مقایسه رابط ‌کاربری برندهای سامسونگ، هوآوی و شیائومی

گزارش بازرگانی،   3990615008

امروزه گوشی‌های موبایل توسط شرکت‌های مختلفی تولید می‌شوند؛ اما این شرکت‌ها معمولاً سعی می‌کنند که از پوسته سفارشی مخصوص به خود استفاده می‌کنند. 19کالا به عنوان یک مرجع موبایل قصد دارد به برخی از جزئیات پیرامون رابط‌کاربری‌های مختلف در گوشی موبایل اشاره کند.

همه ما به عنوان یک خریدار زمانی که قصد خرید گوشی موبایل را داریم ابتدا به قیمت گوشی توجه می کنیم؛ اما در اینجا این سوال مطرح می‌شود که چه قدر به نرم‌افزار و رابط‌کاربری یک گوشی توجه می‌کنید و چه قابلیت‌هایی در آن برای شما از بقیه مهم‌تر است؟

زمانی که قصد خرید دارید مهمترین نکته ای را که باید مد نظر قرار دهید این است آیا کار با نرم افزار یک مدل گوشی؛ برای مثال از یک برند خاص، راحت است یا خیر؟ و یا آیا نرم‌افزار روان و سریعی دارد؟ از این رو، علاوه بر اینکه در هنگام انتخاب یک گوشی به طراحی و سخت افزار توجه می‌کنید راجع به نرم افزار و پوسته سفارشی گوشی نیز به خوبی تحقیق کنید.

منظور از رابط‌ کاربری چیست؟

در اصل شرکت‌های سازنده رابط کاربری را بر روی سیستم عامل طراحی می‌کنند تا به طور کلی سخت افزار و نرم افزار گوشی هماهنگ‌تر شود. در واقع رابط‌ کاربری می‌تواند رضایت خاطر یک کاربر را جلب کند که کار با آن راحت‌تر باشد و ظاهر مرتب و زیبایی داشته باشد.

شرکت‌های سازنده گوشی موبایل مثل سامسونگ، شیائومی، آنر و هوآوی سعی می‌کنند که از رابط‌های کاربری متفاوتی استفاده کنند؛اما این نکته را هم در نظر داشته باشید که برخی از شرکت‌ها مثل گوشی‌های گوگل و گوشی نوکیا هنوز هم از نسخه خام اندروید استفاده می‌کنند و پوسته سفارشی ندارند در ادامه بررسی خواهیم کرد که هر یک از این شرکت‌های سازنده از چه نوع رابط کاربری استفاده کرده‌اند.

مدل‌های گوشی سامسونگ قبلاً از رابط کاربری Samsung Experience استفاده می‌کردند؛ اما در سال 2018 این شرکت به دنبال بازخوردی که از مشتریان خود گرفت تصمیم گرفت که رابط کاربری خود اصلاحاتی انجام دهد؛ از‌این‌رو رابط کاربری خود را به نام وان یوآی یا One UI معرفی کرد. در واقع تجربه استفاده از این نسخه از رابط کاربری به میزان زیادی نرم‌افزار گوشی‌های سامسونگ را بهبود بخشید. جدیدترین نسخه آن One UI 2.5 است که در گوشی سامسونگ گلکسی نوت 20 و گلکسی نوت 20 اولترا نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

تمرکز شرکت سامسونگ بر این موضوع بوده که بتواند تجربه استفاده از گوشی‌های خود را برای کاربر راحت‌تر کند از این رو نسخه‌های مختلف روزبه‌ روز جلوه ساده‌تر و مدرن‌تری به خود می‌گیرد.

رابط کاربری آی او اس/iOS:

اکوسیستم آی او اس دنیای دیگریست و پادشا بی چون چرای این قلمرو هنوز هم شرکت اپل است. کوپرتینویی‌ها همواره سعی دارند که این سبک و زبان طراحی این رابط کاربری را برای خود حفظ کنند. سادگی در طراحی اولویت شرکت اپل در طراحی گوشی آیفون است.

رابط کاربری Miui:

گوشی شیائومی نیز از رابط کاربری می یو آی استفاده کرده است. این غول سازنده تکنولوژی نیز همواره سعی کرده که در رابط کاربری خود سادگی و کاربردپذیری را حفظ کند و یک رابط کاربری جذاب و کاربردی را به کاربران خود ارائه دهد. در واقع بسیاری از کارشناسان این رابط کاربری را تا حدودی شبیه به گوشی‌های آیفون در نظر می‌گیرند؛ اما این شرکت همواره سعی کرده تا ساده‌ترین تجربه کار با گوشی‌های خود را به کاربران هدیه دهند.

دلیل اینکه رابط کاربری شیائومی شباهت زیادی به آی.او.اس دارد، اینست که اپل در کشور چین جزء محبوب‌ترین برندها محسوب می‌شود و شیائومی سعی دارد خدماتی را به کاربران خود ارائه کند که به آن علاقه دارند. جدیدترین نسخه رابط کاربری MIUI 12 است که امکانات بسیار زیادی را برای گوشی شیائومی به ارمغان آورده است. برخی از گوشی‌های این برند این نسخه را دریافت کرده و برخی دیگر نیز در انتظار دریافت این نسخه از رابط کاربری هستند. از جمله قابلیت‌های ارائه شده در این نسخه می‌توان به طراحی بصری حسی، سوپر والپیپر، انیمیشن‌های جدید، ژست‌های حرکتی جدید و... اشاره کرد

رابط کاربری گوشی هوآوی:

مدل‌های مختلف گوشی هوآوی نیز از رابط کاربری EMUI بهره برده‌اند. قبل از این هوآوی در رابط گوشی‌های خود از واژه Emotion UI، استفاده می‌کرد. در واقع هوآوی هم همانند سایر شرکت‌های سازنده سعی می‌کند که با ارائه نسخه‌های جدیدتر و بعد از بازخوردی که از کاربران خود می‌گیرد ایرادات نسخه‌های قبلی رابط کاربری خود را برطرف سازد. جدیدترین نسخه رابط کاربری این شرکت EMUI 10.1 است که در گوشی هوآوی پی 40 پرو نیز بکار رفته است.

مدل‌های مختلف گوشی آنر نیز گرچه از برند هوآوی جدا شده‌اند؛ اما هنوز هم از رابط کاربری EMUI استفاده می‌کنند. به همین دلیل ظاهر آیکون‌ها و به طور کلی محیط نرم‌افزاری مدل‌هایی مختلف گوشی آنر نیز همانند گوشی‌های هوآویست.

از جمله جدیدترین قابلیت‌هایی که به این نسخه از رابط کاربری اضافه شده می‌توان به قابلیت Mee time برای اشتراک لحظات خوش خود با دوستان، قابلیت Multi-Screen Collaboration برای اتصال کامپیوتر می‌توان نام برد.

در نظر داشته باشید که در حال حاظر شرکت هوآوی روزهای پر فراز نشیب زیادی را پشت سر می‌گذارد، به دنبال تحریم این شرکت توسط وزارت بازرگانی ایالات متحده امریکا، گوشی‌های این شرکت به صورت پیش فرض برخی از اپلیکیشن‌های گوگل را ندارند؛ اما در واقع با توسعه خدمات موبایل هوآوی در کمترین زمان ممکن توانسته است بر این مشکل نیز غلبه کند. اکنون با استفاده از HMS به راحتی می‌توان نرم‌افزارهایی مثل گوگل مپ، یوتیوب و... را دانلود و مورد استفاده قرار داد.

شاید نام رابط کاربری اکسیژن او اس را شنیده باشید، این نامیست که شرکت وان پلاس برای پوسته سفارشی خود در نظر گرفته است. اگر بخواهید یکی از مدل‌های این برند را در زمان خرید گوشی مد نظر قرار دهید می‌بایست گفت که شباهت زیادی به نسخه خام اندروید دارد.

فروشگاه اینترنتی 19کالا در اینجا به برخی از ویژگی‌های رابط کاربری‌های مختلف اشاره کرده؛ اما جالب است بدانید که در بین اینها رابط کاربری شیائومی در بین کاربران ایرانی از محبوبیت بیشتری برخوردار بوده و بعد از آن رابط کاربری گوشی هوآوی قرار داشته بقیه هم در مرتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های دیروز

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  3. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  4. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  5. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  6. جریمه تخلفات حادثه ساز ۵ برابر شد/ اعمال از هفته آینده            

  7. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  8. تعرفه‌های پزشکی ۱۴۰۳ قابلیت اجرایی ندارد/ مصوبه دولت اصلاح شود  

  9. انتظار ۹ساله برای اصلاح هزینه تخلف رانندگی/تغییری برای حفظ جان مردم

  10. ایران بر سکوی بریکس/ دستاوردهای پولی، مالی برای ایران چیست؟  

  11. عکسی از سیدمحمد خاتمی در مراسم ترحیم زهرا شجاعی/ این وزیر دولت رئیسی هم آمد

  12.   طحان‌ نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است  

  13.  مالیات ارزش افزوده ۱۰ درصدی ابلاغ شد

  14. هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود/ علت مرگ این پزشک مشخص نیست  

  15. پوتین: اف-۱۶‌های اوکراین در همه‌جا هدف مشروع هستند، حتی کشورهای دیگر

پربحث‌های هفته

  1. اقدام عجیب سفیر ایران در باکو/ برای عزت ایران استعفا دهید              

  2. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  3. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  4. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  5. جلاد، به پایان سلام کن!

  6. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  7. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  8. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  11. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  12. انتقام از پوتین؟

  13. وکیل رسمی دادگستری به اتهام اخذ رشوه دستگیر شد  

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. بذرپاش: امسال هر ماه افتتاح مسکن داریم

  17. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  18. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  19. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  20. سقف دریافتی ماهیانه کارمندان دولت ۷۰ میلیون تومان شد

  21. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  22. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  23. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  24. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  25. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

آخرین عناوین