بازگشت اعتراضات به عراق

گروه جهان الف،   3990507149

پس از حدود چهار ماه آرامش نسبی، اعتراضات بار دیگر به میدان «تحریر» در مرکز بغداد به عنوان قلب تپنده و محرک اعتراضات استان های جنوب و مرکز عراق بازگشت.

بازگشت اعتراضات به عراق

ایرنا نوشت: نخستین دور این اعتراضات شامگاه یکشنبه گذشته به مرگ دستکم دو تظاهرکننده و زخمی شدن شمار دیگری از معترضان و نیروهای دولتی انجامید.

فضای مجازی در این دور از اعتراضات همانند اعتراضات مرحله نخست در پنج ماهه  (اکتبر ۲۰۱۹ تا فوریه ۲۰۲۰) که منجر به استعفای دولت «عادل عبدالمهدی» شد، به شدت منتقد دولت شده است.

هشتگ های مختلف تحت عنوان «کشتار در میدان تحریر» به ترند برتر در شبکه های اجتماعی تبدیل شده است و همه کاربرانی که در دوره دولت عبدالمهدی، در حمایت از اعتراضات آن دوره فعال بودند، دوباره فعالیت خود را از سر گرفته اند.

اعتراض های جاری در میدان تحریر همانند سال گذشته در اوج گرمای هوای این روزهای عراق، در اعتراض به کمبود برق و آب آشامیدنی و خدمات عمومی آغاز شده است.

نیروهای دولتی شامگاه یکشنبه با جوانان معترض درگیر شدند که نتیجه آن قتل دستکم دو تظاهرکننده بوده امری که فضای عمومی را به شدت علیه ماموران امنیتی و دولت تحریک کرده است.

همزمان با این رخدادها، استان های جنوب و مرکز عراق دوباره صحنه اعتراضات شدید شده و این حوادث اغلب به قطع خیابان ها، آتش زدن لاستیک  و درگیری با نیروهای دولتی انجامیده است.

در بغداد برخی از معترضان شامگاه دوشنبه در برخی از محله ها، روی دیوار ادارات برق منطقه ای شعارنویسی کرده و خواهان استعفای مدیران ناکارآمد و تعطیلی این ادارات شده اند.

در ناصریه مرکز استان ذیقار معترضان به اداره کل برق استان حمله شد و معترضان با زور خواهان استعفای مدیرکل این استان به دلیل ضعف در حل مشکل برق شدند.

در عین حال، طیف دولت، معتقد است که باندهای فشار به عمد اقدام به درگیری با نیروهای امنیتی در میدان تحریر کرده اند تا فضای عمومی را دچار تنش و بی ثباتی کنند.

شب گذشته و امروز سه شنبه شهرک صدر و میدان تحریر بغداد، نجف، بابل، ناصریه، کوت و چند شهر دیگر عراق شاهد اعتراض های مردمی بود.

وزارت کشور عراق امروز با انتشار بیانیه ‌ای اعلام کرد که به دنبال ایجاد درگیری، هرج و مرج و ضرب و شتم تظاهرکنندگان در میدان تحریر بغداد شماری از اعضای گروه‌های جنایتکار خطرناک را شناسایی کرده است.

در این بیانیه آمده است : دستگاه های امنیتی در ساعت های گذشته و در  نتیجه بررسی ها و تحقیقات در باره حوادث یکشنبه و دوشنبه شب، گروه های جنایتکار خطرناکی را در میدان تحریر شناسایی کردند که برای هرج و مرج  و ضرب و شتم تظاهرکنندگان و ایجاد درگیری با نیروهای امنیتی حافظ امنیت تلاش می کنند.

وزارت کشور عراق در این بیانیه تاکید کرده است که جوانان آگاه ما باید با مسئولیت پذیری اجازه عرض اندام به گروه های مسلح خطرناک و  قانون شکن در کشاندن کشور به سمت هرج و مرج و ناامنی ندهند.

«مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در این راستا نیز دستور انجام تحقیق و تفحص در حوادث خشونت بار یکشنبه شب گذشته در میدان تحریر داده است.

در این چارچوب طیف دولتی، فراخوان های متعددی در شبکه های اجتماعی برای جلوگیری از رفتن عراق به سراشیبی فتنه منتشر کرده است.

اعتراض ها به کمبود برق و خدمات عمومی گرچه گسترده ترین اعتراضات در عراق است در عین پاره ای اعتراضات مطالباتی و صنفی پراکنده نیز در شهرهای مختلف از جمله بغداد ادامه دارد.

بسیاری از رهبران و شخصیت های سیاسی در بیانیه ها، توئیت ها و اظهار نظرهای خبری مختلف به استفاده نیروهای دولتی از خشونت علیه تظاهرکنندگان هشدار داده و آن را عامل متشنج شدن اوضاع در عراق دانسته اند.

در این راستا نمایندگی سازمان ملل متحد در بغداد پایتخت نیز نسبت به خشونت های جاری در اعتراضات عراق هشدار داد.

از سرگیری اعتراضات در عراق بسیاری را نگران کرده و در همین حال برخی نسبت به تکرار سناریو استعفای دولت عبدالمهدی و رفتن کشور به سمت هرج و مرج هشدار داده اند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین