ایران و آمریکا در پیچ کرونا

دکتر صلاح الدین هرسنی، کارشناس مسائل بین الملل،   3990106026 ۴۰ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
ایران و آمریکا در پیچ کرونا

  اعلام آمادگی چند نوبته آمریکا برای کمک به ایران در حل بحران کرونا مورد مخالفت آیت الله خامنه ای قرار گرفته است.

این مخالفت بدان جهت صورت گرفت که شاید وارد شدن آمریکا در حل بحران کرونا در ایران منجر به ماندگاری و شیوع بیشتر آن شود و حتی ممکن است، ماموریتی که آمریکا در حل این بحران در ایران برای خود قائل شده است موجب تکمیل اطلاعات آنها درباره اثر گذاری این ویروس و در نتیجه دشمنی بیشتر آمریکا با ایران گردد.

اگر چه دلایل آیت الله خامنه ای در مخالفت با کمک آمریکا محل توجه و اعتناست، اما اگر نیک پنداشته شود،علت چنینی مخالفتی ریشه در مسائل دیگر دارد. در این ارتباط علت اصلی این مخالفت وجود دیوار بلند بی اعتمادی است که حتی مسائل قابل اهمیتی چون کرونا، قادر به کوتاه کردن یا فروپاشی چنین دیواری نیست.

البته این بی اعتمادی محصول رفتار های خصومت زای آمریکا در قبال ایران است که نمونه های اخیر آن با خروج از برجام و اعمال تحریم چند جانبه علیه ایران خود را نشان داده است. جدای از این بی اعتمادی، مشکل دیگری چون رفتار های پارادوکسیکال و متناقض آمریکا در رفتار با ایران بر وخامت اوضاع افزوده است.

واشنگتن از یک طرف اعلام می کند که مسئولانش در کنار مردم ایران هستند و حتی تبریک نوروزی ارسال می کنند، اما همزمان به ایران آزاری و اقدامات ایذایی مانند اعمال بزرگترین تحریم ها علیه ایران دست میزند. در حقیقت به نظر می رسد که اعلام آمادگی آمریکا با نوع رفتاری که با ایران دارد، بیشتر یک موضع اعلامی و شعاری است و با موضع اعمالی فرسنگ ها فاصله دارد.

بدیهی است که آمریکا برای راستی آزمایی و صدق ادعا های خود در کمک به بحران کرونا باید از موضع اعلامی خارج شود. در این ارتباط اگر آمریکا خواهان همکاری گرایی با ایران در حل بحران کروناست، برداشتن نظام تحریم ها و باز گشایی و رفع انسداد کانال های مالی می تواند مهمترین کمک آمریکا به ایران در حل بحران کرونا باشد و این اقدام لا اقل در ورود مستقیم کادر درمانی و پزشکی آمریکا به ایران مسیر ساده تر و کم هزینه تری است.

بغرنج تر و اسفناک تر آنکه آمریکا با چنین ادعای بشر دوستانه ای که در باره ایران اعلام کرده است، حتی مایل به همکاری اروپا با ایران نیست و بارها و به کرات به مقامات اروپا بابت راه اندازی سازوکار مالی یا همان اینستکس هشدار داده است.

از طرف دیگر، برخی از شواهد و نشانه ها حکایت از آن دارند که اعلام آمادگی آمریکا قبل از آنکه مصرف درمانی و بهداشتی در حل بحران کرونا در ایران داشته باشد، بیشتر مصرف تبلیغاتی و انتخاباتی دارد. در واقع ترامپ با این اعلام آمادگی تلاش دارد که از ظرفیت های کرونا پلی برای مناسبات دیپلماتیک در رابطه با ایران و در نتیجه پر بار شدن کارنامه سیاست خارجی خود بسازد، هر چند که چنین ظرفیتی با فرصت سازی ایران در اساس قابل انکار و منتفی نیست و شاید بتواند همانند دیپلماسی پینگ پنگ 1970 در روابط پکن و واشنگتن، فصلی جدید در روابط دیپلماسی تهران- واشنگتن باز کند. اما بحث تردید ها بابت آمادگی های آمریکا در حل بحران کرونا در ایران از یک طرف و بحثی که ایران در حل بحران کرونا سخت بدان نیازمند است، مسئله دیگری است که باید جدی گرفته شود.

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۸۷۷۲۴۱۲:۰۵:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۶
دیروز 11000 نفر به آمار مبتلایان کرونا در امریکا اضافه شد یعنی یانکی ها خودشون به شدت درگیر بحران کرونا هستن و به کمک احتیاج دارند.
ناشناس۱۳۸۷۷۲۶۱۲:۰۶:۵۲ ۱۳۹۹/۱/۶
امریکایی ها اگر واقعا"حُسن نیت دارند تحریم های غذا و دارو را بردارند.
ناشناس۱۳۸۸۱۳۳۱۶:۱۵:۵۹ ۱۳۹۹/۱/۶
تویی که منفی میدی دقیقا دنبال چی سخن خیلی روشنه اگه میخوای کمکی بکن تحریم را بردار، به قول معرف اول برادریت را ثابت کن بعد بیا دنبال ارث و میراث پدری.
ناشناس۱۳۸۸۳۲۹۱۹:۲۱:۱۵ ۱۳۹۹/۱/۶
حسن نیت داشت بخشی ازمنابع ارزی مارا بخاطر مردم ازاد کرد این شماها هستید نمیخواهید دوستدارید مردم دررنج وعذاب باشند اینطوری بهتر به اهدافتان میرسید
ناشناس۱۳۸۸۳۳۱۱۹:۲۲:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۶
ببین ما پول می خوایم بگیریم مشکل اینه وگرنه مشکلی برای واردات دارو غذا نیست اینا همش حرف الکیه
ناشناس۱۳۸۸۳۴۲۱۹:۳۴:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۶
تعداد نظرات موافقین با تحریم از مخالفین آن بیشتر است. ایرانی ها؟؟
ناشناس۱۳۸۷۷۲۷۱۲:۰۷:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۶
ایران و آمریکا باید سر یک میز نشسته و اختلاف ها را حل کنند. این به نفع هر دو کشور و به نفع جهان است.
ناشناس۱۳۸۸۰۰۰۱۴:۴۶:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۶
عراقچی: نتیجه پایبندی به برجام تحریم بیشتر بود.
ناشناس۱۳۸۸۱۲۱۱۶:۰۶:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۶
مگه ننشستن؟ کی پاره کرد عهد و پیمانش؟
ناشناس۱۳۸۸۱۴۵۱۶:۲۰:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۶
توصیه مکینم به شما متن بالا را حداقل یکبار با دقت بخوانید ،بعد اظهار نظر کنید
ناشناس۱۳۸۸۳۲۰۱۹:۱۳:۵۶ ۱۳۹۹/۱/۶
شما با چه اعتمادی به آمریکا این سخن را می گویید ؟ به نظر شما خارج شدن آمریکا از برجام کار درستی بوده است ؟ واگر جواب منفی است باز هم می توان به آمریکا اعتماد کرد ؟ مذاکره برای چه موضوعی ؟ ایران چه خطایی کرده است که مورد غضب دولت خشن آمریکا قرار گرفته است ؟ حتما شما هم تایید می کنید که ایران نمی بایست موشک داشته باشدو باید در مقابل آمریکا تو سری خور باشد .
ناشناس۱۳۸۸۶۷۳۰۱:۱۰:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۷
تا زمانیکه امریکا روحیه قلدری و استکباری دارد و از رژیم کودک کش صهیونیستی و آل سعود قاتل کودکان یمن و تروریسم در منطقه و جهان حمایت می کند تعامل ممکن نیست یانکی ها باید به یک کشور عادی در دنیا تبدیل بشوند و دست از تهدید و تحریم و جنگ افروزی و ترور و خشونت و مداخله در امور سایر کشورها بردارند.
سید۱۳۸۹۰۲۶۱۱:۵۷:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۷
تاحالا با دزد سر گردنه مذاکره کردی؟
ناشناس۱۳۸۷۷۳۲۱۲:۱۰:۵۱ ۱۳۹۹/۱/۶
امریکا متهم اصلی ویروس کروناست امریکایی ها در اوکراین و گرجستان و قزاقستان 25 آزمایشگاه میکروبی دارند و مشغول تولید و تکثیر اینجور ویروس ها هستند.
ناشناس۱۳۸۸۲۷۰۱۸:۳۰:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۶
من در عجم از کسانی که منفی دادند!!
ناشناس۱۳۸۷۷۳۸۱۲:۱۳:۵۸ ۱۳۹۹/۱/۶
پول چه به درد ایران میخورد??????ازشون تجهیزات و دارو رو میگرفتید چرانگرفتید?????
ناشناس۱۳۸۸۰۶۰۱۵:۳۵:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۶
مگه ما سگیم که جلوی صاحبش موس موس کنه تا یک لقمه نون جلومون بندازه
م۱۳۸۷۷۴۳۱۲:۱۶:۲۳ ۱۳۹۹/۱/۶
آمریکا خودش دنبال کسی است بهش کمک کنه کلا قاطی کرده و متاسفانه خدا برای هیچ کشوری نخواهد اما کرونا بسیار وسیعتر مردم آمریکا را زمین گیر کرده است و چون محله های فقیر نشین و کارتن خواب زیاد داره و محله هایی داره حتی پلیس هم انجا جرات رفت و امد نداره بسیار بسیار وسعتر همنه گیر میشه خدا کنه که نشه
ناشناس۱۳۸۷۷۷۸۱۲:۳۰:۴۵ ۱۳۹۹/۱/۶
ممانعت امریکا از ارسال دارو به ایران مصداق بارز ترور بیولوژیک و جنایت جنگی است.
ناشناس۱۳۸۷۷۹۱۱۲:۳۴:۵۷ ۱۳۹۹/۱/۶
ارتش ایران در عرض 96 ساعت نقاهتگاه 2000 تختخوابی افتتاح کرد ما به کمک شیطان بزرگ احتیاج نداریم یانکی ها اگر راست می گویند به ایتالیا و اسپانیا و فرانسه و آلمان کمک کنند که مثل خر تو گل تو بحران کرونا گیر کردند.
ناشناس۱۳۸۸۰۷۳۱۵:۴۱:۱۹ ۱۳۹۹/۱/۶
خوش خیال.دو هزارتا تخت گذاشته فعلا کنار هم .سخته؟
ناشناس۱۳۸۷۷۹۴۱۲:۳۷:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۶
کرونا ویروس امریکا را نابود خواهد کرد ترامپ برای مقابله با بحران کرونا دست به دامن کره جنوبی شده و کره مخالفت کرده است.
ایرانی۱۳۸۷۸۳۱۱۲:۵۷:۴۰ ۱۳۹۹/۱/۶
این ترامپ مرد عمل است.یعنی تصویر یک آمریکایی اصالتا آلمانی نشون میده. کرونا بیاد، سیل بیاد هرچی بیاد اون بجای اینکه موضع خودشون رو نرم تر کنه فشار را بیشتر مینکه چون مبینه داره جواب میده فشارها.
ناشناس۱۳۸۷۸۷۲۱۳:۱۸:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۶
کل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی با ورود امریکایی ها و یا پزشکان بدون مرز به ایران قضیه خون های آلوده به ایدز دوباره تکرار می شد.
ناشناس۱۳۸۷۸۸۲۱۳:۲۱:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۶
امریکا مقداری از پول ایران را ازاد کرد بخاطر کرونا امروز
ناشناس۱۳۸۸۱۷۶۱۶:۴۸:۲۲ ۱۳۹۹/۱/۶
چقدر لطف کرده ذوق مرگ نشی
ناشناس۱۳۸۷۹۱۴۱۳:۴۱:۰۰ ۱۳۹۹/۱/۶
چقدر توهم داریم. همش فکر می کنیم آمریکا به دنبال رابطه با ماست. اگر آنها می خواهند ارتباطشان با ما قطع نشود بخاطر منافع ملی خودشان است نه قدرت ما. آخه ما چی داریم به اونها بدیم که آنها از آن محرومند. اما آنها که ما رو تحریم کردند زندگی بر ما مشکل شده البته منظور از ما مردم است نه مسئولین. چون اونها وضعشون خوبه بچه هاشون هم اونور آب در حال خوشگزارانی هستند
ناشناس۱۳۸۷۹۹۹۱۴:۴۶:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۶
به قول خود روحانی فقط 20 درصد مشکلات مربوط به تحریم هاست و 80 درصد مشکلات بدلیل سوء مدیریت دولت هاست.
ناشناس۱۳۸۷۹۱۶۱۳:۴۲:۰۱ ۱۳۹۹/۱/۶
خود امریکا در کشور خودش درمانده شده ان وقت به فکر ما است برای کمک؟
ناشناس۱۳۸۷۹۵۳۱۴:۰۸:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۶
فعلا که ترامپ از کره جنوبی درخواست کمک کرده و کره هم گفته اگر تجهیزات بیشتر از نیازمان داشتیم کمک میکنیم
ناشناس۱۳۸۷۹۶۱۱۴:۱۵:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۶
چه کمکی الف گرامی و بزرگوار؟ اینها اینقدر بی رحم و سنگ دل هستند که تر و خشک را باهم میسوزانند در بمباران های خود وقتی به دیگر کشورها حمله می کنند.مقام معظم رهبری واقعیت را گفتند! همه ما بیاد داریم که فرانسه در زمان دفاع مقدس خون آلوده به ایدز هدیه داد به ایران؟چه کشوری تا به امروز به دشمن خونی خود اعتماد کرده که ایران اسلامی دومینش باشد.آمریکا اول دوای برای سر کچل خود پیدا کند بعدأ به فکر کمک به ایران باشد.
ناشناس۱۳۸۸۰۵۷۱۵:۳۲:۰۲ ۱۳۹۹/۱/۶
آسایش دو گیتی تفسیر این دو حرف است، با دوستان مروت با دشمنان مدارا. آمریکا دشمن ماست و خیلی هم به ما ضربه زده اما هنر ما اینه که در عین هشیاری و جلوگیری از اینکه آمریکا به ما آسیب بزنه، دشمنی رو کاهش بدیم و تاثیرش رو کم کنیم نه ایننکخ
ناشناس۱۳۸۸۱۴۸۱۶:۲۳:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۶
یکی از پایگاهای ثابتی که منافقین نوچه ترامپ و بن نامسلمان در اون فعالن سایت الف میباشد به هرچی که مخالف ایران باشه مثبت و هرچی به ضرر ایران باشه منفی میدن .الف لطفا اگه دیدبان شفافیتی این را هم نشان بدن .
ناشناس۱۳۸۸۲۰۶۱۷:۱۴:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۶
فقط این وسط تکلیف دسیسه امریکا در ساختن این ویروس چی میشه ؟ حتما الان میگن چاه کن افتاد تو چاه
ناشناس۱۳۸۸۳۵۶۱۹:۴۵:۱۶ ۱۳۹۹/۱/۶
وقتی آمریکا تمام توانش را برای ضربه زدن به ملت ایران به کار گرفته چه‌طور میشه باور کرد که غیر مغرضانه کمک می کنه والا بهتر که قبول نکردند وگر نه معلوم نبود چه بلاهایی قراره سرمان بیاد خون های آلوده ی فرانسه رو به یاد ببارید و ابراز خوشحالی رییس جمهور وقت فرانسه از عدم توزیع حتی یک سی سی از این خون ها در اتحادیه اروپا
ناشناس۱۳۸۸۴۳۲۲۰:۴۱:۳۸ ۱۳۹۹/۱/۶
چرا مقامات و خانواده هاشون برای سرماخوردگی فوری می پرن میرن اروپا؟؟؟ اونموقع ترور بیولوژیک نمیشن؟؟؟
ناشناس۱۳۸۸۴۳۶۲۰:۴۳:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۶
اگر واقعا این ترامپ قصد کمک به مردم ایران داشت حداقل تا زمانی که این کرونا هست به برجام بر می گشت و دوباره خارج میشد.
ناشناس۱۳۸۸۹۳۴۱۰:۵۱:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۷
تا ترامپ این آلمانی الاصل حرامزاده نازی را به درک واصل نکنیم ایران شیعه رابطه ای با مسیحیان صهیونیست نخواهد داشت.
ناشناس۱۳۸۸۹۸۱۱۱:۳۳:۲۸ ۱۳۹۹/۱/۷
دو هزار میلیارد دلاری که ترامپ برای حل مسایل بهداشتی و اجتماعی و اقتصادی کرونا قرار داده سه برابر فروش نفت ما در طول تاریخ است شما کلاه خودتان را بگیرید باد نبره
نا شناس۱۳۸۹۰۸۰۱۲:۳۲:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۷
کاشکه یک سر سوزن از این توهم توطئه را در مورد روسیه و چین داشتید
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. نارضایتی عباس موزون از زمان پخش برنامه زندگی پس از زندگی

  2. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  3. فایل صوتی لو رفته از «عبدالله مهتدی» درباره آرزوی تجزیه ایران

  4. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  5. تنها راه پیش پای اقتصاد ایران

  6. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  7. فقر، بزرگی ما را می‌بلعد!

  8. پیشنهاد عجیب افزایش ۲۲درصدی دستمزد کارگران برای ۱۴۰۳ از سوی وزیر کار

  9. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  10. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  11. دیر اما قابل‌توجه ...

  12. هدف قراردادن کشتی اسرائیلی و ناوشکن آمریکایی توسط ارتش یمن

  13. به زودی در این زمین مسکن ملی احداث می شود !

  14. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  15. دستگیری عاملان انتشار فیلم درمانگاه قم | نخستین اعترافات متهمان

  16. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  17. آزمونی بزرگ برای دولت رئیسی

  18. قبور لاکچری

  19. المیرای ۷ ساله کجاست؟!

  20. تورم نقطه به نقطه نسبت به اول سال ۲۲ درصد کم شد/ رشد اقتصادی به ۴.۵ درصد رسید

  21. پشت پرده ادعای جدید گروه «هفت» علیه ایران چیست؟

  22. حکایت چرخی که هزاران بار اختراع می شود!..

  23. آخرین وضعیت مذاکره نمایندگان کارگری و کارفرمایی

  24. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  25. یمنی ها فراتر از تصور !

پربحث‌های هفته

  1. نظرات برگزیده مخاطبان الف: باید نگران دوقطبی حجاب در جامعه باشیم/ امربه معروف و نهی از منکر شرایط و مراتب دارد/ در ایران با یک جامعه یکدست و یکرنگ مواجه نیستیم

  2. سکوت عقل و فریاد هشتگ ها!

  3. بیانیه حوزه علمیه امام خمینی (ره) درباره حواشی انتقال مالکیت یک باغ به آیت‌الله صدیقی

  4. پاسخ روابط عمومی مجلس به علم‌الهدی درباره لایحه حجاب/ آیا نیکزاد با قالیباف رقابت می‌کند؟/ روایت کیهان از فایل صوتی جدید ظریف

  5. درخواست صدیقی از دادستانی درباره زمین‌خواری در ازگل/ واکنش دولت به شایعه برکناری مخبر

  6. تمجید «عبدالحمید» از حکومت طالبان!

  7. انتقاد روزنامه دولت از زیباکلام/ پیش‌بینی علی مطهری از فراکسیون‌های مجلس آینده

  8. افشاگری، تایید و واکنش‌ها

  9. واکنش صدیقی به موضوع زمین‌خواری در حوزه‌علمیه ازگل: امضا‌یم جعل شده؛ دادستان ورود کند

  10. چراغ سبز دوباره دولت به بازگشت معین

  11. از سنگ صدا درآمد، از اصلاح‌طلبان نه!

  12. یک استعفا و مبارزه سیستمی با فساد

  13. تتلو توبه‌نامه نوشت | می‌خواهم ازدواج کنم و پدر شوم!

  14. بی‌حجابی ارزان نشان‌دادن ارزش‌های بانوان است/ مشارکت ۴۱ درصدی، جهاد مقبول بود

  15. پاسخی به یادداشت موسوی خوئینی ها 

  16. سید نظام موسوی: قرار نیست بچه‌های انقلابی در مجلس آینده ساختارشکنی کنند

  17. به تنهایی نمی توانست

  18. پذیرش استعفای معاون اول قوه قضاییه به دلیل پرونده قضایی فرزندانش

  19. مدودف: اوکراین باید بخشی از روسیه شود

  20. قدردانی رهبر انقلاب از بانوی کارشناس اورژانس بابل

  21. واشنگتن: کانال‌های ارتباطی با تهران داریم؛ ایران مانع گسترش تنش‌ها شود!

  22. علم ‎الهدی: مردم باید لذت مهار تورم را در سفره‌هایشان بچشند

  23. واگذاری استقلال و پرسپولیس به بانک‌های غیردولتی در روزهای آینده

  24. گزارش هیات به اصطلاح حقیقت‌یاب فاقد وجاهت حقوقی و قانونی بوده و از اعتبار خارج است

  25. دولت متعهد به حمایت از فعالین اقتصاد دیجیتال است

آخرین عناوین