دستورات نفتی ترامپ و پوتین به وزیرانشان

گروه جهان الف،   3990112002 ۱ نظر، ۰ در صف انتشار و ۰ تکراری یا غیرقابل انتشار

رییس جمهور آمریکا و همتای روسی وی درباره وضعیت بازارهای جهانی نفت گفت و گو کرده و به وزیران انرژی خود دستور دادند در این خصوص به رایزنی بپردازند.

به گزارش ایسنا، کرملین در بیانیه ای اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه و دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا در گفت و گوی تلفنی به تبادل نظر درباره وضعیت بازار جهانی نفت پرداختند و بر این نکته توافق داشتند که رایزنی های روسیه و آمریکا باید از سوی وزیران انرژی دو کشور انجام گیرد.

پوتین و ترامپ در شرایطی به گفت و گو در خصوص بازار نفت پرداختند که روند ریزش قیمتهای نفت به دلیل پایان توافق کاهش تولید اوپک پلاس و پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا ادامه دارد.

روابط انرژی میان دو کشور تولیدکننده بزرگ نفت در ماههای اخیر به شدت پرتنش بوده است. ترامپ از روسیه و عربستان سعودی به دلیل فروپاشی توافق میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که تاکنون از ثبات بازار حمایت کرده بود، انتقاد کرده است.

همچنین آمریکا اوایل امسال شرکتهای تابعه روس‌نفت روسیه را به دلیل تجارت با ونزوئلا هدف تحریم قرار داد. روس‌نفت که بزرگترین تولیدکننده نفت روسیه است، شنبه هفته جاری اعلام کرد از بازار ونزوئلا خارج می‌شود و داراییهای خود در این کشور را به یک شرکت دولتی روسی می فروشد. تحلیلگران معتقدند این اقدام با هدف حمایت در برابر تحریمهای آینده و تشویق آمریکا به رفع تحریمها علیه شرکتهای تابعه روس‌نفت صورت گرفته اما تاکنون آمریکا تغییر در تحریمها علیه روس‌نفت را اعلام نکرده است.

ترامپ پیش از تماس تلفنی با پوتین، اظهار کرده بود عربستان سعودی و روسیه هر دو در جنگ قیمتشان دیوانه شده‌اند و من هرگز تصور نمی کردم که بگویم شاید باید یک افزایش قیمت نفت داشته باشیم.

همزمان با رایزنیهای آمریکا و روسیه درباره وضعیت بازار نفت، وزارت انرژی عربستان سعودی اعلام کرد با افزایش مصرف گاز برای تولید برق و کاهش تقاضای داخلی برای فرآورده های نفتی به دلیل شیوع ویروس کرونا، ۶۰۰ هزار بشکه در روز نفت برای صادرات در ماه مه آزاد خواهد شد و صادرات نفت به ۱۰.۶ میلیون بشکه در روز افزایش پیدا می‌کند.

عربستان سعودی دو هفته پیش اعلام کرده بود صادرات نفت خام تا چند ماه دیگر از ۱۰ میلیون بشکه در روز فراتر خواهد رفت اما در بیانیه روز دوشنبه وزارت انرژی این کشور از واژه صادرات نفتی استفاده شده بود که نشان می دهد بخشی از این حجم ممکن است شامل محصولات پالایشی باشد.

طبق آخرین آمار JODI، عربستان سعودی در ژانویه ۷.۲۹ میلیون بشکه در روز نفت و ۷۴۸ هزار بشکه در روز محصولات پالایشی صادر کرده بود.

دولت عربستان سعودی به شرکت آرامکو دستور داده است پس از پایان مدت توافق اوپک پلاس، از اول آوریل تولید نفت خام را از ۱۰.۱۴ میلیون بشکه در روز به حداکثر ظرفیت ۱۲ میلیون بشکه در روز برساند و با برداشت ۳۰۰ هزار بشکه در روز از مخازن نفت، عرضه به بازار را به ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

بر اساس گزارش پلاتس، پالایشگاههای عربستان در چند ماه گذشته حدود ۲.۲ میلیون بشکه در روز نفت مصرف کرده‌اند. اگر سطح مذکور تغییری نکرده بود و مصرف نفت برای تولید برق کنار گذاشته شود، در این صورت این کشور حدود ۱۰.۱ میلیون بشکه در روز برای صادرات خواهد داشت.

دیدگاه کاربران

آریابان۱۳۹۵۴۲۵۱۷:۰۰:۰۸ ۱۳۹۹/۱/۱۲
"ترامپ از روسیه و عربستان سعودی انتقاد کرده بدلیل فروپاشی توافق میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک که تاکنون از ثبات بازار حمایت !!!!!!!!!! کرده بود" یعنی ترامپ بیشتر از عربستان دلش برای اوپک میسوزه !!!!!!!! بالاخره ترامپ وسعودی با هم اتحاد دارند یا نه ؟!؟!؟!؟!؟ آیا ترامپ یک اوپک قوی رو ترجیح میده یا نه ؟!؟!؟!؟!؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  3. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  4. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  5. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  6. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  7. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  8. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  9. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  10. دیر اما قابل‌توجه ...

  11. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  12. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  13. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  14. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  15. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  16. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  17. قبور لاکچری

  18. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  19. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  20. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  21. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  22. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  23. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  24. یمنی ها فراتر از تصور !

  25. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

آخرین عناوین