مردم از بی‌دردی و کم کاری بیشتر می‌‌نالند تا تورم 

گروه سیاسی الف،   3990602071 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
مردم از بی‌دردی و کم کاری بیشتر می‌‌نالند تا تورم 

طی روزهای اخیر دو تن از چهره های اصلی دولت درباره گرانی و تورم کالاها به اظهار نظر پرداختند. 

آقای محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در برنامه شبکه خبر با بیان دشواری های دولت در شرایط تحریمی و اظهار شرمندگی از اوضاع اقتصادی کشور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا قیمت چند قلم از اقلام اساسی را می‌دانید، گفت: خرید‌ها در منزل توسط همسرم انجام می‌شود و فعلا حضور ذهنی راجع قیمت‌ها ندارم، همسرم از قیمت ها به بنده غُر می زند.

رئیس دفتر رئیس جمهور نیز در گفت و گوی ویژه خبری شنبه شب شبکه دو سیما با بیان اینکه از میزان کنونی تورم و قیمت‌های کالاها اصلاً راضی نیستیم، افزود: یکی از دغدغه اصلی رئیس جمهور و وزرای ذیربط، تأمین معیشت مردم است.


محمود واعظی ادامه داد: معمولا زمانی که ارز دو نرخی می‌شود فساد یا دلالی در آن جا خود به خود ظهور می‌یابد و مسئولان ذیربط علاوه بر اینکه باید همت کنند تا کالاها تهیه و توزیع شود باید مراقب دلال‌ها و واسطه‌ها هم باشند.


واعظی افزود: متاسفانه شاهدیم کسانی که نقش توزیع برای نیازمندان دارند، بخشی را با همان رقم اعلام شده توزیع می‌کنند و بخشی را انبار می‌کنند و به روش‌های دیگری انجام می‌دهند که البته با آن‌ها در حال برخورد هستیم.

وی ادامه داد: وزارت صمت هم روی این مسئله کار کرده و ارتباط نزدیکش با وزارت جهاد کشاورزی موجب شده است که مقداری جلو این نوع فعالیت‌ها گرفته شود و سازمان تعزیرات حکومتی هم برخورد می‌کند و امیدواریم بتوانیم اوضاع را کنترل کنیم.

هر چند در اظهارات دو چهره شاخص دولتی به دلایل مختلفی برای گرانی و تورم افسارگسیخته اشاره شده است اما مطابق معمول سهم هر کدام از این دلایل و اقدامات دولت متناسب با هر کدام از این عوامل به خوبی تشریح نشده است.

 یقینا مساله تحریم های ظالمانه و بی سابقه اقتصادی نقش اصلی را در اوضاع جاری ایفا می کند اما واقعیت این است که مشکلات دیگری نیز که بعضا در سخن این دو چهره دولتی به آنها اشاره شده در میان است که فارغ از سهم و وزن آنها عدم توفیق دولت در حل آنها بیشتر از خود مساله گرانی برای افکار عمومی آزاردهنده است.  

توضیح آنکه معمولا در مباحث جدالی مربوط به موفقیت و کارآمدی دولتها در معیشت عمومی به نتایج اقدامات اقتصادی دولت‌ها و اثر مستقیم و بسیار قابل توجه آن بر قیمت ها اشاره می شود. اگر دولتی توانست نرخ تورم را به میزان زیادی کاهش دهد موفقیت و کارآمد است و اگر نتواند ناکارآمد و ناتوان است. 

واقعیت این است که با این معیار هیچ دولتی طی دهه های گذشته موفق و کارآمد نبوده است. آنچه برای افکار عمومی و اقناع آنان مهم است مشاهده تلاشهای دولت ها و باور آنان به اهتمام و جدیت دولتها برای این منظور و البته کسب نتایج نسبی و واقع بینانه (نه رویایی)  است. مردم انتظار ندارند تلاش‌های دولت یک شبه و صد روزه نتیجه بدهد ( وعده ای که البته به خطا داده شد)  و باعث نصف شدن نرخ تورم یا از بین رفتن گرانی شود.

علیرغم علاقه گفتمانی دولت به نخبه گرایی و نقد ادعاهای منتقدانشان که به اعتقاد دولتی ها مبنی بر پوپولیسم و عوام گرایی است باید گفت مردم ایران بسیار آبدیده تر و فهمیم تر از آن هستند که بین ادعاهای رویایی و شعارگونه و واقعیت های جاری ناتوان از تشخیص باشند. 

آنچه مردم را از دولت یازدهم و دوازدهم سخت رنجیده خاطر کرده نه در ناتوانی دولت برای نصف یا صفر کردن تورم بلکه در ناتوانی دولت در ایجاد شرایط قابل پیش بینی و قاعده مند در اقتصاد است. مردم همگی می دانند که تحریم های بی سابقه چه اثر منفی بر اقتصاد کشور گذاشته اما آنچه نمی دانند و برای شان جای پرسش است این است که چرا اقداماتی متناسب با این وضعیت سخت از دولت دیده نمی‌شود. 

در سخنان آقای واعظی به کسانی که ارزهای دولتی   ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی را صرف واردات این کالا می کنند اما بخشی را در انبار نگه می دارند تا گران تر بفروشند! اشاره شده است. خب دولتی که مدت هاست دست به گریبان مشکلات تحریمی است نباید از کنار این موضوع به راحتی عبور کند تا جایی که در ماه‌های پایانی دولت رییس دفتر رییس جمهور خودش همچنان به وجود این مشکل معترف باشد و در شرایطی که وزارت صمت نیز وزیر ندارد از هماهنگی این وزارتخانه و جهاد کشاورزی برای مقابله با این امر خبر بدهد و چنین بگوید که « مقداری» جلو این کار گرفته شده !
بماند که اصل توزیع این ارز به بخش خصوصی نیز چندان که باید سنجیده یا دستکم شفاف نبود.

دولت در زمینه اصل تخصیص ارز دولتی ، نحوه توزیع آن و نظارت بر حسن اجرای آن یعنی در هر سه بخش اصلی تعیین کننده و اثرگذار در رشد عمومی قیمت کالاهای اساسی به قدر کافی جدیت به خرج نداده و همین موضوع است که مانع از رضایت عمومی است نه صرف اعداد مربوط به نرخ تورم یا قیمت کالاها. 

مردم می خواهند اطمینان حاصل کنند که دولتمردانشان به اندازه کافی برای رفع مشکلات تلاش می کنند و البته اگر آنها را همانند خودشان دچار سختی ببینند (چیزی که برای سیاست مداران جمهوری اسلامی قاعدتا  فضیلت محسوب می شود) تحمل این سختی ها برایشان آسان تر است. 

همه بیاد داریم که میزان نارضایتی از دولت مردان زمان جنگ علیرغم وجود سختی ها و دشواری های  و علیرغم کمبود بیشتر کالاها در آن زمان نسبت به امروز، بسیار کمتر بود. دلیل این امر همان قدرت قضاوت واقع بینانه عمومی است که انتظار برخورد عددی و کمی با مشکلات را ندارد بلکه خواهان مواجهه دولتمردان با این مشکلات در متن زندگی ملموس است به گونه ای که اطمینان حاصل شود آنچه باید انجام می شده از سوی دولتمردان انجام شده و البته اثر نسبی آن نیز ظاهر شده است. 

وقتی رییس سازمان برنامه بودجه از زیر بار پاسخ به سوالی درباره اطلاعش از قیمت ها فرار  می کند و صرفا به غر زدن همسرش از گرانی اشاره می کند، مردم متوجه می شوند که علیرغم سعی و تلاش ایشان در  درک دشواری هایی که مردم این روزها با آن مواجه اند و نزدیکی به این مردم، دولتمردانشان اساسا در موقعیت هم ترازی با مردم قرار ندارند و هیچگاه این درد و رنج را آنگونه که مردم لمس می کنند درک نخواهند کرد. 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۷۵۵۵۳۰۰:۱۴:۳۱ ۱۳۹۹/۶/۵
بايد تلاش كنند راه حل پيدا كنند براي بهتر شدن شرايط كه يكي از انها روش كوپني كالاهاي اساسي براي مردم است وقتي نمي توانند جلوي سودجويان ارز دولتي را بگيرند چرا مجددا از روش كالا برگ استفاده نمي كنند؟
ناشناس۱۵۷۵۷۷۳۰۹:۳۱:۴۱ ۱۳۹۹/۶/۵
هروقت تو این مملکت اصلاح طلب ها سر کارند وضع همینه .بدتر میشه که بهتر نمیشه .برای قشر ضعیف جامعه برای مستاجران برای کارگران و حقوق بگیران پشیزی ارزش قائل نیستن . این دولت حامی ثروتمندان و دشمن فقراست
ناشناس۱۵۷۵۷۸۸۱۰:۰۳:۰۱ ۱۳۹۹/۶/۵
سطح زندگی مدیران دولت در حدی است که مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را درک نمی کنند.
محمد۱۵۷۵۸۸۷۱۱:۱۷:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۵
مردم از دعواهای جناحی که هر جناح فقط به فکر منافع خودش است بیش از هز چیز دیگری می نالند.
ناشناس۱۵۷۵۵۶۳۰۰:۲۵:۳۲ ۱۳۹۹/۶/۵
مردم از بي دردي و كم كاري بيشتر مي نالند تا تورم !! .. تيتر ------------- " مرد را دردي اگر باشد خوش است درد بي دردي علاجش آتش است " !! ....مجذوب عليشاه ---------- درد بي دردي ، خودش درد بزرگي است اي برادر !! خصوصاً اگر زبانم لال ، صد بار زبانم لال اين بي دردي از طرف مسئولي باشد !! ... شك نكنيد !!
ناشناس۱۵۷۵۸۹۱۱۱:۲۱:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۵
بی دردی و احساس آن فقط شامل مسئولین و زادگان آنان است. مردم به قدری عدد آلامشان زیاد است که نمیدانند کدام را چاره کنند.
ناشناس۱۵۷۵۵۷۱۰۰:۳۶:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۵
نقش اصلی در اوضاع فعلی را سو مدیریت در داخل که سهم 80درصدی را دارد ایفا می کند و سهم تحریم ها فوقش 20 درصد اثر گذاری چون وقتی تحریم می شوید برای یک مدت کوتاهی شوک به اقتصاد می زند ولی در یک سال و فوش دو سال بعدش روال عادی تر می شود اما با کارهایی که در داخل می شود.....
ناشناس۱۵۷۵۶۴۱۰۶:۵۰:۴۲ ۱۳۹۹/۶/۵
بیدردی و بیخیالی اینها اصلا مهم نیست چونکه مدتهاست که همه شناخته اند
ناشناس۱۵۷۵۶۴۳۰۶:۵۲:۱۰ ۱۳۹۹/۶/۵
مردم که دیگه اینارو شناخته اند مشکل همین تورم است نه بیخیالی اقایون
ناشناس۱۵۷۵۶۴۴۰۶:۵۳:۳۶ ۱۳۹۹/۶/۵
اظهار شرمندگی نوبخت ( نجومی بگیر ) از مردم ، دردی را از مردم دوا نمیکند و شکم آنها را سیر نمیکند
ناشناس۱۵۷۶۲۱۰۱۵:۴۱:۲۵ ۱۳۹۹/۶/۵
با شرمندگی هم ادامه میدهند خب کناره گیری کن اگر ناتوانید
ناشناس۱۵۷۵۶۴۶۰۶:۵۵:۵۶ ۱۳۹۹/۶/۵
آقایون ، مردم نگون بخت این مملکت را به حال خود رها کرده اند . آینده برای این مردم ، نامعلوم و تاریک است . هیچ چشم اندازی به بهبود اوضاع نیست .
ناشناس۱۵۷۵۶۴۹۰۷:۰۶:۵۹ ۱۳۹۹/۶/۵
فقر و بیکاری و فساد و رشوه خواری و رانت و حقوق های نجومی و ویژه خواری و تبعیض رایج در کشور از هر دشمنی خطرناکتر و ویرانگر تر است . و مسئولان مرتب در حال ترسیم و نشان دادن چهره دشمن خارجی هستند !!!!
ناشناس۱۵۷۵۶۵۷۰۷:۱۸:۲۰ ۱۳۹۹/۶/۵
آخه روحانی و جهانگیری و نوبخت و سایر مسئولان نجومی بگیر این کشور ، چه میفهمن درد نداری و فقر این مردم رو ؟!
ناشناس۱۵۷۵۷۶۵۰۹:۱۹:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۵
درد مردم از بی دردی نیست. از درد سِر شدن.
ناشناس۱۵۷۵۷۷۱۰۹:۳۱:۱۹ ۱۳۹۹/۶/۵
تاوقتی تو این مملکت تفکر لیبرال سرمایه داری سر کار باشه وضع همینه .بدتر میشه که بهتر نمیشه .برای قشر ضعیف جامعه برای مستاجران برای کارگران و حقوق بگیران پشیزی ارزش قائل نیستن . این دولت حامی ثروتمندان و دشمن فقراست .
ناشناس۱۵۷۵۷۹۷۱۰:۱۰:۰۴ ۱۳۹۹/۶/۵
بهتره این طور بگیم ؛ مردم از کم کاری ، بی دردی و بی برنامگی برای رفع تورم می نالند.
ناشناس۱۵۷۵۹۹۴۱۲:۵۰:۱۷ ۱۳۹۹/۶/۵
الویت این مجلس از ابتدا فیلتر شبکه های اجتماعی بوده و هست
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین