منتقدان شورای عالی اقتصادی برای عبور از بروکراسی ایده بهتری دارند؟

گروه اقتصادی الف،   3990606108 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
منتقدان شورای عالی اقتصادی برای عبور از بروکراسی ایده بهتری دارند؟

«ناصر ایمانی» فعال سیاسی اصولگرا با اشاره به نقدهای طیفی از نمایندگان مجلس به جریان طرح‌های اقتصادی در شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه گفت: در شرایط جنگ اقتصادی دشمن علیه مردم ایران، تاسیس این شورا که با حکم حکومتی رهبر انقلاب انجام شده، ضروری است.

برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که چون طرح‌های مهم اقتصادی به شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا ارائه می‌شود پس دولت به فرایندهای قانونی و تقنینی کشور بی‌توجه است و شورا در واقع نهادی موازی با مجلس است. این طیف معتقد است که دولت باید طرح‌های اقتصادی مهم خود را به مجلس ارائه کند.

در مقابل، بسیاری از مسئولان و جمعی از نمایندگان می‌گویند شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تدبیر رهبر انقلاب بوده و با حکم ایشان تشکیل شده تا با توجه به شرایط خاص کشور تصمیم‌گیری کند. از منظری هم اگر لوایح مهم اقتصادی مسیر عادی تصویب را طی کنند دچار فوت وقت شده و در زمان مناسب تبدیل به قانون نمی‌شود. این اتفاق اگر صورت بگیرد دغدغه رهبر انقلاب مبنی بر هم‌افزایی قوا و تسریع در روند اداره امور کشور برای مقابله با تحریم‌ها رفع نخواهد شد. بنابراین در شرایط فعلی راه‌حل دیگری وجود ندارد.

از سوی دیگر طیفی از تحلیلگران هم معتقدند که این نقدها و مخالفت‌ها با انگیزه سیاسی صورت می‌گیرد چرا که علاوه بر حضور رئیس مجلس و روسای کمیسیون‌های اقتصادی در این جلسات، شورای عالی قانون‌گذاری انجام نمی‌دهد بلکه برای شرایط خاص کشور طرح‌های عملیاتی آماده می‌کند تا اثرات تحریم‌ها را خنثی کند. بنابراین موازی‌کاری با مجلس انجام نمی‌شود. از سوی دیگر با پایان یافتن تحریم‌ها این شورا هم به کارخود خاتمه خواهد داد. باتوجه به این نکات نمایندگان مجلس نباید نسب به جایگاه این نهاد نگران باشند.

برای بررسی نقد تعدادی از نمایندگان و طرح این پرسش که آیا وجود شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا باعث تضعیف فرایندهای قانونی و تقنینی کشور می‌شد یا خیر، با «ناصر ایمانی» فعال سیاسی اصولگرا گفت‌وگو کرده‌ایم.

برای جلوگیری از موازی‌کاری‌ها، چارچوب عملکرد شورای عالی در حوزه اقتصادی را می‌توان مشخص ساخت

ایمانی در پاسخ به این سوال که آیا وجود شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا موازی‌کاری با مجلس است و ممکن است باعث تضعیف این نهاد شود؟ گفت: پاسخ دادن به این سوال در هر شرایطی فرق می‌کند و نمی‌توان در همه زمان‌ها به این سوال پاسخ یکسان داد. با این حال در شرایط فعلی توضیح دادن این موضوع قدری غامض و سخت است. چرا که از یک سو از مجلس قبل برخی نمایندگان و حتی کارشناسان به تشکیل و عملکرد شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا اعتراض داشتند اما از طرف دیگر شورای هماهنگی اقتصادی سران قوا با حکم حکومتی رهبر انقلاب تشکیل شده و از بسترهای قانونی لازم برخوردار است بنابراین باید این وضعیت مدیریت شود. البته اعتراض‌ها بیشتر به نحوه عملکرد شورا بود و کسی مخالفتی با تصمیم رهبر انقلاب نداشت.

 وی ادامه داد: نمایندگان منتقد معتقد بودند که برخی تصمیمات شورا در حیطه اختیارات مجلس است. من تصور می‌کنم که بالاخره این موضوع را باید به نحوی حل کرد. پیشنهاد من در این زمینه این است که شورای عالی و مجلس در جلسه‌ای مشترک برای تصمیم‌گیری در حوزه‌های اقتصادی حیطه خود را مشخص کنند تا هم شورا و هم مجلس بدانند که در چه موضوعاتی باید حضور پیدا کنند و در چه حوزه‌ای وارد نشوند.

تشکیل شورای عالی قوا تدبیر رهبر انقلاب است

این فعال سیاسی اصولگرا در پاسخ به این سوال که آیا تضعیف تصمیمات این نهاد آنطور که برخی‌ها در پیش گرفته‌اند به نفع منافع ملی کشور است یا خیر، بیان داشت: رهبری نظام با توجه به شرایط جنگ اقتصادی کشور تصمیم گرفته‌اند که این شورا را با چنین اختیاراتی ایجاد کنند. رهبر انقلاب علاوه بر تشکل شورا به روسای قوا اختیارات ویژه هم داده‌اند. با توجه به شرایط جنگ اقتصادی دشمن علیه کشور تشکیل این شورا اقدام درستی بود که با تدبیر رهبر انقلاب انجام شده و نظام از تجربه دوران دفاع مقدس در این زمینه استفاده کرده است. بنابراین تضعیف تصمیمات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا تضعیف جبهه خودی در جنگ اقتصادی دشمن است.

 نباید در اصل مسئله بحثی باشد چرا که حکم حکومتی رهبری پشت این شورا است. از سوی دیگر کسانی که منتقدند آیا برای کارآمد کردن بروکراسی فعلی کشور و اتخاذ سریع‌تر تصمیمات در این شرایط پیشنهاد بهتری دارند یا فقط مخالفت خوانی می‌کنند. موضوع این است که امور کشور باید پیش برود و هر کسی به رویه فعلی نقد دارد باید راه بهتر را هم معرفی کند.

تصمیمات شورای عالی باید از سوی همه نهادها اجرایی شود

ایمانی با بیان اینکه تیم‌های کارشناسی روسای قوا هم در این جلسات حضور دارند و تصمیمات با بررسی‌های کارشناسی نهایی می‌شود گفت: روسای کمیسیون‌ها مرتبط مجلس،  معاونان رئیس جمهور  و وزرای مرتبط، رئیس کل بانک مرکزی، دادستان کل کشور و افراد دیگر در این جلسات حاضر می شود و این طور نیست که بدون بررسی فقط سه نفر تصمیم بگیرند و آن تصمیم اجرایی شود.

این تحلیل‌گر مسائل سیاسی افزود: اگر برخی وقت‌ها نمایندگان مجلس احساس می‌کنند که تصمیمی گرفته شده که در حیطه اختیارات آن‌ها بوده می توانند با رایزنی و هماهنگی با شورا از این مسائل جلوگیری کنند. اما این شورا مطابق با قانون اساسی و اختیارات رهبر انقلاب تشکیل شده بنابراین تصمیمات آن را همه نهادها باید اجرا کنند و تضعیف تصمیمات شورای هماهنگی به نفع کشور و مردم نیست.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۷۷۲۲۶۲۱:۲۷:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۶
انشاالله دور بعد دولت در دست اصول گراها است و دیگر حتی نیازی به این جلسات نیست..
ناشناس۱۵۷۷۲۲۹۲۱:۴۳:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۶
کدوم تصمیم کارشناسی ، آیا گران کردن بنزین تصمیم کارشناسی بود? ..
ناشناس۱۵۷۷۲۶۴۲۲:۴۵:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۶
نگه داشتن کشور در شرایط بحرانی و تصمیمات غیر کارشناسی در جلسه سران که متاسفانه ..
ناشناس۱۵۷۷۲۹۶۲۳:۳۱:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۶
خروجی این شورا جناب تحلیلگر اگر منفعتش بیشتر بود بیا دفاع کن!!!! در ضمن اصلاح ساختار اقتصادی بهترین راهکار است که باید از راه مجلس عبور کند ونه این شورا که کارهای دم دستی انجام میدهد و ضررش بیشتر است
ناشناس۱۵۷۷۳۰۶۲۳:۴۶:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۶
فعلا که شده تیغی در .. بنزین بی خبری صبح جمعه
ناشناس۱۵۷۷۳۷۶۰۲:۵۹:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۷
شیوه استدلال ایشان مانند طیف اسلاحتلب است، تفکر خودشان را معیار قرار می دهند و می گویند هر کی مخالف است راه حل بده
ناشناس۱۵۷۷۴۰۶۰۸:۰۶:۴۳ ۱۳۹۹/۶/۷
مجلس پس نُخُودیه اصلا چرا مجلس داریم؟
ناشناس۱۵۷۷۵۲۸۱۰:۵۲:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۷
اگه سیستم .. موجود به توصیه‌ها و پیشنهادات و هشدارهای عقلا و دلسوزها و اقتصاد دان‌های متعهد و بصیر و پرهیزکار گوش داده بودن و از الگوهای متوهمانه‌‌ی سرمایه‌داری و نئولیبرالیستی و امپریالیستی دوری میکردن اصلاً کار مملکت به اینجا نمیرسید الآن دیگه بهترین راهکار ؛ اعدامه ، اعدام
ناشناس۱۵۷۷۶۴۰۱۲:۵۵:۵۸ ۱۳۹۹/۶/۷
ایده این است که شما و امثال شما حرف نزنند
رسول۱۵۷۷۶۹۹۱۴:۱۶:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۷
بله مجلس رأس اموره!!!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین