ماجرای ورود چین به صنعت خودروی ایران چیست؟

گروه اقتصادی الف،   3990617058 ۲۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

چند روزی است که خبر ورود چین به صنعت ساخت و خودروی ایران نقل محافل خبری شده است.

ماجرای ورود چین به صنعت خودروی ایران چیست؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: صنعت خودروسازی ایران بعد از صنعت نفت و گاز سومین صنعت فعال کشور است که ۱۰ درصد از تولید ناخالص داخلی ایران و ۴ درصد از نیروی کار (۷۰۰ هزار نفر) را تشکیل می‌دهد.

پس از انقلاب در سال ۱۹۷۹ به دلیل جنگ ایران و عراق و تحریم‌های بین المللی، تولید خودرو در کشور به شدت کاهش یافت اما از اوایل سال ۲۰۰۰ تولید خودرو در کشور رشد چشمگیری داشته است.

امروز ایران با تولید سالانه بیش از ۱.۶ میلیون خودرو، هجدهمین خودروساز بزرگ در جهان و یکی از بزرگترین خودروسازان آسیاست. در سال ۲۰۰۹ ایران در رتبه پنجم رشد تولید خودرو، در کنار چین، تایوان، رومانی و هند قرار گرفت. بعد از کاهش تولید خودرو در کشور، کشورهای دیگر وارد بازار کشور شدند و انواع خودرو هم چینی هم برندهای دیگر وارد بازار شد.

اما پس از تحریم های آمریکا کشورهای دیگر ارتباط صنعتی را با ایران کاهش دادند که به دنبال آن خودروهای چینی نیز از بازار کشور رفت. حال پس از مدت ها برخی اخبار حاکی از آن است که قرار است چین شریک تجاری ایران در صنعت خودرو شود و به گفته کارشناسان صنعت خودرو این موضوع می تواند باعث سروسامان دادن به این بازار آشفته شود به شرطی که چینی بخواهند!

با توجه به تجربه پسابرجام، حالا این پرسش پیش آمده که آینده مشارکت‌های بین‌المللی خودروسازی ایران (در دورانی که تحریم‌ها لغو شوند) چگونه خواهد بود؟ آیا باز هم قرار است اروپایی‌ها بازیگر اصلی در فصل جدید همکاری‌های خارجی باشند یا این بار چینی‌ها نقش اول را خواهند گرفت؟

 خودروسازان چینی

واردات هرگونه خودرو به صورت CBU ممنوع!

مهدی دادفر دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو، در خصوص همکاری چین با ایران به منظور تولید خودرو، گفت: تا به امروز واردات هرگونه خودرو به صورت CBU ممنوع بوده و بعید است که این واردات آزاد شود. نه تنها مجلس بلکه دولت و دیگر دست اندرکاران بعید است که اجازه واردات این خودرو‌ها را بدهند.

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو بیان کرد: ممکن است خودرو‌های چینی به صورت مونتاژ (SKD) با حداقل ساخت داخل ۲۰ درصدی در کشور وارد شوند بدین معنا که اگر قطعات چینی به منظور مونتاژ وارد شود باید حداقل ۲۰ درصد قطعات آن ایرانی باشد علاوه بر این باید مجوز بهره وری کارخانه را داشته باشند.

دادفر ادامه داد: در کشور بالغ بر ۱۵۰ تولیدکننده خودرو داریم که ورشکست شده اند و تنها ۲۰ شرکت مانده اند که از این ۲۰ خودروساز ۲ خودروساز سایپا و ایران خودروست که حجم بالای تولیدات خودرو به این ۲ کارخانه بر می‌گردد و ۱۸ خودروساز بعید است که تمایلی به انجام چنین کاری داشته باشند.

او افزود: این نکته قابل ذکر است که اگر هم قرار باشد که خودرویی چینی به صورت مونتاژ وارد کشور شود، خودرو با کیفیت چینی نخواهد بود چرا که به طور مثال خودرو BYD چینی استراتژی آمریکایی دارد که قطعا نخواهد با ایران همکاری کند. بدین معنا که شرکت‌های بزرگ چینی به دلیل داشتن شریک تجاری آمریکایی با ایران همکاری نخواهند کرد.

 خودروسازان چینی

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: در حال حاضر واردات خودرو نه تنها از چین بلکه دیگر خودروسازی‌ها در دنیا نداریم و اجازه این واردات هم داده نخواهد شد. برای مونتاژ خودرو چینی با ایران ممکن است شرکت مدیران خودرو تمایلی به همکاری داشته باشد چرا که قطعات این خودرو از قبل وارد کشور شده و به وفور در دسترس نیز است.

اگر چینی‌ها با ایران همکاری کنند قیمت خودرو کاهش خواهد یافت؟

دادفر در خصوص پاسخ به این سوال که اگر چینی‌ها با ایران همکاری کنند قیمت خودرو کاهش خواهد یافت و تعداد خودرو‌ها افزایش می‌یابد؟، بیان کرد: این مطلب درست است که چین اگر بخواهد می‌تواند بازار کشور را مملو از خودرو کرد، اما چرا چین؟ کیفیت خودرو‌های چینی به شدت ضعیف است و به نوعی طراحی نشده که بتوان مانند دیگر برند‌های خوب از آن استفاده کرد البته در مقابل قیمتی که خریداری می‌کنیم.

او گفت: اگر با خودرویی چینی بیش از ۶۰۰ هزار کیلومتر پیمایش کنیم، خودرو خراب می‌شود و دیگر نمی‌توان از آن استفاده کرد، اما دیگر خودرو‌های برند اینگونه نیستند.

 خودروسازان چینی

تمایل به ارتباط با خودروسازان چینی از طرف ایران وجود دارد

مجید رضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، در خصوص همکاری چین با ایران به منظور تولید خودرو، گفت: واردات خودرو از کشور چین موضوعی است که اتاق مشترک ایران و چین از آن بی خبر است و تاکنون هیچ تفاهم نامه‌ای از سمت این نهاد بین دو کشور منعقد نشده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه تمایل به ارتباط با خودروسازان چینی از طرف ایران وجود دارد، گفت: واردات خودرو نه تنها از کشور چین بلکه از هر کشوری هیچ محدودیتی ندارد و کشور‌های تولیدکننده هیچ مشکلی در فروش محصولات خود به ایران ندارند.

 خودروسازان چینی

فربد زاوه کارشناس صنعت خودرو، در خصوص همکاری چین با ایران به منظور تولید خودرو، گفت: با توجه به اینکه چین با آمریکا خط اعتباری دارد، به هیچ عنوان این ریسک را نمی‌پذیرد که با ایران ارتباطی برقرار کند. اگر چین با ایران ارتباط بگیرد قطعا به ضررش خواهد بود.

این کارشناس صنعت خودرو تشریح کرد: چین در حال حاضر ۷۰۰ میلیارد دلار تبادل تجاری با آمریکا دارد و شرکت‌های آن‌ها نیازمند خطوط دلاری با این کشور هستند. هم اکنون اگر دقت کنید پژو از ایران رفت تنها به خاطر اینکه آمریکا با ایران مشکل دارد و از این ارتباط ترسید وگرنه هیچ یک از خودرو‌های پژو وارد بازار آمریکا نشده است.

زاوه بیان کرد: هم اگنون هیچ یک از خودروسازان چینی تمایل به ارتباط با صنعت خودروی ایران ندارند. در حال حاضر تنها برخی محصولات چری در بازار موجود است که این موضوع جای تعجب دارد!

به گفته این کارشناس صنعت خودرو هیچ یک از شرکت‌های چینی تمایل به ارتباط با ایران را ندارند چرا که خط اعتباری آن‌ها از بین می‌رود، مگر یک بازار چند صد دلاری چه میزان ارزش دارد که قید ۷۰۰ میلیارد دلار را بزنند؟

نکته بسیار مهم درباره خودروسازی چین، مشارکت عمیق و پایدار با بزرگان صنعت خودروی جهان است که چینی‌ها را از قالب کارآموزانی نابلد خارج کرده و هیچ بعید نیست در آینده‌ای نه چندان دور، آن‌ها خود به درجه استادی در خودروسازی برسند.

در حال حاضر بسیاری از بزرگان خودروسازی از تویوتا و نیسان و جنرال موتورز گرفته تا پژو و رنو و حتی تسلا، همه و همه در چین حضور دارند و در عوض بازار و نیروی کار ارزانی که در اختیار گرفته‌اند، چینی‌ها را آموزش نیز می‌دهند. بسیاری از خودروسازان چینی حتی همان‌ها که در ایران نیز حضور داشته یا دارند، در مشارکت با برند‌های معتبر صنعت خودروی جهان هستند و نزد آن‌ها مشق تکنولوژی و طراحی و کیفیت و... می‌کنند.

دیدگاه کاربران

علی۱۵۸۷۷۵۳۱۱:۱۲:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۱۷
ازبس هرروز خبر خوب میبینم نمیدونم کی چشم بخوریم همه مشکل میگن دریغ از یه راه حل بدبخت جوان ایرانی بدون امید
ناشناس۱۵۸۸۴۵۹۱۹:۱۳:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۱۷
بخدا قسم، ماشین چینی بهتر از ماشینهای این 2 خودروساز داخلیه که پدر مردمو درآوردن هی گفتن حمایت از خودرو داخلی، ولی الان اینا شدن مسلط به ما و هر کاری دلشون میخواد به سر مردم میارن
ناشناس۱۵۸۷۷۹۷۱۱:۵۹:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۱۷
یکی از وظایف دولتها صیانت از اموال و دارایی های مردم آن کشور است. از جمله موارد مرتبط با این وظیفه، کیفیت محصولات وارداتی است که مشتری برای خرید آن پول پرداخت می کند. بر همین اساس انگلیسی ها یک ضرب المثل دارند که می گویند هنوز آنقدر فقیر نشده ایم که جنس ارزان (بی کیفیت) بخریم. البته این ضرب المثل وقتی کاربرد دارد که اقتصاد هم سالم باشد. خلاصه اینکه به قدری همه جای سیستم اداره کشور ما عیب و ایراد دارد که من هرجور خواستم منظورم را برسانم دیدم نمی توانم..
ناشناس۱۵۸۷۸۳۲۱۲:۲۶:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۷
چرا مالیات از کسانی که دلالی می کنند را اجرایی نمی کنید تا از بالا رفتن قیمت ها جلوگیری شود؟ آن وقت ادرس اشتباهی میدهید که چین بیاد قیمت ها پایین می اید؟نخیر کل دنیا هم بیاد تا دلالی در ایران بهشت گونه باشد راه به جایی نخواهید برد و فقط یک کمی متعادل میکند ولی اخرش بالا می رود آن هم بعد از این همه سال خطا و ازمون کار بنیادی بکنید
ناشناس۱۵۸۸۶۸۱۲۳:۱۴:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۱۷
دلالی وقتی از کشور رخت میبندد که ریشه تولید را با تبر دلارهای خام فروشی نفت وگاز و منابع طبیعی زده نشود!
ناشناس۱۵۸۷۸۴۷۱۲:۳۸:۴۰ ۱۳۹۹/۶/۱۷
خودروی چین بدرد نمی خورد. خودرو خوب فقط آلمان، آمریکا، ژاپن، ایتالیا، کره جنوبی و فرانسه. چین بزرگترین سازنده اسباب بازی در جهان است و همه چیز را متاسفانه اسباب بازی میبیند
بانام۱۵۸۷۸۸۰۱۳:۰۰:۰۷ ۱۳۹۹/۶/۱۷
البته که ما به اجبار به آشغال سوار شدن عادت کردیم خواه ایرانی باشد خواه چینی
ناشناس۱۵۸۷۸۹۷۱۳:۱۵:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۱۷
پتانسیل تولید خودرو را با توجه به سابقه حدود 50 ساله کشور رابه راحتی و بخاطر سوء مدیریتها ، از دست دادیم و به کشوری با سابقه تولید چندساله خودرو دادیم رفت . هم گران میخریم و هم بی کیفیت و هم بی بازار بین المللی هستیم.
ناشناس۱۵۸۷۹۲۱۱۳:۳۱:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۱۷
بله . ما هم منافع ملیمونو فدای یه سری.. کردیم و ترجیح دادیم یکی از 5 کشور ثروتمند جهان از نظر منابع و موقعیت رو بصورت یه کشور عقب افتاده محتاج نون شب اداره کنیم . و جالب تر اینجاست که همونایی که ما بخاطرشون در این وضعیم خودشون تبدیل شدن به دشمن درجه یکمون و با دشمنانمون علیه ما هستن .
ناشناس۱۵۸۷۹۲۳۱۳:۳۱:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۱۷
نون تعمیرکاران تو روغنه
ناشناس۱۵۸۷۹۳۱۱۳:۳۳:۲۶ ۱۳۹۹/۶/۱۷
اینها اصلا مهم نیست .راهی که داریم میریم شبیه کوبا وکره شمالی هست .اصرار برمواضع واینکه ما خیلی درست هستیم وحق با ماهست غافل از اینکه ..
ناشناس۱۵۸۷۹۵۵۱۳:۵۱:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱۷
تا دیروز بازار کشورهای فرانسوی بود ایران حالا خودروهای بی کیفیت چینی. با خودروسازی دولتی ما به جایی نمی رسیم. جز پرکردن جیب مسئولان و چپاول ثروت ملت این خودروسازی دولتی نفعی برای ملت ندارد.
اراکی۱۵۸۷۹۶۰۱۳:۵۶:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۱۷
خودروی چینی از هرنوع خودروی داخلی ایراخودرو و سایپا بهتر است. آپشن ها بروز تر و موتور و گیربکس بروز تر و البته قیافه جذاب تر و صد البته دارای تست های ایمنی جهانی هستند. کدام خودروی ایرانی این شرایط را دارد. از نظر قیمت هم که الان سایپا و ایران خودرو قیمتشان را با دلار می سنجند!! و از خودروی چینی در مجموع گرانتر هستند. دست از سر مردم بردارید لطفا مسوولین ..
ناشناس۱۵۸۷۹۷۴۱۴:۰۲:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۱۷
در نهایت چین هم مثل سایر کشورها وقتی خوب از ایران استفاده کرد ما را وجه المصالحه با آمریکا میکند و مثل دستمال استفاده شده به سطل زباله می اندازد .
ناشناس۱۵۸۷۹۷۶۱۴:۰۲:۳۷ ۱۳۹۹/۶/۱۷
در نهایت چین هم مثل سایر کشورها وقتی خوب از ایران استفاده کرد ما را وجه المصالحه با آمریکا میکند و .. به سطل زباله می اندازد ..
ناشناس۱۵۸۷۹۹۱۱۴:۱۰:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۱۷
مسئله واضح است! به سبب کردار و گفتارمان از جهان رانده شده ایم و لذا ته مانده دنیا سهممان است! صنعت خودرو چین را هیچ کشوری که حق انتخاب دارد نخواسته است!..
ناشناس۱۵۸۸۱۳۳۱۵:۱۹:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۱۷
من نمیدونم ما چه تولید کننده خودرویی هستیم که هییییچ کشوری حاضر نیس این خودروها رو به یک سوم قیمت داخل هم بخره. با اون همه انحصار و اون همه زیان انباشته. بهتر نیس کلا تعطیل بشه؟؟
ناشناس۱۵۸۸۱۳۸۱۵:۲۳:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۱۷
حسن چی کار کردی با ما.....که زلزله صد ریشتری نکرد.
ناشناس۱۵۸۸۱۷۵۱۵:۴۰:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۱۷
تفکر آزادگی در اغلب .. مسئولان ما نیست یا وابستگی به آمریکا یا وابستگی به چین و روسیه پس کی میخواهید روی پای خودتون وایسید؟ برید با همه جهان حتی همون آمریکای بی وجود مذاکره کنید و اقتصاد ملی خودتونو داشته باشید
masaeli68۱۵۸۸۱۸۹۱۵:۵۳:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۱۷
متاسفانه مثل بقیه تحلیلهای باصطلاح کارشناسی این روزها فاقد نظرات فاقد بی طرفی است و در جهت دامن زدن به بازار آشفته این روزها و نابودی کورسوی امید در بازار خودرو و در مقام قیاس بازار چند صد دلاری را مقابل 700 میلیار دلاری قرار می ده یا می گی پس از 600هزار کیلومتر کیفیتش را از دست می ده . خودروهای ایرانی پس از 600 هزار با قطعات اصلی افتضاح چه حرفی برای گفتن داره تحلیل گر بین المللی .
ناشناس۱۵۸۸۲۷۶۱۶:۵۲:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۱۷
ماشین چینی بهتر از ماشین چینی مونتاژ ایرانه. حداقل میشه روی قیمت و کیفیتش نظارت کرد که مافیای خودروسازی هرجنایتی خواستن علیه مردم نکنن.
ناشناس۱۵۸۸۳۳۹۱۷:۳۵:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۱۷
مافیای خودرو سازا خون مردم تو شیشه کرده بیچاره فرزندان قشر فقیر هر روز در خیابان حسرت سوار شدن بر خودرو میخورن مسولین گردن کلفت ما هر روز گردن کلفت تر میشون
ناشناس۱۵۸۸۴۰۳۱۸:۲۷:۵۳ ۱۳۹۹/۶/۱۷
واقعا چرا مسوولین خودروسازی را رها نمیکنند ما 50 ساله داریم حمایت میکنیم از صنعت پیر وفرسوده بیایید با اینهمه گاز و.. کارخانجات پتروشیمی جایگزین خودروسازی کنید تا هم مشتری خوب داشته باشد هم مردم بیش از این فدای تولیدات بی کیفیت خودروسازان داخلی نشوند واقعا فکر کرده اید در قیامت یکی از اتهامات مسئولان حمایت از خودروسازان وشراکت در قتل سالانه 18هزار نفر باشدکه شاید 10000نفر آنها کیفیت پایین خودرو دلیل اصلی مرگ است
ناشناس۱۵۸۸۶۶۲۲۲:۴۲:۵۲ ۱۳۹۹/۶/۱۷
من جدا شک دارم که هفتصد هزار نفر در تولید خودرو سر کار باشند. شرکت تویوتا با تولید چند برابری زیر سیصد و شصت هزار نفر شاغل دارد. مگر اینکه در ایران به ازای هر کارگر پنج مدیر نجومی بگیر داشته باشیم .
ناشناس۱۵۸۸۷۲۱۰۰:۱۱:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۱۸
با خوندن نظرات مسوولین عرق سرد روی پیشونیم نشست. بازار ما چند صد دلاری و بازار امریکا چند میلیارد دلاری!!! بازار چندصد دلاری اینقدر دفتر دستک و سازمان چه و چه دارد؟! ای خاک عالم بر سرما با این مسولین بی همت و ..
سجاد۱۵۸۸۷۳۰۰۰:۲۷:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۱۸
والله توان تولید بهترین خودروها رو داریم این رو به عنوان یک دانشگاهی میگم اما تا زمانی که رانت عده ای در به فنا کشاندن تمام تلاش دانشگاهها باشه اوضاع همینه وگرنه در کمتر از دو سال میتوان خودرویی با استانداردهای روز جهان با توان داخلی تولید کرد ولی هیهات از رانت
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. تصاویری از اجرای طرح عفاف و حجاب در تهران

  2. طرح عفاف و حجاب از امروز در تهران

  3. نظرات برگزیده مخاطبان الف: وضعیت حجاب، حاصل کم‌کاری چهل‌ساله است/ باید برای مبارزه با سگ‌های ولگرد فکری کرد

  4. نماز جمعه این هفته تهران به امامت حجت الاسلام صدیقی اقامه می‌شود

  5. این صدای اقتدار ایران است ...

  6. تنبیه متجاوز آغاز شد /حمله موشکی و پهپادی ایران به اسراییل

  7. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

  8. وحدت ملی با وعده صادق

  9. ارژنگ امیرفضلی و زندگی در شرایط سختِ تورنتو

  10. یک نکته قابل‌تامل در مورد توسعه قدرت نظامی ایران

  11. آنچه اسرائیل در مورد "وعده صادق" نمی گوید

  12. استخوانی در گلوی اسرائیل!

  13. دومین روز بزرگ تاریخ معاصر ایران

  14. آیت الله صدیقی: عذرخواهی می‌کنم که با غفلت و کم توجهی باعث هجمه به ملت ایران شدم

  15. کمی دیر نیست؟

  16. هیات علمی یا کارخانه چاپ مقاله !

  17. اطلاعیه سازمان اطلاعات سپاه در خصوص حمایت از رژیم صهیونیستی در فضای مجازی

  18. «برجام» در موزه تاریخ ؟!

  19. باهنر: نباید به اندازه تورم حقوق ها افزایش یابد/ ۹۰ درصد منتخبان وظایف مجلس را نمی‌دانند

  20. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

  21. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

  22. حمایت افکار عمومی ایران از حمله به اسرائیل

  23. گانتس: زمان، مکان و شیوه پاسخ به ایران را خودمان تعیین می‌کنیم

  24. خاتمی: پاسخ ايران به جنايت اسرائيل مدبّرانه، شجاعانه، منطقی و قانونی بود

  25. هیچ گاه اعتراف نمی کند، چون...

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. نظر باباطاهر عریان درباره دلار !

    2. کمی دیر نیست؟

    3. ۲ دلیل برای تشدید "گرانی" در ایران

    4. موجرانی که اجاره بهای زیادی بگیرند، جریمه می‌شوند

    5. افزایش ۳۵ درصدی مزد کاهش قدرت خرید کارگران را جبران نکرد

    6. ماجرای طرح مالیات بر ازدواج چیست؟  

    7. ریزش قابل توجه بهای سکه و طلا در کمتر از ۲۴ ساعت

    8. افزایش قیمت دلار آزاد و سکه در معاملات امروز بازار

    9. مرغداری‌ها به ازای فروش هر کیلو مرغ ۱۲ هزار تومان ضرر می‌کنند!

    10. زعفران ایرانی به سرنوشت پسته و فرش دچار شد  

    11. خلجی: تغییر در تیم اقتصادی دولت کذب است

    12. افزایش حقوق بازنشستگان تأمین‌ اجتماعی در پرداختی اردیبهشت اعمال خواهد شد

    13. دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت

    14. موشک‌های سپاه کدام نقاط سرزمین‌های اشغالی را هدف قرار داد؟

    15. اعلام زمان دومین حراج شمش طلا/ خریداران تا پایان امروز ۳۵۰ میلیون تومان واریز کنند

    16. ایران‌خودرو پژو پارس را گران‌ کرد

    17. مأموریت تحقق رشد اقتصادی ۸ درصدی همراه با عدالت اجتماعی و کاهش فاصله طبقاتی

    18. اعمال افزایش حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران از اردیبهشت ماه

    آخرین عناوین