آیت‌الله سید مهدی امام جمارانی در پاسخ به شهردار تهران: چرا به نام حفظ میراث امام (ره) به مردم جماران ظلم می‌کنید؟

گروه سیاسی الف،   3990603147 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گزارش الف به دنبال اعمال محدودیت در ساخت و ساز محله جماران آیت الله امام جمارانی از یاران اما خمینی با صدور بیانیه‌ای به این امر اعتراض کرد و نوشت :آیا مردم مستضعف جماران باید فقیر و محروم بمانند تا ساده زیستی حضرت امام(رض) نمایان شود؟!!

چرا به نام حفظ میراث امام (ره) به مردم جماران ظلم می‌کنید؟

متن کامل این بیانیه  که در مخالفت با این طرح منتشر شد ه ، به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«وَ ذَکِّرْ فَإِنَّ الذِّکْري‏ تَنْفَعُ الْمُؤْمِنينَ»

همگان می دانند که بنده دعوت کننده حضرت امام خمینی(رض) به جماران بودم و منزل خود و حسینیه جماران را هم در اختیار ایشان قرار دادم و اهالی جماران نیز در طول سالیانی که امام امت در جماران سکونت داشتند، به عشق و علاقه‌ ایشان همه محدودیت‌ها و شلوغی رفت و آمدها و سختی‌ها را متحمل بودند اما هیچگاه فکر نمی کردند بعد از ارتحال امامی که دلش همواره برای محرومین و مستضعفان می‌تپید ، عده‌ای به اسم حفظ آثار و میراث امام، چوب حراج به زندگی و مال آنان می زنند و با گذاشتن طرح‌هایی، ملک و خانه آنها را بی ارزش می کنند تا اینکه آنها مجبور شوند زمین و ملک خود را به ثمن بخس به موسسه نشر آثار امام بفروشند، چون زمین و ملکی که اجازه ساخت و ساز بیش از دو طبقه در آن ندهند دیگر خریداری نخواهد داشت و به اقل قیمت مجبور به فروش آن به موسسه نشر آثار امام می شوند و این کارها ظلم به مردم و ضایع کردن حقوق آنان است.

در سال ۱۳۸۰ در وزارت مسکن و شهرسازی طرحی پیشنهاد شد که ۴۵ هکتار از محله جماران در شمول آن قرار می گرفت و همین آقای حناچی شهردار امروز و معاون آنروز وزارت مسکن، این طرح را پخته و آماده کرده بودند که به منظور حفظ آثار و میراث حضرت امام لازم است کل جماران در پوشش آن طرح درآید و البته مساحت جماران کمتر از ۴۵ هکتار بود و این طرح اطراف آن را نیز شامل می شد که خوشبختانه در آن مقطع با مخالفت جدی اهالی جماران این طرح به ثمر ننشست ولیکن آنها ظاهراً یک ماه بعد در شورای عالی معماری و شهرسازی هدف خود را به طریق دیگری دنبال می‌کنند و مصوب می نمایند که خانه های کوچه های حسنی کیا، چوبینه و نیایش در طرح جماران هستند و اینها حق ساخت بیش از دو طبقه را ندارند!!

شما اگر می‌خواهید ساده‌زیستی امام را نشان بدهید این مربوط به خانه محقر امام و حسینیه جماران است و چه ربطی به خانه‌های مردم دارد؟! گرچه اطراف بیت امام و حسینیه جماران هم حریم هایی وجود دارد که در اختیار موسسه نشر آثار امام است. آیا این میزان تملک کفایت نمی‌کند و چشم به خانه‌های مردم دوخته اید و با ایجاد این گونه طرح‌ها ارزش واقعی ملک آنها را ضایع می کنید، آیا روح امام راحل از این ظلم در حق اهالی جماران راضی است؟! در آن طرح مصوب شده بود که ۱۴ هزار متر باغ خسروشاهی خریداری شود و از آنجا راهی به بیمارستان قلب جماران باز کنند و علیرغم اینکه این باغ بزرگ توسط شهرداری خریداری شد ولیکن این راه به بیمارستان باز نشد و آن باغ را هم به موسسه نشر آثار واگذار کردند!

از طرفی آقایانی که مدعی حفظ میراث امام هستند پیوسته دنبال تخریب و انتقال بیمارستان جماران از این محل بوده‌اند و حال آنکه مردم جماران و همه کشور و دوستداران امام، این بیمارستان را مستشفای خود می‌دانند و امام عزیز نیز پیوسته در این بیمارستان رسیدگی و مداوا می شدند و در این بیمارستان هم از دنیا رفتند، آن وقت این بیمارستان که یادآور بستری شدن امام در آنجاست را می گویند باید از بین برود ولی خانه‌های مردم جماران به عنوان حفظ میراث امام باقی بماند!!

پس معلوم می‌شود بحث حفظ میراث امام نیست بلکه بحث تصاحب املاک جماران به اسم حفظ میراث امام است و این بزرگترین ظلم در حق امام و مردم مظلوم جماران است. بنده بعد از آنکه شهرداری تهران اضافه بنای ملک نهاد ریاست جمهوری را به بهانه همین محدودیت ارتفاع بنا تخریب کرد، متحیرم اینها که با نهاد ریاست‌جمهوری چنین رفتاری می کنند با مردم محروم و مستضعف جماران چه‌ها خواهند کرد؟!

شورای محله و مردم جماران و بنده از ریاست محترم جمهوری خواستیم که به این موضوع رسیدگی کنند و ایشان هم از شورای عالی معماری و شهرسازی مؤکداً خواستند که حقوق مردم در هر طرحی رعایت شود و اگر طرحی مخالف با این مسئله است را ملغی اعلام کنند ولیکن متاسفانه تحت عنوان اینکه باید کارشناسی شود، انجام کارشناسی این  طرح مهم را مجدداً به عهده شهرداری تهران و آقای حناچی که خود مبتکر این طرح ظالمانه در حق اهالی جماران بوده است، سپردند و پرواضح و مسلم است که آنها به حق و به نفع مردم رفتار نمی کنند همانطور که تاکنون سال ها در حق اهالی جماران ظلم کرده‌اند.

لذا بنده به عنوان کسی که دعوت کننده حضرت امام سلام الله علیه به جماران بودم این ظلم را در حق مردم جماران برنمی‌تابم و معتقدم روح حضرت امام از این اعمال بسیار ناراحت می‌شود و حفظ میراث امام به گسترش املاک نیست! حفظ میراث امام به حفظ هویت مکتب و سخنان ایشان است که متأسفانه مغفول مانده و این دفتر وظیفه اصلی خود را فراموش کرده و به فکر تصاحب جماران است. اینجانب دفاع از حقوق حقه مردم جماران را وظیفه شرعی و اخلاقی خود می دانم و نسبت به این ظلم ناروا بسیار متاثر هستم و مجددا از شورای عالی شهرسازی می خواهم هر چه زودتر این طرح را بردارند و اگر بناست که طرحی جایگزین کنند طرحی باشد که حقوق مردم در آن رعایت شود.





و السلام علی من اتبع الهدی

سید مهدی امام جمارانی


  حناچی شهردار تهران چندی پیش گفته بود :

شهردار تهران در پاسخ به سوالی در خصوص موضوع محله جماران که امروز نیز در دستور کار شورای عالی شهرسازی و معماری قرار داشته است، گفت: جماران یک محله نیست، جماران یعنی ایران و اتفاقاتی که در جماران افتاده حتی می توان از زبان دیگران هم اهمیت آن را فهمید. هنگامی که نماینده گورباچف به دیدار امام در جماران آمده است نوشته وقتی از ماشین پیاده شدم انتظار داشتم به سرسرایی بزرگ وارد شوم که در نهایت به کاخی منتهی می شود، اما وارد روستایی شدم و در خانه ای معمولی وارد شدم و موارد دیگری نیز از چنین تفسیرهایی وجود داشته، لذا با این نگاه جماران یک محله نیست و در سه سطح می توان آن را مورد توجه قرار داد. در سطح اول نقش جهانی است که پیام ساده زیستی و مواجهه با مردم توسط امام در آن وجود دارد.

وی تاکید کرد: سطح دوم سطح ملی است که بسیاری از موارد فرهنگی باید ثبت شود که این اتفاق افتاده، باید حریم داشته باشد که سازمان میراث فرهنگی باید این کار را انجام دهد؛ اما طرح ویژه ای در شورای عالی شهرسازی برای این محله به تصویب رسیده که امروز این طرح عمل کرده و جماران به شکل سابق نگهداشته شده است. مجموعه پلاک هایی که در این طرح بوده ۱۴۶ پلاک است که حدود ۳۵ پلاک در تملک دولتی ها، شهرداری و موسسه نشر امام است و ۱۰۴ پلاک درگیر این موضوع هستند.

شهردار تهران اظهار کرد: به این ترتیب درگیری عمومی فراگیری نیست و عمدتا پلاک های جنوبی این محدوده نیز ساخت و ساز کردند. در جلسه امروز شورای عالی شهرسازی موضوع مطرح شد. هر چند که من تا آخر جلسه حضور نداشتم اما توجه به مقیاس ملی و درخواست های مردمی مورد توجه قرار دارد و شورا همه موارد را در نظر می گیرد.

 

 

دیدگاه کاربران

احمد۱۵۷۳۷۸۱۲۰:۳۳:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۳
مردم مستضعف جماران خوب اومدی . حاج اقا مردم شوش و ... چی توصیف میکتید . ؟؟
ناشناس۱۵۷۳۷۹۵۲۰:۴۲:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۳
خدایا خودت یه کاری کن
مردم ضعیف همسایه نیاوران۱۵۷۳۹۴۴۲۳:۰۰:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۳
مردم ضعیف جماران؟ منطقه یک تهرانه ناسلامتی . هر متر زمینش الان خداتومن قیمتشه . کسی که اونجا زندگی میکنه قطعا یا صاحب خونست که در نتیجه میلیاردره یا مستاجره و میتونه از پس اجاره سنگین اونجا بر بیاد و وضعش خوبه خداروشکر. اونوقت مردم ضعیفش کدوم قسمتش میشن؟ پس مناطق پایین شهر با این تقسیم بندی کلا موجودیت نباید داشته باشن دیگه. دست بردارید لطفا . برای کسانی که نمیدونند جماران کجاست عرض کنم که جماران از محله‌های منطقه یک تهرانه و چسبیده به غرب نیاوران !!!! اونجا کسی دو سه متر آپارتمان یا زمین بفروشه میتونه یک آپارتمان توی مناطق پایین تهران بخره. اشرافی گری هم حدی داره بخداااااااا
ناشناس۱۵۷۴۰۴۹۰۱:۴۰:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۴
ملک خودت هم بود حاضر بودی این کار رو بکنی... دم آقای جمارانی گرم
ناشناس۱۵۷۴۰۶۸۰۲:۱۰:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۴
مردم محروم و مستضعف جماران یا خدا
ساکن منطقه ۱۲۱۵۷۴۱۴۰۰۷:۳۵:۱۸ ۱۳۹۹/۶/۴
به استحضار سایت محترم الف و ملت شریف و حسینی می رسانم محله سیروس ، امامزاده یحیی ع و سرچشمه که از ساکنان مومن و انقلابی برخوردار است و از نظر وضعیت مادی در سطح پایین قرار دارند از خانه های بسیار فرسوده و کوچه های باریک محله که بواسطه سیاستهای شهرداری و میراث فرهنگی، اجازه ساخت و ساز معقول و جاری مناطق دیگر را هم نمی دهد در صورت زلزله منجر به مرگ بسیاری خواهد شد و متاسفانه این مردم مستضعف در محله اشان یک امام جمارانی هم ندارند تا به مسئولان امر تذکر بدهد . بداد مردم برسید قبل از آنکه آه و نفرین آنان به درگاه الهی بالا رود
ناشناس۱۵۷۴۱۸۱۰۸:۳۰:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۴
ادله ایشان کاملا باطل است. قطعه بسیار مهمی از تاریخ این کشور در این مکان رقم خورده است و باید برای آیندگان حفظ و حراست شود. در خصوص مردم محل آنها هم مانند بسیاری از مردم دیگر که زمینشان در طرح های بیشمار عام المنفعه مانند اتوبانها و غیره قرار گرفت.
وحید۱۵۷۴۲۲۰۰۸:۵۹:۰۲ ۱۳۹۹/۶/۴
جالبه دقیقا همین حرکت رو با کن از محلات قدیمی منطقه 5 انجام دادند و در حال تصاحب املاک مردم هستند
ناشناس۱۵۷۴۳۹۰۱۰:۱۴:۱۵ ۱۳۹۹/۶/۴
به نام امام اما به کام کی ؟
ناشناس۱۵۷۵۶۳۸۰۶:۲۷:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۵
چه پروپاگاندایی این شورای شهری ها راه انداخته بودند و مساله رو کاملا بر عکس جلوه داده بودند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

    2. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

    3. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

    4. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

    5. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

    6. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

    7. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

    8. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

    9. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

    10. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

    11. رئیسی: همه بخش‌های تولیدی مخاطب شعار سال هستند

    12. فضائلی: اختلاف سلیقه‌ها در کشور نباید نفرت ایجاد کند

    13. ادعای حسنی و رفتار اموی!

    14. درگذشت معاون امور زنان در دولت اصلاحات

    15. چرا شبکه آشوب به سراغ براندازان داخلی رفته است؟ / با اپوزیسیون داخل کشور آشنا شوید!

    16. حاجی‌دلیگانی: فساد نتیجه بی‌توجهی و عدم رعایت قانون است

    17. جوابیه پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله علم‌الهدی به حواشی اخیر

    18. جمهوری اسلامی ایران در حمایت از فلسطین و غزه تردید نخواهد کرد

    19. صلح امام حسن(ع)؛ چرا؟!

    20. شهادت یکی از مستشاران سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه

    21. سرلشکر رشید: آمریکا شریک جرم اسرائیل است

    22. روز قدس باید به زلزله سیاسی علیه صهیونیست‌ها تبدیل شود

    آخرین عناوین