عرق بیدمشک چه خواصی دارد؟

گروه سلامت الف،   3990220100

عرق بیدمشک به عنوان داروی مؤثر در تقویت قلب، آرام‌بخش و برطرف کننده درد و خستگی و پایین آورنده قند خون شهرت یافته است .

به گزارش فارس، عرقیات یکی از پر مصرف‌ترین شکل‌های استفاده از گیاهان است، امروزه بیش از ۴۰ نوع گیاه دارویی در ایران وجود دارد که عرق‌گیری می‌شوند و در مصارف طبی مورد استفاده قرار می‌گیرند که از معمولی‌ترین خواص آن‌ها می‌توان به مواردی اعم از ضد درد، ضد میکروب، ضد انگل، ضد قارچ، ضد اسپاسم و خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن‌ها اشاره کرد.

به دلیل آن‌که عرقیات طبی در واقع رایحه، عطر یا اسانس گیاهانی هستند که آن را به آب اضافه می‌کنند، داروهای معطری هستند که رایحه آن‌ها می‌تواند گیرنده‌های عصبی بویایی را تحریک کند و بر روند ساخته شدن هورمون‌ها، حرارت بدن، سوخت و ساز بدن، سطح هورمون‌های استرس، سامانه دفاعی بدن، افکار و رفتارهای عاطفی و جسمانی ما اثر بگذارند.

در این گزارش شما را با فواید، نحوه مصرف و همه نکات مهم دیگر در مورد عرق بیدمشک آشنا می‌کنیم.

بیدمشک و خواص دارویی بی نظیرشگیاه دارویی بیدمشک که نام دیگر آن سالیکس کاپری است گیاهی از نژاد بید که دارای سنبله‌های معطر است و دارای طبیعت سرد و تر است، بیدمشک درخت یا درختچه‌ای زینتی بوده که دارای گل‌های زرد کمرنگ دم گربه‌ای است و ارتفاع این درخت به ۹ متر می‌رسد، عرق بیدمشک حاصل اسانس این گیاه است که علاوه بر این‌که برای معطر کردن شربت استفاده می‌شود، دارای خواص درمانی بالایی نیز است.

خواص دارویی و درمانی عرق بیدمشک

عرق بیدمشک دارای خواص دارویی بسیاری است یکی از خواص این عرق پایین آوردن قند خون است، بنابراین افرادی که دارای قند خون بالا هستند، می‌توانند این نوشیدنی را بدون مواد شیرین‌کننده مصرف کنند تا در صورت بالا بودن قند خون به کاهش آن کمک کنند.

از دیگر خواص درمانی آن به دلیل داشتن ترکیبات ژرانیون سالیسین، تانن در تسکین اعصاب، ناراحتی‌های قلبی و رفع کننده درد و خستگی مؤثر است همچنین در درمان کم خونی نیز کاربرد دارد.

بیدمشک به دلیل عطر و طعم خوبی که دارد از زمان‌های دور قابل توجه پزشکان بوده است و به دلیل خواص درمانی بالا سبب شده تا مردم این گیاه و عرق را در خانه خود داشته باشند.

 عرق بیدمشک اشتها را نیز افزایش می‌دهد، بنابراین اگر بی‌اشتها هستید می‌توانید با مصرف عرق این گیاه معطر اشتهای خود را به دست آورید، علاوه بر آن خاصیت تب بر هم دارد و تب را کاهش می‌دهد.

 

عرق بیدمشک تقویت کننده قلب و اعصاب

عرق بیدمشک به عنوان داروی مؤثر در تقویت قلب، آرام‌بخش و برطرف کننده درد و خستگی شهرت یافته است، به این منظور، نصف استکان عرق بیدمشک را با یک لیوان آب سرد مخلوط کنید و با کمی شکر یا عسل شیرین کرده و میل کنید.

مصرف بیدمشک در جوانی مانع فشار خون در دوران پیری می‌شود، قبل از هر غذا یک استکان به صورت شربت میل کنید.

طریقه مصرف عرق بیدمشک

به منظور استفاده از خواص درمانی این عرق، توصیه می‌شود، قبل از هر غذا یک استکان از آن میل شود، همچنین می‌توان از آن به منظور خوش طعم و خوش عطر نمودن شربت‌ها استفاده کرده، همراه با سایر عرق‌های گیاهی مصرف کرد.

شربت عرق بیدمشک

شربت عرق بیدمشک یک نوشیدنی سرد و ساده است که خواص زیادی دارد؛ این شربت دارای ویتامین‌های مختلف و املاحی چون فسفر، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیم، کلسیم، روی، سلنیوم و مس است و منبع خوبی از اسید‌های آمینه، اسیدفولیک، اسید سیتریک، اسید‌های چرب امگا ۳، پروتئین، آنتی‌اکسیدان و کربوهیدرات محسوب می‌شود.

طرز تهیه شربت بیدمشک

آب و شکر را در قابلمه‌ای ریخته و روی حرارت ملایم قرار دهید تا به جوش آید و شکر در آب حل شود، اجازه دهید شربت بجوشد و غلیظ شود، وقتی شربت قوام یافت، حرارت را خاموش کنید و پس از سرد شدن، عرق بیدمشک را به آن اضافه کنید.

اگر عرق بیدمشک را به شربت داغ اضافه کنید، عطر و بوی آن در اثر دمای بالا از بین می‌رود، بنابراین بهتر است صبر کنید تا مخلوط آب و شکر خنک شود و سپس عرق بیدمشک را به آن اضافه کنید، می‌توانید در پایان کمی هم گلاب و زعفران به شربت اضافه کنید تا خوش عطرتر شود.

شربت بیدمشک با تخم شربتی

شربت بیدمشک با تخم‌شربتی یک نوشیدنی آرامش بخش است، عرق بهار نارنج در این شربت برای تقویت قلب و اعصاب مفید بوده و بی‌خوابی و اختلالات عصبی را درمان می‌کند، از طرفی تخم‌شربتی سرشار از کلسیم است و از پوکی استخوان جلوگیری خواهد کرد، ترکیب بیدمشک، بهار نارنج و تخم‌شربتی در این نوشیدنی، مخلوط خوبی برای رفع استرس است و با خوردن آن قبل از خواب می‌توانید خوابی آرام را تجربه کنید.

نکاتی در رابطه با عرقیات گیاهی

هر چه آب استفاده شده در عرقیات گیاهی بیشتر باشد اثر عرقیات ضعیف‌تر خواهد بود که این نشان‌دهنده بی‌کیفیتی و تقلبی بودن است.

خاصیت لاغرکنندگی عرقیات تاکنون به اثبات نرسیده اما باید به این نکته توجه داشت که برخی از آن‌ها با تنظیم فعالیت دستگاه گوارش و یا افزایش سوخت و ساز بدن به طور غیرمستقیم می‌توانند مانع افزایش وزن و بروز چاقی شوند.

توجه کنید که نگهداری طولانی مدت و نامناسب عرقیات گیاهی منجر به تبخیر و جدا شدن اسانس آن‌ها می‌شود که به این ترتیب اثر درمانی نخواهد داشت، بنابراین باید در زمان نگهداری از ورود هوا به داخل آن‌ها جلوگیری کرده و آن‌ها را در یخچال و ظروف شیشه‌ای نگهداری کنید، ظروف شیشه‌ای در مقایسه با ظروف پلاستیکی خنثی و غیرشیمیایی بوده و اسانس‌ها بر روی آن‌ها اثر خورندگی ندارند.

در زمان خرید عرقیات گیاهی به تاریخ مصرف و شماره بهداشت آن‌ها توجه کنید، در صورتی که  محصول استریل و بهداشتی نباشد قارچ و کپک در آن رشد می‌کند و در نتیجه مواد مفید آن تجزیه می‌شود در این صورت خواص درمانی محصول از بین می‌رود.

در فصول گرم سال که تعریق بدن زیاد می‌شود و آب فراوانی از بدن دفع می‌شود بهتر است از شربت‌ها یا نوشیدنی‌هایی که در آن‌ها از عرقیات گیاهی به ویژه بهارنارنج، بیدمشک، گلاب و کاسنی به کار رفته استفاده کنید تا با بهره‌مندی از خواص تغذیه‌ای مفید آن‌ها بتوانید بدنی سالم و دور از هرگونه سموم و مواد زاید داشته باشید.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. جنگ ترکیبی خودمان، علیه خودمان!

  2. کارگری انگشتر ۵۰ میلیاردی را به صاحبش بازگرداند

  3. فرآیند بازگشت مالکیت زمین به حوزه علمیه امام خمینی در حال انجام است

  4. جلاد، به پایان سلام کن!

  5. بهادری جهرمی: مبالغ جرایم رانندگی متناسب با تورم افزایش یافت

  6. تورم چه زمانی تک رقمی می‌شود؟

  7. نرخ تعرفه‌های خدمات بهداشتی درمانی ۱۴۰۳ اعلام شد/ نرخ رسمی ویزیت ۵۰% گران می‌شود!

  8. کلید تحقق شعار سال ۱۴۰۳

  9. بازداشت سومین عامل حمله تروریستی در مسکو

  10. فرامرز اصلانی درگذشت

  11. علی‌ ضیاء و افتادن در باتلاقِ ابتذال!

  12. آقایان رئیسی و اژه‌ای! آیا در پیشگاه خدای متعال و امام‌زمان (عج) پاسخی دارید؟

  13. انتقام از پوتین؟

  14. ائتلاف ایران، روسیه و چین تبدیل به کابوسی برای آمریکا می‌شود

  15. علم‌الهدی: امروز در کشور از آثار تحریم اقتصادی آمریکا مشکلی حس نمی‌کنیم

  16. سلبریتی‌ها چگونه با اعصاب مردم بازی می‌کنند؟

  17. رئیس سازمان برنامه و بودجه: تورم را وارد کانال ۲۰ درصد می کنیم/ تلاش برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصدی

  18. بازگشت احتمالی ترامپ چه تاثیری بر اقتصاد ایران دارد؟

  19. افزایش ١٧٠ درصدی حداقل حقوق کارگران در دولت سیزدهم

  20. خط و نشان حقوقی ایران برای کویت

  21. هشدار سخنگوی پلیس به رانندگان نوروزی؛ آمار تصادفات هولناک است!

  22. وزیر اقتصاد: در سال ۱۴۰۲ رکورد بیشترین سرمایه‌گذاری خارجی واقعی در ۱۶ سال اخیر شکسته شد

  23. کولرهای گازی بلای جان صنعت برق

  24. منظور: تخصیص ارز کشور برای واردات خودرو به صرفه نیست

  25. رشد نقدینگی ۱۸ درصد کاهش یافت

آخرین عناوین