ادعاهای مختلف درباره جنگ بیولوژیکی و سکوت سازمان بهداشت جهانی

معصومه پورصادقی،گروه سیاسی الف،   3981224079 ۴۴ نظر، ۰ در صف انتشار و ۸ تکراری یا غیرقابل انتشار
ادعاهای مختلف درباره جنگ بیولوژیکی و سکوت سازمان بهداشت جهانی

ویروس ناشناخته کرونا همچنان در حال قربانی گرفتن است. برخلاف روزهای نخست، نه چین و ایران که پای این ویروس به قاره سبز و حتی آمریکا هم رسیده و بسیاری از امور را در کشور‌های این دو قاره مختل کرده است. تا به امروز این ویروس حدود ۱۴۱۰۰۰ نفر را در جهان مبتلا کرده و حدود ۵۵۰۰ نفر را به کام مرگ کشانده است ولی با این حال هنوز برای این ویروس که سازمان بهداشت جهانی آن را «بیماری همه گیر» خوانده، درمانی یافت نشده است.

متخصصان در تحقیقاتشان درباره این ویروس هنوز با ۲ سوال بی پاسخ مواجه هستند؛ اول اینکه منشا این بیماری کجاست و دوم اینکه چگونه باید آن را درمان کرد؟ شاید اگر دانشمندان بتوانند پاسخ پرسش نخست را بیابند، در زمان کوتاه تری داروی درمان کرونا را کشف کنند. آیا کرونا ویروسی مشابه با سارس است و از خفاش به انسان منتقل شده و یا اینکه حاصل تحقیقات بر روی سلاح‌های بیولوژیکی است که در آزمایشگاه‌های نظامی تولید می‌شود؟ این اصلی‌ترین موضوعی است که نه تنها دانشمندان علم پزشکی که سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی کشور‌ها به دنبال یافتن پاسخ برای آن هستند.

احتمال «جنگ بیولوژیکی» بودن شیوع کرونا هر روز ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد و کارشناسان معتقدند «بررسی ژنوم ویروس» می‌تواند به رد یا تائید این فرضیه کمک کند. سازمان بهداشت جهانی به عنوان متولی این مسئله می‌تواند ضمن بررسی، نتیجه یافته های خود را در دسترس افکار عمومی قرار دهد اما این نگرانی وجود دارد که کشورهای شمال که معمولاً با زور امورات را مدیریت می‌کنند و نه با منطق، مانع چنین شفافیتی شوند.

اگر فرضیه فوق تائید شود، رژیم آمریکا متهم اصلی آن خواهد بود چرا که برای دست یافتن به اهداف خود از هیچ جناتی فروگذار نمی کند .

مقابله اقتصادی با چین که این روزها با آن درگیر است و مقابله سیاسی با ایران، مهمترین فرضیه هایی است که می تواند انگیزه رژیم آمریکا برای شروع چنین جنگ بیولوژیکی است.

نخستین احتمال درباره منشاء این ویروس را یک تیم ویروس‎شناسی چینی مطرح کرد. این تیم در همان روزهای نخست ادعا کرد آنفلوآنزای ناشی از ویروس کرونا همچون بیماری سارس، از خفاش‌ها به انسان انتقال یافته است اما پذیرش این یافته کمی دور از واقعیت بود چرا که چینی ها چندین دهه سوپ خفاش خورده اند و گرفتار این بیماری نشده بودند.

اما روند گسترش این بیماری در چین، فضاسازی رسانه ای سنگین آمریکایی ها و اینکه این برای چندمین بار است که سرو کله یک ویروس کشنده از چین پیدا می شود، گمانه ها درباره منشا غیر طبیعی کرونا را شدت بخشید. یکی از دلایلی که کارشناسان را به این جمع بندی رساند، سیکل بیماری کرونا بود. این بیماری تفاوت های چندانی با بیماری سارس نداشت.

به عبارت بهتر ویروس کرونا از سرماخوردگی آغاز و به سارس منتهی می شد. سارس در سال 2002 توانست 774 نفر را به کام مرگ بکشاند. این ویروس، سندروم حاد تنفسی بود و بیمار مبتلا به آن ابتدا نشانه هایی همچون تب بالا، بی‌حالی و بدن‌درد داشت و بعد از مدتی، دچار سرفه‌های خشک و اشکالات تنفسی و کمبود اکسیژن در خون می شد. در کرونا هم بیمار علائمی اینچنینی دارد و وقتی بیماری به سندروم حاد تنفسی یا همان «سارس» منهی می شود، بیمار جانش را از دست می دهد.

نکته دیگر اینکه در حال حاضر برای تشخیص این ویروس از روش هایی استفاده می شود که برای تشخیص ایدز یا سارس استفاده می‌شده است. این نشانه ها شاید نتواند به تنهایی ثابت کند کرونا حاصل یک عملیات بیولوژیک است اما یافته های محققین این گزاره را تا حدی مهم می کند. علاوه بر کارشناسان بیماری‌های عفونی روسیه که می‌گویند کرونا، ترکیبی از ویروس اوریون و سرخک است و این ترکیب هرگز نمی‌تواند در طبیعت ظاهر شود و تنها در آزمایشگاه به ‌دست می‌آید، بسیاری از مقامات سیاسی و امنیتی نیز به این مساله اشاره کرده اند.

به عنوان نمونه اورلی لوی ابکاسیس عضو کنست رژیم صهیونیستی و گزینه وزارت بهداشت این رژیم گفته که ویروس کرونا بیماری منتقل شده از حیوان به انسان نیست، بلکه این ویروس یک سلاح بیولوژیکی است که در آزمایشگاه ساخته شده است. «دیمیتری نوویکوف» معاون اول رئیس کمیته بین‌الملل پارلمان روسیه، نیز صراحتا از فعالیت برخی کشورها برای ساخت سلاح‌های بیولوژیک سخن گفته و این موضوع را دیگر یک مساله محرمانه نخوانده است.مجموع این گفته ها باعث شد تا در روزهای گذشته سخنگوی دولت چین بدون اشاره به بیولوژیک بودن ویروس کرونا، اعلام کند این ارتش آمریکا بود که باعث رسیدن کووید 19 به ووهان چین شده است.

اثبات بیولوژیک بودن ویروس های ساخته دست بشر، به آسانی امکان پذیر نیست و تاکنون هم هیچ یافته علمی نتوانسته به طور قاطع یک ویروس را ساخته و پرداخته آزمایشگاه های نظامی معرفی کند. حتی اگر کشوری که درگیر ویروشی شبیه کرونا شده، آن را بیولوژیک بخواند، تا زمانی که سازمان بهداشت جهانی که مسئول اعلام این موضوع است، آن را اعلام نکند، این موضوع به رسمیت شناخته نمی شود.

سازمان بهداشت جهانی تا به امروز تنها به این نکته بسنده کرده که « بیماری کرونا می‌تواند به‌عنوان یک بیماری همه‌گیر جهانی شناخته شود.» با این حال چه سازمان بهداشت جهانی کرونا را ویروس بیولوژیک بخواند و چه نخواند، به طور حتم کشورهای دارای توانمندی علمی و قدرتهای برتر نظامی، رقابت جدیدی را در این عرصه آغاز خواهند کرد.

البته در حال حاضر هم این کشورها دارای آزمایشگاه های بیولوژیک هستند و به طور رسمی فعالیت می کنند. به عنوان نمونه هفته گذشته منابع روسی فاش کردند که پنتاگون آزمایشگاه‌های سلاح بیولوژیک را در کشور گرجستان ساخته است و در تلاش است که برخی از بندهای پیمان منع استفاده از سلاح‌های میکروبی و شیمیایی را دور بزند و توان بیولوژیکی و شیمیایی خود را در پوشش پژوهش‌های مسالمت‌آمیز تقویت کند. تنها 25 عدد از این آزمایشگاه های آمریکا که به آن «آزمایشگاه‌های درجه 4» می گویند و وظیفه تولید سلاح‌های غیرنظامی ولی کشنده را برعهده دارند، در اطراف ایران قرار دارند.

در جریان جنگ ایران و عراق هم همین آزمایشگاه های بیولوژیک در کشورهای اروپایی بودند که سلاح های شیمیایی به ارتش صدام می فروختند تا علیه ایران استفاده کند.

فارغ از صحت بیولوژیک بودن کرونا، ضربات این ویروس بر اقتصاد چین، نشان داد که هنوز سلاح هایی هست که موثرتر از سلاح نظامی و اتمی باشد. با این وضعیت باید در آینده نزدیک شاهد کاربرد بیشتر کشورهای قدرتمند از این سلاح کاربردی باشیم. از این به بعد رقابت نظامی نه در برد موشک ها و جنگ ستارگان که در درون آزمایشگاه های بیولوژیک شکل خواهد گرفت.

حال که رژیم آمریکا با سردمداری رئیس جمهور سبک سری همچون ترامپ از معاهدات و نظام‌های حقوقی بین‌المللی خارج شده است انتظار نمی‌رود از تعهدات کنوانسیون‌هایی مثل «کنوانسیون منع تکمیل و توسعه و تولید و ذخیره سلاحهای باکتریولوژیک(‌بیولوژیک)» پیروی کند از این روی جهان باید نگران اقدامات ضدانسانی و وحشیانه این رژیم باشد چه آنکه اولین رژیمی بود که از سلاح اتمی علیه یک کشور آسیای شرقی استفاده کرد. حال باید منتظر ماند و دید که با روند پیش‌رو به «نابسامانی‌های» قبل از جنگ جهانی دوم برخواهیم گشت یا خرد جمعی دنیا مانع آتش‌افروزی رژیم تروریستی مثل آمریکا می‌شود.

دیدگاه کاربران

حامد۱۳۷۵۱۷۸۰۰:۱۵:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
یکی میگه به خاطر انتخابات بعضی می گویند به خاطر خفاش دیگری میگه به خاطر آمریکا به هر حال ملت گرفتار بیماری و احتکار شده اند ای کاش علم غیب داشتیم.
ناشناس۱۳۷۵۱۸۱۰۰:۲۰:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بدون شک کرونا ویروس ساخته و پرداخته شیطان بزرگ است.
ناشناس۱۳۷۵۳۸۹۰۹:۰۶:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
از شیطانهای کوچک و عقده ای و متوهم هم غافل نباش
ناشناس۱۳۷۵۴۵۳۰۹:۴۴:۴۵ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ویروس جهالت و نادانی از ویروس کرونا چندین مرتبه خطرناک تر است.
ناشناس۱۳۷۵۴۵۸۰۹:۴۸:۰۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
افسانه پردازی در مورد بیوتروریسم بودن کرونا، یعنی ماستمالی کردن کوتاهی ها و ندانم کاری ها در جلوگیری شیوع این ویروس در ایران.
ع.ح۱۳۷۵۵۸۱۱۱:۰۱:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
آیا سند و مدرکی برای این ادعای خودت داری برادر؟!! خود چینی ها یک سال پیش پیدایش همچین ویروسی رو تو مقاله های پزشکی خودشون پیش بینی کرده بودن، میخوای مقاله رو هم برات بفرستم؟!!
ناشناس۱۳۷۵۱۸۳۰۰:۲۲:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
درگیر یک جنگ بیولوژیک هستیم برخی مقامات امریکایی تلویحا"این موضوع را تایید کرده اند.
ناشناس۱۳۷۵۱۹۷۰۰:۴۱:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
با موشک نمیتوان به جنگ بیولوژیک رفت ؟
ناشناس۱۳۷۵۲۰۰۰۰:۴۳:۱۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
پس با این حساب مبتلایان در امریکا ساختگی است و انها قبلا واکسن و داروی انرا در اختیار دارند
ناشناس۱۳۷۶۲۷۱۱۷:۴۱:۳۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مبتلایان ابدا اهمیتی برای امریکا ندارند تاریخ بشر اینو کاملا اثبات کرده
کاوه۱۳۷۵۲۰۷۰۰:۴۷:۴۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
با سپاس از نویسندهومقاله بازهم به یک مقوله دیگر می رسیم که همانا قدرت طلبی و سلطه گری می باشد . آیا بهتر نیست قدرتهای جهانی به جای استفاده از فن آوری در جهت منفی آن را در جهت مثبت استفاده کنند تا انسانها و دنیا نابود نشود .
ناشناس۱۳۷۵۲۱۵۰۰:۵۹:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اثبات بیولوژیک بودن ویروس های ساخته دست بشر، به آسانی امکان پذیر نیست شما چیزی رو که نمیتونی اصلش رو اثبات کنی به یک دولت ربط میدید؟ اونا هم میتونن برای شما همین حرفا رو بزنن!
ناشناس۱۳۷۵۷۳۰۱۲:۱۱:۰۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مدت‌هاست دارن همینکارو می‌کنن.
ناشناس۱۳۷۵۲۱۶۰۱:۰۴:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
یک روز همه حقایق روشن خواهد شد.
ناشناس۱۳۷۵۲۲۸۰۱:۲۷:۴۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
آخه طبق چه سند و مدرکی بحث سلاح بیولوژیکی رو مطرح می کنید باز هم داستان همیشگی دشمن است برای سر پوشانی بی کفایتی مسولین
ناشناس۱۳۷۵۷۹۴۱۲:۴۵:۳۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
آخه خب اخوی منشأ بیماری چیست چند دهه است خفاش توی کشورهای آسیای شرقی مصرف میشود ،چرا قبلاً مریض نشده اند ، چطور فیلم شیوع یک بیماری با منشا خفاش رو در چین در نه سال قبل مطرح میکند!!! چرا این بیماری بر روی قشر سالمند که از نظر اقتصاد فقط مصرف کننده و سربار جامعه هستند عمل میکند و روی نسل آینده و نیروهایی تولیدی حال و آینده تاثیر بسیار کمی دارد!!! ایا این بیماری کمی هوشمند نیست
ناشناس۱۳۷۶۳۲۸۱۸:۴۷:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
خوب یک دلیل اینکه چرا این همه سال مردم با سوپ خفاش نمردند اینه که ویروس ها برای سازگاری در بدن انسان باید جهش ژنتیکی پیدا کنند و این ممکنه سالها طول بکشه تا چنین اتفاقی بیوفته
ناشناس۱۳۷۵۲۳۶۰۱:۳۸:۲۹ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
شاید به چین حمله بیولوژیک کرده باشه ( بر فرض محال ) ولی به ایران هرگز ! ما خودمون با دست خودمون و بوسیله جناب ماهان جنگ بیولوژیک رو دو دستی کشوندیم به داخل ایران
ناشناس۱۳۷۵۲۳۸۰۱:۴۱:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
از کجا معلوم که کار ناشیانه و نشت ویروس از آزمایشگاههای بیولوژیک ارتش چین نباشد؟
ناشناس۱۳۷۵۲۴۴۰۱:۴۵:۲۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
کلا چینیها و روسها هم که معصوم هستن طفلکها؟!
ناشناس۱۳۷۵۲۴۸۰۱:۵۴:۲۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
با این داستانها میخواهید ناکارامدیتان بپوشانید ولی مردم دیگر باور نمیکنند.
ناشناس۱۳۷۵۲۵۰۰۱:۵۸:۱۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
حالا ادعا یا غیر ادعا، اصل اول این است که هر کس توان مالی دارد بی ادعا کمک به ریشکن کردن این اپیدمی بکند
ناشناس۱۳۷۵۲۵۱۰۱:۵۹:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
خوب چرا تو ایران ژنوم این بیماری رو کشف نمی کنن؟
ناشناس۱۳۷۵۴۸۷۱۰:۰۲:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
فعلا می خوان الکل اتیلیک رو کشف کنن ولی همش به وایتکس میرسن!
ناشناس۱۳۷۵۲۵۵۰۲:۰۶:۱۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اصلا گیریم جنگ بیولوژیک که البته خود چینیها هم همچین ادعایی ندارن، پروازها از چین رو چرا متوقف نکردین؟ چرا شیوع ویروس رو پنهان کردید و مردم رو آگاه نکردید؟ چرا مراکز اصلی شیوع ویروس رو قرنطینه نکردید؟ چرا با وجود اطلاع از شیوع ویروس برای توزیع مناسب ماسک و مواد ضدعفونی کاری نکردید تا به این وضع اسفبار نرسد؟ ...
ناشناس۱۳۷۵۲۵۷۰۲:۰۸:۱۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
احبار شبکه خبر میگه با ورود ویروس کرونا به امریکا میلیاردها دلار زیان دید کدوم ادم عاقلی به خودش اسیب میزنه؟
ناشناس۱۳۷۵۲۶۷۰۲:۴۶:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اره امریکا به خودش و متحدین اروپایش حمله کرده !!1
ناشناس۱۳۷۵۵۱۵۱۰:۱۸:۰۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ترامپ از هیچ کارشکنی نمی گذرد
ناشناس۱۳۷۵۲۸۵۰۳:۵۱:۵۸ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
ویروس کرونا فقط سفیدپوست ها رامی کشد
ناشناس۱۳۷۵۲۸۸۰۴:۰۰:۲۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
دیگه آمریکاییها عقل و فهم شون به اندازه شما نیست که یه ویروس طراحی کنن که فقط به ایرانیها و چینیها اثر کنه و خودشون رو آلوده نکنه. شما خودتون به بزرگواری ببخشید.
ناشناس۱۳۷۵۸۲۲۱۳:۰۴:۲۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
احتمالا ویروس کورونا آنقدر باهوشه که از آدمه اصلیتش رو میپرسه اگه ایرونی یا چینی بود بهش حمله میکنه ...؟؟؟!!!
ناشناس۱۳۷۵۲۹۸۰۶:۱۱:۳۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اساساً کسی که به دنبال دلیل، و نه صرفاً تهمت جهت تخریب باشه، تا انتشار گزارشات صبر می‌کنه.
ناشناس۱۳۷۵۳۱۳۰۷:۲۹:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
چرا فقط آمریکا؟ بسیاری از کشورها از نظر نظامی قوی هستند
ناشناس۱۳۷۵۳۳۷۰۸:۱۳:۳۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
سازمان بهداشت جهانی هم از سربازان آنهاست. چه انتظاری دارید.
علی 671۱۳۷۵۳۷۵۰۸:۵۶:۵۷ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
این هم نظری ولی نباید ازآمریکای جنایتکار به آسانی عبور کرد که منشهء همه آمریکا و پیر استعمار انگلیس جنایتکار است.
ناشناس۱۳۷۵۴۲۶۰۹:۲۶:۵۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
چین بیمار صفر هم پیدا کرده. کدوم حمله بیولوژیک؟
ناشناس۱۳۷۵۴۹۵۱۰:۰۵:۰۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
سوپ خفاش پخته ميشه و ويروس در دماي بالا ( هنگام پخت ) نميتونه زنده بمونه . هيچ دانشمندي هم نگفته ويروس از طريق سوپ منتقل شده !!
ناشناس۱۳۷۵۶۴۱۱۱:۳۴:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
از طریق مورچه خوار که در بازار فروخته میشه و قبل از پخت انتقال یافته
ناشناس۱۳۷۵۵۱۶۱۰:۱۸:۱۱ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بعید نیست کار جنایتکاران باشد، که الان از دستشان در رفته است بخصوص زمانی که ترامپ خیلی راحت با مسئله برخورد کرد. با رئیس جمهور برزیل دست داد که کرونا گرفته بود ولی ترامپ نگرفت و...؟! واکسنش رو هم دارند و چند وقت دیگر میگن ساختیم و بیاید بخرید و یا بگیرید از ما...
محمد۱۳۷۵۸۹۸۱۳:۳۷:۳۶ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
اگر هم بیولوژیک باشه روسیه و چین به علت غیر دموکراتیک بودن خیلی مشکوک تر هستن
ناشناس۱۳۷۵۹۱۵۱۳:۴۲:۵۲ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مگر سازمان بهداشت جهانی موظف است به هر موضوعی جواب بدهد
ناشناس۱۳۷۵۹۵۶۱۳:۵۵:۵۳ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
پسرخوب توتوان اثبات نداری وهیچ آزمایشگاهی نگفته کروناساخت بیولوژیک است.
ناشناس۱۳۷۶۳۳۳۱۸:۵۷:۴۰ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
بیو تروریسم بودن کرونا اگر صحت داشته باشد یا حتی اگر دروغ باشد ولی استفاه ابزاری از ان ، به وسیله کشورهایی چون عربستان و انگلیس برای ایجاد هرج و مرج در ایران را نمی توان کتمان کرد .
ناشناس۱۳۷۶۴۷۶۲۱:۲۴:۰۴ ۱۳۹۸/۱۲/۲۶
مقاله تحقیقی و جامع خوبی بود، کاملا مشخصه کار امریکاست و واکنس این ویروس هم دست خودش است، امان از برخی افراد ساده که امریکا رو خوب تصور میکنند.
yektanetتریبونخرید ارز دیجیتال از والکس

پربحث‌های هفته

  1. اقدامی  اشتباه، در زمانی اشتباه تر!

  2. بازی با کلمات

  3. کوچه زیباکلام هنوز تیر چراغ برق دارد؟!

  4. اعتراض حواله داران پژو پارس به افزایش قیمت ۴۰۰ میلیونی

  5. حمایت اژه‌ای و رئیسی از طرح عفاف و حجاب فراجا/ انتقاد تلویحی روزنامه اصولگرا از حسین شریعتمداری

  6. توافق جدید ایران و آمریکا چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

  7. رئیسی هم به گشت ارشاد تذکر داد؟/ روایت فضائلی از علت تاکید رهبری بر وحدت

  8. یادداشت حسین شریعتمداری؛ دوستانه با برادر فضائلی

  9. گزارش میدانی از طرح نور فراجا

  10. مجلس مقابل این اقدام بایستد

  11. اطلاعیه شماره ۳ فراجا درباره اجرای «طرح نور»  

  12. نحوه رفتار متفاوت فروشندگان در برابر پوشش حجاب مشتریان

  13. رادان:‌ طرح نور با قوت ادامه دارد

  14. چرا این همه " در پوستینِ خَلق" می افتیم؟!

  15. این ابهامات مناقشه‌برانگیز را برطرف کنید

  16. تاکید رئیسی بر اجرای قانون عفاف و حجاب

  17. واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!  

  18. وقتی «بوقلمون» هم مقابل «رضا پهلوی» کم می‌آورد!

  19. وزارت راه در شناسایی خانه‌های خالی مسئول است

  20. برخی مسئولان بدلیل کارهای بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند        

  21. واکنش مشاور قالیباف به حواشی اخیر گشت ارشاد/ روایت ظریف از علت عدم مذاکره با ترامپ

  22. حضور حسین حسینی در دادسرای فرهنگ و رسانه با شکایت فراجا

  23. موضع رئیس عدلیه در خصوص ورود فراجا به مسئله حجاب/ اژه‌ای: در قضیه حجاب می‌توانیم بگوییم «کی بود کی بود، من نبودم؟»

  24. موفقیت ایران در ساخت موتور بنزینی ۶ سیلندر + تصاویر

  25. اشتباه برخی گروه‌ها در مقابله با توئیت فضائلی

آخرین عناوین