کرونا هنوز تنوره می‌زند/ فکری هم به حال جامعه پزشکی کنید

گروه اجتماعی الف،   3990409032 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار

داستان کرونا در ایران دوباره به قسمت ترسناکش بازگشته است. در طول چهار ماه اخیر، بیش از ۱۲۰ نفر از کادر درمانی در نبرد با بیماری ناشناخته کرونا، شهید شده اند. این روزها بسیاری از پزشکان، پرستاران و سایر کادر درمان، خسته و فرسوده شده اند و دیگر رمقی برای فعالیت حداکثری ندارند.کارشناسان نظام سلامت هشدار می دهند که اگر محدودیت های دوران کرونا بازنگردد، جامعه پزشکی نمی تواند موج بعدی کرونا را تاب بیاورد.

کرونا هنوز تنوره می‌زند/ فکری هم به حال جامعه پزشکی کنید

به گفته سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت «در 24 ساعت منتهی به  ۸ تیر و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۴۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۴۰۶ مورد بستری شدند. با این حساب، مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۲۲۲ هزار و ۶۶۹ نفر رسید.»

به گزارش «الف»، سخنگوی وزارت بهداشت یادآور شده است که در طول همین ۲۴ ساعت، ۱۴۴ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و درنتیجه مجموع جان باختگان این بیماری در ایران به ۱۰ هزار و ۵۰۸ نفر رسیده است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت، همچنان استان‌های خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، هرمزگان و کرمانشاه در وضعیت قرمز و استان‌های بوشهر، ایلام، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در وضعیت هشدار قرار دارند.

با توجه به وخامت اوضاع، قرار شده است که ماسک زدن نیز به یک اجبار قانونی بدل شود. حسن روحانی، رئیس جمهوری هم اعلام کرده است که «از ۱۵ تیرماه ماسک زدن در مکان‌هایی که تجمع وجود دارد و یا سرپوشیده است، الزامی می شود و چنانچه لازم شود، مصوبه زدن ماسک تا مرداد ماه نیز تمدید خواهد شد.»

مهارت ساده ماسک زدن را هم آموزش نداده‌اند

کارشناسان حوزه بهداشت و درمان بارها بر اهمیت ماسک زدن در دوران کرونا تاکید دارند، اما سازمان نظام پزشکی می گوید هنوز خیلی از مردم، نحوه درست استفاده از ماسک را نمی دانند و صداوسیما هم آموزش ها در این زمینه مهم را رها کرده است.

حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی کشور نیز ضمن انتقاد از عملکرد صداوسیما می گوید: «مردم ما نمی‌دانند که استفاده از ماسک در فضای باز اشتباه است و عوارضی مانند سردرد یا کاهش اکسیژن خون دارد. عده‌ای نیز آنقدر وسواسی هستند که در هرجایی ماسک می‌زنند و عده‌ای هم آنقدر بیخیال هستند که در مترو و اماکن عمومی نیز از ماسک استفاده نمی‌کنند. رسانه‌ها باید به طور مداوم درباره نکات پیشگیری و علایم کووید ۱۹ به مردم اطلاع‌رسانی کنند و خسته نشوند. متاسفانه آموزش از پروتکل صدا و سیما خارج شده است که این موضوع نیز روند عادی سازی کرونا را رقم زده است.»

تاخیر بی‌دلیل در اجرای قانون ماسک زدن اجباری

آنطور که ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت گفته است «استفاده از ماسک تا ۸۵ درصد، فاصله گذاری فیزیکی تا ۸۲ درصد و استفاده از شیلدهای چشمی تا ۷۸ درصد احتمال ابتلا به کرونا را کاهش می دهد.»

سایر کارشناسان حوزه سلامت هم بر اهمیت ماسک زدن در ایام کرونا، بسیار تاکید دارند. حال سوال اینجاست که وقتی کارشناسان به شکل متفق القول بر ضرورت ماسک زدن اجباری تاکید دارند، چرا اجرای قانون ماسک زدن اجباری باید تا 15 تیر به تاخیر بیفتد؟ سوال این است که آیا در چند روز باقیمانده تا 15 تیر قرار است اتفاق خاص یا معجزه ای رخ دهد که مردم از آن بی خبر هستند؟ 

باید در نظر داشت که از تاریخ صدور دستور رئیس جمهوری تا زمان اجرای اجباری شدن ماسک، حدود یک هفته زمان وجود دارد. در همین ایام نیز روزانه به طور میانگین حدود 150 نفر بر اثر کرونا فوت می شوند. حال سوال اینجاست که چرا باید حداقل هزار نفر دیگر در طول همین یک هفته فوت شوند تا سپس شاهد اجرای ماسک زدن اجباری باشیم؟

اینها سوالات بی پاسخ مردم است که سخنگوی دولت می تواند پاسخ آنها را با رسانه ها در میان بگذارد تا این ابهامات جدی برطرف شود.

ماسک زدن خیلی خوب است، اما نه برای مسئولان!

در هیچ کدام از جلسات هیات دولت، رئیس جمهوری ماسک نمی زند.  این رفتار رئیس جمهوری به عنوان رئیس قوه مجریه، پیام درستی به مردم نمی دهد. خیلی ها از خود می پرسند اگر ماسک زدن خوب است و اگر از این به بعد مجبور هستیم که ماسک بزنیم، پس چرا رئیس جمهوری به عنوان منتخب ملت، خودش ماسک نمی زند؟

علاوه بر رئیس جمهوری، برخی دیگر از مسئولان ارشد اجرایی کشور نیز بدون ماسک در رسانه ها حاضر می شوند. مجموعه دولت باید بپذیرد که کوچکترین رفتار اعضای هیات دولت، زیر ذره بین قرار دارد و خیلی از مردم به صورت ناخودآگاه از مسئولان اجرایی کشور، الگو می گیرند. اینکه دولت خودش الگوی مناسبی برای ماسک زدن نباشد، حکایت همان رطب خورده ای است که منع رطب می کند.

از سوی دیگر، مشاهدات عینی نیز نشان می دهد که هنوز قانون ماسک زدن اجباری و پوشیدن دستکش در مترو چندان رعایت نمی شود. در عین حال در برخی ایستگاه های مترو نیز کلا تمهیداتی برای خرید این تجهیزات حفاظتی، اندیشیده نشده است.

ضرورت بازگشت محدودیت‌های کرونایی 

در طول چهار ماه اخیر، بیش از 120 نفر از کادر درمانی در نبرد با بیماری ناشناخته کرونا، شهید شده اند.  این روزها بسیاری از پزشکان، پرستاران و سایر کادر درمان، خسته و فرسوده شده اند و دیگر رمقی برای فعالیت حداکثری ندارند. کارشناسان نظام سلامت هشدار می دهند که اگر محدودیت های دوران کرونا بازنگردد، جامعه پزشکی نمی تواند موج بعدی کرونا را تاب بیاورد.

اگرچه وزارت بهداشت اصرار دارد که همچنان در موج اول کرونا هستیم، اما بسیاری از کارشناسان نظام سلامت می گویند که موج دوم کرونا آغاز شده و باید دولت برای کنترل شرایط به شکل اضطراری وارد عمل شود.

محدودیت سفرهای تابستانی، حداقل خواسته جامعه پزشکی و بسیاری از مردم است تا شرایط کرونا در ایران، بحرانی تر از وضع فعلی نشود. اینکه سه رقمی شدن کشته های کرونا را تداوم موج اول بنامیم یا شروع موج دوم، شاید بیشتر شبیه بازی با کلمات باشد که در اصل قضیه هم تاثیری نمی گذارد. نکته مهم این است که چه در موج اول کرونا باشیم یا چه در ابتدای موج دوم کرونا، این بیماری مهلک همچنان در حال قربانی گرفتن است و اگر محدودیت تردد در شهرها و کنترل اجتماعات اعمال نشود، سایه شوم این بیماری به این زودی ها از سر مردم نخواهد رفت.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۲۳۳۵۱۱:۴۲:۵۲ ۱۳۹۹/۴/۹
یک زمانی آمریکا و اورپا رو به خاطر کشته های زیاد سرزنش می کردید . حالا می فهمید مدیریت یعنی چی. یعنی آمریکا با 40000 هزار مبتلا در روز کشته هاش کم و کم و کمتر میشه و ما برعکس
ناشناس۱۵۰۲۷۵۲۱۵:۳۱:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۹
مردم آمریکا عروسی و عزا برگزار نمی کنند ... اینجا حتی عروسی و عزا به شکل قاچاقی برگزار میشه ... مشکل خودمون هستیم
ناشناس۱۵۰۳۰۲۳۲۰:۵۵:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۹
کرونا هیچ درمانی نداره و زنده مونده و مردن مریض بیشتر به واکنش سیستم ایمنی اون و وضعیت کلی جسمیش برمیگرده و تنها امکانات فنی مهم هستند مانند ونتیلاتور،امریکا هم هیچ کار خاصی نکرده چون نمیتونه مثل هر کشور دیگری
ناشناس۱۵۰۲۳۵۷۱۱:۵۲:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۹
خودتون همه چیو باز کردین پاساژ مغازه ، بعد دنبال مقصر کرونا می گردین
ناشناس۱۵۰۲۷۴۸۱۵:۲۹:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۹
وقتی پاساژها هم باز نبود همه در مسافرت تشریف داشتند اون هم به صورت قاچاقی...
ناشناس۱۵۰۲۳۶۴۱۱:۵۶:۰۷ ۱۳۹۹/۴/۹
مگر کرونا مردم و مسئولان را تنبیه کند تا یاد بگیرند که اصول علمی را نمی توانند نادیده بگیرند. و در صورت نادیده گرفتن باید بهای آن را بپذیرند. در جهان امروز بابد بر اساس قواعد علمی زندگی و برنامه ریزی کرد.
ناشناس۱۵۰۲۳۹۸۱۲:۰۷:۱۷ ۱۳۹۹/۴/۹
قیمت ماسک باید 500 تومان شود تا مردم بتوانند به راحتی آن را خریداری کنند. وگرنه تولید چندین میلیونی در روز این محصول با قیمتهای بالا، هیچ مشکلی را حل نمی کند.
حسن۱۵۰۲۴۴۷۱۲:۳۲:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۹
اون موقع با ذوق زدگی از استهلاک و اضمحلال نظام پزشکی انگلیس و آمریکا خبر می گذاشتید من در همین سایت الف گفتم که با این وضعی که من می بینم نظام پزشکی خودمون کاملا فرسوده و نابود میشه.
ناشناس۱۵۰۲۴۷۲۱۲:۵۲:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۹
پولش رو میگیرن اصلا شغلشون همینه در روزهای عادی که چندان کسی از آحاد مردم به خدمات طبی نیازمند نیست
ناشناس۱۵۰۲۷۵۶۱۵:۳۴:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۹
یه هیولا هم طرز تفکر شما رو نداره..از خودتون بترسید.
ناشناس۱۵۰۲۹۹۹۲۰:۰۳:۵۱ ۱۳۹۹/۴/۹
چند صد میلیون بهت بدن حاضری نصف روز بالای سر بیمارای کرونایی وایستی؟همه چی پوله؟دو سه ماه دوری از خانواده رو با پول میشه جبران کرد؟!
ناشناس۱۵۰۲۴۷۸۱۲:۵۶:۳۱ ۱۳۹۹/۴/۹
ماسک، ماسک، ماسک!!! لطفا ماسک بزنید!!!
ناشناس۱۵۰۲۵۲۵۱۳:۲۲:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۹
کرونا هم مسئولش مردم نیستند وقتی اقتصاد رها شده.
ناشناس۱۵۰۲۵۳۶۱۳:۲۸:۳۲ ۱۳۹۹/۴/۹
چگونه خداوند بشر را از بلاها و و وباها و مشکلات نجات می دهد؟ --- به هر یک از گذاره های این نوشتار با جدیت دقت و تأمل کنیم مطابق سنت و عهد وحیانی اصیل خداوند که به پیامبران الهی برای آگاهی بشر ابلاغ گردیده است هر بلا و وبا و مشکلی که دامن گیر فرد و جامعه بشری می شود ؛ از این فرد و این جامعه برداشته نمی شود مگر بشر با تعهد صادقانه و جدی به تلاش برای جایگزین کردن زشتیها و پلیدیهای رفتاری و گفتاری و پنداری خود با رفتارها و گفتارها و پندارهای نیکو و زیبای خدا پسندانه همراه با درک و ایمان به عظمت و لطف فراگیر خداوند یکتا با پایبندی عملی به الزامات وحیانی سرشت نشین و انکار ناپذیر این ایمان با دوری و بیزاری از هرگونه من در آوردی و خرافه ی بشری متضاد با وحی الهی به جایگزینی زشتیها و پلیدیها اقدام کند و این پایبندی را ادامه دهد. بلاها و و وباها و مشکلات همگی فرایند یقینی رفتار و گفتار و پندار زشت و پلید فرد و جامعه ی بشری هستند که در وحی اصیل الهی به بشر یاد آوری شده اند و بعلت زشتیها و پلیدیها فرد و جامعه بشری با خواست و ارده و علم و حکمت فراگیر و موقعیت سنج خداوند دامن گیر فرد و جامعه ی بشری می شوند.
ناشناس۱۵۰۲۵۹۹۱۴:۰۵:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۹
خواهر همسر من پنجشنبه شب تولد گرفته برای پسرش و اصرار داره همه شرکت کنند ! بهش گفتم مشکل کرونا هنوز حل نشده و تجمع 50 نفر در آپارتمان کار درستی نیست گفت حالا تو برای بچه ات نتونستی تولد بگیری حسودی نکن ! همه دارن مهمونی و جشن می گیرند و کرونا نمی گیرند !
ایرانی فلکزده۱۵۰۲۶۲۴۱۴:۱۴:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۹
بانکهاوادارات رایکروزدرمیان کنیدوگرنه دیگرکارمندی نمیماند
ناشناس۱۵۰۲۶۳۷۱۴:۲۳:۲۱ ۱۳۹۹/۴/۹
جالبه هیچکس قدردان اون مهندس و کارگر خدومی نیست که از روز اول کرونا حتی اگه این داستان 10 سال هم به درازا بکشه نمیتونه 24 ساعت پست خودش در نیروگاه های حرارتی و برق آبی رو ترک کنه چون اونوقت همون دستگاه CT یا ونتیلاتور تنفسی بیمارستان ها خواهد خوابید!
رسول۱۵۰۲۷۱۶۱۵:۱۰:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۹
باز کرونا زیاد شد پزشکان شدن خوب؟!فردا که ...
م.ر۱۵۰۲۷۷۶۱۵:۵۲:۴۴ ۱۳۹۹/۴/۹
کادر پزشکی شغل اونها همینه باید تلاش کنند مقل سربازان گمنامی که ازمرزهای پهناور ایران دفاع میکنند وچنین حقوق بالایی هم ندارند
ناشناس۱۵۰۲۷۷۹۱۵:۵۳:۰۳ ۱۳۹۹/۴/۹
فقط روحانی ماسک نمیزنه؟ بقیه روسای قوا و نمایندگان مجلس چی؟
ناشناس۱۵۰۲۸۲۵۱۶:۴۰:۱۶ ۱۳۹۹/۴/۹
مگر علوم پایه به داد ملت برسه و واکسن رو بسازند....
ناشناس۱۵۰۲۹۸۵۱۹:۴۳:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۹
دو نکته توزیع ماسک رایگان چی شد؟ با توجه به افزایش شمار جان باختگان مبتلا به کرونا لطفا امسال کنکور دکترای وزارتین علوم و بهداشت را اوایل مهرماه برگزار کنید. برای تحمل ماسک در حین آزمون و خاموش بودن کولرها که منبع شیوع ویروس است.
ناشناس۱۵۰۳۱۰۸۲۳:۰۰:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۹
یادش یه خیر! کسی می گفت از شنبه همه چیز به روال عادی بر می گرده!!!!
ناشناس۱۵۰۳۱۱۴۲۳:۰۹:۲۳ ۱۳۹۹/۴/۹
متاسفانه در حالیکه در اکثر کشورها ماسک اجباری شد در کشور ما ریس جمهور معلوم نیست چرا اینقدر دیر برای ماسک اجباری اقدام کرد. و آیا اگر ماسک اجباری شد آیا نظارتی هم برروی آن است؟ برای مثال زدن ماسک در مترو اجباری است ولی آیا نظارت دقیقی روی آن است؟ آیا همه ماسک میزنند؟ آیا در جمع های بسته مانند سالن های ورزشی و سینماها و فروشگاه های بزرگ ماسک اگر کسی نزد چه باید کرد؟آیا باید جریمه تعیین کرد؟ باید نظارت هم جدی شود.
Amir۱۵۰۳۲۲۹۰۳:۰۷:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۱۰
چرا کلاً به اعداد رُند علاقه دارن ؟ (اون هم تو این شرایط ویژه و در شُرُف بحران!) چرا ماسک زدن اجباری از پونزدهم و دقیقاً از نیمه ماه؟ سلامت مردم رو هم فدای این تصمیمات می‌کنن.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین