پشت‌پرده "بیلبورد تبلیغاتی موهن" در ماه محرم

گروه اجتماعی الف،   3990612079 ۱۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با گلایه از اینکه شورای شهر تهران اعتقادی به طی کردن "روند قانونی تبلیغات" ندارد! در مورد اکران بیلبوردهای موهن یک شرکت تولید‌کننده محصولات شوینده در آستانه ماه محرم توضیح داد.

تسنیم نوشت: مدتی قبل و در اکران تبلیغات یک شرکت تولید‌کننده محصولات شوینده در سطح شهر و نوع خاص طراحی آن با نمای یک سگ سیاه با بک‌گراند سیاه، حاشیه‌هایی به وجود آمد که موازی شد با انفعال و کم‌کاری شهرداری تهران در سیاه‌پوش کردن شهر به مناسبت ایام ماه محرم.

این امر اعتراض شهروندان تهرانی را هم به همراه داشت؛ به دنبال این حاشیه‌ها مشاور شهردار تهران اعلام کرد که طبق قانون ضوابط تبلیغات شهری از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تعیین شده است و این تابلو با مجوز  ارشاد اکران شده بود و البته دو روز پیش از محرم و با هماهنگی تعویض شد.

وزارت فرهنگ و ارشاد , شورای شهر تهران ,

در همین رابطه با "احد جاودانی" مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌خوانید:

سوال: با توجه به حواشی ایجاد شده برای اکران یک تبلیغ در آستانه ماه محرم، اعلام شد که مجوز اکران این تبلیغات از اداره ارشاد صادر می‌شود.

بر اساس قانون، تمام محتوای تبلیغاتی غیر از تبلیغات تلویزیونی باید به تأیید وزارت ارشاد اسلامی برسد و تبلیغات شهری هم از این موضوع مستثنی نیست؛ تیزرها، نماهنگها، کلیپها و هر محتوای دیگری که در اماکن عمومی مانند فرودگاه‌ها، مترو یا در سطح شهر منتشر و اکران می‌شود باید توسط کانونهایی که از وزارت ارشاد مجوز گرفته‌اند، تأیید شود.

درباره این کانونهایی که از شما مجوز تبلیغات گرفته‌اند، بیشتر توضیح دهید.

ببینید این کانونها برای دریافت مجوز باید از طریق وزارت ارشاد اقدام کنند و در واقع مجوز کارشان را از ما میگیرند و ما برای اعطای مجوز به آنها فرآیند مشخصی را پیش‌بینی کرده‌ایم و بر کار آنها نظارت داریم؛ در نهایت بعد از دریافت مجوز این کانونها اقدام به دریافت آگهی کرده و در سطح شهر این آگهی‌ها را اجرا می‌کنند.

منتها مشکلی که وجود دارد این است که اجرای آگهی همیشه توسط این کانونها صورت نگرفته و در برخی موارد از مجاری دیگری فرآیند تبلیغات صورت می‌پذیرد؛ بیشترین آسیب‌پذیری بخش تبلیغات هم در همین جاست که فرآیند اجرا و اکران آگهی از دریچه‌ای غیر از کانونهای مورد تأیید ما صورت پذیرد.

مشکلی که وجود دارد این است که اجرای آگهی همیشه توسط این کانونها صورت نگرفته و در برخی موارد از مجاری دیگری فرآیند تبلیغات صورت می پذیرد.

چه دلایلی باعث می‌شوند که این روند قانونی طی نشود و اکران از طریق کانونهای دارای مجوز صورت نگیرد؟

نیازی هم نیست به کانونهای مورد تأیید وزارت ارشاد مراجعه کنند!

این موضوع هنوز مورد تأیید وزارت ارشاد نیست و مجوز این کار را صادر نکرده‌ایم و قائلیم که محتوای تبلیغات باید مورد تأیید و نظارت وزارت ارشاد باشد؛ این وظیفه نظارتی وزارت ارشاد هم به استانها تفویض شده است و ادارات ارشاد استانی این وظیفه را بر عهده گرفته‌اند.

با این تفاسیر، تمام تبلیغات سطح شهر که دیده می‌شود مورد تأیید شما نیست و ممکن است برخی تبلیغات به‌صورت مستقیم برای اکران فرستاده شده باشند؟!

بله همینطور است! متأسفانه خیلی از مردم و مسئولان وقتی آگهی در سطح شهر یا مترو و فرودگاه می‌بینند فکر می‌کنند مجوز این تبلیغات را ما صادر کرده‌ایم اما متأسفانه خیلی از تبلیغات شهری از ما مجوز نمی‌گیرند به عنوان مثال تبلیغاتی که در جایگاه‌های سوخت انجام می‌شود و بسیار هم مخاطب دارد از وزارت ارشاد و کانونهای مورد تأیید این وزارتخانه مجوز دریافت نمی‌کنند یا در مترو به ندرت پیش می‌آید که از وزارت ارشاد مجوز دریافت کنند و اغلب به صورت مستقیم تبلیغات انجام می‌شود و فرودگاه‌ها هم همینطور!

تلاش ما روی این موضوع است که مراکز مختلف را برای رعایت این قانون مقید کنیم تا فرآیند تبلیغات از مجاری قانونی آن انجام شود یعنی برای تبلیغات به کانونهایی مراجعه کنند که از وزارت ارشاد مجوز لازم را داشته باشند.

فرآیند تبلیغاتی این شرکت تولید‌کننده محصولات شوینده به چه صورت بوده است؟

در رابطه با تبلیغات این شرکت تولید‌کننده محصولات شوینده که حاشیه‌ساز شد هم باید بگویم مجوز اکران این تبلیغات متعلق به بازه زمانی پیش از ایام محرم بوده است و باید قبل از این ماه، از اکران برداشته می‌شد و بعد تصویری که اکران شد این تصویری نبود که در طرحها کار کرده بودند! متأسفانه آن کانون تبلیغاتی که مجوز اکران این تبلیغات را گرفته بود روی تصویر به‌گونه‌ای دیگر کار کرده بود که ما به کانون تبلیغاتی مورد‌نظر هم تذکر دادیم و فرآیند تذکر و اعتراض کتبا به آنها ابلاغ شد؛ مسئولان این کانون تبلیغاتی هم به اداره ارشاد احضار شدند.

پس تخلف در دو موضوع صورت گرفته است، یک تغییر تصویر مورد تأیید و دیگری در زمان اکران تبلیغ!

بله؛ تخلف دیگر این بود که در زمان دارای مجوز اکران نشده بود؛ این تبلیغات برای اکران محدودیت زمانی دارند و باید در زمانی که مجوز داده شده است اکران تبلیغات داشته باشند و بعد از این زمان اقدام به جمع‌آوری تبلیغات کنند.

عرف هم بر این بوده که در مناسبتهای خاص مانند محرم هم ما تذکرات لازم را برای رعایت شئون تبلیغات می‌دهیم و هم سازمان زیباسازی شهرداری اما این مورد یک مورد خاص بود و ما با کانون متخلف برخورد لازم را داشتیم.

ما در کل معتقدیم باید تبلیغات شهری بیش از این ساماندهی شود و ما الان در مسیر ساماندهی این تبلیغات شهری هستیم البته مقداری هم هماهنگی لازم بین دستگاه‌های اجرایی و دولتی نیست مثلا ما برای رعایت پاسداشت زبان فارسی در تبلیغات پیگیر این موضوع هستیم که برخی عناوین خارجی که توسط شرکتها مورد استفاده قرار می‌گیرد، حذف شوند و سعی در کنترل برندها با عناوین خارجی داریم تا به سمت استفاده از عناوین فارسی پیش برویم اما متأسفانه بسیار پیش می‌آید که با مراجعه به وزارتخانه‌های دیگر اقدام به ثبت این عناوین خارجی می‌کنند که این موضوع کار را برای ما بسیار مشکل می‌کند.

حتی در پاره‌ای از موارد به دلیل اینکه ما اصرار به اجرای مُرِ قانون داریم، محکوم و متهم به سختگیری می‌شویم! تلاش داریم این موارد را هم با هماهنگی دستگاه‌های دیگر و در ستاد پاسداشت زبان فارسی حل و فصل کنیم.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۸۱۶۹۴۱۴:۰۱:۱۳ ۱۳۹۹/۶/۱۲
.. این مسائل همون اول کار نباید مجوز بگیرد و خود مسئولان مربوطه حل کنند نه یه قومی بخوان یک هفته درگیر این موضوع باشند مسائل مهمی داریم که نیاز درگیر اون باشیم و همه هم سکوت کردن آسیب های اجتماعی و اعتیاد زنا در گوشه و کنار شهر چرا هیچ کس فریادش برای این موضوعات بالا نمی ررود گرونی ها و خجالت مردان در خانواده و افزایش قیمت آب و برق و عدم توانایی مردم و گرسنگی و صد معضل دیگر چرا برای این مسائل سکوت می کنید باید جواب خدا را بدهید فقط چسبیدین به یک سری مسائل حاشیه ای و کم اهمیت از خدا بترسید
سعید۱۵۸۱۷۸۱۱۵:۰۲:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۱۲
همیشه کار خودشان را میکنند و بعد ماست مالی و سرعت کارهای ضد دینی هم روز بروز افزوده میشود متاسفانه مدیران لائیک ها حالا دیگر قدرت و جرات گرفتند؟؟؟
ناشناس۱۵۸۱۷۸۷۱۵:۰۶:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۱۲
جمله "من سگ حسینم عو عو" اون مداح .. .. نیست؟
ناشناس۱۵۸۱۸۱۶۱۵:۱۸:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
بارها گفتیم وقتی افراد نامحرم پست بگیرند..
ناشناس۱۵۸۱۸۲۷۱۵:۲۲:۴۸ ۱۳۹۹/۶/۱۲
وقتی بیان اصلاح طلبان زدن ریشه اسلام و انقلاب را دارد آن وقت این چیزها هم باید به وجود بیاد
ناشناس۱۵۸۱۸۶۸۱۵:۴۸:۵۵ ۱۳۹۹/۶/۱۲
یعنی داد بر سرتون با این مدیریتتون دوتا .. هم نباید بدهند دست شما خوابید؟مستید؟چی شده اید؟
ناشناس۱۵۸۲۰۵۵۱۷:۵۰:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۱۲
وزارت ارشاد بخشی از دولتیه که در طی این سالها بیشتر در جهت منافع غرب حرکت کرده تا ایران .
ناشناس۱۵۸۲۰۵۸۱۷:۵۱:۵۱ ۱۳۹۹/۶/۱۲
وقتی فکر میکنیم که نه ماه دیگه از عمر این دولت باقی مونده واقعا نمیدونیم چه بلاهای دیگه ای ممکنه سر ملت بیاد . روزی که اینها از پاستور و سعدآباد برن ، باید.. ملی اعلام بشه
حمید۱۵۸۲۲۶۷۲۰:۵۹:۳۴ ۱۳۹۹/۶/۱۲
شما چرا همه چی رو به خودتون می گیرید
ناشناس۱۵۸۲۶۲۳۰۱:۵۸:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۱۳
خیلی ساده انگاری است که این شيطنت ها را تصادفی فرض کنیم
ناشناس۱۵۸۲۶۲۷۰۲:۰۲:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۱۳
ادارات دولتی ما استاد در پاس دادن توپ به زمین دیگران و عدم قبول مسئولیت اشتباه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین