ونزوئلا، شورای‌امنیت را از تهدید نظامی آمریکا درباره نفتکش های ایرانی آگاه کرد

گروه جهان الف،   3990303112

نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل اعلام کرد: کاراکاس «گوترش» و شورای‌امنیت را از تهدید آمریکا پیرامون نفتکش های ایرانی آگاه کرده است.

به گزارش مهر به نقل از اسپوتنیک، «ساموئل مونکادا» (Samuel Moncada) نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل به تهدیدات واشنگتن علیه نفتکش‌های ایرانی که به سمت این کشور می‌روند، واکنش نشان داد.

بر اساس اعلام این خبرگزاری، نماینده دائم ونزوئلا در سازمان ملل در پیامی توئیتری در این خصوص نوشت:  ونزوئلا شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل آن «آنتونیو گوترش» را درباره تهدید استفاده قریب‌الوقوع نیروی نظامی آمریکا علیه کِشتی‌های ایرانی که حامل بنزین به سمت ونزوئلا هستند، آگاه کرده است.

«ساموئل مونکادا» در پیامی توئیتری دیگری اعلام کرد: حمله مسلحانه علیه تانکرهایی که در حال انجام تجارت آزاد بین کشورهای مستقل هستند، تجاوز محسوب می شود. محاصره دریایی با توجه به این واقعیت که هدف آن محروم کردن یک ملت از ابزار حیاتی امرار معاش است، ارتکاب جُرم به قصد نابودی آنهاست.

این درحالیست که ونزوئلا در حالی که رسیدن نفتکش‌های ایرانی به سواحل خود را انتظار می‌کشد پنجشنبه هفته گذشته اعلام کرده بود که دست به آزمایش‌های موشکی زده است.

کاراکاس پیش‌تر نیز اعلام کرده بود که برای تأمین امنیت نفتکش‌هایی که قرار است بخشی از سوخت مورد نیاز ونزوئلا را تأمین کنند، آنها را در دریا اسکورت خواهد کرد.

نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا در جریان دیدار با فرمانده بلند پایه ارتش که گزارش آن از تلویزیون دولتی پخش می‌شد بدون اشاره مستقیم به کشتی‌های ایرانی گفت: ما شاهد تمرین‌های نظامی در جزیره اورچیلا بودیم که در جریان آن تست‌های موشکی با دقت بسیار بالا برای دفاع از آب‌ها و سواحل کشور انجام گرفت.

گفتنی است که ونزوئلا دارای یک پایگاه نظامی در جزیره اورچیلا است و اقامتگاه هوگو چاوز، رئیس جمهور پیشین ونزوئلا نیز در این جزیره واقع شده بود.

منابع نظامی ونزوئلا اعلام کرده‌اند که آزمایش‌های موشکی در چارچوب عملیاتی موسوم به «سپر بولیواری» و از طریق سامانه‌هایی که از ماه فوریه به صورت دائمی در این مکان نصب شده‌اند، صورت گرفته است.

وزیر دفاع ونزوئلا نیز چهارشنبه گذشته اعلام کرده بود که به محض ورود نفت‌کش‌های ایرانی حامل سوخت به منطقه انحصاری اقتصادی این کشور، نیروهای نظامی برای اسکورت آن اعزام می‌شوند.

نفتکش‌های فورچون، فورست، پِتونیا، فاکسون و کلیول حدود ۱/۵ میلیون بشکه سوخت تولید ایران را به مقصد ونزوئلا حمل می‌کنند. این نفت‌کش‌ها در نیمه اول ما مه از کانال سوئز گذشتند و انتظار می‌رود اواخر ماه مه یا اوایل ماه ژوئن به مقصد برسند.

از سوی دیگر تهران به ایالات متحده آمریکا در خصوص هرگونه مانع تراشی بر سر راه نفتکش‌هایی که قرار است سوخت را از طریق دریای کارائیب به ونزوئلا برسانند، هشدار داده است.

نیکلاس مادورو نیز چهارشنبه هفته پیش در جریان یک نطق تلویزیونی ضمن تشکر از ایران به دلیل حمایت از کشورش در قبال خصومت‌های آشکار ایالات متحده گفته بود: ما هر لحظه و برای هر کاری آماده هستیم.

ونزوئلا خود دارای بزرگترین ذخایر نفتی جهان است اما تولیدات نفتی این کشور سالهاست که به شدت افت کرده است. کاراکاس تحریم‌های ایالات متحده آمریکا را عامل اصلی این سقوط می‌داند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. جلاد، به پایان سلام کن!

  4. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  5. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  6. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  7. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  8. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  9. انتقام از پوتین؟

  10. عوامل توهین کننده به نظام و مقدسات اسلامی دستگیر شدند

  11. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  12. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  13. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  14. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  15. مردم طلای دست دوم خریداری نکنند

  16. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  17. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  18. اول، بساط دلالی باید جمع شود

  19. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  20. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  21. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  22. ایران اینترنشنال در آستانه تعطیلی / تعطیلی قریب الوقوع دفتر واشنگتن + عکس

  23. دادستان ساری: خسارات وارده قطع سه هزار اصله نهال جبران شود

  24. ابابیل ۵، از آخرین دستاورد‌های قدرت پهپادی جهان

  25. خاندوزی: با طیفی مواجه هستیم که تمایلی برای مشارکت در اداره کشور ندارند

آخرین عناوین