ضرورت ارتقای جایگاه آموزش وپرورش و پایگاه علمی ومعیشتی معلمان به اساتید وفناوران

دکتر حمیدرضا حاجی بابایی،   3990212001 ۹ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲ تکراری یا غیرقابل انتشار
ضرورت ارتقای جایگاه آموزش وپرورش و پایگاه علمی ومعیشتی معلمان به اساتید وفناوران

نقش معلم ومربی در جامعه ما نقش تراز اول است.مقام معظم رهبری
 
آموزش وپرورش به عنوان یک نهاد پویا ومولد سرمایه های اجتماعی زمینه ساز توسعه اقتصادی ، فرهنگی،سیاسی واقتصادی است، وتعالی و امنیت جوامع به جایگاه تعلیم وتربیت آن جامعه وابسته است.

دراین نوع نگرش آموزش وپرورش باید جایگاهی فراتر از همه دستگاهها داشته باشد ومعلم به عنوان مهم ترین رکن آن، به والاترین پایگاه اجتماعی دست یازد و هزینه کردن برای معلم سرمایه گذاری انگاشته شود،اگر معلم را بفهمیم و بفهمند، آن روز است که، زندگی معلم گلستان می شود و حاصل این گلستان زیبا و پویا، نیروی انسانی خود باور، توانمند، با بصیرت، آگاه و معطر به شمیم تعهد وتخصص خواهدبود،که درسایه این منابع عظیم وارزشمند، امنیت و استقلال و اعتلای کشور تضمین می گردد،دراین نوع نگرش معلمان نه زیاد هستند ونه زیادی زیرا به همان نسبت در تولید سرمایه وسلامت اجتماعی ایفای نقش دارند.

با بزرگداشت مقام شهید مطهری و تبریک فرارسیدن روز و هفته بزرگداشت مقام معلم،به فرهنگیان و پیشکسوتان و بازنشستگان، فرصت را مغتنم شمرده، از معلمان و فرهنگیان  عزیز که با وجود بحران جهانی شیوع بیماری کرونا،گرچه با تعطیلی مدارس وقفه ای طولانی در حضور فیزیکی دانش آموزان در مدارس ایجاد شد، بازهم با دغدغه های مقدس معلمان، آموزش و پرورش دانش آموزان کشور را تعطیل نکردند، تا آنجا که مقدور بود، نوای جانبخش دانایی را با کمترین و ساده ترین امکانات موجود، به صورت آموزش های مجازی و دیجیتالی بربال امواج در گوش دانش آموزان زمزمه کردند و آنجا که محدودیت های تجهیزات و زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری وجود داشت، معلمان، سوار بر بال تعهد و عشق و ایثار با تحمل سختی ها و پذیرش خطرات به کار تعلیم و تربیت کودکان و نوجوانان محروم پرداختند.

تجربه حاصل در بحران جهانی شیوع بیماری کرونا، حامل نکات قابل تاملی است، در این ایام همانگونه که جایگاه کادر سلامت در جامعه ارتقاء یافت، جایگاه فرهنگیان نیز در جامعه والاتر شد،که جهاد معلم ستودن نادانسته ها و سپردن دانسته ها و ایجادالگوی عشق و ایثار و تعهد برای دانش آموزان است.

اما فرصت حاضر علیرغم همه زیبایی ها سختی هایی نیز به همراه داشت، با وجود همه تلاشهای معلمان به لحاظ آماده نبودن زیرساختها، بسیاری از دانش آموزان و معلمان و والدین برای آموزش های مجازی و دیجیتالی به سختی افتادند و تعدادی نیز از این فرصت محروم بودند.

جای سئوال از دولت محترم دارد، چرا با وجود، تاکید و تصریح سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین، قانون مستحکم برنامه ششم در ایجاد زیرساختهای آموزش های الکترونیک تعلل شده است؟ برای اجرایی شدن ماده ۶۹، قانون برنامه ششم توسعه کشور مبنی برایجاد زیرساختهای آموزش های الکترونیک در شهرهای زیر جمعیت ۲۰ هزارنفر، روستاها، حاشیه های شهرهای بزرگ که زمانبندی اجرای کامل آن پایان سال دوم برنامه ششم بوده است،چه اقدامی صورت گرفته و چند درصد از این قانون اجرایی شده است؟دولت برای اجرایی نمودن این قانون چه اقداماتی در وزارت آموزش وپرورش و وزارت فناوری و ارتباطات انجام داده است؟چند درصد از مشارکت های بخش غیردولتی در این حوزه جلب شده است؟ نکند بخش غیر دولتی، در  برنامه های دولت محترم فقط خصوصی سازی مدارس تلقی و از کنار قوانین مصوب به راحت گذر شده باشد؟.

به طور کلی برای اجرای قانون برنامه ششم توسعه در آموزش وپرورش،به ویژه اجرایی نمودن سند تحول بینادین،با تدوین همه برنامه ها براساس این سند،اجرایی شدن نظام رتبه بندی معلمان که سند و قانون ششم درآن تاکید و تصریح دارد، ارتقای جایگاه دانشگاه فرهنگیان به عنوان قلب سند تحول چه اقداماتی صورت گرفته است؟.

جا دارد مجلس و دولت با بررسی دقیق  میزان تحقق اهداف برنامه های مبتنی براسناد فرادستی در آموزش وپرورش،به ویژه سند تحول بنیادین، برنامه ششم توسعه کشور و عنایت به فرارسیدن سالهای پایانی برنامه و آسیب شناسی،تمهیدات لازم برای اولویت بخشی، پیش بینی اعتبارات و مجوزهای قانونی و جلب مشارکت سایر دستگاههای اجرایی با وزارتخانه آموزش وپرورش داشته باشند،تابتوانیم شاهد تحقق منویات و انتظارات مقام معظم رهبری وارتقای جایگاه آموزش وپرورش و پایگاه علمی ومعیشتی معلمان به اساتید وفناوران که درسند تحول بنیادین،نقشه جامع علمی کشور،پیش بینی شده است دست یابیم و آموزش وپرورش را به عنوان مهم ترین اولویت کشور در ایجاد زیرساختهای توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی ایران یاری کنیم.

با آرزوی قبولی طاعات و عبادات، سعادت وسلامت و سربلندی برای فرهنگیان عزیز شاغل وپیشکسوت وبازنشستگان،اساتید دانشگاه و بزرگداشت مقام معلمان شهید، ازتعهد ودغدغه مندی و همت معلمان برای تعلیم وتربیت کودکان ونوجوانان در اقصی نقاط کشور تقدیر وتشکر می کنم و ازخداوند سبحان مسالت می نمایم،همه مارا درمسیر اعتلای نظام تعلیم وتربیت،درتراز جمهوری اسلامی ایران بیش از پیش یاری نماید. 

*رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۳۲۶۳۶۰۶:۴۶:۵۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
شما خودت تا به حال برای معلمان و اقشار ضعیف چه کاری انجام داده ای؟
ناشناس۱۴۳۲۶۵۸۰۹:۰۲:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۱۲
شعار نده خودت برای معلم چکار کردی؟
ناشناس۱۴۳۲۶۶۳۰۹:۱۰:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۲
تنها کسی که همیشه به فکر معلمان بوده همین آقای حاجی بابایی است خدا خیرش بده
کارمند۱۴۳۲۷۵۰۱۱:۱۹:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
این اقای حاجی بابایی فازش چیه!!؟ معلم معلم! باشه همچیز برای معلم ها، اما: بابا یکبار هم نظارتی بر کیفیت کارشان کنید... در اکثر روستاها و پایین شهر معلم ها کیفیت ندارند.
ناشناس۱۴۳۲۷۶۳۱۱:۴۳:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۲
اجرای قانون امتیازات فصل پنجاه به طور دقیق برای معلمان مانند دیگر کارکنان احیای مجدد رتبه بندی که اسفند ماه حذف شد حق مسکن حق لباس حق بن حق سرویس وام کم بهره .... به معلمان جناب حاجی بابایی
ناشناس۱۴۳۲۸۰۴۱۲:۲۹:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
دوباره هفتة معلم شد و هندوانه هایی که زیر بغل معلمان فرهیخته گذاشته می شود!
رضا۱۴۳۲۸۱۸۱۲:۵۰:۳۹ ۱۳۹۹/۲/۱۲
بزرگوار هر سال شماداری می گی کمیسیون تلفیق تصویب کرده افزایش حقوق کارمندان به صورت پلکانی ولی عملا هر سال دولت خواسته خودش رو اجرا می کنه! آخه حرف تا کی آقای حاجی بابایی؟!
حسین۱۴۳۲۸۴۸۱۳:۳۳:۳۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
جایگاهشان توخونه خیلی خوبه دارن خوش میگذرونن بقیه کارمندان بیچاره سرکار دارن زحمت میکشن
نصر۱۴۳۲۸۵۳۱۳:۳۹:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
یکی از کسانی که ضربه های بزرگی به آموزش وپرورش وارد کرد آقای حاجی بابائی است حرف زدن هنر نیست به عمل کار برآید به سخنرانی نیست.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین