«عادی سازی» در شرایط کرونایی و سه شنبه‌های «جوج» در شمال !

محسن کریم‌پور،   3990228142 ۳۲ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴ تکراری یا غیرقابل انتشار
«عادی سازی» در شرایط کرونایی و سه شنبه‌های «جوج» در شمال !

چنانکه قابل پیش بینی بود ترافیک سنگین در جاده‌های چالوس و هراز از همین امروز شروع شده و این اتفاق را نمی توان بدون ارتباط با اعلام شرایط عادی در برخورد با موضوع کرونا ارزیابی کرد آن هم در شرایطی که آمار روزانه مبتلایان دو هفته است که وارد کانال هزار نفری شده و با افزایش مدوام به سمت به دو هزار نفر در روز میل کرده است.

هر چند اصل تصمیم به بازگشایی مشاغل کم خطرتر پس روزهای ناکافی سختگیری به شرط رعایت توصیه های بهداشتی تصمیم نادرستی به نظر نمی آمد اما « عادی سازی» آن هم در این شرایط قطعا امری زودهنگام خواهد بود.

حدود سه ماه از ورود ویروس کرونا به کشورمان می‌گذرد و ما هم کم‌کم به اعلام آمار هرروزه ابتلا به کرونا در حدود بعداز ظهر عادت کرده‌ایم. آنچه باعث می‌شود هر روز به‌دنبال آمار اعلام‌شده باشیم امید به کاهش بیماری است. اما این امید در یکی‌دو هفته اخیر کمرنگ شده است. 

حدود دو هفته است که آمار مبتلایان جدید در کشور ما صعودی است. در روز جمعه ۲۶ اردیبهشت میزان مبتلایان جدید پس از حدود یک ماه مجددا از دو هزار نفر بالاتر رفت و در روزهای پس از آن هم در هان حول و حوش است. نمودار زیر نشان‌دهنده میزان مبتلایان جدید در هر روز است.

آنچه آمار به ما می‌گوید این است که اوضاع نه‌تنها عادی نیست بلکه ظاهرا در حال بدتر شدن است. اما در عمل شاهدیم که سخنان و تصمیمات مسئولین کشور با این شرایط مطابقت ندارد. از سخنان حسن روحانی درباره کرونا عبور می‌کنیم چرا که چندین و چندبار درباره آن سخن گفته‌ایم. متاسفانه سخنان رئیس‌جمهور کشورمان از ابتدای ورود کرونا تاکنون عموما نسنجیده و پر اشکال بوده است.

اما تصمیمات جدید ستاد کرونا بدین شرح است: «رستوران‌ها بعد از ماه مبارک رمضان باز می‌شود و هتل‌ها هم فعال‌تر می‌شوند؛ کنکور سراسری دانشگاه در زمان تعیین شده و بر اساس پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت برگزار خواهد شد؛ دانشگاهها از ۱۷ خرداد فعالیت خود را آغاز می‌کنند و فعالیت‌های ورزشی در چارچوب پروتکل‌های بهداشتی بدون حضور تماشاگر از سر گرفته می‌شود.»

اگر این تصمیمات جدید را در کنار آمار کرونا ملاحظه کنیم به یک تناقض بزرگ می‌رسیم. چگونه در حالی‌که آمار ابتلا در کشور صعودی است رای به بازگشایی هتل‌ها، رستوران‌ها و فعالیت‌های ورزشی داده می‌شود؟

به نظر می‌رسد خود مسئولین هم در این زمینه دچار سردرگمی هستند. از یک طرف می‌خواهند بقیه کسب‌وکارها هم آغاز شوند از طرف دیگر می‌خواهند سلامت مردم حفظ شود. از یک طرف می‌خواهند مردم مسئله را ساده نگیرند و از طرف دیگر می‌خواهند مردم را نترسانند.

 ممکن است برخی از مسئولین به‌خصوص مسئولین وزارت بهداشت مدعی شوند تناقضی وجود ندارد و در توضیح آن برخی دلایل را ذکر کنند.

اگر هم دلایل موجهی وجود داشته باشد که این تناقض ها را برای ما رفع کند باز هم از قصور مسئولین به‌خصوص مسئولین وزارت بهداشت کم نمی‌کند چراکه وزارت بهداشت باید این دلایل را صادقانه برای مردم توضیح دهد. عدم اطلاع‌رسانی درست در این زمینه باعث شده است تصویر مسئولین کشور در نظر مردم تصویر افرادی باشد که سردرگم میان تصمیمات باقی مانده‌اند.

متاسفانه وزارت بهداشت در زمینه اصلاع‌رسانی و روابط ‌عمومی در ماجرای کرونا دچار ضعف‌های جدی است و هنوز هم برای رفع آن دیر نشده است.

در نهایت باید گفت تناقض میان آمار مبتلایان و تصمیمات ستاد مقابله با کرونا اثر مخربی در ذهن مردم باقی می‌گذارد و سردرگمی مسئولان به مردم سرایت می‌کند و احتمالا حاصل آن طولانی‌تر شدن روند همه‌گیری کرونا در کشور خواهد بود.

دیدگاه کاربران

حسن۱۴۵۴۳۳۵۱۳:۰۴:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۳۱
دولت می خواد مالیاتش رو بگیره.الان تمام مشاغل حتی مهدکودکها باز شدن اگرچه در عمل شاید هیچ مشتری نداشته باشند اما الان دولت اونها را بازگشایی شده حساب میکنه و طبیعتا مالیاتش رو ازشون می خواد.جون مردم هم که طبق معمول در ایران دست خداست.
ناشناس۱۴۵۴۷۰۴۱۷:۱۶:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۳۱
آقای روحانی اگه خودت برای جانت ارزش قائل هستی منتظرنمیمونی تا دولت اقدام کنه خودت برای سلامتی ودرامان بودن کرونا واقعا ازاسفند تاالان بیرون نیومدی؟ ایاتمام فاصله اجتماعی رارعایت کردی؟ تاوقتی ملتی مثل من وتو هستند باید هم منتظرمرگ باشیم ولذا همه تقصیر را به گردن دولت نیندازید کشوراقتصاد میخواهد کشوراشتغال میخواهد کی میخواهد کارگران اخراج شده را تحت حمایت خودش قراردهد؟ کارفرمایان قبل کرونا نزده میرقصیدن الان هم به لطف خدا کرونا به کمکشان اومد تا بهانه ای برای اخراج کارگران داشته باشند ولذا کارگران فقیر باید بروند برده شوند تا امور زندگی را باهمین مشقت سپری کنند
ناشناس۱۴۵۶۳۹۹۰۹:۴۷:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۲
داداج فازت چیه؟! از اسفند تا الان خونه میموندیم کمیته امداد برامون باید سهم نان میداد! می‌فهمی این قضیه ساده رو؟!
ناشناس۱۴۵۶۷۷۳۱۸:۲۷:۰۲ ۱۳۹۹/۳/۲
اگر کسی برایش شمال مهمتر از جان خانواده و خودش است دولت چکاره است؟
ناشناس۱۴۵۵۰۹۸۰۰:۱۰:۰۳ ۱۳۹۹/۳/۱
ستاد ملی کرونا تعطیلات دو روزه عید فطر و تعطیلات دو روزه ارتحال امام خمینی و پانزده خرداد را استثنا لغو و بجایش در یک فرصت متاسب چند روز تعطیلی به مردم بدهند شیوع کرونا بواسطه مسافرت های ناشی از این دو فرصت تعطیلی باعث بوجود امدن موج میشود
ناشناس۱۴۵۴۳۳۶۱۳:۰۶:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۳۱
یکی از اقوام ما در شهرستان فوت کرده ما تماس گرفتیم و تسلیت گفتیم از مراسم پرسیدیم و گفتند برگزاری مراسم در مسجد را که اجازه نمی دن ما هم نمی خوایم کسی بیمار بشه و ما مقصر بیماری و مرگش بشیم ولی... نمی شه که هیشکی نیاد !... باز هم خودتون می دونید ولی امکانات پذیرایی در منزل فلانی و فلانی فراهمه و نهار هم به رستوران سپردیم حالا خودتون می دونین !.... کل فامیل گرفتار تعداد انگشت شمار افرادی شده اند که مصمم هستند در مراسم شرکت کنند و باب گله گذاری و دلخوری برای کل فامیل باز خواهد شد که :اونها هم در معرض بیماری بودند ولی باشعور و مهربان و با غیرت هستند و بقیه که شرکت نکرده اند نه ! این رفتار دقیقا به دلیل محکم نبودن قوانین قرنطینه است اگر بطور قاطع گفته می شد هر تجمعی ممنوعه حتی در منزل این توقع بوجود نمیامد که افراد از شهرستانهای اطراف برای تسلیت حضوری مسافرت کنند در اوج بیماری هم این قانون قاطعانه اجرا نشد و ما با گلایه های بی پایان بعضی ها مواجه شدیم که چرا برای تبریک سال نو بطور حضوری اقدام نکرده ایم !
ناشناس۱۴۵۴۷۵۸۱۷:۵۵:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۳۱
مشکل بی فرهنگی مردم هست. دولت که نمیتونه با اسلحه بالا سر مردم وایسه. ناراحت بشن مثلا بعضی ها تو صورت آدم عطسه و سرفه میکنند و بهشون بگی اگر مریض هستید باید ماسک بزنید ناراحت میشن. خب بشن..
فرزند وطن۱۴۵۴۷۸۸۱۸:۲۲:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۳۱
من چند روز پیش شمال بودم تقریبا دو سه ماهه هیچ مسافری به شمال نرفته اینا همش تبلیغات بود که مردم رعایت نمیکنن
ناشناس۱۴۵۴۹۷۲۲۱:۴۱:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۳۱
منفی برای چیه ؟؟ با شرکت در مراسم ختم موافق هستید یا نیستید ؟؟
ناشناس۱۴۵۴۳۵۰۱۳:۲۴:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۳۱
دولتی که پول قرنطینه کردن نداره و برخی مردمی که جز به خوش گذرونی خودشون به هیچ چیز دیگه ای فکر نمیکنن و برخی که رعایت مسایل بهداشتی را بچه بازی می دونن عاقبت تلخی از کرونا برای همه میسازند
آرش۱۴۵۴۳۶۰۱۳:۳۰:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۳۱
مردم تقریبا قریب به اتفاق این موضوع رو جدی گرفتند و رعایت می کنند . به خصوص در سفر ، خیلی بنظر نمیرسه که خطر بیشتر باشه ، چرا که اکثرا با ماشین شخصی سفر میرن و در ضمن در فضاهای باز و فاصله های زیاد گشت و گذاز می کنن و به قول شما جوج میزنن . بنظر خیلی بهتر از توی شهر موندن و در مترو و اتوبوس محبوس شدن باشه .
ناشناس۱۴۵۴۴۳۰۱۴:۰۶:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۳۱
موج دوم ویرانگر تر از موج اول است .
ناشناس۱۴۵۴۴۷۲۱۴:۳۸:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۳۱
تو چند روز اخیر با چندین نفر که صحبت کردم همگی میگفتن ای بابا کرونا که تموم شده ... و این هیییچ علتی نداره جز بی عملی‌مسئولین و رها کررن موضوع به حال خود.
ناشناس۱۴۵۴۷۵۳۱۷:۵۱:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۳۱
وقتی دولت همه جا رو باز می‌کنه مردم توهم تمام شدن میگیرند
من من۱۴۵۴۴۹۳۱۴:۵۱:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۳۱
من یک توضیح کوتاه بدم در مورد امار اعلامی.. تا قبل از اردیبهشت انجام تست قطعی تنها از بیماران بستری انجام میشد.. یعنی بنابر پروتکل وزارت بعد از انجام تست اولیه pcr خون ( دقت کنید نه تست کشت پی سی ار) و بعد دیده شدن گرند گلس در تصویر سی تی اسکن قفسه سینه.. فرد تنها و تنها اگر دارای بیماری زمینه ای بود و یا سطح اکسیژن خونش به زیر 93 اومده بود و یا وضعیت جاری وخیم داشت بستری میشد.. وگرنه بدون انجام تست قطعی تنها با دادن هیدروکسی کلروکوین ترخیص میشد و ازش خواسته میشد منزل بمونه.. در مورد افراد بستری هم بعد از انجام آزمایش ژن درصورت لزوم ازمایش قطعی کرونا گرفته میشد.. یعنی برداشت نمونه مخاطی و انجام کشت ... بنابر این وقتی مثلا در فروردین میخوندید ک 3 هزار نفر تشخیص قطعی ..اون تنها شامل افراد بستری بود.. و معنیش این بود ک شاید حدود 5 برابر اون بیماران کرونایی بصورت سرپایی تشخیص داده شده بودن.. یعنی مثلا همون بازه اوج شاید تعداد روزانه به بالای 18 هزار نفر هم رسیده باشه... اما الان اماری ک اعلام میشه متفاوته.. الان از افراد سرپایی و حتی مشکوک هم ازمایش قطعی گرفته میشه.. بطوریکه همین امروز از تعداد 2300 نفر تنها حدود 400 نفر بیمار بستری بودن و حدود 1900 نفر بیماران سرپایی بودن ک گفته شده برن خونه مراقبت.. یعنی اگر همون روند بررسی فروردین رو مدنظر بزاریم و فقط بیماران بستری.. الان تعداد میشه حدود 400 نفر.. اینکه گفتم به معنی باز شدن مراکز و سفرو اینا نیست... فقط خواستم بگم امار چطور مجددا رفته بالای 2 هزار...
ناشناس۱۴۵۴۴۹۵۱۴:۵۳:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۳۱
کرونا ریشه کن شد.
سید۱۴۵۴۵۰۶۱۵:۰۳:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۳۱
مردن بهتر از کار نکردن نباید ۳۰ ۴۰ میلیون نفر گرفتار بشن تا ۵۰ هزار نفر حد اکثر نمیرن
ناشناس۱۴۵۴۶۸۸۱۷:۰۴:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۳۱
قیمت گرفتاریه شما چیه؟ شمام پیر می شی یکی میاد میگه مزاحم کارش نشی!
ناشناس۱۴۵۴۷۰۹۱۷:۱۸:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۳۱
یاعلی پس پیشقدم شو تا بامرگ تو درکشور ارام بگیرد
ناشناس۱۴۵۶۳۵۷۰۵:۵۴:۰۶ ۱۳۹۹/۳/۲
حف خیلی غیر مسئولانه و غیر اخلاقیه. این حرف رو فقط کسی می تونه بگه که اول ویروس کورونا رو بهش تزریق کنن تا بگیره و بعد (انشاالله) خوب بشه تا نتونه به دیگران منتقل کنه. اونوقت حق داره بره بیرون و هرکاری دوست داره بکنه. حاضری؟
ناشناس۱۴۵۶۹۶۱۰۰:۵۳:۳۸ ۱۳۹۹/۳/۳
چقدر خود خواهی!
ناشناس۱۴۵۴۵۲۶۱۵:۱۲:۵۷ ۱۳۹۹/۲/۳۱
گیر دادیها!!! باباجون ما چیمون مثل دنیاست اینمون باشه بسه گیر نده همینه که هست دلار سر به فلکه هزینه زنگی نجومیه کرایه حمل و نقل ۳۰ درصد افزایش ولی حقوق ۱۵ درصد! گیر نده
ناشناس۱۴۵۴۶۸۱۱۷:۰۲:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۳۱
ای کاش این چند روز رو قرنطینه بین شهری اجرا کنند
ناشناس۱۴۵۴۷۱۵۱۷:۲۴:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۳۱
در تهران باملند پاساژها و مغازه ها سرپوشیده و دالانها باز هستند ولی دو قدم آن طرفتر محوطه ی کنار دریاچه تعطیل کامل است و حتی مامور گذاشته اند!!!! کدومش خطرناکتره ؟!مغازه سرپوشیده یا فضای باز گسترده؟؟! اگر هم منظور فعال ماندن کسب و کارها باشد مشتری که نباشد به چه دردی میخوره؟ فقط دنبال مالیات گرفتنشون هستند به هر قیمتی........
ناشناس۱۴۵۴۷۶۰۱۷:۵۸:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۳۱
چقدر هم مردم ما به مامور احترام میزارن و میترسن. تو خارج اسم پلیس و قانون میاد همه رعایت می‌کنند اینجا نه البته حق هم دارند. وقتی جلوی پلیس خلاف میکنی و پلیس در حال چرته...
ناشناس۱۴۵۴۷۹۴۱۸:۳۰:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۳۱
امار کشوری پایینه از ۲۳۰۰ نفر امروز بیشتر از ۱۰۰۰ نفر فقط خورستان بوده کل کشور را نباید قرنطینه کرد برخی شهرها رعایت نمیکنند البته مسافرت شمال هم باعث میشه از ۱۰ روز بعد مازندران و گیلان مثل خوزستان بشن
ناشناس۱۴۵۴۸۶۶۱۹:۵۴:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۳۱
برای من خیلی جالبه که چطور همه جا بازه به جز اماکن مذهبی و نماز جمعه. من نمیگم اینا رو باز کنن، میگم همه جا باید محدودیت باشه. خیلی زشته که پول این قدر از خدا مهم تر شده
ناشناس۱۴۵۵۱۱۰۰۰:۳۶:۱۹ ۱۳۹۹/۳/۱
تو همدان از روزی که محدودیت های اداری برداشته شده میزان مبتلایان روز به روز بیشتر شده علی الخصوص در روستاها امل مردم شهری دقیقا برگشتن به دوران قبل کرونا تاکسی ها تا کله پر اونایی هم که سه نفر سوار می کنن پول نفر چهارم و‌می کشن رو‌کرایه بقیه..بازار شلوغ خیابان ها شلوغ و...مدارس هم بازه ودیگر هیچ...
ناشناس۱۴۵۵۳۴۴۰۹:۱۰:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۱
سرکار بروید کرونا نمی گیرید فقط مردم مقصرند چون شمال می روند!
ناشناس۱۴۵۶۰۱۰۱۸:۰۸:۳۲ ۱۳۹۹/۳/۱
ملت شرطی شده و همیشه در صحنه دوباره روانه شمال شدند!
ناشناس۱۴۵۶۳۵۸۰۵:۵۶:۴۳ ۱۳۹۹/۳/۲
دولت با دست دست کردن و نبستن جاده های بین شهری وظیفه صیانت از شهروندان رو رها کرده. ممکنه مثل کهکیلویه خود مردم استان جاده رو ببندن، یعنی بدترین وضعیت برای هر دولتی.
ناشناس۱۴۵۶۳۷۴۰۷:۳۲:۱۰ ۱۳۹۹/۳/۲
مشاغل با ریسک کم ؛ مشاغل با ریسک متوسط؛ مشاغل با ریسک بالا ؛ مناطق قرمز؛ مناطق زرد ؛ مناطق سفید بابا شترسواری دولا دولا نمیشه هیچ برنامه ای برای اجرای قرنطینه ندارند تابلوئه. دستشان تو جیب کاسبهاست چطور بیان قرنطینه و کمک معیشتی بدهند؟ اصلا فکرشم نکنید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین