۳ عامل افزایش بی سابقه قیمت خودرو در بازار / یکه‌تازی سازمان حمایت در افزایش قیمت‌ها

گروه اقتصادی الف،   3990217032 ۱۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

دو روزی است که بازار خودرو در ابهام افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه، نگاه مقصری به سازمان حمایت دارد.

۳ عامل افزایش بی سابقه قیمت خودرو در بازار / یکه‌تازی سازمان حمایت در افزایش قیمت‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی نوشت: روزهای گذشته خبر تغییر سیستم قیمت گذاری خودرو در درب کارخانه منتشر شد. خبری که بر  اساس آن قیمت خودرو در کارخانه با فرمول قیمت تمام شده محصول به علاوه ۵ درصد سود محاسبه خواهد شد.

این به معنای آن است که در هر صورت قیمت خودرو افزایش پیدا خواهد کرد و همین موضوع کافی بود تا بازار بی ثبات خودرو در کشور ما تحت تاثیر قرار بگیرد.

فرمول قیمت گذاری خودرو مشخص شد

یک منبع آگاه، از تعیین سیستم قیمت گذاری خودرو خبر داد و گفت: در جلسه ویژه ستاد تنظیم بازار، سازمان حمایت با شورای رقابت برای تعیین فرمول جدید قیمت گذاری خودرو به توافق رسیدند. بنا بر تصمیم گیری‌های انجام شده قیمت مصرف‌کننده هر خودرو با توجه به فرمول «قیمت تمام‌شده به علاوه حداکثر ۵ درصد سود تولیدکننده» محاسبه خواهد شد. البته سود حداکثری زمانی لحاظ خواهد شد که واحد تولید بهره‌وری ۷۰ درصدی در خطوط تولید  داشته باشد.

او گفت: در سیستم قیمت گذاری جدید هم سازمان حمایت و شورای رقابت قیمت تمام شده محصولات را تعیین کرده و حداکثر ۵ درصد سود به آن اضافه می‌کنند.

این منبع آگاه با تاکید بر این که قیمت نهایی محصولات هنوز مشخص نشده است تصریح کرد: ابتدا سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان قیمت تمام شده محصولات را استخراج کرده و در کمیته تخصصی خودرو اعلام می‌کند تا بعد از رای گیری در جلسه ستاد تنظیم بازار ارائه شده و درباره آن تصمیم گیری شود.

او بیان کرد: گزارشی از جمله تیراژ خودرو، ارتقای کیفیت، عمل تعهدات مشتری، داخلی‌سازی و مواردی از این قبیل هر ماه به ستاد تنظیم بازار ارائه خواهد شد تا از بروز مشکل در بازار و تولید خودرو جلوگیری شود.

کافی بود روز گذشته سری به مراکز عرضه خودرو و فروشندگان بزنید تا تاثیرات این اتفاق را از نزدیک ببینید. تمامی خودروها رکورد جدیدی در قیمت‌ را شکستند و جایگاه بالاتری کسب کردند، حتی برخی رسانه‌های تخصصی حوزه خودرو ادعای ورود پراید به کانال ۸۵ میلیون و ۹۰ میلیون تومان را هم داشتند.

با این وجود چه چیزی در انتظار آینده بازار خواهد بود؟ بازاری که در شرایط فعلی هم با مشکل کمبود عرضه مواجه است و هر از چند گاهی با نوسانات قیمتی شدید دست و پنجه نرم می‌کند، این تغییرات قیمتی چقدر تغییر نرخ را به همراه خواهد داشت.

۳ عامل افزایش بی سابقه قیمت خودرو در بازار

امیر حسن کاکایی کارشناس حوزه خودرو، با اشاره به افزایش قیمت اخیر خودرو بیان کرد: عواملی از جمله تعیین تکلیف نشدن قیمت خودرو، کاهش تولید در سال گذشته، محدود شدن واردات و کاهش ارزش ریال افزایش قیمت در بازار را به همراه داشت.

او بیان کرد: این تجربه به دولت ثابت کرد که ثبات قیمت در کارخانه مانع افزایش قیمت در بازار نخواهد شد و صرفا ضرر ۳۰ هزار میلیاردی خودروسازی ها را به همراه داشت. ادامه این روند تقریبا غیر ممکن است پس باید فکری به حال این موضوع کرد. یکی از راه هایی که می تواند موثر باشد فروش با قیمت ۵ درصد کم تر از حاشیه بازار و ۵ درصد سود بر روی قیمت تمام شده محصول است.

کاکایی تصریح کرد: تعلل در این موضوع ادامه رشد جهش گونه قیمت ها را به همراه خواهد داشت اما حداقل اتفاقی که می افتد آن است که خودروسازها در این شرایط سخت نفس کشیده و دیگر زیان نخواهند کرد.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: تحت هر شرایطی در چند مدت آینده افزایش قیمت را تجربه خواهیم کرد چرا که این اقدام یعنی کنترل بازار دیر انجام شد؛ در شرایط فعلی تولید بسیار ضعیف است  اما  پیش بینی می شود در بلند مدت یعنی حداقل ۶ ماه آینده خودروسازی روند تولید مناسب تری به خود گرفته و توان کنترل بازار را داشته باشیم.

نکته جالب توجه آنجاست که این تصمیم بدون هماهنگی با شورای رقابت گرفته شده است؛ از طرفی در سیستم قیمت گذاری جدید سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان مسئولیت تعیین قیمت تمام شده خودرو‌ها را بر عهده دارد بنا بر این، این سازمان یکه تاز قیمت گذاری جدید خودروها شده است.

تاثیر حذف پراید و ۴۰۵ از بازار خودرو

رضا شیوا رئیس شورای رقابت، درباره مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار اظهار کرد: برخی از خبرگزاری ها مصوبه جدید را نتیجه توافق شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار دانسته اند در حالی که چنین توافقی برای قیمت گذاری انجام نشده است.

او بیان کرد: بر اساس قانون ما باید دستورالعمل تنظیم قیمت را برای تایید یا تکذیب به ستاد تنظیم بازار ارسال کنیم که این کار انجام شده است؛ طبق ماده ۳ مصوبه سران قوا، اگر ستاد مشکلی با این قیمت گذاری ها داشته باشد باید آن را به ما بازگردانده و ویرایش توسط شورای رقابت انجام شود.

شیوا با اشاره به اختلافات شورای رقابت و ستاد تنظیم بازار برای میزان تغییر قسمت تصریح کرد: ستاد تنظیم بازار قیمت تمام شده را مبنی بر تعیین قیمت می داند در حالی که ما روش سقف قیمتی را مناسب تر می دانیم چرا که برخی از هزینه های خودروسازها را نامربوط می دانیم.

این عامل را در کنار توقف تولید پراید و ۴۰۵ بگذارید، در چند مدت کوتاه آینده دو خودرو ۴۰۵ و پراید برای همیشه از خطوط تولید خارج خواهند شد. این در حالی است که سال گذشته با تمام تلاش‌های انجام شده تنها ۸۰۰ هزار خودرو در کشور تولید شد، این مقدار تنها دو سوم از نیاز بازار را پاسخگو بود و همین متناسب نبودن میزان عرضه و تقاضا یکی از بنیان‌های آشفته بازار خودرو در کشورمان است.

حذف پراید و ۴۰۵ در چنین شرایطی بدون شک باعث افت شدید تولید خواهد شد و در نهایت هیزمی برای آتش بازار آشفته کشور می‌شود.

هم اکنون زمان مناسبی برای حذف پراید نیست

میلاد بیگی کارشناس حوزه خودرو، درباره حذف دو خودرو پراید و پژو ۴۰۵ از خطوط تولید کشور بیان کرد: خودرو پراید یکی از پر تیراژ ترین و ارزان قیمت ترین خودروهایی است که در کشور تولید می شود. عوامل بسیاری از جمله ایمنی و آلایندگی باعث می شود که همه موافق حذف آن از روند تولید باشند اما هم اکنون شرایط مناسبی برای تحقق این کار نیست.

او با تاکید بر اهمیت متعادل بودن بازار هنگام از رده خارج کردن چنین خودرویی بیان کرد: جایگزین کردن خودرو جدید و آماده سازی خطوط تولید فرآیندی بسیار زمان بر است و در نهایت باعث خواهد شد تا تیراژ خودروها به شدت کاهش پیدا کند.

بیگی گفت: بازارهای موازی هم از جمله اتفاقات بسیار مهمی هستند که باید مورد توجه قرار بگیرند؛ قیمت سازی ها باید کنترل شده و فضای بازار خودرو در کشور باید به سمت حفظ ثبات حرکت کند.

تمام این عوامل می‌توانند تحدیدی برای بازار خودرو کشورمان باشند و همین موضوع باعث شده تا جای خالی سازوکار کنترل بازار بیشتر از گذشته حس شود؛ سازو کاری که مدت‌هاست سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان وعده آن را به ما می‌دهد اما هنوز خبری از تحقق آن نیست.

آخرین بار روز ۱۸ فروردین بود که عباس تابش، رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: میزان خرید و فروش خودرو در چند مدت اخیر حدوداً به صفر رسیده است و نمی‌توان درباره قیمت‌ها اظهار نظر کرد؛ برخی به دنبال سودجویی از طریق فضای مجازی به دنبال تغییرات قیمتی هستند و نمی‌توان بر این اساس برای بازار خودرو نظر داد.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان گفت: «قیمت خودرو‌ها در مبدا تغییری نکرده و تغییرات قیمتی به بازار آزاد مربوط است؛ برای کنترل بازار هم تا پایان فروردین برنامه‌ای ارائه خواهیم کرد.»

اما روزها از پایان فروردین گذشت و هنوز راهکاری از طرف این سازمان برای کنترل بازار ارائه نشده است، گذر زمان مشخص خواهد کرد چه آینده‌ای در انتظار بازار خودرو خواهد بود.

دیدگاه کاربران

رسول۱۴۳۸۱۸۳۰۹:۳۱:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
بنظرکارشناسی که اصرار برپنج درصدزیرحاشیه بازار داره وابسته به خودروسازهاس چون این طرح یکساله باعث بالاتر رفتن قیمت شده
ناشناس۱۴۳۸۲۶۹۱۰:۳۷:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۱۷
طمع مردم اگرمشتری با این قیمتهای فضایی نباشه خودرو را با واقعی میفروشند
ناشناس۱۴۳۸۳۰۵۱۰:۵۷:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۱۷
هیچ وقت زمان مناسبی برای حذف پراید نیست. گاو شیرده خودروساز رو به قیمت مرگ و بدبختی مردم باید حفظ کرد.
شیخ۱۴۳۸۳۱۰۱۱:۰۰:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
مسولان ما اینقدر به فکر شعار سال هستند که جهش قیمت و جهش در جیب را سر لوحه قرار دادند
ناشناس۱۴۳۸۹۹۵۲۰:۴۷:۰۳ ۱۳۹۹/۲/۱۷
جهش قیمت را با جهش تولید اشتباه گرفتن.
ناشناس۱۴۳۸۳۱۱۱۱:۰۲:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۱۷
چه دلیلی داره این همه حمایت از خودرو سازی ورشکسته بشه با وام هایی که خودرو سازی ها میگیرن میشه کلی شغل ایجاد کرد
ناشناس۱۴۳۸۳۵۷۱۱:۳۴:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
والا اگه مملکت داری اینجوریه مرحوم مادربزرگ 90 ساله من 100 برابر بهتر از شما می تونست اقلا اون به فکر مردم بود نه منافع خودش
ناشناس۱۴۳۸۳۷۶۱۱:۴۳:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
عامل افزایش قیمت پراید از ۲۲ به ۳۰ از ۳۰ به ۴۰ از ۴۰ به ۵۵ و الی اخر اگر پیدا کردید این هم پیدا میکنید ۴ روز دیگه قیمت ۸۸ میلیون پراید هم برای شما عادی میشه باز تیتر میزنید چرا پراید از ۹۰ میلیون رسید به ۱۲۰ میلیون اون ۹۰ میلیون برای شما منطقی میشه و ۱۲۰ غیر منطقی
علی۱۴۳۸۴۹۴۱۳:۰۶:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
هنوز وقت برکناری این وزیر صمت نرسیده ؟ یا اینکه منتظر قیمت پراید 150 میلیونی هستید
ناشناس۱۴۳۸۹۶۴۲۰:۰۰:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
حالا فکر کردی کی میاد به جاش؟ یک فرد لایق و کاردان؟ خیر یکی میاد از این بدتر مثل حسن و محمود.
ناشناس۱۴۳۸۶۰۲۱۴:۳۳:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۱۷
فقط باید انحصار خاتمه یابد تا شاهد ریشه کنی فساد و دلالی باشیم. واردات خودرو باید آزاد شود با حداقل تعرفه، و عزیزان هم محصولات خود را صادر کنند.
ناشناس۱۴۳۸۷۰۳۱۵:۴۷:۵۸ ۱۳۹۹/۲/۱۷
پراید شده 90 میلیون! یا حضرت پراید
ناشناس۱۴۳۸۷۰۹۱۵:۵۰:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
سه عامل گرونی مافیا مافیا مافیا
ناشناس۱۴۳۸۷۵۳۱۶:۲۸:۲۷ ۱۳۹۹/۲/۱۷
من الانم میگم که پراید بیست میلیون بیشتر نمی ارزه
ناشناس۱۴۳۸۷۵۵۱۶:۳۰:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۷
هیوندایی ای 10 دوسال پیش شصت میلیون بود ای خاک وچوک
ناشناس۱۴۳۸۷۹۱۱۷:۰۰:۱۹ ۱۳۹۹/۲/۱۷
رهبر معظم انقلاب اگر از سهم 60 درصدیشان بابت تولید هر خودرو صرفنظر کنند قیمت ها پایین می آیند.
ناشناس۱۴۳۸۷۹۸۱۷:۰۷:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۱۷
از نمایندگان مجلس جدید عاجزانه تقاضا داریم در اولین گام نسبت به استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت اقدام نمایند
ناشناس۱۴۳۸۸۱۹۱۷:۲۸:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
سال گذشته بارها وزيرصنعت اعلام كرد با ازاد شدن گيمت خودرو مياد پايين
ناشناس۱۴۳۸۹۳۹۱۹:۲۹:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۷
به سه وزارتخونه و نصفی آقای روحانی باید نشان افتخار داد. بهداشت با دکتر هاشمی زاده، و وزارت خانه های مسکن و صمت و کشاورزی.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  12. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  13. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  14. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  15. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  16. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  17. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  18. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  19. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  20. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  21. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  22. واکنش ضرغامی به طرح نور و بازگشت گشت ارشاد

  23. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  24. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

  25. گزارش سازمان برنامه از کاهش تورم سالانه: وارد کانال ۳۰ درصد شدیم

آخرین عناوین