قیمت‌های جدید شورای رقابت برای خودروهای داخلی اعلام شد + جدول

گروه اقتصادی الف،   3990230125 ۲۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا بر اساس جدیدترین دستورالعمل شورای رقابت مشخص شد. بر این اساس قیمت جدید سایپا ۱۳۱ معادل ۳۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان تعیین شده است.

قیمت‌های جدید شورای رقابت برای خودروهای داخلی اعلام شد + جدول

فارس نوشت: طبق جدیدترین دستورالعمل قیمت گذاری خودرو که توسط شورای رقابت تدوین شد، قیمت جدید محصولات ایران خودرو و سایپا​ مشخص و جهت اجرا به این بنگاه های تولیدی ابلاغ شد. به گفته رضا شیوا رئیس شورای رقابت، محصولات ایران خودرو به طور متوسط 10 درصد و محصولات سایپا به طور متوسط 23 درصد افزایش قیمت دارند. دلیل اینکه قیمت‌ محصولات ایران خودرو نسبت به سایپا رشد کمتری دارد این است که ایران خودرو در بهمن 97 قیمت محصولات خود را افزایش داده بود.

طی روزهای گذشته بر سر اعلام قیمت جدید خودروها بین شورای رقابت و ستاد تنظیم بار کشمکش ایجاد شده بود و اعلام قیمت‌ها با وجود وعده قبلی رئیس شورای رقابت، با تاخیر همراه شده بود. طبق مصوبات قبلی، قرار شد شورای رقابت بر اساس دستورالعملی قیمت‌های جدید خودروها را استخراج کرده و به ستاد تنظیم بازار برای تصویب نهایی ارائه کند. در این شرایط معاون وزیر صنعت نیز اخیرا اعلام کرد که قیمت‌های جدید باید توسط شورای رقابت اعلام شود. بر این اساس به نظر می رسد قیمت‌های جدید پس از اعلمال نظر ستاد تنظیم بازار نهایی و اعلام شود.

بر اساس دستورالعمل جدید شورای رقابت، قیمت هر دستگاه سایپا 131 معادل  37 میلیون و 400 هزار تومان و هر دستگاه پژو 405 بنزینی 54 میلیون و 700 هزار تومان تعیین شده است.

قیمت تعیین شده برای محصولات ایران خودرو و سایپا توسط شورای رقابت به شرح زیر است:

بر این اساس، شورای رقابت در خصوص بررسی موضوع دستورالعمل تنظیم قیمت خودرو ضمن تأکید بر مصوبه ۴۱۴ شورا مورخ 12 اسفند 98 با توجه به مباحث انجام شده و مستندات واصله طی جلسه شماره ۴۲۰ شورا مورخ ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۹ موارد زیر را تصویب کرد:

۱. با توجه به شرایط موجود بازار به ویژه تحریم های ظالمانه در مورد صنعت خودروی کشور هزینه های مربوط به تأمین قطعات و تجهیزات از خارج از کشور علاوه بر نرخ ارز و سایر هزینه های متعارف، هزینه های معاملاتی را تحمیل مینماید که برای سال ۱۳۹۹ به میزان ۵ درصد در نظر گرفته می شود.

۲. براساس محاسبات انجام شده در چارچوب فرمول و دستورالعمل مصوب شورا و با فرض ثابت گرفتن بهره وری و کیفیت خودروهای تولیدی در شرایط فعلی، محاسبات مرکز ملی رقابت نشان می دهد که قیمت های پایان اسفند ۱۳۹۸ نسبت به قیمت های اعلام شده در بهمن ماه ۱۳۹۷ طبق جدول ارسالی از سوی سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان که به شورای رقابت اعلام شده و به تأیید ستاد تنظیم بازار رسیده است. برای شرکت ایران خودرو بطور میانگین ۱۰ درصد و برای شرکت سایپا ۲۳ درصد افزایش خواهد داشت.(مشروط بر آنکه میانگین وزنی افزایش با احتساب تیراژ از درصد های مذکور تجاوز ننماید.)

شروط طرف عرضه:

- به منظور دسترسی عادلانه و بدون تبعیض به بازار، فروش خودرو بصورت مزایده یا فروش به قیمت کارشناسی مجاز نیست مگر پس از تایید و اخذ مجوز از شورای رقابت.

- تمام فروش‌های مستقیم به مصرف‌کننده نهایی با کد ملی و شرایط تضمین‌شده صورت گیرد و از هر گونه فروش و عرضه خارج از این رویه (از جمله در قالب سبد محصول نمایندگی‌ها) خودداری شود.

- خودروسازان ضمن اخذ گواهی استاندارد تأمین قطعات مربوط به خودروهای تولیدی و یا فروش رفته خود را برای حداقل سه سال از تاریخ فروش، تضمین نمایند (که با نظارت متخصصین فنی صورت گیرد.-گارانتی - وارانتی).

- خودروسازان موظف می‌باشند گزارش عملکرد فروش ، پیش فروش و هرگونه فروش به روش مزایده و کارشناسی خود را در مقاطع سه ماهه به شورای رقابت گزارش نمایند.

شروط طرف تقاضا:

- با هر کد ملی فقط امکان ثبت نام و خرید یک دستگاه خودرو از خودروسازان مجاز می باشد. در غیر اینصورت قرارداد از سوی خودرو ساز بصورت یک طرفه، لغو می‌شود.

- مشتریانی که در ۳۶ ماه اخیر اقدام به خرید خودرو از شرکت های «خودرو ساز تحت تنظیم» کرده‌اند، مجاز به ثبت نام نیستند. در غیر اینصورت، قرارداد بصورت یک طرفه از سوی شرکت فروشنده لغو و وجه پرداختی نیز برگشت داده می‌شود.

- دارا بودن گواهینامه رانندگی برای خریداران الزامی می باشد.

۳. در مورد خودروهایی که تاکنون شورای رقابت مشمول شرایط انحصاری تشخیص نداده است یا آنهایی که از شمول دستورالعمل خارج کرده است، در شرایط فعلی و با توجه به ممنوعیت کلی واردات خودرو، بازار این خودروها نیز از شرایط بازار انحصاری برخوردار شده است. و لذا شورای رقابت در مورد خودروهای به شرح پیوست با پایه قراردادن قیمت های سال ۱۳۹۶ که بازار آنها در شرایط متعادل قرار داشته است، اعمال دستورالعمل مصوب خود را تأیید می کند و مرکز ملی رقابت ضمن اعمال نرخ تورم اعلام شده بانک مرکزی با همان شرایط خودروهای مشمول محاسبات لازم را انجام و جهت اجرا به ستاد تنظیم بازار اعلام نماید.

تبصره: به دلیل ضرورت تسریع در اعمال دستورالعمل و نبودن سوابق ترکیب هزینه و نرخ تورم بانک مرکزی در مورد هریک از این خودروها، تا زمان انجام محاسبات به تفکیک توسط بانک مرکزی میانگین نرخ تورم خودروهایی که توسط بانک مرکزی محاسبه و اعلام شده است، مبنای نرخ تورم در فرمول دستورالعمل مصوب شورا برای این خودروها قرار می گیرد.

* اختلاف قیمت‌های جدید با نرخ‌هایی که قبلا اعلام  شده بود

البته قیمت های اعلام شده از سوی شورای رقابت در مورد 4 خودرو که قبلاً رضا شیوا، رئیس شورای رقابت نرخ آنها را اعلام کرده بود، متفاوت است.

شیوا پیشتر در مورد قیمت‌های تقریبی برخی خودروها گفته بود:‌ قیمت سایپا 111 معادل 42 میلیون و100 هزار تومن و ساینا 59 میلیون و 800 هزار تومان تعیین شده است.

وی همچنین گفته بود:‌ قیمت تیبای صندوق‌دار 52 میلیون و تیبای هاچ‌بک 59 میلیون تومان تعیین شده است.

* محدودیت های خرید خودرو از کارخانه

همچنین به گفته عباس تابش رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، محدودیت‌هایی برای ثبت‌نام متقاضیان خرید خودرو تعیین شده که بر این اساس، متقاضیان خرید و ثبت‌نام خودروهای پیش‌فروش نباید دارای پلا‌ک‌های جاری باشند و این موضوع از نیروی انتظامی استعلام می‌شود. 

همچنین سند خودروهای جدید به مدت یک سال در رهن باقی می‌ماند و این امر مخصوصا در فروش‌های فوق‌العاده رعایت می‌شود. در عین حال، برای متقاضیان خرید خودروهای پیش‌فروش شرط سنی هجده سال و همچنین داشتن گواهینامه تعیین شده است و در صورتی که خودرو پس از سه ماه به  خدمات پس از فروش و نمایندگی‌های مجاز برای سرویس‌های اولیه توسط خریدار ارجاع نداده نشود، حتما گارانتی خودرو باطل می‌شود. 

* فروش خودروهای داخلی از طریق قرعه‌کشی به مشتریان

به گفته مهدی صادقی نیارکی سرپرست معاونت امور صنایع وزارت صنعت، از این پس فروش فوق‌العاده، پیش‌فروش و مشارکت در تولید سه روش فروش خودرو خواهد بود و بر این اساس، 60 درصد از تولید خودروسازان به ایفای تعهدات جاری و معوق اختصاص می‌یابد. 

وی گفت: یکی از روش‌های فروش خودرو قرعه‌کشی است، بر این اساس که سایت فروش خودرو در زمان اعلام پیش‌فروش به مدت یک هفته باز می‌شود و تمامی متقاضیان که شرایط ثبت‌نام راساس دستورالعمل سازمان حمایت را دارند، قادر به ثبت‌نام و واریز وجه خواهند بود. بعد از تکمیل فرایند ثبت‌نام، قرعه‌کشی انجام خواهد شد و کسانی که اسم آنها در قرعه اعلام می‌شود، پس از مدت سه ماه خودروی خود را دریافت خواهند کرد.

به گفته صادقی نیارکی، کسانی که نام آنها در قرعه‌کشی نبوده است، می‌توانند تقاضای وجه کنند و طی مدت مشخص و تعیین‌شده، وجه ثبت‌نامی به حساب آنها بازگردانده می‌شود، ضمن اینکه متقاضی می‌تواند پول خود را برای خریدهای بعدی نیز محفوظ نگاه دارد. 

دیدگاه کاربران

زمانی۱۴۵۳۲۹۰۱۵:۲۴:۳۰ ۱۳۹۹/۲/۳۰
آیا تمام هزینه های ناشی از تحریم و دیگر مشکلات را فقط باید خریدار بدهد؟
ناشناس۱۴۵۳۲۹۵۱۵:۲۸:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۳۰
۲۰۶ تیپ دو ۳۶۵۰ دلار حراج شد جانمی جان میشه برد عراق یا سوریه یا دبی یا فقط برای داخل
ناشناس۱۴۵۳۳۰۳۱۵:۳۵:۴۰ ۱۳۹۹/۲/۳۰
یعنی فردا برم بازار 35 میلیون بدم میتونم یک پراید بخرم بیام خونه؟
ناشناس۱۴۵۳۳۶۱۱۶:۲۴:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۳۰
چرا خونههه ماشین خریدی یه چرخ بزن یه گوشیم بگیر سر راهت یه چند کیلو لیمو و زنجبیل هم بخر
الف ر۱۴۵۳۳۷۲۱۶:۳۱:۰۱ ۱۳۹۹/۲/۳۰
نه جانم برو توخوابت بااین قیمت ها ماشین بخر
ناشناس۱۴۵۳۴۰۹۱۷:۱۰:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۳۰
اره ولی باهاش با سرعت بالا رانندگی نکن خطرناک هست
محمد۱۴۵۳۵۵۲۲۰:۰۱:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۳۰
عزیز شما فردا بری بازار با 70 تومان هم نمی تونی پراید بخری
ناشناس۱۴۵۳۹۲۴۰۸:۳۴:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۳۱
عزیز ازپایین اومدن قیمت سوختیداااااا
اصغر۱۴۵۳۹۰۳۰۸:۰۲:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۳۱
فردا صبح یا عصر؟؟!
ناشناس۱۴۵۳۳۱۱۱۵:۴۱:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۳۰
این قیمت ها فقط فساد و رانت ایجاد میکنه
ناشناس۱۴۵۳۵۰۱۱۸:۵۹:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۳۰
سود این قیمتها را دلالها و کسانی که میتوانند ۶۷۰۰ خودرو را ثبت نام کنند (مثل رئیس سایپا و نماینده محکوم شده مجلس) میبرند نه مردم عادی
ناشناس۱۴۵۳۷۳۱۰۰:۳۲:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۳۱
چرا انقدر نق میزنید بازم الحمدلله بالاخره ماشین کارکرده میشه خرید بازم گرونه ولی چاره ای نیست
ناشناس۱۴۵۳۳۶۷۱۶:۲۷:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۳۰
باز هم قیمت های غیر واقعی
ناشناس۱۴۵۳۴۰۱۱۶:۵۷:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۳۰
در کارخانه های دولتی را گل بگیرید تمام
ناشناس۱۴۵۳۹۷۱۰۹:۱۳:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۳۱
اون یکی چی ؟ تمام خودروهای رابا ارز ارزان در بازار حداقل دو براربر فروخت
مهدی۱۴۵۳۴۳۹۱۷:۵۴:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۳۰
یعنی میییشه ؟ من و این همه خوشبختی محاله ممنونم از مسئولین که به مرگ گرفتن و به تب راضی شدیم
ناشناس۱۴۵۳۴۵۴۱۸:۰۹:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۳۰
راه حل اعلام جدول قیمت بهترین شیوه برای افزایش قیمت است
ناشناس۱۴۵۳۵۸۵۲۱:۰۸:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۳۰
یکی شورای رقابت رو از غار بیاره بیرون. چاره حل مشکل قیمت خودرو افزایش تولیده. با این روش‌ها فقط دلال‌ها خوشحال می‌شوند.
ناشناس۱۴۵۳۶۰۹۲۱:۴۷:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۳۰
پس پژو 207 چی ؟؟ قیمت نمی خواد ؟
ناشناس۱۴۵۳۶۲۴۲۲:۰۱:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۳۰
باید وارداات خودرو کارکرده با قیمت پایین ازاد شود
ناشناس۱۴۵۳۷۰۷۲۳:۵۲:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۳۰
رفیق بی کلک ایران خودرو‌و سایپا قلک اقازاده ها ایران خودرو و سایپا بهشت رانت خوران ایران خودرو‌و سایپا
اردوان۱۴۵۳۷۰۸۲۳:۵۳:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۳۰
گول این قیمتا رو نخورین. الان اینجوری اعلام میکنن فردا بهش مالیات و شماره گذاری و هزینه موتور یورو 5 و الزامات اداره استاندارد و 4 تا آپشن در حد روکش صندلی و زه بغل رو اضافه میکنن میبینین از قیمتای الان بازارم میزنه بالاتر
ناشناس۱۴۵۳۷۰۹۲۳:۵۳:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۳۰
خب با آزاد سازی وازدات خودرو به استعمار پایان دهید
ناشناس۱۴۵۳۸۸۰۰۶:۴۲:۳۶ ۱۳۹۹/۲/۳۱
آخه کجای دنیا خرید یه ماشین انقدر دنگ و فنگ داره ؟!
اصغر۱۴۵۳۹۰۴۰۸:۰۳:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۳۱
دنا چرا قیمت نداره؟ رایگان میدن؟؟!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  22. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  23. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  24. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  25. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

آخرین عناوین