چگونه عسل طبیعی را از تقلبی تشخیص دهیم

گزارش بازرگانی،   3990402053 ۲۳ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار

اگر برای خرید عسل به بازار بروید از کیلویی  ۳۰ هزار تومان تا کیلویی ۳۰۰ هزار تومان عسل پیدا می‌شود. اما آیا واقعا عسل ۳۰ هزار تومانی عسل طبیعی و باکیفیتی است؟ بدون شک نه! اگر طرفدار عسل‌های طبیعی و باکیفیت باشید حتما می‌دانید عسل طبیعی قیمت بالایی دارد. اما سوال اینجاست که عسل طبیعی را چطور می‌توان تشخیص داد و قیمت آن باید چقدر باشد؟ در این مقاله به این دو سوال پاسخ روشنی خواهیم داد.

وقتی ما در تیم درکام متوجه این موضوع شدیم که یکی از دغدغه‌های اصلی خریداران عسل، فهمیدن راهی برای تشخیص کیفیت آن است تصمیم گرفتیم از یک کارشناس خبره سوال کنیم که چه راه­‌هایی برای تشخیص عسل طبیعی وجود دارد.  از این گفت­­و­گو فیلم زیر را تهیه کردیم تا با اطمینان به شما بگوییم تنها یک راه قطعی برای تشخیص عسل طبیعی از تقلبی و تغذیه‌ای وجود دارد. در این فیلم خانم امیدپور کارشناس صنایع غذایی با تجربه ۱۳ سال کار در آزمایشگاه عسل آسا به شما تنها راه تشخیص عسل طبیعی را توضیح خواهند داد. همچنین با دیدن این فیلم اطلاعات جالب دیگری در مورد عسل خواهید فهمید که احتمالا تا کنون از آن بی خبر بوده‌اید.

تنها یک راه قطعی برای تشخیص عسل طبیعی وجود دارد و آن آزمایش عسل در آزمایشگاه‌های معتبر عسل است. اما باید بدانید که آزمایش عسل‌ وظیفه فروشندگان عسل است و نه مشتری. پس این بار که برای خرید به بازار رفتید و یا تصمیم به خرید اینترنتی عسل گرفتید به دنبال برگه معتبر تایید آزمایشگاه عسل باشید. اگر قصد دارید به صورت اینترنتی و راحت، عسلی باکیفیت و اصل بخرید پیشنهاد می‌کنیم از طریق لینک "خرید عسل طبیعی درکام" قیمت و سایر جزئیات مربوط به عسل‌های درکام را ببینید. عسل‌های درکام دارای برگه معتبر آزمایشگاه و ساکارز زیر ۵ درصد هستند و شما می‌توانید به راحتی عسلی که می‌خواهید را سفارش داده و درب خانه تحویل بگیرید.

سوال دومی که قرار بود در این مقاله به آن پاسخ دهیم قیمت عسل طبیعی بود.  قبل از هر چیز باید بدانید عسل طبیعی چه تفاوتی با عسل تغذیه‌­ای دارد تا بگوییم چرا قیمت آن بسیار گران­تر است. در تولید عسل طبیعی زنبورها فقط از شهد گل­‌ها و گیاهان تغذیه می­‌کنند اما در تولید عسل تغذیه­‌ای علاوه بر شهد گل، زنبوردار به زنبورها محلول آب و شکر نیز می­‌دهد تا تولید عسل چند برابر شود. عسل تغذیه­‌ای چند برابر عسل طبیعی تولید می­‌شود و در ظاهر تفاوتی با عسل طبیعی ندارد اما از لحاظ خواص و کیفیت متفاوت است. به همین دلیل قیمت عسل طبیعی چند برابر عسل تغذیه­‌ای است. برای مشاهده قیمت روز انواع عسل طبیعی می‌توانید به صفحه " قیمت عسل طبیعی" مراجعه کنید.

اگر فرصت کافی برای دیدن فیلم بالا را نداشته­‌اید پیشنهاد می‌کنیم ادامه مقاله را مطالعه کنید.

چگونه عسل طبیعی را بشناسیم؟

مردم از قدیم تا به امروز از روش‌های خانگی بسیاری برای تشخیص عسل طبیعی استفاده می‌کنند. آویزان کردن عسل از ارتفاع، ریختن عسل در آب، جوشاندن عسل، بررسی غلظت و یا رنگ عسل تنها چند مورد از روش‌هایی است که بین مردم جا افتاده است. اما آیا واقعا این روش‌ها معتبر هستند و می‌توانند کیفیت عسل را مشخص کنند؟ در ادامه به چند سوال مهم پاسخ می‌دهیم تا مطلب را روشن کنیم.

آیا می‌توان از روی ویژگی‌هایی مثل عطر و طعم عسل کیفیت آن را تشخیص داد؟

به طور کلی خیر. عطر و طعم عسل‌ها مربوط به گیاهانی است که زنبوران از شهد آن‌ها تغذیه کرده‌اند. برای مثال عسل بهارنارنج یا عسل کنار عطر فوق العاده‌ای دارند اما گاهی نیز پیش می‌آید که زنبورها از گیاهانی تغذیه می‌کنند که عطر خاصی ندارند، بنابراین عسل تولید شده با وجود اینکه طبیعی است ممکن است عطر و طعم ملایم و معمولی داشته باشد.

آیا از روی غلظت عسل می‌توان کیفیت آن را تشخیص داد؟

خیر. بعضی‌ها فکر می‌کنند عسل خوب باید حتما غلیظ باشد در حالی که این باور اشتباه است. عسل‌های شمال کشور مانند عسل نمدار یا بهارنارنج عسل‌های رقیقی هستند و عسل‌های جنوب کشور معمولا غلظت بیشتری دارند. بنابراین نمی‌توان از روی غلظت عسل به خوب بودن آن پی برد.

آیا از روی شکرک زدن یا شکل شکرک می‌توان به طبیعی یا تقلبی بودن عسل پی برد؟

خیر. شکرک زدن عسل به خاطر گلوکز است که یکی از اصلی‌ترین قندهای تشکیل‌دهنده عسل است. عسل چه طبیعی باشد، چه تغذیه‌ای و چه تقلبی ممکن است شکرک بزند. ظاهر شکرک هم نمی‌تواند طبیعی یا تقلبی بودن عسل را مشخص کند. اینکه ظاهر شکرک درشت باشد یا ریز بستگی به عوامل مختلفی از جمله دمای محیط و گلی دارد که زنبور از آن تغذیه کرده است.

آیا رنگ عسل طبیعی با تقلبی متفاوت است؟

خیر. رنگ عسل‌ها بستگی به پوشش گیاهی منطقه‌ای دارد که کندو را در آن قرار می‌دهند. رنگ عسل می‌تواند از زرد روشن تا خرمایی تیره متغیر باشد. بنابراین روشن یا تیره بودن عسل دلیلی بر خوب یا بد بودن آن نیست.

آیا می‌توان با روش‌هایی مثل حل کردن عسل در آب کیفیت آن را تشخیص داد؟

در جواب این سوال باید گفت هیچ کدام از روش‌های خانگی معتبر و علمی نیستند. حل کردن عسل، آویزان کردن آن، جوشاندن و یا کارهای دیگر هیچ کدام مشخص کننده طبیعی یا تقلبی بودن عسل نیستند.

تنها روش معتبر تشخیص عسل اصل از تقلبی و تغذیه‌ای

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم تنها یک روش معتبر و علمی برای تشخیص عسل خوب از بد وجود دارد و آن آزمایش عسل است چرا که نمی‌توان پرولین عسل و یا میزان ساکارز آن را با دیدن و یا چشیدن عسل متوجه شد. در آزمایش عسل فاکتورهایی مثل ساکارز، پرولین، دیاستاز و HMF عسل بررسی می‌شوند. با بررسی این فاکتورها و مقایسه آن‌ها با مقادیر استاندارد عسل طبیعی، می‌توان خوب یا بد بودن عسل را تشخیص داد.

چه تفاوتی بین عسل طبیعی با تقلبی و تغذیه‌ای وجود دارد و استاندارد عسل طبیعی چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله توضیح دادیم در تولید عسل طبیعی زنبورها فقط از شهد گیاهان تغذیه می­کنند اما در تولید عسل تغذیه­ای زنبورها علاوه بر شهد گل­ها از شربت  آب و شکری که زنبوردار به آن­ها می­دهد نیز تغذیه می­کنند. نوع سوم عسل نیز عسل تقلبی است که اصلا توسط زنبور تولید نمی­شود و با استفاده از گلوکز تجاری و یا ترکیب کردن آب و شکر با رنگ به دست می­­آید. این ۳ نوع عسل در ظاهر با یکدیگر تفاوتی ندارد اما از لحاظ مواد تشکیل دهنده متفاوتند، به همین دلیل فقط با آزمایش می‌توان این ۳ نوع را از هم تشخیص داد. آزمایش ساکارز در کنار پرولین عسل می­تواند تا حد زیادی طبیعی و خام بودن یک عسل را مشخص کند. در ادامه این دو فاکتور را توضیح می­دهیم.

ساکارز:

میزان ساکارز عسل یکی از مهم­ترین فاکتورهایی است که در تشخیص طبیعی بودن عسل اندازه گیری می­­شود. ترکیب اولیه شهد گل­ها حاوی مقدار زیادی ساکارز است که زنبور با استفاده از آنزیم اینورتاز آن‌ را به ۲ قند ساده فروکتوز و گلوکوز تبدیل می‌کند. زنبور نمی‌تواند تمامی ساکارز را به فروکتوز و گلوکوز تبدیل کند و عسل طبیعی همیشه حاوی مقادیری ساکارز نیز هست اما این مقدار بسیار ناچیز و به طور معمول زیر ۵٪ است. بنابراین اگر مقدار ساکارز عسل بالای ۵٪ باشد باید به طبیعی بودن آن شک کرد و ممکن است تغذیه­ای یا تقلبی باشد.

پرولین:

همانطور که در پاراگراف قبل توضیح دادیم به صورت معمول و استاندارد ساکارز عسل طبیعی باید زیر ۵٪ باشد اما گاهی نیز ممکن است یک عسل حاوی ساکارز بالای ۵٪ باشد (مثل عسل یونجه) و طبیعی باشد و یا ساکارز زیر ۵ درصد داشته باشد ولی تغذیه هم‌ شده باشد و یا بدتر از آن حرارت دیده باشد. بهتر است بدانید خام بودن عسل و اینکه حرارت ندیده باشد مسئله بسیار مهمی است زیرا عسلی که حرارت ببیند خواص خودش را از دست می­دهد و تفاوتی با آب و شکر نمی­کند. بنابراین یکی دیگر از فاکتورهای مهم در تشخیص عسل طبیعی و خام که باید در آزمایش بررسی شود، مقدار پرولین است. عسل طبیعی علاوه بر ساکارز زیر ۵٪  باید دارای پرولین بیشتر از ۱۸۰ میلی­گرم بر کیلوگرم باشد. پرولین ماده­ای است که با حرارت از بین می­رود، بنابراین اگر عسل حرارت دیده باشد و خام نباشد پرولین آن کمتر از حد استاندارد می­شود.

به عنوان نکته آخر، در هنگام خرید علاوه بر طبیعی بودن به خام بودن عسل نیز توجه کنید و همچنین بهتر است عسل را با آب یا چای داغ میل نکنید زیرا گرم کردن عسل باعث از بین رفتن خواص و آنزیم­‌های آن می­شود.

اگر خواندن این مقاله برای شما مفید بوده است لطفا آن را با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

فروشگاه اینترنتی درکام

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۹۲۷۳۲۱۱:۰۶:۳۴ ۱۳۹۹/۴/۲
خیلی خوب بود. با سپاس
ناشناس۱۴۹۴۴۵۳۱۳:۱۸:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۳
بهرحال عسل طبیعی یا وحشی ، که گیر نمیاد و برای از ما بهتران است... ولی مگر عسلی که زنبورش از شکر تغذیه کرده باشه بازهم توسط زنبور تولید نمیشه؟؟ بنظرم بهتره روش تشخیص بین شربت با عسل آموزش داده بشه...
ناشناس۱۴۹۳۰۷۵۱۴:۲۱:۵۴ ۱۳۹۹/۴/۲
الان عسل طبیعی در بازار پیدا نمیشه . عسل های موجد حداقل ۵۰ درصد شکر دارن
ناشناس۱۴۹۳۷۵۷۲۳:۴۴:۵۸ ۱۳۹۹/۴/۲
من زنبور دارم و عسل طبیعی به شرط ازمایش دارم.ساکاروزش ۱.۸
منوچهر طوسی۱۴۹۴۹۶۴۱۸:۰۶:۴۵ ۱۳۹۹/۴/۳
صحبت شما درست است.حسل طبیعی بایستی ساکارز ان زیر ۲ درصد باشه.در مورد دادن شکر به زنبور هم چنانچه مقداری عسل برای تغذیه زنبور ها گذارده نشود مجور ید به انها اب شکر بدهید.اما یک گله دارم وان اینگه این پست اصلی درمورد شناخت اصل چیزی نگفت وانرا منوط به دیدن فیلم گذاشت که اینکار درست نیست
علی۱۴۹۳۳۳۹۱۷:۰۷:۳۸ ۱۳۹۹/۴/۲
فیلم جالبی بود مرسی
رضا۱۴۹۳۴۹۱۱۹:۰۳:۲۷ ۱۳۹۹/۴/۲
من استاددانشگاهم به خاطرحقوق کمی که به مامی دهندرفتم سراغ شغل دوم یعنی زنبورداری .عسل صددرصدطبیعی هم تولیدمی کنم امانمی توانم بفروشم چون میزان آن کم است وگران ومردم قدرت خریدندارند.برخلاف آنچه این خانم می گویدازوقتی خودم عسل تولیدمی کنم ومصرف کننده اش هم فقط خانواده ی خودمان است متوجه شدم عسل طبیعی رنگ فوق العاده ای دارد وخواص عجیب.توی بازارعسل مثل تولیدخودمان ندیدم.زنبوردارعسل تولیدشده به شیوه ی مادارداما نمی فروشد.
ناشناس۱۴۹۴۷۴۱۱۵:۴۸:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۳
سلام میشه به منم روش زنبور داری رویاد بدید متشکرم
ناشناس۱۴۹۴۸۱۱۱۶:۲۳:۱۳ ۱۳۹۹/۴/۳
میشه بفرمایید چطور میتونیم عسل از شما خریداری کنیم
دهاتی۱۴۹۳۵۵۶۲۰:۲۲:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۲
بسیار مفید بود اما ایا فروشنده هربار عسل خودرا به ازمایشگاه می برد ؟ایا عسل تغذیه ای حتما داری شکر هست البته که نیست بنده خودم زنبوردار هستم اما در فصول خاص سال انهم برای تغدیه بچه زنبور از شکر استفاده می کنم یا اینکه به نظرشما نمی شود زنبور وحشی را تغدیه کرد
علی۱۴۹۳۶۶۶۲۱:۵۶:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۲
با سلام در مورد عسل 1-عسل به هیچ عنوان شکرک نمیزنه بلکه حالت رس کردگی پیدا می‌کنه که با کمی گرم شدن حتی در مقابل آفتاب حالت اولیه خودش را پیدا می‌کنه در حالیکه محصولاتی که از شکر درست شده اند شکرکی مانند خرده نبات میزنند که به راحتی حالت اولیه خودش را پیدا نخواهد کرد 2- برای جلوگیری از رس کردن عسل را حرارت غیرمستقیم میدهند که بسیاری از خواص عسل از دست میرود 3- استاد با دانش و تجربه ای می‌گفت یکی از راههای تشخیص عسل آن است که کمی از عسل را روی پودر نرمی مانند آرد یا حتی خاک نرم بریزیم اگر جذب خاک نشد عسل طبیعی است چون مربا هر چقدر هم غلیظ باشد جذب خاک یا پودر میشود با تشکر
ناشناس۱۴۹۳۷۲۲۲۲:۵۲:۳۹ ۱۳۹۹/۴/۲
اگر از فروشنده هم برگ آزمایش را درخواست کنیم ان برگه مربوط به همان نمونه ای است که آزمایشگاه آزمایش کرده است نه بقیه و ادامه عسلهای آن تولید کننده. عسل از آن محصولاتی است که در قیامت خیلیها را پای چوبه دار می برد زیرا کسیکه یک کیلو آب شکر را 300 هزارتومان می فروشد کم فروشترین انسان است و ...
علی موسویان۱۴۹۳۷۵۵۲۳:۴۲:۳۷ ۱۳۹۹/۴/۲
ما خودمون عسل تولید میکنیم زیر ۵ درصد،خیلیم هم با کیفیته،اما حرفای این خانوم بعضیاشون ضدنقیض بودن
ناشناس۱۴۹۴۸۰۷۱۶:۲۰:۵۹ ۱۳۹۹/۴/۳
سلام شما میفرمایید عسل طبیعی و زیر 5 در صد دارید میشه لطف کنید بفرمایید چطور میتونیم خریدار عسل طبیعی شما باشیم
ناشناس۱۴۹۳۷۸۲۰۰:۰۸:۲۴ ۱۳۹۹/۴/۳
موم عسل طبیعی هم جذب بدن نمیشود و صد در صد دفع میشود هیچ خاصیت تغذیه ای ندارد .
ناشناس۱۴۹۳۹۶۳۰۷:۱۰:۰۵ ۱۳۹۹/۴/۳
چرا استاندارد اجباری درموردعسل درکشورماصورت نمیگیرد؟
علی۱۴۹۴۳۸۰۱۲:۳۷:۰۹ ۱۳۹۹/۴/۳
خانم کارشناس این روش شما برای تشخیص عسل طبیعی با عسل تقلبی هیچ ارزشی نداره وبه درد هیچ کس نمی خوره در واقع دارید
ناشناس۱۴۹۴۶۱۰۱۴:۳۷:۰۰ ۱۳۹۹/۴/۳
سلام خوب اخرش چیکار کنیم توبازارعسل خوب بشناسیپ
حسن۱۴۹۴۷۳۴۱۵:۴۴:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۳
یک قطره عسل را در مقداری خاک نرم بریزید عسل طبیعی به شکل گلوله میشود و در خاک پهن نمیشود و دیگر اینکه خاک به داخل عسل اصل نفوذ نمیکند با کمی باد زدن با دهان به عسل اصل کل خاکها از روی آن پاک شده ولی در اصلهای غیر اصل این حالت صدق نمیکند و خاک در آن نفوذ میکند وبا باد زدن تمیز نمیشود.
ناشناس۱۴۹۵۱۲۰۱۹:۳۷:۵۶ ۱۳۹۹/۴/۳
ممنونم عالی بود
مهدی۱۴۹۵۱۶۸۲۰:۲۷:۳۵ ۱۳۹۹/۴/۳
من نیم کیلو عسل می‌خوام بخرم بی زحمت آدرس آزمایشگاه رو بدین ببینم ارزش داره واقعا خسته نباشی
ناشناس۱۴۹۵۲۹۵۲۳:۰۹:۰۸ ۱۳۹۹/۴/۳
سلام شکرک زدن با رس بستن فرق دارد این خانم با تجربه نیست با یک زنبوردار مصاحبه می کردید.
رضا۱۴۹۵۴۲۱۰۲:۲۴:۵۵ ۱۳۹۹/۴/۴
سلام دوستان اگر کسی از شما زنبور دارید یا اون آقایی که می گفت من زنوردارم من التماس می کنمبخاطر بیماری احتیاج به یک کیلو عسل خالص صد درصد طبیعی دارخم قیمت هر چقدر باشد به روی چشم خداوند به شما وخانواده تان سلامتی عطا نمائید عمری دعا گو هستم
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین