نژادپرستی به شیوه اعراب خاورمیانه

گروه جهان الف،   3990403098 ۱۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

کشورهای عربی خاورمیانه همواره در بحث تبعیض نژادی ید طولانی داشته و سکوت و بی‌تفاوتی در برابر اقدامات نژادپرستانه در نظام این کشورها یک استراتژی سیاسی تغییرناپذیر است.

 نژادپرستی به شیوه اعراب خاورمیانه

به گزارش الف ، نژادپرستی از پدیده های مذموم و زشتی است که سابقه آن به آغاز تاریخ بشریت باز می گردد. این مقوله نوع خاصی از تعصب است که بر مبنای استدلالات نادرست و عمومیت دادن برخی خصوصیات به گروهی از انسانها، به گونه ای غیر قابل انعطاف، شکل می گیرد.

 ماجرای قتل «جرج فلوید» شهروند سیاه‌پوست آمریکایی به دست پلیس سفیدپوست این کشور یک نمونه اقدام نژادپرستی بود که واکنش‌های جهانی تندی را به دنبال داشت. در این میان کشورهای عربی خاورمیانه در صدر طرف‌هایی بودند که در رسانه‌‌های خود این اقدام را محکوم کردند؛ این درحالی است که آنها به نوعی خاستگاه نژادپرستی در آسیا محسوب می‌شوند.

تا دهه ۶۰ برده‌داری همچنان در کشورهای عربی حوزه خلیج فارس رواج داشت و عربستان و یمن جزء آخرین کشورهایی بودند که به آن پایان دادند.

وضعیت بغرنج اقلیت‌های «بدون» در منطقه عربی خاورمیانه

میلیون‌ها نفر در جهان از معضل فقدان ملیت رنج می‌برند و تقریبا این پدیده آزار دهنده در همه کشورها وجود دارد، اما حکایت این افراد در کشورهای عربی به ویژه کشورهای حاشیه خلیج فارس که به «البدون» معروف هستند، حکایتی دیگر است.

بدون‌ها در عربستان سعودی کاملا در حاشیه بوده و تقریبا از تمامی حقوق شهروندی مانند آموزش و بهداشت محروم‌اند؛ آنها حتی حق داشتن حساب بانکی هم ندارند و همچنین هیچگونه املاکی نمی‌توانند به نام خود ثبت کنند.

تردد میان شهرهای سعوی برای بدون‌ها ممنوع بوده و آنها اجازه دریافت گواهینامه و سوار شدن بر هواپیما ندارند. این افراد به دلیل بی تابعیت و شناسنامه بودن حتی نمی‌توانند در عربستان ازدواج کنند.

وخامت وضعیت زندگی اقلیت‌های بدون در امارات نیز دست کمی از عربستان ندارد و آنها هیچ هویت شناسایی ، مجوز كار ، حق استفاده از دارو ، آموزش ، ازدواج و یا سایر حقوق را ندارند.

در کویت نیز دولت این کشور به بهانه اینکه برخی از این قشر اجتماعی در سال‌های 1959 تا 1965 درخواست شهروندی نکرده‌اند و یا برخی از آنها در زمان حمله صدام به کویت به کشورهای خود بازگشته از دادن حق شهروندی به آنها سر باز زده است. این در حالی است که برخی از مردم کویت بی وطن در آن سال‌ها در بادیه به سر می‌برده و به علت عدم آگاهی از آنچه در شهرها و دولت‌ها می‌گذرد اقدام به درخواست برای حصول شناسنامه نکرده‌اند.

«برده‌داری مدرن» نوع برخورد مسئولان سعودی و اماراتی با مهاجران خارجی

جدیدترین آمارها نشان می دهد از مجموع حدود ۵۶ میلیون نفری که در شش کشور شورای همکاری خلیج فارس یعنی عربستان ، امارات ، بحرین ، کویت ، عمان و قطر زندگی می کنند ، بیش از ۲۸ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر و به عبارتی ۵۱ درصد کل جمعیت را کارگران خارجی تشکیل می دهند . بر اساس این آمارها از جمعیت ۳۳ میلیون و ۴۰۰ هزار نفری عربستان هم بیش از ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر یعنی ۴۸ درصد جمعیت این کشور، کارگر خارجی هستند.

افزایش ثروت حاصل از فروش نفت سعودی ها از دهه ۱۹۸۰ میلادی موجب شد تا سیاست‌هایی را در راستای جذب کارگران خارجی و گماردن آنها به کارهایی که خود از انجام آنها اکراه دارند، اتخاذ کنند، اما در سالهای اخیر کاهش قیمت این فرآورده و ماجراجویی های آل سعود در خارج کشور از جمله راه اندازی جنگ یمن و خرید گسترده تسلیحات از غرب به ویژه آمریکا، فشار زیادی به اقتصاد این کشور وارد و آنها را با کسری بودجه بزرگی مواجه کرده است .

سالهاست که کارگران خارجی به دلیل شرایط حاکم بر عربستان، در بدترین شرایط زیستی به سر می‌برند و در حالی که آمار کارگران خارجی به ویژه زنان به عربستان در سال های اخیر افزایش قابل توجهی یافته است، اما تعداد کمی از آنان موفق به یافتن شغل و موقعیت خوب در این کشور شده اند، در حالیکه وضعیت بسیاری از آنان اسفناک و ناامید کننده است و کسی هم حاضر نیست برای آنها کاری انجام دهد.

بنا بر گزارش‌های منتشر شده از سوی مجامع بین‌المللی بسیاری از کارفرمایان عربستانی نسبت به کارگران خارجی خود احساس مالکیت کرده و شکایت‌های بسیاری از سوی کارگران مبنی بر سوء استفاده فیزیکی، روانی و جنسی در محیط کار گزارش شده و این در حالی است که مقامات عربستان هیچگونه اقدام جدی در این راستا انجام نداده‌اند.

اما شرایط حقوق بشری و به ویژه حقوق مهاجران و کارگران خارجی در امارات بر خلاف ظاهر لوکس و مدرنی که از این کشور در رسانه‌ها می‌بینیم اصلا مطلوب نیست.  کارگران خارجی در امارات از بسیاری از حقوق کار محروم هستند و این کشور بسیاری از معاهدات بین‌المللی دربارهٔ حقوق کارگران را امضا نکرده‌است.  

کارگران ساده کارگاه‌های ساختمانی در امارات همگی باید ساعت چهار از خواب برخیزند و در صف دستشویی و توالت جمعی قرار گیرند تا پس از چند ساعت انتظار برای نظافت و صرف صبحانه، دست‌کم ١٢ ساعت در کارگاه‌هایشان کار کنند تا بعد به باکس (آلونک‌های چوبی)‌شان برگردند و دوباره برای توالت و دستشویی صف ببندند و غذا بخورند و پس از نظافت، غذاخوری بروند و در این آلونک‌های چوبی که در همان کارگاه‌ها قرار دارند با ١٠ نفر دیگر چند ساعتی بخوابند.

سازمان‌های بین‌المللی٬ امارات را به شکل منفی در شاخص‌های مربوط به حقوق کارگران و برده‌داری مدرن طبقه‌بندی می‌کنند؛ زیرا این کشور در این زمینه به شدت با انتقادات بین‌المللی مواجه شده و کشورهای مذکور نوع تعامل امارات با کارگران خارجی را «برده‌داری مدرن» توصیف می‌کنند.

«سازمان عفو بین‌الملل» نیز گزارش داد که کارگران خانگی در امارات که اغلب آنها زنان آسیایی و آفریقایی هستند٬ از هیچگونه حمایت قانونی برخوردار نبوده و در معرض انواع سوءاستفاده‌های و تجاوزات جسمی از جمله کار اجباری و قاچاق انسان قرار دارند.

به طور کلی بحث نژادپرستی در میان کشورهای عربی یک موضوع نهادینه شده است که کمتر به آن پرداخته و یا اعتراض می‌شود و می‌توان گفت دست کم ابراز انزجار و محکومیت این نوع اقدامات شاید کمترین واکنشی است که باید در این کشورها ببینیم.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۵۰۰۹۲۴۱۳:۵۶:۱۵ ۱۳۹۹/۴/۸
بلاخره ما نفهمیدیم که اسراییل نژادپرست است یا اعراب؟!
ناشناس۱۵۰۱۴۰۴۱۸:۵۶:۰۴ ۱۳۹۹/۴/۸
اسرائیل و گروهی از اعراب
ناشناس۱۵۰۰۹۲۵۱۳:۵۷:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۸
به قومیت ربطی ندارد. هر کس که قدرت و ثروت دارد خودبرتر بین است.
ناشناس۱۵۰۰۹۳۱۱۳:۵۹:۵۷ ۱۳۹۹/۴/۸
آیا ما خودمان نژاد پرست نیستیم؟ این همه از فهم و شعور مردم خودمان تعریف می کنیم و تنها خودمان را صاحب هنر می دانیم، پس چیست؟
ناشناس۱۵۰۲۱۴۸۰۹:۴۳:۴۶ ۱۳۹۹/۴/۹
البته شکسته نفسی می کنید امثال شما دیگران را صاحب هنر می دانید و ایران و ایرانی را پست ترین وبدترین و بی هنرترین قوم می دانید شما دیگر این حرفها را نگویید دوست عزیز
ناشناس۱۵۰۰۹۴۳۱۴:۰۷:۴۹ ۱۳۹۹/۴/۸
این چه استدلالی است که شما می کنید؟ اگر اینجور است، ما هم با کارگران افغانستانی که همزبان ما هستند خیلی بد رفتار می کنیم. حقوق پایین به آنها می دهیم پس ما هم نژاد پرست هستیم!!!
ناشناس۱۵۰۱۰۲۶۱۴:۴۸:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۸
خب هستیم مگه شک داشتید؟
ناشناس۱۵۰۱۱۵۲۱۵:۵۹:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۸
متاسفانه بله، بسیار نژاد پرستیم! در جامعه ما هیچ نوع حمایت از برابری وجود ندارد! آنهم قانونی! ما قانونا جنس برتر، نژاد برتر، دین برتر، مذهب برتر داریم و عرفا ژن برتر هم اضافه شده است! متاسفانه ما از نژاد پرست ترین کشور ها هستیم آنهم از جنس قانونی!
ناشناس۱۵۰۱۶۲۵۲۱:۵۳:۵۰ ۱۳۹۹/۴/۸
شماخدت افغانی هستی؟الانافغای توایران روزی سیصدهزارتومان توگلخانه های اطراف اصفهان کارمی کندوبنظرت ماهی ۹میلیون تومان حقوق کمیس؟
ناشناس۱۵۰۰۹۴۵۱۴:۰۸:۴۳ ۱۳۹۹/۴/۸
شما اول یک مطلب در مورد رفتار خودمان با افغانی ها بنویس
ناشناس۱۵۰۱۱۵۳۱۶:۰۰:۳۶ ۱۳۹۹/۴/۸
دوستانی که در مورد رفتار ایرانی ها با افغانستانی ها گفتن کی ما اینطور با این ها برخورد کرده ایم. الان که داره قانون هایی تصویب میشه که حتی بچه هایی از اینها که حاصل ازدواج غیر قانونی با دختران ایرانی هستند هم دارند شناسنامه می گیرند.
ناشناس۱۵۰۱۴۱۸۱۹:۰۳:۰۶ ۱۳۹۹/۴/۸
متاسفانه خیلی از هموطنانمان برای نان شب زن و بچه مجبورند دو یا سه شیفت کار کنند و با این حال یک دهم کارگر خارجی در عربستان سعودی و امارات هم حقوق ندارند...
ناشناس۱۵۰۲۲۰۵۱۰:۱۴:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۹
شما بیا ببین توی معادن استان کرمان با کارگران و کارکنانی که از بقیه شهرها هستند چه رفتاری دارند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین