عملیات برق‌آسای یمنی‌ها علیه متجاوزان؛ شلیکی که بر قلب ریاض نشست

گروه جهان الف،   3990117006

به‌رغم فرافکنی های اخیر مقامات عربستان، به نظر می رسد که عملیات برق آسای اخیر نیروهای مقاومت یمن علیه مواضع حساس در شهر «ریاض» مسئولان سعودی را به کلی در شوک فرو بُرده است.

 

به گزارش مهر، آخرین اخبار و گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات رژیم سعودی علیرغم فرافکنی‌ها و دروغ پردازی‌های‌شان، هنوز از شوک عملیات بزرگ، کوبنده و برق آسای نیروهای مقاومت یمن علیه مواضع حساس خود در شهر «ریاض» خارج نشده اند.

طی روزهای اخیر، ارتش و کمیته‌های مردمی یمن اهداف حساسی را در شهر «ریاض» هدف قرار دادند. این درحالی است که مقامات عربستان سعودی مدعی شده اند که موشک‌های شلیک شده توسط یمنی‌ها به وسیله سامانه‌های پدافندی رهگیری و ساقط شده اند. با تمامی این‌ها، جملگی گزارش‌ها حاکی از تداوم شوک وارده به مسئولان سعودی در پی عملیات برق آسای اخیرِ نیروهای یمنی است.

یمنی‌ها عملیات مذکور را به وسیله موشک‌های بالستیک و همچنین تعدادی از پهپادهای خود انجام دادند. «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن در خصوص عملیات مذکور سخنانی را مطرح کرده است. درهمین ارتباط، وی گفته است: «اهداف حساسی را در ریاض با موشک‌های ذوالفقار و شماری از پهپادهای صماد ۳ هدف قرار دادیم».

سخنگوی نیروهای مسلح یمن در ادامه اظهارات خود همچنین تأکید کرده است: «یگان موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن همزمان با ده‌ها فروند موشک بدر ۱ و پهپادهایتهاجمی قاصفِ کی -۲ مراکز مهم اقتصادی و نظامی را در استان‌های مرزی عربستان نجران،عسیر و جیزان هدف قرار دادند. به رژیم سعودی هشدار می‌دهیم اگر به تجاوزگری و محاصره یمن ادامه دهد، با عملیات دردناک و کوبنده روبرو خواهد شد».

این اظهارات سخنگوی نیروهای مسلح یمن نشان می‌دهد بر خلاف یاوه گویی های مسئولان سعودی مبنی بر رهگیری موشک‌های شلیک شده توسط یمنی‌ها، این موشک‌ها بر قلب مواضع حساس در «ریاض» نشسته و شوک بزرگی را به متجاوزان وارد کرده است. بدیهی است که عربستان سعودی به منظور حفاظت از آبروی خود و حراست از هیمنه ادعایی‌اش چاره‌ای جز کتمان واقعیت تلخی که در ریاض با آن مواجه شده است، ندارد.

اصابت شلیک‌های برق آسای یمنی‌ها به قلب مواضع سعودی در «ریاض» همچنین ناکارآمدی سامانه‌های دفاع هوایی عربستان را بار دیگر به رخ کشید و نشان داد که حتی سامانه‌های آمریکایی پاتریوت هم قادر به رهگیری موشک‌های یمنی نیستند. این همانمسأله ای است که روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» حدود ۳ سال پیش و در زمان حمله موشکی یمنی‌ها به مواضع سعودی در ریاض، بدان اذعان کرد.

در آن زمان، روزنامه مذکور با اشاره به حمله موشکی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مواضع سعودی در ریاض، روزنامه نیویورک تایمز به نقل از کارشناسان نظامی متخصص در امور موشکی تأیید کرده بود که موشک یمنی‌ها با دقت به هدف خورده است. این روزنامه همچنین تأکید کرده بود که سامانه پدافند هوایی پاتریوت در رهگیری موشک‌های شلیک شده توسط یمن به ریاض شکست خورده است.

در هر صورت، عملیات کوبنده یمنی‌ها شوک بزرگی به سعودی‌ها وارد کرد و از این روی متجاوزان کنترل سیاسی و نظامی خود را از دست دادند و به اقدامات جنون آمیز و بسیار خطرناک روی آوردند از جمله حملات گسترده هوایی به صنعا و الحدیده؛ به طوری که بیش از ۱۹ حمله هوایی به صنعا انجام دادند و سلسله حملاتی هم به استان الحدیده یمن انجام دادند. مقامات صنعا اعلام کرده اند که این تحرک خطرناک سعودی و این اقدامات جنونآمیز آنها قطعاً از سوی یمنی‌ها بدون پاسخ نخواهد ماند و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هر حمله را با عملیات کوبنده‌تر پاسخ می‌دهد و واکنشی دردناک نشان خواهد داد و طی عملیات دقیق ضربات مهلکی به عربستان در عمق اراضی آن انجام خواهد داد.

از سوی دیگر، واقعیت آن است که این عملیات گسترده علیه مواضع سعودی در ریاض حاکی از قدرت پهپادی بالای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در کنار قدرت موشکی آنهاست. با عملیاتی که توسط پهپادهای یمنی علیه اهدافِ رژیم سعودی در ریاض صورت گرفت، اکنون دیگر این رژیم هیچ شکی در قدرت پهپادی یمنی‌ها ندارد.

درحال حاضر قدرت پهپادی نیروهای یمنی به حدی است که حتی رسانه‌های آمریکایی نیز بدان اذعان دارند. درهمین ارتباط، پیشتر «وال‌استریت ژورنال» در گزارشی به نقل از منابع آگاه نوشته بود: «عملیات پهپادی انصارالله بسیار دقیق‌تر و مؤثرتر از آن چیزی صورت می‌گیرد که آمریکا و متحدان آن در منطقه به طور علنی به آن اذعان کرده‌اند و این موضوع نشان می‌دهد فناوری موجود به سرعت در حال ایجاد یک تهدید برای آمریکا و متحدان آن در منطقه است».

پر واضح است که قدرت پهپادی نیروهای یمنی در کنار قدرت موشکی آنها، معادلات قدرت در جنگ یمن را به نفع گروه‌های مقاومت تغییر داده است. امروز این قدرت پهپادی گسترده در کنار قدرت موشکی این پیام را به سعودی‌ها و متحدان آنها مخابره می‌کند که در صورت تداوم تجاوزگری در یمن، پاسخ‌های به مراتب دردناک‌تری از آنچه که تاکنون دریافت کرده‌اند، در انتظار آنهاست.

باید به این نکته توجه داشت که این اولین بار نیست که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن مواضع حساس سعودی را به صورت دقیق مورد اصابت قرار می‌دهند، چراکه پیشتر در طول سالیان اخیر نیز این اتفاق بارها رخ داده است و یمنی‌ها قدرت موشکی و پهپادی‌شان را به رخِ دشمن تا دندان مسلح سعودی کشیده اند. به عنوان نمونه، در طول سالهای گذشته پایگاه مهم و استراتژیک «ملک خالد» در جنوب عربستان بارها به وسیله «قاصف ۲k» یمنی‌ها هدف حملات شدید قرار گرفته است.

افزون براین، حدود ۶ ماه پیش نیز «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن جزئیات «بزرگ‌ترین عملیات پهپادی» یمن در عمق خاک عربستان را اعلام کرد. وی اعلام کرد: ارتش یمن اعلام کرد با ۱۰ پهپاد تأسیسات نفتی آرامکو عربستان را هدف قرار داد. وی گفت: این عملیات در چارچوب عملیات بازدارنده شماره یک انجام شد. سریع ادامه داد: در این عملیات حوزه نفتی و پالایشگاه الشیبه از شرکت‌های وابسته به آرامکو هدف قرار گرفته است. وی همچنین از شرکت‌های خارجی خواست که از اهداف مهم در عربستان سعودی خارج شوند.

درهمین حال، در شهریور ماه بود که نیروهای یمنی با تعدادی پهپاد صماد ۳ به هدف نظامی مهم در ریاض پایتخت عربستان انجام دادند. پس از این عملیات بود که «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن اعلام کرد اهداف مهم و استراتژیک در ریاض از این پس در تیررس نیروهای مقاومت یمن قرار دارند.

بر اساس تمامی آنچه که گفته شد، ناگفته پیداست که یمنی‌ها تاکنون بارها و بارها قدرت موشکی و پهپادی خود را به رخ متجاوزان سعودی کشانده و قلب مواضع آنها به ویژه در ریاض را مورد اصابت قرار داده اند. عملیات برق آسای اخیر نیروهای مقاومت یمن نیز در چارچوب سلسله عملیات‌های سال‌های گذشته قابل تعریف و تبیین است. بنابراین، باید گفت که اقدام سعودی در تکذیب اصابت موشک‌های یمنی‌ها به اهداف خود در عربستان به یک اقدام کاملاً نخ نما تبدیل شده که حتی دوستان ریاض هم دیگر سخت می‌توانند آن را باور کنند.

yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین