جنگنده تهاجمی پیشرفته «قاهر۳۱۳» چه پیامی به آمریکا و روسیه داد؟

گروه سیاسی الف،   3990410042 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

جنگنده قاهر ۳۱۳ یک جنگنده نسل پنجم ساخت صنایع داخلی کشورمان است.

جنگنده تهاجمی پیشرفته «قاهر۳۱۳» چه پیامی به آمریکا و روسیه داد؟

باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: در حوزه نبرد‌های جهانی چند عامل اهمیت دارند یکی از این عوامل دارابودن تجهیزات و تسلیحات مدرن نظیر هواپیما‌های جنگی یا جنگنده‌هاست. از ابتدای ورود هواپیما‌ها به عرصه نبرد‌های مختلف تاکنون ۵ نسل از این تجهیزات معرفی شده که ایران نیز با ساخت هواپیما‌های نسل سوم و نسل پنجم به این عرصه وارد شده است.  

آسمانی که به زودی زیر با‌ل‌های جنگنده قاهر قرار می گیرد + تصاویر

دکترین نظامی ایران بر اساس یک برنامه جامع دفاعی طراحی شده و هدف آن پاسخ کوبنده به هر نوع تجاوز است. بر این اساس می‌توان نظام دفاعی ایران را یک نظام دفاعی واقعی و براساس توان بومی دانست که مولفه‌های قدرت خود را نه از واردات صنایع نظامی، که از فناوری بومی دریافت می‌کند. دوران ۸ سال دفاع مقدس و خروج مستشاران نظامی که در دوران طاغوت شاکله ارتش شاهنشاهی را شکل داده بودند، هنوز در خاطر استراتژیست‌های دفاعی ایران مانده است و به عنوان یکی از نمونه‌های واقعی در دنیای نظامی‌گری مثال زده می‌شود.

 

آسمانی که به زودی زیر با‌ل‌های جنگنده قاهر قرار می گیرد + تصاویر

تجربه ساخت ایران در جنگنده‌های گوناگون

ایران که پیش از انقلاب اسلامی یکی از بزرگ‌ترین خریدار تسلیحات در جهان بود، پس از انقلاب اسلامی با دو رویداد مهم یعنی تحریم های ایالات متحده آمریکا و آغاز جنگ تحمیلی روبرو شد. ایران در طول این دوران به سختی نیازهای خود را در همه حوزه های دفاعی به خصوص اورهال و بازآماد جنگنده ها تامین می کرد تا اینکه مسئولان دفاعی کشور به تصمیم مهمی رسیدند و آن هم خودکفایی در صنایع نظامی بود.

آسمانی که به زودی زیر با‌ل‌های جنگنده قاهر قرار می گیرد + تصاویر

سرلشکر شهید منصور ستاری بنیانگذار خودکفایی در نیروی هوایی ارتش که این کار را با تاسیس مرکز خودکفایی اوج به نهایت رساند. این محل در ابتدا برای نوسازی و تعمیرات قطعات هواپیماها تاسیس شد، اما در سال های بعد به محلی برای طراحی و نوسازی هواپیماها تبدیل شد.

آسمانی که به زودی زیر با‌ل‌های جنگنده قاهر قرار می گیرد + تصاویر

نخستین هواپیماهای بومی ایرانی

با اتمام جنگ تحمیلی، طراحی و ساخت جنگنده‌های «صاعقه» و «آذرخش» آغاز و نمونه‌های اولیه و نهایی آن‌ها طراحی و ساخته شد. این طراحی‌ها نشان داد که همه تلاش‌هایی که تا کنون برای ساخت و طراحی جنگنده در ارتش و وزارت دفاع انجام شده بیهوده نبوده و در مراکز فنی این مجموعه‌ها کار‌های مهمی در حال انجام است.

آسمانی که به زودی زیر با‌ل‌های جنگنده قاهر قرار می گیرد + تصاویر

دهه ۷۰ شمسی بود که یکی از مقامات بلندپایه ارتش جمهوری اسلامی ایران از طراحی و ساخت نخستین جنگنده بومی خود با نام آذرخش خبرداد. این جنگنده در واقع یک نمونه از جنگنده اف ۵ تایگر بود که در صنایع دفاعی کشورمان بومی سازی شده بود و در خط تولید قرار گرفت.  دهه ۷۰ که از نیمه گذشت آذرخش رونمایی و در سال ۸۰ به ناوگان نیروی هوایی ارتش الحاق شد.

شهریورماه سال ۸۵ بود که جنگنده بمب‌افکن «صاعقه»  با پرواز موفق در رزمایش «ضربت ذوالفقار» رسما به ناوگان هوایی ارتش پیوست و در رژه هفته دفاع مقدس سال ۱۳۸۶ از آن رونمایی شد.

آسمانی که به زودی زیر با‌ل‌های جنگنده قاهر قرار می گیرد + تصاویر

پیش طراحی جنگنده صاعقه، در مرکز طراحی و تحقیق دانشگاه هوایی شهید ستاری طراحی و ساخته شد. این جنگنده با طول بیش از ۱۴ متر و پهنای بال پیش از  ۸ متری خود دو سکان عمودی دارد. ارتفاع این جنگنده در حدود ۴ متر و ۳۰ سانتی متر و بیشینه سرعت آن بیش از ۲ ماخ است.

آسمانی که به زودی زیر با‌ل‌های جنگنده قاهر قرار می گیرد + تصاویر

جنگنده قاهر ۳۱۳

اواخر دهه ۸۰ شمسی بود که خبری در رسانه‌ها منتشر شد؛ این خبر حاکی از آن بود که ایران به فناوری طراحی و ساخت جنگنده‌های نسل پنجم دست یافته است. اما خبر دقیق‌تر مربوط به روز ۱۴ بهمن ماه سال ۹۱ بود که نمونه اولیه این جنگنده با حضور محمود احمدی نژاد رئیس جمهور و سردار احمد وحیدی وزیر دفاع به طور رسمی رونمایی شد.

آسمانی که به زودی زیر با‌ل‌های جنگنده قاهر قرار می گیرد + تصاویر

طراحی و ساخت جنگنده نسل پنجم توسط ایران پیام مهمی برای کشور‌هایی مانند آمریکا و روسیه دارد که در واقع صاحب و دارنده اصلی این تکنولوژی هستند.   این یعنی که دیگر این کشور‌ها به طور انحصاری صاحب این تکنولوژی نیستند و کشور قدرتمند دیگری به نام جمهوری اسلامی ایران هم به این تکنولوژی دست پیداکرده و در حال کامل کردن چرخه این تکنولوژی است.

آسمانی که به زودی زیر با‌ل‌های جنگنده قاهر قرار می گیرد + تصاویر

مشخصات فنی

طول جنگنده قاهر ۳۱۳ با دو موتور بومی خود در حدود ۱۴ متر، پهنای بال در حدود ۸ متر و ارتفاع آن نیز در حدود ۳/۵ متر تخمین زده می‌شود. این جنگنده توانایی حمل تسلیحات پیشرفته بومی مانند بمب‌های لیزری و کروز‌های هواپایه را دارد و از قدرت تهاجمی بالایی برخوردار است. یکی از ویژگی‌های تهاجمی این جنگنده این است که می‌تواند ۴ موشک و یا بمب جنگی را در محفظه داخلی خود جای دهد.

سامانه اپتیکی زیردماغه یکی دیگر از تجهیزات موثر این جنگنده است که این امکان را به آن می‌دهد که به خوبی منطقه موردنظر خود را رصد و پایش کند.

آسمانی که به زودی زیر با‌ل‌های جنگنده قاهر قرار می گیرد + تصاویر

قابلیت نشست و برخاست با طول باند کوتاه و تعمیر و نگهداری آسان و سریع از دیگر ویژگی‌های این جنگنده بومی است. سامانه‌های الکترو اویونیک، سطح مقطع راداری بسیار کم، توانایی پرواز در ارتفاع پست و رادارگریزی این جنگنده بومی را به یک نمونه بسیار عالی و ارزشمند در سطح جهان تبدیل کرده است. البته اگر این جنگنده برحسب دانش روز  ارتقا پیداکند می‌تواند مانند جنگنده اف ۳۵ به صورت عمودپرواز نیز به پرواز درآید.

آسمانی که به زودی زیر با‌ل‌های جنگنده قاهر قرار می گیرد + تصاویر

کارشناسان چه می‌گویند...

بسیاری از کارشناسان دفاعی در سطح جهان می‌گویند که اگر ایران واقعا به این تکنولوژی دست پیداکرده باشد، یعنی مرز‌های دانش هوایی را به طور کامل درنوردیده و بر لبه تکنولوژی جهانی قدم برمی‌دارد.

آسمانی که به زودی زیر با‌ل‌های جنگنده قاهر قرار می گیرد + تصاویر

سایت (Military Factory) در مقاله تحلیلی خود درباره این جنگنده نوشته است که جنگنده قاهر ۳۱۳ به صورت بومی در صنایعی همچون هسا، پنها، صها ساخته شده که قابلیت رادار گریزی را دارد.

آسمانی که به زودی زیر با‌ل‌های جنگنده قاهر قرار می گیرد + تصاویر

شبکه فاکس‌نیوز نیز می‌گوید که دانش طراحی و ساخت این جنگنده به طور کامل ایرانی است و در اختیار دانشمندان ایرانی قرار دارد.

آسمانی که به زودی زیر با‌ل‌های جنگنده قاهر قرار می گیرد + تصاویر

خبرگزاری اسپوتنیک روسیه هم در گزارشی که با محوریت بررسی جنگنده‌های نسل پنجم نوشته جنگنده قاهر ۳۱۳ را یک جنگنده نسل پنجم دانسته است.

آسمانی که به زودی زیر با‌ل‌های جنگنده قاهر قرار می گیرد + تصاویر

روزنامه گاردین پرواز جنگنده قاهر ۳۱۳ را نشان‌دهنده خودکفایی ایران در زمینه فناوری نظامی دانسته است.

کلام آخر...

نباید این نکته مهم را نادیده گرفت که هیچ گروهی اعم از نظامی و حتی غیرنظامی، ابزارهای حیاتی و استراتژی‌های محرمانه خود را به عرصه نمایش عمومی نخواهد گذاشت و تنها بخشی از توان دفاعی که محرمانگی خود را از دست داده برای عموم منتشر می‌شود. توجه به این نکته شاید بخشی از گستره فعالیت‌های توسعه دفاعی کشور را بیش از پیش نمایان سازد که نمایش قاهر ۳۱۳ تنها بخشی از فعالیت‌هایی است که امروزه محرمانگی خود را از دست داده و ضرورتی برای اختفای آن وجود ندارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۳۴۱۴۱۰:۰۰:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
دوران ساخت جنگنده تموم شده هزینه بالا در طراحی نگهداری و آموزش. وقتی پهباد ارزون هست که هزینه تولیدش دهها برابر کمتر و کنترل از راه دوره چرا جنگنده پرهزینه
ناشناس۱۵۰۳۷۰۲۱۲:۵۳:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۰
یک روزی می ایید می گویید هواپیماهای ما کهنه است یک روز بعد می ایید و می گویید بهترین هواپیماها را امریکا دارد و چرا ما نداریم یک روزی هم که نمونه اف 5 می سازیم می ایید می گویید کپی کردیم و نمی توانیم بسازیم ویک روزی که هم نسل اخر هواپیما می سازیم می ایید می گویید نیازی به ساخت هواپیما نداریم یعنی کلا با هر نوع پیشرفت ایرانی جماعت مخالف هستید و دوست دارید تو سری خور باشیم ولی بدون دوران امثال شما تمام شده
ناشناس۱۵۰۳۷۴۱۱۳:۱۵:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۰
فرمایش حضرتعالی کاملا منطقی و صحیح است اما ساخت تعدادی از این جنگنده ها و ارتقاء آن به ما کمک میکند تا علاوه بر اینکه به فناوری روز مجهز میشویم ، یک تلنگری هم به دشمن بزنیم که ایران دارای چه قدرتی در ساخت صنایع هوانوردی است .
سید محسن۱۵۰۳۸۰۵۱۳:۴۸:۰۲ ۱۳۹۹/۴/۱۰
کاربرد هواپیمای جنگی با پهباد شاید در بعضی موارد شبیه به هم باشه ولی اصلا قابل مقایسه نیستند برای همینه که اینهمه کشور تو دنیا دنبال خرید هواپیمای جنگی هستند.
ناشناس۱۵۰۳۸۱۰۱۳:۵۲:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۱۰
ما که پهپاد میسازیم . جنگنده کارش چیز دیگه ایه
فروخر پاکان۱۵۰۳۸۵۹۱۴:۲۴:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۱۰
کی گفته هزینه پهباد ارزونتره. پهبادی که کارایی یک جنگنده۴++ داشته باشه سه برابر اون جنگنده گرونتره
ناشناس۱۵۰۴۵۹۰۰۲:۵۸:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۱۱
برادرم فکر میکنی باقی دنیا اینو نمیفهمن؟ دوست عزیزم پهپاد ها از خیلی نظرها حتی قابل مقایسه با جنگنده ها نیستند مثل توان حمل مهماتشون یا سرعتشون یا مقابلشون با جنگ الکترونیک و جمینگ و از طرفی برای خیلی از ماموریت هایی که واسه جنگنده ها تعریف میشه پهپاد ها بلا استفاده اند مثل پشتیبانی نزدیک هوایی یا بمباران های استراتژیک و...
سرگردان۱۵۰۳۵۱۰۱۱:۰۴:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
لطفا یک فیلم از پرواز قاهر313 اگه موجود است تو سایت بگذارید.
ناشناس۱۵۰۳۶۹۲۱۲:۴۹:۱۴ ۱۳۹۹/۴/۱۰
عزیزم این هواپیما دارد تست های اخر برای پرواز را پشت سر می گذارد
روزبه۱۵۰۳۸۴۴۱۴:۱۷:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱۰
داداش مگه جنگ شوخیه ؟ یا تا الان رزمندگان ما با کسی شوخی داشتند ؟
ناشناس۱۵۰۳۵۱۴۱۱:۱۰:۰۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
هر موقع فیلم پرواز رو گذاشتین بعد بگین اینو داریم
ناشناس۱۵۰۴۵۷۱۰۲:۰۰:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۱
خداشفات بده... توکلا مشکل داری
ناشناس۱۵۰۳۵۱۶۱۱:۱۰:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۱۰
الان می ایند می گویند فتوشاپ است!
ناشناس۱۵۰۳۵۱۹۱۱:۱۲:۱۹ ۱۳۹۹/۴/۱۰
جنگنده های نسل پنجم پرواز نمیکنن؟؟ :)))
ناشناس۱۵۰۳۶۸۸۱۲:۴۷:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
تو که قبلا می گفتی موشک ها کاغذی است
ناشناس۱۵۰۴۲۳۰۱۹:۱۰:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۱۰
الانم می گم کار چین و روسیه است
ناشناس۱۵۰۳۵۲۰۱۱:۱۲:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
این هواپیما حالا حالاها کار دارد!
ناشناس۱۵۰۳۵۶۲۱۱:۴۶:۲۸ ۱۳۹۹/۴/۱۰
با حلوا حلوا كردن دهن شيرين نميشه
عبادي۱۵۰۳۶۰۵۱۲:۱۲:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۱۰
خداقوت .ساخت جنگنده ازافتخارات است .خداقوت .خداقوت
ناشناس۱۵۰۳۶۱۱۱۲:۱۵:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۱۰
ایران هنوز تو تولید پراید و کارت ملی خود کفا نشده حالا برامون جنگنده تولید میکنه؟؟؟؟
ناشناس۱۵۰۳۶۵۶۱۲:۳۸:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۱۰
هیچ‌ ربطی به هم‌ نداره.شوروی سابق هم از ساخت یک خودروی با کیفیت جهانی عاجز بود ولی پیشرفته ترین تجهیزات نظامی دنیا رو میساخت.
ناشناس۱۵۰۳۶۷۹۱۲:۴۵:۱۸ ۱۳۹۹/۴/۱۰
چون تفکرات امثالی مثل تو در خودرو هستند ولی افراد انقلابی و جهادی در بخش های نظامی و البته بخش های زیر ساختی مانند شما معطل غرب نمی مانند
آزاد۱۵۰۳۸۰۷۱۳:۵۰:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
وضع افتضاح ساخت فلان و بهمان محصول نتیجه انتخاب اشتباه مردم و کم کاری و فرصت طلبی و خیانت بعضی دست اندرکاران و دلسوزی نکردن بعضی دیگر و بازخواست نکردن منتخبان مردم بوده و هست ، نه اینکه هموطن ما توان یا دانش یا هوش ساخت محصول با کیفیت نداشته باشد.
ایران۱۵۰۳۸۵۴۱۴:۲۲:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۱۰
.پاکستان هم هنوز نتوانسته واکسن فلج اطفال رو برا همه تامین کنه و وارد می کنه ولی برا همه نمی رسه. ولی جنگنده می سازه بمب اتم داره .اینا تکنولوژیش چه ربطی به هم دارن .شما بفرماین کلا با ایران مشکل دارید .مگه یه پزشک میاد کار مهندس کامپیوتر رو انجام بدن که شما توقع داری شبکه ساخت تسلیحات نظامی بیاد برا جنابعالی ماشین بسازه.تو هم یکی از مردم ایران برا این کشور چه قدمی برداشتی و چه کاری انجام دادی که توقع همه چیز رو هم داری.
ناشناس۱۵۰۳۹۱۱۱۴:۵۷:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۱۰
پراید و کارت ملی رو لیبرالها میسازند و مدیریت میکنند اما پهپاد، جنگنده، رادار، پدافند و موشکها رو تفکر انقلابی میسازه خودتون تفاوتش رو ببینید و قضاوت کنید
ناشناس۱۵۰۴۴۱۹۲۳:۰۷:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۱۰
دزدی ها وکم کاری وچوب لاچرخ گذاشتنها مال کیه
ناشناس۱۵۰۳۹۹۳۱۵:۵۵:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۱۰
عزیز دل درسته که ما الان جز پیشرفته ترین کشور های جهان هستیم و به پیچیده ترین فنآوری های روز دست یافته ایم ولی دیگه انتظار تولید کارت ملی دیگه خیلی درست نیست . مردم چه توقعاتی دارند هاااااا
ناشناس۱۵۰۳۷۷۰۱۳:۳۴:۱۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
ما که خودمون نسل پنجم تولید میکنیم چرا دنبال خرید نسل 4ام از روسیه ایم؟؟
ناشناس۱۵۰۳۸۳۱۱۴:۰۷:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۱۰
دورود به شرف کسانیکه در پروژه ساخت این هواپیمای نسل پنجم نقش دارند با رفع ضعفای احتمالی در نیروی هوایی صلابت ما چند برابر میگردد
فروهر پاکان۱۵۰۳۸۶۳۱۴:۲۵:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۱۰
اون آدم عاقلی که این خبر رو نوشته بدونه ما ۶ نسل هواپیما جت داریم تو‌جهان نه ۵ نسل بین نسل ۴ و ۵ نسل ۴++ هست که متمایزه هست از هردو نسل دیگه
ناشناس۱۵۰۳۸۸۲۱۴:۴۲:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۱۰
یکبار دیگر نظام اسلامی یک تو دهنی به استکبار جهانی زد و اقتدار و عدالت رو نه تنها در ایران که بلکه در منطقه مستقر نمود... جنگنده پیشرفته ساخت سپاه عزیز مرحبا دارد
ناشناس۱۵۰۳۹۴۲۱۵:۲۰:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۱۰
شوروی هم خیلی چیزا رو نمیتونست بسازه.مثلاً خودرو چی داشت؟ موسکوویچ و لادا رو یادتون هست؟ اصلاً تکنولوژی نداشت. اما در قدرت نظامی اگه از آمریکا بالاتر نبود که در خیلی چیزها بود همرده امریکا بود.و همینطور در عرصه فضا هم جلوتر از آمریکایی ها بود.اما ماشین سواری کادیلاک طور و بنز و ب ام و طور نداشت البته. پس اونایی که ایراد می گیرند متوجه باشند صنایع نظامی میتونه کلا جدا از هر چیزی دیگه به راه خود بره و خیلی هم پیشرفت کنه. پس خاموش!
ناشناس۱۵۰۳۹۴۷۱۵:۲۴:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۱۰
اگر کمی اطلاعات درباره متالورژی داشته باشید میدانید که ما نمی‌توانیم بدنه هواپیمای جنگنده رو بسازیم فورج فوق سنگین در اختیار چند کشور هست آلیاژ مخصوص رو نداریم و..........
ناشناس۱۵۰۳۹۹۷۱۵:۵۷:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
باور کنید هیچ ایرانی نیست که از پیشرفت های کشورش مغرور نشود. اما وقتی می بینیم 50 ساله که خودرو تولید می کنیم و بخش مهم اش هم وارداتیه اینه کیفیت اش. حالا چگونه میشه باور کرد موتور جت درست کردیم
ناشناس۱۵۰۴۰۲۱۱۶:۱۸:۱۰ ۱۳۹۹/۴/۱۰
کاش ماشین هم ارزون میشد.
ناشناس۱۵۰۴۰۲۴۱۶:۱۹:۵۳ ۱۳۹۹/۴/۱۰
لطفاً پیگیری آخرین مرحله از ساختش باشید چون عملا در بازدید روحانی هم چیز جدیدی عرضه نشد و اطلاعات فوق مربوط به ده سال قبل است
علی۱۵۰۴۰۳۳۱۶:۲۹:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
ای کاش قبل از معرفی یه مقدار پولیش کاری میشد
ناشناس۱۵۰۴۰۴۶۱۶:۳۸:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۱۰
F313 مخفف چیه؟
امیرحسین نوروزی۱۵۰۴۱۱۲۱۷:۲۰:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۱۰
انشاالله به حول و قوه الهی زمان زیادی نمی بری به کوری چشم دشمنان جنگنده قاهربه پرواز درمیاید شادی روح امام و شهدا صلوات
ناشناس۱۵۰۴۱۳۶۱۷:۳۷:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۱۰
خدالعنت کنه این ویروس خودتحقیری وخودکم بینی روبعضیاروول نمی کنه...!!!
ناشناس۱۵۰۴۱۵۵۱۷:۵۲:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۱۰
قاهر313، نمیشه نام اصیل آریایی گذاشت؟؟؟
ناشناس۱۵۰۴۲۱۹۱۸:۵۳:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۱۰
وقتي يك خودرو تونستيد بسازسيد در حد واندازه وقواره جهاني اينو هم باور ميكنم
ناشناس۱۵۰۴۳۱۷۲۰:۴۷:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۱۰
این هواپیما اگر به فشار لاستیک هایش دقت شود در حد هواپیمای واقعی نیست و کار دارد تا به پرواز در آید.
علی مفرح۱۵۰۴۴۴۳۲۳:۳۳:۴۸ ۱۳۹۹/۴/۱۰
سلام و سپاس وخدا قوت به تمامی نیروهای نظامی ایران چشم دشمناتون کور
علی مفرح۱۵۰۴۴۶۲۲۳:۴۷:۴۱ ۱۳۹۹/۴/۱۰
مایه افتخار
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین