دومین شمارۀ مجلۀ ادبی «نوپا» منتشر شد

گروه کتاب الف،   3990624159

دومین شمارۀ مجلۀ نوپا را با ۳۱۲ صفحه قطع رقعی و قیمت ۳۵ هزار تومان می‌توانید از کتاب‌فروشی‌ها و  روزنامه‌فروشی سراسر کشور تهیه کنید

دومین شمارۀ مجلۀ ادبی «نوپا» منتشر شد

به گزارش الف کتاب، مجله «نوپا»  که دومین شماره آن به تازگی وارد بازار شده است، رسانه‌ای‌ست برای نویسندگانی که رسانه ندارند و با این رویکرد پیداست که بیش‌ترِ حجم مطالب خود (اعم از شعر و داستان و ترجمه و...) را به نویسندگانی اختصاص می‌دهد که تا کنون اثری از آن‌ها به‌چاپ نرسیده است. کشفِ استعدادهای نوظهور در ادبیات ایران، از مهمترین رسالت‌های مجلۀ «نوپا» است و گفتنی‌ست که تمام آثار را همراه با نقد و یادداشت به چاپ می‌رساند. 

 مجتبی نریمان مدیرمسئول و سردبیرِ نوپا، هدف اصلی مجله را اینگونه عنوان می‌کند: «هدفِ این مجله چیزی نیست جز نگاهی انتقادی به ادبیات معاصر ایران، آموزش و شناساییِ نویسندگان و شاعرانِ با استعدادی که رسانه‌ای برای بیان و انتشارِ آن‌چه می‌نویسند نمی‌یابند.»

در بخش شعر دکتر مهدی سالاری‌نسب، (دبیر شعر و مشاور مجله) همچون شمارۀ پیش به معضلات شعر معاصر پرداخته و با تیتر «دو اشکالِ اساسیِ شعر امروز ایران» این مسئله را موشکافی کرده است. در این شماره نیز، شعرهایی از شاعران نوظهور را همراه با نقد و معرفی چند دفتر شعر قابل قبول و نامطلوب از میان تازه‌های چاپ در حوزۀ شعر خواهید خواند.

در بخش داستان، دو داستان از جمال میرصادقی آمده و هشت داستان از داستان‌نویسان نوپا همراه با نقدهایی بر داستان‌ها منتشر شده است. فصل‌هایی از رمان جدید و در درستِ چاپ بختیار علی، ترجمۀ مریوان حلبچه‌ای آمده است. 

در بخش ترجمه، ترجمه‌ای منتشر نشده از صفدر تقی‌زاده، ترجمه‌‌ داستان‌هایی کوتاه از جان چیور و برتولت برشت (ترجمۀ حسام جنانی) آمده و در انتها دو شعر از فیض احمدفیض و فدریکوگارسیا لورکا ترجمۀ طناز تقی زاده منتشر شده است.

در بخش نقدها و مقالات آثاری از دکتر مهدی سالاری‌نسب: «نقد شعر در ادبیات فارسی در زبانِ نویسندگان و شاعران از گذشته تا کنون همراه با لطایفی از تذکره‌های فارسی»؛ فرامرز آقابیگی: «نیما، قافیه‌اندیشِ با قافیه»؛ محمد قاسم زاده: معرفی کتاب آموزشیِ «داستان‌نویسی مقدماتی» حسین ورجانی و نیز معرفی چند کتاب تازه‌چاپ توسط آرمان فاتح و سالار خوشخو را خواهید خواند. 

پروندۀ ویژه این شماره به دکتر محمدرضا باطنی اختصاص دارد؛ استادی اختصاص یافته که نزدیک به نیم قرن می‌شود که کلاس درسی ندارد. استادی که تأثیرگذاری‌اش در زبان‌شناسیِ نوین و نقد اصولی، غیرقابل انکار است. 

در این پرونده علاوه‌بر گفت‌وگوی قدیمی سیروس علی‌نژاد با دکتر باطنی، بخشی از ترجمۀ منتشر نشده‌ی ایشان از کتاب «درد» چاپ شده است.

دکتر محمدرضا شفیعی کدکنی، دکتر سمین کریمی، دکتر کورش صفوی، دکتر رضا نیلی‌پور، دکتر ایرج پارسی‌نژاد، داود موسایی، عبدالنبی قیّم، دکتر عبدالرحمان نجل رحیم و زهرا احمدی‌نیا نیز در این پرونده از تجربه همکاری و دوستی با دکتر باطنی نوشته اند.

در بخش پایانیِ مجله «به عبارت دیگر»،  حسین آتش‌پرور به روایت چاپ اولین داستان خود در مطبوعات پرداخته و نیز روایتی داستانی از مطب دکتر سرمد قباد، جراح مغز و اعصاب که غذای نذری نام دارد، منتشر شده است.

دومین شمارۀ مجلۀ نوپا را با 312 صفحه قطع رقعی و قیمت 35 هزار تومان می‌توانید از کتاب‌فروشی‌ها و  روزنامه‌فروشی سراسر کشور تهیه کنید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین