دومین عرضه سهام دولتی در راه است / چگونه سهام دارا دوم را بخریم؟

گروه اقتصادی الف،   3990424153 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

به گزارش الف به دنبال عرضه اولی سهام دولتی دارا یکم (ETF) قرار است بخش دوم این عرضه با نام دارا دوم آخر تیرماه یا اوایل مرداد صورت گیرد .

دومین عرضه سهام دولتی در راه است / چگونه سهام دارا دوم را بخریم؟

هر چند  پیش‌بینی فروش دارا یکم ۱۷ هزار میلیارد تومان بود اما فقط ۶۰۰۰ میلیارد تومان جذب کرد، اما بازدهی خوب این صندوق (افزایش ۲.۷ برابری این صندوق) باعث شده بسیاری از مردم منتظر صندوق بعدی که قرار است از سوی دولت عرضه شود بنشینند.
به نحوی که در پایان معاملات روز  یک‌شنبه بازار سهام، ارزش ۲۰۰ واحد صندوق دولتی دارا یکم با رشدی ۳ درصدی به ۵ میلیون و ۴۵۴ هزار تومان رسید.در حالیکه مردم برای خرید آن 2 میلیون تومان پرداخت کرده بودند .

 صندوق سرمایه گذاری دارا یکم متشکل از سهام بانک های صادرات ، ملت ، تجارت ، بیمه اتکایی و بیمه البرز بود اما صندوق سرمایه گذاری دارا دوم، دارای  سهم از شرکتهای نفتی و پتروشیمی با نمادهای شبریز، شپنا، شتران و شبندر  می باشد.

البته برخی مسولان اعلام کرده اند از بین دو صندوق باقی‌مانده پالایشی و صنایع فلزی و خودرو، هر کدام مقدمات اجرایی را زودتر انجام داده باشند در این مرحله عرضه سهام خواهند داشت.

معاون  امور بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی  چند روز پیش گفت: واحدهای دومین صندوق دولتی هم اواخر تیر یا اوایل مرداد پذیره‌نویسی می‌شود و سقف خرید در این صندوق‌ها ۵ میلیون تومان خواهد بود

 عباس معمارنژاد معاون امور بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی، در مورد اینکه بعد از عرضه واحدهای صندوق واسطه گری مالی یکم موسم به ETF مالی، بقیه سهام دولت چه شد، گفت: با فروش واحدهای صندوق‌های سرمایه گذاری مالی یکم در مرحله اول ۵٫۸ هزار میلیارد تومان پول از مردم جمع‌آوری شد که مستقیم به خزانه دولت واریز شد و برای بقیه واحدهای مانده صندوق واسطه‌گری مالی در حال بررسی هستیم که مابقی سهام دولت در ۵ شرکت (بانک تجارت، بانک ملت، بانک صادرات، بیمه البرز و بیمه اتکایی امین) را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مجددا از طریق ای تی اف مالی تا آخر تیرماه جاری به مردم عرضه کنیم.

بیشتر بخوانید 

- چگونه وارد بازار بورس شویم؟

- آشنایی با بازارهای بورس در ایران


وی در مورد این که آیا مجوزهای لازم را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفته‌اید، گفت: مجوز قبلا گرفته شده است، فقط باید فرایند اجرایی آن تعریف شود که هر کس با داشتن کد ملی بتواند تا سقف ۵ میلیون تومان از واحدهای صندوق واسطه‌گری مالی یکم با تخفیف دریافت کند و کسانی که قبلا این واحدها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در سقف ۲ میلیون تومان خریده‌اند، بتوانند تا ۳ میلیون تومان دیگر هم از واحدهای جدید صندوق واسطه گری مالی یکم خریداری کنند.


معاون امور بیمه و بانک وزارت امور اقتصادی و دارایی با بیان این که تلاش می‌شود تا فرایند اجرایی عرضه واحدهای صندوق واسطه گری مالی تا پایان تیرماه انجام شود، گفت: دوباره خرید این واحدها از طریق درگاه بانک‌ها و کارگزاری بورس امکان‌پذیر می‌شود.

بر اساس اخبار منتشره مرحله دوم واگذاری باقی‌مانده سهام دولت(دارا دوم ) در قالب صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله (ETF) شامل باقی‌مانده سهام دولت در پالایشگاه‌های تبریز، اصفهان، بندرعباس و تهران می‌شود. طبق اعلام‌های اولیه خرید واحدهای صندوق مزبور نیز با همان ۲۰درصد تخفیف خواهد بود، البته شاید در این واگذاری نیز میزان تخفیف افزایش یابد.


چگونه بخریم ؟


افرادی که دارای کد معاملاتی هستند می توانند از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنید و سرمایه گذارانی که فاقد کد بورسی هستند می توانند از طریق بانک ها در این صندوق های ETF دولتی، سرمایه گذاری نمایند که روش پذیره ‌نویسی در آن به قیمت ثابت بر مبنای ارزش اسمی هر واحد صندوق خواهد بود.

در اوایل سال ۹۹ شاهده تغییراتی در بازار بورس و حمایت همه جانبه دولت با اقداماتی همچون عرضه صندوق های ETF دولتی و آزادسازی سهام عدالت هستیم. اکنون پس از عرضه صندوق دارا یکم که شامل سهام های بانکی و بیمه ای بود، صندوق سرمایه گذاری دارا دوم که یک صندوق etf یا صندوق های سرمایه گذاری قابل معامله در بورس می باشد را عرضه نمود. هدف از انتشار این مطلب بررسی صندوق دارا دوم و شرایط پذیره نویسی آن می باشد.


صندوق دارا دوم چیست؟


دومین صندوق سرمایه گذاری ETF دولتی، صندوق دارا دوم نام دارد که با هدف دسترسی اکثر مردم به بازار بورس و ارتقاء وضعیت اقتصادی خانواده ها از سوی دولت عرضه می گردد. تا کنون زمان دقیق پذیره نویسی آن مشخص نشده است. ثت نام این صندوق برای عموم آزاد بوده و خریداران به مدت ۲ هفته پس از ابلاغ زمان دقیق پذیره نویسی برای خرید آن زمان دارند.


صندوق های سرمایه گذاری دارا دوم دولتی با ۲۰% تخفیف ارائه می شود انتظار می رود که همچون صندوق دارا یکم با استقبال خوب مردم مواجه شود. برای خرید صندوق دارا دوم کافیست در بازه زمانی پذیره نویسی با مدارک شناسایی (کارت ملی) به بانک مراجعه نمایید البته افراد دارای کد بورسی نیاز نیست به بانک مراجعه نمایند. سرمایه گذاران بدانند که تا یک ماه امکان فروش آن را ندارند. حداقل مبلغ لازم برای خرید صندوق دارا دوم ۱۰۰ هزار تومان می باشد.


صندوق دارا دوم کی عرضه میشود؟


زمان عرضه صندوق دارا دوم هنوز قطعی نشده است. طولانی بودن مراحل اداری عرضه سهام های دولتی یکی از دلایل تاخیر در زمان عرضه دارا دوم می باشد اما احتمالا صندوق دارا دوم در اواخر تیر ماه و یا اوایل مرداد ماه عرضه شود.
سبد صندوق واسطه گری مالی دوم شامل چه سهم هایی است؟

چگونه صندوق سرمایه گذاری دارا دوم را بخریم؟


همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد سرمایه گذاران می توانند از دو طریق (با کد بورسی یا کارت ملی) نسبت به خرید صندوق واسطه گری مالی دوم اقدام نمایند.
افرادی که دارای کد معاملاتی هستند می توانند از طریق سامانه معاملاتی کارگزاری خود نسبت به ثبت سفارش خرید اقدام کنید و سرمایه گذارانی که فاقد کد بورسی هستند می توانند از طریق بانک ها در این صندوق های ETF دولتی، سرمایه گذاری نمایند که روش پذیره ‌نویسی در آن به قیمت ثابت بر مبنای ارزش اسمی هر واحد صندوق خواهد بود.


شرایط پذیره نویسی صندوق دارا دوم چگونه است؟


پذیره نویسی به معنای ثبت نام می باشد و پذیره نویسی صندوق ETF دارا دوم به معنای ثبت نام برای خرید آن می باشد در ادامه مطلب به شرح کامل شرایط خرید صندوق دارا دوم می پردازیم.


۱. سرمایه گذاران می توانند در بازه زمانی مشخص در ساعات ۱۴ الی ۱۶ در سامانه معاملاتی، سفارش خود را ثبت نمایند و پس از جمع آوری سفارشات توسط کارگزاری ها تمامی سفارشات در سامانه معاملاتی حذف خواهد شد به همین دلیل سرمایه گذاران نمی توانند خارج از ساعات تعیین شده نسبت به ویرایش و یا حذف سفارش خود اقدام نمایند.


۲. یکی از شرایط صندوق های واسطه گری مالی دوم این است که خرید آن رده سنی نداشته و به هر شخص حقیقی دارای کد ملی (ملیت ایرانی) تعلق می گیرد.
    صندوق های ETF دولتی دوم به اشخاص حقوقی تعلق نمی گیرد.


۳. در پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری دارا دوم حداکثر ۵ روز کاری پس از اتمام مهلت پذیره نویسی به هر متقاضی دارای کد ملی به میزان ۲۰۰ سهم از نمادهای مذکور تخصیص می یابد و این در شرایطی است که اگر مجموع ارزش ریالی درخواست ‌های خرید بیش از ارزش سهام مدنظر به منظور انتقال به صندوق باشد، واحدهای صندوق به روش تسهیم ‌به‌ نسبت به متقاضیان اختصاص پیدا می کند.


۴. اگر به هر دلیلی واحد سرمایه گذاری صادر نشود و یا کمتر از مبلغ تعیین شده به کد معاملاتی و یا کد ملی تخصیص یابد مدیر موظف می باشد که آن اختلاف مالی و به اصطلاح مابه التفاوت وجوه واریز شده را حداکثر تا ۵ روز کاری پس از بازه زمانی تعیین شده برای پذیره نویسی به حساب شخص بازگرداند.


    • اگر سرمایه گذار از طریق سامانه و شعب بانکی اقدام به پذیره نویسی کرده باشد مابه التفاوت وجوه واریزی در زمان مشخص شده به حسابی بانکی شخص باز می گردد.
    • اگر از سامانه معاملاتی اقدام به خرید صندوق دارا دوم نموده باشد مابه التفاوت وجوه واریزی به‌ حساب شخص صاحب کد معاملاتی واریز خواهد شد.



دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۲۲۹۹۳۰۸:۴۳:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۲۵
این شرکت های دارا یکم و دوم بلای جان بورس و مردم شدن دولت به خاطر اینکه قیمت های اینا رو به هر ضرب و زوری شده ببره بالا با هزارو یک روش ازجمله انجام معامله در خارج از تایم اصلی بازار باعث رشد افسار گسیخته و حباب گونه این سهم ها شده این در حالی است که سهام شرکت های بنیادی و سودساز متاسفانه نه رشدی کرده اند بلکه ریزش هم داشته اند این رویه ادامه پیدا کنه برای آینده بورس بسیار خطرناکه و باعث بی اعتمادی قاطبه مردم و ظن به دستکاری معاملات خواهد شد. عدالت این است شرکت های بزرگ و اصلی در تایم اصلی بازار معامله شوند تا جهت بازار مشخص شود و اگر قرار است نمادهایی در خارج وقت اصلی معامله شوند آن شرکت ها باید شرکت های کوچک و متوسط باشند.الان سهام به دو دسته سهام دولتی و سهام ملتی تقسیم بندی شده اند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین