الکاظمی: درباره استقرار نیروهای آمریکایی در خارج از عراق توافق کردیم/ حملات ترکیه به خاک عراق را نمی‌پذیریم

گروه جهان الف،   3990531134 ۱۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱ تکراری یا غیرقابل انتشار

نخست وزیر عراق دیدارش با رئیس جمهور آمریکا را مهم و موفقیت آمیز توصیف کرد و گفت که درباره استقرار نیروهای آمریکایی در خارج از عراق به توافق رسیده‌ایم.

الکاظمی: درباره استقرار نیروهای آمریکایی در خارج از عراق توافق کردیم/ حملات ترکیه به خاک عراق را نمی‌پذیریم

به گزارش تسنیم، مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق در گفت وگو با شبکه تلویزیونی العراقیه درباره نتایج سفر به آمریکا و دیدار با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا گفت: دوطرف عراقی و آمریکایی از این دیدار خرسند بیرون آمدند. در این دیدار درباره همکاری اقتصادی و امنیتی و ارزیابی دوباره حضور آمریکا در عراق بحث و گفت‌وگو شد.

الکاظمی گفت: توافق از طریق گفت‌وگوی راهبردی به ریاست وزیران خارجه عراق و آمریکا درخصوص مجموعه‌ای از اصول صورت گرفت که همه این اصول در راستای منافع ملت عراق و مربوط به حضور نیروهای آمریکایی و جدول بندی دوباره این حضور و بازنشر نیروهای آمریکایی در خارج از عراق است.

وی افزود: توافق در چارچوب گفت‌وگوی راهبردی درباره تشکیل تیمی فنی به منظور ایجاد سازوکاری برای این استقرار در خارج از عراق صورت گرفت.

نیروهای آمریکایی در طول سه سال آینده از عراق خارج می‌شوند

نخست وزیر عراق گفت: برای اولین بار است که مواضع آمریکایی را روشن می‌بینم که خواسته‌های دولت عراق را می فهمد. دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا تاکید کرد که نیروهای آمریکایی در طول سه سال آینده از عراق خارج خواهند شد و آنها درباره استقرار این نیروها در خارج از عراق بحث می‌کنند.

وی افزود: رئیس جمهور آمریکا گفت که شمار نیروهای آمریکایی بسیار اندک است و عملا آنها اندک هستند اما عراق نیاز به این نیروها برای آموزش و توسعه نیروهای ارتش و دستگاههای امنیتی دارد.

الکاظمی گفت: از جنبه اقتصادی، عراق امروز نیاز به ارزیابی روابط براساس منافع خود دارد؛ بویژه که آمریکا کشوری مهم است و صنایع بزرگی در زمینه نفت و انرژی و حتی آموزش دارد و عراق فرصتی برای استفاده از شراکت با یک کشور بزرگ صنعتی دارد.

وی افزود: مجموعه‌ای از یادداشت تفاهم‌ها در زمنیه نفت و انرژی بسته شد و مهمترین آنها، قراردادی درخصوص نفت در استان ذی قار است که یک پروژه راهبردی به شمار می رود و فواید زیادی برای اهالی این استان و عموم عراق دارد.

الکاظمی گفت: به طور قطع، این شراکت اساس یک رابطه جدیدی بر پایه روابط کشور با کشور است. دیدگاه عراق و تصمیم درباره منافع عراق را دیگران نمی‌گیرند.

عراق به دنبال روابط با کشورهای دیگر بر اساس منافع این کشور است

به گفته الکاظمی، آنچه در جریان سفر اخیرش به ایران گفت همان است که به آمریکا گفت و او بدنبال روابط کشور با کشور و روابط ویژه عراق است که منافع این کشور را مدنظر قرار می دهد.

وی افزود: ما همواره شعار "اول عراق" سرمی‌دهیم و امروز از این منظر، معتقدیم که این منافع عراق است که نوع این رابطه را تعیین می‌کند و به طرف آمریکایی گفتیم که ما در راستای اصل روابط براساس حاکمیت عراق عمل می‌کنیم.

حملات ترکیه به خاک عراق را نمی‌پذیریم

الکاظمی گفت: ترکیه کشوری همسایه و بزرگ و بسیار مهم است اما همزمان با تعدی و حملات ترکیه به خاک عراق را نمی‌پذیریم و همچنین تعدی برخی طرف‌ها از عراق یا حتی کشورهای دیگر به خاک ترکیه را نمی پذیریم.

وی افزود: قانون اساسی اجازه نمی‌دهد که عراق سکوی تعدی به هریک از همسایگانش باشد و ما اجازه این امر را درخصوص ترکیه یا دیگران نمی‌دهیم.

الکاظمی گفت: عراق همسایگانش را محترم می‌شمارد و از دیگران می‌خواهد که همین گونه باشند.

نشست سه جانبه سران سه کشور عراق، مصر و اردن در امان

وی همچنین از سفرش به اردن در اواسط هفته آینده برای بحث درباره روابط دوجانبه خبر داد و گفت: این سفر در راستای تکمیل گفت‌وگوی عراق و مصر و اردن است که در دولت گذشته در قاهره آغاز شد و یک دیدار سه جانبه بین عبدالله دوم شاه اردن و عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و نخست وزیر عراق برگزار خواهد شد.

الکاظمی افزود: این دیدار برای توسعه روابط دوجانبه بویژه در زمینه اقتصادی و نیز درخصوص تحولات منطقه مهم است.

دلیل تمدید حضور نخست وزیر عراق در آمریکا 

وی گفت: در حقیقت، تمدید مدت حضورم در آمریکا به درخواست کنگره آمریکا بود تا نشستی را با رئیس کنگره برگزار کنیم. طرف آمریکایی در خصوص ساختن روابط با عراق بر پایه اصل احترام به حاکمیت عراق و کمک به عراقی‌ها جدی است و این دیدار فرصتی را برای تشریح خواسته‌های عراقی‌ها در برابر نمایندگان ملت عراق در کنگره و مجلس سنا فراهم خواهد کرد.

دیدگاه کاربران

سعید۱۵۷۰۱۵۶۱۸:۵۲:۵۶ ۱۳۹۹/۵/۳۱
نخست وزیر عراق با ترامپ در خصوص حضور نیروهای امریکایی در خارج از عراق توافق کرد ؟؟؟ یکبار موضوع مقاله رو بخونید خواهشا ، چه جوری میشه اینجوری بشه ؟ یعنی چه جوری نخست وزیر یه کشور در مورد خارج از اون کشور توافق میکنه ؟ خارج از عراق کجاست دقیقا ؟
ناشناس۱۵۷۰۲۰۵۲۰:۲۸:۲۷ ۱۳۹۹/۵/۳۱
خوش بحالشون که بر مبنای منافع عراق تصمیم میگیرند
ناشناس۱۵۷۰۲۸۱۲۳:۳۵:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۳۱
اصلا تو خودت تا سه سال دیگه سر کار هستی ؟ چرا سه سال؟ قرار بود گورشان را گم کنند. حالا این بر اساس منافع شماست؟ الان امریکا در شر ایط مناسب برای اخراج است. امریکا ضعیف شده آقای مصطفی .
ناشناس۱۵۷۰۳۵۲۰۲:۱۰:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۱
شما هنوز درباره حضور آمریکا در عراق نمیتونین تصمیم بگیرین اونوقت در مورد استقرار آمریکائیها در خارج از عراق تصمیم گرفتین!؟!؟ نکنه قراره از عراق بیان تو ایران مستقر بشن!؟
ناشناس۱۵۷۰۳۵۳۰۲:۱۲:۲۴ ۱۳۹۹/۶/۱
به نظرم سه سال خیلی طولانیه, ممکنه همین تعداد اندک هم نتونن سالم عراق رو ترک کنن, البته تصمیم گیرنده خودتون هستین!
ناشناس۱۵۷۰۳۷۶۰۶:۲۷:۳۵ ۱۳۹۹/۶/۱
توافقی برای وقت گل نی سه سال دیگه ترامپ و کاظمی نیستند که آن را اجرا کنند
حمید۱۵۷۰۳۸۵۰۷:۲۶:۴۷ ۱۳۹۹/۶/۱
اینهم از کشور برادر عراق که سرمایه عظیم و بی نظیرمان حاج قاسم را هم فدایش کردیم.در آغوش گرم ترامپ جای گرفت
ناشناس۱۵۷۰۳۹۱۰۷:۴۱:۴۴ ۱۳۹۹/۶/۱
قبل از پايان سه سال يك بحران سياسي در عراق ايجاد مي كنند وبه بهانه حفظ امنيت عراق مجددا لنگر مي اندازند امريكا از عراق خارج نميشود دليل اصلي اش را هم خود ترامپ گفته كنترل نفوذ ايران در عراق ومنطقه است
ناشناس۱۵۷۰۴۳۰۰۹:۰۰:۰۶ ۱۳۹۹/۶/۱
یک اشاره ای به قرارداد 10 میلیارد دلاری هم بکنید!
علی 671۱۵۷۰۵۲۵۱۰:۳۹:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۱
هر چند ما در امور هیچ کشوری دخالت نمی کنیم و خواهان پیشرفت همه ی کشور های دنیا مخصو صاً اسلامی ها هستیم ولی این کشور های عربی فرق نمی کنند فقط خودشان را می خواهند و بهره برداری از دیگر کشورها به نفع خودشان و مرتب رنگ عوض می کنند .در شکست داعش و فرستادن نیرو و سلاح و مهمات به اعتراف خود عراقی ها ایران در صف مقدم و چه سلیمانی ها و عزیزانی سترگ را شهید راه آزادی کشور عراق کردیم ولی ایشان در آمریکا این پیروزی را وجود آمریکا و عراق دانست و شهامت نداشت که از فرزندان ما که در راه عراق تکه ،تکه شدند و به آتش کشیده شدند حرفی بزند این گلایه است .
ناشناس۱۵۷۰۸۰۰۱۳:۱۴:۲۳ ۱۳۹۹/۶/۱
کاش سیاستی که عراقی ها دارند را مسئولین ما هم یاد می گرفتند. تعامل با دنیا. با همین ترامپ هم می شود تعامل کرد. اگر همان زمان روی کار آمدن ترامپ جلساتی را با او برگزار می کردیم الان هیچ تحریمی وجود نداشت. حالا مسئولین ما حاضرند تحریم ها برداشته شود تا مذاکره بکنند ولی حالا درخواست آنها زیادتر شده
ناشناس۱۵۷۰۹۱۱۱۴:۳۷:۴۵ ۱۳۹۹/۶/۱
آقای الکاظمی! فراموش کردید که خون شهید عزیز ما در فرودگاه بغداد عراق بر زمین ریخت. و با خون عراقی شهید ابو مهندس مخلوط شد.چیزی از تاثیر خون شهید بر زمین نمی دانید وگرنه با ترامپ قاتل تروریست قمارباز جنایتکار دست نمی دادی!
ناشناس۱۵۷۱۰۱۴۱۵:۴۸:۴۹ ۱۳۹۹/۶/۱
تا سه سال حضور آمریکا در عراق. تا انتهای سه سال مجلس عراق عوض میشه و سیاستها تغییر میکنه و در نهایت آمریکا برای همیشه در عراق خواهد ماند.
ناشناس۱۵۷۱۰۱۸۱۵:۵۰:۳۹ ۱۳۹۹/۶/۱
اینا را باید بیرون کنی. این تو افق به درد عمه ات می خوره. اصلا تو سه سال دیگه هستی؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین