اطهاری، پژوهشگر اقتصاد و توسعه مطرح کرد؛ بازتوزیع ثروت در سیاست اجتماعی ایران مغفول مانده است

گروه سیاسی الف،   3990130107 ۵۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۱۵ تکراری یا غیرقابل انتشار

«گفتمان عدالت در حال حاضر  با موضوع های ساده و پیش پا افتاده‌ای درگیر شده است و نیروهای متخصص در جایگاه واقعی خود قرار ندارند.» 

بازتوزیع ثروت در سیاست اجتماعی ایران مغفول مانده است

این نظر دکتر کمال اطهاری، پژوهشگر اقتصاد و توسعه است که در گفت‌گو با الف تصریح کرد: ما یک توزیع داریم و یک بازتوزیع که باعث توسعه عدالت می شود، اما این مسئله جزء گفتمان جناح های ما نیست. حتی بانک ها و بنگاه های بزرگ اقتصادی به جای کمک به بخش های تولید بیشتر رانت محور بوده به سمت دلالی سوق داده شدند. اگر کیفیت نهایی و رضایت عمومی را دنبال می کنیم باید کارکرد همه بخش های مولد کشور به درستی و در چارچوب تعریف شده انجام شود. 

به گفته این پژوهشگر اقتصاد دولت باید به دنبال توسعه اجتماعی و اقتصادی فراگیر باشد نه یک دولت توزیع کننده پول و خدمات. برای عملی شدن این موضوعات باید حداکثر امکانات برای استفاده از خرد جمعی به کار گرفته شود. در این صورت می توانیم تهدید بزرگ اقتصادی در جهان پس از کرونا را به یک فرصت شکوفایی دوباره تبدیل کنیم.

مدل توسعه نداریم

دکتر اطهاری گفت: ما در ایران مدل شناخته شده توسعه اقتصادی نداریم و بیشتر طرح ها بر مبنای رانت و سودهای کاذب استوار شده اند. این موضوع عقب ماندگی حاکمیت در بخش اقتصاد و توسعه را نشان می دهد. ولی در کشورهای توسعه گرا مجموعه های مختلف اقتصادی به عنوان یک مبدل عمل می کنند و در چارچوب قوانین شفاف با هم رقابت سالم و توسعه بخش دارند. به عبارت دیگر بهره گیری از توانمندی دانشگاهی و استفاده از نیروی متخصص به عنوان یک الگوی جهانی در بسیاری از کشورهای پیشرفته به اجرا گذاشته شده است. ولی در ایران پروژهایی که با عنوان نوآوری تعریف می شود به علت برنامه ریزی ضعیف در نهایت به فساد مخفیانه منجر می شود. 

وی تصریح کرد: می توان با یک سیاست و برنامه ریزی اصولی، درک متقابل همگانی را جایگزین برخوردهای جناحی کرد تا همه ظرفیت های موجود در راه پیشرفت کشور به درستی استفاده شوند.

خود داناپنداری معضل بزرگ !

این پژوهشگر اقتصادی در تشریح دلایل عدم وجود این درک متقابل همگانی یادآور شد:  خود داناپنداری معضل بزرگ نظام سیاسی کشور است که حتی گریبان دانشگاه های ما را هم گرفته و از خلاقیت و نوآوری تهی کرده است. جابجایی دولت ها همیشه با اختلاف دیدگاه ها و تسویه حساب های جناحی همراه بود به این ترتیب که با حذف نیروهای کارآمد و استفاده از افراد مطیع‌ و کم دانش، پژوهش های کاربردی به حاشیه رانده شده و اهالی فن و صاحب نظران دانشگاهی در دایره محدودتری فعالیت می کنند. 

به گفته وی  «اقتصاد دانش» هنوز در دانشگاه‌های ما به درستی تعریف نشده‌ و سیاست های طراحی شده با رشد مولدهای اقتصادی هماهنگ نیست. این مسئله در دولت روحانی علیرغم وعده ها قبلی و انتظارت عمومی مغفول مانده است. البته در یک مقطع جمعی از اساتید دانشگاهی با نامه نگاری به دولت خواستار این شدند که با تشکیل جلسات مشترک راهکارها و تجربیات خود را برای توسعه اقتصادی و خروج از بن بست ارائه دهند ولی علیرغم بازتاب رسانه ای در عمل ناکام ماند. 

سیاسیون در اقتصاد؟

دکتر اطهاری در پاسخ به این سوال که آیا لزوماً افراد سیاسی باید اقتصاد کشور را مدیریت کنند، گفت: در این خصوص باید به این نکته توجه کنیم که ما در حال حاضر با یک اقتصاد جهانی روبرو هستیم که علیرغم سیطره سرمایه داری انحصاری در کشورهای صنعتی، تحت تاثیر اقصادهای نوظهور جهان در مسیر دگرگونی و تحول  گام نهاده است. کشورهای چین و کره جنوبی و حتی ژاپن دولت توسعه گرا هستند ولی هیچ‌ کدام حکومت سیاسی یکسانی ندارند. در سایر نقاط جهان هم این موضوع کما بیش صدق می کند. اینها نشان می دهد که دولتمردان این کشورها فارغ از مسائل ایدئولوژیک، مدلی مشخص از توسعه اقتصادی و سیستماتیک را طراحی کرده و به پیشرفت رسیده اند. در ایران اگر قرار است کاری انجام شود باید همه جناح ها و صاحبنظران نیروی خود را به کار گیرند و بسیار دقیق و غنی، گفتمان توسعه را در جامعه و فرهنگ ما نهادینه کنند. تنها در یک فضای باز سیاسی و بدون دخالت دولت مسیر پیشرفت هموار خواهد شد. 

تجربه توسعه در بعد از انقلاب

وی همچنین درباره الگوی توسعه ای بکار گرفته شده در کشور نیز گفت:  در ایران بعد از انقلاب طرح های مختلفی در بحث سازندگی و توسعه اقتصادی کشور اجرایی شده است ولی به این خاطر که از پشتوانه کارشناسی و مهندسی برخوردار نبود در عمل نتوانست به اهداف مورد نظر برسد. البته در برنامه های تدوین شده پنج ساله توسعه گام های مثبتی در این خصوص برداشته شد. برای مثال در زمان ریاست جمهوری مرحوم هاشمی و دولت سازندگی و همین طور زمان ریاست جمهوری خاتمی و دولت اصلاحات، شاهد اقدامات توسعه بخش اجتماعی و اقتصادی بودیم اما اغلب نیمه کاره ماند و یا بعدها حذف شد. مشکل اینجا بود که اتحاد فکری و تداوم طرح های کارشناسانه در همه دوره ها وجود نداشت. یکی مثل احمدی‌نژاد می‌گفت اول باید به عدالت اجتماعی و توزیع ثروت برسیم و بعد توسعه اقتصادی را ترسیم کنیم؛ در این دوره عدالت مقدم بر رشد اقتصادی و سرمایه داری تبلیغ می شود در حالی که هیچ دستگاه تعریف‌ کننده توسعه در کشور وجود نداشت. به نظر می رسد؛ تقسیم بندی و درگیری های جناحی و اتخاذ راهکارهای مستقل و غیرکارشناسانه اقتصاد کشور را آسیب پذیر کرده است و ما اکنون عواقب این تصمیمات اشتباه را شاهد هستیم که علاوه بر تورم فزاینده اقتصادی باعث تقسیم جامعه به خودی و غیر خودی شده است. شایسته سالاری که ابتدا به عنوان شعار اصلی انقلاب مطرح بود به مرور زمان به حاشیه رانده شد و با حاکمیت بروکراسی اداری، فساد سیستماتیک بدنه کشور را از نوع آوری تهی کرده است.

 

 

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۴۱۹۲۶۰۱۰:۰۵:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۳۱
تا زمانی که هنرپیشه ها ، خوانند ها و ورزشکاران که اگر از زندگی ما مردم حذف بشن هیچ خدشه ای به کلیت حیات ما وارد نمیشه کمااینکه تو همین داستان کرونایی دیدیم تمام کنسرت ها و سینماها و مسابقات ورزشی لغو شد و آب هم از آب تکون نخورد ، مولتی میلیاردرهای جامعمون باشند و افراد خدوم و مثمر برای جامعه همچون مرزبانان غیور یا مهندسین نوآور نسبت به افراد فوق الاشاره فقیر محسوب بشن جامعه رستگار نخواهد شد! العاقل الاشاره....
ناشناس۱۴۱۹۴۰۹۱۱:۴۷:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۳۱
تمام دست مزد هنرمندان و خواننده ها و ورزشکاران روی هم پول توجیبی یک آقازاده هم نمی شود.
ناشناس۱۴۱۹۴۳۷۱۲:۰۲:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۳۱
اشاره جان، ورزشکار و هنرپیشه حداقل مردم را سرگرم می کند. اشکال جای دیگست!
ناشناس۱۴۱۹۴۴۲۱۲:۰۵:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۳۱
آره میشینیم پای ماهواره هنرپیشه ها و خواننده ها و ورزشکارای بقیه رو میبینیم سریال ترکیه ای و آهنگ عربی و فوتبال آمریکایی
کور پیش بین در خشت خام۱۴۱۹۲۶۲۱۰:۰۸:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۳۱
تمامی ثروت و مالکیت در کشور باید به یکباره ملی و مشا اعلام گردد حداقل های زندگی مطلوب و تامین اجتماعی برای مردم فراهم شود و با فونداسیون محکم قوانین اقتصادی و اجرایی کشور به پیش رود این تنها نسخه نجات بخش کشور است ان لیس للانسان الا ما سعی
ناشناس۱۴۱۹۳۹۹۱۱:۴۳:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۳۱
سعی کردن را در این دوره زمانه تعریف کن
ناشناس۱۴۱۹۸۶۸۱۶:۱۵:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۳۱
رزق ولو کم و پاک بهتر از زدن نان خود در نجاست و خون است اگر اهل همت باشید یا راهی خواهید یافت یا راهی خواهید ساخت
ناشناس۱۴۱۹۴۱۷۱۱:۵۰:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۳۱
راه حل های کمونیستی مدت ها است که منسوخ شده اند.
ناشناس۱۴۱۹۸۵۳۱۶:۰۹:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۳۱
ایجاد عدالت مبتنی بر قران و شریعت هر کس به اندازه سعی و تلاش و انها هم که واقعا سعی وتلاش برایشان مقدور نیست تامین اجتماعی میشوند تا بسیاری از انها هم مقدور شوند
ناشناس۱۴۱۹۸۸۸۱۶:۳۱:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۳۱
عدالت از دیدگاه تو چیست؟
ناشناس۱۴۱۹۸۶۳۱۶:۱۲:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۳۱
سفسطه و مغلطه می کنید تا پول های حرام و باد اورده که برایش زحمتی کشیده نشده از شما پس بگیرند
ناشناس۱۴۱۹۸۸۳۱۶:۲۶:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۳۱
با فساد اقتصادی می جنگیم هر چند که با هوچی گری چام و انگ کمونیستی به اجرای عدالتمان بزنند
ناشناس۱۴۱۹۴۹۶۱۲:۴۰:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۳۱
سلام لنین جان. خودتی؟
ناشناس۱۴۱۹۸۷۶۱۶:۱۹:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۳۱
لنین هم فکرش نشات گرفته از اسلام بوده ولی به خطا رفته بالاخره روزی ثروت های حرام و باد اورده را از حلقوم زیاده خوران بیرون میکشیم
ناشناس۱۴۱۹۸۹۳۱۶:۳۳:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۳۱
لنین و افکارش سالهاست که مرده اند.
ناشناس۱۴۱۹۷۵۶۱۵:۱۳:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۳۱
عزیزم دوران کمونیسم خیلی وقته تموم شده
ناشناس۱۴۱۹۸۷۹۱۶:۲۳:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۳۱
جلوی حرام خوران زیاده خواه را رزوی خواهیم گرفت ولو انگ کمونیستی بزنند به عدالت
ناشناس۱۴۱۹۲۶۶۱۰:۱۰:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۳۱
متاسفانه تو ایران آدم تلاشگر و نخبه و ایده پرداز بجایی نمیرسه و ایران شده بهشت دلال ها و شومن ها و فوتبالیست ها :(((
ناشناس۱۴۱۹۴۳۳۱۲:۰۱:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۳۱
تلاشگر و نخبه چه کسانی هستند؟؟ تلاشگر و نخبه در چی؟؟ کسی که فقط عنوان تلاشگر و نخبه را یدک می کشد، خودش زیادی است. ورزشکار و هنرپیشه حداقل مردم را سرگرم می کند.
دیده بان بدون دوربین و بدون توپچی۱۴۱۹۲۶۸۱۰:۱۲:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۳۱
الان واقعا دیگه وقت ان رسیده است تا قاضی القضاتدجناب رییسی قانون از کجا اورده ای را برای همه بخش ها و اشخاص بدون خط قرمز اجرایی فرمایند و باعث ایجاد تعادل اقتصادی و ایجاد عدالت اجتماعی گردند
ناشناس۱۴۲۰۰۱۲۱۸:۱۵:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۳۱
دوست عزیز این که به یک شخص متکی باشیم راه درمان نیست فقط مسکن است. برای درمان باید فکر اساسی کرد و سیستم خراب را تعمیر کرد.
ناشناس۱۴۱۹۲۸۱۱۰:۲۲:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۳۱
از دستاورد های نظام سرمایه داری و نبود تمرکز بر ارزش های ملی و انسانی همین است. یک دیگ پر از خواسته های پایان ناپذیر ‌با توجیهات خاص خودش که بسیار شیرین است . درش اون بچه و فقر ... دیده نمی شود و فقط رفع نیاز های پایان ناپذیر شخصی و رقابت است حتی در خانه. در بهترین حالت ایجاد سرمایه ای بزرگ و حرکت چرخ بی پایان اقتصادی و ایجاد شغل است و این خلاصه اخلاق این تفکر است در دیگر موارد کاملا غیر انسانیست. اگرچه با شعار نمی شود تغییری در ایجاد کرد اما شناخت این آفت اولین قدم در حل مشکل است.
000۱۴۱۹۲۹۲۱۰:۲۷:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۳۱
باز توزیع ثروت درست داره انجام میشه مال من مال خودم و مال شما مال من
ناشناس۱۴۱۹۳۵۱۱۱:۰۲:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۳۱
به طور کل نظام های سرمایه داری و لیبرال با اختلاف طبقاتی های بسیاری مواجه است چون ابزار تولید و به تبع آن درآمد و ثروت در دست عده ایی محدود شده است و بقیه مردم که ابزار تولید ندارند مجبورند نیروی کار خود را به قیمتی که سرمایه داران مشخص میکنند بفروشند و این سیستم دیگر دارد به بن بست میرسد بسیاری از آمریکایی ها برای گذران زندگی مجبور به فروش پلاسما هستند در ایران مجبور به فروش کلیه و ... هستند در همه دنیا اعتراض به این سیستم فراگیر شده است و این سیستم اقتصادی دیگر پاسخگو نیست
ناشناس۱۴۱۹۳۵۵۱۱:۰۸:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۳۱
در اقتصاد های سرمایه داری اختلاف طبقاتی اجتناب ناپذیر است ولی در کشور هایی که سرمایه داری قانون مند حاکم است طبقات پایین جامعه نیز از حداقل های زندگی برخوردارند و ثروتمندان نیز ثروت خود را از راه خلاقیت و تولید و تلاش به دست می آورند ولی در کشور ما بیشتر ثروت از راه های غیر مولد ایجاد میشود مانند خرید و فروش دلار یا خرید فروش مسکن یا زمین به طور مثال در خرید و فروش دلار چه ارزشی ایجاد کرده که دلال ها باید در این بین چنین ثروت های هنگفتی به هم بزنند و جوانان تحصیل کرده ما هم شرمنده خود و خانواده هستند
ناشناس۱۴۱۹۵۰۰۱۲:۴۳:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۳۱
برام توضیح بده تو فوتبال بازی کردن چه منفعتی هست که همه فوتبالیست ها بیلیونر شدن؟؟؟؟!!!!
ناشناس۱۴۱۹۸۲۸۱۵:۵۲:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۳۱
تو هم برام توضیح بده که چرا جهت خلاف مردم دنیا حرکت می کنی!
ناشناس۱۴۱۹۸۶۵۱۶:۱۵:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۳۱
فوتبالیست میره تو استادیوم بازی می کنه، استادیوم مستخدم داره، استادیوم فیلمبردار داره، استادیوم فروشنده داره فوتبالیست یک کالاست. البته مشکل اینکه فوتبالیست باید مالیاتش رو بده. همین نگاه یک جانبه هست که یک دفعه دستور میاد از بالا بعد میبینم دو میلیون از کار افتادند، چرا؟ چون نمی دونند هزاران هزار نفر از این را پول در میاورند!
ناشناس۱۴۱۹۵۱۳۱۲:۵۱:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۳۱
سیاست دولت ها همین بوده اگر تولید کار میشد و سرمایه گذاری عوض فروش و سطح زندگی مردم بالا میرفت و ارزش پول را هر دولتی که امده به یک سوم برده و پول چاپ کرده وضع چنین نبود و دلار و مسکن و خودرو و ختی مواد غذایی چنین نبود
ناشناس۱۴۱۹۵۱۷۱۲:۵۴:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۳۱
دوست عزیز اقتصاد کمونیستی امتحان خود را پس داده اما سرمایه داری از بحران عبور می کند وحالت خود پالایشی و خود تنظیمی دارد
ناشناس۱۴۱۹۵۵۸۱۳:۲۱:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۳۱
برای تعدیل اقتصادی هرچند سال یکبار باید قانون از کجا اورده ای اجرایی شود
ناشناس۱۴۱۹۸۲۹۱۵:۵۳:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۳۱
تو خودت از کجا آوردی؟
ناشناس۱۴۱۹۳۶۵۱۱:۱۶:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۳۱
بحث فقط ایران نیست در فرانسه چرا اعتراض میکنند؟در ایتالیا چرا اعتراض میکنند ؟ در آمریکا چرا جنبش 99درصدی اعتراض میکنند؟در لبنان چرا اعتراض وجود دارد ؟ دنیای امروز دیگر نمیتواند سرمایه داری را تحمل کند ثروت در دست اقلیتی متمرکز میشود و اکثریت چاره ایی جز کار برای این سرمایه داران ندارند و سرمایه داری همیشه طبقات پایین را استثمار میکند مردم دیگر نمیتوانند با گفته های آدام اسمیت زندگی کنند روزی سوسیالیسم از هم پاشید و امروز نوبت سرمایه داری است که فروبپاشد مستند گفته های حقیر نیز مطالعات مرکز آکسفام در اروپا است که در دسترس همگان هست اگر نقد و نظر دارید بر حقیر منت گذاشته و مطرح کنید تشکر از سایت الف برای ایجاد بسترب برای تعامل و تقابل آرا
ناشناس۱۴۱۹۳۷۱۱۱:۲۱:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۳۱
کسانی که بعد از جنگ و رحلت امام(هم زمان با فروپاشی شوروی) به اسم تعدیل و آزاد سازی شروع به پیاده سازی سیاست های لیبرالی بانک جهانی و صندوق بین المللی پول کردند که هر دو این نهاد ها در خدمت سرمایه داری به سرکردگی آمریکا هستند و مانور تجمل را تبلیغ میکردند و میگفتند اگر عده ایی زیر چرخ های توسعه له بشوند ایرادی ندارد باید جواب این سوالات رابدهند
ناشناس۱۴۱۹۸۳۱۱۵:۵۴:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۳۱
لیبرال مگر بد است؟
ناشناس۱۴۱۹۸۳۳۱۵:۵۵:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۳۱
تو از اون سوسیالیست های طرفدار سیاست کوپن هستی، اینطور نیست؟؟؟
ناشناس۱۴۱۹۳۷۸۱۱:۲۹:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۳۱
عدالت از اصول مذهب شیعیان است و پیامبر ما فرمودندمسلمان نیست کسی که شبی را سیر بخوابد در حالی که همسایه اش گرسنه است امام اول ما فرمودند من حکومت را قبول نمیکنم مگر برای برپایی حقی و براندازی باطلی و امام سوم شیعیان جان خود و خانواده اش را برای برپایی حق در طبق اخلاص گذاشت این موضوع یعنی عدالت و رفع فقر و گرسنگی برای ما مسلمانان اهمیت ویژه ایی دارد و حتی اگر نظام های اقتصادی فعلی پاسخگو نباشد ما باید خود چاره ایی بیاندیشیم
ناشناس۱۴۱۹۳۹۲۱۱:۳۸:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۳۱
سیستم اقتصادی کشور ما به شکلی است که تمام معایب نظام سرمایه داری را دارد ولی فواید آن را ندارد نیروی کار را کاملا کالایی کرده اختلاف طبقاتی بسیار زیاد است ولی از تولید و خلاقیت و رقابت خبری نیست تنها هنر سرمایه داری ایرانی خام فروشی منابع و دلالی است خام فروشی معادن و منابع(سنگ آهن نفت و مشتقات نفتی فلزات گران بها و....) و دلالی در واردات و توزیع محصولات خارجی و داخلی (خودرو ،مسکن ،مواد غذایی ،سفته بازی ارز و سهام و فلزات )از تولید و نوع آوری خبری نیست که در بعضی موارد این رویه منجر به بحران شده از سویی این رویه به اشتغال زایی منجر نشده و از سویی بسیاری از بازار ها را مثل بازار مسکن با بحران مواجه کرده و از دسترس عموم افراد جامعه خارج کرده است
ناشناس۱۴۱۹۴۰۶۱۱:۴۶:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۳۱
این نوسانات هر روزه دلار و طلا و سهام خیلی از افراد را بدون این که سر سوزنی ارزش ایجاد کنند از فرش به عرش رساند و زندگی خیل کثیری از مردم را نابود کرد در این بین تولید نیز از این آسیب ها بی بهره نماند باید به هر نحوی شده تورم و این نوسانات خنثی شود چون تورم فقیر را فقیر تر و پولدار را پولدار تر میکند و افراد جامعه را نسبت به کار سست میکند و به دلالی سوق میدهد
ناشناس۱۴۱۹۴۶۳۱۲:۱۶:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۳۱
همچین نوشته "مغفول" انگاری درباره یک موضوع بی اهمیت و اتفاقی سخن میگه. این نابرابری گسترده نه ربطی به این تحلیلهای درون تاکسی داره که متمرکز روی سلبریتی و این حرفها زرد و نه مقصر فلان دولت خاصه. سیستم کنونی به صورت ریشه ای بر نابرابری و رانت استواره و هر دولتی سر کار هم بیاد بجز افزایش نابرابری هیچکاری نمیتواند انجام دهد. بی عدالتی چنان رشد کرده که حالا دیگر خود سیستم هم اگر بخواد توان مقابله نداره. برای اینکه تمام ابزارهای مبارزه با فقر و بی عدالتی خودشان جزوی از نظام حفاظت از رانت و ثروتهای ویژه اند.
ناشناس۱۴۱۹۴۹۸۱۲:۴۱:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۳۱
اتفاقا توزیع ثروت کاملا معلومه. همه چی مال خودیها و نورچشمیها. بقیه مردم هم به درک!
مصطفي۱۴۱۹۶۷۵۱۴:۲۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۳۱
به جاي اينكه فكر و ارزو كنيم كه همه فقير باشند با اين كشور فوق العاده ثروتمند ، بياييد تلاش كنيم همه ثروتمند باشند
حامد۱۴۱۹۶۸۰۱۴:۲۵:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۳۱
مشكل اصلي اختلافات طبقاتي در كشور ، ما قوانين ما هستند ( چه كساني اين كلاه را بر سر اين مديريت گذاشته و ميگذارد) امكان ندارد كه مديران ارشد نظام و كشور بدنبال حكومت بر ملتي فقير باشند
موسي۱۴۱۹۶۸۵۱۴:۲۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۳۱
اختلاف طبقاتي حل نخواهد شد ، چون كل تاريخ اين مملكت به بگير و ببند هاي غير انجام ، دل بسته اگر با بگير و ببند كارها درست ميشد كه اينهمه اختلاس و .... وجود نميداشت اما با ابتكار و خلاقيت در مديريت ، ميتوانيم همه را خوشحال كنيم ...
ناشناس۱۴۱۹۶۹۱۱۴:۳۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۳۱
از مهمترین مشکلات سیستم معیوب ادراه کشور ما، موضوع انحصارطلبی است برای بعضی از افراد و بعضی از گروهها وجود دارد. این انحصارها خود باعث ایجاد قانونگریزی و فساد و شبکه های مافیایی میباشند. همین الان انحصار واردات خوراک طیور در دست یک نفر است و هم اوست که هر وقت بخواهد کنجاله به بازار عرضه میکند و هروقت نخواهد(مثل همین روزها) عرضه آنرا محدود میکند، و یا خریدار را وادار میکند که بجای بازار نزد گروه مافیا برود و محصولی که با دلار 4200 تومان وارد کرده به قیمت دلار 20000-15000 خریداری کند. همین انحصار در لیمو ترش هم وجود دارد و همین انحصار همانطور که استاد فرمودند در دانشگاهها و چینش اساتید و حتی انتخاب دانشجو هم وجود دارد. بدلیل همین انحصار است که میبینیم مسئولی که اول انقلاب جوانی بود بی تجربه و اغلب بدون تحصیلات، تا امروز بطور چرخشی در تمام حوزه های مدیریتی کشور مسئول و مدیر بوده است و هنوز هم هست. همین انحصار باعث شده است که گوشت وارداتی که باید با قیمت حدود 40-30 هزار تومان بدست مصرف کننده برسد، حدود کیلویی 90-80 هزار تومان میشود و ایضا انحصار با برادرش احتکار قیمت پراید 20 میلیونی را 70 میلیون میکند. تمام ارکان قدرت کشور اعم از مدیریتی و علمی و اقتصادی مانند صادرات و واردات و تولیدی و ورزشی و هنری و همه و همه و همه تحت عنصر انحصارطلبی برای بهره مندی عده ای اندک و غالبا ناکارآمد و نادان و دستکج بسیج شده اند. همه میدانیم که انحصار، مافیا میآورد و فساد میآورد و احتکار میآورد و چند برابر شده قیمتها میآورد و اختلاف طبقاتی شدید میآورد و له شدن عده کثیری از مردم را میآورد و حلبی آباد میآورد و طلاق و خودکشی میآورد و مهاجرت نخبه ها و در نتیجه عقب ماندگی علمی و عقبگرد میآورد و ...............میآورد. ولی باز هم 40 سال است که بر انحصارگری اصرار داریم تا عده ای اندک که غالبا نیز موج سوارند و حتی در روزهای بحبوحه انقلاب نبوده اند و قبل از سال 57 ریالی نداشته اند، اکنون به فرعونان زمان تبدیل شده اند و باستی هیلزها بوجود آورده اند و خود و فرزندان و خانواده درجه 8-7-6 آنها از ثروتهای افسانه ای برخوردارند. و قیمت آنهم گرسنگی و نابودی میلیونها نفر و نهایتا نابودی کشور است. استاد گرامی، لطفا انحصارگرایی مطلق عده ای جنایتکار را هم به لیست خود اضافه فرمایید، که کشور را در تمام زمینه ها و منجمله اقتصاد، مُلک پدری خود میدانند و کمر به نابودی ایران بسته اند.
صمصام۱۴۱۹۷۵۸۱۵:۱۴:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۳۱
در کشور ما روند توزیع درامد و ثروت متاسفانه ناعادلانه و گرفتار رانت و فساد است .در چنین سیستم فاسدی هرگز نباید توقع یک اقتصاد سالم و پویا را داشت چرا باید به یک فوتبالیست یا یک هنر پیشه که هیچ سهمی در تولید و پویایی و رشد اقتصاد ندارند میلیاردها تومان پول پرداخت کرد اما یک کارخانه یا یک کارگاه به دلیل ضغف مالی مجبور به تعدیل نیروهایش باشد چرا نخبه ها و نوابغ واقعی کشور ما یا اجبارا" از میهن خارج شده اند یا در کشور مجبور به انجام کارهای پست و دور از شآن هستند
ناشناس۱۴۱۹۸۳۲۱۵:۵۴:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۳۱
خوب مقصر این غفلت بسیار خسارت بار چه کسانی هستند ؟ جواب معلومه .....
ناشناس۱۴۱۹۹۰۹۱۶:۳۸:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۳۱
اتفاقا خوب توزیع شده دیگه، دست مسوولین و آقازاده هاشون رسیده
ناشناس۱۴۱۹۹۱۹۱۶:۴۴:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۳۱
به نظر من رانت اطلاعاتی معضل بزرگ ایران است...تمام کسانی که مسئولیتی دارند تا متوجه میشوند که در جایی از ایران قرار است اتفاقی بیافتد، خود و بستگانشان برای سود چند برابری دست به کار میشوند...در ایران هیچ چیز پنهان نمی ماند. اکثر این مرفهین بی درد که پول باد آورده دارند، یا خود مدیرند یا به یک مدیری وصلند.... وگرنه کسی که سرمایه اش در خدمت رفاه مردم است و اشتغال ایجاد می کند، قابل احترام است ... هیچ کشوری نمی تواند ادعا کند که فقیر ندارد
ناشناس۱۴۲۰۱۳۶۲۰:۱۰:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۳۱
مقاله خوبی بود اما هم کم بود و هم در برخی موارد مبهم. مثلا مدلهای توسعه پیشنهادی کدام است؟ تجربه اجرای مدلهای توسعه کدام است؟ نسبت مدل توسعه مناسب با سیاست خارجی چیست؟ آیا مدل توسعه به صورت یک کشور ایزوله مفروض است یا در بخشی از اقتصاد جهانی؟ علت دوام فساد سیستماتیک بعد از چهل سال چیست؟ راه حل فساد سیستماتیک چیست؟ کدام تعریف از عدالت مدنظر است، عدالت به مثابه انصاف یا به مثابه مساوات ثروت یا به مثابه مساوات فرصت و ...؟ نسبت عدالت با سیاستها و قوانین نئولیبرال در کشور ما چگونه است؟ و ...
ناشناس۱۴۲۰۵۳۷۰۷:۱۰:۲۴ ۱۳۹۹/۲/۱
تنها چاره حفظ اقتصاد مالیات عادلانه و شفاف است تا زمانی که ابر میلیاردر ها و انهایی که پول باد آورده بدست می آورند مالیات تصاعدی نپردازند (به نسبت درآمد ) در روی همین پاشنه خواهد چرخید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

  25. مشکل اصلی صهیونیست ها با عملیات "وعده صادق" چه بود؟

آخرین عناوین