کرونا در ایران چه تفاوتی با دیگر کشورها دارد؟

حسین مهدی‌تبار،   3981226165 ۴۵ نظر، ۰ در صف انتشار و ۲۰ تکراری یا غیرقابل انتشار
کرونا در ایران چه تفاوتی با دیگر کشورها دارد؟

ویروس کرونا چند ماهی است که شروع شده و همه کشورها را با خود درگیر کرده است. اما شیوه شیوع آن و مواجهه با آن در ایران و دیگر کشورهای پیشرفته کمی متفاوت است. با شیوع بحران در چین، دولت این کشور شهر ووهان -یکی از قطب‌های اقتصادی چین- را قرنطینه کرد. تمام ورودی‌ها و خروجی‌های شهر کنترل شد. هرگونه رفت و آمد به این شهر بدون اجازه دولت ممنوع شد. مسافرت به این شهر و خروج از این شهر به‌کل غیر ممکن شد. با این وجود، تا چند هفته بعد از قرنطینه‌‌ی ووهان نیز شیوع بیماری در چین رشد صعودی و شدید خود را حفظ کرد. آن‌هم به این دلیل که بیماری تا حد زیادی پیش از قرنطینه پخش شده بود، و تا زمانی که کنترل شود نیاز به زمان بیش‌تری بود. نهایتا پس از چند هفته شیوع بیماری در چین کنترل شد. هر روز تعداد بسیار زیادی از افرادِ بیمار، احیا می‌شوند. تعداد کشته‌های روزانه بسیار کم‌تر از هر کشور دیگری است. و همچنین تعداد کیس‌های جدید شناسایی شده نیز بشدت کاهش یافته است. در مورد این‌که خود قرنطینه، تا چه اندازه در کنترل بیماری موثر بوده نمی‌توان قضاوت درستی داشت.

شاید، اگر تصمیم قرنطینه در چین اتخاذ نمی‌شد، رشد صعودی کرونا در چین هم‌چنان ادامه‌دار بود. همچنانی که قرنطینه در ایتالیا هنوز منجر به کنترل بیماری نشده است اما این را هم باید در نظر گرفت که ایتالیای بدون قرنطینه، در هفته‌های آتی احتمالا بحرانی‌تر خواهد بود. البته، وضعیت موفقیت قرنطینه در چین و دیگر کشورها قابل مقایسه نیست. فرهنگ چینی تا حد زیادی اطاعت پذیری در قبال دولت را ضروری می‌داند. مردم چین تا حدی پذیرفته‌اند که باید تحت کنترل دولت باشند. هنوز موج دموکراسی خواهی در طبقه متوسط چینی پررنگ نیست. مردم چین هر آن‌چه دولت چین بگوید می‌پذیرند و نسبت به آن اعتراض چندانی ندارند. سانسور گسترده اطلاعات در چین هم تقریبا بدون موجی از اعتراض مردمی هم‌راه است. در نتیجه، دولت چین به راحتی می‌تواند شدیدترین ممنوعیت رفت و آمد و گسترده‌ترین محدودیت‌ها را برای مردم اعمال کند و مردم چین هم به راحتی آن‌را بپذیرند.

اما در مورد غربی‌ها شرایط فرق می‌کند. در غرب چند قرن است که مردم دموکراسی را چشیده‌اند و نمی‌توانند اجبار بیش‌تر از حد دولتی را بپذیرند. در ایتالیا همین حالا اعتراضات به قرنطینه‌ی میلان بسیار شدید است. در امریکا بیش‌تر از آن‌که بحث بر سر موفقیت یا عدم موفقیت قرنطینه در کنترل بحران کرونا در جریان باشد، این مسئله محل بحث است که کرونا تا چه اندازه می‌تواند دموکراسی را زیر سوال برده، و آزادی مردم را تحدید کند. در مورد ایران هم وضعیت به همین منوال است. گریز از اجبار در فرهنگ مردم ایران نیز تا حدودی وجود دارد و در نتیجه، نمی‌توان چندان انتظار داشت که قرنطینه‌ی شهر‌ها مورد پذیرش مردم قرار بگیرد. اما مشکل در ایران به همین مسئله محدود نمی‌شود. ضعف اعمال حاکمیت در ایران، در بحران مدیریتی کشور نقش بسیاری دارد و موجب خساراتی در زمینه شیوع بیماری شده است.

دولت از ابتدا مکررا اعلام کرد که قرنطینه‌ شیوه‌ی مورد پذیرشی نیست و دوره‌اش پس از جنگ جهانی تمام شده است. این‌که دوره قرنطینه تمام شده باشد، و چین، یعنی اقتصاد دوم دنیا و ایتالیا یکی از کشورهای G7 به آن روی آورده باشند چندان جور در نمی‌آید. اما عدم قرنطینه‌ی شهرها در ایران فارغ از درستی و یا غلطی آن، و بیش‌تر از این‌که به دوره‌ و کارآمدی این‌کار ربطی داشته باشد، به‌علت ضعف دولت در ایران دنبال نمی‌شود و اساسا مورد بحث هم نبوده. دولت در ایران حتی اگر بخواهد هم نمی‌تواند شهرها را قرنطینه کند. برعکس دولت چین که به راحتی تصمیم به قرنطینه گرفت و به راحتی این کار را انجام داد. دیگر کشورها هم تصمیمات خود را در زمینه مبارزه با شیوع این بیماری با اعمال کنترل‌ها و نظارت‌های شدید شروع کرده‌اند. اما در ایران قدرت دولت‌ به قدری کم است که گروه‌های مختلف به راحتی می‌توانند با اعمال فشار جلوی هر اقدامی را بگیرند. دولت هم بخاطر ترس از ریزش محبوبیت مجبور است که به این جوانب فکر کند. دولت در ایران نمی‌تواند نظارت و کنترل شدیدی اعمال کند؛ حتی در یک ماه اخیر که کشور بشدت درگیر بحران بوده است.


نه فقط قرنطینه‌ی کامل، که حتی اعمال محدودیت گسترده هم در ایران هنوز انجام نشده؛ وزیر بهداشت هر روز از مردم فقط خواهش می‌کند که در خانه‌هایشان بمانند و رئیس جمهور افتخار می‌کند که ادارات و اماکن دولتی و غیر دولتی تعطیل نشده‌اند! اگر بنا بود که خواهش و توصیه جواب‌گو باشد، اساسا چه نیازی به دولت وجود داشت؟ اگر بنا بود مردم خودشان به کارهایی که درست است عمل کنند، چه لزومی بود تا دولت‌ها از قوه قهریه برخوردار باشند؟ مسافرت‌ها به شمال و دیگر نقاط کشور با قوت تا روزها باقی بود و همین یک مسئله تا حد زیادی منجر به گسترس و انتشار هرچه بیش‌تر ویروس در سطح کشور شد. اما دولت همچنان فقط به توصیه‌ی خود برای ماندن مردم در خانه‌ها ادامه می‌داد! طبق معمول، مقصر این وضعیت همچنان مردمی هستند که به توصیه‌های دولتی عمل نمی‌کنند. اما، واقعیت این است که مردم در همه‌جای دنیا ممکن است رفتار‌های هیجانی و غیر منطقی داشته باشند و این مختص ایران نیست.

 فرمانده مدیریت کرونای سطح تهران اعلام کرد اگر سطح مداخلات دولت در همین‌حد باقی بماند، کرونا تا پایان خرداد ادامه خواهد داشت. خسارات تداوم شیوع وسیع کرونا در سه ماه آتی برای کشور مشهود است. ضرباتی که اقتصاد کشور در این مدت متحمل خواهد شد، و مشکلاتی که برای معیشتِ مردمِ روز مزد بگیر ایجاد می‌شود، تنها بخشی از مشکلات جامعه در ماه‌های آتی‌است. مهم‌ترین چیز، جان مردم است که در معرض تهدید گسترده قرار گرفته. اگر ضعف دولت خیلی‌جاها صرفا خسارات اقتصادی و سیاسی داشت، حالا اگر اصلاح جبران نشود، مستقیما جان مردم را هدف قرار می‌دهد..

دیدگاه کاربران

ناشناس۱۳۷۸۱۹۵۰۶:۴۷:۰۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
در ایران در قبال کرونا انکار، ساده نگری و ندانم کاری صورت گرفت. همه به خاطر داریم که یک ماه پیش ایران برای چین 3 میلیون ماسک به عنوان کمک فرستاد. در حالیکه مردم خودمان بدون ماسک ماندند!
ناشناس۱۳۷۸۴۲۶۱۰:۱۰:۳۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
ماسک دادیم کیت تشخیصی گرفتیم حالا اگه این کیت ها صرف تست غیر ضروری ازما بهتران شده اون چیز دیگست.
ناشناس۱۳۷۸۴۸۰۱۱:۰۲:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
مجانی نداده!
ناشناس۱۳۷۸۵۱۰۱۱:۲۱:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
گویی امکانات برای درمان خودی ها است
ناشناس۱۳۷۸۸۹۲۱۵:۰۳:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
لطفا این قضیه ماسک رو علم نکید نه اینکه من طرفدار این با آن باشم چین چندبرابرش را به ما برگرداند اتفاقا این باعث میشه با کشف واکسن در چین ما جز کشورهای دریافت آن باشیم
ناشناس۱۳۷۸۱۹۶۰۶:۴۹:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
دیگر کشورها در قبال ورود کرونا گارد دفاعی گرفتند. در ایران خودمان راه ورودش را باز نگه داشتیم و گفتیم خوش آمدی!!!
ناشناس۱۳۷۸۴۹۳۱۱:۱۱:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
این همه توجیح لازم نبود برای قرنطینه کردن که این همه متن خبر نوشتید فقط می گفتید نصف مبتلایان در چین به غیر از ووهان چین است و فقط این شهر قرنطینه شد و نه همه شهرها چون در این شهر وضع خیلی بحرانی بود با ده ها هزار مبتلا قرنطینه شد
ناشناس۱۳۷۸۸۹۰۱۵:۰۲:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
توجیه نه توجیح
ناشناس۱۳۷۸۱۹۷۰۶:۵۳:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
کرونا اقتصاد دنیا را بهم ریخته و تبعات جدی برای همه کشورها در پی خواهد داشت. کشورهای با اقتصاد ضعیف، آسیب های جدیتری را متحمل خواهند شد.
ناشناس۱۳۷۸۶۵۲۱۲:۲۸:۵۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
بر عکس کشورهای با اقتصاد بزرگ ضربه بیشتری خواهند خورد. مثلا ایران اقتصادی نداشته که بخواهد آن را از دست بدهد ولی مثلا دبی یا ترکیه چنان به اقتصاد گردشگری وابسته اند که حتما ضربات اساسی خواهند خورد.
ناشناس۱۳۷۸۷۶۰۱۳:۳۳:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
استاد، دبی 700 میلیارد دلار ذخیره ارزی دارد. ما چقدر ذخیره ارزی داریم و درآمدهای ارزیمان چقدر است؟
ناشناس۱۳۷۸۹۱۷۱۵:۱۹:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
کسی نمیدونه ما چقدر ذخیره ارزی داریم جز خدا و نوبخت ولی از دبی بیشتر داریم..
ناشناس۱۳۷۹۰۳۵۱۶:۱۷:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
استاد فرمایش ایشان ناظر به ضرر و زیان مالی هست که مثلا حداقل دستمزد کارمندان دبی که 17000 درهم یا 4000 دلار هست ممکن بشه دو هزار دلار و ایران که صد دلار بوده سال 98 میشه 50 دلار و الا صدتا کرونا هم بیاد رفاه امارات دهها برابر ما است.
ناشناس۱۳۷۸۱۹۸۰۶:۵۵:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
امید است میزان مرگ و میر حاصل از کرونا خیلی افزایش پیدا نکند.
ناشناس۱۳۷۸۲۰۰۰۶:۵۶:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
اگر در این بحران بیوتروریسم دشمن صبور باشیم و مقتدرانه عمل کنیم به جهانیان ثابت خواهد شد که ایران در مقابله با این ویروس خطرناک رتبه اول را دارد.
ناشناس۱۳۷۸۲۰۱۰۶:۵۷:۲۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
شبکه‌های معاند نظام با هدف جنگ روانی تبلیغ می‌کنند که مسئولین کشور ورود ویروس کرونا به ایران را با 50 روز تاخیر اعلام کرده‌اند. با این حساب باید از کشور چین هم زودتر اقدام می‌کردیم! از قدیم گفته‌اند دروغگو حافظه ندارد.
ناشناس۱۳۷۸۲۰۲۰۶:۵۸:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
این احتمال وجود دارد که آمریکا سربازان آلوده به ویروس کرونا را به منطقه غرب آسیا مثل کشور عراق اعزام کرده باشد که هم از شر آنان خلاص بشود و هم منطقه را آلوده بکند. از این شیطان بزرگ انجام هر شرارتی برمی‌آید.
ناشناس۱۳۷۸۲۰۳۰۶:۵۸:۵۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
گفته شده هنگام شستن دستها 20 ثانیه زمان کافی است. همه که در کنار دستشویی ساعت ندارند که به ساعت نگاه کنند. بنده امتحان کردم دیدم فرستادن 5 صلوات برای شفای بیماران 20 ثانیه زمان می‌برد. خوب است عزیزانی که مبادرت به شستن دستها می‌کنند 10 ثانیه نیز با 2 صلوات دیگر به شستن صورت و دستها به نیت وضو از ثواب الهی بهره‌مند شوند.
ناشناس۱۳۷۸۸۱۵۱۴:۰۴:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
نگاه زیبایی بود متشکر از شما
ناشناس۱۳۷۸۲۰۷۰۷:۰۵:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
منکر خطر مرگبار ویروس کرونا در کشور نیستیم ولی این فضای وحشتی که دشمنان و ضدانقلاب علیه کشور ما راه‌انداخته‌اند، پی‌درپی اضطراب و بی‌اعتمادی به جامعه تزریق می‌کند.
ناشناس۱۳۷۸۲۲۰۰۷:۳۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
در ایران یک عده دلشان می خواهد مدارس و ادارات تعطیل بماند همکاری لازم را با ستاد کرونا نمی کنند هم چنین همانطور که کرونا خیلی از اصناف رافلج کرده بسیاری از اصناف و بسیاری از افراد فرصت طلب را ثروت حرام رسانده است از جمله عنبری نساری فروشان را
تبریزی۱۳۷۹۰۲۵۱۶:۱۲:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
آره مطمئنا تو جزو همون عده ای که می خوان مدارس و ادارات تعطیل باشن تا دست زن و بچه ات رو بگیری ببریشون شمال. من معلم که نمی خوام مدرسه تعطیل باشه. البته در شرایط کرونایی حتما می خوام که تعطیل باشه حتی اگه شده برای د سه سال تا وقتی واکسن و داروی بیماری پیدا بشه چون جایی آلوده تر و پرازدحام تر از مدارس وجود نداره.
احسان۱۳۷۸۲۲۹۰۷:۴۶:۴۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
از ژاپن کامنت می گذارم ، اینها فعلا به ذهنم رسید: ۱-غافلگیری! مسوولین و مردم - مثل بسیاری چیزهای دیگه- مساله رو جدی نگرفتند. مسوولین سعی در لاپوشانی و دنبال دشمن و غیره بودند، و مردم در مورد کرونا جک ساختند. ۲- آشفتگی در اطلا ع رسانی. تعداد بسیاری از مسوولین - مرتبط و غیر مرتبط / متخصص و غیر متخصص- به نظر پردازی و فرضیه سازی پرداختند. ۳- تعدد مراکز اطلاع رسانی و تصمیم گیری. شاید مهم‌ترین ! در ژاپن و‌اغلب کشورها تنها دولت مسوول و پاسخگو است
علی۱۳۷۸۲۳۰۰۷:۵۲:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
چه عجب الف جان یک مطلب منطقی گذاشتی
ناشناس۱۳۷۸۲۴۹۰۸:۲۰:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
خنده دارترین قسمت متنتون اونجاس که میگید: «اگر بنا بود مردم خودشان به کارهایی که درست است عمل کنند، چه لزومی بود تا دولت‌ها از قوه قهریه برخوردار باشند؟» بابا اصلاً دولت تو ایران چیکاره است؟! کدوم قوه‌ی قهریه دست دولته؟! طرف معلوم نیست اصلاً کیه و چیکاره هست، می‌ایسته وسط خیابون تو مشهد میگه وزیر و رئیس جمهور غلط کرده که بخواد ورود به حرم رو معلق کنه، دولت کدوم قوه‌ی قهریه دستشه که بخواد با این آدم برخورد کنه؟!
ناشناس۱۳۷۹۰۷۸۱۶:۴۷:۵۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
متن خوب نخواندی نویسنده به این موضوع اشاره کرده است در مجموع مقاله بی‌طرفانه نگاشته شده است
عباس۱۳۷۹۲۱۳۱۸:۲۹:۰۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
نیروی انتظامی و پلیس زیر نظر وزارت کشور و در اختیار دولت است.
یوسف۱۳۷۸۲۶۱۰۸:۲۷:۵۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
آقا جان مطالب متناقض تو سایت نذارید، آقای مهدویان یه چیزی میگه در پاسخ به شبهات، شما یه چیز دیگه
حمید۱۳۷۸۲۶۶۰۸:۲۹:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
چقدر زیبا نوشتی...
ناشناس۱۳۷۸۳۰۲۰۸:۴۷:۱۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
از شروعش تا بحال ماسکی در اختیار یا در دسترس مردم نبوده! فقط گلایه از مردم بابت عدم رسیدگی به بیماران و نبود امکانات اولیه!
ترامپ۱۳۷۸۳۵۰۰۹:۱۳:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
تبریک، بالاخره بخش کوچکی از حقیقت و مظلومیت دولت و روحانی در کرونا را بیان کردید.
ناشناس۱۳۷۸۴۵۳۱۰:۳۴:۱۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
خخخخه عزیزم این ها را نوشته که شما یک کمی قانع شوی و به فکر قرنطینه نروی وگرنه ایشون وقتی رییس شورای امنیت ملی باشد می تواند خیلی کارها بکند تعطیل کردن خود دولت و شرکت های مجموعه خودش به تنهایی کشور می خوابد و تعطیل می شود که دیگر بماند و نیازی به دیگران هم نیست برای همراهی
ناشناس۱۳۷۸۷۴۴۱۳:۲۵:۳۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
روحانی بعنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی و بالاترین مقام اجرایی کشور باید در مورد افزایش روز افزون مبتلایان و جان باختگان کرونا پاسخگو باشد.
ناشناس۱۳۷۸۳۵۱۰۹:۱۴:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
حالا ما مردم چه کنیم؟؟؟
هاشم۱۳۷۸۳۵۸۰۹:۱۷:۲۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
همین عکسی که گذاشتی نشان از تفاوت است .نمایشی است
ناشناس۱۳۷۸۳۶۲۰۹:۱۹:۵۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
کرونا در ایران مدیر است در جهان تحت تعقیب
ناشناس۱۳۷۸۴۰۷۰۹:۵۰:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
وای پیام ناشناس 1378362 را باید در سردر بهداشت جهانی بنویسند : کرونا در ایران مدیر است در جهان تحت تعقیب آفرین بر این توانمندی و درک بالا از شرایط حاکم بر ایران ( ایران، جاییکه در همه بحرانها، این بحران است که مدیریت میکند.)
حمید۱۳۷۸۵۱۲۱۱:۲۳:۱۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
در کشورهای دیگه مردم از کرونا می ترسن ولی در ایران مثل اینکه قراره کرونا از مردم بترسه خیابانهای شلوغ ومسافرت ها زیاد
ناشناس۱۳۷۸۹۶۸۱۵:۴۶:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
سلام بعیدهم نیست
ناشناس۱۳۷۸۵۳۱۱۱:۳۰:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
کل دنیا بر پایه تجارب علمی دارند توصیه میکنند در خانه بمانیم ، یعنی باشعور بودن خیلی سخته؟
ناشناس۱۳۷۸۶۳۴۱۲:۲۱:۴۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
می‌گویند در خانه بمانید ، کو ماسک کو الکل طبی کو ضد عفونی ،خرید که اینترنتی بسیار ضعیفه، از طرفی مردم و مغازه ها هنوز اسکناس رد وبدل میکنند این نشان میده دولت علیرغم توان وارد فاز انضباطی نشده، مردم هم ضعف دارند در اجرای فرهنگ کنترل
ناشناس۱۳۷۸۷۷۳۱۳:۴۳:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
با علم به این که کمبود هست ، امکانات محدود و ناکافیه ، تقاضا با داشته ها تعدیل نشده ، سرایت ویروس انفجاری ، عملکرد و درمانش هم نامعلوم ، توصیه میشه در خانه بمانیم . نه بر زحمت خود بیفزاییم و نه بر رنج کادر درمان ، نه قاتل خود شویم و نه قاتل دیگران
ناشناس۱۳۷۸۷۲۱۱۳:۰۹:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
اینجا همسایه ما کرونا داره یه سره با موتور این ور اینور میچرخه تو کوچه وله فقط هر کی میره نزدیکیش میگه من کرونا دارم به خیال خودش داره رعایت میکنه
ناشناس۱۳۷۹۰۷۱۱۶:۴۳:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
دمکراسی!!! رای الیوم: دولت‌های اروپایی اولویت را به درمان جوانان مبتلا به کرونا داده اند / آن‌ها بی رحمانه سالمندان بالای ۶۰ تا ۷۰ سال را رها می‌کنند
فرزانه۱۳۷۹۱۲۱۱۷:۲۷:۲۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۸
اگر قرنطینه کنن میگیم ظالمند اگر قرنطینه نکنند میگیم ظالمن دقیقا با خودمون چند چندیم؟
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های اخیر

    پربحث‌های هفته

    1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

    2. بازی با کلمات

    3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

    4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

    5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

    6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

    7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

    8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

    9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

    10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

    11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

    12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

    13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

    14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

    15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

    16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

    17. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

    18. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

    19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

    20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

    21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

    22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

    23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

    24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

    25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

    آخرین عناوین