یک درس مهم ظریف در سیاست خارجی

علی اباذری،   3990415113 ۱۶۷ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۹ تکراری یا غیرقابل انتشار
یک درس مهم ظریف در سیاست خارجی

ديروز وزیر امورخارجه کشورمان که برای ادای توضیحاتی به مجلس رفته بود در سخنان خود به نکته بسیار مهمی اشاره کرد و آن اینکه سیاست خارجی نباید محل دعوای سیاسی داخلی باشد.

محمد جواد ظریف گفت: «امروز مهم‌تر از هر چیزی انسجام درونی است، چرا که سیاست خارجی حوزه دعوای جناحی نبوده و باید از هر دوگانه‌سازی و دعوای جناحی در این حوزه اجتناب شود» ایسنا

این سخن معقولی است که هیچکس با آن در مقام حرف مخالفتی ندارد اما به نظر نمی‌رسد که در همین مقام حرف و سخن هم مخاطب آن فقط یک جریان سیاسی باشد و به خصوص باید یادآوری کرد یکی از مهمترین نمونه‌های استفاده‌از موضوعات سیاست خارجی در رقابت های سیاسی داخلی در دولت آقای روحانی و در ارتباط با امضای توافق نامه ایران و غرب موسوم به «برجام» اتفاق افتاد . 

حتما آقای ظریف نیز مانند افکار عمومی به خوبی به یاد دارند که در رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۲ تا چه اندازه از این موضوع برای اثرگذاری در سیاست داخلی و به خصوص کسب رای در انتخابات خرج شد. جدا از برخی انتقادات لازم به تیم هسته ای دولت قبل -یعنی دولت محمود احمدی نژاد- و برخی اختلافات طبیعی کارشناسی که در مباحث سیاسی آن دوره وجود داشت به جرات می‌توان گفت که محور اصلی تبلیغات پروپاگاندایی، پرحجم و «دوگانه سازی» شده در انتخابات سال ۹۲ و در واقع برگ برنده روحانی در آن سال همین موضوع یعنی گشودن کامل قفل پرونده هسته ای در سیاست خارجی و رفع مشکلات داخلی بود. 

تیم تبلیغاتی روحانی در فضای داغ و پر حرارت آن دوره با دمیدن بر ضرورت انجام یک توافق راه را بر برخورد منطقی تر و بدور از هیاهو در این باره بستند. هر چند این کار به بهانه نوعی مقابله با آنچه «برخورد سیاسی منتقدان» با مذاکره عنوان می شد صورت گرفت، اما نتیجه آن بالا رفتن انتظار افکار عمومی برای انجام یک توافق سریع تر بود و هزینه مخالفت با چنین امری نیز بالا رفت.

همچنین همه به یاد داریم که پس از امضای توافقنامه هسته ای نیز تا چه اندازه دولت در این زمینه درباره آن تبلیغ کرد و این بار شخص وزیرخارجه نیز از این تبلیغات وسیع به شیوه ای بسیار سخاوتمندانه بهره مند شد تا جایی که او را با مصدق و  امیرکبیر مقایسه کردند و ... . 

این رویکرد به خصوص به دلیل توفیق سیاسی اولیه دولت در این مذاکرات تا زمان‌انتخابات ۹۶ هم ادامه یافت و به عنوان مصداق کاملی از دوگانه سازی مورد نظر آقای ظریف در سخنان امروزش در مجلس به کار تبلیغات انتخاباتی در سیاست داخلی آمد.

یقینا توفیقات هر دولتی در سیاست خارجی در کارنامه اش ثبت می شود و به طور « طبیعی» در ارایه این کارنامه حتی در موسم انتخابات به کار می آید و هیچ دولتی از بیان نتایج اقدامات خود در سیاست خارجه از این حوزه صرف نظر نمی‌کند. اما آنچه درزمینه برجام رخ داد فراتر از یک امر طبیعی بود. 

دولت و طرفدارانش در برخورد با برجام یعنی چیزی که به منافع ملی مربوط می شود و فراتر از مقاصد و منافع جریانهای سیاسی است با دوگانه سازی های سیاه و سفید مانع شنیدن صدای منتقدان یا دستکم اثرگذاری آنان بر افکارعمومی شدند و در این راه نیزهیچگاه چشم از انتخابات پیش رو برنداشتند. 
 
حل تمام مشکلات داخلی، ساختاری و مزمن کشور به ادامه مسیری که دولت یازدهم در پیش گرفته بود گره زده شد و دولت به شیوه ای که منتقدان آن را « ناموسی» می خواندند از برجام تمام قد دفاع کرد و حتی حاضر نشد پس از عقب نشستن بی‌هزینه آمریکا و پس از آن اروپایی ها از این دستاورد به برخی مشکلات حقوقی این توافق نامه اعتراف کند. 

با این حال برجام درس بزرگی برای سیاستمداران کشور بود. چه برای آنها که به زعم دولت با برجام مخالفت سیاسی می کردند و چه برای آنها که از آن به عنوان برگ برنده در رقابت انتخاباتی استفاده کردند. این درس همان است که آقای ظریف امروز در مجلس به آن اشاره کرد: از سیاست خارجی نباید برای منافع جناحی داخلی استفاده کرد .

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۱۰۵۲۰۰۰:۰۹:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
درس مهم ظریف درسیاست خارجه این است که برجام کشور را نابود کرد
ناشناس۱۵۱۰۸۲۴۰۹:۱۳:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
چیزی که واضح است این است که عدم توانایی ما در حفظ آن چنین اوضاعی را رقم زد . اینقدر همه چیز را وارونه جلوه ندهید .
ناشناس۱۵۱۱۱۳۸۱۲:۰۷:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
برجام باید در کتب درسی دانش آموزان در کنار قراردادهای ننگین ترکمنچای و گلستان گنجانده شود تا درس عبرت نسل های آینده باشد.
ناشناس۱۵۱۱۶۲۸۱۶:۳۸:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
سیف: برجام مشکل روابط بانکی ما را حل نکرد دستاورد برجام تقریبا"هیچ بود.
حامد۱۵۱۲۰۱۶۲۳:۲۷:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
برجام دستاورد بزرگی بود که نتونستیم ازش استفاده کنیم. توافقی که صدای اسراییل و عربستان رو در اورد ولی فرصت حفظش رو از دست دادیم.
ناشناس۱۵۱۱۱۷۹۱۲:۱۸:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
چرا عده ای جلوی پای روحانی دائما" سنگ اندازی می کنند؟
ناشناس۱۵۱۱۲۲۷۱۲:۴۰:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
زیباکلام: روحانی حتی یک وعده خود را عملی نکرده است.
ناشناس۱۵۱۱۲۷۲۱۲:۵۵:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
کیا؟ آشناها؟
ناشناس۱۵۱۱۲۸۳۱۲:۵۸:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
کسی که تتمه برجام رو نابود کرد ترامپ بود، ترامپ رو هم که ما انتخاب نکردیم، کردیم؟
ناشناس۱۵۱۱۶۱۴۱۶:۲۲:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
باید قرارداد برجام طوری تنظیم می شد که نه ترامپ نه هیچ رئیس جمهور دیگری نتواند بدون هزینه از آن خارج بشود.
ناشناس۱۵۱۱۴۵۰۱۴:۳۹:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
کشتی گیر نمی تونه کشتی بگیره میگه زمینش کجه انصافا برداشتن کارت سوخت و دوباره برقرار کردن آن تصمیم گیرش غیر از دولت دیگه چه کسی بوده یا چه کسی سنگ انداخت یا اختصاص 1000 یورو به سفر خارجی ، یا قضیه دلار 4200 یا چند تن طلایی که به باد داد و ..... فکر نمی کنم هیچ انسان منصفی نمی تواند ناکارایی و ناکارامدی دولت و حامیانش را توجیه کند
مهران۱۵۱۱۴۹۳۱۵:۰۶:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
با اینکه اون عده به قول شما سنگ اندازی کردن تا جلوی روحانی رو بگیرند روحانی با این سرعت کشور رو داره پرت میکنه تو دره اگر نمیکردن ببین چند سال قبل ته دره بودیم با اینکار های روحانی و دولتش
ناشناس۱۵۱۱۱۸۱۱۲:۱۹:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
عده ای از سخنان صریح و درست ظریف عصبانی هستند و نمی توانند جلوی خشم خود را بگیرند
ناشناس۱۵۱۱۲۶۷۱۲:۵۴:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ظریف باید پاسخگو باشد که چرا هیچکدام از خطوط قرمز و شروط 9 گانه رهبری در برجام لحاظ نشد ؟!
ناشناس۱۵۱۱۳۴۸۱۳:۳۷:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۱۶
شروط باید درمذاکرات برجام وبه توافق دوطرف میرسید .شرط یک طرفه قابل اجرا نیست.
ناشناس۱۵۱۱۵۲۹۱۵:۲۲:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ظریف خارچشم شماهاست
ناشناس۱۵۱۱۵۸۵۱۶:۰۵:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
اگر خطوط قرمز و شروط 9 گانه رهبری رعایت می شد برجام به خسارت محض تبدیل نمی شد.
ناشناس۱۵۱۱۵۹۰۱۶:۰۹:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
اگر قرار بود دلار 22000 تومان و تورم 500 درصد و تحریم ها 100 برابر بشه چرا برجام امضاء شد و چرا اینهمه امتیازداده شده و روحانی اینقدر وعده داد؟! ظریف و روحانی باید پاسخگو باشند.
ناشناس۱۵۱۱۶۰۱۱۶:۱۴:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
شروط دو طرفه هست خوب ولی وقتی قرار نیست قبول کنند نیازی نیست هر جور شده ضرر به ملت برسونید و توافق کنید
ناشناس۱۵۱۱۲۷۵۱۲:۵۶:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
یعنی آقای ترامپ رو ما انتخاب کردیم؟
ناشناس۱۵۱۱۵۸۲۱۶:۰۴:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
نقض آشکار برجام از دولت اوباما با تصویب قانون تحریم ویزای امریکا برای اتباع 38 کشور که به ایران سفر می کنند و غارت 2 میلیارد دلاری اموال بلوکه شده ایران و تمدید 10 ساله تحریم آیسا شروع شد.
مانی۱۵۱۱۳۷۳۱۳:۵۰:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
اعتماد بیشتر به غرب ، عدم دقت در متون و مطالب موضوع قرار داد و عجله و دستپاچگی شدید طرف ایرانی برای بهره برداری از نتایج مذاکرات در انمتخابات آتی ،باعث شکست برجام شد . باید واقعیت را دید و گفت تا عبرت باشد برای آیندگان
ناشناس۱۵۱۱۴۲۲۱۴:۲۵:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
عدم ناتوانی ما در حفظ برجام هم برمیگرده به متن برجام که ضعف خودمان است
ناشناس۱۵۱۰۸۳۱۰۹:۱۸:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۱۶
برجام برای کشور بسیار خوب و به موقع بود و نشان آنکه حداقل بازار در آن زمان به ثبات رسیده بود و اقتصاد رو به بهبودی بود. منتها متاسفانه مخالفان داخلی و ترامپ دست در دست هم برجام را تا حد زیادی ناکارآمد کردند.
ناشناس۱۵۱۱۰۶۱۱۱:۳۲:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
دو سال پس از شوک به اقتصاد به ثبات خواهد رسید و ربطی هم به برجام نداشت چون اصلا برجام وجود خارجی نداشت ولی الان همین اقایان دارند با قیمت سازی دوباره میخواهند شوک به اقتصاد بدهند به چه دلیل خدا داند
ناشناس۱۵۱۱۲۰۰۱۲:۲۳:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
پس اگه وجود خارجی نذاشت چرا با نابودی برجام شرایط بد شد؟
ناشناس۱۵۱۱۲۸۱۱۲:۵۷:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
5 برابر شدن حجم نقدینگی در 7 سال گذشته و هجوم این نقدینگی به بازارهای مسکن و خودرو و ارز و طلا باعث تورم افسارگسیخته شد و ترامپ با خروج از برجام ماشه نقدینگی را کشید.
ناشناس۱۵۱۱۲۸۵۱۲:۵۸:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
برجام مرده به دنیا اومد و از اول هم معلوم بود طرف غربی به تعهدات پایبند نیست و فقط الان علنیش کرده.
ناشناس۱۵۱۱۶۳۲۱۶:۳۹:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
برجام نه تنها باعث لغو تحریم ها نشد بلکه باعث افزایش تحریم ها شد.
ناشناس۱۵۱۱۵۸۹۱۶:۰۹:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۱۶
4 سال اول ریاست جمهوری روحانی و یکسال اول دور دوم ریاست جمهوری درست تا قبل از خروج امریکا از برجام هم قیمت دلار ثبات داشت و هم بازار در آرامش بود
ناشناس۱۵۱۱۰۸۰۱۱:۴۰:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
بیچاره گی مدعیان اصلاحات بجایی رسیده که شکست برجام و تشدید تحریم ها را به گردن رقیب سیاسی شون می اندازند و فرار به جلو می کنند !
ناشناس۱۵۱۱۱۷۴۱۲:۱۷:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
تحریم نتیجه شعار نویسی روی موشک است
ناشناس۱۵۱۱۲۳۳۱۲:۴۱:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
قطعنامه 1929 که بسترساز تحریم های بانکی و نفتی و مشکلات اقتصادی برای کشور شد نتیجه فتنه اصلاح طلبان در سال 88 بود.
ناشناس۱۵۱۱۲۵۲۱۲:۴۸:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
عجب شعار نویسی هم شده ملاکی برای رد کردن یا تایید کردن یک توافق خخخخخه ان وقت شعار دیگر کشورها چی بود که امریکا از مفادهای بین المللی به غیر از برجام خارج شد؟ خخخخخه
ناشناس۱۵۱۱۱۸۵۱۲:۲۰:۲۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
مگر ظریف در چه گفت که اینقدر براشفته شده اید...حتما خبری هست که اینقدر به او هجمه میکنید...
ناشناس۱۵۱۱۳۶۶۱۳:۴۷:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
نقدینگی در همه کشورها زیاد می شود ولی چون در کشورما دلال بازی نون دارد و دولت هم اجازه این فعالیت ها را میدهد تورم ایجاد می کند
ناشناس۱۵۱۱۵۹۷۱۶:۱۲:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
چاپ پول بی پشتوانه عامل اصلی تورم است دولت روحانی در یکسال گذشته به اندازه 8 سال دولت نهم و دهم پایه پولی (چاپ پول) کشور را افزایش داده است.
ناشناس۱۵۱۰۸۵۰۰۹:۳۱:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
برجام دلار 3900 تومانی را به 3200 تومان کاهش داد و به هم خوردن برجام دلار 3200 تومانی را به 22000 تومان رساند. این حقیقت است و نه آنچه تو گفتی
ناشناس۱۵۱۱۰۵۱۱۱:۲۹:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
خخخخه دلار 3100 تومنی برای زمانی بود که دو سال تا برجام مانده بود و اصلا توافقی هم وجود نداشت تاریخ را عوض نکنید لطفا
ناشناس۱۵۱۱۶۰۰۱۶:۱۴:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
اما گفتگوها و مذاکرات بجد در حال انجام بود و دولت اول روحانی بسیار موفق بود
ناشناس۱۵۱۱۰۸۶۱۱:۴۲:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
قبل از برجام دلار 3000 تومان و گوشت 25 هزار تومان و مرغ 5 هزار تومان و بنزین 400 تومان و پراید 18 میلیون بود برجام باعث بدبختی و فلاکت بیشتر ملت شد.
ناشناس۱۵۱۱۱۶۹۱۲:۱۶:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
من از اولش هم از این دولت بدم می امد ولی یک چیزی را بگویم قدرت خرید شما در مجموع کالاها و نه چند قلم مانند سال 92 شده و اگر برجام نمی امد از سال 92 خیلی جلوتر می بودیم
ناشناس۱۵۱۱۶۰۶۱۶:۱۶:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۱۶
قبل از آنهم یعنی سال 84 و قبل از روی کار آمدن احمدی نژاد دلار 900 تومان و گوشت کیلویی 6000 تومان بود. این در حالی بود که قیمت نفت تا 7 دلار در هر بشکه پایین آمده بود
کیان۱۵۱۰۸۷۳۰۹:۴۵:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
برجام سیاست خارجی را متهول کرد و اگر ثباتی اگر اکنون وجود دارد نتیجه برجام است، برجام دنیا را علیه امریکا متعهد کرده و فروپاشی آن برابر است با خواسه امریکا ظریف مرد دیپلماسی کشور است و اینگونه هجمه فقط و فقط خواسته دشمنان است
ناشناس۱۵۱۱۲۴۸۱۲:۴۶:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
دنیا را علیه امریکا متحد کرد؟!! خخخخخخ بعد شعار واقعیت گرایی هم میدید مضحکه
ناشناس۱۵۱۱۶۰۷۱۶:۱۷:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
در پاسخ منطقی که بمانید کنایه میشود شیوه گفتارتان
ناشناس۱۵۱۱۲۸۹۱۲:۵۹:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
یعنی با دلار 22000 تومانی و سکه 11 میلیونی ثباتی در بازار وجود دارد ؟!
علی۱۵۱۰۸۸۴۰۹:۵۷:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
زمان آقای دولت بهار با نفت صد دلاری کشور در حال شکوفایی بود ؟
ناشناس۱۵۱۱۰۶۷۱۱:۳۴:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
حداقلش دولت بهار زیر ساخت کشور را طوری ساختند که الان هم دارید دستچت ان را می خوردید و اگر نکرده بودن وضعت از این هم بدتر بود
ناشناس۱۵۱۱۱۷۷۱۲:۱۸:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۱۶
سرانجام دکل های نفتی مفقود شده چه شد؟
ناشناس۱۵۱۱۲۴۱۱۲:۴۴:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
4/8 میلیارد دلار که اخیرا"دیوان محاسبات گزارش داد که مفقود شده معادل 69 عدد دکل نفتی است اصلاح طلبان باید پاسخگو باشند.
ناشناس۱۵۱۱۲۵۱۱۲:۴۸:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
اگر از شبکه‌های رسانه‌ای بی‌بی‌سی و بقیه جدا بشی میفهمی سرانجامش چی شد باید از رییس دولت اصلاحات و پسر وزیرش بپرسی
ناشناس۱۵۱۱۲۶۲۱۲:۵۲:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
دکل دزدی نفتی هم کار اصلاح طلبان بود و آقازاده مهاجرانی در این رابطه دستگیر شده است.
علی۱۵۱۱۳۲۹۱۳:۲۶:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
زیر ساخت های کشور ا با کمک کشوز غیر نفتی چینی در صنعت نفت ، و با دانگ فنگ و چری در صنعت خودرسازی قوی کرد؟؟؟
ناشناس۱۵۱۱۳۷۴۱۳:۵۲:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
زیر ساخت را وقتی در ماشین ببینی بهتر از این فکر نمی کنی
ناشناس۱۵۱۱۵۶۵۱۵:۴۸:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
کلید روحانی اقتصاد کشور رو قفل کرد.
ناشناس۱۵۱۱۰۹۵۱۱:۴۶:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۱۶
در زمان احمدی نژاد اوضاع خوب بود من جوان مجرد با دلار 1000 الی 3000 تومانی سالی 3 الی 4 بار مسافرت خارجی میرفتم و با 11 میلیون تومان خودرو سمند خریدم اما حالا قیمت خودرو سربفلک کشیده و با دلار 21000 تومانی و چندین برابر شدن عوارض خروج از کشور اصلا"امکان مسافرت خارجی نداریم.
ناشناس۱۵۱۱۱۶۱۱۲:۱۵:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
سفرهای خارجی مردم در دولت روحانی نسبت به دولت قبل 75 درصد کاهش یافت این یعنی مردم خیلی فقیرتر شدند.
ناشناس۱۵۱۱۲۵۶۱۲:۴۹:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ناراحتی این دولت اجازه نداده مردم به بلاد کفر رفته و راهی جهنم شوند؟!
ناشناس۱۵۱۱۵۷۹۱۶:۰۰:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ناراحت هستیم که چرا مردم نسبت به دولت قبل اینقدر فقیرتر شده اند.
ناشناس۱۵۱۱۱۳۲۱۲:۰۴:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۶
در زمان احمدی نژاد دلار 3 برابر شد اما حالا 7 برابر گران شد و این از نتایج تدبیر است !
ناشناس۱۵۱۱۴۲۶۱۴:۲۶:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
نه عزیز اگر دولت بهار می ماند دلار همان موقع به نرخ امروز می رسید برجام چند سال آن را عقب انداخت
ناشناس۱۵۱۱۵۶۷۱۵:۵۰:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
دولت بهار 6 سال نرخ ارز را ثابت نگهداشته بود بعد از تحریم های ظالمانه که نتیجه فتنه اصلاح طلبان در سال 88 بود نرخ دلار 3 برابر شد.
ناشناس۱۵۱۱۵۹۹۱۶:۱۳:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
حتی با چوب خشک هم اوضاع اقتصادی اینقدر وخیم نمی شد.
ناشناس۱۵۱۱۶۱۰۱۶:۱۸:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
بعله برجام امد تا بر سرکوب اقتصادی قیمت دلاری که باید الان 11 هزار تومان باشد ان هم بدون برجام رسید به 22 هزار تومان!
ناشناس۱۵۱۱۳۰۶۱۳:۱۲:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
خیلی وقتها بالاتر از 120دلار بود و هزینه های کشور نسبت به امروز پایین بود
ناشناس۱۵۱۱۴۹۲۱۵:۰۶:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
متوسط قیمت نفت 70 دلار بود
ناشناس۱۵۱۱۵۶۸۱۵:۵۱:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
نفت 120 دلاری نتیجه غنی سازی 20 درصدی و مقاومت در مقابل استکبار بود.
ناشناس۱۵۱۰۹۱۰۱۰:۰۹:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ظريف گفت دروغگو باشم ياراستگو مقام معظم رهبري منو صادق خطاب كردن وگفتگوها زيرنظرايشون بوده
ناشناس۱۵۱۱۱۱۰۱۱:۵۴:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
رهبر معظم انقلاب: برخی اوقات گفته می شود که جزئیات این مذاکرات زیر نظر رهبری است در حالیکه این سخن دقیق نیست .( 20 /1 / 94)
ناشناس۱۵۱۱۱۴۲۱۲:۰۸:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
رهبری بارها هم تذکر به این دولت و این اقا هم دادند در مورد توافق چه قبل ان و چه بعد از توافق که در همین سایت متن هاش موجود است و یا شروط 11 گانه که هیچ گاه مد نظر قرار ندادن ان وقت می ایبد خودتان را پشت رهبری قایم می کنید؟
ناشناس۱۵۱۱۲۰۲۱۲:۲۳:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ظریف بجای پاسخگویی در مورد عملکرد 7 ساله اش خودش را پشت رهبری و شهید سردار سلیمانی پنهان کرد.
ناشناس۱۵۱۰۹۱۳۱۰:۱۰:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
اگر راست میگویید و راست میگویند مجلس انقلابی سریعا برجام را آتش بزند جلو ضرر را هر وقت بگیرید منفعت است
عابد۱۵۱۱۱۴۸۱۲:۱۰:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
هفت سال، مردم را معطل برجام کرده اید و همه امتیازها را داده اید و هیچ نگرفته اید.... الان آتيش بزنیم چی بدست میاریم، هیچی اون موقع باید دقت میکردیم، که برجام کلید واژه کلاه گشاد بود...
ناشناس۱۵۱۱۴۹۱۱۵:۰۶:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
اورانيوم 20 درصدو داديم ديگه، ظرف دو ماه ميشه همون مقدار اورانيومو با غناي 20 درصد غني كرد و از لحاظ هسته‌اي رسيد به شرايط قبل از برجام. فقط شما بفرما قراره بعدش با اين تحريم‌ها كه بنيانش زمان آقاي احمدي‌نژاد بود، چه جوري مملكتو اداره كني
ناشناس۱۵۱۱۵۷۷۱۵:۵۹:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
هیلاری کلینتون: تحریم های بانکی و نفتی جمهوری اسلامی در حمایت از سبزها و اصلاح طلبان بود.
ناشناس۱۵۱۱۶۶۶۱۷:۰۳:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۱۶
اصل موضوع مشکل دارد و چرا باید به خاطر توقع بی جا زورگویان برجام را امضا می کردیم؟ برای فروش نفت؟!
ناشناس۱۵۱۱۱۷۳۱۲:۱۷:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
آنگلامرکل صدر اعظم آلمان از برجام بعنوان اهرم فشار بر ایران یاد کرده است .
ناشناس۱۵۱۰۹۳۹۱۰:۲۷:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
نماینده های صفر کیلومتر می خواهند به ظریف درس دیپلماسی بدهند!!!!
ناشناس۱۵۱۱۱۵۵۱۲:۱۳:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
یک فرد صفر کیلومتر عادی که دپیلمات نیست بهتر از این ها توافق می بندد چون می داند چیز نسیه دادن بیعانه لازم است حالا فکر کن ان طرفت دشمنت هم باشد بیعانه که هیچ اصل پول لازم است که بگیری و نقد بدهی!
ناشناس۱۵۱۱۴۸۸۱۵:۰۳:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
این دقیقا همون نظر ترامپ در مورد برجامه وقتی که دمکراتها رو به دادن امتیاز بیش از حد به ایران محکوم کرد !!
ناشناس۱۵۱۱۶۰۴۱۶:۱۴:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
برجام خسارت محض بود زیرا ما امتیازات نقد به دشمن دادیم و یک مشت وعده نسیه تحویل گرفتیم.
ناشناس۱۵۱۱۶۱۲۱۶:۲۱:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ترامپ کلا با رییس جهور های گذشته کشورش مشکل داشت و به همین خاطر از خیلی توافقات دیگر جهانی خارج شد
ناشناس۱۵۱۰۹۵۱۱۰:۳۰:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
درس عبرت برجام این بود که هیچگاه در گفتگو به امریکای جنایتکار درجه یک اعتماد نکنیم .
ناشناس۱۵۱۱۱۹۳۱۲:۲۲:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
نمایندگانی که دیروز حلقوم خود پاره میکردید و به ظریف توهین میکردید اگر جرات دارید دولت مکلف کنید تا از برجام خارج شود .
ناشناس۱۵۱۱۶۰۵۱۶:۱۵:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
خیلی زرنگ تشریف دارید می خواهید شکست برجام را به گردن مجلس اصولگرا بیندازید.
ایران دوست۱۵۱۰۹۶۰۱۰:۳۵:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
تفکرات امثال تو کشور نابود کرد.
ناشناس۱۵۱۱۱۱۶۱۱:۵۶:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
عراقچی: نتیجه برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۵۱۰۵۵۲۰۰:۴۲:۱۲ ۱۳۹۹/۴/۱۶
پسا حسن و پسا اسحاق و پسا محمد جواد و پسا از پی کدخدا و ناخدا را کجای دلمان بگذاریم
ناشناس۱۵۱۰۵۷۹۰۰:۵۹:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۱۶
سیاست خارجی چه ربطی به ظریف داره؟
ناشناس۱۵۱۰۹۱۴۱۰:۱۱:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
نه پس به عمه من ربط دارد
نمیدونم۱۵۱۰۵۸۴۰۱:۰۶:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۱۶
در کل موافق مذاکره ام ولی جناب آقای ظریف شما خیلی از من و امثال من آگاه ترید و باتجربه تر. مذاکره ای که منجر به هیچ دستاوردی نشه و آحاد جامعه نتونن این اتفاق رو لمس کنن چه فایده ای داره. عذرخواهی هم نمیخوایم ولی چرا اینقدر سرسختانه دفاع میکنید. دیدن فلاکت مردم آیا تمومی نداره براتون؟
ناشناس۱۵۱۰۵۸۵۰۱:۰۹:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
اول کشور خودمون رو بسازین بعد تاریخ سازی کنید آقای ظریف
ناشناس۱۵۱۰۶۰۶۰۲:۰۳:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
چقدر از بدی های برجام گفتید و نوشتید . خسته نشدید؟ مگه برای رفع تحریم چاره ای بود ؟ حالا این گوی و این میدان برای مجلس انقلابی و رییس جمهور بعدی بفرمایید تحریم ها رو رفع کنید . خدا پدر ظریف را رحمت کند که با توافق برجام حد اقل چهار سال به ما فرصت داد یه نفسی بکشیم
ناشناس۱۵۱۱۱۴۴۱۲:۰۹:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
به قول خود جان کری اگر برجام نبود دیوار تحریم های ضد ایرانی فرو ریخته بود.
عوام۱۵۱۰۶۳۹۰۴:۲۳:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
این حرف آقای ظریف جایی درست است که سیاست خارجی در راستای قدرتمندی و منافع کشور پس از مطالعات جامع حقوق بین‌الملل وجود داشته باشد. متاسفانه سیاست خارجی ایشان به موارد زیر خلاصه می‌شود: - لبخند به طرف مقابل در مذاکرات و بگو بخند در نسشتهای جانبی، زمانی که در اصل دعوای سیاسی است و پس از ادوار طولانی، مشخص شده که هدف طرف مقابل از مذاکره دوستانه نبوده، دید طرف مقابل به ما از موضع قدرت، خصمانه و تهدید آمیز بوده و هر نتیجه‌ای از این مذاکرات شامل اعمال محدودیتهایی برای کشور خواهد بود. این به معنی برد نبوده بلکه نتیجه نهایی هنوز باخت است و هدف از مذاکره کم کردن اختلاف گل است. - امضای توافقنامه بدون دانش از حقوق بین‌الملل و قوانین داخلی طرف مقابل و بدون درج ضمانت اجرا برای آن طرف. - اعمال ضرب الاجلی خواستهای طرف مقابل قبل از گرفتن امتیاز کافی. - خود بزرگ بینی و مقدس پنداری به گونه‌ای که مردم و نمایندگان لایق و قابل در دانستن مفاد توافقات خارجی نیستند و نتایج مذاکرات ناموسی است و هر تحفه‌ای از آن برآید منتی بر مردم است و به قول سعدی بر هر نعمتی شکری واجب.
ناشناس۱۵۱۰۶۶۷۰۶:۴۹:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
چجوری باید بگیم الف که دوسال آخر دولت احمدی نژاد تو هسته ای کاره ای نبود!!
ناشناس۱۵۱۱۲۱۲۱۲:۳۳:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
در شورای امنیت ملی بود و همه هم میدانند نفوذ دولت در این شورا از همه بیشتر است
ناشناس۱۵۱۰۶۷۴۰۷:۰۳:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ولی به نظر من : سیاست خارجی ، نباید عامل ایجاد دعوای داخلی شود . مردم راجع به انعقاد قرارداد ۲۵ ساله با چین نامحرم نیستند . مفاد قرار داد چی بوده ؟!
ناشناس۱۵۱۱۱۴۷۱۲:۱۰:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
حتی ترکمنچای هم نسخه فارسی داشت چرا برجام نداشت ؟!
ناشناس۱۵۱۰۶۷۵۰۷:۰۵:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
جواد به جایی نرسیده که درس سیاست دهد . او خودش در الفبای سیاست پاک ، درجا زده و مردود شده است .
ناشناس۱۵۱۰۶۹۱۰۷:۲۵:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
نماینده فاقد تجربه سیاسی و مملکتداری ، بر چه اساسی به ظریف می گوید دروغگو؟
ناشناس۱۵۱۰۹۱۷۱۰:۱۳:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
حافظه شما کوتاه مدت است ولی خیلی چیزها ما یادمون هست که گفتند
ناشناس۱۵۱۰۹۴۱۱۰:۲۸:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۱۶
دروغ این بود که گفتن اگر مذاکره کنیم و به غرب اعتماد کنیم و بتن بریزیم همه چی درست می شود اما نشد.
کاظم۱۵۱۰۹۹۲۱۰:۵۱:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
نه برادر از روز اول عده ای در داخل ساز مخالف زدند و مانع موفقیت روحانی و تیم ظریف شدند.
ناشناس۱۵۱۱۱۲۲۱۲:۰۰:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
آن کسانی که میگفتن امضاء جان کری تضمین است !!! و تضامین لازم رو از دشمن نگرفتن باعث نابودی برجام شدند زیرا برجام ضمانت اجرایی ندارد.
ناشناس۱۵۱۱۳۱۱۱۳:۱۴:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
دقیقاااااااااااااااااا نذاشتن و حالا طلب کار هم هستن
ناشناس۱۵۱۱۶۰۸۱۶:۱۷:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
قرارداد بدون ضمانت اجرایی امضاء کردید حالا میگن نذاشتن ؟!
ناشناس۱۵۱۱۰۲۳۱۱:۱۳:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۶
اولا چنین چیزی نگفتند. ثانیا حتا اگر گفته باشند به این میگویند اشتباه نه دروغ.
ناشناس۱۵۱۱۱۲۴۱۲:۰۱:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
کی بود کی بود من نبودم ؟! خخ
ناشناس۱۵۱۰۷۰۰۰۷:۳۷:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ظریف - ۰ - و دیگر هیچ
ناشناس۱۵۱۰۷۰۱۰۷:۴۰:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
اقای ظریف و سایرین اون زمان به هیچ نقدی وقع و احترام نگذاشتند حتی اگر دلسوزانه بود و با انواع صفات منتقدین رو نواختند پس الان انتظار نداشته باشه که بقیه هم به نظرش احترام بگذارند.
ناشناس۱۵۱۰۷۰۲۰۷:۴۰:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۱۶
خدا خودش جای حق نشسته و میدونه کی و کجا شما رو به جون هم بندازه شک نکنید این خواست خداست که تو این شرایطی که از نظر عقلانی باید از همیشه متحدتر باشید شما رو به جون هم انداخته تا با دستهای خودتون همدیگر رو رسوا کنید دستان انتقام جوی خداوند با این بی کفایتی در اداره مملکت به این مردم روا داشتید داره آشکار میشه
ناشناس۱۵۱۱۲۲۹۱۲:۴۰:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
شاید هم خدا می خواست تا برجام های بعدی شکل نگیرد تا کشور را به سمت جنگ سوق داده نشود
ناشناس۱۵۱۱۵۶۲۱۵:۴۷:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
رای به روحانی هم به صورت خلق الساعه از آسمان آمده و کسی هم گردن نمیگیره 7رسال پیش هرچی به آقایون گفتن انتظارات رو بالا نبرید از یه قرارداد نتیجه این شد
ناشناس۱۵۱۰۷۰۳۰۷:۴۰:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
چرا به این بدبخت مادر مرده گیر می دید؟ این بابا فقط دستور اجرا کرده
ناشناس۱۵۱۰۹۱۹۱۰:۱۶:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ابتکار عمل هم به او می دهند که مانور بدهد در جلسات ولی ایشون زیاد کار بلد نبود
ناشناس۱۵۱۰۷۰۵۰۷:۴۲:۲۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
منطقی بود ممنون
ناشناس۱۵۱۰۷۰۸۰۷:۴۴:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
خودتون هم نمیفهمید چی میگید بالاخره از ظریف تعریف کردین یا انتقاد.....؟؟؟!!!!!
ناشناس۱۵۱۰۷۰۹۰۷:۴۶:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
کدوم انسجام داخلی آقای محترم ؟ تو ده ها میلیونی حقوق میگیری و من ۳ میلیون ! حقوق ۳۰ میلیونی با حقوق ۳ میلیونی منسجم نمیشود و قابل انسجام نیست !
ناشناس۱۵۱۰۷۱۴۰۷:۴۷:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ایشان هنوز در موضع درس دادن نیست . ایشان باید هنوز درس پس بدهد .
ناشناس۱۵۱۰۷۱۵۰۷:۴۷:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
جواد خام است و بی تجربه
ناشناس۱۵۱۰۷۱۹۰۷:۵۰:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ظریف این موها را در آسیاب سفید کرده است . مواضع او عمدتا در مسیر باد قرار دارد .
ناشناس۱۵۱۰۷۲۲۰۷:۵۲:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
درس مهم من به ظریف ! ظریف ، خودت باش .
ناشناس۱۵۱۰۷۲۴۰۷:۵۳:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
وزیر ِ باری به هر جهت !
ناشناس۱۵۱۱۱۶۲۱۲:۱۵:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
این روزها می گذرند و تاریخ قضاوت خود را خواهد کرد. روزی علیه مصدق شعار دادند و اوباش به خانه اش ریختند و عزل و تبعیدش کردند و ... و امروز تاریخ از او به عنوان ابرمردی یاد می کند که میهنش را دوست می داشت. قدر دیپلماتی مانند ظریف را نه افرادی مانند کریمی قدوسی که تاریخ می داند.
ناشناس۱۵۱۱۲۹۳۱۳:۰۲:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
از قیاست خنده آمد خلق را البته مصدق با ظریف تنها یک وجه مشترک دارند و آن اینکه هردو به امریکا اعتماد کردند و فریب خوردند.
ناشناس۱۵۱۰۷۲۶۰۷:۵۵:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
حالا که فکرشو میکنم میبینم چه خوب شد که دیگه بهش اجازه نمیدن پاشو بیرون از اون ۲ تا خیابون بذاره . عالی شد .
ناشناس۱۵۱۰۷۲۹۰۷:۵۶:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
یکی از ناموفق ترین وزرا که فقط در حال خنده است
ناشناس۱۵۱۰۷۳۲۰۷:۵۷:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ظریف در دنیای سیاست ، هنوز کلاس اول است .
اكبر۱۵۱۰۷۳۹۰۸:۰۲:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
شروع مطلب: تحسين سخن ظريف: ""سیاست خارجی نباید محل دعوای سیاسی داخلی باشد."" پايان مطلب: تحقير ظريف: "از سیاست خارجی نباید برای منافع جناحی داخلی استفاده کرد ." در ارزوي روزي هستم كه از صنايع ادبيات فارسي، براي تحميق افكار و فريب شنونده و اغواي خواننده گان متون استفاده نشود.
رضا۱۵۱۰۷۴۴۰۸:۰۹:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
عجب آدم هايي هستند خودشون دعواي داخلي رو بردن بيرون و باهاش ماهي گرفتن الان ميگن اين كار بد است!
ناشناس۱۵۱۰۷۵۳۰۸:۱۵:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
برجام تصمیم نظام بود. همین آقای قالیباف در رقابتهای انتخاباتی به وضوح همین موضوع را گفتند و تاکید کردند اگر رئیس جمهور شوند برجام را حفظ می کند . حالا بفرمائید چرا الان که آمریکا از برجام خارج شده دولت را مقصر مشکلات می داند و این همه داد و بیداد راه انداخته. انقلابی گری این نیست.
ناشناس۱۵۱۱۲۵۰۱۲:۴۸:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
چرا هروقت اصلاح طلبان در کشور به قدرت می رسند نظام درباره تعلیق و تخریب صنعت هسته ای به تصمیم می رسد ؟!
ناشناس۱۵۱۰۷۵۵۰۸:۱۶:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۱۶
کسانی که سعی دارند تمام تقصیرها در جریان مذاکرات و وضعیت پیش آمده را گردن دولت وظریف بیندازند چنانچه چرخ برجام برعکس می چرخید وامروز شاهد پیروزی و بهره مندی از مواهب آن بودیم آیا باز هم حاضر بودندابن پیروزی را فقط برای دولت بدانند
ناشناس۱۵۱۱۲۸۶۱۲:۵۸:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
چنانچه رو کاشتن در نيومد. از اول منتقدان دلسوزی می گفتن که در نمیاد و سیب و گلابی نمی ده بلکه میوش زقومه. باورتون نمی شد.
ناشناس۱۵۱۰۷۷۱۰۸:۲۷:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ظریف هنوز دانش آموز است و نه معلم . او هنوز توانایی درس دادن ندارد
مهندس جنت شهر۱۵۱۰۷۹۳۰۸:۴۱:۴۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
رقابت انتخاباتی چه ربطی به حرف ظریف داره...
ناشناس۱۵۱۰۹۶۹۱۰:۳۸:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ظریف پاسخگو باشد که چطور ترامپ بی هیچ هزینه ای از برجام خارج شد و تحریم ها را تشدید کرد ؟!
ناشناس۱۵۱۰۷۹۴۰۸:۴۲:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
آره کلا سیاست خارجی چیز خوبی نیست، عزیزان روی اختلاس تمرکز کنن خوب جواب میده
ناشناس۱۵۱۰۸۲۶۰۹:۱۴:۳۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
درس جلسه دیروز این بود که نمیشود سیاست خارجی را بر خوشایند دوستان تند رو وطنی استوار کرد . سیاست خارجی باید در جهت منافع ملی و عموم مردم باشد نه خوشایند یک طیف خاص
امیر۱۵۱۰۸۴۱۰۹:۲۵:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
هر کسی که مصالح کشور به مصالح جناحی ترجیح میده باید اعدام بشه
سیاوش۱۵۱۰۹۰۴۱۰:۰۴:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
به سخنرانی ظریف در مجلس گوش کردید ؟ بابا داره صراحتا میگه تعیین سیاست خارجی در حدود اختیارات او نیست .و او فقط اجرا کننده سیاست است .
عوام۱۵۱۱۰۲۷۱۱:۱۵:۳۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
امام علی در نامه‌اش به مالک اشتر گفت: «... هیچگاه به مردم نگو مأمورم و معذور...» شکر خدا مسوولین و مدیران ظاهرا هیچ‌کدام به این توصیه عمل نمیکنند و در منصب و مقامی که هستند همه کار میکنند، اگر خوب از آب در آمد، ژست آن را میگیرند و اگر خراب شد، اختیارات آنها نبودن و فقط مجری دستورات بوده‌اند. چند روز قبل آقای سیف در مورد ریاست کل بانک مرکزی این را گفت، امروز آقای ظریف در مورد سیاست خارجی. حتما جناب رییس جمهور هم فردای روزی در مجلس در مورد اداره کشور همین را خواهند گفت.
sdh,a۱۵۱۲۴۶۵۱۱:۲۰:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۱۷
مسائل رو با هم قاطی نکنید ، قطعا حضرت علی اختیارات لازم در باره اخذ تصمیمات و کشورداری را به مالک داده و بعد این نصیحت رو به او کرده ، نمی شود که اختیارات را از مسئول گرفت و فقط مسئولیت خواست .
ناشناس۱۵۱۱۰۰۷۱۱:۰۲:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۱۶
اگر فکر میکنید ما فکر میکنیم نباید به روحانی رأی میدادیم و به دیگری رأی میدادیم سخت در اشتباهید. همین جنازهٔ برجام واسه ما کلی داره کار میکنه که اگر جناح شما بود تاحالا جنازمونم سگ خورده بود.
ناشناس۱۵۱۱۱۲۷۱۲:۰۲:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
زیباکلام: روحانی از 24 میلیون رای سال 96 الآن 240 هزار رای هم ندارد.
ناشناس۱۵۱۱۳۲۴۱۳:۲۲:۲۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
امثال زیبا کلام این کشور را به این روز انداختن
ناشناس۱۵۱۱۵۱۵۱۵:۱۶:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
زیبا کلام نظر خودشو داده .
ناشناس۱۵۱۱۱۵۳۱۲:۱۲:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
دلار 21000 تومانی و سکه 10 میلیونی و تورم 500 درصدی و گوشت 130 هزار تومانی و برنج 30 هزار تومانی گلابی برجامه بخور نوش جون.
ناشناس۱۵۱۱۰۵۰۱۱:۲۸:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
آقای ظریف نیروی خوب و کارآمدیست.
ناشناس۱۵۱۱۱۸۰۱۲:۱۹:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
ناکارآمدی ظریف از شکست برجام و افزایش تحریم ها پیداست.
ناشناس۱۵۱۱۰۶۸۱۱:۳۴:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۱۶
مقاله خوبی بود و درسی که دیر گرفته شد و البته هنوز هم معلوم نیست گرفته شده باشه. امیدوارم در تمام دولتهای بعدی نظرات و نقدهای کارشناسی در همه زمینه ها قربانی هیاهوی سیاسی و رقابت سیاستمداران پر ادعا قرا نگیرد.
ناشناس۱۵۱۱۱۳۷۱۲:۰۷:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۱۶
آقا برجام اگر خسارت محضه با مصوبه مجلس یا دستور مستقیم رهبر آتیشش بزنین. چرا ازش خارج نمیشین؟
ناشناس۱۵۱۱۱۵۸۱۲:۱۴:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۱۶
بیچاره ظریف که حتی رو ویلچر هم برای رفع تحریم ها رفت و مذاکره کرد و 7 تا قطعنامه ضد ایرانی شورای امنیت رو منتفی کرد و تحریم های هسته ای رو برداشت و رونق نسبی آورد ولی خورد به پست ترامپ
ناشناس۱۵۱۱۲۵۹۱۲:۵۰:۴۲ ۱۳۹۹/۴/۱۶
قطعنامه های قبلی لغو نشدند بلکه در قطعنامه 2231 جدید تجمیع شدند و با شکایت هریک از اعضاء 5+1 در عرض یکماه قابل بازگشت هستن (مکانیسم ماشه)
ناشناس۱۵۱۱۱۸۲۱۲:۱۹:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
برجام یا هر توافقی که سبب رفع تحریمها می شد قرارداد اشتباهی نبود. اما درس مهمی هم به ما یاد داد. آمریکا و غربیها غیر قابل اعتمادند و در مذاکره کلک می زنند.
ناشناس۱۵۱۱۳۰۳۱۳:۱۱:۲۲ ۱۳۹۹/۴/۱۶
درس اول مقدمه مبانی علم سیاست = سیاست خارجی اصلاً محل اعتماد نیست و فقط محل حفظ منافع هر طرف است. اعتماد مطلق یا بی اعتمادی مطلق وجود ندارد. مگر شما به رفیق و برادر خودتون اعتماد مطلق دارید؟
ناشناس۱۵۱۱۱۹۴۱۲:۲۲:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
نمایندگانی که دیروز حلقوم خود پاره میکردید و به ظریف توهین میکردید اگر جرات دارید دولت مکلف کنید تا از برجام خارج شود . من میگویم بخدا جرات ندارید فقط میخواهید سنگ جلوی پای دولت بیندازید
22۱۵۱۱۲۵۸۱۲:۵۰:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۱۶
اگر تلاشهای ظریف و تیمش در برجام نادرست بود، هیچوقت رهبر انقلاب از آن به نرمش قهرمانانه اسم نمی برد.
ناشناس۱۵۱۱۲۶۵۱۲:۵۳:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۱۶
جناح اصولگرا هم . . . را می خواهد هم خرما را . برجام باشد به دولت هم حمله بکنیم. واقعا جایگزین برجام چه بود خودشان می دانند برجام آن موقع از فروپاشی اقتصاد کشور جلوگیری کرد.
ناشناس۱۵۱۱۵۷۴۱۵:۵۵:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
برجام باعث فروپاشی اقتصادی کشور شد.
ناشناس۱۵۱۱۲۹۱۱۳:۰۰:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۱۶
مصدق کل صنعت نفت را ما خودمان کرد بدون این که تعلیق کند و تحریم ها را هم به جان خرید ولی دوستان شما بخش بزرگی از صنعت هسته ای را تعلیق کردن تا تحریمها برداشته شود ان وقت فرقی بین این ها نیست از نظر شما؟ و فقط یک تشابهی دارند با هم این که هر دو اعتماد کردن به امریکا ان یکی به کل نابود شد واین ها هم با تحریم های بیشتر!
ناشناس۱۵۱۱۳۸۵۱۳:۵۹:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۱۶
قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت پس از ۱۲ سال گفتگو در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران با اعضای گروه ۱+۵ در تاریخ ۲۳ تیرماه ۱۳۹۴ توسط تیم مذاکره‌کننده از مسؤولان وزارت خارجه به ریاست وزیر امور خارجه محمد جواد ظریف، کشور ایران موفق به توافق هسته‌ای با گروه ۱+۵ گردید. پس از آن این توافق در تاریخ ۲۹ تیر ماه ۱۳۹۴ در شورای امنیت به رأی گذاشته شد که با تصویب آن در آن شورا تبدیل به قطعنامهٔ ۲۲۳۱ گردید که همراه با تصویب آن هر شش قطعنامه قبلی که علیه ایران صادر شده و منجر به تحریم‌های وسیع در رابطه با موضوع هسته‌ای علیه این کشور شده بود را ملغی کرد.[۱][۲][۳]
ناشناس۱۵۱۱۵۱۱۱۵:۱۵:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۶
اگربرجام وظریف نبودوضع ایران مثل لیبی وسوریه وعراق بود
ناشناس۱۵۱۱۵۷۵۱۵:۵۷:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۱۶
قدرت موشکی ودفاعی ما و سردار سلیمانی ها و قاآنی ها امنیت ملی ما را تضمین کرده اند نه لبخند دیپلمات ها !!!
ناشناس۱۵۱۱۵۱۹۱۵:۱۹:۲۵ ۱۳۹۹/۴/۱۶
برجام شکست نخورده کمی تحمل کنید .
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های اخیر

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  12. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  13. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  14. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  15. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  16. به تنهایی نمی توانست

  17. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  18. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  19. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  20. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  21. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  22. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  23. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  24. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

  25. ایران بر انتخابات ریاست جمهوری روسیه نظارت دارد

آخرین عناوین