چند درصد مردم تماشاگرِ تلویزیون‌اند؟

گروه فرهنگی الف،   3990601061 ۱۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

وقتی به آمار نظرسنجی برنامه‌های مردادماه صداوسیما نگاه می‌کنیم دو نکته مورد توجه قرار می‌گیرد؛ اول بیش از ۸۱ درصد بیننده و دوم رقابت شبکه سه و شبکه نسیم و دو برنامه "دورهمی" و "عصرجدید" است که برای برنامه‌سازانش برای حفظ و تقویت آن بیندیشند.

چند درصد مردم تماشاگرِ تلویزیون‌اند؟

تسنیم نوشت: برنامه تلویزیونی "دورهمی" چند روز پیش به پایان فصل چهارم رسید و حالا برای سری جدید، مهران مدیری وعده ساختاری متفاوت و اتفاقات جدید را داده و اعلام کرده بعد از محرم و صفر دوباره به آنتن بازخواهد گشت. فصل دوم "عصر جدید" در آستانه محرم، پرونده دور دوم خودش را بست تا در زمان بازگشت روزهای پایانی و سرنوشت‌ساز فصل دوم را به مخاطب نشان دهد.

دو اتفاق در این نظرسنجی جدید سازمان صداوسیما قابل تأمل و هشدار است:

اول اینکه چقدر تلویزیون برای حفظ و تقویت برندهایش تلاش می‌کند؟ دوم چرا برنامه‌سازان در همان افکار قبلی مانده‌اند و مخاطب ناگزیر در برهوت و فقدان برنامه و سریال، دوباره همان فکرهای نخ‌نما شده و تکراری را ببیند. چرا که به غیر از دو برنامه، آمار بقیه برنامه‌ها را نگاه کنیم می‌بینیم خیلی مخاطب، برنامه‌های دیگر را نپسندیده. شاید چند برنامه برند را هم به خاطر عقبه، مجری و یا فقدان برنامه‌ جذابِ پربیننده، می‌بینند. 

اگر تلویزیون نتواند با خلاقیت و نوآوری در برنامه‌سازی پیش برود، پربیننده‌ها و برندهایش با همان افکار قبلی مخاطب را همراه کنند، طولی نخواهد کشید که با تولد هر روز رسانه‌های جدید و برنامه‌ها و اتفاقات متفاوت، مخاطب به سراغ شبکه‌هایی غیر از شبکه‌های تلویزیونی می‌رود.

البته بنابر نظرسنجی صداوسیما هنوز بیش از ۸۱ درصد مردم بیننده رسانه‌ملی‌اند و این خبر خوبی است که تلویزیون می‌تواند در سایه این اعتماد و محبت بیننده، به رویکردهای جدید در برنامه‌سازی بیندیشد و در عین‌حال که برندهایش حفظ شوند به انواع جدید برنامه‌سازی در حوزه‌های مختلف روی آورد. 

کما اینکه در روزهای محرمی، برنامه‌های جدیدی به آنتن رسیده‌اند که جزئیات و تحلیل‌های آن را به بعد از این ایام موکول می‌کنیم. 

جزئیات آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات از برنامه‌های مردادماه ۱۳۹۹:

بر اساس آخرین نظرسنجی مرکز تحقیقات رسانه ملی، ۸۱.۴ درصد مردم مرداد امسال بیننده برنامه‌های سیمای رسانه ملی شامل مجموعه‌های تلویزیونی، فیلم سینمایی، مسابقه، سخنرانی، برنامه‌های گفت‌وگو محور، ورزشی و اخبار بوده‌اند.

طبق این نظرسنجی، «دورهمی» شبکه نسیم با ۵۰.۷ درصد مخاطب، رتبه اول جلب مخاطب را از آن خود کرده و پس‌ از آن، «عصر جدید ۲» شبکه سه با ۴۸.۸ درصد و تکرار «خندوانه» و «کودک شو» شبکه نسیم هم هر یک به ترتیب با ۳۷.۳ و ۳۴ درصد مخاطب در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

«مستند حیات وحش» شبکه مستند با ۲۶.۵ درصد بیننده، «سمت خدا» و «اعجوبه‌ها»ی شبکه سه به ترتیب با ۲۰.۷ و ۱۸.۷ درصد مخاطب،  «به خانه برمی‌گردیم» شبکه پنج با ۱۸.۴ درصد بیننده، «طبیب» شبکه سه با ۱۸.۲ درصد مخاطب و «شکرستان» شبکه نسیم با ۱۷.۸ درصد بیننده، رتبه‌های پنجم تا دهم را در میان ۱۰ برنامه پرمخاطب شبکه‌های مختلف سیما کسب کرده‌اند.

در همین حال، بر اساس نظرسنجی مرکز تحقیقات صداوسیما شبکه نسیم هفت برنامه دارای بیش از ۱۰ درصد مخاطب دارد به‌طوری‌که «دورهمی» ۵۰.۷، تکرار «خندوانه» ۳۷.۳، «کودک شو» ۳۴، «شکرستان» ۱۷.۸، «شوتبال» ۱۵.۳، «ویتامین خ» ۱۴.۶ و «نسیم آوا» ۱۳.۲ درصد بیننده داشته‌اند.

بر اساس این نظرسنجی، این برنامه‌ها به ترتیب موفق شدند رضایت ۹۲.۹، ۹۱.۲، ۹۱.۸، ۹۴.۴، ۹۰.۳، ۸۱.۵ و ۹۱.۳ درصد مخاطبان را در حد زیاد به دست آورند.

شبکه سه هم ۶ برنامه دارای بیش از ۱۰ درصد مخاطب داشته است و «عصر جدید ۲» ۴۸.۸، «سمت خدا» ۲۰.۷، «اعجوبه‌ها» ۱۸.۷، «طبیب» ۱۸.۲، «فوتبال برتر» ۱۵.۲ و «میدون» ۱۳.۱ درصد بیننده داشته‌اند. میزان رضایت در حد زیاد از این برنامه‌ها هم به ترتیب، ۹۳.۹، ۹۵.۲، ۷۹.۶، ۹۵.۵، ۸۸ و ۷۹.۷ درصد بوده است.

شبکه یک سیما پنج برنامه دارای بیش از ۱۰ درصد مخاطب را در مرداد ماه در کارنامه خود ثبت کرده است. در این شبکه، «دستپخت» ۱۶.۲، «سیمای خانواده» ۱۵.۲، «مسابقه ایران» ۱۲.۱، «آفتاب شرقی» ۱۰.۴ درصد و «صبح بخیر ایران» ۱۰ درصد مخاطب داشتند. رضایت در حد زیاد مخاطبان از «دستپخت» ۸۶.۷، «سیمای خانواده» ۹۰.۲، «مسابقه ایران» ۸۶.۳، «آفتاب شرقی» ۹۰.۵ و «صبح بخیر ایران» ۸۵ درصد بوده است.

شبکه ورزش هم چهار برنامه «فوتبال ۱۲۰»، «شب‌های فوتبالی»، «لذت فوتبال» و «ویدئو چک» را در باشگاه برنامه‌های بالای ۱۰ درصد بیننده داشته است. هر یک از این برنامه‌ها به ترتیب ۱۲.۷، ۱۲، ۱۱.۸ و ۱۰.۴ مخاطب داشتند و موفق شدند در حد زیاد رضایت ۹۶.۱، ۹۴.۵، ۹۳.۱ و ۹۶.۷ درصد از مخاطبان خود را کسب کنند.

«مستند حیات وحش» و «همسفر» شبکه مستند هم هر یک به ترتیب با ۲۶.۵ و ۱۰.۴ درصد بیننده، توانستند رضایت ۹۲.۵ و ۹۲.۱ درصد بینندگان را در حد زیاد جلب کنند.

شبکه دو سیما هم با «بچه محل» (۱۵.۲ درصد) و «عصر خانواده» (۱۰ درصد بیننده) توانست به ترتیب رضایت در حد زیاد ۹۱.۳ و۸۴ درصد مخاطبان این برنامه‌ها را به دست آورد. شبکه پنج هم با «به خانه برمی‌گردیم» توانست ۱۸.۴ درصد بیننده را پای تلویزیون بنشاند و برای این برنامه رضایت در حد زیاد ۹۳.۷ درصد بینندگان را به ثبت برساند. شبکه سلامت نیز با «ضربان» حدود ۱۰ درصد مخاطب را پای تلویزیون نشاند و توانست برای این برنامه ۸۱ درصد رضایت در حد زیاد مخاطبانش را فراهم آورد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۷۰۶۳۱۱۱:۴۳:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۱
تلویزیون خیلی خیلی بهتر از شبکه فارسی سعودی، من و تو و بی بی سی ملکه دیکتاتور هست
ناشناس۱۵۷۰۷۲۳۱۲:۱۵:۴۶ ۱۳۹۹/۶/۱
مسئولین ما چه.. اینقدر سرخوشن 81 درصد مردم تلویزیون می ببیند نوزادان رو هم حساب کردید. واقعا در ..
ناشناس۱۵۷۰۷۴۳۱۲:۲۴:۵۷ ۱۳۹۹/۶/۱
بیشترین بیننده مال جم است
ناشناس۱۵۷۰۷۴۴۱۲:۲۶:۱۱ ۱۳۹۹/۶/۱
احتمالا آمار مربوط به کسانی است که تلویزیون دارند . وخدا میداند خاموش است یا آنتن آن کدام جهت است ..
ناشناس۱۵۷۰۸۴۵۱۳:۴۴:۲۷ ۱۳۹۹/۶/۱
خوب الحمدالله بر اساس آمار صدا و سیما اکثر مردم ایران پای ثابت صدا و سیما هستند. پس لطفا دیگر نگران ماهواره و شبکه مجازی نباشید
ناشناس۱۵۷۰۸۶۸۱۴:۰۱:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱
81 درصد صدا و سیما نگاه می کنند؟!!!! یعنی اینهمه دیش ماهواره .. و بازنشر اخبار شبکه های اجتماعی برای کمتر از 19 درصد جامعه است؟! درسته که می گویند اگر دروغ می گویی بزرگ بگو تا قابل باور باشد اما نه آنقدر
علی۱۵۷۰۸۷۸۱۴:۱۴:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۱
بنده با ۵۵ سال سن فقط کارتن تماشا می‌کنم چون تمام کانالهای دیگه یا اعصاب خورد کن هستن یا دروغ گویی سیاسیون .حیف این بودجه که حروم میشه صدا و سیما برنامه هایش تحمیلی هست برخلاف کانالهای ماهوارهای که برنامه هایی می‌سازند که مخاطب دوست داره
کاظم۱۵۷۱۰۳۷۱۶:۱۲:۱۶ ۱۳۹۹/۶/۱
نظر سنجی باید از طرف یک نهاد بیطرف انجام پذیرد . نه خود سازمان
ناشناس۱۵۷۱۰۵۳۱۶:۲۵:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۱
دلت خوشه ها
ناشناس۱۵۷۱۵۸۱۰۰:۰۲:۳۳ ۱۳۹۹/۶/۲
تعداد قابل ملاحظه
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین