روایت میدل ایست مانیتور از پادشاهی وحشت "استالین عربستان"

گروه جهان الف،   3990304108 ۱۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

یک نشریه مسقتر در لندن، با اشاره به سرکوب مخالفان عربستان می نویسد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی، در حال شکل دهی یک پادشاهی وحشت است. 

روایت میدل ایست مانیتور از پادشاهی وحشت "استالین عربستان"

به گزارش الف میدل ایست مانیتور در تحلیلی به قلم "بیل لا" تصریح کرد بدون شک خصایص استالینیستی در ولیعهد جوان عربستان مشهود است.

<<پنج شنبه گذشته، 21 می، یونسکو (سازمان آمورشی، علمی و فرهنگی ملل متحد) روز جهانی تنوع فرهنگی را گرامی داشت، و پادشاهی عربستان هم که از حامیان اصلی مالی یونسکو است، یک ویدئوی زیبای یک دقیقه ای منتشر کرد که در پایان آن نوشته شده بود: " تنوع در عربستان، حکایتی غنی و در حال شکل گرفتن است." روز بعد، رسانه های عربستان خبری منتشر کردند که حاکی بود، فرزندان "جمال خاشقجی" ناراضی مقتول سعودی عوامل قتل پدرشان را بخشیده اند. جمال در دوم اکتبر 2018 به کنسولگری عربستان در استانبول ترکیه کشانده شده و به قتل رسید؛ جنازه او نیز پس از قتل، تکه تکه شد. پنج تن از قاتلین او به مرگ و یک نفر دیگر به 24 سال حبس محکوم شده اند. ابهام در سیستم قضایی عربستان مانع از آن می شود که بدانیم این افراد چه کسانی اند، گرچه اطلاع داریم که "سعود القحطانی"، مهره اصلی در این توطئه، از هرگونه تنبیه نجات یافته است.

این دو حکایت-  تنوع فرهنگی در عربستان و بخشش عوامل قتل خاشقجی- که در کنار هم قرار می گیرند، مانند یک کارت پستال نظر بیننده را به ماهیتی از جامعه جلب می کند که این روایت در آن به شدت به چشم می خورد: کشوری مقتدر که درهای خود را روی جهان باز می کند، جایی که تنوع در آن می درخشد و اسلام معتدل در آن رعایت می شود. 

این روایت که بابت آن هزینه های زیادی شده، برای این منظور ایجاد شده است تا خواسته های محمد بن سلمان، ولیعهد و در واقع حاکم عربستان را برآورده کند. این مساله نیز مانند هر اقدام تبلیغاتی خوب، حاوی عناصرِ حقیقی است که با یک دروغ بزرگ تنیده شده است. مثلا اینکه گفته می شود عربستان مکان های دیدنی و طبیعی فوق العاده زیبایی مانند "الاولی" دارد و "وهابی گری تندروانه دیگر مورد تایید خاندان حاکم آن نیست." 

محکوم شدن هشت نفر از جمع یازده عضو جوخه قتل خاشقجی– که تعدادشان به 15 نفر می رسد- در حالی که القحطانی، مشاور بن سلمان تبرئه شده، خود شاهکار جادوی قضایی عربستان است. هیچ احتمالی وجود نداشت که ولیعهد – که سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) وی را آمر قتل خاشقجی خوانده است- در این پرونده مسئول شناخته شود.  

"خدیجه چنگیز" نامزد خاشقجی در واکنش به اقدام فرزندان وی در بخشش عوامل قتل در توئیتی گفت "حمله به او و قتل جنایتکارانه اش، مشمول هیچ گونه قانون محدودیت ها نشده و هیچ کس حق ندارد قاتلان او را ببخشد." وی با شهامت فراوان و به صورت بی وقفه تلاش کرده است مساله جمال را در اذهان عمومی زنده نگه دارد؛ و آخرین اقدام او در این زمینه تلاش برای ممانعت از واگذاری مالکیت باشگاه نیوکاسل انگلیس به بن سلمان است. 

"لوجین الهذلول" زن شجاع سعودی است که دو سال پیش بازداشت شد. "جنایت" او، تلاش برای ارتقاء حقوق زنان و پایان دادن به مردسالاری در عربستان بوده است. خانواده لوجین می گویند وی در زندان شکنجه شده، اتهامی که سازمان عفو بین الملل و دیگر نهادهای حقوق بشری آن را تایید کرده اند. گفته می شود "القحطانی" از جمله افرادی است که او را شکنجه کرده است. برادر لوجین به روزنامه انگلیسی گاردین گفته است که القحطانی ناظر بر شکنجه خواهرش شود: "وی در یکی از جلسات (شکنجه) حضور داشت. به او گفت تو را کشته، قطعه قطعه خواهم کرد، و در فاضلاب خواهم انداخت. اما قبل از آن به تو تجاوز می کنم."

 به لوجین گفته شده است که اگر اسنادی امضا و اعلام کند که شکنجه نشده است، از زندان آزاد خواهد شد. البته او از این کار خودداری کرده و همچنان همراه با هزاران نفر دیگر شامل معترضین، زندانیان سیاسی، روحانیون و تجار در زندان است؛ هر کس دیگری که جرات کرده و خِرد و همچنین رهبری ولیعهد عربستان را زیر سوال ببرد، هر کس که مقابل منافع مالی او بایستد، هر کس که کاری کند که او را زیر سوال ببرد، احتمالا یک تهدید محسوب شده و همراه لوجین در زندان است. 

کسانی که خارج از پادشاهی هستند ، مانند جمال که از این کشور گریخته بود، نیز در معرض خطر هستند. تازه ترین مورد، نیز به "سعد الجبری" مربوط می شود که از سال 2017 تاکنون در کانادا به سر می برد. در 26 مارچ گذشته دو فرزند بزرگسال الجبری که در عربستان هستند، همراه با برادر وی بازداشت شدند و در مکانی نامشخص نگهداری می شوند. بن سلمان امیدوار است از آنها به عنوان تله استفاده کند تا الجبری مجبور شود به عربستان بازگردد. وی یک شخصیت ارشد اطلاعاتی و نزدیک به "محمد بن نایف" وزیر کشور و ولیعهد سابق عربستان بود که هم اکنون زندانی است...

 عربستانِ "مدرن" بن سلمان، آشکارا نشانه های استالینیسم دارد: فرقه ای که مبتنی بر شخصیت احاطه کننده  "رهبرعالیقدر" بوده، از تولید فیلم های پرهزینه تبلیغاتی بهره برده، به تهدید خانواده های قربانیان پرداخته، و بله قربان گویانش به تهدید و آزار مخالفان در خارج از کشور پرداخته و امثال لوجین الهذلول را زندانی می کنند. 

بن سلمان در احاطه قدرت و ثروت اندوزی بوده، دچار خودبزرگ بینی و بهره مند از عزیزکردگیِ پدرِ پیرش است؛ وی در پارانویای ترس از هر کسی که قدرتش را به چالش می کشد فرورفته و در چنین وضعیتی در حال بنای پادشاهی خود از وحشت آفرینی است.>> 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۵۹۵۳۰۰۹:۱۵:۴۶ ۱۳۹۹/۳/۶
حالا نه اینکه اینجا سوئیسه
ناشناس۱۴۵۹۵۵۵۰۹:۴۵:۲۳ ۱۳۹۹/۳/۶
خاورمیانه کلا همین جوریه غیر از این باشه باید شک کرد
ناشناس۱۴۵۹۵۸۴۱۰:۱۸:۰۱ ۱۳۹۹/۳/۶
حالا نه اینکه تو ایرانی هستی و موضوع عربستان است و نه ایران فرار به جلوی شماها خیلی خندیدنی است و ماله کشی دشمنان خودتان !
ناشناس۱۴۵۹۶۰۲۱۰:۲۸:۰۷ ۱۳۹۹/۳/۶
شما اصلا مطلب رو خواندید؟ این مطلب رو نشریه میدل ایست مانیتور مستقر در لندن منتشر کرده، الان شما دقیقا کجا رو با سوئیس مقایسه می کنید؟
ناشناس۱۴۵۹۶۷۹۱۱:۱۵:۳۰ ۱۳۹۹/۳/۶
می دونی میدل ایست مانیتور ماله کیه؟
ناشناس۱۴۵۹۵۳۵۰۹:۲۳:۲۲ ۱۳۹۹/۳/۶
بن سلمان و ال سعود هرکس هستند برای مردم خودشون خوبن!دهها ساله ارزش ریال عربستان ۳.۵-۴دربرابر دلاره.هرنفر شناسنامه عربستان داشته باشه ماهیانه به بول ما ۱۰میلیون یارانه میگیره
ناشناس۱۴۵۹۵۵۳۰۹:۴۴:۲۰ ۱۳۹۹/۳/۶
پسران خاشقجی از ترس این ابر جلاد اعلام کردن که قاتلین پدرشونرو بخشیدند ! و بوقهای دمکراسی و حقوق بشر اروپا و آمریکا لال مونی گرفتن !
ناشناس۱۴۵۹۶۳۷۱۰:۴۷:۰۹ ۱۳۹۹/۳/۶
آنها از خون باباشون گذشتند، تو این وسط چه کاره ای؟ تو اصلا می دونی خاشقچی کی بوده، چه کاره بوده، بد بوده، خوب بوده؟؟؟
ناشناس۱۴۵۹۵۵۶۰۹:۴۶:۱۷ ۱۳۹۹/۳/۶
اگر عیب دیگران را می گویید، لااقل یک مقایسه ای با خودتان بکنید.
ناشناس۱۴۵۹۵۶۰۰۹:۵۰:۲۸ ۱۳۹۹/۳/۶
آمریکا بد، انگلیس بد، اروپا بد، عربستان و امارات و....بد. می شه لطفا بگی خوب کی هست؟ ما هستیم؟ یکم از خوبی هایمان بگو آگاه شیم. فقط یکی را هم بگی کافی ست.
ناشناس۱۴۵۹۵۸۸۱۰:۲۰:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۶
معیار بعضی ساده لوحان این است برای مردمش خوب است کجا برای مردمش خوب است مثل اینکه معیارت برای خوب بودن با مردم فقط پول است خوب گناهی نداری فقط پول را می شناسی و لاغیر توصیه میکنم مقاله را بخوان بعد واینکه مخالفانش را با ساطور قیمه قیمه می کند
ناشناس۱۴۵۹۶۷۷۱۱:۱۴:۴۲ ۱۳۹۹/۳/۶
شما که ساده لوح نیستی ازون معیارهای غیر پولی بگو که ما توی ایران کدوماش رو داریم؟و کدوماش رو نداریم
ناشناس۱۴۵۹۵۹۳۱۰:۲۱:۱۸ ۱۳۹۹/۳/۶
استالین؟؟!!! این بچه لوس و ننر ؟؟ استالین سفاک بود ولی راهی رو که طی کرد که استالین شود با این بچه یکی است؟
ناشناس۱۴۵۹۶۸۳۱۱:۱۷:۳۶ ۱۳۹۹/۳/۶
این جونور سعودی امسال به همراه خاندان نکبتش سرنگون می شه
معلم۱۴۵۹۷۸۸۱۲:۳۰:۳۵ ۱۳۹۹/۳/۶
نتانیاهو بن سلمان ترامپ سه گانه ای هستند که نقشه هایی خیلی بدی برای ایران و فلسطین کشیده اند که با رفتن ترامپ ان دو تا میروند و فقط چند نفرند و رفتنی
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین