ممنوعیت برگزاری برخی مراسم‌های محرم در استان‌ها / روند نزولی بستری‌های کرونا

گروه اجتماعی الف،   3990515066

معاون کل وزارت بهداشت برخی ممنوعیت های مراسم محرم بویژه در استانهایی که مراسم های خاص با تجمع زیاد دارند را اعلام کرد و گفت: اصل تجمع خلاف دستورالعمل های مقابله با کرونا است؛ اما همه این موارد رعایت شده و ما به مردم اطمینان می‌دهیم که هیئت‌ها و مراسم‌های عزادری کاملا موازین را رعایت خواهند کرد و تشکل‌های مذهبی بهترین نمونه برای رعایت مسائل بهداشتی خواهند بود.

ممنوعیت برگزاری برخی مراسم‌های محرم در استان‌ها / روند نزولی بستری‌های کرونا

به گزارش ایسنا، دکتر ایرج حریرچی درباره شیوه‌نامه‌های تهیه شده در خصوص عزاداری‌های ماه محرم، گفت: چون شیوه‌نامه‌های تهیه شده با هماهنگی هیئت‌ها، متولیان، سازمان تبلیغات اسلامی و... بوده است کاملا بومی و قابل اجرا است. البته خطوط قرمز آن به خوبی مشخص شده است. اصل تجمع خلاف دستورالعمل است؛ اما همه این موارد رعایت شده و ما به مردم اطمینان می‌دهیم که هیئت‌ها و مراسم‌های عزادری کاملا موازین را رعایت خواهند کرد و تشکل‌های مذهبی بهترین نمونه برای رعایت مسائل بهداشتی خواهند بود.

وی با اشاره به تنوع شیوه عزاداری در نقاط مختلف کشور، تاکید کرد: ضمن لحاظ کردن تمام موارد برخی، مراسمات نیز ممنوع شده است. قالی‌شوران، نخل گردانی، دسته‌جاتی که در بوشهر خوزستان می‌دیدیم، مراسم تشت گذاری در اردبیل و زنجان و... را امسال محرم نخواهیم داشت. بهترین ناظر ما در این مسئله خود هیئت‌ها خواهند بود و برای هرکدام به فراخور منطقه گرم‌سیر یا سردسیر موارد رعایت می‌شود.

معاون کل وزارت بهداشت با تاکید بر اینکه در این راستا سه هدف اصلی وجود دارد، خاطرنشان کرد: نکته اول آن است که بزرگداشت شعائر اسلامی حتما باید انجام شود، نکته دوم اینکه خط قرمز ما سلامتی مردم است و ان شالله در آخر محرم شرایط به گونه‌ای خواهد بود که حتی یک بچه هیئتی هم تب نکند و نکته سوم نیز این است که از روش‌های نوین عزاداری مانند شعار هر خانه یک حسینیه که در تلفیق با فاصله‌گذاری اجتماعی است، استفاده شود. از مداحان عزیز خواهش می‌کنم هیچ اشکالی ندارد که مراسم روضه‌خوانی را در خانه یک شهید یا در فضایی مناسب حتی در کوره‌پزخانه‌ها انجام دهد.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد، درباره نحوه نظارت بر فعالیت هیئت‌ها، اظهار کرد: حدود ۸۰ هزار هیئت رسمی در کشور داریم که هماهنگی‌ها و مذاکراتی با آنها شده است. آقای قمی رئیس سازمان تبلیعات اسلامی مسئولیت اعلام موارد و نظارت را خواهند داشت و از همه بهتر با ما همراهی می‌کنند. بر اساس آیین‌نامه اصل کسانی که باید نکات را رعایت کنند مسئولین هیئت‌ها هستند و پس از آنها مردم رعایت خواهند کرد. این در حالی است که حدود ۸ هزار ناظر از وزارت بهداشت بر نکات مختلفی نظارت خواهند کرد.

حریرچی ادامه داد: جای سوال است که در مورد برخی موارد مانند هیئت‌ها و کنکور حساسیت به خرج می‌دهیم، ولی شمال رفتن و مهمانی رفتن و پاساژگردی را انجام می‌دهیم! همه باید با هم باشیم و همدل و یک رنگ این سه خط قرمز را دنبال خواهیم کرد.

وی با اشاره به اجباری شدن زدن ماسک از ۱۵ تیر، بیان کرد: همانطور که از قبل گفته‌ایم ۵ الی ۷ روز بعد از یک رفتار درست یا نادرست اجتماعی تعداد موارد سرپایی کاهش یا افزایش می‌یابد و ۲ الی ۳ هفته بعد موارد بستری و ۴ الی ۶ هفته بعد موارد مرگ و میر تغییراتی خواهد کرد. بستری بیماران اخیرا روند نزولی داشته است. از مردم خواهش می‌کنیم خسته نشوند؛ همانگونه که رئیس سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند این بیماری تا چند دهه آثار خود را بر جای می‌گذارد و هیچ راه حل کوتاه مدتی برای گذر از آن وجود ندارد.

حریرچی افزود: درست است که واکسن‌هایی برای کنترل بیماری ساخته می‌شود اما ممکن است هیچ وقت هم واکسنی موثر بر کنترل اپیدمی ساخته نشود. تاکنون موفق‌ترین واکسنی که صحبت از ساخت آن می‌شود می‌تواند ایمنی ۷۳ روزه ایجاد کند؛ این در حالی است که بر اساس آمارهای مختلف حدود ۱۴ درصد از افرادی که پیش‌تر به کرونا مبتلا شده بودند نیز مجددا به بیماری مبتلا شدند. مهم‌ترین نکته صحیح کردن رفتار اجتماعی و بهداشتی است.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین