جهش تولید چه نیست؟

دکتر محمد نوروزی*،   3990101063 ۱۸ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
جهش تولید چه نیست؟

نامگذاری سال ها یک سنت خوب و آموزنده طی دو دهه گذشته در کشور بوده و هر سال بنا به شرایط داخلی و محیطی، نامگذاری های مختلفی صورت گرفته است.

چند سال اخیر به سبب حساسیت های گوناگون و اقتضائات و الزاماتی که برای کشور ایجاد شده، این نامگذاری ها رنگ و بوی اقتصادی گرفته اند.

تفاوت شعار امسال با شعارهای تولیدی چند سال اخیر نظیر «اقتصاد مقاومتی: تولید و اشتغال»، «تولید ملی، حمایت از کار و سرمایه ایرانی»، «حمایت از کالای ایرانی» و «رونق تولید» چیست؟

به نظر می آید، گاهی رویکرد یک شعار، جنبه تبلیغی و تشویقی آن است و به نوعی با هدف فرهنگ سازی صورت میگیرد، واژگانی نظیر «حمایت» می توانند بیانگر چنین رویکردی باشند. نامگذاری سال گذشته یعنی «رونق تولید»، از سنخ سیاست های تجویزی بود که لزوم ورود و مداخله سیاستگذار و نقش آفرینی توأمان دولت و ملت را به صورت همزمان نشان می داد ولی نامگذاری امسال، اندکی متفاوت تر است ...

«جهش تولید»، صرفاً یک جهتگیری نیست بلکه یک تجویز راهبردی است. تجویزی که علاوه بر راهبردی بودن رویکرد «راهبری» نیز در آن هویداست. جهش تولید را چه از سنخ «همپایی فناورانه» یا همان «catch up» در نظر بگیریم و چه از سنخ مولفه های یک رشد پایدار، نیازمند توجه به چند ملاحظه است:

یکم. «جهش تولید» با رفتارها و عملکردهای متعارف و روزمره مسئولین و مردم محقق نمی شود چه اینکه تجارب کشورهای دیگر در امر همپایی فناورانه نیز این گزاره را تائید میکند.

دوم. «جهش تولید» نیازمند شکل گیری یک زیست بوم نوآورانه و فناورانه است، زیست بومی که اقتضائات بومی کشور را نیز در نظر گرفته باشد.

سوم. در شعار «رونق تولید» نقش مردم بسیار مهم بود یعنی علاوه بر مصرف کالای ایرانی که تحریک کننده طرف تقاضا بود، سعی شان بر سرمایه گذاری در امر تولید نیز تقویت میشد که طرف عرضه کالای ایرانی هم رشد کند ولی در شعار «جهش تولید» نقش سیاستگذاران، اهمیت بیشتری دارد چرا که رفتارهای متعارف مردم در امر تولید و حتی مصرف کالای ایرانی از نوع حمایت های تولیدی است که در عموم موارد طرف تقاضا را در مصرف کالای داخلی تحریک می کند ولی جهش تولید نیازمند دسته ای از سیاستگذاری هاست که با حمایت های عملی مردم، سبب تغییر جریان تولید در کشور گردد.

اگر کل جریان تولیدی را به دوایر متحدالمرکزی تشبیه کنیم که همگی حول نقطه پیشرفت صنعتی و رشد اقتصادی قرار دارند، در امر «رونق تولید»، دایره ای که جریان تولیدی کشور در آن قرار گرفته است تغییر نمی کند و صرفاً سرعت آن بیشتر می شود ولی در شعار «جهش تولید» می بایست قوت تولیدی کشور به قدری پیشرفت کند که در نهایت به تغییر دایره بینجامد که هم کالاهای با ارزش افزوده بیشتر تولید شود و هم وابستگی های اقتصادی و صنعتی کشور را به حداقل برساند که قاعدتاً تحقق چنین امری، نیازمند ریل گذاری های دقیق از سوی سیاستگذاران و حرکت هدفمند در ریل های صحیح از طرف مردم (اعم از تولید کننده و مصرف کننده) است.

به طور خلاصه، جهش تولید بیشتر از آنکه از نوع مصرف کالای ایرانی باشد از سنخ جریان سازی امر تولید هدفمند در کشور است، هر چند به هیچ وجه از ارزش رویکرد مصرف کالای ایرانی نمی کاهد و قطعاً تحقق این شعار، تقویت کننده شعار جهش تولید نیز خواهد بود.

*پژوهشکر مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع)

دیدگاه کاربران

تولید کیلویی بی کیفیت۱۳۸۱۲۶۵۱۴:۳۷:۳۰ ۱۳۹۹/۱/۱
جهش تولید یعنی مثلا اگر روزانه 2000 دستگاه پراید تولید میکردیم الان تا 10000 ها بریم به هر قیمتی شده و مردم هم که مجبورن بخرن
سیروس مهدوی۱۳۸۱۳۳۷۱۶:۰۶:۲۵ ۱۳۹۹/۱/۱
تا زمانیکه فساد باشد و مفسد .. و مفسدین یقه سفید گردن کلفت با فرارهای کلان مالیاتی و اختلاس های گستاخانه و رشوه خواری های گران مجازات نشوند و برعکس افشاکننده فساد مجازات و بی کار و بی پناه شود هرگز نه تولید به سامانی خواهیم داشت و نه جهش تولید. ..
ناشناس۱۳۸۱۳۵۰۱۶:۲۸:۲۷ ۱۳۹۹/۱/۱
با اين تحريم ها و اين گراني توليد و جهش توليد با كدام امكانات ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس۱۳۸۱۳۸۷۱۷:۰۸:۵۳ ۱۳۹۹/۱/۱
برای جهش تولید زیر ساخت های اقتصادی باید اصلاح شود یک دولت صالح ومتخصص وپاک بوجود بیاید نه مثل دولت اخمدی نژاد وروحانی
ناشناس۱۳۸۱۹۴۹۱۱:۲۶:۰۳ ۱۳۹۹/۱/۲
و نه مثل خاتمی و رفسنجانی .
ناشناس۱۳۸۲۳۷۸۱۶:۵۳:۱۳ ۱۳۹۹/۱/۲
آفرین بر شما . الحمدلله از کلی گویی چیزی کم نداریم
ناشناس۱۳۸۱۴۵۵۱۷:۵۹:۱۰ ۱۳۹۹/۱/۱
تو این کشور مغز متفکر هست.طبیعت بکر و منحصر به فرد هست.همه چیز هست.ولی مسئولان بیسواد و رانتی را بر سر پستهایی می گذارند که ترمزی بزرگ برای تولید است و اینها کسانی هستند که تمامی رانتی ها و مافیاها پشت سرشان ایستاده اند و مانند آنها را در پستهای ..و مقام های بالا دیده ایم..فقط دست اینها را قطع کنید و ببینید کشور چه میشود..
ناشناس۱۳۸۱۴۹۷۱۹:۰۹:۱۱ ۱۳۹۹/۱/۱
ایکاش جهش در تولید تابع بخشنامه ویا دستور از بالا بود مشگل تولید در کشور ما مثنوی هفتاد من است اما آنچه که فردای تولید کننده نه فردای دور بلکه 24 ساعت بعدش را نا معلوم میکند این تورم و نرخ ارز است تولید کنندگان داخلی مواد اولیه از فولاد گرفته تا مس و آلومینیوم . م.اد پتروشیمی نرخ فروششان بر اساس قیمت های جهانی تنظیم میکنند و برابری ارز را هم از خیابان فردوسی حال من تولید کننده که وابسته به این مواد اولیه هستم با تعهداتم چه کنم فولاد مبارکه قیمت محصولاتش را در عرض دو سه سال 15 برابر کرده خودتان قضاوت کنید که چه بر سر صنایع پائین دستی اش رفته .
ناشناس۱۳۸۱۶۰۴۲۱:۲۴:۴۲ ۱۳۹۹/۱/۱
دیگه تولیدی نمونده ! البته به غیر از ماسک و دلستر آلیث !!!
ناشناس۱۳۸۱۶۴۲۲۲:۱۸:۲۹ ۱۳۹۹/۱/۱
لطفا به دولت هم یاداوری کنید جهش تولید با بخشنامه فرستادن به همه دستگاهها که برنامه تان را بدهید و هرکسی برای خالی نبودن عریضه چیزی بنویسد نیست. در برنامه اقتصاد مقاومتی و رونق تولید دیدیم که دولت بدون هدف و استراتژی و تعیین نقش فقط دنبال فرستادن بخشنامه و جمع کردن برنامه های پراکنده بود. آخرش هم گفتند با همان منابع خودتان این کارها که گفتید بکنید. بعد هم سازمان مدیریت گزارش عملکرد بر اساس موافقتنامه و شاخصهای مصوب خواست یعنی هرکسی کارهایی که همیشه میکرد را باید دوباره می کرد.
ناشناس۱۳۸۱۶۸۵۲۳:۵۶:۳۳ ۱۳۹۹/۱/۱
جهش توليد در شرايط تحريم و انزواى جهانى فقط در حد شعار باقى خواهد ماند
ناشناس۱۳۸۲۵۶۲۲۰:۲۲:۴۷ ۱۳۹۹/۱/۲
به این گفته میشود: گفتار درمانی!
هموطن۱۳۸۱۸۷۶۱۰:۱۶:۲۴ ۱۳۹۹/۱/۲
برای رسیدن به اهداف این نام گذاری ها، برنامه ها و قوانین و سیاست های کشور هم باید اصلاح شود هم اکنون : چرا سرمایه داران ترجیح میدهند پول خود را در بانک بگذارند و نه تولید؟ آیا حقوق کارگر متناسب با تورم است؟ چرا باید برخی از کارفرماها بتوانند حق کارگر را نادیده بگیرد؟ آیا برای ظرفیت های تولید پژوهش و تحقیقات بازار انجام می شود ؟
ناشناس۱۳۸۱۹۵۴۱۱:۳۲:۰۴ ۱۳۹۹/۱/۲
اگر جهش تولید را منطقی تحلیل کنیم یعنی پیدا کردن بازار بزرگتر و قیمت رقابتی تر. از آنجائیکه ارزش پول و قدرت خرید داخلی امسال هم درحال کاهش است بنابر این احتمالا در آینده برای تولید کنندگانی که وابستگی کمتر به واردات دارند و توانسته اند خود را در شرایط موجود حفظ کنند جهش در بخش صادرات رخ میدهد. ولی برای مصرف کننده داخلی یعنی سفره کوچکتر. زیرا کالاهای صادراتی برای مصرف کننده داخلی نایاب تر شده و ارز صادراتی هم به قیمت دلخواه داخل کشور فروخته میشود یا با کالای وارداتی تهاتر میشود که با کمک نظام تعرفه گمرکی ما کالای خارجی با چند برابر قیمت داخل کشور عرضه میشود.
ناشناس۱۳۸۲۴۴۵۱۸:۱۵:۴۸ ۱۳۹۹/۱/۲
هر وقت سیاست ها به گونه ای شد که مردم پول خود را به جای خرید سکه، پول خارجی، ملک، و .. به سمت تولید بردند (یعنی بهترین گزینه ی بی چون و چرای مردم این شد)، یعنی تحقق این شعار
ناشناس۱۳۸۲۹۷۸۱۰:۵۰:۰۵ ۱۳۹۹/۱/۳
بدون زیر ساختهای مناسب، بدون ارتباط با جهان پیرامون، بدون سرمایه در گردش؟؟؟..
ناشناس۱۳۸۳۰۱۲۱۱:۲۱:۳۶ ۱۳۹۹/۱/۳
تولیدنیازمند تعامل با جهان است
نا شناس۱۳۸۳۷۱۸۲۰:۰۴:۳۱ ۱۳۹۹/۱/۳
جهش تولید زمانی محقق می شود که مجموعه از برنامه و اقدامات صورت پذیرد. مبارزه با رانت و فساد از سر منشا آن، روابط گسترده با جهان جهت ورود مواد اولیه و منابع ارزان و بازاریابی و صدور محصولات، جایگزینی رویکردهای علمی بجای رویکرد های .. سیاسی، اصلاح نظام مالیاتی، بانکداری و..با رویکرد فعلی دولت و انحصار گرایی و اقتدار گرایی همین چرخ ..تولید کشور نیز متوقف خواهد شد.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین