان که می‌توانند روند انتخابات را تغییر دهند شدت گرفته است.

یکی از مهم‌ترین نمونه‌های سورپرایز اکتبر نامه‌ای بود که «جیمز کومی»، مدیر دفتر تحقیقات فدرال در سال ۲۰۱۶ به کنگره آمریکا فرستاد. نامه‌ای در مورد یافتن ایمیل‌های جدید از «هیلاری کلینتون» که از ایمیل شخصی خود برای کار در وزارت خارجه استفاده کرده بود. این سوپرایز کارزار انتخاباتی را به لرزه درآورد. «دونالد ترامپ» از «هیلاری کلینتون» چهره یک سیاستمدار فاسد، بی‌مسوولیت و خائن ارائه کرد و توجه رای دهندگان را جلب کرد. پیش از این سورپرایز، کلینتون با اختلاف ۴ درصد از حریف خود جلوتر بود، اما بر خلاف نظرسنجی‌ها ترامپ در انتخابات پیروز شد.

رسانه‌های مختلف پیش‌بینی‌های متفاوتی از سورپرایز اکتبر تیم دونالد ترامپ داشتند.  پیش‌بینی‌هایی که از حوزه موضوعات سیاست خارجی تا سیاست داخلی آمریکا متغیر است. در این میان و در گمانه‌زنی‌ها به ایران، کره‌شمالی و کرونا اشاره شده است.

کشف واکسن کرونا

«پولیتیکو» نوشت: کشف واکسن ویروس کرونا در آمریکا تا اکتبر یعنی پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌تواند سورپرایز اکتبر ترامپ در رقابت با بایدن باشد و به پیروزی او کمک کند. البته این بدان معنی نیست که او در صورت عدم کشف واکسن حتما در انتخابات شکست خواهد خورد. در حالی که رقابت برای یافتن یک واکسن موثر به منظور مقابله با کووید-۱۹ پیامدهای اساسی برای کشورها در سراسر جهان دارد، اما کشف آن در آمریکا می‌تواند جبران کننده عملکرد ضعیف ترامپ در مقابله با این همه‌گیری باشد.

اما کرونا برای دموکرات‌ها هم موضوع مهمی است، شرایط انتخابات پیش روی آمریکا به‌شدت سخت و پیچیده است. اگر برخی ناظران سیاسی منتظر خبر کشف واکسن کرونا به عنوان سورپرایز اکتبر برای کمپین انتخاباتی ترامپ بودند، اما حالا انگار «سورپرایز اکتبر» کمپین دموکرات‌ها از همین حالا آماده است. سورپرایزی که از مانور روی سهل‌انگاری عمدی ترامپ در مورد کرونا و پیامدهایش نشات می‌گیرد. اگر برخی فکر می‌کردند، می‌شود روی سخنان نامشخص و زشت ترامپ در مورد نظامیان آمریکایی در جنگ جهانی اول مانور داد و آن را بعنوان سورپرایز مطرح می‌کردند، حالا سورپرایز واقعی‌تری جلوه کرده است. سورپرایزی که شاید بر روی پایگاه اصلی رای ترامپ تاثیر چندانی نداشته باشد؛ ولی روی رای‌های خاکستری حتما تاثیرگذار خواهد بود.

جنگ با ایران

تحلیل‌گر «نیویورک مگ» می‌نویسد: احتمال «سورپرایز اکتبر» این دوره از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا جنگ در خاورمیانه باشد، جنگی که آینده سیاسی نتانیاهو و ترامپ را تضمین کند. یک مقام اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با نیویورک مگ گفته که اروپا نگران است که اسراییل با دامن زدن به تنش با ایران سطح تنش را به درگیری نظامی مستقیم بکشاند تا نتانیاهو از آن به عنوان اهرمی برای حفظ خود در سیاست و قدرت استفاده کند. این تنش نه تنها برای نتانیاهو جذاب است بلکه حتی می‌تواند برای ترامپی که این روزها اسیر عواقب کرونا هم هست جذاب باشد. به باور نیویورک مگ سران نظامی اسرائیل هم تا وقتی که آمریکا حامی این تنش باشد از برخورد نظامی با ایران استقبال می‌کنند چون مایل هستند برنامه اتمی و برنامه موشکی ایران را به هر شکلی عقب بیاندازند.

نشریه «سالن» در نوشتاری به قلم «باب دریفوس» با پرداختن به سوابق تاریخی مستند موسوم به سورپرایز اکتبر در انتخابات آمریکا، به طرح این پرسش می‌پردازد که آیا این بار هم فرجام انتخابات آمریکا را سورپرایزی از نوع ایرانی مشخص خواهد کرد؟ «سالن» یادآور می‌شود که رقابت تنگاتنگ «جیمی کارتر» و «رونالد ریگان» چهار دهه پیش در نهایت با کمک سورپرایز اکتبر، کارزار انتخاباتی را به نفع ریگان رقم زد. او می‌نویسد آیا درگیری با ایران همان سورپرایز اکتبری است که ترامپ برای بقای خود به آن چنگ خواهد زد و آیا رییس جمهور آمریکا تلاش خواهد کرد با توسل به آشکار کردن این درگیری به ظاهر پنهان در آستانه شکست سوم نوامبر مَفَر نجاتی برای خود بیابد.

شکست‌های پشت سرهم و مفتضحانه هفته‌های اخیر دولت ترامپ در مقابل جمهوری اسلامی ایران و ناکامی‌های «مایک پمپئو» در شورای امنیت در تصویب قطعنامه ضد ایرانی تحریم‌های تسلیحاتی به حدی سنگین بوده که اعتبار آمریکا را در کشورهای جهان مخصوصا متحدان این کشور خدشه‌دار کرده است. جایی که ظاهرا متحدان دیرینه آمریکا هم دیگر حاضر به تبعیت از خواسته‌های یکجانبه آن تحت هر شرایطی نیستند. شکست‌های دنباله‌دار ترامپ در سیاست خارجی در قبال ایران تلاش چندین دهه‌ای دولتمردان آمریکا برای تحقق رویای تغییر رژیم در ایران را عملا بر باد داد و همین موضوع احتمال حمله نظامی به ایران را پررنگ کرده، غافل از اینکه ترامپ هرگز جرات حمله به کشور بزرگ و قدرتمندی مانند ایران را نخواهد داشت.

توافق با کره‌شمالی

یک کارشناس مسائل کره در موسسه کره‌ای «برای اتحاد مجدد» در کره‌جنوبی اعلام کرده که ترامپ می‌تواند از مساله کره‌شمالی برای قوت بخشیدن به فرصتی برای انتخاب مجددش و «سورپرایز اکتبر» استفاده کند و پیونگ‌یانگ هم می‌تواند پیش از انتخابات ریاست جمهوری نوامبر ایالات متحده با ترامپ توافقی را به امضا برساند. دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا می‌تواند برای احیای محبوبیت خود از مساله کره‌شمالی بهره ببرد و کره‌شمالی نیز می‌تواند تعیین کند که بهتر است یک توافق با ترامپ باشد تا دولت بایدن. این پیش‌زمینه کلید پیش‌بینی سورپرایز اکتبر است.

«سورپرایز اکتبر» در چهار دهه گذشته به یک عبارت کلی برای توضیح هرگونه اقدام غیر منتظره در جریان کارزار انتخابات ریاست جمهوری درست پیش از آنکه انتخابات به طور غیرمنتظره یک نامزد را در موقعیت برتر قرار دهد، تبدیل شده است. ترامپ همچنان در نظرسنجی‌ها از بایدن عقب‌تر است و به نظر می‌رسد او برنامه‌ای جدی برای تحت تاثیر قرار دادن رای دهندگان به طور ناگهانی و کسب آراء بیشتر دارد. اما اینکه او چقدر موفق به بهره‌برداری از موقعیت‌های منحصر به فرد باشد، تا ۲ ماه دیگر مشخص خواهد شد. تا جایی که به ایران مربوط است، ترامپ در اثر  عمل کردن چشم و گوش بسته به مشاوران ضد ایرانی خود عملا راه هر نوع گفت و گو و دیپلماسی با ایران را برای خود بسته است. سیاست فشار حداکثری و بازگرداندن تحریم‌ها علیه تهران، نتایج پیش‌بینی شده این مشاوران را که دائما ترامپ را به سمت تنش بیشتر با ایران هل می‌دادند محقق نشده است. از سوی دیگر کشاندن تنش به سطح درگیری نظامی با ایران هم ورود به کانال و مسیر نامشخصی است که پیامدهای غیر قابل جبرانی برای عاملین آن خواهد داشت.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین