حریری: نامزد نخست‌وزیری نمی‌شوم و از همه می‌خواهم نام مرا کنار بگذارند

گروه جهان الف،   3990604135

نخست وزیر اسبق لبنان امروز،‌ سه‌شنبه گفت: برای نخست وزیری نامزد نمی‌شود و از همه می‌خواهد نامش را از بررسی‌ها در این خصوص کنار بگدارند. او همچنین از میشل عون خواست به قانون اساسی احترام بگذارد و بدعت درباره نحوه شکلی‌گیری دولت قبل از مکلف کردن نخست وزیر را بردارد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت النشره، سعد حریری‌، نخست‌وزیر اسبق لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد: قصد داشتم قبل از صدور حکم دادگاه ویژه ترور رفیق حریری، نخست‌وزیر فقید لبنان و قبل از تکمیل تماس‌ها با دولت‌های دوست، جامعه جهانی و گروه‌های سیاسی لبنان درباره ابتکارعمل امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در جریان سفر اخیرش موضعی سیاسی اتخاذ نکم. شاهد توجه جهانی جدید در راس آن ابتکارعمل ماکرون و سفرهای تعدادی از مسؤولان بین‌المللی و عربی به کشورمان هستم که به منزله فرصتی و احتمالا آخرین فرصت است و نمی‌توان آن را به منظور بازسازی پایتخت دوست‌داشتنی‌مان بیروت از دست داد. تحقق سلسله اصلاحاتی که لبنانی‌ها مطالبه می‌کنند و از سال‌ها پیش درصدد اجرای آن هستیم اجازه نابودی انزوای اقتصادی و مالی که لبنان از آن در رنج است با منابع خارجی که اجازه توقف فروپاشی ذلت بار در مرحله نخست و سپس گذار تدریجی به احیای شکوفایی در مرحله دوم را می‌دهند.

حریری در بیانیه خود آورد: با تشکر بسیار از تمام کسانی که نام مرا برای تشکیل دولت مطرح می‌کنند؛ دولتی که ماموریت ملی ارزشمند و سختی را توامان دارد اما من همانند سایر لبنانی‌ها مشاهده کردم که برخی گروه‌های سیاسی همچنان واقعیت لبنان و لبنانی‌ها را شدیدا انکار می‌کنند و این وضعیت را فرصتی جدید برای باج‌خواهی بر پایه‌ای می‌بینند که تنها هدفش چسبیدن به دستاوردهای سلطه جویانه واهی یا حتی تحقق رویاهای شخصی درباره قدرت و دولت آتی است. متاسفانه باج‌خواهی از شرکای سیاسی فراتر رفته و تبدیل به باج‌خواهی از کشور، فرصت توجه جهانی مجدد و معیشت لبنانی‌ها و عزت‌شان شده و از این رو شدیدا معتقدم مهمترین مساله در این مرحله حفظ فرصت لبنان و لبنانی‌ها برای بازسازی پایتخت‌شان و تحقق اصلاحات مشخص است که بسیار به تاخیر افتاده و زمینه را برای ورود دوستان جامعه جهانی به منظور یاری برای مقابله با بحران و سپس سرمایه‌گذاری در بازگشت شکوفایی فراهم کرده است. از این رو اعلام می‌کنم نامزد دوره جدید نخست وزیری نمی‌شوم و از همه انتظار دارم نام مرا از رایزنی‌ها در این خصوص کنار بگذارند.

حریری تاکید کرد: تنها راهکار احترام میشل عون، رئیس‌جمهوری به قانون اساسی و دعوت فوری او برای شروع رایزنی‌های پارلمانی الزام آور در جهت عمل به ماده 53 و نهایتا برکندن بدعت شکل‌گیری دولت قبل از مامور شدن نخست وزیر است. ما در جریان المستقبل هر فرد شایسته و توانمند را برای تصدی نخست وزیری ببینیم که تضمین کننده موفقیت آن و تحقق تنها و آخرین فرصت پیش روی کشورمان باشد، معرفی خواهیم کرد. همچنین بر این باوریم این دولت ظاهر و باطن قادر به انجام این ماموریت خواهد بود. ما با هم در پارلمان برای بازسای بیروت و اجرای اصلاحات بحران‌، گشودن فضا مقابل دوستان‌ جامعه جهانی‌مان برای ایستادن در کنار لبنان به لحاظ انسانی، اقتصادی، مالی و سرمایه‌گذاری همکاری می‌کنیم.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین