پاسخگویی مسئولین در تضییع اموال عمومی؛ آیا پرونده ویلموتس راه جدیدی باز می‌کند؟

گروه سیاسی الف،   3990602111 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
پاسخگویی مسئولین در تضییع اموال عمومی؛ آیا پرونده ویلموتس راه جدیدی باز می‌کند؟

هفته گذشته خبر محکومیت فدراسیون فوتبال کشورمان به پرداخت ۶.۲ میلیون یورو به مارک ویلموتس منتشر شد. قبل از فسخ قرارداد هم فدراسیون ۲ میلیون یورور به ویلموتس پرداخت کرده بود و این یعنی حدود ۸.۲ میلیون یورو برای حدود ۶ماه فعالیت به‌عنوان سرمربی و هدایت تیم ملی برای ۴ مسابقه رسمی.

طبیعتا نخستین مواجهه افکارعمومی با این خبر، مطالبه بازخواست افرادی بود که به هر نحوی در عقد این قرارداد مسئول بوده‌اند. اما مطالبه‌ای فراتر در برخی رسانه‌ها مطرح شد و آن پرداخت این مبلغ از حساب شخصی افراد مقصر در این فاجعه مدیریتی است.

طبیعتا پیکان انتقادات رسانه‌ها متوجه وزیر ورزش ، رئیس‌ فدراسیون فوتبال و اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون در زمان عقد این قرارداد بوده و هست. در این میان مهدی تاج که بیشترین انتقادات از او مطرح شده است در گفت‌وگویی با یکی از رسانه‌ها درباره اینکه پول این جریمه را باید ایشان و هیئت رئیسه شخصا بپردارند به ماجرای هدر رفتن بیت‌المال در موارد دیگر مانند ارز ۴۲۰۰ اشاره کرده و گفته است مگر با مسئولین آن وقایع برخورد شد که با ایشان در پرونده ویلموتس برخورد شود؟!

مخلص کلام تاج این است که اگر قرار باشد به تضییع اموال عمومی حساس باشیم افراد دیگری هم اموال عمومی را ضایع کرده‌اند و چون با آنها برخوردی نشده پس با ایشان هم نباید برخوردی شود.

اگر دقیق نگاه کنیم پر بی‌راه نمی‌گوید. شاید بتوان ادعا کرد در کشور ما و به‌خصوص در سال‌های اخیر میلیاردها دلار از اموال عمومی تضییع شده و هدر رفته است. در همان موضوع ارز ۴۲۰۰ تومانی که -هنوز هم ادامه دارد- در سال ۹۷ حداقل ۱.۵ میلیارد دلار  ارز ۴۲۰۰ تومانی در اختیار برخی قرار گرفته که کاملا روشن نیست آن را چه کرده‌اند. یا در نمونه دیگر در انتهای سال ۹۶ و ابتدای سال ۹۷ بانک مرکزی حدود ۶۲ تن طلا را به قیمت بسیار نازل پیش‌فروش و پشتوانه اعتباری خویش را حراج کرد.

مگر با مسئولینی که اینچنین اموال و سرمایه‌های ملی را بر باد دادند تاکنون برخوردی شده است؟ پاسخ این سوال منفی است. البته قوه قضائیه در فقره ارز ۴۲۰۰ تومانی مدعی پیگیری این مسئله شده که به حکم قطعی برای برخی منجرشده است.

اما قوه قضائیه تاکنون درباره مسئولینی که این سکه‌ها و ارزها را داده‌اند اقدامی صورت نداده است. نکته‌ای که رهبری در مرداد ۹۷ از ایشان درخواست کرد و همچنان مسکوت مانده است. رهبر انقلاب در مردادماه ۹۷ بر برخود با مسئولی که ارز را به غلط تقسیم می‌کند تاکید کردند: « ارز را یا سکّه را وقتی که به‌صورت غلط تقسیم میکنند، این دو طرف دارد: یکی آن که می‌آید این را میگیرد و مثلاً فرض کنید قاچاقچی است یا به قاچاقچی میفروشد؛ یکی آن که این را میدهد. ما همه‌اش داریم دنبال آن کسی که «میگیرد» میگردیم -مفسد اقتصادی، قاچاقچی- درحالی‌که تقصیر عمده متوجّه آن کسی است که «داد»؛ او را باید دنبال کرد.»

در چنین وضعیتی که با مسئولین تضییع اموال عمومی هیچ برخوردی نمی‌شود آقای تاج هم طبیعتا مدعی می‌شود و فرافکنی می‌کند. اما این دور باطل بالاخره در جایی باید شکسته شود و با کسی که باعث هدر رفتن بیت‌المال شده برخورد شود.

مدیران و مسئولان باید بدانند بابت تاثیراتی که تصمیم‌شان بر بیت‌المال می‌گذارد مسئول‌اند و باید برای ریال به ریال آن پاسخ دهند و اگر توجیه مناسبی برای تضییع بیت‌المال نداشتند از جیب خودشان آن مبالغ را بازگردانند.

خوشبختانه قوه قضائیه در موضوع پرونده ویلموتس ورود کرده و سازمان بازرسی گزارشی در این زمینه آماده کرده و برای دادستانی ارسال کرده است. در این گزارش، پرونده ۸ نفر به اتهام اهمال منجر به تضییع و ایجاد دین بر ذمه فدراسیون و ورود خسارت به اموال دولتی و حقوق عمومی و تضییع آنها به دادستان عمومی و انقلاب تهران ارسال شده است.

به نظر می‌رسد صلاح این باشد که قوه قضائیه درباره پرونده ۱.۵ میلیارد دلار ارز گمشده و ۶۲ تن طلای حراج‌شده هم به سراغ مسئولین وقت برود و از ایشان حساب بکشد و نگذارد تضییع اموال عمومی بی‌حساب و کتاب رها شود. اگر آن کار انجام شود زین‌پس جناب تاج و مقامات ورزشی نخواهند توانست با فرافکنی خود را مبرا نشان دهند.

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۷۳۰۴۹۰۹:۰۴:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۳
شاید این قضیه ویلموتس راهی باشد که درب فوتبال خارجی را گل بگیرید و هزینه هایی را که سالانه مصرف میشود صرف گسترش ورزش عمومی در کشور کنید
ناشناس۱۵۷۳۰۹۸۱۰:۰۲:۱۲ ۱۳۹۹/۶/۳
چوق در آستین برجامیون و ویلموتسیون با این قراردادهای ننگینشان کنید
ناشناس۱۵۷۳۱۲۳۱۰:۲۸:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۳
قوه قضاییه باید بی رحمانه با تضییع کنندگان بیت المال برخورد کند
ناشناس۱۵۷۳۰۵۳۰۹:۰۶:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۳
ریالی این مبلغ را از بودجه معلولین یا مناطق محروم کم می کنند و با فرآیندی که سازمان برنامه تدارک می بیند معادل ارزی ش را از دار و ندار یکی از زیر مجموعه های شستا کم می کنند بورس چند روز قرمز می شود عده زیادی بدبخت می شوند و مساله فراموش خواهد شد
ناشناس۱۵۷۳۰۵۷۰۹:۱۲:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۳
این پرونده هم مانند بقیه پرونده ها چند نفر رده پایین مورد لطف قرار می دهند . به امید روزی که در ایران عدالت به طور کامل اجرا شود
ناشناس۱۵۷۳۰۷۶۰۹:۳۹:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۳
اگه همون روز اول یک قرون بیت المال حیف و میل میشد پاسخگو میکردین امروز افای تاج زبون درازی نمیکرد
ک.م۱۵۷۳۰۸۲۰۹:۴۷:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۳
بزرگ ترین تضییع حقوق عمومی کاهش قدرت خرید و ارزش پول ملی است. بیش از حد واقعی، پول ویلموتس را بزرگ نکنید.همه چیز داره تو این مسئله گم میشه. در اون موضوع بزرگ پاسخگو کیست؟ چرا مقصرین محاکمه نمی شوند .چرا مردم باید چوب ندانم کاری تعدادی مدیر و نماینده را بخورند.ارزش پول ملی از هر مسئله ی اقتصادی مهمتره.
ناشناس۱۵۷۳۰۹۰۰۹:۵۹:۰۰ ۱۳۹۹/۶/۳
هر زمان پرونده های میلیارد دلاری فساد و اختلاس به نتیجه رسید این پول خرد هم تکلیفش شاید روشن شود
ناشناس۱۵۷۳۱۲۲۱۰:۲۸:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۳
اگر يكبار هم كه شده اين جريمه از مسببين اخذ شود حواس همه جمع ميشه كه خطا نكنند
علی۱۵۷۳۱۲۵۱۰:۳۲:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۳
پرونده فریدون پرونده جهانگیری پرونده سیف دختر خانم رییس سابق و......ماشاالله یکی دو تا نیست.
ناشناس۱۵۷۳۱۶۴۱۱:۰۵:۳۰ ۱۳۹۹/۶/۳
این موضوع هم مثل سایر پرونده های فساد، چند روزی سر مردم را گرم میکنه، بعد کم کم رسانه ها فیتیله رو میکشن پایین و اخبار دیگه مطرح میشه، مردم هم فراموش میکنن و آخرش هم همه بر میگردن سر کارشون.
بهنام۱۵۷۳۲۰۶۱۱:۴۹:۲۲ ۱۳۹۹/۶/۳
اینجی ماس ماس . ینی ملکیش ماس ماس
ناشناس 900۱۵۷۳۲۷۳۱۲:۳۸:۰۳ ۱۳۹۹/۶/۳
این جملت رو دوست داشتم و خیلی به دلم نشست مدیران و مسئولان باید بدانند بابت تاثیراتی که تصمیم‌شان بر بیت‌المال می‌گذارد مسئول‌اند و باید برای ریال به ریال آن پاسخ دهند و اگر توجیه مناسبی برای تضییع بیت‌المال نداشتند از جیب خودشان آن مبالغ را بازگردانند.
ناشناس۱۵۷۳۴۸۸۱۵:۲۶:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۳
بله، حرفهای قشنگ زیاد زده میشه ولی اونی که به حرفهای قشنگ عمل کنه پیدا نمیشه.
ناشناس۱۵۷۳۷۹۸۲۰:۴۴:۵۰ ۱۳۹۹/۶/۳
البته مسئولان وقتی باید خسارت بدن که تقصیر جدی داشته باشند. وگرنه بهترین مدیران و کارمندان هم ممکنه گاهی تصمیمات زیانبار بگیرند بدون آنکه مقصر باشند.
ناشناس۱۵۷۳۵۷۵۱۶:۵۰:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۳
در دنیا هرگز ( عکس یادگاری ) با این قیمت نبوده و نخواهد بود .
ناشناس۱۵۷۳۵۸۲۱۶:۵۳:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۳
زماني كه افراد بي توجه به بيت المال وناكار آمد را پست مي دهيد نتيجه همين است ديگر فرصت تجربه اندوزي و خرابكاري گذشته است
بازنشسته۱۵۷۳۶۳۸۱۷:۴۲:۰۵ ۱۳۹۹/۶/۳
باید مسئولین اقتصادی وتیم دولت جوابگوی این وضعیت اسفبار مردم باشن وجواب دلارهای ۴۲۰۰تومانی ورانت هزاران میلیاردی رو به مردم بدهند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. بازی با کلمات

  2. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  3. ۳۲ هزار مجوز استخدام فرزندان شهدا و ایثارگران اخذ شد

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  12. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  13. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  14. منظور: افزایش دائم دستمزدها به ‌رفاه مردم کمک نمی‌کند

  15. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  16. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  17. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  20. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  21. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  22. سردار حاجی زاده با تسلیحات قدیمی و حداقلی به اسرائیل حمله کردیم /از موشک های هایپرسونیک ۲ استفاده نشد

  23. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  24. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  25. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

آخرین عناوین