کرونا اثبات کرد خدا فقط "رخنه پوش" نیست

دکتر علی غلامی *،   3990112031 ۱۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۴۳ تکراری یا غیرقابل انتشار
کرونا اثبات کرد خدا فقط "رخنه پوش" نیست


تا پیش از طرح اندیشه پوزیتیویستی از سوی آگوست کنت(۱۷۹۸-۱۸۵۷م) فیلسوف و جامعه شناس فرانسوی و پیش از انقلاب صنعتی، متفکران جهان، بخصوص پیروان ادیان الهی، همه پدیده های جهان را در ارتباط با خدا فهم می کردند. 

آنها جهان و پدیده های آن را در چارچوب نظام آفرینش مطالعه کرده و با توسل به برهان های عقلی همچون برهان نظم، به خدای جهان و هستی معترف بودند. این نوع نگاه به هستی، به دانش بشر بخصوص دانش تجربی جهت می داد و از گرفتاری بشر به بحران می کاست .

 
اما انسان و جهان پس از انقلاب صنعتی، گرفتار غرور شد؛ به طوری که به تدریج دانش جای خدا را گرفت. نیوتن (۱۶۴۳-۱۷۲۷م) که خود فرد دینداری بود و از طرفی در پیش بردن دانش بشری نقش برجسته ای داشت، نام خدا را خدای رخنه پوش نهاد. به این معنی که هر جا دانش کارساز بود و پاسخگوی نیاز بشر، دیگر جای خدا نبود. فقط هر جا علم کارگر نبود، به خدا تو ّسل می جوئیم. از این رو، خداوند، خدای رخنه پوش نام گرفت. هر چه دانش تجربی بشری پیش می رفت، جای این خدای رخنه پوش، تنگ تر می شد. 

دیدگاه آگوست کنت، مزید بر علت گردید و موجبات تقدس زدایی از هستی و انسان را فراهم ساخت. کنت بر این باور 
نادرست بود که سرگرم شدن به مفاهیمی همچون خدا، انسان را گرفتار رکود علمی کرده است. او با تقسیم ادوار گذشته تاریخ بشر به سه دوره رّبانی، فلسفی و علمی، دوران جدید را دوره علم و دین این دوران را دین انسانیت نام نهاد. انسانیتی که فقط بر محور دانش تجربی حرکت می کرد و علوم انسانی نیز با همین روش اعتبارسنجی می شدند. 

با وجود پیشرفت های حیرت انگیز بشر در علم و دانش تجربی، متاسفانه انکار نقش خدا در زندگی، جامعه بشری را 
دچار بحران معنویت کرد. ریشه بسیاری از بحران های امروز را باید در بحران معنویت و نبود نقش خدا در زندگی دانست. بحرانی که فیلسوفی همچون توین بی(۱۸۸۹-۱۹۷۵م)، غرب را از خطر فقدان آن هشدار داده بود. 

چند ماهی است جهان گرفتار بیماری به نام ویروس کرونا است. بحرانی که امروز این ویروس به وجود آورده، بار دیگر بشر را متوجه خدا و معنویت کرد. با نگاه معنویت گرا، میان خدا، انسان و طبیعت، رابطه تنگاتنگ وجود دارد و از هم جدایی ناپذیرند. به فرمود قرآن : 
ِان ِمن شی ء الاّ ۴۴ (یعنی چیزی نیست که تسبیح خدا نگوید ولی شما ُیسبّح بحمده و لکن لاتفقهون تسبیحهم (اسراء/ تسبیح آنها را نمی فهمید.

 
به گفته سعدی شرط آدمیت نیست که مرغ تسبیح گوی خدا باشد و من خاموش باشم: 
دوش مرغی به صبح می نالید 
عقل و صبرم ببرد و طاقت و هوش 
یکی از دوستان مخلص را 
مگر آواز من رسید بگوش 
گفت باور نداشتم که تو را 
بانگ مرغی چنین کند مدهوش 
گفتم این شرط آدمیت نیست 
مرغ تسبیح گوی و من خاموش 


داستانی را که مولوی از عجز و ناتوانی پزشکان از درمان یک بیمار روایت کرده، بسیار شنیدنی است. (دفتر اول، ابیات ۳۵- ۵۵ ) ماجرا بدین قرار است که پادشاهی دل در گرو عشق کنیزی بست. اما معشوقه او بیمار شد. پادشاه، طبیبان حاذق را گرد آورد و از آنها خواست که در درمان کنیز از هیچ تلاشی فروگذار نکنند. پزشکان با غرور گفتند: 
هر یکی از ما، مسیح عالمی است 
هر الم را در کِف ما مرهمی است 

طبیبان فراموش کردند نام خدا را ببرند و ِان شاءالله بگویند: 
گر خدا خواهد نگفتند از َبَطر 
پس خدا بنمودشان عجز بشر 
بنابراین از درمان بیمار ناتوان شدند. البته مولوی بلافاصله یادآور می شود که منظورم از ِان شاء الله گفتن، لقلقه زبان نیست 
بلکه غفلت و قساوت قلب است: ترک استثناء، ُمرادم قسوتیست 
نه همین گفتن که عارض حالتیست. 
ناچار خود پادشاه برای تضّرع به درگاه خداوند، رو به مسجد نهاد. 
امروز داستان کرونا همان داستان فراموشی خدا و غرور علمی بشر است. کرونا موجب شد نه تنها از جوامع سنتی که از سکولارترین جوامع بشری صدای تضرع و مناجات برخیزد. 

کرونا بار دیگر اثبات کرد دین و دانش دو بال برای پرواز بشرند که هر یک بدون دیگری ره بجایی نمی برد. 
کرونا اثبات کرد خدا فقط خدای رخنه پوش نیست، بلکه در تمام هستی حضور و ظهور دارد. 
کرونا اثبات کرد راه وسط در این است که تعّهد و تخصص در کنار یکدیگر و کمک کار هم باشند. افراط در علم زدگی و نادیده گرفتن معنویت و تفریط در بی توجهی به علم و دانش، هر دو رفتاری جاهلانه اند. علم و دین دو عنصر تمدن سازند که همیشه، بخصوص در بحران ها، بیشتر به هم نیازمندند. 
*استاد گروه معارف دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۹۶۵۹۱۱۵:۱۶:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۱۳
نویسنده مقاله برخی وقایع تاریخی که در طرز فکر مردم اروپا تاثیر داشت مثل زلزله 1755 در پرتغال را بررسی نکرده است .
ناشناس۱۳۹۶۹۵۴۲۱:۳۷:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
اگر در این بحران بیوتروریسم دشمن صبور باشیم و مقتدرانه عمل کنیم به جهانیان ثابت خواهد شد که ایران در مقابله با این ویروس خطرناک رتبه اول را دارد.
ناشناس۱۳۹۶۹۵۷۲۱:۳۸:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
منکر خطر مرگبار ویروس کرونا در کشور نیستم ولی این فضای وحشتی که دشمنان و ضدانقلاب علیه کشور ما راه‌انداخته‌اند و پی‌درپی اضطراب و بی‌اعتمادی به جامعه تزریق می‌کنند با هدف براندازی صورت می‌گیرد. می‌خواهند مردم را عصبانی ساخته و مقابل نظام قرار بدهند.
ناشناس۱۳۹۶۹۶۰۲۱:۴۰:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۱۳
نماز جمعه نباید تعطیل بماند. ستاد برگزاری نماز جمعه سیاستی اتخاذ کند که در هر استان و شهر از طریق فضای مجازی خطبه‌های نمازجمعه ایراد و به سمع و نظر شهروندان همان شهر برسد.
ناشناس۱۳۹۶۹۷۲۲۱:۴۸:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
وقتی فیلم پرستار ایثارگر را از سیما تماشا کردم که به دلیل نیاز بیماران کرونایی به پرستاری و عشق به خدمت پرستاری زمان عروسی خود را به بعد موکول کرده بی‌اختیار یاد سرباز شهید فخاری اهل شهر مبارکه اصفهان در عملیات کربلای 5 در شلمچه افتادم که خدمت سربازی او به پایان رسیده بود ولی حاضر به ترک منطقه نشد تا به درجه شهادت نائل آمد.
ناشناس۱۳۹۷۰۵۷۲۳:۵۷:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۱۳
طاعون در اروپا که منجر به مرگ کسر قابل توجهی از مردم اروپا شد و دستورالعمل هایی کلیسا در آن زمان برای غلبه بر طاعون نقش مهمی در تغییر نگرش مردم نسبت به خدا داشت.
ناشناس۱۳۹۷۲۰۶۰۲:۴۳:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۱۴
کرونا نشان داد که امریکا و اروپا در مواجهه با کوچکترین تهدیدها ضعف دارند و دولت های غربی توان مدیریت بحران ها را ندارند و طبل توخالی بیش نیستن.
ناشناس۱۳۹۸۷۸۷۱۰:۵۶:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۱۵
..اصلا امریکا و اروپا و کل دنیا بد. شما خودت خوبی؟
ناشناس۱۳۹۶۵۹۳۱۵:۱۶:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۱۳
علم و آگاهی خداوند متعال بر امور غیر قابل انکار است . دانش بشری نیز در طول اراده خداوند حکیم است . کما اینکه دانشمندان بزرگ آمریکا در عرصه تشخیص و درمان این بیماری خاص نیز به مدد تکیه بر خداوند متعال اقدامات عاجل و ثمر بخشی در این مدت کوتاه زمانی انجام داده اند که افق های جدید را به روی دانش بشری و مردم دنیا باز کرده است .
ناشناس۱۳۹۶۹۶۲۲۱:۴۱:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
آسیب‌پذیری مدیریت آمریکا در بحران شیوع ویروس کرونا در این کشور از خط قرمز عبور کرده است،‌ اگر نمرود با پشه از پا درآمد این نمرود با ویروس کرونا از پا در خواهد آمد.
ناشناس۱۳۹۷۰۸۳۰۰:۱۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۱۴
تو ازکجافهمیدی ترامپ نمروده هان?!
ناشناس۱۳۹۷۱۴۴۰۱:۲۳:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۱۴
کرونا امریکا را نابود خواهد کرد به گفته خود ترامپ حداقل 200 هزار امریکایی در اثر این ویروس جان خواهند داد و اقتصاد امریکا دچار بحران شدیدی خواهد شد.
ناشناس۱۳۹۸۶۸۶۰۹:۴۷:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۱۵
الکی میگی !! کی گفت حداقل 200 هزار آمریکایی جان خواهند داد !
ناشناس۱۳۹۷۱۵۵۰۱:۳۶:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۱۴
فعلا که حتی خانه خدا را هم بسته شده.
ناشناس۱۳۹۸۳۲۷۲۲:۵۳:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۱۴
دوست عزیز دل با صفای شما خانه خداست که همیشه می تونه باز باشه
ناشناس۱۳۹۹۲۶۹۱۸:۴۰:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۱۵
بسته شدن مسجد برای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا خود یک دستور دینی و عقل پسند است.
بیولوژیک زاده !۱۳۹۶۵۹۷۱۵:۱۹:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
دنیا به فکر ساختن واکسن است برای کروناست ما هم دنبال ساختن دشمن هستیم از کرونا ؟ !
ناشناس۱۳۹۶۹۷۴۲۱:۵۰:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
دشمنان و افراد ضدانقلاب با اخبار دروغی که در فضای مجازی درباره ویروس کرونا در کشور پخش می‌کنند اعصاب مردم را به هم ریخته و آرامش روحی و روانی جامعه را مختل می کنند.
ناشناس۱۳۹۸۳۲۹۲۲:۵۵:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۱۴
دوست عزیز اصلا در این نوشتار سخن از دوست و دشمن نیست. لبّ کلام نقش خدا در زندگی انسان که غربی و شرقی نداره
ناشناس۱۳۹۶۶۰۱۱۵:۲۳:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۱۳
خب مساجد رو هم بستن
ناشناس۱۳۹۶۹۶۹۲۱:۴۵:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۱۳
امیدوارم با ملاحظه وضع موجود و ترس و دلهره از بیماری کرونا، به یاد مرگ، روز قیامت، حسابرسی از اعمال و افعال گذشته، کم‌فروشی‌ها، گران‌فروشی‌ها و به‌دنبال رسیدگی به ایتام، مهربانی با دیگران و.. باشیم. این بهترین فرصت اصلاح‌ است.
ناشناس۱۳۹۸۳۳۲۲۲:۵۸:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۱۴
دوست عزیز: تمام مکان هایی که محل تجمع مردمه بسته است چه مسجد یا سینما
ناشناس۱۳۹۶۶۱۲۱۵:۳۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۱۳
اینکه خداوند قادر متعال ، حکیم است و توانا است و عالم است به تمام علوم جای هیچ شک و شبهه ای نیست . ولی راجع به این ویروس خاص ؛ حالا مگه چه اتفاقی افتاده ؟ ویروسی جدید که بر اثر جهشی ژنتیکی بوجود آمده که تا کنون نیز وجود نداشته و شناختی از این ویروس نیز وجود نداشته است . بنده مطمئنم و معتقدم که در مدت زمان کوتاهی ، در کشورهای توسعه یافته و مطرح و پیشرو در علوم پزشکی و به مدد دانش دانشمندان توانای این کشورها ، دنیا خواهد توانست بر این ویروس مهلک غلبه پیدا کند .
ناشناس۱۳۹۶۹۶۴۲۱:۴۳:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
حتی ترامپ رذل و قاتل، از مردم خود برای شکست ویروس کرونا درخواست دعا و تضرع از درگاه خداوند می‌کند ولی عده‌ای از سلبریتی‌های داخل کشور در این ایام که باید از خداوند مدد خواست، رقاصی را ترویج می‌‌کنند!
ناشناس۱۳۹۶۹۷۰۲۱:۴۶:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
کرونا دست‌ساز شیطان بزرگ است و برای حل آن به شما کمک نخواهد کرد.
ناشناس۱۳۹۷۰۶۰۰۰:۰۲:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۱۴
ولی ساخت واکسن یا سرم این بیماری قطعا کار کسانی نیست که منتظرند خدا براشون مکشوف کنه.
ناشناس۱۳۹۸۳۳۷۲۳:۰۴:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۱۴
دوست عزیز همان فردی هم که توفیق پیدا میکنه این خدمت را به بشریت بکنه بنده ای از بندگان خداست که با توان و دانشی که خداوند به او داده، موفق به این کار میشه. هیچ کاری از تحت قدرت خداوند خارج نیست.
ناشناس۱۳۹۷۱۳۵۰۱:۰۹:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۴
کرونا نشان داد که امریکا و کشورهای غربی مدعی پیشرفت چقدر عقب افتاده اند.
ناشناس۱۳۹۶۶۱۴۱۵:۳۲:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
کرونا ؛ دلیل محکمی است بر وجود دشمنان جنی و انسی .
ناشناس۱۳۹۶۸۸۱۲۰:۲۳:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
آنفولانزا چی ؟
ناشناس۱۳۹۶۸۹۰۲۰:۳۲:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
کدوم دشمن جنی ؟! خداوند در قرآن می فرماید : و ما خلقت الجن و والانس الا لیعبدون . ما جن و انس را خلقت نکردیم جز برای پرستش خداوند .
سید۱۳۹۹۱۷۰۱۶:۲۱:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۱۵
بسمه تعالی استاد و مفسر ..قرآن، سوره ناس چه می گوید؟ من شر الوسواس الخناس.. من الجنه والناس
ناشناس۱۳۹۶۹۶۳۲۱:۴۲:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
کسانی که به این طرف و آن طرف نامه درخواست کمک و رفع تحریم می‌نویسند نکند هدفشان این است که شیوع ویروس کرونا در کشور را بهانه برای تحمیل برجام جدید قرار بدهند؟ نکند خدای ناکرده کاسبان برجام دیروز به کاسبان کرونای امروز تبدیل شده‌اند!
ناشناس۱۳۹۷۱۳۶۰۱:۱۱:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۱۴
عباس عبدی: روحانی بخاطر احیای برجام مخالف قرنطینه بود.
ناشناس۱۳۹۶۶۲۶۱۵:۴۰:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۱۳
ربط دادن هر حادثه و واقعه ای به دین و خداوند، جفا در حق دین و شریعت است.
ناشناس۱۳۹۶۸۷۹۲۰:۲۲:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
خداوند بهت عقل داده استفاده کن ازش بیماری از قم شروع شده . قم رو قرنطینه کن .. خداوند بهت عقل داده ولی وقتی ازش استفاده نمیکنی به خدا و دین چه ربطی داره ؟!
ناشناس۱۳۹۷۱۳۷۰۱:۱۲:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۴
دولت تا دیروز مخالف قرنطینه بود حالا که متوجه شدند از لغو تحریم ها خبری نیست به قرنطینه تن دادند.
ناشناس۱۳۹۸۳۴۳۲۳:۰۹:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۱۴
دوست عزیز، در این که عقل موهبت الهی است که باید از آن بهترین روش بهره را برد، ولی بیماری را در نهایت خداوند شفا می ده. دارو و پزشک وسیله و سبب هستند.
ناشناس۱۳۹۶۹۵۲۲۱:۳۶:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۱۳
چرا ادیان دستوراتی برای مقابله با ویروس و میکروب ندارند؟
ناشناس۱۳۹۷۱۹۷۰۲:۲۱:۴۶ ۱۳۹۹/۱/۱۴
دارند عزیزم. نظافت نشانه ایمان است، رسول اکرم دستهایت را مرتب بشور و زیاد به مغزت فشار نیار.
ناشناس۱۳۹۸۱۱۸۱۸:۱۸:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۱۴
در زمان صدر اسلام صابون، الکل و وایتکس بوده؟ شستشو با آب خالی که فایده ای ندارد.
ناشناس۱۳۹۷۳۲۹۰۹:۴۶:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۱۴
چون اون زمان کشف نشده بودن
ناشناس۱۳۹۸۳۴۴۲۳:۱۲:۱۴ ۱۳۹۹/۱/۱۴
در دین دستورات کلّی در این باره هست. اما اصل دانش پزشکی، علمی بشری است که روز به روز در حال پیشرفته
ناشناس۱۳۹۶۹۶۶۲۱:۴۴:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۱۳
محتکرین که در این وانفسای بیماری ویروس کرونا با انبار کردن مایحتاج مردم به فکر منفعت بیشتر خویش‌اند اگر از خدا حیا نمی‌کنند حداقل از خون مقدس شهیدانی همچون سردار دل‌ها حاج قاسم حیا کنند که 41 سال برای حفظ کشور آرام و قرار نداشتند و از جان خویش گذشتند.
ناشناس۱۳۹۸۳۴۰۲۳:۰۷:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۴
دوست عزیز ، نوشتار بنده پیشینه تاریخی این بحث را مطرح کرد نه این که هر چیزی را به دین ربط بده.
ناشناس۱۳۹۶۶۴۰۱۵:۴۶:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
اتفاقا برعکس نظر شما، رنسانس جدیدی مخصوصا در جوامع مذهبی در حال شکل گیری است.
ناشناس۱۳۹۸۳۴۷۲۳:۱۶:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۱۴
دوست عزیز، امروز در دنیا هم گرایش به دین هست و هم گریز از دین. در اروپا گرایش به دین بخصوص گرایش به اسلام، در کنار اسلام هراسی شدید، بسیار فراوونه. بله گریز از دین هم به علل مختلفی وجود داره
ناشناس۱۳۹۸۹۵۲۱۳:۰۶:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۱۵
منظورتون لامذهبی امثال شماست؟
ناشناس۱۳۹۶۶۴۹۱۵:۵۴:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۱۳
کرونا اثبات کرد که برای تامین امنیتمان ، نباید صرفا .. به موشک فکر کنیم . بعضی از دشمنان بالقوه و کوچک و میکروسکوپی با موشک از بین نمی روند و در عین حال قادرند امنیت ما را به سرعت و شدت تهدید کنند .
ناشناس۱۳۹۶۸۶۲۱۹:۵۲:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۱۳
بودجه موشک از بودجه دفاع است ولی بودجه بهداشت و تحقیقات رو دادن فوق تخصص ها و مافیای دارو که وارد کنند
ناشناس۱۳۹۶۹۵۰۲۱:۳۴:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۱۳
با کرونا نمی توان با زبان زور و تهدید مقابله کرد
ناشناس۱۳۹۶۶۵۲۱۵:۵۶:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
کرونا به ما فهماند که ماسک و الکل و دستکش حق مسلم ماست .
ناشناس۱۳۹۷۶۷۳۱۳:۵۲:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۱۴
قربون زبونت برادر !!
احسان۱۳۹۶۶۵۶۱۵:۵۷:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
چطور کرونا رو به دین متصل کردید؟
ناشناس۱۳۹۸۳۵۰۲۳:۲۱:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۱۴
بی اطلاعی از تاریخ منجر به چنین تحلیل هایی از سوی امثال جنابعالی میشه. اگه از تاریخ اروپا آگاهی داشته باشید، اینگونه قضاوت نمی کنید.
ناشناس۱۳۹۶۶۵۹۱۵:۵۹:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
کرونا به ما حالی کرد که علاوه بر موشک ، باید به فکر تهیه و تدارک ماسک و ژل ضدعفونی و دستکش هم باشیم علی برکت ..
ناشناس۱۳۹۶۹۷۶۲۱:۵۲:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۱۳
حال که دولتمردان ما از سردار عزیز دل‌ها حاج قاسم الگو نمی‌گیرند حداقل به رئیس‌جمهور لامذهب چین بنگرند و تحرکی داشته باشند تا دل مردم خوش باشد که مسئولانشان در تکاپو هستند.
رهگذر۱۳۹۷۲۰۷۰۲:۴۴:۳۲ ۱۳۹۹/۱/۱۴
حالا که گفتید کامل بگید . ایضا به کعبه آمال شما هم حالی کرد که علاوه بر موشک و بمب های هسته ای و جنگ افزارهای مدرن باید در صدد تهیه دستمال توالت هم باشند
عابد۱۳۹۶۶۶۲۱۶:۰۳:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۱۳
دوگانه علم و اسلام از اساس باطل است. اسلام بر علم و تجربیات و سنتهای درست بشر از ابتدای احترام گذاشت، مثل حرام بودن جنگ در ماه های حرام علم جدید از شرق به غرب رفت و یا به بعبارت دقیق تر از خاورمیانه به غرب و شرق. ( پیش از آن یونان قدیم طلایه دار بود).
ناشناس۱۳۹۷۱۰۷۰۰:۴۱:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۴
حرام بودن جنگ در ماهای حرلم مربوط/به عربهاست نه بشریت!
بانو۱۳۹۷۷۵۵۱۵:۰۷:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۱۴
عجب مثالی.
نا شناس۱۳۹۷۷۵۸۱۵:۰۸:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۱۴
هدف پیامبر همانند سایر انبیا احیا مکارم اخلاقی بوده و بس، اسلام هدفی جز احیا اخلاق نداشته، سایر مسائلی که به دین منتسب می نمایند ابزاری جهت کسب قدرت است.
ناشناس۱۳۹۶۶۷۹۱۶:۱۳:۴۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
اما هم اکنون همه چشم‌ها و امیدها به مراکز علمی و آزمایشگاهی دوخته شده گرچه ایمان درحفظ آرامش و افزایش آستانه تحمل تا یافتن درمان می‌تواند بی اثر نباشد پس شما هم بقول خود اشتباه بعد تز انقلاب صنعتی را نکنید و همه چیز را سیاه یا سفید نبینید
ناشناس۱۳۹۸۳۵۴۲۳:۲۷:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۱۴
دوست عزیز، اصلا سخن از سیاه و سفید دیدن نیست. موضوع بحث پیشینه تاریخی چالش علم و دین بود.
مدافع حقوق و مزایای ناچیز انسانها۱۳۹۶۶۸۰۱۶:۱۳:۴۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
کرونا به ما اثبات کرد که علاوه بر فرستادن سفینه و پرتاب ماهواره حامل میمون به فضا باید به فکر تهیه و ساخت دستکش و ماسک هم باشیم ‌
ناشناس۱۳۹۶۶۹۲۱۶:۲۲:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
کرونا ثابت کرد که خداوند عقل را بمنظور استفاده از آن به بشر هدیه کرده است ..
ناشناس۱۳۹۶۶۹۳۱۶:۲۳:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۱۳
تلاش بدی نبود
کاوه۱۳۹۶۶۹۸۱۶:۲۷:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
بسیار عالی . فراموش کردید که انسان مخلوق است نه خالق به همین علت شیطان دائما انسان را گول می زند و چه بسا فردی مومن تبدیل به فردی تبهکار شود .
ناشناس۱۳۹۶۷۰۱۱۶:۲۹:۵۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
الان شما منتظری خدا واکسن کرونا رو بفرسته به زمین یا دانشمندان از طریق علم واکسن رو کشف کنن؟ همین برای جواب شما کافیه
ناشناس۱۳۹۶۸۸۶۲۰:۲۷:۴۳ ۱۳۹۹/۱/۱۳
دانشمندان بزرگ آمریکایی کشف کردند و این یک هدیه بزرگ الهی بود که توسط بشر انجام شد .
ناشناس۱۳۹۸۳۵۹۲۳:۳۱:۲۰ ۱۳۹۹/۱/۱۴
احسن دوست عزیز، پزشکی دانشی بشری است. پیامبران هم برای درمان بیماری های جسمی نیامدند. سخن در این است که با وجود پیشرفت علم، از خدا و معنویت غافل نشویم. موفق باشید
ناشناس۱۳۹۶۷۰۹۱۶:۳۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
استدلات نویسنده مطلب بسیار نادرست است. اینکه آگوست کنت گفته باشد که این مرحله از تاریخ بشر، اثباتی با علمی است دلیل بر انکار خدا نیست. بلکه تاکید بر دوری از تقدیرگرایی و اینکه در رویداد و حوادث ننشینیم و دست روی دست نگذاریم و منتظر نباشیم تا از غیب نجاتی برسد. لطفاً تصورات .. خود را جایگزین نظریه ها نکنید. امروز هم اگر نگاه کنید جوامع انسانی در تلاشند تا از طرق علمی بر این بیماری فائق آیند در عین حال مردم با همه ادیان و در همه جوامع، اعتقاد به خدا و مسئلت از خدا برای برون رفت از این بیماری را نیز مدنظر دارند.
ناشناس۱۳۹۸۳۶۷۲۳:۳۷:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۱۴
دوست عزیز، اگه تاریخ فلسفه غرب را بیشتر مطالعه کنید متوجه می شوید آگوست کنت، دینی بوجود آورد بنام دین انسانیت و سعی کرد همه گزاره های، اعم دینی و تجربی را در آزمایشگاه آزمون پذیر کنه. در حالی که گزاره "خدا هست" قابل آزمایش حسی نیست. وی خدا را انکار نکرد بلکه نقش او را در زندگی بشر کمرنگ نمود و نادیده گرفت. موفق باشید
ناشناس۱۳۹۶۷۲۸۱۶:۵۷:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۱۳
# کرونا _ خودش _ خودبخود _ شکست _ خواهد _ خورد
ناشناس۱۳۹۷۵۱۳۱۲:۰۱:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۱۴
به همين خيال باش
ناشناس۱۳۹۶۷۳۸۱۷:۰۶:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
البته كرونا هم طبق قانون عمل مي كند !! منظورم قانون علت و معلول است قانوني كه به نظرم عالم هستي بر پايه آن بنا شده است !! مسلماً كرونا هم داره به وظيفه خودش عمل مي كند ، مسير خود را طي مي كند ، نه يك ذره اين ورتر نه يك ذره آن ورتر ، نه يك ذره بالاتر و نه يك ذره پايين تر !! ونه يك ذره سر ِخود !! حالا چه عاملي باعث شد كه سر وكله ويروس ملعون و منفور كرونا ، بر اساس قانون عليت و معلوليت پيدا شود ديگه الله اعلم !! ما فرزندان بابا آدم و ننه حوا در اين كره خاكي هر چه كنيم به خود كنيم ، گر همه نيك و بد كنيم !! به عبارت ديگر از ماست كه بر ماست !! اين كره خاكي اگر زبان داشت و ياراي فرياد ، مسلماً فريادش از دست ما بشرهاي دوپا ، به فلك الافلاك مي رسيد !!! .مگه نه ؟!!
ناشناس۱۳۹۶۷۴۹۱۷:۱۷:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
کرونا یک تلنگری به بشر مغرور بود. اینکه همه چیز رو نمیتونه تحت کنترل دربیاره. کرونا یک تلنگر به سیستم سرمایه داری افراطی بود که سرش به سنگ میخوره. مثل الان که ترامپ که اوج افراط در سرمایه داریه با طرحی موافقت کرده که به هر آمریکایی که درآمدش کمه پول نقد مستقیم میدن! همینطور اینکه سیستم سرمایه داری چجور حباب درست کرد در اقتصاد آمریکا و جهان و به بهانه بازار آزاد کلی پول بدست آورد و حالا نیازمند کمک دولتی شده! شرکتهای بزرگی که سود رو برای صاحبانشون برمیدارن ولی وقتی زیان میکنن باید جامعه هزینه اش رو بپردازه چون ورشکستی اونها ضربه میزنه به اقتصاد کشور!
ناشناس۱۳۹۷۱۲۶۰۰:۵۸:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۱۴
فقط تلنگری به سرمایه دارها ست؟ تلنگری به مذهبی ها نیست وقتی درب حرم ها بسته شد
ناشناس۱۳۹۶۷۵۲۱۷:۲۳:۰۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
در قضیه کرونا ، به جایی رسیدیم که میدونیم هیچی نمیدونم
مهندس اسماعیلی۱۳۹۶۷۵۳۱۷:۲۷:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
جناب استاد درسته که شما دنبال موقعیت بودین تا به افراد بفهمونین که علم در کنار دین خوب و با ارزش ه؛ ولی با توجه به این مقاله میشه نتیجه گرفت که نظریه خدای رخنه پوش بیشتر داره معتقدینی پیدا میکنه! نه این که معتقدین خودش رو از دست بده . چون حالا که دکترها و سیاست مدارها با علمشون از پس این بیماری بر نیامدند به دنبال خدا میگردند. ضمنا جامعه میتونه منش سکولار داشته باشه ولی تظاهرات دینی ش رو هم داشته باشه. مثل جامعه آمریکا ..
ناشناس۱۳۹۸۳۶۸۲۳:۴۲:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۴
دوست عزیز ممنون از توجه جنابعالی در این که بشر هر وقت احساس فقر و نیاز میکنه، بیشتر به طرف خدا میره، فرمایش شما درسته اما ادعای این که بشر باور بر همان خدای رخنه پوش داره، نیازمند پژوهش بیشتری است.
ناشناس۱۳۹۸۳۷۱۲۳:۴۳:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۱۴
دین در جوامع سکولار حالت ویترینی دارد و نقش اجتماعی آن بسیار کمرنگه
ناشناس۱۳۹۶۷۵۹۱۷:۳۸:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
یعنی کرونا با دعا خوب میشود؟
ناشناس۱۳۹۷۱۵۰۰۱:۲۹:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۴
خداوند شفای بیماری ها را در داروها قرار داده است اما داروها هم به خواست و اراده خداوند انسان را شفا می دهند.
ناشناس۱۳۹۹۲۵۳۱۸:۰۱:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۵
دوست عزیز، سلام قرار نیست دعا جای دارو و درمان را بگیره. علل مادی و معنوی هر کدام اثر خودشون را دارن. جهان، جهان قواعد و قوانین طبیعی است. اگه بنا بود با دعا ، ویروس اثر نکنه معصومان نیز با دعا خود را از اثر سمّی که دشمنانشان به آنها خوراندند، جلوگیری می کردند. موفق باشید
اسدی۱۳۹۶۷۷۵۱۸:۰۰:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
استدلالی در مقاله شما نمیبینم.
ناشناس۱۳۹۶۷۷۷۱۸:۰۵:۳۷ ۱۳۹۹/۱/۱۳
چی میگید؟
ناشناس۱۳۹۶۷۷۸۱۸:۰۸:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۱۳
ببخشید الان یعنی نقش علوم دینی در حل این مشکل زیستی طبی دقیقا چی هست ونتیجه نهایی برخورد با آن در کشورهایی دین مدار مثل ایران ‌کشورهای سکولار مثل اروپا چیست؟
امید۱۳۹۶۷۹۵۱۸:۳۱:۲۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
خدا به انسان عقل داده عقل دستور میداد قم و گیلان را قرنطینه کنیم اما..
علی۱۳۹۶۸۱۹۱۹:۰۰:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
اغلب اندیشمندان بشر و اغلب مردم عادی در همه دنیا همیشه متوجه خدا بوده اند و دلیل و شاهد هم زیاد هست، لازم نیست از یک ویروس در این مورد کوه ساخته شود. این همه مافیاهای شیطانی حاکم به برخی کشورها علیه دین و خدا تبلیغ کردند و خرج کردند ولی موفق نشدند اغلب اندیشمندان و اغلب مردم را بی ایمان کنند.
ناشناس۱۳۹۶۹۱۲۲۰:۵۰:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۱۳
اصلا معلوم هست چی داری می گی ؟؟؟!!!
ناشناس۱۳۹۷۲۵۶۰۶:۲۹:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۱۴
قدری مطالعه کنید
ناشناس۱۳۹۶۸۳۴۱۹:۲۱:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
یعنی از نظر شما اثبات وجود خدا فقط با تنبیه بندگان به توسط ارسال بلایا ی طبیعی و بیماری ها ممکن است. اتفاقا خداوند دشمنی با بندگانش ندارد. حوادث می آیند و بیماری ها هم طبیعتا وجود دارند. بشر هم باید با تعقل راه غلبه بر آنها را بیابد.
ناشناس۱۳۹۶۹۲۸۲۱:۰۹:۳۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
تعقل رو خوب اومدی! چیزی که متاسفانه فقط شعارش شنیده میشه! بشر امروز از لحاظ فنی و صنعتی پیشرفت کرد ولی از لحاظ علم و معرفت مصداق «اولئک کالانعام بل هم اضل» هست.
ناشناس۱۳۹۶۸۴۹۱۹:۴۱:۵۰ ۱۳۹۹/۱/۱۳
ببخشید ولی این نوشته خیلی بی اثر بود!
ناشناس۱۳۹۶۸۵۱۱۹:۴۳:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۳
راستش کرونا به من آموخت .. بیندیشم و عمل کنم
ناشناس۱۳۹۶۸۶۳۱۹:۵۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۱۳
کرونا به همه یاد داد که قبل از هر کاری دستانمان را بشوریم
ناشناس۱۳۹۷۰۳۳۲۳:۲۷:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۱۳
و حتما با دستان تمیز چشمانمان را برای دیدن و تفکر
ناشناس۱۳۹۶۸۶۵۱۹:۵۸:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۱۳
بیماریها مهم نیستن چه علایمی داشته باشن بدنی یا روحی هیچکدام در جای خود عیب محسوب نمیشن تازه نشانه کارکرد و عکس العمل بدن‌ اشخاص هستن ولی اضطراب و نگرانی باعث تشویش و افسردگی میشه و‌ گمان‌ می کنم ..
ناشناس۱۳۹۶۸۶۷۱۹:۵۹:۰۷ ۱۳۹۹/۱/۱۳
من اصلا منظور نویسنده را متوجه نشدم این موضوع کرونا.. یه ویروس شایع شده و داره کشتار می کنه و فقط علم داره با سعی و خطا به داد بشر می رسه کجای این موضوع معنویه ؟؟ کجاش به دین ربط داره ؟؟ بودایی و مسلمان و مسیحی و یهودی و بی دین خدا باور و خداناباور همه گرفتارند
ناشناس۱۳۹۶۹۲۴۲۱:۰۶:۱۲ ۱۳۹۹/۱/۱۳
ارتباط با خداوند موضوعی کاملا شخصی و خصوصی بین انسان و خداونده انسان با ارتباط روانی با خداوند آرامش و سلامت روان و دیگر صفات والای انسانی دریافت می کنه و اثرات ارتباط خالصانه با خداوند حتما در رفتار و گفتار و افکار انسان مشخص می شه و لازم نیست جار بزنیم که چقدر به خدا نزدیکیم و عبادت می کنیم ! خداوند علنا به انسان گفته که از رگ گردن به انسان نزدیکتره - منظور تمام انسانهاست ! پس هر کس از مواهب ارتباط با خداوند استفاده کنه به نفع خودشه لازم هم نیست دیگران را به زور به سمت خدا بکشونیم چرا که ارتباطی که قلبی نباشه هیچ نفعی برای انسان نداره و مهمتر از همه اینکه خداوند هیییییچ نیازی به دعا و عبادت ما نداره این ما هستیم که محتاج خداوندیم کاش بعضی ها مطالب فوق را که برای همه قابل درکه بدن سفسطه و مغلطه بپذیرند هر چند منافع دنیوی بعضی ها به خطر می افته
ناشناس۱۳۹۶۹۲۵۲۱:۰۶:۳۴ ۱۳۹۹/۱/۱۳
خود پیغمبر خداوند موقع مریضی انکار علم نمیکردند و به طبیب مراجعه میکرد و بر دنباله روی علمی تاکید میکرد. امروزه در جامعه مخصوصا فضای مجازی دعوای بین علم و دین را شاهد هستیم و یکی می خواهد دیگری را از صحنه خارج کند. اتفاقا کرونا همه جنبه های آن منفی نبود یکی از آن طبق سفارشات دینی این بود که بشر به خود مغرور نشود طبیعت را خراب نکند دیگر اینکه یک ویروس که اندازه آن میلیونها بار از انسان کوچکتر است دو ابرقدرت را زمین گیر کرد و نشان داد داشتن بمب اتم تضمین کننده امنیت ملت آن کشور نیست. من فکر میکنم بعد کرونا تا مدتی دست از ظلم کردن بر دارند حداقل تا مدتی که دوباره به شرایط دنیوی خوی نگیرند
ناشناس۱۳۹۶۹۳۶۲۱:۲۳:۰۶ ۱۳۹۹/۱/۱۳
باز کم کاری خودتون رو بندازید گردن خدا. خدا عقل داده گفته همونجور که یه عده تونستن برای خیلی از بیماری ها و مشکلات رو با عقل چاره پیدا کردن برای کرونا هم چاره وجود داره. پس خواهشا ..
ناشناس۱۳۹۶۹۵۱۲۱:۳۴:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
نتیجه گیری نگارنده ربطی به ابتدای مقاله اش نداشت
ناشناس۱۳۹۶۹۸۵۲۲:۰۴:۲۱ ۱۳۹۹/۱/۱۳
.. .. خود خدا در قرانش در سوره بقره ابتدای سوره می فرماید که این کتابی است برای متقین که هیچ شکی در آن نیست (دقت کنید استدلال نکرد) فرمود باید ایمان بیاورید بعدش هم گفته متقین چه ویژگی‌هایی دارند. به جای این حرف ها از عقلی که موهبت الهی است استفاده کنید واکسن بسازید بقول یکی از دوستان در پست های بالا از کرونا دنبال دشمن برای خودمون و خدا نباشید
ناشناس۱۳۹۷۰۲۲۲۳:۰۵:۳۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
علم و تکنولوژی مهمترین دستاورد بشر هست. بشر برای این ویروس هم درمان خواهد یافت، بحث بر سر چند ماه است. تا آن زمان، دین (برای دینداران) نقش تسلی دهنده خواهد داشت که البته این هم مفید هست.
ناشناس۱۳۹۷۰۴۳۲۳:۳۹:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱۳
این استدلال که رخنه پوش بودن خدا رو تایید میکنه الان یه رخنه ای بوجود اومده دست به دامن خدا شدن
عبدالله۱۳۹۷۰۷۷۰۰:۱۳:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۱۴
جناب آقای دکتر غلامی عزیز، خدایی که میشناسم هیچ نیازی به دفاع ندارد.
ناشناس۱۳۹۸۳۷۶۲۳:۴۸:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱۴
دوست عزیز مسئله دفاع از خدا نیست، زیرا او نیازی به دفاع امثال بنده نداره، بلکه توجه دادن بشر مغرور و غافل از خداست و نقش او در زندگی بشر.
ناشناس۱۳۹۷۰۷۹۰۰:۱۶:۵۴ ۱۳۹۹/۱/۱۴
مقاله نویس آسمون ریسمون بافت تا ثابت کنه خدا هست. شناخت خدا از دیدگاه علم اصلا ممکن نیست.
ناشناس۱۳۹۷۱۵۴۰۱:۳۵:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۱۴
کرونا یک شبیخونی زد به همه ادیان مذاهب و جهان سرمایه داری
ناشناس۱۳۹۷۳۸۴۱۰:۱۹:۱۷ ۱۳۹۹/۱/۱۴
بازم که خدا رخنه پوش شد.
abbas۱۳۹۷۴۳۱۱۰:۵۷:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۱۴
.. نویسنده انگار از اینکه کرونا آمده خوشحال است. این نوع اثبات کردن وجود خدا صحیح نیست.
ناشناس۱۳۹۸۶۰۰۰۷:۰۸:۱۸ ۱۳۹۹/۱/۱۵
دوست عزیز هدف نگارنده اثبات وجود خدا نبود بلکه توجه انسان به نقش خدا در زندگی و غفلت زدایی از اوست.
ناشناس۱۳۹۷۶۱۲۱۳:۱۳:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۱۴
شناخت خدا از دیدگاه علم ممکن است. همان قانون نظم در جهان دلیل بر وجود خدای قادر متعال است
ناشناس۱۳۹۸۱۸۵۱۹:۵۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۱۴
خداوند بی نیاز از همگان است. تایید یا تکذیب بندگان تاثیری در حال او ندارد و به دست حضرت ولی عصر عجل الله تعالی به قطع یقین،دین خود را در سراسر جهان حاکم خواهد ساخت و ماییم که باید از خدا بخواهیم بر ما متن بگذارد و ما را از جمله کسانی قرار دهد که یاریگر دین او و واسطه تسهیل حکومت جهانی مستضعفان بر عالم باشیم.
عماد۱۳۹۸۲۱۰۲۰:۲۴:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۱۴
دانشمندان و خردگرایان ، عملا موحد تر از مدعیان دین هستند.افکار آنها کاملا بر این باور است که منطق حاکم بر جهان یکیست . حاکم جهان یکیست. اساس و بنای علم بر توحید استوار است. ولی مدعیان دین دائما مباشرانی بر حاکم و خالق یکتا میتراشند و..
مهدی۱۳۹۸۴۵۹۰۱:۰۵:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۱۵
حالا غربی ها با تک بال علم سقوط کردند و مسلمین با یک بال از جو هم خارج شدند
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

آخرین عناوین