لابی برای جذب «درازهی» در دانشگاه

گروه سیاسی الف،   3990319059

تلاش برای حضور یک نماینده سابق در هیات علمی دانشگاه سراوان، موضوعی بود که صدای عضو هیات رئیسه مجلس را هم درآورد.

لابی برای جذب «درازهی» در دانشگاه

فارس نوشت: «نماینده سابق سراوان در مجلس شورای اسلامی برای جذب در دانشگاه به عنوان هیات علمی تلاش‌های غیرمتعارفی کرده است. او که قبل از نمایندگی به صورت پاره وقت در برخی دانشگاه‌ها و به صورت حق التدریس فعالیت می‌کرده و استاد هیچ دانشگاهی نبود، این روزها و بعد از پایان دوران نمایندگی مجلس به دنبال آن است تا در دانشگاه سراوان به عنوان عضو هیات علمی پذیرفته شود.

آنگونه که شنیده شده، هم اکنون برای جذب «محمد باسط درازهی» منتظر جواب استعلامات هستند و قرار شده است اگر استعلامات مثبت نشود پرونده مختومه شود. این در حالی است که برخی اساتید با توجه به حواشی ای که درازهی درگذشته داشته نگران این هستند که در روند دریافت استعلامات هم برخی مسائل نادیده گرفته شوند.

یک منبع آگاه در این راستا گفت که وقتی جلسه ماده ۲۰ برای جذب درازهی در هیئت علمی دانشگاه برگزار شد در نوبت اول با جذب وی مخالفت شد ولی در نوبت دوم که در فاصله چند روز بعد برگزار شد، وی با ۴ رای موافق و سه رای مخالف، جذب وی به تصویب رسید.

این منبع آگاه افزود: طبق روند قانونی ابتدا باید جواب استعلامات از مراجع مربوطه بیاید و بعد از آن درباره جذب یک عضو هیات علمی تصمیم گیری شود که در رابطه با درازهی تخلف صورت گرفته است.

این منبع آگاه تاکید می‌کند: درازهی برای مجلس هم ثبت نام کرد ولی نتیجه استعلامات موجب رد صلاحیت وی شد، ولی در مشخص نیست چه فشارهایی وجود دارد که برای جذب وی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه منتظر پاسخ استعلامات برای جذب جذب نشدند.

وی تاکید کرد: همچنین شنیده شده برخی اساتید در زمان جذب درازهی صلاحیت علمی وی را ضعیف اعلام کردند، به دلیل اینکه در قسمت پژوهشی هیچ مقاله ای نداشته است، ولی با این حال باز می بینیم وی را برای جذب تایید کردند آن هم علیرغم اینکه هنوز نتیجه استعلامات نیامده بود.

* برخی لابی‌ها برای جذب نماینده سابق سراوان در دانشگاه

یک منبع مطلع دیگر هم در این باره گفت: در گذشته نیز تلاش‌هایی برای جذب درازهی در دانشگاه سراوان صورت گرفته بود ولی در آن زمان موفق به این اقدام نشده بود، اما شنیده شده در روزهای آخر مجلس دهم یک جلسه در وزارت علوم برگزار می شود و در این جلسه جذب آقای درازهی با 4 رای مثبت و 3 رای منفی تصویب می شود.

وی ادامه داد: این جلسه در حالی برگزار می شود که هنوز پاسخ استعلامات برای جذب درازهی نیامده است ولی گویا برخی لابی ها موجب می‌شود این موضوع نادیده گرفته شود.

** عضو هیات‌رئیسه مجلس: سوءاستفاده از کرسی نمایندگی مجلس برای عضویت در هیات علمی، خیانت به ملت است

برای بررسی این موضوع با حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی که در مجلس دهم عضو هیات رئیسه کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس بود گفت‌وگو کردیم. 

وی درباره تلاش عضو سابق کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای عضو هیأت علمی شدن گفت: متأسفانه عده‌ای از آقایان اعم از نماینده، وزرا و مدیران کشور زمانی که مسئولیت دارند، از رانت و امتیازات ویژه استفاده می‌کنند که یکی از آن امتیازات، ادامه تحصیل است.

سلیمی افزود: برخی از افراد که روزگاری وزیر و یا نماینده، استاندار و فرماندار می‌شوند، به یکباره قصد ادامه تحصیل و یا عضو هیأت علمی و استاد دانشگاه شدن به سرشان می‌زند و تلاش دارند تا از فرجه ایجاد شده در دوره مسئولیت‌شان حداکثر استفاده را کنند و به همین دلیل می‌کوشند مقدمات لازم برای این موضوع را بدون ضابطه طی کرده و از جایگاه مسئولیتی‌شان سوءاستفاده کنند.  

**تدوین طرح بی‌اعتبار کردن مدرک تحصیلی اخذ شده در ایام مسئولیت‌ها

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در مجلس یازدهم طرحی به زودی تقدیم هیأت رئیسه خواهد شد که کلیه مدارکی که در زمان مسئولیت مدیران اخذ شده است، از نظر سازمان امور اداری و استخدامی کشور کان‌لم‌یکن تلقی شود، البته در این طرح کاری به گذشته نداریم و تلاش کردیم نگاهمان از این به بعد باشد و در همین راستا تلاش کرده‌ایم ارزش مدارک صادر شده برای مدیران در دوران مسئولیت‌شان قائل نشویم.

سلیمی خاطرنشان کرد: به نظرم این اقدامی که برخی مدیران و مسئولان انجام می‌دهند و تلاش می‌کنند تا در دوران حضورشان در پست و جایگاهی به دنبال حضور در برخی دانشگاه‌ها و عضویت هیأت علمی شدن را پیگیری می‌کنند، خیانت در حق مردم است و لزومی ندارد که آن فرد به دنبال ادامه تحصیل باشد و به همین دلیل هر کسی که این کار را انجام می‌دهد اعم از نماینده، وزیر، استاندار و فرماندار خیانتکار است. 

** حکایت برخی مقالات ISI که برخی‌ها برای نماینده مجلس و وزیر و معاون می‌نویسند

وی گفت: متأسفانه ما شاهد آن هستیم که در زمانی که مدیری مسئولیتی دارد، برخی مقالات به نام آن فرد در مجلات علمی منتشر می‌شود. این در حالی است که برخی اوقات افراد دیگری مقاله برای آن فرد می‌نویسند چرا که پذیرش مقاله ISI بسیار سخت است و افراد فرصت‌طلب از جایگاه و مسئولیت‌شان نهایت سوءاستفاده را کرده و چون توانایی تهیه و تدوین مقاله ISI را ندارند از جایگاه‌شان سوءاستفاده کرده و مقاله علمی چاپ می‌کنند، که برخی نمایندگان مجلس، برخی استانداران و برخی فرمانداران این کار را انجام داده‌اند و حتی ما شاهد آن هستیم برخی از این افراد در طول سال 20 مقاله ISI می‌نویسند که عملاً امکان‌پذیر نیست و چیزی جز رانت پشت آن وجود ندارد. البته تلاش آنها برای پذیرش عضو هیأت علمی است.

** برخی نمایندگان پرونده هیات علمی دانشگاه آزاد خود را به دانشگاه‌های دولتی برده‌اند

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: ما مواردی را سراغ داریم که برخی مدیران و مسئولان در دولت به دنبال حمایت صورت گرفته برخی آقایان از آنها به دنبال جبران آن برآمده و تلاش شده است که آنها به عضویت هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبائی و یا دانشگاه پیام‌نور درآیند و اگر این آقایان این موضوع را تکذیب کنند اسامی آنها را در رسانه‌ها منتشر خواهم کرد و این سؤال باقی است که چگونه می‌شود یک فرد در دوران نمایندگی به عضویت هیأت علمی درآید؟ که این کار هم تخلف است و هم تقلب، چرا که ممکن است آن فرد از نظر علمی شایسته عضویت در هیأت علمی یک دانشگاه نداشته باشد  چگونه است برخی افراد بعد از پایان دوره نمایندگی مجلس به عضویت هیأت علمی یک دانشگاه در می‌آیند؟ لذا به نظر می‌رسد برخی افراد به دنبال آینده خود پس از پایان نمایندگی مردم در مجلس هستند.

سلیمی خاطرنشان کرد: برخی نمایندگان مجلس بعد از حضورشان در پارلمان با آنکه عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد بودند، اما پرونده خود را به دانشگاه‌های دولتی منتقل کردند و یا آنکه اصلا عضو هیأت علمی نبوده و به یکباره در هیأت جذب با عضویت هیأت علمی آنها موافقت شده است. 

**نمایندگان فوق لیسانس مجلس به دنبال فشار به هیأت جذب وزارت علوم

وی گفت: این سؤال باقی است که اگر یک نماینده مجلس شایستگی عضویت در هیأت علمی را دارد چرا پیش از آن نتوانسته این کار را انجام دهد؟ هم‌اکنون این معضل وجود دارد که تعداد زیادی دکترای بیکار در کشورمان وجود دارد و با آنکه تلاش زیادی می‌کنند تا شغل مناسب پیدا کنند اما موفق نشدند ولی برخی مدیران و مسئولین و نمایندگان با فوق لیسانس توانسته‌اند در هیأت جذب موافقت مسئولان وزارت علوم را برای عضویت هیأت علمی در یک دانشگاه کسب کنند. رانت پشت پرده این قضیه بسیار مهم است، ضمن اینکه به نظر می‌رسد که به هیچ وجه شایسته‌سالاری در این قضیه رعایت نشده است.

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متأسفانه شاهد آن هستیم در وزارت علوم که باید کارهای علمی کشور را مدیریت کند، برخی افراد نالایق براساس سیاسی‌کار به عضویت هیأت علمی درمی‌آیند. در حالی که افرادی که ظرفیت علمی بسیار بالایی دارند، پشت درب هیأت جذب معطل مانده‌اند. 

** دولت به دنبال پاسخ به خوش خدمتی برخی نمایندگان مجلس

سلیمی با بیان اینکه متأسفانه برخی اخبار حکایت از آن دارد که برخی نمایندگان مجلس در سال پایانی حضورشان در وزارت علوم و هیأت جذب به دنبال عضویت در هیأت علمی دانشگاه هستند، تاکید کرد: این در حالی است که مدرک تحصیلی آنها فوق لیسانس بوده؛ ضمن اینکه برخی نمایندگان که همسو با دولت بودند و در حقیقت مجلس بستری برای دولت بوده و آنها وکیل‌الدوله هستند به دنبال جذب و اعطای برخی پست‌ها و مناصب مختلف برای برخی نمایندگان مجلس هستند. 

عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: هیأت دولت به برخی از وزارتخانه‌ها تکلیف کرده که برخی نمایندگان مجلس که همراه دولت بوده‌اند در بدنه وزارتخانه‌ها جذب شده و از آنها حمایت شود. ضمن اینکه برخی از آنها با چراغ سبز دولت به عضویت هیأت علمی درآمده‌اند که در صورت تکلیف اسامی آنها را اعلام خواهم کرد.

** مسیر سهل هیات علمی شدن برخی نمایندگان همسو و مشاوران و معاونین وزرا

وی گفت: چگونه است که در هیأت جذب وزارت علوم برخی اقدامات برای نورچشمی‌ها و حامیان دولت و تعدادی از نمایندگان و مسئولین فراهم است اما دانشجویان نخبه پشت درب این هیأت منتظر مانده و باید برای پیدا کردن شغل مناسب از این خیابان به آن خیابان و از این دستگاه و سازمان به آن دستگاه و سازمان بروند، اما ما شاهد آن هستیم که نمایندگان همسو با دولت، برخی مشاورین، معاونین و مدیرکل وزرا به راحتی عضو هیأت علمی می‌شوند.

گفتنی است این در حالی است جمعی از تشکل‌های دانشجویی سیستان و بلوچستان طی نامه‌ای به وزیر علوم خواستند تا جهت تنویر افکار عموم بویژه نخبگان و دانشگاهیان پیرامون پرونده جذب محمد باسط دُرازهی نماینده سابق سراوان در مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو هیات علمی دانشگاه توضیح دهد.

تشکل‌های امضاء کننده در قسمتی از این نامه تاکید کردند: بی شک دانشگاهیان و تشکل‌های دانشجویی در برابر افول جایگاه دانشگاه و استاد سکوت نخواهند کرد و موضوع را تا حصول نتیجه قانونی از مراجع ذی‌صلاح پیگیری خواهند کرد.

البته رفتارهای خلاف شأن نمایندگی او به این موضوع محدود نمی‌شود زیرا ماجرای سرقت علمی در مقاله منتسب به محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان، از مقاله ۳ محقق دانشگاه فرایبورگ که با ابتدایی ترین شیوه تقلب صورت گرفته خشم گسترده مردم، علی الخصوص قشر فرهیخته و دانشگاهی را در پی داشت که البته در آن زمان هم موجب انتقادات شدید جامعه دانشگاهی و افکار عمومی شد. 

تشکل‌های دانشجویی در آن نامه با تاکید بر اینکه جای چنین افرادی نباید در مجلس و دانشگاه باشد! اعلام کردند: مطالبه شفاف جنبش دانشجویی از وکلای مردم در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی پیگیری مجدانه و بررسی دقیق سرقت علمی درازهی و برخورد قانونی با تخلف وی شده بودند.

* توهین درازهی به کارمند گمرک

حواشی درازهی به همین جا ختم نمی شود، وی یک بار دیگر هم در سال ۹۷ به دلیل رفتار حاشیه سازش با یک کارمند دولتی و انتشار فیلم این اتفاق در فضای مجازی و رسانه ها مورد توجه قرار گرفت.

آنچه فیلم مذکور نشان می داد این بود که درازهی درخواستی خارج از ضوابط اداری دارد اما کارمند در برابر خواسته وی مقاومت می‌کند و می گوید: «من از شما دستور نمی‌گیرم.» این نماینده مجلس در واکنش، با کلماتی زشت و لحنی توهین‌آمیز با این کارمند برخورد می‌کند. در ادامه کارمند اداره، این نماینده مجلس را معرفی می‌کند که یکی از مراجعان نیز با عصبانیت به این نماینده توهین کرده و او را از محل وقوع این اتفاق بیرون می‌اندازد.»

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین