تحریف در روایت تاریخی مشروطه

حسین اصغری،   3990512097 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۵ تکراری یا غیرقابل انتشار
تحریف در روایت تاریخی مشروطه

14 مرداد سال‌روز صدور فرمان مشروطیت در سال 1285ش است. فرمانی که تاریخ ایران را به دو قسمت قبل و بعد از آن تقسیم می‌کند و سرآغاز بسیاری از تحولات مهم در سال‌های پس از آن تاکنون است. اگرچه می‌توان وقوع انقلاب اسلامی را به عنوان حرکتی دانست که شروع آن از نهضت مشروطه می‌باشد و در سال 1357ش نتیجه خود را نشان داده است اما نمی‌توان از این نکته غافل بود که روی کار آمدن رضاخان پهلوی، دیکتاتور دست‌نشانده انگلیس در کودتای اسفند 1299ش، نیز نتیجه انحراف در همین نهضت و عدم تحقق اهداف و آرمان‌های آن بود که تبعات بسیاری سنگینی را برای ایران در پی داشت. فلذا بررسی این نهضت و انحرافات رخ‌داده حائز اهمیت می‌باشد.

نظام مشروطه قبل از نهضت مشروطیت در ایران دو نمونه عینی داشت: اول مشروطه نوع عثمانی که در آن شروط دینی و اصل مشورت (موجود در اسلام) در آن مطرح بود؛ دوم مشروطه نوع انگلیسی که افرادی نظیر تقی‌زاده و فروغی و سلیمان میرزا اسکندری به دنبال آن بودند. نهضت مشروطه در ایران که با خواست عمومی تأسیس عدالت‌خانه شروع و در نهایت به مشروطه‌طلبی منجر شد در مسیر خود دچار انحرافاتی شد که نهضت را از مسیر اصلی خود خارج کرد و سبب شد تا افرادی نظیر شیخ فضل‌الله نوری در برابر این انحراف بایستند و سر بر چوبه دار قرار دهند تا سایرین از جمله علمای مشرو‌طه‌خواه تهران و نجف که رهبری مردم را برعهده داشتند از این انحراف آگاه شوند؛ ولی صد افسوس که نوش دارو پس از مرگ سهراب بود و کار به جایی نرسید.  

علل انحراف مشروطه

موارد متفاوتی به عنوان علت انحراف نهضت مشروطه در ایران ذکر شده است. ملاعبدالرسول کاشانی با توجه به آیات قرآن و نهج‌البلاغه علل انحراف نهضت مشروطه را چنین برمی‌شمارد: عقب نگهداشته شدن جامعه به لحاظ علمی، تزاحم مشاغل، سکوت علما و امر و نهی جاهل، عدم تبعیت بعضی از اولیاء امور از قانون، تاراج ذخایر طلا و نقره و نفت و گسترش فقر در جامعه، عادت به ظلم کردن و ظلم پذیرفتن، عدم خوف در بین خطاکاران، یأس و ناامیدی مردم و در نهایت این که مطبوعات به دست افرادی افتاد که فهم تربیتی ندارند و راه و روش تعلیم و تربیت را بلد نیستند و به جای این‌که جامعه را به رشد و آگاهی و کمال برسانند آن را خراب کردند و به تقلید از مطبوعات غربی پرداختند. مطبوعات به‌جای هدایت جامعه، سبب انحراف و اختلاف و دشمنی شدند. در نتیجه مشروطه از مسیر اصلی خود منحرف شد. در آن زمان نه یک حاکمیت دینی و معنوی وجود داشت و نه یک حاکمیت ملی که منافع و اتحاد ملی را حفظ کند چون جریانی که روی کار آمد همان جریان غربی و فراماسونری بود که قطعا طرفدار اقتدار ملی نبود. شهید آیت‌الله مدرس در کلامی به این نکته اشاره کرده است و می‌فرماید: ما در برابر قرارداد رویتر و رژی ایستادیم اما ده‌ها قرارداد پس از آن بسته شد که مردم نفهمیدند (علت این بود که همین جریان غرب‌گرا در رأس کار قرار داشت). جریان غرب‌گرا سعی می‌کرد اوضاع را طوری نشان دهدکه آخوند خراسانی مدافع آزادی و عدالت و مشروطه است ولی شیخ فضل‌الله طرفدار استبداد و این یعنی تحریف تاریخ و در نتیجه تحریف هویت جامعه. در نهضت مشروطه ایران، علمایی نظیر آخوند خراسانی، میرزا عبدالله مازندرانی، غروی نائینی، سیدعبدالله بهبهانی، سیدمحمد طباطبایی، شیخ فضل‌الله نوری، آقا نجفی اصفهانی، سیدعبدالحسین لاری و سیدمحمد کاظم یزدی به لحاظ سیاسی و فکری نقش ایفا کرده‌اند. اختلاف بین این علما در قضیه مشروطه، اختلاف بر سر حق و باطل نبود بلکه بر سر مشرب بود؛ هیچ کدام از علما در ابتدا با مشروطه مخالف نبودند و بر سه نکته تأکید داشتند: دفع اجنبی از مملکت، دفع استبداد و عدم تعارض قوانین موضوعه با دین اسلام. 

درباره اصل مشروطه در آن دوران سه نظر مطرح بود:

1.     افرادی نظیر تقی‌زاده و محمدعلی‌خان تربیت معتقد بودند که مشروطه اصلا ارتباطی به دین و اسلام ندارد و برای انگلیس است.

2.     برخی روزنامه‌نگاران بر این اعتقاد بودند که مشروطه، از مشروطیت عثمانی در استانبول اخذ شده است.

3.     علما و مراجع که مشروطه را برگرفته از اسلام می‌شمردند.

اما چه شد که بحث مشروطه مشروعه مطرح شد؟ مشروطه با دو جریان اسلامی و ضداسلامی روبه‌رو شد؛ جریان اسلامی جریانی بود که مراجع و علمای نجف و ایران در ابتدا همگی با تلقی از دین و قرآن و سنت نبوی مشروطه می‌گفتند، جریان غربی و ضد اسلامی نمی‌توانست به صراحت بیان کند که در ضدیت با دین و قرآن است، فلذا خود را در هاله‌ای از الفاظ و کلمات پنهان می‌کرد و چون کارآزموده بود خود را پشت یک جریانی پنهان می‌کرد؛ در ابتدا تحت عنوان «انجمن تبریز» و سپس سایر انجمن‌هایی که درست کرده بودند. مطبوعات، شبنامه‌ها و این انجمن‌های ساختگی (که بیش‌تر آن‌ها فقط اسمی بودند) نقش قابل ملاحظه‌ای در جریان مشروطیت در ایران داشتند (که شیخ فضل‌الله نیز بدان اشاره کرده است). دهخدا در نامه‌ای به طالبوف می‌نویسد که در ایران 500 انجمن تأسیس شده و مردم انقلابی شده‌اند و شما به ایران بیا. طالبوف در پاسخ می‌نویسد: این کدام جانوری در ایران است که یک شبه 500 انجمن زاییده! چون پدید آمدن انجمن نیازمند زمان است. این انجمن‌ها بخشی برای جریان فراماسونری بودند وبخشی برای سوسیال دموکرات‌ها و قفقازی‌ها.

در ابتدا شیخ فضل‌الله از مدافعین مشروطه بود و ضرورت مشروطیت را درک می‌کرد؛ خصوصا آن‌که خطاهای شاه و شاه‌زادگان علیه علما را در نهضت ملاعلی کنی به خصوص در دوران ناصرالدین‌شاه و نهضت تنباکو دیده بود، به‌ویژه این‌که شاه قصد تبعید میرزا حسن آشتیانی را از تهران داشت. شیخ ظلم و ستم دربار و مخالفتش علیه دیانت را به خوبی درک می‌کرد و به همین دلیل بود که نسبت به مستبدین نظر مساعدی نداشت علی‌الخصوص که مفاسد آن‌ها رو به افزایش بود؛ فلذا وی که به عنوان اولین مجتهد پایتخت مطرح بود وقوع تحول را در ایران ضروری می‌دانست اما وقتی وارد قضیه شد مشاهده کرد که جریان غربی در حال انحراف مسیر مشروطه به طرف غرب و بی‌دینی است فلذا در برابر آن مقاومت کرد.

تاریخ‌نگاران مشروطه ایران عمدتا در ذکر روایت تاریخی صداقت ندارند و دست به دروغ و تهمت زده‌اند؛ فلذا تاریخ مشروطیت را خط‌کشی کرده‌اند. مستبدین را در یک صف و مشروطه‌خواهان را در صف دیگر قرار داده‌اند و بدون ارزیابی این دو صف عنوان کرده‌اند که در صف مستبدین از محمدعلی‌شاه و درباریان گرفته تا شیخ فضل‌الله و میرزا مجتهد تبریزی قرار دارند و در سوی دیگر از آخوند خراسانی و سیدعبدالله بهبهانی و سیدمحمد طباطبایی گرفته تا تقی‌زاده و فروغی همگی در صف مشرو‌طه‌خواهان جای دارند. درحالی‌که این خلاف واقع و انصاف است. حقیقت این است که جریان مشروطه را باید در دو جریان مذهبی و غیرمذهبی مطرح کرد. جریان مذهبی خود به دو دسته تقسیم می‌شود:

الف) گروهی که مشروطه را قبول دارند و به همین کفایت می‌کنند که با قرآن و شریعت اسلام مغایرت نداشته باشد و رسالت این مشروطه را امر به معروف و نهی از منکر می‌دانند، یعنی در جامعه بگوید که چه کار کنید و چه کار کنید.

ب) افرادی نظیر شیخ فضل‌الله نوری که می‌گفتند ما مشروطه مشروعه می‌خواهیم که قوانین آن مأخوذ از قرآن و طبق احکام الهی باشد و هیچ‌گونه قانونی از پارلمان‌های اروپا دخالت نداشته باشد حتی افراد غیرمجتهد فقیه قانون‌گذاری نکنند چون قانون‌گذار فقط خداست و بقیه مجری قانون‌اند و در زمان غیبت امام عصر(عج) مجتهدین به نیابت این وظیفه را برعهده دارند. این یکی از نکات افتراق بین مشروطه در دیدگاه غربی (منشأ مردم هستند) و مشروطه در دیدگاه شیخ فضل‌الله (منشأ قوانین خداست) می‌باشد. شیخ فضل الله عقیده داشت مشروطه‌ای که روشن فکران بوجود آوردند، غل و زنجیری است که به دست و پای ملت ایران می‌بندند و آنان را از آن‌چه که باید تحقق یابد محروم می‌کنند. شیخ می‌گفت مجلس باید «مجلس شورای اسلامی» باشد. در دو پیش‌نویس فرمان مشروطیت هم چنین بود؛ ولی منورالفکرها در آخر کار که باید به امضای مظفرالدین شاه می‌رسید، آن را به مجلس شورای ملی تغییر دادند. شیخ توانست با موضع‌گیری‌های خود هنگام تحصن در حرم عبدالعظیم(ع)، قسمتی از متمم قانون اساسی از جمله اصل دوم آن را از مجلس گذراند، هرچند درنهایت محکوم به اعدام شد ولی حقانیت کلام خود را اثبات و چشمان سایرین را به حقایق مکتوم باز کرد.

پس از پیروزی مشروطیت، عدم اجرای قانون و نرسیدن به اهداف مشروطه موجب شد تا جامعه دچار تشتت و از هم گسیختگی شود. قبل از مشروطه به واسطه استبدادی که حاکم بود حداقل شکلی از امنیت برقرار بود اما بعد از مشروطه نه قانون حاکم شد و نه شخصیت‌های بزرگ و برجسته در جایگاه خودشان قرار گرفتند. از طرف دیگر جریانات معارض با اسلام و دین و منافع ملی علنی شدند؛ یکی از نتایج مهم این وضعیت، استقبال از روی کار آمدن دیکتاتوری دست‌نشانده انگلیس مثل رضاخان در حدود 15 سال پس از مشروطه توسط مردم است. 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۴۷۹۴۶۰۹:۴۲:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۱۴
انقلاب مشروطه برای مدرن سازی و حکومت قانون بود نه غربگرایی یا شرقگرایی
ناشناس۱۵۴۸۰۴۱۱۱:۰۷:۰۴ ۱۳۹۹/۵/۱۴
تضاد زیاد در حرف شما مدرن سازی بدون غرب مگر امکان داشته و یا دمکراسی بدون کمک غرب
ناشناس۱۵۴۷۹۶۷۱۰:۰۶:۰۰ ۱۳۹۹/۵/۱۴
بشارت بر ملتی است که سختی را تحمل کرده تا به عزت برسد
ناشناس۱۵۴۸۱۰۹۱۲:۱۰:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۴
بشرطی که در ان جامعه همه برابر باشند نه اینکه عده ای دنیا را با تمامی ثروت های ان داشته باشند و باقی به نان شب محتاج باشند
ناشناس۱۵۴۸۱۲۸۱۲:۲۴:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۴
شما وضعیت امسال ما را با پارسال ممقایسه کن ! شما عزت می بینی ؟؟
ناشناس۱۵۴۸۶۶۳۱۸:۰۵:۵۳ ۱۳۹۹/۵/۱۴
ملت که سختی را تحمل نکردند و حاضر شدند از شعارهای انقلاب دست بکشند و به مذاکره با دشمن خدا رای دادند پس این سختیها نتیجه انتخاب ملت است نه تحمل ارزشمند سختیها که به عزت منتهی شود
ناشناس۱۵۴۷۹۸۶۱۰:۲۵:۳۶ ۱۳۹۹/۵/۱۴
مشروطه تلاشی برای حاکمیت مردم بود و متاسفانه دخالت ایده های شرعی آنرا عقیم کرد.قاضی دادگاهی که شیخ فضل الله را به اعدام محکوم کرد شیخ ابراهیم زنجانی بود که سالها در حوزه علمیه نجف علوم دینی میخواند . عقاید شیخ فضل الله نوری در دوران حاضر مابه ازاهای ملموسی دارد .
احمد۱۵۴۷۹۹۷۱۰:۳۴:۱۰ ۱۳۹۹/۵/۱۴
به نظر در خصوص عقاید شیخ فضل االه یک سویه و جانبدارانه نوشته شده است. لطفا تاریخ را از نو بخوانید. با گذری ساده متوجه خواهید شد که نظرات عجیب شیخ فضا اله چه بوده است و چرا محمد علی شاه مستبد از نظرات وی استقبال می کرد.
رضا۱۵۴۸۳۰۷۱۴:۱۵:۴۲ ۱۳۹۹/۵/۱۴
با نظر شما موافقم . کتاب حاج سیاح را توصیه میکنم
ناشناس۱۵۴۸۶۲۵۱۷:۴۵:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۱۴
باعث به فنا رفتن مشروطه همین نوری بود ..
ناشناس۱۵۴۸۰۰۰۱۰:۳۴:۵۱ ۱۳۹۹/۵/۱۴
یه سری به مردم شهر بزنید دو دوره بیشتر ندارن قبل انقلاب بعد انقلاب در حال حاضر هیچ ایرانی به تاریخ فکر نمیکنه نگران فرداست
ناشناس۱۵۴۸۰۲۵۱۰:۵۰:۳۳ ۱۳۹۹/۵/۱۴
البته بد نبود نوع نگاه شیخ فضل الله نوری را به مسائل مختلف دقیقتر تبیین کنید.از جمله مخالفت شدید با سوادآموزی بانوان و مخالفت شدید با حقوق برابر اقلیتها با دیگر اقشار جامعه.
ناشناس۱۵۴۸۲۲۳۱۳:۱۹:۳۲ ۱۳۹۹/۵/۱۴
قسمت بانوانش که صحیح بوده می بینیم حضور بی حد و مرز خانم ها تو جامعه امروز چه بحرانهای عظیمی که ایجاد نکرده
ناشناس۱۵۴۸۴۸۷۱۶:۲۵:۲۰ ۱۳۹۹/۵/۱۴
خدا را شکر که دنیا بر مدار خوشایند شما نمیچرخد .
ناشناس۱۵۴۸۵۶۲۱۷:۰۸:۱۴ ۱۳۹۹/۵/۱۴
بحرانهایی که میگی ربطی به تحصیل و حضور بانوان در جامعه نداره‌.کمی عمیقتر به مسائل نگاه کن.
ناشناس۱۵۴۸۵۶۹۱۷:۱۰:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۱۴
چون شما هنوز در دوران قاجار سیر می کنی حضور و وجود خانم ها را تحمل نمی کنی البته برگرداندن جامعه به دوران قاجار را فراموش کنی راحت تر زندگی می کنی و کمتر حرص می خوری
ناشناس۱۵۴۸۷۴۱۱۹:۲۲:۰۲ ۱۳۹۹/۵/۱۴
کلا از دیدگاه شما همه مقصرن به جز بعضی ها!
ناشناس۱۵۴۸۰۳۰۱۰:۵۳:۵۴ ۱۳۹۹/۵/۱۴
تاریخ بهترین قاضی است.
ناشناس۱۵۴۸۰۴۷۱۱:۱۲:۲۱ ۱۳۹۹/۵/۱۴
تاریخ مشروطه رو با بچوب بستن تجار طماع تهران برابر می نویسند در حالیکه کار عین الدوله در اون مورد حق بود.. بعدها و بعد از شروع تحصن ها با لیدری اروپا دیده ها و تقی زاده حکومت قانون و تاسیس عدالت خانه مطرح شد که با جانفشانی ستار خان و باقر خان بعد از به توپ بستن مجلس به ثمر نشست اما دریغ که با آمدن سردار اسعد و یپرم ارمنی و افرادی که اصلا نمی دانستند مشروطه چیست یا ذاتا مخالف آن بودند دود شد رفت رو هوا ..
میترا۱۵۴۸۰۹۵۱۱:۵۷:۰۱ ۱۳۹۹/۵/۱۴
در خصوص آرا شیخ فضل الله نوری، جریانات حامی و مخالف وی، بهترین گواه مستندات تاریخی محض است . بعلاوه، آنجایی که صحبت از ظهوردیکتاتوری رضا خان میشود، بایستی در نظر داشت که دیکتاتوری قجری بصورت مطلق در ایران موجودبود و جریان مشروطه در طی رشد خود منجر به فضای دوران پهلوی اول و دوم گردید که استبداد آنها به هیچ وجه همتراز قاجار نبود.
روزبه۱۵۴۸۵۵۷۱۷:۰۴:۲۵ ۱۳۹۹/۵/۱۴
دقیقا اشتباه همینجاست، قیاس دیکتاتوری در این قضیه موضوعیت نداره، به لحاظ تاریخی اولین بار در تاریخ ایران کشوری بیگانه با کودتا فردی رو به کشور تحمیل کرد که اثری از مشروطه هم باقی نگذاشت، اشتباه شماها هم همینجاست رضاشاه نه اصلاح طلب، نه مشروطه خواه، نه مصلح اجتماعی، نه مبارز سیاسی نه روشنفکر، نه یک محصل و فردی باسواد نبود، یعنی در سوابق زندگی او از هیچ چیزی نمیشه بعنوان سوابق نام برد، فرق او با اتاتورک در همسایگی ما همین موضوع بود حداقل اتاتورک بعنوان مبارز سیاسی دارای پیشینه ای قابل توجهی بود، هم فکران اتاتورک تونستن جمهوریت رو بجای سلاطین مستقر کنن ولی طفل مشروطه پیش پای جناب پهلویها ذبح شد، اگر چه انتظار داشتن از پهلویها برای استقرار جمهوریت بدون هیچ سابقه مبارزاتی و سیاسی و روشنفکرانه خیلی عاقلانه نیست، حالا شماها هم اگه بخواهید دیکتاتوری او را کمی لطیف تر از قاجار جا بزنید هم باعث قلب وقایع تاریخی نمیشه
ناشناس۱۵۴۸۱۰۷۱۲:۰۹:۴۷ ۱۳۹۹/۵/۱۴
مشروعه خواهان با همدستی محمد علی شاه در برابر انقلاب مردم ایران ایستادند.
ناشناس۱۵۴۸۱۱۸۱۲:۱۷:۰۶ ۱۳۹۹/۵/۱۴
پس شیخ فضل‌الله آدم خوبی بوده
ناشناس۱۵۴۸۵۰۱۱۶:۳۱:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۱۴
البته از دیدگاه ..نویسنده بله.
امید۱۵۴۸۱۴۵۱۲:۴۲:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۱۴
دیگه با پیشرفت تکنولوژی تاریخ چند دهه پیش رو نمیشه عوض کرد. خیلی تلاش نکنید!
ناشناس۱۵۴۸۲۰۱۱۳:۰۸:۵۰ ۱۳۹۹/۵/۱۴
نوشته جناب اصغری بیشتر به یک تحلیل سیاسی نزدیک است تا تحقیق تاریخی. نویسنده محترم صرفا برداشت های خود را بیان نموده و هیچ استنادی به کتب و منابع معتبر نشده است
ناشناس۱۵۴۸۲۰۳۱۳:۱۰:۲۴ ۱۳۹۹/۵/۱۴
هیچ یک از شاهدان مشروطه در قید حیات نیستند و ما اکنون با توجه به دیدگاههای سیاسی و فرهنگی خود در مورد این واقعه قضاوت میکنیم.
ناشناس۱۵۴۸۲۲۱۱۳:۱۸:۳۵ ۱۳۹۹/۵/۱۴
مترقی ترین کشورهای دنیا مانند بریتانیا شامل انگلستان و کانادا و استرالیا ، سوئد ، نروژ ، دانمارک و ژاپن همه سیستم مشروطه پارلمانی دارند
ناشناس۱۵۴۸۷۷۰۲۰:۰۸:۴۱ ۱۳۹۹/۵/۱۴
المان فنلاند فرانسه ایتالیا سوییس اتریش ایسلند امریکا ... پادشاه ندارند،سوازیلند لسوتو بوتان عربستان کامبوج تایلند بحرین ... هم پادشاهی هستند ولی مترقی نیستند،فراتر از توییتر و تلگرام و تونل زمان تاریخ بخون
فرهاد۱۵۴۸۲۸۸۱۳:۵۹:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۱۴
جهت اطلاع كليه مراجع بزرگ نجف حكم اعدام شيخ فضل الله را تاييد كردند .
ناشناس۱۵۴۸۳۳۷۱۴:۳۶:۳۷ ۱۳۹۹/۵/۱۴
اینها دروغ اصلاح طلب ها است نه چیز دگه . از تحریف تاریخ هم نمیگذرند
علی۱۵۴۸۳۸۳۱۵:۰۷:۴۹ ۱۳۹۹/۵/۱۴
کتابهای تاریخ و همه موجود هست. الکی اصلاح طلب و غیره نکن دادا.
فرهاد۱۵۴۸۴۰۱۱۵:۲۰:۵۸ ۱۳۹۹/۵/۱۴
لطفأ يك مقدار تاريخ مملكت خودتان را بخوانيد،حد اقل صد سال اخير را بخوانيد.
ناشناس۱۵۴۸۴۳۸۱۵:۴۸:۳۸ ۱۳۹۹/۵/۱۴
مشروطه شکست نخورد. آرمانهای مشروطه بازسازی ایران و ایجاد امنیت و ارتش منظم و ایجاد امکان تحصیل برای مردم و ایجاد بانک و کوتاه کردن دست شاه از بولهوسی ها بود که تا حد زیادی موفق شد.
ناشناس۱۵۴۸۴۵۱۱۶:۰۰:۲۶ ۱۳۹۹/۵/۱۴
این وجود خانم ها نیست که بحران ایجاد میکند این طرز تفکر اقایان است که ایجاد بحران میکند.
ناشناس۱۵۴۸۵۹۹۱۷:۲۷:۰۸ ۱۳۹۹/۵/۱۴
از بدو خلقت بشر خانم ها وجود داشته اند ولی برای مردان ایران هنوز وجود و حضور زن عادی نشده ! در تمام کشورهای مسلمان آزادی هایی که در تمام دنیا برای انسانها وجود داره برای خانم ها هم هست و فقط در ایران محدودیت ها روز به روز بیشتر می شود
ناشناس۱۵۴۹۵۳۳۱۲:۰۷:۱۱ ۱۳۹۹/۵/۱۵
سعی کنید نه از اینور بوم بیفتید نه از اونور همانطور که حضور خانمها را نباید نفی کرد همه آقایان هم نباید مثل هم دانست
ناشناس۱۵۴۸۷۱۲۱۸:۵۶:۱۳ ۱۳۹۹/۵/۱۴
مشروطه به هیچ وجه منحرف نشد و به بهترین وجه توسط رضاشاه اجرا شد!
ناشناس۱۵۴۹۵۳۵۱۲:۰۷:۴۳ ۱۳۹۹/۵/۱۵
هر چند حقیقت نداره ولی بانمک بود
ناشناس۱۵۴۹۱۲۸۰۲:۴۵:۰۵ ۱۳۹۹/۵/۱۵
نویسنده از مشروطه عثمانی نوشته در حالیکه زمانی‌ که ایران مشروطه می شود، از مشروطه در عثمانی خبری نبوده.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین