توکلی: مسئولان ابتدا ساده‌زیست بودند اما آهسته‌آهسته به سمت رفاه رفتند/ برای ریاست مجلس آینده مفاهمه کنند

گروه سیاسی الف،   3990211021 ۷۶ نظر، ۰ در صف انتشار و ۶۱ تکراری یا غیرقابل انتشار
توکلی: مسئولان ابتدا ساده‌زیست بودند اما آهسته‌آهسته به سمت رفاه رفتند/ برای ریاست مجلس آینده مفاهمه کنند

فرهیختگان نوشت: دهم اردیبهشت سال۱۳۸۰، یعنی کمتر از دوماه بعد از آنکه سیاست‌های کلی نظام در بخش‌هایی چون امنیت اقتصادی، انرژی، معدن، منابع طبیعی و حمل‌ونقل ازسوی مقام‌معظم‌رهبری به روسای قوا ابلاغ شد، فرمانی مهم و هشت‌ماده‌ای خطاب‌به قوای سه‌گانه صادر شد؛ فرمانی که به منشور مبارزه با فساد مشهور شد و حالا ۱۹سال از ابلاغش ازسوی عالی‌ترین مقام نظام جمهوری اسلامی به روسای قوای سه‌گانه می‌‌گذرد.

رهبری در این فرمان تاکید داشتند «جمهوری اسلامی جز خدمت به مردم و افراشتن پرچم عدالت اسلامی، هدف و فلسفه‌‌ای ندارد و نباید در این راه دچار غفلت شود.» طی این مدت مسئولان و دولت‌های مختلف هریک سعی کرده‌اند به عناوین و بهانه‌های گوناگون آن‌گونه که باید و شاید در میدان مبارزه با فساد حاضر نشوند.

برای بررسی ابعاد مختلف الزامات مبارزه با فساد سراغ احمد توکلی رفتیم. این نماینده خوش‌سابقه ادوار مجلس از حق‌القدم و نمایندگان رانت‌خوار و مسئولانی گفت که باعث فساد شدند. رویکرد خوب و کارکرد غلط احمدی‌نژاد هم از دیگر بخش‌های گفت‌وگو بود که بهانه‌ای شد برای ملاک‌های تشخیص عدالت‌خواهان واقعی از شعاری‌ها.

رئیس دیده‌بان شفافیت و عدالت از اولویت‌های مجلس یازدهم هم گفت و اینکه تلخی مجلس هشتم نباید تکرار شود. توکلی از نامزد نشدن نادران برای ریاست مجلس خبر داد و مدیریت قالیباف را هم توانمند و قوی خواند.

احمد توکلی درخصوص انتشار نقل‌های نادرست ازجانب او توسط برخی رسانه‌ها هم از رفاقت‌هایشان با قالیباف گفت و تاکید کرد: «اگر یک رسانه مواد اولیه غیرواقعی و نادرست به مردم بدهد، مردم را از استنتاج درست بازمی‌دارد و این خیانت به مردم است.» آنچه در ادامه می‌آید، مشروح گفت‌وگوی «فرهیختگان» با احمد توکلی است.

چه ضرورتی صدور فرمان هشت‌ماده‌ای مهم رهبری در مبارزه با فساد را ایجاب می‌کرد؟ آیا آن‌گونه‌که ایشان به‌عناوین مختلف بر این مهم تأکید داشتند، مسئولان در قوای سه‌گانه و جایگاه‌های مختلف در این مبارزه عزم جدی از خود بروز داده‌اند؟

مقام‌معظم‌رهبری آنچه باید می‌گفتند را فرمودند و حجت را بر همگان تمام کرده‌‌اند و در راستای مبارزه با فساد هیچ کم نگذاشته‌اند. در جریان فرمان هشت‌ماده‌ای رهبری برای مبارزه با فساد مسائل بسیار مهمی مطرح کردند. ایشان قائد، رائد و پیشرو هستند.

حضرت امیرالمومنین علی‌(ع) می‌فرمایند: «الرائد لا یکذب اهله» رائد به کسی می‌گویند که جلوتر از کاروان حرکت می‌کند و جاهای مناسب را برای کاروان پیدا می‌کند. امیرالمومنین می‌فرمایند رائد و پیشرو به اهل خود دروغ نمی‌گوید. به‌راستی و درستی مقام‌معظم‌رهبری تأکید کردند که اگر با فساد مبارزه نکنید فاصله طولانی خودتان و جمهوری اسلامی را با الگوی علوی و اسلامی نمی‌توانید کم کنید.

رهبری آنچه باید باشد را گفته‌اند و حتی در همین فرمان هشت‌ماده‌ای علاوه‌بر تأکیدات دیگر، به‌صراحت گفته‌اند اگر در دفتر، خانواده و منسوبان من کسی پیدا شد که خواست سوءاستفاده کند، رحم نکنید و معاف از حساب‌کشی نیستند و با فساد در هرجا باید برخورد یکسان شود و خط قرمزی وجود ندارد.

همه این تأکیدات توسط رهبری انجام شده، ولی متاسفانه شاهد عمل به این تأکیدات نیستیم. اگر عمل شده بود شاهد رشد مفاسد اقتصادی نبودیم. لذا مسئولان از این تأکیدات و فرمان هشت‌ماده‌ای مهم رهبری استقبال نکردند. رهبری در این فرمان قوه مجریه و قضائیه را بیشتر مورد خطاب قرار دادند، البته قوه مقننه هم مخاطب این فرمان هست. این کوتاهی‌ها به‌شرایط فعلی رسیده است.

من مجلس اول نماینده بودم. اصلا کسی تصور نمی‌کرد که نماینده مجلس اهل این باشد که سرمایه‌دار را پیش وزیری ببرد و از وزیر برایش امتیاز بگیرد و بعد هم حق‌القدم بگیرد و از وزیر هم توقع کند! مجلس اول نماینده‌هایی پاکدست بودند و ایرادات آهسته‌آهسته شروع شد. هیچ‌چیز در هستی متوقف نمی‌شود؛ خوبی‌ها خوبی‌های دیگر را و بدی‌ها هم بدی‌های دیگر را صدا می‌زنند.

زشتی‌ها با مثل خود و زیبایی‌ها هم با مانندهای خود همراهند. فساد و مفاسد اقتصادی از اواخر جنگ شروع شد و خیلی کم و ناتوان بود، هرچه جلوتر آمد این موجود (فساد) قدرتش بیشتر شد. با این وصف در سال ۸۰ با یک پدیده ناروای ۱۴-۱۳ ساله مواجه بودیم که اگر به آن فرمان مهم و توصیه‌های مکرر قبل و بعد از آن عمل می‌شد به‌راحتی از بین می‌رفت.

ولی با گذشت ۱۹ سال بی‌توجهی، از آن زمان این موجود پلید (فساد) قدرتمند و گسترده شده و به‌عبارتی گردن‌کلفت شده است. از این رو رهبری اخیرا فرموده بودند فساد مانند اژدهای هفت‌سر است؛ یک سرش را هم بزنی سر دیگری دارد. ولی زمان فرمان رهبری اگر به آن فرمان مهم ۸ ماده‌ای عمل شده بود که اژدهای هفت‌سر نبود. به‌قول سعدی سر چشمه شاید گرفتن به بیل، چو پر شد نشاید گذشتن به پیل؛ درحال‌حاضر شرایط این‌گونه است و اشرار یقه‌سفید و مفسدان همه‌جا هستند.

این بی‌عملی ۱۹ ساله در بین مسئولان از چه چیزی ناشی شد و می‌شود؟

مسئولان ابتدا ساده‌زیست بودند، ولی آهسته‌آهسته به‌فکر رفاه و تجمل‌گرایی افتادند. رفاه‌طلبی الزامش پول است و پول را که به‌طرق معمول نمی‌شود به‌دست آورد. در زمان نخست‌وزیری آقای موسوی، من وزیر بودم [وزیر کار و امور اجتماعی] حقوق وزرا آن زمان ۱۲ هزار و‌ ۵۰۰ تومان بود. آن زمان حقوق بالا ۲۰، ۳۰ تومان بود و وزرا حقوق بالا نمی‌گرفتند.

حقوقم در دوران وزارت از ۸ هزار و ۵۰۰ تومان شروع شده بود و در پایان به ۱۲ هزار و ۵۰۰ رسیده بود. حقوق کمی آن زمان نبود ولی حقوق بالایی هم محسوب نمی‌شد. به‌ هر ترتیب مسئولان یواش‌یواش به فکر رفاه‌طلبی و اشرافی‌گری افتادند، از این رو در مسیر جمع‌آوری مال و امور اقتصادی به هر طریقی و فساد رفتند.

در همین راستا بخشی از مردم هم دنباله‌روی این مسئولان منفعت‌طلب شدند. پیامبر(ص) می‌فرمایند: «الناس علی دین ملوکهم» یعنی مردم از رفتار و کردار مسئولان‌شان تبعیت می‌کنند. حضرت علی(ع) هم می‌فرمایند: «الناس بامرائهم اشبه منهم بآبائهم» یعنی مردم به دولتمردان خود شبیه‌تر هستند تا به پدران‌شان.

در چنین شرایطی امر به معروف و نهی از منکر هم بین مردم و مسئولان تعطیل شد، آن‌قدر نگفتند و جلوی عیوب را نگرفتند تا همان‌گونه که امیرالمومنین(ع)  پیش‌بینی کرده بود، اشرار حاکم شدند. درحال‌حاضر برخی از پست‌های ایران دست آدم‌های شرور است. شرور که شاخ و دم ندارد. شرور کسی است که با یک امضا هزار میلیارد تومان را می‌دهد به یک نفر و هزاران نفر را از یک وام محروم می‌کند.

این شرور است. این نکته مهمی است که بدانیم وقتی امر به معروف و نهی از منکر تعطیل شد، این اشرار و مفسدان زیاد شدند، بعد شبکه‌ای و سازمان‌یافته شدند و می‌خواهند همه‌جا و همه افراد را مثل خودشان کنند. البته هنوز کشور پر از مردم پاک و فداکار، دست و دل و دامن پاکی است که با مفسدان تا پای جان مبارزه می‌کنند و ان‌شاءالله هم نمی‌گذارند این مفسدان اهداف خود را به‌ثمر بنشانند.

ولی واقعیت این است که مفسدان زیادند و فساد زیاد شده است. از این رو وقتی در راه مبارزه با فساد، اقدام جدی صورت می‌گیرد از چندین جا صدایشان بلند می‌شود.

اتفاقا این نکته‌ای است که در فرمان ۸ ماده‌ای رهبری به‌عنوان ماده اول به آن اشاره و تأکید شده است.

بله، رهبری هم فرمودند وقتی می‌خواهید مبارزه کنید ابتدا اعتراضات و مخالفت‌ها شروع می‌شود‌، بعد فریاد و بعد نعره خواهند کشید؛ چراکه می‌خواهند در راه مبارزه با فساد افراد را خسته کنند و بترسانند که از مبارزه با این مفسدان دست بردارند.

وقتی اسم مبارزه با فساد می‌آید به‌عناوین مختلف شاهد هستیم که عده‌ای برای سنگ‌اندازی در این مسیر، به مبارزه با فساد برچسب ناامنی اقتصادی می‌زنند و تأکید می‌کنند که این رویه باعث عدم‌جذب سرمایه‌گذاران و از کار افتادن چرخ تولید خواهد شد. حتی رهبری هم تأکید داشتند همان زمان که این فرمان را صادر کردند از درون مجلس که باید مرکز مبارزه‌ با فساد باشد به این بهانه که مبارزه با فساد سرمایه‌ها را از کشور فراری می‌دهد،‌ فریاد اعتراض بلند شد! امروز هم به‌عناوین مختلف شاهد چنین ادعاهایی هستیم. چنین ادعایی تا چه اندازه صحت دارد؟

این افراد یا دروغگو هستند یا جاهل یا جاهلانی دروغگو هستند! درحال‌حاضر در علم اقتصاد سیاسی دنیا کجا چنین حرفی را می‌زنند؟! این حرف برای دهه ۶۰، ۷۰ میلادی است. عده‌ای می‌گفتند فساد مانند گریس عمل می‌کند؛ اگر باشد کار را راه می‌اندازد و اگر نباشد بروکراسی را لنگ می‌گذارد و باعث کندی دیوان‌سالاری می‌شود.

بعد به‌تدریج این حقیقت مشخص شد که فساد مانند میله است که موتور ماشین را پایین می‌آورد به این معنا که نه‌تنها راه‌گشا نیست، بلکه بهره‌وری را هم پایین می‌رود و علاوه‌بر آن نابرابری اجتماعی ایجاد می‌کند. ما هزاران مقاله علمی معتبر داریم که چنین ادعایی را رد می‌کند. انواع و وجوه مختلف چنین فرضی در ۴۹ کشور بررسی و اثبات شده است که اگر درجه و نوع فساد زیاد باشد، سرمایه‌گذاری و نسبت سرمایه‌گذاری برای تولید داخلی، ۵/۱۲درصد است.

اگر فساد متوسط باشد و قابل پیش‌بینی، سرمایه‌گذاری ۱۸درصد می‌شود و اگر فساد کم باشد و قابل پیش‌بینی، سرمایه‌گذاری به ۳۰درصد افزایش پیدا خواهد کرد. این نشان می‌دهد فساد باعث می‌شود که سرمایه‌گذاران واقعی میدان را ترک کرده و تنها سودجویان و منفعت‌طلبان باقی بمانند.

یک داستانی در مازندران شایع و به‌نوعی مثل شده بود مبنی‌بر اینکه یک نفر پیش قاضی‌ای رفته بود و پنج تومن به او داد که در دادگاه به‌اصطلاح هوایش را داشته باشد. جلسه اول دادگاه به‌نفع او پیش رفت. جلسه دوم ولی دید که ورق برگشته و قاضی با طرف دیگر دعوا مرافعه می‌کند.

به قاضی با ایما و اشاره گفت جناب قاضی من شما را به پنج تن قسم داده بودم که عدالت را رعایت کنید، قاضی گفت مودب باش ایشان مرا به ۱۴ معصوم قسم دادند. یعنی او به قاضی ۱۴ تومان داده بود. درواقع نشان می‌دهد فساد بیشتر می‌شود و اگر اتفاق افتاد به‌تدریج بزرگ‌تر می‌شود.

به‌هرحال در کشورهایی که شفافیت نیست و فساد هست، سرمایه‌گذاری کمتر هست. تمام موارد اثبات‌شده علمی نشان می‌دهد بین شدت فساد و کندی رشد سرمایه‌گذاری همبستگی منفی وجود دارد. به این معنا که هرچه فساد بیشتر باشد نرخ رشد سرمایه‌گذاری پایین‌تر است.

پس در پاسخ به این بحث نادرست که مطرح می‌کنند مبنی‌بر اینکه مبارزه با فساد موجب فراری دادن سرمایه‌گذار می‌شود باید گفت اگر سرمایه‌گذار دزد است و ناروا می‌خواهد اقتصاد را جلو ببرد، همان بهتر که پیش‌قدم نشود.

به‌عنوان مثال در پرونده پوشک مولفیکس یک شرکت ترکیه‌ای آمده در ایران سرمایه‌گذاری کرده است، ایشان فرار مالیاتی داشت، ۱۸ میلیارد مالیات داده بود، ما ثابت کردیم مالیات ایشان ۱۷۴ میلیارد تومان است و پیگیری‌ها باعث شد سازمان امور مالیاتی بتواند این مالیات معوق را دریافت کند.

از سوی دیگر این شرکت باعث به‌هم‌ریختگی بازار پوشک شده بود. ما در سازمان دیده‌‌بان شفافیت و عدالت پشتیبانی کردیم تا تولیدکنندگان، سازمان‌های حمایتی و... جرات پیدا کردند و توانستند با وی برخورد کنند؛ جالب اینکه وی بعد به دفتر ریاست‌جمهوری شکایت کرده بود و آنجا یک آقایی که پیش از این سفیر ایران در ترکیه بوده است، به دفاع از او برآمد!

این نشان می‌دهد درحال حاضر مفسدان اقتصادی سازمان‌یافته شده‌اند، سیستماتیک عمل می‌کنند و یکدیگر را پوشش می‌دهند.

باید توجه داشت اگر دستگاه‌های مسئول در مبارزه با فساد خودشان به درجاتی از فساد آلوده شوند، دیگر نمی‌توانند در مقابل با فساد مبارزه کنند و سیستم به‌راحتی از خودش دفاع نمی‌کند. مانند وقتی که گلبول‌های سفید در بدن قوی هستند و وقتی یک ویروس یا موجود خارجی وارد بدن می‌شود با قدرت تمام به مقابله با آن می‌پردازند و آن را می‌درند، اما اگر بخشی از گلبول‌های سفید ناتوان و بیمار شوند دیگر نمی‌توانند از بدن و خودشان در برابر بیماری‌ها مراقبت کنند.

من به این مرحله فساد سیستماتیک می‌گویم. وقتی ۵۰ نفر از نمایندگان مجلس، دزد، مال مردم‌خور و رانت‌خوار می‌شوند، می‌دانید چه اقداماتی می‌توانند انجام دهند؟! یعنی لایحه‌ای را که می‌خواستند رای می‌آورد و هر لایحه‌ای را که نمی‌خواستند رای نمی‌آورد.

به‌عنوان مثال اگر طرحی ۱۱۰ رای موافق داشته باشد و ۸۰ مخالف این نمایندگان اگر به آن نماینده‌ها اضافه شوند می‌شود ۱۳۰ رای و به‌راحتی طرح را زمین می‌زنند. هر کاری ازشان برمی‌آمده. وقتی مجلس رانتی شد فساد به سیستم می‌رود. همان‌طور که اگر دادگاه رانتی شد مردم بی‌پناه می‌شوند. اگر رئیس‌‌کل کشور و دولت آلودگی پیدا کند، ۱۰۰ دستگاه دیگر هم آلوده می‌شوند و این‌گونه است که سیستم و دستگاه‌های مختلف از کارکرد خود دور می‌شوند و از کار می‌افتند.

سال گذشته دولت دو لایحه با عنوان «شفافیت» و «مبارزه با مفاسد و سالم‌سازی نظام اداری» را به مجلس ارائه کرد و اعلام شد لایحه تکمیلی دیگری با عنوان «تعارض منافع» هم در دست تدوین است. همان زمان، اندیشکده «شفافیت برای ایران» با همکاری مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری حتی اعلام کرد، لایحه شفافیت مصوب دولت در هیات وزیران با پیش‌نویس اولیه و پیشنهادی متفاوت است و بیش از ۸۰ درصد موارد مهم در لایحه نهایی حذف شده است. تا جایی که آنها معتقد بودند این حذفیات می‌تواند تحقق کامل شفافیت را بی‌نتیجه بگذارد. به ‌هر ترتیب کلیات لایحه شفافیت در مجلس تصویب شد و مهرماه نیز کمیسیونی با همین عنوان برای بررسی لایحه شفافیت تشکیل شد. جالب اینکه نواب این کمیسیون یعنی آقایان پورمختار و صادقی هر دو برای انتخابات مجلس یازدهم رد صلاحیت شدند. با این اوصاف به‌طور کلی این لوایح را برای مسیر مبارزه با فساد راهگشا می‌دانید؟

در میان برخی وکلا یکی از شگردها این است که به‌عنوان دفاع، بتوانند تلاش کنند سیر دادگاه منحرف شود. حکایت لوایح دولت هم همین است. به‌عنوان مثال لوایح دولت حکایتش این است که اسمش این باشد در مسیر شفافیت و...لایحه‌ای داده‌اند ولی در عمل از آن کاری برنیاید.

مانند این رویه است که به‌عنوان مثال فردی که مرتکب تخلفی شده را به‌جای برکناری از سمت فعلی خود جابه‌جا می‌کنند؛ مانند آن که آقای سیف از بانک کارآفرینی برود بانک مرکزی بنشیند و... . شما اگر نگاه کنید می‌بینید این قبیل افراد با زدوبند در حال نیروگیری هم هستند. یا به‌عنوان مثال همین لایحه مشارکت عمومی-خصوصی که درواقع خیانت بزرگی به کشور است و درواقع تمامی دارایی‌های ملی مردم و پروژه‌های ملی نیمه‌تمام یا تکمیل شده را به تاراج می‌دهند.

سازوکار بسیار فساد‌آفرینی هم دارد. کل فرآیند تصمیم‌گیری به‌عهده یک گروه ۵، ۶ نفره است که در تهران یکی از آنها وزیر و در استان‌ها، مدیرکل هر استان است که حرف نهایی را می‌زنند. اینها می‌خواهند سرمایه‌گذار پول بیاورد؟ نه! لایحه می‌گوید بانک‌ها باید به اینها تسهیلات دهند و دولت در بودجه برای خریدار پیش‌بینی کمک کند بعد از قیمت‌گذاری توسط همان ۵، ۶ نفر وزیر یا مدیرکل می‌تواند ۸۰درصد برای مناطق محروم و ۵۰ درصد برای دیگر مناطق تخفیف دهد! چه چیزهایی را می‌خواهند بفروشند؟ بیمارستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و... این خیانتی بزرگ به کشور است و عملا ظرفیت تبدیل به یک ماشین بزرگ رانت را دارد.

این صحبت‌ها و ارزیابی شما از وضعیت کشور به این معنا است که دیگر ما راهی نداریم و کشور در بن‌بست فساد گرفتار شده؟

نه اصلا. فساد وجود دارد و برخی در تلاش برای گسترش آن هستند ولی کل کشور را نگرفته و درمقابل، عده زیادی در حال مبارزه با فساد هستند و با پشتیبانی مردم حتما موفق به نابودی فساد خواهیم شد. فراموش نکنید که کشور هنوز مملو از مردم پاک و فداکار است.

با این اوصافی که اشاره کردید، مجلس یازدهم چه اولویت‌هایی را باید در دستورکار قرار دهد؟

اولین اقدام‌ها باید حتما در راه مبارزه با فساد باشد. طرح‌هایی داریم که سال‌هاست حتی به‌رغم ضرورت‌هایشان تصویب نشده‌اند و نمایندگان آن را تصویب نکرده‌اند. آنها را باید به‌چرخه بیندازند و یا حتی به‌فراخور گسترش فساد، بندهای آن را افزایش دهند و به‌روز و سختگیرانه‌تر کنند. در راه مبارزه با فساد باید بودجه تعریف شود.

اخیرا از شما گفت‌وگویی منتشر شده که برخی رسانه‌ها جدایی و مرزبندی شما با آقای قالیباف را از آن برداشت کردند. اصل ماجرا چه بود؟ آیا در مساله املاک نجومی شما به تخلفاتی از جانب آقای قالیباف پی بردید؟

وقتی بحث املاک شهرداری خود آقای قالیباف پیش آمد، با من تماس گرفتند و گفتند می‌خواستم ببینمت. اتفاقا من آن زمان شیراز بودم. به‌دلیل فوریتی که ایشان مطرح کردند، من یک روز برگشت خود را جلو انداختم و روز جمعه به دفتر ایشان رفتم.

آقای قالیباف گفتند چنین مساله‌ای پیش‌آمده و من می‌خواهم دیده‌بان شفافیت و عدالت دخالت کرده و مساله را بررسی کنند. من گفتم آقای دکتر ما به روش متعهد هستیم و به نتیجه متعهد نیستیم. آقای قالیباف تأکید کرد مدیون هستید اگر به من رحم کنید.

بررسی‌های ما هم که آغاز شد مسئولان دفترش و بازرسی را خواست و به‌صراحت عنوان داشت هرچه اسناد نمایندگان سازمان شفافیت و عدالت می‌خواهند دراختیارشان بگذارید و واقعا و انصافا هم دادند و دریغ نکردند و به‌صورت شفاف همه‌چیز دراختیار ما گذاشته شد.

بررسی‌های ما هم نشان داد که الحمدلله شخص آقای قالیباف از هرگونه اتهامی مبری است، اگرچه به‌نظر ما تخلفاتی توسط برخی صورت گرفته بود. بعد از آن هم رفاقت ما با آقای قالیباف همچنان باقی ماند و خدشه‌ای به آن وارد نشد. البته هیچ‌وقت ما حرف آخر را  نمی‌زنیم و مملکت قانون و قوه قضائیه دارد؛ قوه قضائیه هم این پرونده را بررسی و نتایج خود را اعلام کرد که نتیجه آنها سند نهایی و معتبر است.

من در گفت‌وگویی که اخیرا صورت گرفته بود و از آن سوءاستفاده شد در مقام ارزیابی عملکرد آقای قالیباف نبودم. اگرچه مدیریت ایشان را یک مدیریت قوی و بسیار توانمند می‌دانم. اصل مصاحبه این بود که تاکید داشتم روشی که جریان رقیب آقای قالیباف اتخاذ کرده غلط است و اینکه کسی را در بزنگاهی که فرصت دفاع از خود ندارد، متهم کنند.

سوابق این مساله کاملا روشن است. بنابراین درمقابل سوال خبرنگار برنا گفتم من از شما سوال می‌پرسم چرا حالا که زمان انتخاب رئیس مجلس است از آن مورد حرف می‌زنید و تا الان از آقای قالیباف حرفی نمی‌زدید؟ ما که با پیگیری خود آقای قالیباف پیگیر آن پرونده شدیم و آن پرونده به درخواست خود ایشان به جریان افتاد.

رفاقت‌های ما الحمدلله به‌گونه‌ای نیست که اگر عیوبی ولو از اطرافیان و هم‌سازمانی‌های خود ببینیم، نگوییم یا بخواهیم چشم‌پوشی شود، اتفاقا می‌خواهیم عیوب را برطرف کنیم و تذکر می‌دهیم که اصلاح شود و به‌رغم انتقادها، رفاقت‌هایمان پابرجاست.

من سال‌ها کار روزنامه‌نگاری کرده‌ام. خبرنگاران و روزنامه‌نگاران باید به مردم کمک کنند تا تصمیم صحیح بگیرند. با اخبار نادرست نمی‌شود مردم را به نتیجه‌گیری درست رساند. اگر یک رسانه مواد اولیه غیرواقعی و نادرست به مردم بدهد مردم را از استنتاج درست بازمی‌دارد و این خیانت به مردم است.

اگر یک رسانه صحبت‌ها و برداشت‌های غلط خود را به‌جای صحبت‌های من منتشر کند، این دیگر اسمش گفت‌وگو با من نیست! خبرنگار نباید به‌جای مردم تصمیم بگیرد و به هر طریقی بخواهد مردم را به آن نتیجه‌ای برساند که خود می‌خواهد.

به‌هر ترتیب اصولگرایان توانستند در مجلس یازدهم اکثریت را به‌دست آورند، به‌خصوص در اولین و مهم‌ترین قدم یعنی انتخاب رئیس مجلس چگونه باید عمل کنند که از اختلافات درونی جلوگیری شود؟

باید توجه داشت تلخی مجلس هشتم نباید تکرار شود. بین نمایندگان مجلس یازدهم چهره‌های شاخص و افراد لایق ریاست مجلس وجود دارند؛ آقایان قالیباف، نادران، زاکانی و... یا آقای حاجی‌بابایی هم گفتند که خود را نامزد خواهند کرد.

به‌هر ترتیب حرفم این است که سطحی از نمایندگان در اندازه ریاست مجلس وجود دارند ولی موضوع مهم این است که این افراد باید با مفاهمه این امر مهم را پیش ببرند. تا جایی که من خبر دارم آقای نادران در این ایجاد تفاهم بسیار موفق است و اعلام کرده‌ قصد کاندیداتوری برای ریاست مجلس را ندارد. امیدوارم اختلافی بروز نکند و اگر اختلافی هم هست با روش عقلانی و اخلاقی حل شود.

چطور می‌شود عدالتخواهی و مبارزه با فساد واقعی را از عدالتخواهی‌های بدلی، نمادین، شعاری و تنها برای جلب افکار عمومی که بعضا حتی درواقع در مسیر خلاف عدالتخواهی و مبارزه با فساد حرکت می‌کنند، تشخیص داد؟ کم نبودند افرادی که با شعار عدالت و مبارزه با فساد گام نهادند ولی در عمل مشخص شد که آنها نیز تنها به‌دنبال منافع خود بودند.

مردم به وضعیت زندگی مسئولان و هرکسی مدعی در این راه است نگاه می‌کنند. مگر یک نفر از یک سازمان چقدر حقوق می‌گیرد و چقدر درآمد دارد که باغ، ویلا و خانه آنچنانی می‌خرد. من زمانی که نماینده مجلس هفتم بودم، به روستایی برای سخنرانی دعوت شدم. آن زمان پژو ۴۰۵ تازه ماشین اداری شده بود.

وقتی با ماشین وارد روستا شدیم، حسینیه پر بود و اطراف ماشین هم جمعیت آمد، وارد جایگاه سخنرانی که شدم یک خانمی آمد و یک برگه کاغذ به من داد. به زبان محلی نوشته بود «هنوز هیچی نشده پیکانش پژو شده» من این را خواندم و خیلی تشکر کردم. مردم می‌توانند متوجه شوند. باید به این موارد توجه داشت و با دقت این موضوعات را زیرنظر گرفت.

تجربه نشان داده ساده‌زیستی ظاهری هم همیشه نمی‌تواند ملاک قرار بگیرد. به‌عنوان نمونه آقای احمدی‌نژاد با یک کاپشن و تحت لوای ساده‌زیستی به میدان آمد ولی به‌هرحال فساد ۳هزار میلیاردی در دولت ایشان اتفاق افتاد، فساد مالی خیابان فاطمی و... در دولت ایشان رقم خورد، ایشان ابتدا اگرچه دبیر ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی را به معاون اول ارتقا داد ولی خودشان حاضر به شرکت در این جلسات نبود و با خیلی از طرح‌ها ازجمله اصلاح نظام  بانکی مخالفت کرد و در مقابل فساد اطرافیانش هم نه‌تنها با آنها مبارزه نکرد بلکه جنجال به‌راه انداخت؛ ولی تا آخر هم کاپشن ساده به تن داشت!

درست است. آقای احمدی‌نژاد توانست عده‌ای را فریب بدهد ولی وقتی عده‌ای مثل ما آمدند و حقایق را گفتند چرا خواص مقاومت کردند؟! آنها مقصرند. حالا مردم بیش از خواص موضع‌گیری کردند. آقای احمدی‌نژاد رویکردش خوب و جذاب بود ولی کارکردش غلط بود.

اصل راستگویی است و راستگویی مهم‌تر از همه‌چیز است. صرفا ساده‌زیستی ملاک نیست. یک نفر ساده‌زیست باشد ولی برادرش، نزدیکانش، دوستش و مرتبطانش فساد کنند و سکوت کند، مبارزه با فساد و عدالتخواهی او چه معنایی دارد؟! ما خواص هم البته مهم و تعیین‌کننده هستیم. رهبری بارها تأکید دارند خواص و مسئولان اگر خراب شوند همه چیز خراب می‌شود، برای همین این مساله اهمیت دارد.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۳۲۱۰۵۱۲:۲۰:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۱
مقامات خود از بهترین امکانات برخور دارند اما به مردم ساده زیستی و قانع بودن را توصیه می کنند!!!
ناشناس۱۴۳۲۱۶۸۱۳:۰۵:۴۹ ۱۳۹۹/۲/۱۱
فساد چون موریانه ستون های خانه خورده و نابود می کند.
ناشناس۱۴۳۲۲۲۶۱۴:۱۳:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۱
فساد و مدرک گرایی صرف،آن هم از دانشگاههای چلغوز آباد.
ناشناس۱۴۳۲۴۶۴۲۱:۳۴:۱۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
چرا فرزندان مقامات باید ساکن کشورهایی که خودشان از آنها با عنوان دشمن یاد می کنند، بوده و کار و بار و زندگی داشته باشند؟ این تضاد را چگونه پاسخگو هستند؟
ناشناس۱۴۳۲۴۶۹۲۱:۴۰:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
بزرگترین فساد ضعف نفس است.
ناشناس۱۴۳۲۴۷۱۲۱:۴۳:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
هدف از انقلاب چه بود؟
ناشناس۱۴۳۲۵۰۹۲۳:۳۰:۱۰ ۱۳۹۹/۲/۱۱
دود سختی تحریم ها فقط در چشم مردم می رود و بس.
راه۱۴۳۲۵۵۵۰۱:۰۲:۵۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
ساده‌زیستی اینجماعت فریبی بیش نبوده ______ همزمان با ساده‌زیستی ظاهری به خیانت‌ها و خباثت‌های اقتصادی و سیاسی و فرهنگی و اجتماعی میپرداختند خیانت تنها یکی از دست‌آوردهای این جانیان است _______ اینجماعت حتی از مرگ یکدیگر هم عبرت نمیگیرند پس مرگ شرم‌آور آن‌یکی نعل‌ها را تازه کردند و وحشیانه‌تر تاختند لقمه‌های حرام چشم‌هاشان را کور و گوش‌هاشان را کر نموده نه سیمای حق و نه صدای حق ، نه ناله‌ی مظلوم و نه آه محروم هرگز به اینها نمیرسد خَسِرَالدُّنیاوُالآخِرَه
حسنعلی سبد سبد گل یاس۱۴۳۲۲۵۸۱۴:۵۵:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
این برای کشور فاجعه است که مجلسش که از چندین صافی هم رد شده غریب ۹۰ نماینده آن مسله دار و تعداد زیادی هم رد صلاحیت فساد اقتصادی میشوند تازه تعدادی هم چون از اوضاع خود مطلع بودند کاندید نشدند که رد صلاحیت شوند بر ملتی که مجلسش شده جای مفسدین باید گریست
ناشناس۱۴۳۲۲۸۴۱۵:۲۹:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۱
جناب دکتر از حسن و اسحاق بشدت ملولیم چه کنیم
ناشناس۱۴۳۲۴۰۵۱۹:۰۹:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۱۱
سال ها است که قبح ارتکاب فساد ریخته شده است.
ناشناس۱۴۳۲۱۷۰۱۳:۰۷:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
قانون گریزی،لجبازی و عصبانیت مردم ناشی از همین امر است.
ناشناس۱۴۳۲۱۸۷۱۳:۲۴:۲۱ ۱۳۹۹/۲/۱۱
رکورد فساد با رقم بی سابقه 15 هزار میلیارد تومان در صندوق ذخیره فرهنگیان در دولت یازدهم شکسته شد.
ناشناس۱۴۳۲۴۶۲۲۱:۲۲:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
یعنی هموز نمیدونی این فساد از دولت نهم و دهم بوده البته من مطمئنم قبلش هم بوده
ناشناس۱۴۳۳۰۰۳۱۶:۱۳:۰۹ ۱۳۹۹/۲/۱۲
اکثر فسادهای دولت نهم و دهم در دولت یازدهم مورد باز خواست قرار گرفت فکر میکنند مربوط به دولت یازدهم هست
ناشناس۱۴۳۲۴۷۵۲۱:۴۹:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۱
فساد در همه جا لانه کرده.
ناشناس۱۴۳۲۱۸۸۱۳:۲۶:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۱
مجلس جدید باید در اسرع وقت به موضوع 4/8 میلیارد دلار مفقود شده و مسئله خصوصی سازی های اخیر ورود نماید.
ناشناس۱۴۳۲۴۹۵۲۲:۵۲:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۱۱
چشم. امر دیگری ندارید؟
ناشناس۱۴۳۳۱۱۱۱۸:۵۷:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۲
مجلس اصلاح و جلوگیری از خلافکاری را از خودش شروع کند.
ناشناس۱۴۳۲۲۳۱۱۴:۲۰:۴۴ ۱۳۹۹/۲/۱۱
شما الان فرزندان مدیران نظام را ببینید که چه کاره هستند!! از فرزند مدیران کل تا فرزندان روسای بانکها! همه شان دارای مدرک دکتری و دارای پست های بالای مدیریتی هستند. چه جوری به اینجاها رسیدند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جز با حمایت پدرانشان؟؟؟؟؟؟ اما در عوض، آشنایی میشناسم بسیار فرهیخته که با مدرک فوق لیسانس اقتصاد دانشگاه علامه در سال ۱۳۸۰، الان فقط یک دکه کوچک روزنامه فروشی دارد.!! چون پارتی نداشت. این است عدالت عدل علی(ع)؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!! اینجوری میخواهید نظام مقدس جمهوری اسلامی پابرجا بماند؟؟؟؟؟!!!!!!!!
ناشناس۱۴۳۲۹۸۴۱۵:۴۶:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
من با مدرک اقتصاد دانشگاه تهران ان دکه را هم از دست دادم تاسف
ناشناس۱۴۳۳۱۰۷۱۸:۵۲:۵۰ ۱۳۹۹/۲/۱۲
به شتر گفتند گردنت کج است گفت کجایم راست است؟ حالا به دولت میگویند چرا مثل شتر رفتار میکنی؟ جواب میدهد من شتر مرغ هستم گاهی می پرم وگاهی بار می برم.
ناشناس۱۴۳۲۳۶۹۱۷:۴۸:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۱۱
اندک اندک راه زد سیم و زرش مرگ و جسک نو فتاد اندر سرش عشق گردانید با او پوستین می‌گریزد خواجه از شور و شرش اندک اندک روی سرخش زرد شد اندک اندک خشک شد چشم ترش وسوسه و اندیشه بر وی در گشاد راند عشق لاابالی از درش
ناشناس۱۴۳۲۷۰۳۱۰:۰۰:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۲
این شعر از مولوی است.
مهران۱۴۳۲۴۱۲۱۹:۲۲:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
دقیقا با نظر شما مخالفم این مردم هستند باعث شدن قبح اشرافی زندگی کردن مسئولین بشکند، خود همین مردم هر مسئولی ساده زیست بود و هست رو مسخره کردن گفتن ریاکار و بر عکس گفتن مسئولی که خوب زندگی نکنه نمیتونه زندگی خوب برای مردم بیاره، وقتی مسئولی با وقاحت میگه من با نون و پنیر نمیتونم کار کنم باید ششلیک بخورم(میدونید کی رو میگم) خود همین مردم تو نظرات همین سایت و سایت های دیگه مینوشتن راست میگه کسی که نون و پنیر میخوره میخواد تمام مردم نون و پنیر بخورن پس باید کسی مسئول باشه که ششلیک بخوره تا برای مردم هم بیاره ، تمام این حرفا رو مستقیم از دهن مردم بارها شنیدیم که باعث شد مسئولی با وقاحت بگه دیدم لکسوس خطرناک هست رفتم پورشه گرفتم
ایران ضد کمونیست۱۴۳۲۴۹۹۲۳:۰۸:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۱۱
.اتفاقا مشکلی نیست مسئولی زندگی اشرافی داشته باشد و سوار ماشین ۱۰ میلیاردی باشد و خانه ۱۰۰ میلیاردی داشته باشد درست مثل پوتین اما در عوض مثل پوتین کشور را با عقل و خرد بیزنسی خود بسازد ؛ مردم خویش را ثروتمند کند و به فکر غنی کردن اکثریت جامعه باشد
ناشناس۱۴۳۲۱۱۲۱۲:۲۴:۰۸ ۱۳۹۹/۲/۱۱
مسئولی که برای کوچکترین مشکل سلامت به بیمارستانهای انگلیس و آلمان مراجع می کند، آیا دلش برای کودک کارگر تنگ دستی که محتاج پول برای عمل حیاتی است، می سوزد؟
ناشناس۱۴۳۲۲۷۶۱۵:۱۷:۳۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
مجلس دهم را که طرح تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را که در صحن تصویب شده را نگذاشت اجرا شود باید گل گرفت و به منجنیق بست
ناشناس۱۴۳۲۴۹۶۲۲:۵۳:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۱۱
باید از همه جای کشور تحقیق و تفحص شود.
ناشناس۱۴۳۲۱۱۶۱۲:۲۷:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۱۱
زندگی در خانه های مجلل چند هزار متری، فراهم بودن مال و ثروت برای هفت نسل و در دست داشتن قدرت انسان را از خدا و خلق خدا غافل می کند.
حسن۱۴۳۲۵۴۶۰۰:۵۱:۴۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
نه هر ثروتمندی لزوما از یاد خدا غافل هست و نه هر کس فقیر است لزوما به یاد خداست. اگر این گونه باشد پس قهرا باید پذیرفت که تنها راه تقویت دین گسترش فقر و نابود کردن رفاه است!
ناشناس۱۴۳۲۸۲۰۱۲:۵۳:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
استثنا در هر امری امکان دارد. اما در این مقوله استثنا بسیار بسیار نادر است.
ناشناس۱۴۳۲۹۹۵۱۵:۵۸:۳۳ ۱۳۹۹/۲/۱۲
هر جا صحبت از ثروت کلان میشود منظور ثروت های نامشروع است که 99.99999999999999999998999888999999999999999999 ثروت های کلان در کشور از راه ناصواب بدست امده است
ناشناس۱۴۳۲۱۱۹۱۲:۲۸:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
اگرمسئولان کشور با خودشون صادق باشن بایستی باور کنن که امروز اکثریت ملت دیگه خوش باور نیستند مخصوصا نسل جدید به هیچوجه قبول نمی کنن که بسیاری از این مسئولان راه عدالت الهی رو رفتن.حرفاشون با داشته هاشون و سبک زندگیشون خیلی متفاوته.
علی 671۱۴۳۲۱۲۰۱۲:۲۹:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
کل فسادی که در زمان احمدی نژاد اتفاق افتاده بود ایشان اشاره کردند که درست و مهم بود .وای اگر بخواهند فساد های دولت روحانی را نام ببرند چقدر وقت و زمان می خواهد .االله و اعلم .خدا به دادما برسد .
ناشناس۱۴۳۲۱۲۲۱۲:۲۹:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
قدرت و ثروت اعتیاد آور هستند. متاسفانه بسیاری از مسئولان معتاد این دو شده اند.
ناشناس۱۴۳۲۱۲۵۱۲:۳۰:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
فساد سیستماتیک کشور را در بر گرفته. بهتر است گفته شود که غرق کرده.
ناشناس۱۴۳۲۱۴۰۱۲:۴۱:۴۶ ۱۳۹۹/۲/۱۱
از روز اول هم برخی ژن رفاه طلبی را داشتند ،میدان باز نبود تا بتازند .
ناشناس۱۴۳۲۱۴۳۱۲:۴۴:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۱۱
میزان حال فعلی افراد است ،مسوولین در حال حاضر دارای رفاه هستند برعکس اکثریت مردم .
ناشناس۱۴۳۲۱۴۶۱۲:۴۶:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۱
رهرو واقعی آن است که آهسته اما پیوسته رود
ناشناس۱۴۳۲۱۵۱۱۲:۵۱:۴۷ ۱۳۹۹/۲/۱۱
برعکس اکثر مردم که آهسته آهسته به سمت فقیر و فقیر تر شدن پیشرفت کردند ! !
ناشناس۱۴۳۲۱۵۵۱۲:۵۵:۲۰ ۱۳۹۹/۲/۱۱
به هر حال مسوولین زندگی به مراتب بهتر از اکثریت مردم جامعه دارند
ناشناس۱۴۳۲۱۵۸۱۲:۵۸:۴۳ ۱۳۹۹/۲/۱۱
تا وقتی که آزادی انتخابات، بیان و قوه قضائیه مستقل وجود نداشته باشند فساد همچنان مهمان ما خواهد بود. تمام کشورهای غربی پیشرفته طی چندین قرن به این دستاوردها رسیده اند. چرخ را دوبار اختراع نمی کنند. ما هم جز استفاده از این تجارب راهی نداریم و هر طرح دیگری کلاه گذاشتن بر سر خودمان هست. مبارزه با فساد سه رکن اساسی دارد که عبارتند از آزادی انتخابات، آزادی بیان و قوه قضائیه مستقل
ناشناس۱۴۳۲۱۵۹۱۲:۵۹:۱۶ ۱۳۹۹/۲/۱۱
آهسته وپیوسته مهر رفاه و تجمل بر دل مسوولین نشسته .
ناشناس۱۴۳۲۱۶۲۱۳:۰۲:۲۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
برشهیدان به خون غلتان درود. پابرروی خون پاک شهیدان گذاشتندویادشان رفت چطوربه مقام ومنصب رسیدندوازقدرت شان برای مال اندوزی تا توانستنداستفاده کردندخدارافراموش کرده اند. نه جوان نه پیردیگر به آنهااعتمادندارند.
ناشناس۱۴۳۲۱۹۰۱۳:۲۸:۰۰ ۱۳۹۹/۲/۱۱
اشرافی گری مسئولان و حقوق های نجومی از دولت حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی شروع شد.
ناشناس۱۴۳۲۴۷۰۲۱:۴۰:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
خدا رحمتش کنه مشکلاتی که آشیخ برای این مملکت ساخت به یکی دو ، ده و صد مورد خلاصه نمیشه.
ناشناس۱۴۳۲۲۰۹۱۳:۵۲:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
راستی چند درصد مسئولین نظام( نه فقط مسئولین قوه مجریه) در پایین تر از میدان ولیعصر تهران زندگی میکنند؟؟؟
ناشناس۱۴۳۲۲۳۲۱۴:۲۳:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۱۱
البته نا گفته پيداست كه رفاه براي مسئولين مي تواند سه قسم باشد : ١ -- رفاه مردم ٢ -- رفاه خود مسئولين !! ٣ -- رفاه هم مردم و هم مسئولين !! بديهي است كه بهترين رفاه ، همان رفاه نوع سوم است !! ... ما كه بخيل نيستيم ، چه بهتر كه همه در رفاه باشند !! اما اين كه مسئولين در رحمت باشند و مردم در زحمت ، اصلاً و ابداً درست نيست !! ...مسئولين بدشان نيايد ، در اين مقوله دو راه بيشتر نيست ، يا مردم مانند مسئولين زندگي كنند ، يا يا مسئولين مانند مردم !! ... بله ؟!!
ناشناس۱۴۳۲۲۴۰۱۴:۳۴:۲۳ ۱۳۹۹/۲/۱۱
کاشکی فقط مسولین بودن الان نسل دوم آنها آقازاده‌ها هستند که اگر چیزی مانده باشد آنرا هم جارو بکنند
ناشناس۱۴۳۲۲۵۵۱۴:۵۴:۱۸ ۱۳۹۹/۲/۱۱
زندگی لاکچری مال مسولین و خانواده شأن شده ساده زیستی فقر برای مردم مستضعف
ناشناس۱۴۳۲۲۵۷۱۴:۵۵:۴۸ ۱۳۹۹/۲/۱۱
جناب توکلی در مورد قالیباف با جنابعالی هم نظر نیستم. شرمنده
ناشناس۱۴۳۲۲۸۱۱۵:۲۵:۴۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
به جای رفاه بهتره بگید کم کم به سمت فساد رفتن.
ناشناس۱۴۳۲۲۸۶۱۵:۳۷:۰۷ ۱۳۹۹/۲/۱۱
مسؤلان مقام را فقط براي استفاده شخصي مي خواهند
ناشناس۱۴۳۲۳۰۲۱۶:۱۰:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
خواندن کامنتها از خود متن جالبتره و پیامهای بسیار دقیقی میرسونه ، انگار همیشه تغییر لازمه
ناشناس۱۴۳۲۸۱۵۱۲:۴۳:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۲
وقتی حرف جدیدی برای گفتن نداری واز پرداختن به اصل مشکل طفره می روی!
ناشناس۱۴۳۲۳۰۶۱۶:۲۸:۵۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
خوب آیا نظام با این روند موافق بوده یا خیر؟ اگر مخالف بوده چه برخوردی کرده؟ چون برخورد نشده یعنی مخالفتی نداشته. آن زمان که نظام و روحانیت رفاه طلبی را بعد از جنگ ترویج و تشویق می کرد یادمان نرفته!
ناشناس۱۴۳۲۳۱۵۱۶:۳۸:۰۴ ۱۳۹۹/۲/۱۱
کتاب قلعه حیوانات را ماهی یکبار بخوانید. از اول هم قرار نبود مثلا فاسدی برود و پاکدستی بیاید. دعوا همیشه سر این است که چرا او؟ ،چرا من نه؟
ناشناس۱۴۳۲۵۱۵۲۳:۴۷:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
ای کاش هر ایرانی این کتاب را یک بار بخواند تا بفهمد که از جهل ملت چه بهره برداری که نمی کنند.
بانام۱۴۳۲۳۲۵۱۶:۴۵:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
آقای توکلی ان موقع که مسئولان ساده زیست بودند نه اینکه این سبک زندگی را می پسندیدند در واقع چیزی نداشتند و به تبع ان چاره ای جز زندگی خیلی ساده و بی زرق و برق نبود بعد که وارد سیستم شدند و دستشان به پول و ثروت باز شد شدند همانی که الان می بینیم و فرزندانشان که علی برکت اله
ح۱۴۳۲۳۵۷۱۷:۲۱:۲۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
بهترین گزینه ریاست مجلس دکتر زاکانی است که در شرایط کرونا در خط مقدم جبهه سلامت بعنوان پزشکی متخصص حضور داشته بواسطه حضور ۳ دوره نمایندگی مجلس دوران مدیریت کرونا وپسا کرونا را ضمن مبارزه با مفاسد اقتصادی اداره خواهد نمود در غیر اینصورت مجلس تعطیل خواهد بود..
الف ر۱۴۳۲۳۶۲۱۷:۳۶:۳۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
چرا اینگونه شدند؟ در صورتیکه همه شان مدعی مستضعف پروری داشتن
ناصر۱۴۳۲۳۷۰۱۷:۴۸:۳۴ ۱۳۹۹/۲/۱۱
امروز روز کارگربا حقوق 18۰۰ بود . واقعا ب وزیر کار تبریک باید گفت .
ناشناس۱۴۳۲۳۷۷۱۷:۵۸:۱۷ ۱۳۹۹/۲/۱۱
اشتباه می فرمایید ، مسوولین همواره و همیشه شیفته خدمت به مردم کوخ نشین هستند اصلا و ابدا دنبال مقام ثروت ورفاه نیستند .ممنون از این که هستند .ممنون .
ناشناس۱۴۳۲۳۷۹۱۸:۰۲:۵۵ ۱۳۹۹/۲/۱۱
مسوولین ورفاه طلبی ؟ مسوولین و ثروت طلبی ؟ مسوولین و قدرت طلبی ؟ مسوولین و ....زاده پرواری ؟ الحمد الله این وصله ها به مسوولین ما نمی چسبد .
ناشناس۱۴۳۲۴۱۵۱۹:۳۴:۳۸ ۱۳۹۹/۲/۱۱
با میکروسکوپ میتوان مسئول سالم پیدا کرد فساد بدنه کشور را فراهم گرفته و حال مملکت خوب نیست بیشتر از هرچیز مسئولان شعار میدهند
ناشناس۱۴۳۲۴۲۴۱۹:۴۴:۲۸ ۱۳۹۹/۲/۱۱
ساده زیستی و این حرفها شعاری است ، مهم سیستم است که باید فساد ستیز باشد
ناشناس۱۴۳۲۴۷۷۲۱:۵۱:۰۲ ۱۳۹۹/۲/۱۱
" توکلی: مسئولان ابتدا ساده‌زیست بودند اما آهسته‌آهسته به سمت رفاه رفتند" حالا مشخص شده که ذاتا ساده زیست نبودند. بلکه مشغول جلب اعتماد وبدست آوردن فرصت بودند. درست مانند مانتیس جرّار که رفتارش موقع شکار زبانزد است..
ناشناس۱۴۳۲۵۱۸۲۳:۵۴:۱۴ ۱۳۹۹/۲/۱۱
تا مطبوعات آزاد و انتخابات آزاد به همراه قوه قضائیه مستقل وجود نداشته باشد همین هست.
حسن۱۴۳۲۵۵۱۰۰:۵۴:۵۴ ۱۳۹۹/۲/۱۲
شخصا برایم عملکرد مسولان مهم است و بس. از ساده زیستی ایشان خیری به من نمی رسد و از رفاهشان هم ضرری متوجه من نیست.
ناشناس۱۴۳۲۶۹۴۰۹:۴۵:۵۳ ۱۳۹۹/۲/۱۲
چون پولداری
ناشناس۱۴۳۲۶۰۱۰۴:۴۸:۳۷ ۱۳۹۹/۲/۱۲
قیمت تخم مرغ و کره و ... در کشور دوست و برادر ونزوئلا برابر حقوق حداقل ماهانه شده، مسئولین عزیز کم کاری نکنند عقب نمونیم.
عاشق ایران۱۴۳۲۶۹۲۰۹:۴۴:۴۵ ۱۳۹۹/۲/۱۲
ریاست مجلس زیبنده آقای حاجی بابایی، مدافع حق ضعیفان است لطفا از کاندید های ساده زیست حمایت کنید
عاشق ایران۱۴۳۳۱۳۲۱۹:۲۹:۲۶ ۱۳۹۹/۲/۱۲
میان آنکه با انصاف و حق گو است با آنکه قدرت و سرمایه بیشتر دارد من حق را انتخاب می کنم . تا وقتی اکثریت مردم، حق را انتخاب نکند. مشکلات باقی می ماند
ناشناس۱۴۳۲۷۲۱۱۰:۲۹:۱۱ ۱۳۹۹/۲/۱۲
بفرمایید با کله بسمت تجملات رفتند. اهسته اهسته خیلی دور از واقعیت است.
ناشناس۱۴۳۲۷۹۸۱۲:۲۳:۲۹ ۱۳۹۹/۲/۱۲
مسئولین از ابتدا هیچ تمایلی به ساده زیستی نداشتند. ساده زیست به نظر می رسیدند، چون غالبا پیش از انقلاب از طبقات کمتر برخوردار جامعه بودند. یعنی، مجبور بودند ساده زیست باشند وگرنه اگر امکان انتخاب بین کاخ و کوخ نشینی را داشتند، اکثرا کاخها را انتخاب میکردند!
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین